De paus die we nodig hebben IIpJtest-tübi ■Brbamoirl Druk bezoek aan graf paus Paulus Lambeth aanvaardt wijding vrouwen T'S A GIRL Grote belangstelling voor Zoeklicht-toogdag SXPRËS? Noorse bisschoppen tegen abortuswet UIT DE KERKBLADEN Louise Brown in kerkbladen E GUARDIAN 7S •S MAANDAG 14 AUGUSTUS 1976 TROUW/KWARTET De wereld is verdeeld: in vijandige machtsblokken en politieke systemen, in van elkaar vervreemde rassen en klassen, in verscheidene ideologieën en godsdiensten. Ook de christenen zijn verdeeld: in diverse kerken en secten, confessies en denominaties. Als wereldwijde en getalsmatig groot ste kerk kan de rooms-katholieke kerk, mits zij zelf waarlijk één is, in deze verscheurde wereld een belangrijke dienst vervullen; zij zou op een zeer concrete wijze kunnen bijdragen om de spanningen en tegenstellingen onder de christenen en in de wereld op kleine en op grote schaal te verminderen en weg te nemen; ze zou voor de mensen in al hun beslommeringen en conflicten leefbare menselijkheid mogelijk kunnen maken. Aan de paus komt in de katholieke kerk een beslissende rol toe. Daarom is het voor de katholieke kerk. voor alle christenen en heel de wereld geenszins onverschillig, wie pre cies in deze tijd dat ambt bekleedt. Uit bezorgdheid met de kerk en haar dienst aan de mensen willen wij gaarne het woord als spreekbuis van vele kerkelijken en buiten kerkelijken. die de katholieke kerk een goe de paus toewensen, een paus, die er vooral aan meewerkt om de in de na-conciliaire kerk gerezen conflicten en tegenstellingen te overwinnen een paus van de verzoening. Alleen de beste is dan goed genoeg. Een paus in onze tijd moet zijn: Open 1. Een mens die open staat naar de wereld toe. HIJ moet de wereld kennen zoals die werkelijk is, in haar hoogten en diepten. In haar luister en ellende; hij moet al het goede, waar ook ter wereld, zonder voorbehoud toejuichen. Bij alle eerbied voor het verleden en voor traditie moet hij kriUsch in de huidi ge kerk en samenleving staan, open voor de tekenen van de tijd en de veranderende mentaliteit der mensen. HIJ moet het resul taat van de huidige wetenschap kritisch au sérieux nemen, de verouderde curiestijl op geven en geloofwaardig de taal van heden daagse mensen spreken. Ondanks persoon lijke beperkingen moet hij echte menselijk heid uitstralen. Leidsman 2. Een geestelijk leidsman. Hij moet de men sen. waar zij zich ook bevinden: binnen of buiten de kerk, met vertrouwen tegemot treden; zo zou hij zelf ook steeds door het vertrouwen van allen worden omgeven. Hij dient moed te hebben, tegelijk in staat te zijn ook anderen te bemoedigen, in plaats van alleen te berispen en te manen. Hij mag niet autoritair zijn. maar moet reëel gezag uitstralen. Wat hij voor zijn ambt nodig heeft, is niet zozeer een formele, Juridische en institutionele autoriteit, als wel een per soonlijk. inhoudelijk en charismatisch ge zag. In eigentijdse leidersstijl moet hij wijs en soepel zijn in de uitoefening van zijn gezag, niet voorschrijven maar argumenten aanvoeren, niet bevelen maar inspireren. Eenzame beslissingen neemt hij niet. maar hij zal in een open dialoog naar een gemeen schappelijke besluitvorming streven. Bij dit alles zal hij borg staan voor de vrijheid in de kerk. Pastoraal 3. Een echte zielzorger. HIJ is primair bis schop van Rome. maar als universele pastor zal hij niet als manager of secretaris-gene raal optreden, noch als Jurist, diplomaat, of burocraat. Hij moet een pastoraal iemand zijn: in dienst van de mensen, niet van instituties, een pastor die niet gekomen is om te heersen, maar om te dienen. Wars van alle persoonsverheerlijking moet hij. goed en eenvoudig, open staan voor de noden der mensen bij hun zoeken naar geloof, naar hoop en liefdevolle bevestiging. In de beslis sende vragen van leven en sterven, van goed en kwaad, ook van menselijke seksualiteit, moet hij vrij van angst, veeleer positieve oriëntatie geven dan slechts verboden opleg gen. Hij mag geen doctrinaire verdediger van oude bolwerken zijn, maar bij alle respect voor de continuïteit van de kerk in leven en leer moet hij een pastorale voor vechter zijn van de vernieuwing in de ver kondiging en het consequente handelen van de kerk. Collegiaal 4. Een collegiale medebisschop. Hij moet voldoende vertrouwen kunnen stellen in ei gen ambt om het risico aan te durven zijn macht te delen met de bisschoppen: niet als heer over knechten, maar als broeder te midden van mede-broeders. Bij zal de bis schoppensynode niet slechts als louter ad viescollege, maar als mee-beslissende kroon raad accepteren. En zal voor de bisschop penconferenties en de diocecane raden con crete bevoegdheden inruimen. Het centralis me in de kerk zal hij opgeven, het bestel van de pauselijke nuntiaturen fundamenteel herzien, en de curie niet alleen uiterlijk en organisatorisch, maar volgens de geest van het evangelie vernieuwen; ter plaatse zal hij niet alleen gelovigen uit uiteenlopende nati onaliteiten maar ook van verscheiden men taliteiten. niet alleen ouderen maar ook jon geren, niet alleen mannen maar ook vrou wen. in leidinggevende posities weten aan te trekken. Hij moet van nieuwere ontwikkelin gen in de theologie op de hoogte zijn en in de curieorganen niet slechts de traditionalisti sche theologie maar alle belangrijke katho lieke theologische stromingen laten verte genwoordigen. Oecumenisch Een oecumenisch bemiddelaar. Hij moet zijn Petrusambt verstaan als een vanuit het evangelie vernieuwd primaat van dienst baarheid binnen de christenheid en dit uit oefenen in verantwoordelijkheid van de christelijke vrijheid. Hij moet de dialoog en de samenwerking met de andere christelijke kerken bevorderen en actief optreden als kracht die verzamelt en de kerk bij alle veelkleurigheid één maakt. Hij moet het voorbeeld geven van christelijke bereidheid om te veranderen, door disciplinaire en dog matische hindernissen, in zoverre deze bij de rooms-katholieke kerk liggen, weg te nemen en de samenwerking met de Wereldraad der Kerken te bevorderen. Hij moet onze geeste lijke verwantschap met de Joden ernstig nemen, activeren wat we gemeenschappelijk hebben met de Islam en het gesprek met de wereldgodsdiensten intensiveren. Authentiek 6. Een authentieke christen. Heilige of genie hoeft hij niet te zijn; hij mag grenzen heb ben, fouten en tekortkomingen kennen, maar in elk geval moet hij in de ware zin van het woord christen zijn: door zich in denken, spreken en handelen te oriënteren op het evangelie van Jezus Christus als beslissende norm van zijn leven. Hij moet een overtui- Onder de titel „De paus die we nodig hebben" hebben negen prominente roomskatholieke theologen bijgaande profiel getekend van de nieuwe paus. Zij hopen, dat de kardinalen in het conclaaf vóór het noemen van con crete kandidaten deze criteria bespre ken en tot maatstaf van hun beslissing zullen nemen. De theologen zijn G. Alberigo (Italië), M. D. Chenu (Frankrijk), Yves Congar (Frankrijk), C. L. Geffré (Frankrijk), A. Greeley (VS), N. Greinacher (West- Duitsland), G. Gutierrez (Peru), Hans Küng (Zwitserland) en E. C. F. A. Schillebeeckx (Nederland). Hun ver klaring is ook door verschillende niet- theologen ondertekend, onder andere door mevrouw Marga Klompé. gende verkondiger van de blijde boodschap zijn, hierbij geworteld staan in een sterk en beproefd geloof en een onwankelbare hoop. Rustig, geduldig en vol vertrouwen moet hij deze kerk leiden, er steeds van bewust dat zij geen bureaucratisch apparaat, geen bedrijf- sonderneming, geen politieke partij, maar wel de rijk geschakeerde gemeenschap van gelovigen is. Hij moet zijn moreel gezag op een objectieve wijze uitoefenen, met per soonlijk engagement en realistische zin voor proporties, niet slechts in het belang van het kerkelijk instituut, maar opdat de christelij ke boodschap onder alle mensen werkelijk heid zal worden. Nooit mag hij vergeten dat de inzet voor onderdrukten en misdeelden waar ook ter wereld zijn bijzondere opdracht mag en moet heten. Als katholieken doen wij een beroep op alle kardinalen om in het conclaaf, nog vóór het noemen van concrete kandidaten, de hierbo ven genoemde criteria gezamenlijk te be spreken en ze tot maatstaf van hun beslis sing te nemen, om aldus de best mogelijke kandidaat van welke nationaliteit dan ook te kiezen. Zij beslissen over de toe komst van de katholieke kerk. ROME Om zeven uur zondagochtend, toen de deuren van de Sint Pieter geopend werden, is het défilé langs het graf van de overleden paus Paulus de zesde ln de crypte van de basiliek begonnen. Er stonden toen al duizend mensen te wachten. Overeenkomstig zijn wens is de paus begraven in de aarde van de grotten onder de St. Pieter. Tot diep in de nacht van zaterdag op zondag heb ben de werklieden van de St. Pieter doorgewerkt om het gTaf te dichten en af te werken, zodat zondag de plaats weer toegankelijk was. Het graf is 2.7 meter lang, 1,86 meter 08L0 (NCNS) De lutherse bis schoppen in Noorwegen hebben hun afkeuring uitgesproken over de nieu we abortuswet in dat land. De wet. die begin volgend Jaar in werking moet treden, voorziet in vrije zwan gerschapsonderbreking tot de twaalf de week op kosten van het zieken fonds. In een gezamenlijke herderlij ke brief zeggen de bisschoppen, dat het ongeboren kind recht heeft op bescherming gedurende de gehele zwangerschapsperiode. ZIJ vinden, dat er tijdens de debatten over de wet te weinig is geluisterd naar de kerk. breed en 1.4 meter diep. Het is bedekt met een grafsteen van travertljns marmer, waarop de aanduiding „Pau lus PP VI" en het Griekse monogram voor Christus. De paus is in drie kisten begraven. Op de eerste twee kisten is een bronzen plakkaat aangebracht met de Latijn se inscriptie. ..Het lichaam van Pau lus VI. paus. Hij heeft 80 Jaren, 10 maanden, tien dagen geleefd. Hij heeft de universele kerk 15 jaren, 1 maand en 16 dagen bestuurd. Hij overleed 6 augustus in het jaar onzes heren 1978". Honderdduizend mensen, onder wie honderden buitenlandse hoogwaar digheidsbekleders. waren zaterdag middag samengestroomd op het plèin van de 8t. Pieter voor de begra fenis van paus Paulus. Tussen de' menigte en op strategische punten stonden meer dan zevenduizend man politie. Vijfennegentig landen en der tien niet-katholieke kerken zonden delegaties naar de begrafenis. Twee staatshoofden, twee prinsen, vijf vi- ce-presidenten, zes premiers en twee parlementsvoorzitters zaten op ere- Mevrouw A. Nieuwenhuijsen Mevrouw drs. A.M. Nieuwenhuijsen (64) te Bergen (NH), afgevaardigde van de classis Alkmaar in de her vormde synode, is tijdens haar va kantie overleden. Er zijn er, die maar uitstrooien en toch meer overhouden, terwijl anderen It meer inhouden 12 dan rechtvaardig is '€i en toch gebrek lijden. (Spreuken 10,24) v' Ook dit woord van de Spreuken dd denken aan een uitspraak van Jezf11 Meestal vinden we die woorden nofn raadselachtig en niet geheel in overeenstemming met onze „verdelende gerechtigheid". HetzF deze woorden: Wie heeft, dien zal W gegeven worden, maar wie niet he#J van hem zal genomen worden ook wat hij heeft. We hebben er wat moeite mee. De spreukendichter zfn het echter voor z'n ogen gebeuren.?1 Mensen die maar uitstrooien. Ze zi niet karig met hun goed en met wa ze gekregen hebben of met wat ze toevertrouwd, maar ze worden er iP armer van. Anderen daarentegen r zitten erop. Je bent geneigd het zo aan te vullen: als ze uiteindelijk e#J tenslotte opstaan blijkt dat ze op en niets gezeten hebben. Ik denk dat^i erom gaat w&t je hebt. En hoe je't hebt. Heb je de dingen die „ontvangen" worden of alleen mai wat verworven kan worden. Dat eerste is niet altijd veel, maar het lijkt op de kruik van de Sarfatse weduwe. Wie heeft het hoeft nie altijd veel te zijn, b.v. „maar" één talent (als je erop let vliegen de bijvelse verhalen en beelden om j< hoofd) die zal gegeven worden. hij staat in een stroom die nooit ophoudt. Het wordt hem inderdaa gegeven omdat hij zich niet druk maakte om het te verwerven of he^ bij elkaar te houden. Hij had het gegeven op die manier. De mens ii stroom die leven betekent. CANTERBURY(AP) De anglicaanse bisschoppen uit de wereld, die in het Engelse Canterbury bijeen zijn in Lambeth-conferentie, hebben de priesterwijding aanvi van vrouwen in de anglicaanse (of episcopaalse) kerken ii Verenigde Staten, Canada, Nieuw-Zeeland en Hongkong. Tijdens de plechtigheid op het St. Pietersplein stonden de kardinalen ter weerszijden van de kist met de stoffelijke resten van paus Paulus VI. plaatsen op een afgezet deel van het plein. Ook aanwezig waren Rosalyn Carter, de vrouw van de Amerikaanse president, senator Edward Kennedy, VN-secretaris-generaal Kurt Wald- helm en mevrouw Imelda Marcos, de vrouw van de Filippijnse president. Zaterdag hebben de 95 in Rome aan wezige kardinalen de zogenoemde „speciale congregatie" van vier kardi nalen aangewezen. Deze congregatie is belast met het bestuur van de kerk. Zij is gemachtigd dringende zaken te regelen, maar zij moet daarover aan het kardinalencollege verantwoor ding afleggen. Haar mandaat duurt tot de derde van het conclaaf, d.w.z. tot 27 augustus. De bisschoppen stemden met 316 stemmen voor, 37 tegen en 17 onthou dingen. Na afloop van de stemming zei de 38-jarige episcopaalse aartsde ken van Newark, Martha Blacklock, tegen de pers: „Dit betekent, dat we binnen tien jaar een vrouwelijke bis schop kunnen hebben." Mogelijk juichte zij te vroeg, want tijdens de conferentie werd ook een resolutie aanvaard, waarin wordt ge zegd. dat een beslissing om een vrouw tot bisschop te benoemen „een over weldigende meerderheid in die lid kerk moet hebben opdat het bis schopsambt tot een twistpunt wordt in plaats van het centrum van een heid." In de belangrijkste resolutie v echter gezegd, dat er in de helfl de 25 anglicaanse kerkprovincl al vrouwen tot priesters zijn gew uitgesproken is, dat daar geen fi mentele of theologische bezware gen bestaan. De bisschoppen drukken in hun resolutie, dat dej licaanse kerken autonoom zijn ei] in deze kwestie kunnen beslisse De Amerikaanse bisschop Johm, burn van Massachusetts zei tegei)< verslaggever verbaasd te zijn ovi overweldigende meerderheid. Hijfe] wachtte dat deze stemverhoudin eenheid in de kerk ten goede zajg men en de wijding van vrouwe^ i bevorderen. n< 4» Van een medewerker HILVERSUM „Grote gebeurtenissen staan voor de deur. Dat was het thema van de zaterdag in de Hilversumse Expohal gehouden toogdag van het door wijlen Johannes de Heer gestichte blad „Het Zoeklicht". De toogdag is ln feite de Jaarlijkse ontmoetingsdag van de „Maranatha-beweglng" en werd door ongeveer 3500 personen (voornamelijk ouderen) bezocht. Verscheidene sprekers richtten de theologische blik 0P de toekomst. Zij waarschuwden de aanwezigen dat men meer dan ooit tevoren moet letten op de „tekenen der tijden". n< M Volgens Zoeklicht-voorzitter de bap tisten-predikant W. Harkema neemt de belangstelling voor de zgn. Mara- natha-prediklng (sterk gericht op de wederkomst van Christus en de apo- calytische gebeurtenissen) de laatste tijd toe. hetgeen ook ln een stijgend aantal abonnees nu ca. 13.000 tot Uiting komt. Trouwens, ook het be zoekerstal op de toogdag was groter dan vorige jaren. Niet geheel duide lijk werd of de medewerking van Gert Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4. Rotterdam Tel. 010-115588 (Red.) Schledamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv.) DEN HAAG LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030. en Hermien Timmerman („applaudi- seer niet voor ons. want we doen het voor de Heer") daaraan debet was. Evangelist Jb. Klein Haneveld. direc teur van de Evangelische Bijbel- school, zette "s middags in zijn toe spraak over de Anti-christ uiteen hoe de toekomst er voor kerk en wereld uitziet: eerst wordt de gemeente „op genomen" en pas daarna zal de Anti christ zich openbaren om tenslotte te worden overmeesterd als Christus Zijn heerschappij op aarde zal vesti gen. De heer Klein Haneveld hekelde de o m. in sommige pinksterkringen (met name rondom het blad „Kracht van Omhoog") heersende opvatting dat de gemeente door de in de bijbel genoemde „grote verdrukking" heen zal moeten. Ook had hij kritiek op de nieuwe theologie, die naar zijn mening de geest van de Anti-christ verraadt, door overal vraagtekens achter te plaatsen. „Dat deed de slang in het paradijs óók." aldus de heer Klein Haneveld. Johannes de Heer heeft lange tijd geloofd dat hij persoonlijk de weder komst van Christus nog zou meema ken. „Ik ben blij dat zijn gebed niet is verhoord." riep evangelist A. v.d. Zande (de Jongste onder de sprekers) 's morgens uit. „Want anders zou ik nu verloren zijn geweest" Ds P. J. Mietes. vrtj-evangelisch- sprak over ..de rechterstoel van Christus" en drong er bij de aanwezi gen op aan niet te vervallen in de passieve christelijke gelukzaligheid. ..WIJ zijn het Rode Kruis van de he mel en mogen werken uit liefde voor de Heer. Als we de Heer verwachten, laten we dan bezig zijn." Andere sprekers waren: ds D. W. Veldkamp (vrij-evangellsch). ds W. Harkema en evangelist J. Kits. De geboorte van Louse Brown (de „reageerbuisbaby") houdt diverse kerkbladschrijvers bezig. Ds. A. Vroegindewelj van de gereformeerde bond is in zijn Gereformeerd Week blad zonder meer afwijzend: We achten de weg waarop de medi sche wetenschap in Engeland is ge gaan uiterst gevaarlijk en in strijd met de door God aan de mens gestel de grenzen. En we weten niet waar tenslotte het einde van die weg zal zijn. Natuurlijk gunnen we aan de ouders in Engeland hun kind waar naar ze zolang hebben uitgezien en waar ze zolang op hebben gehoopt. En het is voor ons een sympathieke gedachte dat er niet alleen mensen zijn die de ongeboren vrucht laten doden, maar dat er ook mensen zijn die naar het nieuwe leven verlangen en die met grote blijdschap het kind verwachten en ontvangen. Maar er zijn nu eenmaal bepaalde natuurwet ten ook in de schepping gegeven, waarnaar we hebben te handelen. Wanneer we ons aan die wetten niet houden, kunnen de gevolgen van be paalde handelingen zo ernstig zijn, dat we het zullen moeten betreuren dat we een bepaalde weg zijn opge gaan. De mens van onze tijd meent dat er geen grenzen zijn aan zijn kunnen. De wetenschap is Inderdaad tot grote prestaties in staat, maar ook tot verschrikkelijke dingen. En dat is het gevolg dat de mens niet alleen geen grenzen meer ziet aan zijn kun nen, maar ook niet aan zijn mogen. En we zullen toch bij al ons handelen moeten vragen of dat wel overeen stemt met de wil en de wet des Hee- ren. Want anders kunnen de gevolgen wel eens ernstige vormen aannemen. We maken Immers krachten los. die we straks niet meer in de hand heb ben. Wanneer de mens zijn van God gestelde grenzen overschrijdt roept hij zelf de oordelen op, die niet uitblij ven wanneer we ons boven God ver heffen. Toen de eerste mensen als God wilden zijn en van de verboden vrucht hebben gegeten om aan Hem gelijk te wezen, betekende dit tege lijk de diepe val van de mens die hem buiten het paradijs bracht En dat moge voor ons allen ter waarschu wing zijn. Daily t. lïlail First test-tube baby is lx>rn and medical history made as a mother's dream comes true t tuU* nothi'r km* I; ft If mirac i* art )ve» Zo brachten Engelse kranten op 26 juli het nieuws van de geboorte. Beving dige discussie over de voorzienigheid is. Laten wij één ding hier poneren: Wij verstaan niets van de Godsrege ring, wanneer we aan terreinverde ling gaan doen. HIJ regeert alle din gen met vol behoud van onze mense lijke verantwoordelijkheid. Nü wor den wij geboren als resultaat van wat gedurende vele eeuwen door onze voorouders op het terrein van de voortplanting is gedaan. Dat wij daar niets van weten maakt ons ontstaan niet minder een gevolg van vaak zeer menselijk handelen en niet meer een wonderwerk Gods. Ons ontstaan is beide. Medisch ingrijpen brengt in die stand van zaken geen verande ring. Dat is blijkbaar niet maar een slimme redenering van mij, maar dat leeft in de gevoelens van velen. In de Daily Mail staat een opmerking van de betreffende vrouw, de moeder van Louise Brown: „Ik realiseer mij, dat dit een wetenschappelijk wonder is. Maar op een of andere manier heeft de wetenschap ons onszelf tot God doen wenden. Wij zijn geen religieuze mensen. Maar toen wij ontdekten, dat alles goed ging en ik zwanger was. moesten wij wel tot God bidden en Hem danken. Dat kwam ons voor Juist en natuurlijk te zijn." Ook het geestelijk leven is blijkbaar gecom pliceerd en de Heilige Geest gaat Zijn weg ook in dit moderne leven. Dat neemt natuurlijk niet weg, dat wij door een stimulans als het feit, waar aan wij aandacht gaven, geroepen worden tot ernstige ethische bezin ning en wel het meest op de algemene hoofdtrekken van ons christelijk le ven. De mogelijkheden zijn niet slecht. Wat wij er mee dóén kan slecht zijn. Voorzichtiger uit zich dr. B. Rietveld in Centraal Weekblad (geref. kerken): Weer staan wij voor het feit, dat een ontdekking een reuzestap kan bete kenen ten hemel, maar ook ter hel. Bij het vinden van de kernenergie was er bij sommigen de reactie: nu treden wij toch wel op het terrein, dat aan God Is voorbehouden. Bij de eer ste reis naar de maan hoorde ik de zelfde geluiden. Maar de heerschap pij die ons over de wereld gegeven is. betekent toch, dat wij de mogelijkhe den. die er in de natuur liggen, mogen aanwenden? Wat wij niét mogen is misbruik maken van onze macht. Het probleem is een ethisch probleem. De kernenergie kan ten goede worden aangewend. Maar wee ons. als ver keerde handen haar gaan misbrui ken. Zo is het met de opening van mogelijkheden op medisch terrein ook. Met iedere vinding wordt de ver antwoordelijkheid van de mensen groter. Men kan daar optimistisch over denken. Het hangt er maar van af, wat men van de mensen verwacht, van de zondige mensen. Daarom is onze verheuging bij een nieuwe vin ding bijna altijd een (echte) verheu ging met (evenzeer echte) beving. Ik ga nog even in op de vraag of de ingreep van mensen (hoe bescheiden ook nog) in het mysterie van de voort planting niet weer een wegdringen van de Schepper betekent. Nemen wij weer een terrein in beslag, dat aan Hem was voorbehouden? Moeten wij ons vertrouwen gaan stellen op de bekwaamheid van onze artsen meer dan op de regering Gods? Ieder moet voelen hoe belangrijk de tegenwoor- Tijd dringt Op snelle bezinning dringt ook de arts K. Reenders aan in de Gerefor meerde Kerkbode voor Hoogeveen: De reageerbuisbaby licht een tipje op van de sluier van mogelijkheden die tot nu toe voor ons oog verborgen bleef. Als hier sprake is van een men selijk veredelingsbedrijf in wording, zoals in plant- en diergeneeskunde al bestaat, moeten we daaraan dan me dewerking verlenen of Juist deze ont wikkeling een halt toe roepen? In het verleden heeft de kerk wel eens te onbezonnen en te snel een afkeuren de reactie gegeven ten aanzien van nieuwe ontwikkelingen. Maar nu zou het op zijn minst gewenst zijn dat ook deskundige koppen in de kerken de ethische gevolgen bestuderen dien nodig een krachtig nee horen, omdat hier de mogelij" van de schepping worden mist^ (vergelijk de reactie eens ten aal van de neutronenbom). De tijdrr wel eens gaan dringen. Mogelijk c eerder dan verwacht, kunnen mensen die zich door het Evanl laten leiden in hun werksituatie^ sen, verpleegkundigen b.v.) of iP situatie (kinderloze ouders) opPd vragen stuiten. Ik heb de ervarif" mijn dagelijks werk dat ook bij J15 ele problemen van abortus, euttf sie en gezinsvorming gebrek aai*h en mogelijkheden om vanuit evangelie de ethische vragen,® hierbij spelen, tegen de noodsitl 3 van dat moment af te zetten, (?n tenswroeging tot gevolg kan hel Te veel denkt men nog, dat and met deze problemen hebben te,K ken en gaat men over tot de ordi de dag; om plotsklaps zelf te b" ken ongewenst zwanger te zijn dochter te hebben die dat is g^J den. Of men heeft ineens te ral met ernstige vormen van lijden, als uitzichtloos en zinloos enjg Meer openheid en discussie over vragen zijn dringend gewenst. Dl geerbuisbaby zou daartoe een ar kunnen bieden. Vragen Tenslotte ds. L. H. Kwast in de formeerde) Friese Kerkbode: Ik ben niet zo naïef om te ven stellen dat een permanente raaj vakgeleerden van allerlei schappelijke disciplines op deni het antwoord op de vele en eindt vragen en problemen wel zal Want de eigenlijke kwestie wetenschappelijk, maar vóór-v schappelijk van aard. De eigel kwestie luidt wat het wezen vanj selijk bestaan is. En dat is nieti der dan een geloofskwestie! Wlef mens en w&t is de mens? Wat is van zijn leven? En wat is de z zijn dood? Wat is de zin vai lijden? De mens is een beetje r dan God. heb ik uit Psalm j begrepen. Maar als dèt het gevi en er staat nog meer in Psalm 8 staat de mens onder het pati van een Ander en mag noch 1 gebracht worden onder de dictj van technische dus ook met mogelijkheden. Met deze I stelling is de kwestie niet op Maar wel aangeduid!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2