Gezaghebbend dirigent
stond voor zijn taak
ALS DE
NEVELS
WIJKEN
Verbluffende JV COMMENTAAR
realiteiten
Radio en televisieprogramma's
In memoriam Willem van Otterloo
Werk voor 600 kleuterleidsters
Apart studiebudget
voor alleenstaande
studerende ouders
Willem van Zwol
Proeven vervani
examen A voor
oefentherapeute
VRIJDAG 28 JULI 1978
RADIO EN TELEVISIÉ
TROUW/KWARTET
door Ton Hydra
Nog altijd wil ik mij niet neerleggen
bij de gedachte, dat de Britten ons
met hun theatertraditie en kennelijk
aangeboren acteervermogen de baas
zullen blijven. Voor mijn hoop. ooit
het tegendeel te zullen beleven, heb
ik helaas weinig been om op te staan.
Je kunt al van verbazing achterover
slaan zonder dat die Engelsen ook
maar één topacteur Inzetten.
Vanavond is het raak. als de VARA in
„Theater thuis" de BBC-produktie
..Happy Hunter Huntingground" ver
toont De meeste spelers in dit door
Tom Hadaway snedig geschreven
stuk. zijn hier onbekend. Zij werkten
samen met eenvoudige burgers die
nog nooit voor een camera hadden
gestaan. Het resultaat van hun sa
menspel Is zo verbluffend realistisch,
dat je vaak het gevoel hebt naar een
rechtstreekse reportage te kijken.
Misschien omdat alles op de werkelij
ke plaatsen van handeling is gefilmd,
spreekt men van een gedramatiseer
de documentaire. Dit is ml onjuist.
De camera registreerde niet wat er
toevallig gebeurde op de kade van
een kleine vissersplaats, maar wat de
regisseur had geënscèneerd. Brian
Parker liet een werkelijkheid naspe
len en de spelers realiseerden zijn
bedoelingen zo knap. dat het net
lijkt, alsof iedereen thuishoort aan de
noordoost-kust van Engeland. Figu
ranten die zichzelf mogen zijn en be
roepsacteurs zijn vrijwel niet van el
kaar te onderscheiden.
Daar komt dan nog bij, dat „Happy
Huntingground" ook als verhaal goed
in elkaar zit en de kijker niet een of
ander documentair verslag volgt,
maar een ontwikkeling waarneemt in
de situaties en vooral in de karakters
van de hoofdpersonen. Dat zijn een
onkreukbare groothandelaar in vis.
diens meewerkende vrouw en de zeer
gehaaide Bob.
Deze laatste is een flierefluiter die,
om hogerop te komen, wetten en nor
men aan zijn zolen lapt. Hij denkt
met zijn brutale lef en humor leder
een naar zijn hand te kunnen zetten,
zelfs de vtouw van de man in wiens
zaken en privéleven Bob probeert in
te dringen. Voor hem is het leven een
jachtterrein en hij zorgt er wel voor.
dat hij de jager blijft. Happy Hun
tingground geeft dit beter aan dan de
Nederlandse titel „De kade van het
groot geluk".
Liefhebbers van folkloristische dan
sen kunnen plezier beleven aan het
programma „Balkan Festival", dat
door de NCRV wordt uitgezonden. Ik
heb drie banden met opnamen in de
tuin van 't Loo vooraf kunnen bekij
ken en ik moet bekennen dat dergelij
ke feesten aan mij niet zo best be
steed zijn. Oog heb ik zeker voor het
gedisciplineerde enthousiasme van
de dansers, hun fraaie kostuums en
het vrouwelijk schoon dat puur is.
Maar de nummers duren mij te lang,
zijn vaak naïef en te weinig gevari
eerd en met sommige instrumentale
en vocale expressies heb ik net zo
veel moeite als met de klanken van
de gamelan.
„Vara-Visie" bestaat uit een BBC-
documentaire. gemaakt door Tom
Bower, die met grote hardnekkigheid
doende is geweest om te achterhalen,
hoe Israël een atoommogendheid kon
worden. Langs klandestiene wegen,
zo wordt in de film door Amerikaanse
politici en CIA-figuren verklaard.
Deze wegen zijn dermate vertakt in
verscheidene landen, en er duiken
zoveel personen op, dat de kijker zich
bijzonder moet inspannen om in de
wir-war de draad niet te verliezen.
De oorsprong van het verhaal is twin
tig jaar oud. toen in een tot verboden
gebied verklaard stuk van de Negeb-
woestijn een kerncentrale werd ge
bouwd. In 1960 kwam aan het licht,
dat uit het Amerikaanse bedrijf NU-
MEC honderd kilo verrijkt uranium
was verdwenen. CIA-man John Had
don zegt, dat sporen van uranium in
de buurt van de Israëlische centrale
werden gevonden. Nog ingewikkelder
is de affaire met een scheepslading
uraniumerts, die niet de opgegeven
bestemming bereikte, maar in open
zee zou zijn overgebracht op een Is
raëlisch schip.
Het filmverslag laat veel vraagtekens
achter. Merkwaardig is onder andere
dat er geen Israëlische tegenstanders
van de nucleaire ontwikkelingen zijn
gehoord en dat een afgegrendeld
woestijngebied wel bereikbaar was
voor Amerikaanse uraniumsnuffe-
laars.
ASTERIX EN DE OLYMPISCHE SPELEN
Willem van Otterloo
Van onze parlementsredactie
DEN HAAO - Het kabinet heeft
gisteren besloten de leerlingenschaal
in het kleuteronderwijs te verlagen
waardoor er extra werk komt voor
600 kleuterleidsters. Het aantal leer
lingen per klas wordt met ingang van
het komend schooljaar van 32 op 31
gebracht De maatregel is genomen
om de werkloosheid onder kleuter
leidsters tegen te gaan. Met de maat
regel is dit jaar veertien miljoen gul
den gemoeid.
door Adr. Hager
AMSTERDAM Het Neder
landse muziekleven heeft veel
aan Willem van Otterloo te
danken. Hij is werkzaam ge
weest op een breed terrein als
dirigent, componist, peda
goog en adviseur.
Als 27-Jarige werd hl| tweede dirigent
van het Utrechts Stedelijk Orkest
drie jaar volgde de benoeming tot
eerste dirigent. Op 1 april 1949 hij
was 42 jaar werd hij dirigent van
het Residentie Orkest. Als componist
heeft hij onder meer een suite voor
strijkorkest, de Symphonietta voor
zestien blaasinstrumenten en een se
renade voor koperblazers, harp, celes
ta en slagwerk op zijn naam staan.
Het Residentie Orkest groeide onder
zijn leiding uit tot een internationaal
bekend ensemble. Hij was geen ge
makkelijk man, wel een groot vak
man. Hij stelde zichzelf en de orkest
leden hoge artistieke eisen, hij was
een meester in het analyseren en wist
publiek en medewerkers te overtui
gen en te bezielen. Hij had geen hang
naar uiterlijke praal. Hij was niet uit
op populariteit, wel naar erkenning
van eigen kwaliteiten en die van het
Haagse ensemble.
Visie
Willem van Otterloo zette geen wille
keurige partituren op zijn lessenaar,
hij moest in een werk kunnen gelo
ven. Het is dan ook niet toevallig, dat
hij in november aanstaande met het
R.O. de Symphonie Fantastique van
Berlioz zou uitvoeren. Iedereen kende
zijn grandioze visie op dit werk. En op
zijn afscheidsconcert in januari 1973,
in aanwezigheid van koningin Julia
na. plaatste hij de imposante 7e
Symphonie van Bruckner op het pro
gramma; een waardig afscheidsge-
baar. Franse grandeur enerzijds.
Duitse allure anderzijds.
Voor Van Otterloo gold niet het con
cert als het belangrijkste, doch de
repetities. Niets werd aan het toeval
overgelaten en daarbij was hij niet
gediend van flauwe geintjes. Er
moest gewerkt worden, muziek was
ook in zijn ogen een heilige zaak.
Hoewel hij een groot repertoire bezat,
zijn er enkele componisten te noe
men. die zijn voorkeur genoten.
Naast de reeds genoemde Berlioz en
Bruckner zijn dat Ravel, Debussy.
Mahler. Richard Strauss, Franck. Re-
ger en Bartók. De kennis van zaken
en het harde werken onder de „baas"
brachten het R.O. op niveau en ver
over de grenzen. Hij dirigeerde bij het
Haagse Orkest 1818 concerten, meer
dere daarvan vonden plaats in de
.grote internationale muziekcentra
zoals Wenen, Salzburg, Parijs, Rome
en Londen. Daarnaast maakte hij
met het orkest drie tournees door de
Verenigde Staten.
Orkesten van naam hebben in de
loop der jaren Van Otterloo als gast-
dirigent gevraagd, zoals de Berliner
Philharmoniker, de Wiener Sympho-
niker. het Chicago Symphony Orche
stra en orkesten in Japan. Hij had
vaste verbintenissen met de symfo
nie-orkesten in Melbourne en Sydney
en voelde zich ook in het operavak
thuis.
Typerend voor Van Otterloo was dat
hij niet of nauwelijks een tweede diri
gent naast zich kon verdragen. Op tal
van persconferenties bij het R.O.
kwam dit onderwerp steeds weer tei
sprake, doch hij was in feite de alleen
heerser. Hij was een man van gezag
die voor zijn taak stond, maar die dan
ook alleen de verantwoordelijkheid
wilde dragen. Rumoer en gepraat
rond zijn privéleven leken hem min
der te doen dan onrechtvaardige kri
tiek op zijn artistieke prestaties.
Willem van Otterloo had ondanks
zijn zeventig jaren nog vele plannen,
waarin hij zich gesteund wist door
zijn nog jonge vrouw. Het is hem
helaas niet gegeven deze plannen (on
der andere artistiek adviseur bij het
Utrechts Symphonie Orkest tot 1981)
te realiseren.
DEN HAAG (ANP) - Met ingang van'
het studiejaar 1979-1980 komt er bin
nen de rijksstudietoelagen een apart
budget voor alleenstaande studeren
de ouders. Daartoe heeft minister
Pais van onderwijs besloten.
Het budget gaat 125 procent bedra
gen van het bedrag dat voor een
ongehuwde uitwonende student
geldt. De toeslag is bestemd voor
alleenstaande ouders die voor 1 april
van het betreffende jaar 23 jaar of
ouder zijn.
Het deel van de studietoeslag dat het
budget van een ongehuwde uitwo
nende student overschrijdt, wordt ge
geven in de vorm van een renteloos
voorschot. Wat eigen inkomen be
treft, geldt de kortingsregeling die
wordt gehanteerd voor ongehuwde
studenten.
WAT LATER or oe AvONO
stootem ze Z'
oOiEKSE
Maar op die avond in mei liep het
enigszins uit de hand. Marijke had
een zeilboot gekocht, er was gelegen
heid genoeg aan het Schildmeer. En
ze was een goede zeilster, dat had ze
in haar jeugd geleerd; en die jeugd
lag nog niet zo ver achter haar. En nu
wilde ze dat weer, dat zwerven op het
water, zo een met de natuur. Op die
meiavond had ze Bert gevraagd mee
te gaan. Eerst wimpelde hij het af:
„Ik kan helemaal niet zwemmen."
Waarop ze quasi nijdig zei dat het
niet de bedoeling was de boot onder
water te zeilen. In opgewekte stem
ming trokken ze erop uit. De avond
geurde door de duizenden bloemen
die er bloeiden. Er stond een zacht
briesje, net voldoende om de boot
niet helemaal op dezelfde plaats te
houden. Een uur lang genoten ze er
stil van. Marijke stuurde en Bert lag
lui tegen de zeilbank aan.
„Jij zou ook eens moeten sturen,
Bert."
Toen hij het roer overnam raakten
hun handen elkaar. Het gaf hun bei
den een tinteling in het bloed. Twee
jonge mensen, was het vreemd? Ze
wéren toch geen broer en zus? En de
avond lokte het ook uit. Marijke trok
haar hand niet terug en Bert bleef
ook waar hij was. Voor het eerst za
gen ze elkaar anders, al twee jonge
mensen met nog een heel leven voor
zich. Toen raakte Bert plotseling in
verwarring. „Dit kan helemaal niet,
Marijke," zie hij hulpeloos.
Ze keek hem lang en aandachtig aan.
„Nee Bert, het kén helemaal niet,
maar het gebeurt."
Een waas lag over haar blauwe ogen,
een waas waarin ze plotseling veel
van haar zekere ideeën vertekend
zag.
rmi
peil
Speciaal vandaag
Met 't Loo als achtergrond
treden folkloristische dans
groepen uit Balkanlanden op.
Ned. 1/19.55
VARA-Visie bestaat uit de
BBC-documentaire Israëls ge
heime wapen, waarin Tom Bo
wer probeert te achterhalen
hoe Israël in het bezit is geko
men van Amerikaans
uranium.
Ned. 2/21.17
Voor het Westduitse ZDF
maakte Gerhard Dambmann
een film over de olierijkdom
men in China.
Ned. 1/21.55
De VARA vertoont het
Britse tv-spel De kade van het
groot geluk. Het waarnemen
van de zaken van iemand die
in het ziekenhuis terecht is ge
komen, blijft niet tot materië
le dingen beperkt.
Ned. 2/21.57
Joos Florquin vervolgt zijn
gesprek met de bekende schrij
ver Piet van Aken.
België 2/21.05
Wim van der Panne be
speelt de orgels van de Goudse
St. Janskerk en de kathedrale
basiliek St. Bavo in Haarlem.
Hilv. 4/14.20
In memoriam Willem van
Otterloo.
Hilv. 2/20.05
"Westfriesland' - Hoorn
„En als het niet kan, waarom doen we
het dan, Marijke? We moeten hier
direct mee ophouden."
„Wil je het dan?"
„Ik voel me zo zielig, net of ik Iets doe
wat verboden is."
„Herinnert het je aan een andere peri
ode in je leven?"
„Ja en nee; Ja, omdat de avond bijna
dezelfde is, nee, omdat het een heel
andere situatie betreft."
„Het herinnert mij nergens aan, Bert.
Ik weet dat ik dit moment nooit eer
der zo beleefd heb. Nooit eerder op
deze manier met Herre, bedoel ik.
Heel anders, heelheelik weet
niet hoe ik het zeggen moet."
„Zeg het maar niet, misschien zou je
er spijt van krijgen."
Ineens lag haar hoofd op zijn schou
ders. „Bert, ik heb een hekel aan
mezelf, ik verraad mezelf, vind ik."
„Ik ook, Marijke, maar het is een
heerlijk verraad."
Een hele tijd dreef de boot stuurloos
rond; maar het gaf niet, er stond toch
geen wind. Alleen de adem van een
uitbottende liefde zuchtte over het
meer. In een roes beleefden ze het
beiden; voor hen mocht dit moment
eeuwig duren.
Toen kusten ze elkaar, keken elkaar
ineens geschrokken in ogen, alsof ze
zichzelf betrapten op een woord
breuk.
't Kon niet uitblijven, Jongen. Ik wist
het al vanaf de eerste dag dat ik je
zag."
„Ik ook, maar ik geloofde er beslist
niet in, wilde het niet, Marijke. Het
leek zo goedkoop, een compensatie
van wat ik verloren had."
„Een compensatie, ja, zo zag ik het
ook. Heb het altijd zo proberen te
zien. Maar ik weet zeker dat het geen
vervanging is, Bert. Het is echt."
„Voor mij ook, Marijke, de omkeer in
mijn leven, het nieuwe erin. Maar dat
vertel ik je later nog wel een keer. Ik
vraag me alleen af hoe je ouders
zullen reageren."
„Die hebben dit allang aan zien ko
men. En als ze jou niet mochten,
reken maar dat je nooit weer een stap
in de kamer had gezet."
„Zullen we het meteen vertellen?"
„Waarom niet? Eens moeten
toch weten. Maar nu nog o
avond is nog lang en de avondfr te
ons."
De wind zag toch nog kans de
het riet te drijven, maar de twq®
senkinderen merkten het nle|s
En toen ze het merkten vondeifor
helemaal niet erg. Het was de an
waard samen onder een rietenjr(je
zijn.
„Een denkbeeldig huis, Bert."
„Ik wil niet lang wachten, B
daar heb ik slechte ervaringei
Ze was het roerend met hem
Horizontaal. 1. ernstige aansp<
rondhout, 9. top in de Berner
10. reeds, 12. Noorse god, 13
stuk vaarwater, 15. plaagg»
klip, 19. zangstem, 21. acht
drieterüge struis, 24. rechten li
pen (afk.), 25. niet dezelfde, 2
voegsel, 27. pluim van een vo
meisjesnaam, 31. boom, 32. pa
34. Europeaan, 35. graafwerkt
roeipen, 39. muzieknoot, 41. al
43. nummer (afk.), 44. gevoel.
Verticaal. 1. water in N.Br. 2. i
dijks land, 3. insekt, 4. sche
ment, 5. bladader, 6. godin
toorn, 7. bevel, 8. tank, 11. let
dige, 12. vlaktemaat, 14. toilet
16. watergeest, 18. elk, 20. een
scheel, 22. dwaas, 23. tijdpt l
badplaats in Duitsland, 30.
kaart, 32. koemestvocht, 33.
lucht, 36. herdersgod, 28. vts-
munt, 40. boom, 42. voedsel,
van de bijbel.
Oplossing vorige puzzel.
Hor. 1. riant, 5. smart, 9. por iii
ge. 13. taart, 14. gL 15. Elia,
19. Let, 20. els, 22. ene, 23. i
ieme, 25. aal, 26. tam. 28.
knap, 32. aren. 33. at, 34. ra
n.d. 38. mirabel, 40. teelt, 41.
Vert. 1. Rigel, 2. AP. P. 3. notl
5. sir, 6. meta, 7. ar, 8. telle, 10.
elegant, 14. genegen, 16. itala,|
mer, 20. Est, 21. sim, 25. aki
Aida, 29. onder, 31. pril, 32. i
art. 36. Abe, 38. me, 39. Lt.
Radio vandaag
HILVERSUM I (298 m en FM-kanalen).
KRO 7 00 Nieuws 07.02 Het levende
woord. 07 08 (S) Lichte muriek (07.30
Nieuws. 07 41 Echo.) 08.30 Nieuws. 08.36
Gymnastiek voor de vrouw. 08.45 (S) Lich
te muwek (10 30 Nieuws). 11.00 (S) Uit het
operette- en musical al bum. 12.00 (S) KRO
in de STAD. gevarieerd programma (12.26
Mededelingen. 12.30 Nieuws. 12.41-12.50
Echo). 14.00 (S) Lichte muziek (15.30
Nieuws). 16.00 (S) Spreekuur. 17.00 (S)
Lichte muziek. 17.30 Nipuws. 17.32 Echo
magazine 18.00 Niet alles staat in de fol
ders. 18.19 iS) Pierement (IV) 18.30
Nieuws. 18.41 Marktberichten. 18.44 (S)
Filmklapper. 19.30 (S) Edwin, praten en
zingen. 20.00 (S) In antwoord op uw schrij
ven. 22.25 Overweging. 22.30 Nieuws. 22.40
(S) Zomergoal. muriek en sport. 23.55-24.00
HILVERSUM II (402 en FM-kanalen).
NCRV: 07.00 Nieuws. 07.11 Ochtendgym
nastiek. 07.20 Te deum Laudamus. Klassie
ke gewijde muziek. 07.54 Op de man af.
Meditatie. 08.00 Nieuws. 08.11 Hier en nu.
08.25 Vandaag... vrijdag. Gevarieerd pro
gramma. 09.00 Politiek en samenleving.
NOS 09.40 Oud en wijs genoeg? Onder
wijs voor volwassenen. 10.00 De Taaishow.
10.30 NOS-Jazaportret 11.00 Nieuws. 11.03
Meer over minder. 12.30 Koffiedik. De toe
komst van ons land. OVERHEIDSVOOR
LICHTING: 12.49: Uitzending voor de
landbouw. 13.00 Nieuws. NCRV: 13.11 Hier
en nu. NOS: 13.30 Vonken onder de as.
13.45 Onder de Groene Linde. 14.00 Aspek-
ten van de kamermuziek. 15.00 Verhaal uit
Turkije. 15.30 Zoeklicht op Nederland. Re
gionaal magazine. (16.00 Nieuws.) VPRO:
17.00 Welingelichte kringen. 17,45 SYMBI
OSE. 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws.
18.11 Erpbargo. 18.45 God's eigen radiopro
gramma. NOS: 19.50 Lichte Grammofoon-
muziek. 20.00 Nieuws. 20.05 (S) Symfonie
Orkest en altviool: klassieke en moderne
muriek. (In de pauze: gesprek met een
dichter.) 22.30 Jazz van nu. 23.00 (S) Met
het oog op morgen. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM III (445 m en FM-kanalen).
EO: 7.02 (S) Tijdsein. 9.03 (S) De muzikale
fruitmand. 10.03 (S) Te elfder ure. TROS:
11.03 (S) Polderpopparade. 12.03 (S) Neder
landstalige top-10 en kwiswijs. NCRV:
13.03 (S) Pop-contact. 15.03 (S) Elpee-pop.
NOS: 16.03 (S) De Nationale Hitparade.
18.03 De vacaturebank. 18.10 (S), Avond-
spits. VOO: 19.02 (S) De Nederlandse top-
40. VPRO 20 02 (S) VPRO-vrijdag-op-dne.
22.55 Mededelingen. 23.20 (S) Amigos du
Musica. AVRO: 1.02 (S) Radio Pandora.
2.02 (S) Gewoon, 2 uur radio. 4.02-7.00 (S) 'n
Nachtje AVRO.
HILVERSUM IV (FM-kanalen). NOS: 7.00
Nieuws. 7.02 (S) Vroeg klassiek. 9.00
Nieuws. 9.02 Stof van eeuwen. 10.00 (S)
Vrijdagmorgenconcert. 12.00 (S) Van het
Nederlands Concert Podium. EO: 13.00 (S)
Klankspiegel. 14.00 Nieuws. 14.02 (S) Op de
vleugelen van het lied. 14.20 (S) Orgelbes
peling. 14.45 (S) Snaar en spel. VPRO:
15.00-17.00 Muziek-op-vier.
TV vandaag
21.37 NO®: Journaal
21.85 NCRV: Cwu a»S okemacht. öocumenta*»
22.45 TottMSlurt
22 55 -23 00 NOS: Journaal
NEDERLANDI
NEDERLANDR
20.77 VARA: Space 1999.
21.17 VARA vis*
21.57 Theater thuis de kade
tv spel
23.15 NOS: Journaal
van het groot getuk.
15.50 VARA: D* toverlantaarn
kinderprogramma
19.21 Dear komen de schutters, tv t<
DUITSLAND L 11.00 (K) Journaal 11.05
(K> Actualiteiten. 11.25 (K) Liedjespro
gramma 12.55 (K) Religieus programma
13 10 (K) Informatief programma. 13.55 (K)
Persoverzicht. 14 00-14 10 (K) Journaal.
17.10 (K) Journaal 17.15 (K) Volksmuziek.
18 45 (K) Der 7 Sinn. 18.50-19.00 (K> Jour
naal. (Regionaal programma. NDR. 19.00
(K) Actualiteiten. 19.05-19.28 (K) Sporto-
verricht WDR: 19.00 (K) Programma-in
formatie. Aansl.. (K) Programmaover
zicht 19.05 -19.30 (K) Magere Zeiten. tv-
serie. 19.30-23.45 (K) Lohengrin, opera van
Wagner. (In de pauzes: 20.30 (K) Filmre
portage. 20.45-21.00 (K) Journaal 22.15-
22.35 (K) Filmreportage) 23.45 (K) Actuali
teiten en reportage. 0.15 (K) Der 7. Sinn.
0 20 (K) Sportoverzicht. 0.45 (K) Ein Sheriff
in New York. tv-serie. 2.00-2.05 (K) Jour
naal.
DUITSLAND II. 17.15 (K) Reportage. 17.45
(Ki Journaal. 17.55 (K) Professor Poppers
Erfindung, tv-serie. 18.10 (K) Catweazle.
jeugdserie. 18 35 (K) Actualiteiten en mu
ziek. 19.20 Western von gestern, tv-cerie.
20.00 (K) Journaal. 20.30 (K) Reportages
21.15 Gauner gegen Gauner. tv-film. 22.00
(K) Reportage. 22.45 (K) Poppenshow
23.00 (K) Actualiteiten. 23.20 (K) Cultureel
magazine. 0.05 Eine handvol! Dreck (So
mebody up there likes me), speelfilm. 1.55
(K) Journaal.
NDR III WDR III. WDR III: 19.30 (K)
Kleuterprogramma. 20.00 (K) Journal 3
20.15 (K) Fümreportage. Gezamenlijk pro-
gramma vanaf 21.00 uur: 21.00 (K) Jour
naal. 21.15 (K) Muziekprogramma. 22.00
(K) Reportage. 22.45-0.15 (K) Gevarieerd
programma.
BELGIS (NEDERLANDS) NET L 18 50
(K) Kleuterprogramma. 19.05 (K) De Klei
ne Lord jeugdserie. 19.35 (K) Mededelin
gen; Morgen. 19.45 (K) Journaal. 20.10 (K)
Weerman. 20.15 (K) Documentaire serie.
20.45 (K) Si, si kolonel, speelfilm. 22.25 (K)
K.T.R.C. 22.55-23.10 (K) Journaal. NET II.
Van 1850 tot 20.15 Zie net I. 20.15 (K)
Showprogramma. 21.05 (K) Gesprek. 21.55-
22.10 (K) Zomeragenda.
BELGIE (FRANS) 18.00 (K) Kieuterpro-
gramma 18.05 (K) Kinderprogramma.
18.30 (K) Les enfants des autres. tv-sene.
18.45 (K) Artistieke actualiteiten. 19.15 (K)
Regionaal journaal. 19 28 (K) Weerbericht.
19.30 (K) Journaal. 19.55 <K) Le Prisonnicr.
tv-serie. 20.45 (K) Informatieve serie. 21.45
(K) Journaal. 22.00 (K) The King Remem
bered. montagefilm.
Van onze parlementsredad
DEN HAAG Het examen
oefentherapeuten Men
wordt volgend Jaar vervangj
een aantal proeven. Het 1
gisteren met dit voorstel val
secretaris mevrouw Veder vaj
gezondheid akkoord gegaj
doeling van de maatregel is d
stroming van het eerste
tweede leerjaar van deze opl^
versoepelen. De proeven
karakter hebben van een
gangsproefwerken over de vol
ste vakken. Het examen A
alleen het vak anatomie.