Meer kans op weer eens een niet-ltaliaanse paus Vaticaans conclaaf begint tussen 20 en 26 augustus S; Lichaam van paus morgen naar Rome Charismatische beweging daagt pinkstermensen uit VANDAA n A Kunstvoorwerpen uit kerk gestolen ri< ge DINSDAG 8 AUGUSTUS 1978 TROUW/KWARTET =t Van een onzer redacteuren Van de 115 kiesgerechtigde kardinalen zijn er slechts 27 Italianen. Dat feit heeft de hoop gewekt dat ditmaal weer eens een niet-Italiaan tot paus gekozen zal worden. De laatste niet- Italiaan was de Nederlandse paus Adrianus VI, die in 1522 werd gekozen. Hij heette eigenlijk Adriaan Floriszoon Boeyens en was de zoon van een scheepstimmerman uit Utrecht. Veel plezier heeft deze vrome en geleerde man niet aan zijn ambt beleefd. Giovanni kardinaal Benelli, de aartsbisschop van Floren ce, is een van de voornaamste kandidaten voor de opvol ging van paus Paulus. Onder de kardinalen die nu als moge lijke opvolgers van paus Paulus VI genoemd worden, de zgn papabili, bevindt zich opnieuw een Nederlan der. Johannes kardinaal Willebrands. Hij staat op een lijstje van ongeveer twintig kandidaten. Willebrands staat echter niet bovenaan. De eerste op de lijst, die waarnemers in hun achterzak hebben, staat kardi naal Benelli, die lange tijd voordat hij aartsbisschop van Florence werd paus Paulus' rechterhand in het Vaticaan was. Men neemt aan dat Benelli Paulus' voorkeur had. Benelli is echter met zijn 57 Jaar eigenlijk te Jong en heeft tijdens zijn ambtsperio de als plaatsvervangend staatssecre taris vijanden gemaakt. Twee andere vrienden van paus Paulus maken ook een goede kans. Het zijn de kardina len Pignedoll en Biaggio. Pignedoli is voorzitter van het secretariaat voor niet-christenen en Baggio is prefect van de bisschoppencongregatie, een van de belangrijkste departementen in het Vaticaan. Indien de kardinalen kiezen voor een conservatief, maakt kardinaal Felici een kans. Hij was van 1961 tot 1965 de secretaris van het Vaticaans concilie. Onder de Italiaans papabili zijn ver der kardinaal Colombo, de aartsbis schop van Milaan, kardinaal Pellegri- no. de progressieve vroegere aartsbis schop van Turijn, de aartsbisschop van Bologna, kardinaal Poma en de Kardinalen Ursi en Luciani. de aarts- bisschopen van Napels en Venetië. Progressief Onder de niet-ltaliaanse papabili zijn de Amerikaanse kardinalen Dearden van Detroit en Wright, de vroegere aartsbisschop van Pittsburgh, die nu hoofd is van de Vaticaanse congrega tie voor de geestelijken. Genoemd worden voorts kardinaal Duval, die aartsbisschop van Algiers is, de Fran se kardinaal Garrone, de Australi sche kardinaal Knox, de Oostenrijk se kardinaal König, de Canadese kar dinaal Roy, de Franse kardinaal Vil- lot, de Poolse kardinaal Wyszynski en onze kardinaal Willebrands. Wie de opvolger zal worden hangt af van de richting die de kardinalen voor de kerk wenselijk vinden in de komende jaren. Indien het college wil doorgaan met de voorzichtige ver- nieuwingskoers van Paulus, maakt de zeer bekwame Italiaan Biaggio een kans. Hij heeft de reputatie van een uitstekend diplomaat, met een grondige talenkennis en die weet wat er in de wereld omgaat. Biaggio houdt van reizen en de Italianen heb- Onder de papabili (mogelijke opvolgers van de paus) nemen Ugo kardinaal Poletti (links) en Antonio kardinaal Poma een belangrijke plaats in. ben hem daarom de bijnaam „kardi naal Viaggio" gegeven. Kiezen de kardinalen voor een behou dende koers, dan kan kardinaal Felici de nieuwe paus worden. Hij is een veel krachtiger persoonlijkheid dan de nu overleden paus Paulus, die vaak weifelzucht en onzekerheid werd verweten. Mocht het college voor een progressievere koers voelen, dan maken de Argentijnse kardinaal Pironio of de Nederlandse kardinaal Willebrands een kans. Pironio is cu- ROME (AFP, UPI, DPA) Het stoffelijk overschot van paus Paululus VI wordt woensdag naar de St. Pleter ln Rome overgebracht. Daar blijft het vier tot vijf dagen opgebaard. Daarna begint de traditionele negendaagse periode van gebe den voor het zleleheil van de paus. Gisteren en vandaag lag de overleden paus nog opgebaard in het zomerver blijf Castel Gandolfo. Gisteren waren daar reeds duizenden begonnen af scheid te nemen van de paus. In de gisteren bekend gemaakte over- lijdensacte van de paus wordt een tweeledige oorzaak aangeduid voor diens overlijden: enerzijds de ge wrichtsaandoening. aderverkalking en de hartaandoening, waaraan de paus leed en anderzijds een snelle stijging van de bloeddruk, gepaard aan een insufflciëntie in de linker hartkamer en longoedeem. De paus kreeg zaterdagmiddag al hoge koorts en deze werd zondag erger. Hij leed bovendien aan een ontsteking van de urinewegen. Willebrands Kardinaal Willebrands is gisteravond naar Rome vertrokken. Na het over lijden van paus Paulus heeft kardi naal Willebrands. voorzitter van de Nederlandse bisschoppenconferentie gezegd dat de keuze van de naam Paulus terstond werd gezien als een program. Evenals de apostel had paus Paulus een sterk zendingsbe wustzijn. hij wilde zijn broeders in het geloot bevestigen, allereerst de bisschoppen maar ook priesters en geheel het volk Gods. en het geloof verkondigen aan alle volkeren, tot lof van God. tot bevordering van gerech tigheid en vrede. Dikwijls heeft hij, aldus Willebrands de overtuiging uitgesproken dat de kerk van Rome in de bijzondere bete kenis ook van het bisdom Rome, de erfgename is van belde apostelen. Pe trus en Paulus. die door hun leven en dood deze stad het getuigenis van het geloof hebben gegeven. In zijn predi katie op 29 juni van dit jaar, feest van de beide apostelen, zei de paus: „Pe trus en Paulus. de grote en waardige zuilen van de kerk van Rome en van de universele kerknaar hen op ziende werpen zij een samenvattende blik op de periode gedurende welke de Heer ons zijn kerk heeft toever trouwd, ofschoon wij onszelf be schouwen als de geringste en onwaar dige opvolger van Petrus, voelen wij ons staande op de uiterste drempel van het leven, getroost en gesterkt door het bewustzijn dat wij onver moeibaar voor de kerk en voor de wereld hebben herhaald het geloof van Petrus: „Gij zijt de Christus, de zoon van de levende God," en met Paulus menen wij te mogen zeggen: „Ik heb de goede strijd gestreden, ik heb mijn loop voleindigd, ik heb het geloof bewaard"." Paus Paulus heeft altijd een grote liefde gehad voor de kerk in Neder land en ook bewondering. De grote missionaire kracht, de effectieve or ganisatie hadden zijn aandacht. Daarom volgde hij ook van nabij en persoonlijk de ontwikkeling van het pastoraal concilie. Hij was met meer dere vormen van deze ontwikkeling niet gelukkig en sprak dit ook uit" aldus Willebrands. Dit betekent niet dat zijn liefde voor de kerk ln Neder land. zijn geloof in deze kerk zou zijn verzwakt. Juist daaruit kwam zijn bezorgdheid voort en achtte hij het zijn opgave als herder van de kerk zijn broeders in Nederland, de bis schoppen. te bevestigen in het geloof en de priesters en het volk van ge loofsinzicht te overtuigen". Ik ben er zeker van dat hij geloofde in de toe komst van de kerk in ons land," aldus de kardinaal. De apostolisch pronun tius in Nederland, mgr John Gordon, geeft gelegenheid tot condoleren. Vanaf vandaag liggen condoleantie- registers ter tekening in zijn huis, Carnegielaan 3-5. Den Haag, 's och tends van 10 tot 13 uur en 's middags van 14 tot 17 uur. door Johan Th. Bos Totdat er een opvolger voor de zon dag overleden paus Paulus de Zesde is gekozen worden de lopende zaken van de rooms-katholieke kerk waar genomen door Jean kardinaal Villot, staatssecretaris en kamerheer. Hij is echter geen interim-paus en kan geen belangrijke besluiten nemen. Kardinaal Villot, een Fransman, is 72 jaar oud. In 1930 werd hij priester gewijd en werd hij professor aan het seminarie te Clermont-Ferrand. In 1950 werd hij vice-rector van de uni versiteit te Lyon. Van 1945 tot 1959 was Villot hulpbis schop van Parijs. In 1965, vier dagen nadat hij aarts- GOnGZiflG bisschop van Lyon was geworden, 3 benoemde de paus hem tot kardi naal. Intussen zijn er ook wel verschillen van inzicht te bespeuren op de derde Pinkster Europa Konferentie (PEK), die dagelijks door zo'n vijfduizend man werd bezocht (van wie ruim drie duizend voor de duur van de gehele conferentie geregistreerde deelne mers). Behalve in de Haagse Houtrusthal- len, manifesteerde het PEK-gebeuren zich in openlucht-evangelisatie-acti viteiten, elke middag op de boulevard van Scheveningen en in de Haagse binnenstad. Bekende muziekforma- ties werkten er aan mee, zoals Living Sound uit Engeland. De conferentie, die het motto „Gods uur is nu" droeg, duurde tot zondag Er waren vertegenwoordigers uit vrij wel alle landen van Europa, onder wie ca. honderd uit de Sowjet-Unie en andere Oostblok-landen. door gereedstaande helpers. „We heb ben meer dan een leer over de doop met de Heilige Geest", had voorgan ger Josef Ostby uit Stockholm be toogd op de eerste dag van het con gres (dat aansloot bij de „voorconfe rentie" met David Wilkerson). „We hebben Jezus in ons midden, die doopt met de Heilige Geest." Datzelfde verkondigen op het ogen blik eveneens in tongen sprekende en in goddelijke genezing gelovende leden van andere kerken, inclusief de rooms-katholieke kerk. Maar zij gaan niet over naar pinkstergemeen ten en blijven met hun charismati sche beleving binnen de structuren van de traditionele grote kerken. Te zamen vormen zij de charismatische vernieuwingsbeweging. Het bezwaar van de (inmiddels óók traditionele) pinkstergemeenten tegen die bewe ging is dat zij als het ware de charis mata isoleert van de totale pinkster- theologie. De paus maakte hem in april 1969 staatssecretaris in het kader van in ternationalisatie van de curie, waar mee Villot de eerste niet-Italiaan in deze functie werd sinds 1914. Als zodanig was zijn functie echter niet veel meer dan een ceremoniële. Casaroli en Benelli, beiden Italiaan, zijn degenen die in feite de buiten landse en binnenlandse zaken van het Vaticaan leiden. Evenals het hele kabinet heeft hij die functie nu verloren. Hij blijft kamerheer totdat het college van kardinalen een nieuwe paus gekozen heeft. Essentieel element in de theologie van de pinksterbeweging is. zoals be kend. de noodzakelijk geachte per soonlijke ervaring van „de doop in de Heilige Geest", die wordt gevolgd door het spreken in tongen (vreemde talen). Verder legt men in de pinkster gemeenten grote nadruk op de overi ge gaven van de Geest, zoals profetie, genezing, etc. Met name aan (gebeds)- genezing werd woensdagavond veel aandacht besteed, toen de Finse evangelist Niill Yli-Valnio sprak Honderden aanwezigen kwamen op zijn uitnodiging naar voren voor ge nezing of om de „doop met de Heilige Geest te ontvangen." Sommigen van degenen met wie hij bad, vielen plotsklaps achterover en werden dan vriendelijk opgevangen Dwalingen Er werd donderdag een vergadering voor voorgangers en andere ambts dragers (oudsten, in pinkstertermen) aan de kwestie van de charismatische beweging gewijd. Conferentievoor ganger Jakob Zopfi liet zowel ter ver gadering als tegenover Trouw een vrij genuanceerd geluid over de zaak ho ren, maar ontkwam er toch niet aan zijn onbegrip te uiten over het hard nekkig vasthouden aan zaken als kin derdoop en oude kerkstructuren van de binnen de charismatische bewe ging actieve christenen. „Er zijn hete hangijzers", zei de Ne derlandse ds. H. N. van Amerom (voorzitter van het nationale PEK- organisatie-comité). „Dwalingen", verbeterde Zopfi hem later. „Het ver- Van een onzer redacteuren De nieuwe paus zal gekozen worden door het conclaaf, dat moet beginnen tussen 21 en 26 augustus. Aan het conclaaf nemen de 115 van de nu levende kardinalen deel, die niet ouder dan tachtig Jaar zijn. Nederland levert twee kieskardi- nalen. Johannes kardinaal Willebrands, de aartsbisschop van Utrecht, en zijn voorganger, Bernard kardinaal Alfrink. vergadering mag alleen zaken van minder belang afhandelen. De wijze waarop de nieuwe paus ge kozen zal worden is door de overleden paus Paulus VI nauwkeurig voorge schreven in de constitutie Romano Pontificl ellgendo, die op 1 oktober 1975 is gegeven. Paus Nicolaas II stel de in 1059 de rol van de kardinalen bij de pauskeuze vast. Deze regeling werd door paus Alexander III ln 1179 verder geconcretiseerd. Later hebben de pausen steeds gewerkt aan de ac tualisering van de voorschriften. Zodra de heilige stoel vacant is. be rust het bestuur van de kerk bij het college van kardinalen. Dat college doet de lopende zaken af en bereidt de pauskeuze voor. Beslissingen die typisch aan de paus zouden toeko men. mag het college niet nemen. Zolang de heilige stoel vacant is kun nen de kardinalen op twee manleren bijeenkomen: aan de algemene ver gadering doen alle kardinalen mee. die niet ouder dan tachtig zijn; de bijzondere vergadering bestaat uit de kardinaal-camerlengo van de heilige roomse kerk. (Johannes kardinaal Villot) en drie andere kardinalen die door loting uit het kiescollege zijn aangewezen. Deze laatste drie heten assistenten Om de drie dagen wordt door loting een drietal andere assis tenten aangewezen. De bijzondere Geheimhouding Voordat het conclaaf begint moeten dagelijks algemene vergaderingen worden gehouden. Op de eerste dag moeten de kardinalen onder ede ver klaren geheimhouding te zullen be waren. Daarna moeten de kardinalen beslissen over de uitvaartplechtig heid voor de overleden paus. Deze duren negen dagen. De kardinalen stellen vast op welke dag deze begin nen. Vervolgens organiseren de kardi nalen het conclaaf. Zij verdelen de cellen waarin ieder gedurende het conclaaf verblijft, stellen dag en uur van het begin vast en wie buiten het kiescollege in het conclaaf wordt toegelaten. Wie dat zijn. staat uitdrukkelijk voor geschreven. Het zijn de secretaris van het college van kardinalen, die secre taris is van het conclaaf, de vicaris- generaal van de paus voor Vaticaan stad met een of meer helpers in het officie van de sacristie, de pauselijke ceremoniemeester en een geestelijke voor bijstand aan de kardinaal-deken of diens plaatsvervanger. Bovendien mogen enkele priesterreligieuzen aanwezig zijn voor het biechten, een chirurg en een algemeen geneesheer, een of twee ziekenverplegers, de ar chitect van het conclaaf en twee tech nici en een passend aantal mensen, die nodig zijn voor het schoonhou den. Allen moeten een eed op geheim houding ten overstaan van de camer- lengo afleggen. Het is aan allen, die deelnemen aan het conclaaf verboden bandrecor ders. fototoestellen, radio's en derge lijke mee te nemen. De technici moe ten de ruimten van het conclaaf, de Sixtijnse kapel en de aangrenzende ruimten zorgvuldig onderzoeken op afluisterapparatuur. Voordat het conclaaf wordt gesloten, wordt nauwkeurig gecontroleerd of zich onder de aanwezigen geen bui tenstaanders hebben gevoegd en daarna wordt het conclaaf door de prefect van het pauselijke huis. de speciale afgevaardigde van de pause lijke commissie voor Vaticaanstad en door de commandant van de Zwitser se garde zowel binnen als buiten afge sloten. Dat gebeurt met een sleutel, cum clave. Met de conclavtsten is geen commu nicatie meer mogelijk, totdat een paus gekozen is. Er zijn verschillende manieren waarop dat zou kunnen. De eenvoudigste is de keus bij acclama tie of Inspiratie: één van de kardina len noemt een naam en ontvangt daarbij de duidelijke algemene in stemming. De tweede manier is bij afspraak: de kardinalen wijzen een groepje aan dat een voorstel doet. In elk geval moet de nieuwe paus door tweederde plus één van de stemmen worden gekozen. De meest gebruikelijke pauskeuze is een gewone stemming. Op het stembriefje staat de tekst: „Ik kies tot paus.Voor de naam is wat ruimte opengelaten. Zodra echt ge stemd wordt mogen alleen de kies- kardinalen in de zaal zijn. Eén voor één brengen de kies-kardinalen hun stembriefje naar de stembus bij het altaar. Geknield bidt de kies-kardi- naal daar een ogenblik; dan staat hij op en zweert hardop: „Ik zweer bij Christus de Heer, die mij zal oordelen dat ik degene kies die ik voor God meen te moeten kiezen." Dan doet hij het briefje in de stembus en maakt hij een buiging voor het altaar. Als alle stemmen zijn uitgebracht, wor den de briefjes geteld. Als het aantal briefjes niet met het aantal kiezers overeen komt, moeten zij direct wor den verbrand en moet opnieuw wor den gestemd. Er zijn drie stemopnemers, die elk briefje een voor een openvouwen. De derde die het briefje ter hand neemt, zegt luid de naam die er op staat. Wanneer niet op zevenenzeventig briefjes een zelfde naam staat is er geen paus gekozen. De briefjes wor den na elke stemming verbrand. Elke negatieve stemming wordt bekend gemaakt met een zwarte rookpluim uit de schoorsteen van de Sixtijnse Kapel. Witte rook Als de nieuwe paus niet na drie dagen stemmen gekozen is, kunnen de stemmingen voor één dag onderbro ken worden om te bidden en onder ling te overleggen. Daarna kunnen de stemmingen hervat worden. Na zeven stemmingen mag er weer een pauze Ingevoegd worden. Mocht de keus na opnieuw zeven stemmingen nog niet gedaan zijn. kan men bij algemene stemmen besluiten bij absolute meer derheid plus één van de stemmen te kiezen of wanneer de keus gaat tussen twee personen beslissen die gene aan te wijzen die in de laatste stemming de meeste stemmen ver wierf. Als er een paus gekozen is, komt er witte rook uit de schoor steen. Hoewel het uiterst onwaar schijnlijk is dat iemand gekozen wordt, die geen kardinaal is, sluit het canonieke recht niet uit dat een bui tenstaander wordt gekozen. Hij wordt als dat nodig is, meteen bis schop gewijd. Wanneer iemand tot paus is gekozen wordt hem gevraagd: „Neemt u uw canonieke keuze tot paus aan?" En als hij „ja" gezegd heeft, wordt hem gevraagd: „Met welke naam wilt u genoemd worden?" Na zijn ja-woord is de gekozene paus en hoofd van het bisschoppencollege. De kardinalen betuigen hem onmiddellijk hun on derwerping. Daarna wordt God ge dankt en krijgt de nieuwe paus gele genheid aan het wachtende volk de zegen „Urbl et Orbi" te geven. Hij doet dat in een witte toog. Er zijn bij aanvang van het conclaaf daartoe drie togen gereed gemaakt in drie standaar dmaten. Later wordt de paus door de eerste kardinaal-diaken gekroond. U 'l rie-kardinaal en verantwoordelijk voor de religieuze ordes. Hij is voor stander van collegialiteit onder de bisschoppen. Hoewel hij Argentijn is. kunnen de Italianen hem misschien toch aanvaarden, omdat hij van Itali aanse afkomst is en Italiaans spreekt. Een naam die ook wel genoemd wordt is die van de Britse kardinaal Hume. Hij is echter, evenals de kardi nalen Zoungrana van Opper Volta en Gantin van Benin een buiten staander. a sHlJe tenf° en> no** eng* DEN HAAG Over één ding waren de in Den Haag uit heel Europa bijeen gekomen pinkstermensen het blijkbaar roerend eens: de Heilige Geest is overal ter wereld op het ogenblik duidelijk aan het werk. Niet alleen het feit dat hun eigen beweging nog steeds groeit, maar ook het opbloeien van interesse voor de zgn. charismata (Geestesgaven) in andere kerken zien zij als bewijs daarvan. baast ons dat er mensen zijn die zeggen te zijn gedoopt in de Geest en toch voortgaan op dwaalwegen. Gods Geest doet grote dingen in onze da gen, maar hij laat het aan Zijn kinde ren over daar dan de consequenties uit te trekken. De Geest leidt ons in èlle waarheid, zegt de bijbel. We kun nen niet stil zijn als er grote fouten zijn." Bezwaar Een bezwaar van Zopfi en andere pinksterleiders bleek dat naar hun mening in charismatische kringen nogal eens „duidelijk modernistische opvattingen" heersen. Zopfi waar schuwde overigens ook zijn pinkster broeders: „We hebben zelf gedurende zeventig jaar gezien wat er gebeurt als mensen te snel zeggen: dat is van de duivel. Moge God ons een Geest van liefde en lankmoedigheid geven. We moeten als pinkstermensen ook niet te eng en bang zijn, maar aan de andere kant moet de doop in de Heili ge Geest en het functioneren van de gaven des Geestes altijd geworteld zijn in het Woord van God." Zopfi tegen Trouw: „Ik ga niet tegen iemand zeggen: je moet de kerk uit, als je je uitstrekt naar de Geestes- doop. Maar we hebben de opdracht gehoorzaam te zijn aan Gods Woord en de gemeente te bouwen. Overi gens: als de charismatische beweging ons iets heeft te zeggen, laten we er dan voor open staan." Hoewel ook naar mijn mening „de Geest aan het werk is", gelooft hij niet dat er al een grote opwekking in Europa gaande is, zoals de berichten uit Finland suggereren. Ontkomen Uit Italië kwamen minder genuan ceerde geluiden. „Wij leven in een katholiek land en zijn zelf aan de dwalingen van de roomse kerk ontko men", riep voorganger Toppi uit dat land uit. „Onze basis moet het Woord van God zijn. Als we daar niet op staan, hebben we geen rede van be staan meer." De charismatische ds. W. C. van Dam (hervormd) merkte op dat de Heilige Geest hem persoonlijk nog niet ervan heeft overtuigd dat hij zijn kerk moet verlaten. „Ik voel schaamte voor het feit dat we als kerken zeventig jaar de pinksterbeweging hebben genegeerd. Er is nu charismatische vernieuwing in alle kerken. Ook degenen die daar door zijn aangeraakt willen de Heer gehoorzamen. U, als pinkstermensen, hebt zeventig jaar lang voor de ker ken gebeden. Gaat u er mee door. Dit is nog maar het begin. Laten we hand in hand doorgaan en elkaar helpen." Een Nederlandse pinkstervoorganger betoogde dat een ervaring van de Heilige Geest in feite door God kan worden gegeven bij élk theologisch standpunt. „Maar daarna stuurt hij in een bepaalde richting: Zijn kinde ren te leiden in „alle waarheid", zoals de bijbel zegt. Met gehoorzaamheid aan de bijbel en een hart vol liefde moeten wij tegenover de charismati sche beweging staan." KAMPEN (ANP) - Uit de vitrines opgesteld in de rooms-katholieke Onze Lieve Vrouwe of Buitenkerk in Kampen, is een aantal religieuze an tieke kunstvoorwerpen ontvreemd, waaronder een ciborie-kelk en deksel, een vergulde ketting met medaillon en halve edelstenen uit de zeventien de eeuw, enkele kruisjes met edelste nen. een misboek uit 1864, een paar borden uit 1904 en enkele relikwie kastjes. Voorts wordt een klein be drag aan geld vermist, de opbrengst van het openstellen van de buiten kerk voor toeristen. SCHANDAAL IN NAZARETH Als dat allemaal gebeurd is. daar Nazareth, in de synagoge, als de mensen zich hebben afgevraagd Jezus die wijsheid vandaan heef als ze vastgesteld hebben dat me afkomst in feite niets aan de han dat deze wijsheid tot verklaring: kunnen dienen, dan staat er: Eni namen aanstoot aan Hem. In het Grieks staat er een woord dat samenhangt met ons woord schandaal. Het betekent: iemanjL de val laten lopen; of laten strulp*8 en struikelen, 't Is een merkwaï woord. Jezus wilde ze niet laten struikelen, want daarvoor was niet gekomen, omde mensen ten te brengen of erin te laten lopen, maar dat deden ze zelf. Ze nami aanstoot aan Hem. Dat hoefde Als ze goed geluisterd hadden dïde hadden ze in zijn woorden heel anders gehoord. Misschien wel vreemde en ongehoorde dingen, nieuwe dingen, maar niet zulke dingen waardoor je in de val looi Dat schoot dus zo'n beetje door C0( hoofd:een grof schandaal, wr1 man daar zegt! Hoe druf t HijWsre haalt Hij de moed en de pretentlj0^ vandaan om het beter te weten de uitleggers tot nu toe? Matthe heel kort in dit verhaal. Bij Lukj (hfdst. 4) kunnen we lezen wat ei allemaal gezegd is. Het komt ere neer dat Jezus het gelezene niet droog uitlegt, op de bekende ma maar dat hij vraagt naar de boodschap en er de consequentl trekt. De lijn doortrekt. „Heden deze schrift in uw oren vervuld," Hij en Hij heeft 't erover dat dit nieuwe is, maar dat altijd al het! Israëel voor dat nieuwe weinigel gehad heeft. Hij heeft ze dus wel geprikkeld. Hij zei wel dingen even moesten verwerken. Die bi het gewone stramien vielen. En verschilden die ftiensen nietzoi van ons als iemand onder ons 1( nieuws ontdekt, of die schrift, dicht bij ons leven brengt. Dj wij ook klaar met zulke gedachl als:een grof schand zo maar gezegd kan worden! hebben we wel anders geleerd! we kunnen het best fout of zoni enige perspectief geleerd hebben dan nemen we gemakkelijk aans Dat wil natuurlijk niet zeggen dal alles wat zich als nieuw aandiei werkelijk bijbels gesproken „nl< is, terzake doet en in staat is orai te helpen. Maar je zou er toch oi kunnen nadenken. (Mattheus II 53-58). VOORBIJGANC Beroepingswerk L GEREF. KERKEN (VRIJG.) Bedankt voor Bergschenhoek: Vos te Ten Boer. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Den Haag-Centn|y H Boogaard te Leiden; voor Bosk M. Kleppe te Woerden; voor L. Vogelaan te Elspeet; voor 1 de-de Vecht: A. Hoogerland te bendijke: voor 's-Gravenpold Hofman te Rotterdam-Zuid.- K Bijbel en geschiedenis, m.n) H. G. Geertsema, drs H. de Jonj Klapwijk, prof. dr J. Veenhof <j dr J. P. Versteeg, maandag 4 sijke ber, 10-21 uur, centrum voor refoor torische wijsbegeerte, De Ari venkamp 844, Maarssenbroefolg tel. 03465-60945. je pat Muziekfestival voor jonger<rgui sport, bijbelstudies, films, theqesti zingen, van Youth for Christjreni augustus, Kamperland. Inf. tfissi 31204. |e o pn 1 Cursus geestelijke vorminfe m techetencursus van de gerefqnice de bond, openingslessen 19 aviDA te Zeist (Calvijn, Bergweg 6)ieeg augustus te Harderwijk (Deptw dennen, Jacob Catsstraafet 9.30-12.45 uur. Inf. tel. 02152-5fOm bnk< Cursus geestelijk leiderschfeze Reveil (12 avonden), openingbör tember, Oosterkerk, Woudenfen t straat 42, Zeist. Inf. tel. 03429êani Gver jn M. en j aan. rof. ilzv, et n n di Cre1 Galis eer t F1 AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4, Rotterd r Tel. 010-115588 (Red.) Schiedamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv.) DEN HAAG/LEIDEN ïgè6 Postbus 101 Parkstraat 22, Den lp»™ Tel. 070-469445 ge ZWOLLE GRONINGp Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolli !J°' Tel. 05200-17030. |n, n (I ge rdei 0< tre itie d

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2