Vernietigingsplan van
Crossroads bevestigd
□Dfll
Stage-lopen
daarna
belijdenis
David Wilkerson over zelfmoord
Uit brieven van lezers
Kerkelijke gymnasia
in Hongarije achteruit
DOfl
Teen Challenga
Parochianen protesteren tegen
doodschieten van priester
Dominees leven
het langst
Religieuze reacties
op reageerbuisbaby
Lutheranen in
VS voelen voor
bisschopstitel
SOH droeg 2,5
miljoen bij aan
hulp wereldraad
VANDAAG
VOORBIJGANGEli
OINSOAG 1 AUGUSTUS 1978
KERK
TROUW/KWARTET
Van een onzer redacteuren
AMSTERDAM Briga
dier Van de Westhuizen
van de Zuidafrikaanse
politie heeft gisteren ver-
klaard dat het plan de
zwarte nederzetting
Crossroads bij Kaapstad
op te ruimen door zal
gaan.
Gisteren is echter geen aanvang
gemaakt met het platwalsen van
de gemeenschap, waar 20.000
zwarte arbeiders en hun gezinnen
samenwonen. Ook in de Zuidafri-
kaanse pers werd gisteren ruime
aandacht besteed aan het lot van
Crossroads.
In de Cape Times stond een grote
foto van Rommel Roberts, de vo
rige week vrijgelaten maatschap
pelijke werker, die namens de
raad van kerken in Crossroads
werkt.
De Times citeerde uit de rede van
ds Sam Buti, de secretaris van de
(zwarte) Nederduitse gerefor
meerde kerk tijdens de kerk
dienst van afgelopen zondag in
Crossroads een oproep aan de
blanke kerken, zich bij de rege
ring in te zetten voor het rustige
bestaan van de inwoners van
Crossroads.
Een wet. die gezinnen uit elkaar
haalt is geen wet. maar zonde
had Buti gezegd. De Kaap kan
niet zonder de zwarte arbeiders,
die de fabrieken gaande houden,
die de financiële basis voortbren
gen. waarop de blanke heersers
een comfortabel leven kunnen
leiden.
De zwarte arbeiders moeten als
mensen erkend worden, inclusief
zijn normale menselijke behoef
ten aan $en gezinsleven, huisves
ting. recreatie, medische zorg, on
derwijs en transport.
Roberts is vorige week uitvoerig
ondervraagd, maar lichamelijk is
hem geen kwaad gedaan. Hij
heeft vergunning gekregen zijn
werk in Crossroads voort te
zetten.
OU ATE MALA-STAD Ongeveer
duizend mannen, vrouwen en kinde
ren hebben deelgenomen aan een 30
km lange protestmars van San José
Ptnula tot aan de zetel van de rege
ring in Guatemala-Stad. Zij eisten
een diepgaand onderzoek naar de
omstandigheden waaronder hun pas
tor Hermogenes Lopez op 30 juni
werd vermoord. Lopez werd op een
eenzame weg door onbekende bela
gers doodgeschoten, zo luidt de offi
ciële lezing.
Bij de protestactie op het plein vóór
het regeringsgebouw sloten zich nog
eens twee duizend mensen aan. voor
namelijk arbeiders en studenten
Lopez trad op voor de rechten van
zijn parochianen en was actief voor
de sociaal zwakkeren. Plaatselijke
autoriteiten hadden vaak geprobeerd
hem te intimideren. HIJ was hier de
eerste priester, die In Guatemala
werd vermoord.
NEW YORK - Ook volgens de
„commissie voor raciale gerechtig
heid" van ds rond 2.5 miljoen leden
tellende protestantse „Verenigde
Kerk van Christus" (Urüted Church
of Christ) In de Verenigde Staten kent
dat land personen die op politieke
gronden gevangen zitten. De commis
sie sluit zich met deze mening aan bij
de uitspraken, die onlangs werden
gedaan door de Amerikaanse ambas
sadeur bij de Verenigde Naties, An
drew Young
De commissie heeft de Amerikaanse
president Jimmy Carter een lijst
overnandigd met ongeveer honderd
„politieke gevangenen". Vooral om
dat president Carter zich overal op
werpt als verdediger van de mensen
rechten. zou hij een kritisch onder
zoek moeten laten instellen naar de
mogelijkheid, dat de mensenrechten
ook in de Verenigde Staten worden
geschonden, zo meent de commissie.
NAIROBI - Gisteren ls in Nairo
bi, de hoofdstad van Kenia de Afri
kaanse bisschoppenconferenUe be
sloten. De r.k. bisschoppen van Afri
ka wensen een beter wederzijds be
grip en samenwerking tussen katho
lieken en moslems. Dit hebben de elf
kardinalen en zeventig bisschoppen,
die de 52 miljoen roomskatholieken
van
Afrika vertegenwoordigen, verklaard
tijdens de vergadering.
De bisschoppen deden hun verkla
ring na een referaat over „de kerk en
de islam in Zwart Afrika" gehouden
door de islam-speclalist pater Couq.
Volgens pater Couq heeft de opleving
van de Islam in Afrika, die zo n tien
jaar al bezig is. een gunstige invloed
op de organisatie van het r.k. aposto
laat.
Hoofdthema op de vergadering van
de bisschoppen ls „het christelijk ge
zin in het huidige Afrika". De bis
schoppen riepen op tot het vinden
van wijzen waarop het christelijk hu
welijk geïntegreerd kan worden in
traditionele Afrikaanse huwelijk.
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen
berichten, artikelen en commontaren. en niet voor open brieven, gedichten,
oproepen ol reacties op advertenties (deze laatste dienervtot de directie gericht te
worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover of over
het met plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde
ren Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw Postbus 859.
Amsterdam B<j pubtikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld
Lelte
In het Interview met José Lelte wordt
gezegd: voor zover ik weet komt het
in andere landen niet voor dat Ie
mand tegelijk dominee en burge
meester is. Dit ls niet geheel juist. In
Zweden, althans op het eiland Ooi
land. gelegen In de Oostzee ls dit ook
zo.
Alphen a. d. Rijn
H. Wiegman
Friesland en Ardèche
Terwijl lk het stuk „Rooie rug be
paalt klimaat ln Ardèche" las. viel me
de In Iets mindere mate vergelijkbare
situatie met Friesland op. Jaren gele
den werd een saneringsregeling la
Mansholt voor kleine boeren in gang
gezet. Voor een luttel bedrag en een
hongerloontje werden ze van hun be
drijf en hun grond afgeholpen Het
grootgrondbezit (schaalvergroting)
nam snel toe. Het land werd verka
veld. wegen werden (worden) aange
legd en het landschap werd (wordt)
verpest. Kleine boeren en landarbei
ders waren genoodzaakt Friesland te
verlaten. Hun huisjes werden geruild
voor flats en de zuivere lucht voor.
onder andere, stinkende hoogovens.
Hulzen kwamen leeg te staan en wer
den speculatie-objecten. Voor de
plaatselijke bevolking werden ze on
betaalbaar Ze werden verkocht als
tweede huisjes aan mensen uit de
Randstad N
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Postbus 859
Wtbautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM
DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 4. Rotterdam
Tel. 010-115588
(Red.)
Schledamsevest 52
Tel. 010-115700 (adv.)
DEN HAAO LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel. C70-469445
ZWOLLE GRONINGEN:
Postbus 3
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030.
SELB (EPD) Protestantse
predikanten hebben in verhou
ding tot alle andere beroepen
de hoogste levenverwachting.
Zij worden gemiddeld 77 jaar.
acht jaar meer dan hun katho
lieke collega's. Dit is gezegd
door de personeelschef van de
Beierse Landeskirche Hugo
Maser tijdens een predikanten
conferentie in Selb.
Maser merkte op dat volgens
de statistieken alleen de predi
kantsweduwen nog ouder wor
den. Na de predikanten komen
de leidinggevende ambtenaren
met een levensverwachting
van 76 jaar. Aan de andere
kant van de schaal staan jour
nalisten. kunstenaars en to
neelspelers met een levensver
wachting van 61 jaar en kaste
leins met een levensverwach
ting van 58 jaar.
Volgens Oberkirchenrat Maser
is de oorzaak van de lange le
vensduur van dominees: Ze
werken hard. leven solide en
komen niet op verkeerde ge
dachten.
Slechts een aantal weekends en va
kanties werden de huisjes bewoond.
De middenstand ging gedeeltelijk op
de fles. De kinderen van de plaatselij
ke bevolking hadden geen buurkin
deren meer om mee te spelen. In de
weekeinden werden taal en cultuur
verontreinigd. Jachthavens en recre
atieplannen schoten en schieten als
paddestoelen uit de grond en natuur
gebieden gingen en gaan verloren.
Provinciale staten en gemeentebe
sturen met Rijkswaterstaat voorop
hakken met de botte bijl zonder ken
nis van zaken. De regeringen hebben
Friesland altijd gezien als wingewest,
zonder voor taal en cultuur en alter
natieve werkgelegenheid maar iets te
investeren. Het ls in Friesland niet de
zon die er zoals ln Ardèche te koop is.
Wat is het dan wel? Het water, de
grond of misschien de territorium
drift van de randstandmens. Ook in
Friesland werden en worden taal en
cultuur door ongebreideld toerisme
en tweede wonlngbezit steeds verder
het moeras in geholpen. De meeste
Hollanders blijken net zoals Frans
ook geen Fries te kunnen of te willen
leren, daarvoor hoeven we niet ln
Ardèche te kijken.
Arum D. Bi jlsma
Sint Annadal
Rond het enige ziekenhuis hier in
Maastricht. Sint Annadal geheten,
gonst het al jaren van de geruchten.
Dat de staf een ln zichzelf verdeeld
huis ls. is algemeen bekend. Maar er
is nog veel meer niet in orde. Het
Tweede-Kamerlid voor DS'70 de heer
Nljhof stelde aan staatssecretaris me
vrouw Veder-Smit (WD) een aantal
vragen, maar hij werd met een kluitje
in het riet gestuurd.
Nu heeft eindelijk een lid van de staf
ir. Oei. hoofd van de medisch-fysische
dienst het zwijgen verbroken en als
men leest wat die man allemaal bo
ven tafel brengt, dan rijzen Je de
haren te berge. Op wat hij allemaal
verklaard heeft, wil lk niet Ingaan,
omdat men dit een plaatselijke affai
re kan noemen. Maar waarom zwegen
de Limburgse Kamerleden van CDA.
PvdA en VVD. onder wie er zijn die ln
Maastricht woonachtig zijn en stel
den zij de staatssecretaris geen vra
gen resp. vroegen zij om een diep
gaand onderzoek? Terwijl ledereen
wist dat de zaken niet pluis waren.
Ik hoop van harte dat ondanks de
vakantie de fractievoorzitters resp.
de partijbesturen van de drie grote
partijen eens duidelijkheid zien te
krijgen waarom onze parlementariërs
niets ondernamen, terwijl het niet
onmogelijk is dat er misbruik ls ge
maakt van gemeenschapsgelden. Ik
hoop dat hierover klare wijn geschon
ken wordt.
Maastricht.
Veronique Wijnands-Dumont
VATICAANSTAD/TEHERAN (ANP)
De geboorte van een in de reageer
buis verwekte baby heeft geleld tot
instemmende en afwijzende com
mentaren. De Vaticaanse woordvoer
der pater Romeo Panciroll heeft her
innerd aan de katholieke afwijzing
van kunstmatige inseminatie. Vorig
jaar liet het Vaticaan weten dat de
normale huwelijksdaad de enige wet
tige bron voor het menselijk leven
vormt. Dit werd toen gezegd naar
aanleiding van het geval van een
vrouw die zich had laten bevruchten
met het sperma van haar overleden
echtgenoot.
Het Vaticaanse standpunt ls gefor
muleerd door paus Pius XII en over
genomen door zijn opvolgers Joannes
XXIII en Paulus VI. De katholieke
kerk noemt het onderzoek naar
kunstmatige zwangerschappen im
moreel en een schending van de na
tuurwet.
CHICAGO De algemene vergade
ring (synode) van de Lutherse kerk ln
Amerika (LCA), een van de drie grote
lutherse kerken ln de Verenigde Sta
ten. heeft in eerste lezing ingestemd
met het voorstel de titel van bisschop
toe te kennen aan leidinggevende
predikanten. Daarmee kan de zaak
zijn beslag krijgen op de volgende
algemene tweejaarlijkse vergadering,
in 1980. Twee keer eerder de laatste
tien jaar haalden overeenkomstige
voorstellen het niet.
Al met al is de bisschopstitel nu in de
maak voor drieëndertig regionale sy
node-voorzitters en de algemene pre
sident van de LCA, welke rond 6.100
gemeentes telt. In 1970 werd in de
Amerikaanse Lutherse kerk, voor het
eerst in een lutherse kerkgemeen
schap in de V.S. officieel gepleit voor
instelling van het bisschopsambt. Nu
zei ds Robert J. Marshall, de aftre
dende president van de LCA, dat de
titei van bisschop veld wint onder
luthersen in Europa. Afrika en Azië.
Bovendien is het een titel die de pas
torale kanten van de ambtsbediening
zou onderstrepen en ook is zij in
overeenstemming met het kerkelijk
spraakgebruik.
Tegenstanders van de voorgestelde
kerkorde-wijzigingen zeiden dat de
kerkleden de verandering niet zou
den begrijpen, dat zij toename van
„praal en ceremonie" met zich zou
brengen en voorts dat zij strijdig ls
met het leerstuk van het algemeen
priesterschap.
UTRECHT De wereldraad van ker
ken verleende vorig jaar voor 84 mil
joen hulp in rampsituaties. Ruim
twee en half miljoen gulden liep via
de Stichting Oecumenische Hulp te
Utrecht. De landen die het meeste
ontvingen waren India, Vietnam.
Tanzania. Brazilië. Indonesië. Haïti
en Zaïre. De meeste hulp werd ver
leend in de vorm van voedsel, kleding
en medicijnen of medische uitrus
ting.
WENEN (EPD) Het gaat steeds slechter met de tien kerkelijke gymnasia,
die er in Hongarije zijn. Er komen steeds minder aanmeldingen. Zo begon het
protestantse gymnasium in Debrecen het nieuwe schooljaar in plaats van
met de gebruikelijke drie eerste klassen met twee. Ook het aantal eerste
klassertjes aan het Joodse gymnasium in Boedapest is zeer laag. Van de tien
kerkelijke gymnasia zijn er acht rooms katholiek. Het leerplan is er gelijk aan
dat in de staatsscholen, de leerkrachten worden door de staat betaald en er is
godsdienstonderwijs. De studieresultaten aan deze „bijzondere" scholen
liggen in het algemeen hoger dan op de staatsscholen. De oorzaak van de
verminderde belangstelling is vermoedelijk gelegen in het hoge schoolgeld,
dat op de kerkelijke gymnasia wordt geheven.
door Jac. Lelsz
WIJCHEN De hervormde gemeente te Wijchen, die
deel uitmaakt van de streekgemeente Maas en Waal,
hoopt in het nieuwe seizoen te beginnen met een stage
project voor belijdenis-catechisanten. Het doel ervan is
de kandidaat-lidmaten, alvorens ze in het openbaar hun
„ja" uitspreken, vertrouwd te maken met de consequen
ties, die dat ook voor hen kan hebben met betrekking tot
het functioneren in de gemeente.
Dominee R. Kuijlenburg: „Jaar in
jaar uit wordt aan jonge lidmaten
bij hun bevestiging gevraagd of zij
willen meebouwen aan de ge
meente van Jezus Christus. Maar
wie kan er nu beloven om mee te
bouwen aan iets wat je niet of
vrijwel niet kent, zodat je niet
kunt overzien wat de consequen
ties van je belofte zijn?"
Een groep van ongeveer twaalf
belijdenis-catechisanten gaat in
september het spits afbijten. Zij
hebben het kerkelijk onderricht
reeds achter de rug. maar op hun
verzoek ls het doen van openbare
belijdenis uitgesteld tot volgend
Jaar. nadat ze eerst een tijdje in de
gemeente „meegedraaid" hebben.
ingeschakeld. In de richtlijnen
staat dat de kerkeraad een stage
commissie vormt, die het geheel
opzet en stimulerend blijft bege
leiden. De commissie bestaat bij
voorkeur uit een (jeugd)ouderling,
ouderling-kerkvoogd, diaken en
predikant plus twee van de cate
chisanten.
Gemikt wordt op een stage-plaats,
liefst voor catechisanten duo's,
want vermoed wordt dat dat pret
tiger werkt (er kan dan eens wor
den overlegd, men heeft steun aan
elkaar enz.) bij raden, groepen,
kringen e.d. in de gemeente. De
jongelui komen eenmaal per drie
weken bijeen om ervaringen uit te
wisselen en voor begeleidend cate
chetisch onderwijs.
Voorbereiding
Een goede voorbereiding is van
veel belang. Verstandige begelei
ding eveneens. Onmisbaar is de
bereidheid bij de ouderen, in het
algemeen bij hen, die functies in
de gemeente uitoefenen, om ver
antwoordelijkheden aan de jonge
ren af te staan.
Elders is een experiment met sta
ge-lopen al eens mislukt. De pro
blemen lijken niet zozeer te zitten
bij de belijdenis-catechisanten
alswel bij degenen die hen met
alle plichten en rechten nóóst zich
hebben te aanvaarden. Ze moeten
niet het gevoel krijgen alleen
maar te worden geduld, maar er
van overtuigd raken dat de ande
ren hen royaal, blij en ruimhartig
toelaten in dat deel van het kerke-
werk. waarvoor zij zich speciaal
inzetten. Inclusief zaken, die op
het terrein van het beleid liggen.
Ingeschakeld
Het ls de bedoeling dat de Wij-
chense jeugd bij een of twee tak
ken van gemeenteleven worden
Bedoeling
Bedoeling is dat allen, via elkaar,
alle facetten van het gemeentelij
ke leven leren kennen. Aan het
einde wordt er een stage-verslag
geschreven. In een slotbijeen
komst wordt het stage-project af
gerond. Een examensfeertje moet
in het geheel worden vermeden.
Wordt met dit alles ook gestreefd
naar zoiets als kadervorming? Do
minee Kuijlenburg: „Het speelt
mee maar daar gaat het zeker niet
in de eerste plaats om. We hebben
een actieve gemeente. Van de elf
honderd leden zijn er zo'n driehon
derd. die zich voor een of meer
facetten van het gemeentezijn,
naar binnen of naar bulten, inzet
ten. Inderdaad, een behoorlijk
percentage. Natuurlijk willen we
graag, dat. als het oude kader af
zwaait. er een nieuwe lichting ge
reed staat. Maar bij die stage
kwestie gaat het er ons toch voor
al om dat de jonge leden ermee op
de hoogte komen wat er ln een
gemeente komt kijken en wat het
Inhoud als je daarvan deel uit
maakt".
Van een medewerker
DEN HAAG Met het niet
zo vrolijke onderwerp „zelf
moord" begon de Amerikaan
se evangelist David Wilkerson
zijn serie samenkomsten in de
Haagse Houtrusthallen. Zijn
driedaagse-campagne. die
gisteravond eindigde, is een
„voor-conferentie" van de
grote Pinkster Europa Confe
rentie. die hedenmorgen offi
cieel begint.
David Wilkerson ls de stichter van de
aan de pinksterbeweging '„Assem-
blies of God" verwante organisatie
Teen Challenge, die zich ook in
Nederland bezighoudt met opvang
van Jongeren in crisis-situaties
Voor enkele duizenden Jongeren, die
eerst een uur lang hadden geluisterd
naar religieuze rock van Dalls Holms
en diens formatie ..Praise", betoogde
Wilkerson dat het aantal zelfmoorden
en zelfmoord-pogingen onrustbarend
stijgt
Ook Nederland blijft op dat punt niet
achter, wist hij te vertellen. Uit zijn
praktijk lepelde hij een hoeveelheid
ellende op. die wat droefgeestig
heid betreft gemakkelijk met het
N08-Journaal zou kunnen concurre-
DEN HAAG Onder de naam „Macedonian Mission" is de organisatie
Teen Challenge in Europa en het Midden-Oosten met een nieuw
programma begonnen. De opzet doet denken aan het principe van het
zogenaamde „diaconale jaar".
Men vraagt jongeren zich minimaal één jaar beschikbaar stellen voor
evangelisatiewerk. Na een opleiding van tien weken in het Duitse
Wiesbaden, worden zij in teams ingezet voor het opzetten van koffie
bars en opvangcentra, in samenwerking met plaatselijke gemeenten.
Teen Challenge is de organisatie die werd gesticht door David Wilker
son, die nu in Den Haag een campagne houdt. TC houdt zich bezig met
opvang en rehabilitatie van drugs-verslaafden en andere ln crisissi
tuaties verkerende jongeren. Het Nederlandse hoofdkantoor is geves
tigd in Den Haag (postbus 18554).
Nazorg
Geest vervulde christen zijn en toch
eenzaam. Eenzaamheid heeft niets te
maken met je relatie tot andere men
sen. maar met Je relatie tot God. Je
kunt iemand hebben die veel van je
houdt, populair zijn. veel vrienden
hebben en toch een wolk van een
zaamheid om je heen hebben. Ik heb
dat zelf enkele Jaren geleden ook ge
had. Ik ben gelukkig getrouwd, heb
een fijn gezin en voelde me toch af
schuwelijk alleen. Toen ben ik op
nieuw de bijbel gaan lezen, gaan bid
den en ik heb God de kans gegeven
mij te antwoorden. Want God wil nog
altijd tot ons spreken."
ren. Het feit dat velen geen angst
meer hebben voor de dood. alsmede
toenemende hopeloosheid en stijging
van het aantal gebroken huwelijken,
zag hij als belangrijke ooreaken van
de zellfmoorden.
„Tachtig procent van de Jonge men
sen die zelfmoord plegen of dat willen
doen. komt uit gebroken gezinnen",
zei Wilkerson. die ook de auteur is
van diverse boeken (waaronder het
nu ln een oplage van zestienmiljoen
exemplaren verschenen „Het Kruis
in de Asfaltjungle"). Volgens hem zijn
degenen die over zelfmoord denken
op weg de in de bijbel genoemde
„onvergeeflijk zonde" te bedrijven.
„ZIJ stoppen het werk van de Heilige
Geest. Zelfmoord ls een ticket naar
de hel." meende hij.
Eenzaamheid
Wilkerson merkte voorts op dat één
zaamheid lijdt tot zelfmoord. ..Ieder
een die over zelfmoord dacht en met
mij sprak, vertelde me zich eenzaam
te voelen. Je kunt een met de Heilige
Na zijn toespraak kwamen enkele
honderden bezoekers naar voren om
in de zgn. ..raadgeversruimte" een
afzonderlijke mini-dienst met Wilker
son bij te wonen. Daar stonden ook
pastorale nazorgers klaar om met de
jongeren te spreken. Een aantal gaf
te kennen inderdaad met zelfmoord
plannen rond te lopen of dat te heb
ben gedaan. Anderen hadden andere
geestelijke noden. Wilkerson werd
vertaald door de in België werkende
Nederlandse evangelist Hans Koorn-
stra.
Zondagavond sprak Wilkerson over
..het laatste oordeel" en ook toen
gingen velen op zijn uitnodiging naar
voren te komen in.
Telraam
Onlangs beweerde een
ingezonden-stukken-schrijver in d
blad dat het gehalte van een
bisschop was af te meten aan het
aantal priesterwijdingen in zijn
diocees. Oppervlakkiger uitspraak
kwam ik de laatste tijd zelden tege
Het is er één van het telraam en
hoort thuis bij de opvatting dat eei
volle kerk, veel mensen onder het
gehoor, een garantie is voor het-
gehalte van de prediker. Niets is
minder waar zou te sterk gezegd zi.
maar hoeveel predikers die woord<
spraken die wat gehalte betreft vei
uitstaken bij die van hun collega's
hebben niet tegen veel lege banken
moeten aankijken? De uitspraak
over de bisschoppen getuigt ook va
weinig eerbied voor deze mannen c
in kwaad en goed gerucht hun
moeizaam werk voortzetten. Toen:
allerlei onrust- en
tweedrachtzaaiende woorden uit
Rome over zich heen kregen vielen
ze niet om en veranderden de koers
die zij gewetensvol hadden uitgeze
niet. En daarom is het ook niet te
verwachten dat ze ondersteboven
zijn van de lovende woorden die in
datzelfde Rome onlangs gesproken
zijn bij het aanbieden van de
geloofsbrieven door de Nederlands
ambassadeur. Zij gaan min of meet
hun eigen weg. De uitspraak van dc
brievenschrijver haalt een
spreekwoord aan dat ik niet kende:
Heilige herders, goed volk; goede
herders, lauw volk; lauwe herders,
slecht volk; slechte herders, geen
volk. Ik ken het nu dus wel, maar
kan er verder niets mee. Welke
toffee-fabriek verstopt zulke onzin
in de verpakking? Voor mij staat
vast dat de bisschoppen geen heilig
herders zijn, althans niet in de
moraliserende bedoeling van dit
gezegd. Zij hebben hun fouten en
zwakheden als ieder ander menS.
Zou het feit dat het aantal
priesterwijdingen niet die hoogte
bereikt die menig katholiek zal
wensen niet kunnen samenhangen
met het opnieuw groeiend
negativisme ten opzichte van een
verantwoord-christen zijn in deze
tijd? Laat deze scribent naar Spa
gaan en zich daar verlustigen in
volstrekt malle aartsbisschop uit
Vietnam die bisschoppen wijdt
de lopende band. Of naar die oordi
waar men in verregaande hoogmi
meent de kerk opnieuw te moeten
maken tot een mensonterend
bolwerk van macht. Maar ze zullei
er weer komen, de priesters en de
predikanten die in eenvoudige
betrouwbaarheid dienstbaar willet
zijn aan het evangelie en in staat lijk
om d2t evangelie te onderscheidal
van alle ideologieën. Ook de
ideologie van het telraam.
BEROEPINGSWERK
NED. HERV. KERK
Beroepen te Oleeuwijk: D. Papt
eervol ontheven predikant met
voegdheid van emeritus te Zeist;
Dedemsvaart: H. Mondeel, kand.
Almelo; te 's Grevelduin-Capelle:
Vlietstra te Doornspijk.
Bedankt voor Honselersdijk: L.
Nagtegaal te Sint Pancras.
GEREF. KERKEN
Bedankt voor Harkema: H. J. v. I
len te Zuidland.
GEREF. KERKEN VRIJG.
Beroepen te Onnen: TJ. de B<
kand. te Kampen.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Nieuwerkerk (Zld)
Karens te Opheusden; voor Leerdi
A. Moerkerken te Nieuw Beijerlai
D. Zwitser
Gisteren heeft de 65-jarige oud-z
dingsman D. Zwitser de onderscl
ding van ridder in de Orde van Or
je Nassau gekregen. De timmerm
Dick Zwitser vertrok in 1947 in diei
van de Zending van de Gereforme
de Kerken naar Melolo op Sum
(Indonesië), waar hij werkte voor
lagere technische school, die tot
op dit eiland niet bestond. Zijn eer
school heeft hij samen met zijn le
lingen gebouwd. In de 12 jaar. dat
heer Zwitser op Sumba werkte h«
hij een groot aantal Sumbanese
gens kunnen opleiden tot timna
man en daardoor een belangrijke
drage geleverd aan de technische
wikkeling van het eiland.
Toen de heer Zwitser in 1959 in 1
derland terugkeerde heeft hij de le
renopleiding voor de Nijverheidsal
bouwkunde gevolgd, waarna hij I
verschillende technische scholen
gaf. Vanaf 1963 was de heer Zwit
tevens adviseur voor technische
derwijsprojekten van de gereforme
de zending.
In de zeventiger jaren kreeg de hi
Zwitser opnieuw de gelegenheid
bekwaamheid in Indonesië te gebt
ken. Sinds 1975 was hij als advisi
verbonden aan de middelbaar tech
sche school „Petra" in Surabaja.
heeft voor deze school, die van
Nederland financiële steun heeft o
vangen via de Interkerkelijke Coör
natie Commissie Ontwikkelingsp
jekten ICCO een bijdrage ge
verd niet alleen in het leren omga
met de machines van de Indone
sche instrukteurs. maar daarna)
ook in het samenstellen van leers1
voor het praktisch technische ond
wijs. Zwitser keerde kort geleden
verband met het bereiken van
pensioengerechtigde leeftijd defi
tief naar Nederland terug.