Een gezellige en warme gemeenschap Pinkstercongres in teken van eenheid Doopsgezind Wereldcongres in Wichita, USA, geopend s S3** -A, fc2T "W 4 I Bulldozers aan de Kaap (III) Conferenties Friese pastorie voor arts bisschop Kok 'Veel vrouwen naar open universiteit' VANDAAG VOORBIJGANGER a WOENSDAG 26 JULI 1978 TROUW/KWARTET door Aldert Schipper De huisjes In Crossroads zijn meest van blik en karton. Er ls geen stromend water, elektriciteit of riolering. Sinds kort komt er wel een vuilnisman. Voor de paar kranen in de nederzetting en de vullnlstdlenst betaalt leder buis zes rand ln de maand. Crossroads heeft twee scholen. De Vredesschool heeft vier grote lesloka len die overdag gevuld zijn met ne gentig kinderen per lokaal en waar 's avonds volwassenen komen om wat van hun achterstand in te halen. Ver der kent het kamp verscheidene kerkgebouwtjes. Scholen en kerken zijn door de mensen,zelf gebouwd en met behulp van de beschikbare mid delen versierd. Kliniek In een van de scholen is een kllniekje, waar zuster Benigna coördinerend werk verricht. Zij vertelt hoe de men sen van Crossroads in hun armelijke behuizlnkjes leven en zij roept het beeld op van Crossroads 's avonds. Dan is het een plaats van warmte, levenslust, creativiteit en innerlijke kracht. „Een kort ritje over de wegen van Crossroads 's zomers om een uur of zeven 's avonds is een verrukking: de mensen bouwen stalletjes waar groente te of vlees te koop is. Uit de transistors klinkt vrolijke muziek. De mensen lachen en genieten van el- kaars gezelschap. Ze doen zaken en praten over de problemen van alle dag. De Jongens en de meisjes staan met elkaar te flirten. Het lijkt elke dag een feest." Zuster Begigna gaat verder: ,,'s Ochtends en 's middags hoor je de mensen water halen, kleren wassen en eten koken, waarbij zij elkaar helpen. Maar 's avonds gloeit er ln elk hutje een lichtje op: een kaars of paraffinelampje. Daar zitten de mensen samen omheen. Ze lachen, praten, schertsen en discussiëren bij het eten. Er lopen altijd wel mensen in hun mooiste kleren. Die zijn op weg naar de kerk, waar gezongen en gebeden wordt. Enals de kerkganger terug komt vertelt hij aan zijn gezins leden en buren over de preek. In de Vredesschool vergadert 's avonds het comité van Crossroads. Elk deel van Crossroads heeft er zijn afgevaardigden, die samen overleg gen over de gemeenschappelijke pro blemen: de arrestaties, de huren, de krotopruiming, verbouwingen van huisjes en alle andere dingen die voor een gemeenschap van 20.000 mensen van belang zijn. Het misdaadcijfer van Crossroads is bijzonder laag. Vol gens sommigen is Crossroads de vei ligste plek om 's avonds in Kaapstad te zijn. Het drankmisbruik is er mini maal en prostitutie komt er zeer wei nig voor. Gastvrijheid De nedereetting staat bekend om haar gastvrijheid en haar gemeen schapszin. Zij heeft een zekere faam opgebouwd om haar vindingrijkheid bij het opzetten van huisindustrie. Een groepje vrouwen koopt een brei machine. Met de winst kopen ze er nog een. Ze maken beddespreien. patchwork, sjaals, rokken en haar netten, die buiten Crossroads te koop worden aangeboden. Sommige vrou wen maken speciale kleding voor Xhosa's. Crossroads heeft zijn eigen schoonmakers, horlogemakers, radio- reparateurs. en winkeltjes. Dingen die in de door de regering gebouwde „townships" veelal ontbreken, omdat daar alle menselijke vernuft wordt afgebroken. De moeders helpen elkaar bij het waterhalen. De mensen in Crossroads kennen el kaar en staan voor elkaar klaar, want allen wonen in soortgelijke omstandi- heden van materiële nood. Talloos zijn de verhalen van gastvrijheid en offerzin, die over Crossroads worden verteld. Zuster Benigna zegt: „Zijn deze mensen een last voor ons? Nee. Hun aanwezigheid is heilzaam voor ons. Zij kunnen genezen hetgeen in onze samenleving ziek is. Wij hebben de mensen van Crossroads nodig. We mogen hen niet laten gaan." Over de vraag of en voor wie het nodig is dat de mensen van Crossroads verdwij nen gaat het in het vierde en laatste deel van deze serie. Van een medewerker WICHITA, Kansas. Met een krachti- ge rede heeft gisteravond Million Be- lete het Tiende Doopsgezinde We reldcongres geopend, dat van 25 tot 30 Juli in de Amerikaanse stad Wichi ta wordt gehouden. Ruim 15.000 -Doopsgezinden uit 40 landen zullen de komende dagen het thema „Het Koninkrijk Gods in een veranderen de wereld" bestuderen. Million Belete ls de eerste nlet-blanke president van het Doopsgezind We reldcongres. De 53-Jarige Belete is afkomstig uit Ethiopië en werkt bij de Verenigde Bijbelgenootschappen la Nairobi, Kenya. In zijn openings toespraak. getiteld „Christus, Stich- ^ter van het Koninkrijk," noemde hij de liefde het essentiële kenmerk van het Koninkrijk. „Uit het Nieuwe Tes tament wordt ons één ding heel erg duidelijk. Jezus heeft Zijn Rijk niet door macht, maar door liefde ge sticht. Alleen zij behoren tot het Ko ninkrijk. die ertoe willen behoren." Die mogelijkheid is ons gegeven ln het wonder van de wedergeboorte. Belete gaf een eigentijds voorbeeld van een man die de goede verhouding tot God en de medemens had terug gevonden. In een kerk ln Nairobi atond eens een armoedig geklede man zijn getuigenis af te leggen. „Gisteravond behoorde ik nog tot de best geklede mannen van de stad. Maar als gevolg van wat me vannacht is overkomen, heb ik vandaag in heel Nairobi pakken teruggebracht, die ik had gestolen." Een dief had zich radi caal bekeerd. Jezus is gekomen als Vredesvorst om eén Rijk van Vrede te stichten. De Derde Wereld gaf in 1976 naar schat ting 56 milloen dollar aan bewape ning uit, terwijl slechts een kwart van dat bedrag in de vorm van ontwikke lingshulp naar de Derde Wereld te rugvloeide. „Het is opvallend dat de grote wereldmachten het gemakkelij ker vinden om de Derde Wereld van wapens te voorzien dan van ontwik kelingsgelden." Belete besloot zijn rede met de woorden: „De weg van de vrede is ons door de traditie der We derdopers overgeleverd. Op elk We reldcongres hebben we daarnaar ver wezen. Ik ben vol vertrouwen dat ons hier in Wichita opnieuw de weg van de vrede aangewezen zal worden." Het Wereldcongres komt bijeen in PRETORIA (RES) De „dochter kerken" van de blanke NGkerk in Zuid-Afrika overtreffen hun „moe der" ln aantal. De NGkerk heeft an derhalf miljoen leden, terwijl de dochterkerken blijkens een rapport voor de komende synode van de NGkerk in oktober 1.9 miljoen leden tellen. De NGkerk stelt jaarlijks ne gen miljoen rand voor zending ter beschikking. Er zijn nu tien „dochter kerken" ln Zuidelijk Afrika, waarvan de Nederduitse Gereformeerde kerk in Afrika de grootste is. Vignet van het doopsgezind wereldcongres het schitterend aangelegde Century li-congrescentrum. De zittingen be ginnen 's morgens met samenzang en een wijdingswoord. Daarna volgt de hoofdlezing, waarop drie korte ant woorden volgen. De deelnemers ko men zowel 's morgens als 's middags in gespreksgroepen bijeen; eerst om bijbelgedeelten, later om de thema's van de hoofdlezingen te bespreken. Hiermee wil men een sterkere partici patie van de „basis" bevorderen ten koste van het aantal lezingen. Veel nadruk zal ook worden gelegd op het overwinnen van culturele barrières. Ongeveer zestig Doopsgezinde kun stenaars vertonen op een expositie hun werk. „Verwacht echter geen spe cifiek Doopsgezind thema," zei een van de organisatoren. Ethel Abra hams sprak de hoop uit dat de cultu rele verscheidenheid van het Congres een nieuwe uitwisseling van gedach ten tussen kerk en kunstenaars mag opleveren. Van de ongeveer 1000 deel nemers die niet afkomstig zijn uit Amerika of Canada, komen ongeveer 200 man uit de Derde Wereld. Een speciaal Derde Wereld-Reisfonds, waaraan iedere congresdeelnemer 5 heeft bijgedragen, heeft dit mogelijk gemaakt. Zoals op de voorgaande congressen verwacht men de meest radicale geluiden uit deze hoek. In 1967 te Amsterdam riep de Ameri kaanse neger Vincent Harding zijn blanke broeders en zusters op te luis teren naar de stemmen van de revolu tie. van hen die al lang onderdrukt werden. Inmiddels heeft Harding te leurgesteld de Doopsgezinden de rug toegekeerd. In 1972 kwamen Latljns- amerikaanse Jongeren op „hun" Con gres in het Braziliaanse Curitiba met een harde politieke verklaring over het onrecht (en de oorzaken daarvan) in Zuid-Amerika. „Wij moe ten onszelf met de onderdrukten identificeren ten koste van onze privi leges. Wij moeten het dopers bewust zijn weer krijgen Gods gemeenschap der verlossing te zijn opdat onder drukten én onderdrukkers verlost worden door Jezus Christus, de enige Bevrijder." De spanning tussen „etni sche" (uit een Doopsgezinde familie) en „niet-ethnische" geloofsbroeders zal wellicht aan dit Wereldcongres die dynamiek verlenen die sommigen er van verwachten. De Japanner Takas- hi Yamada zei: „Als we elkaar werke lijk ontmoeten, staan we op een kern punt Dan moeten we beslissen of we vooruit zullen gaan of achteruit." Heeft de toekomst nog zin? 8tuden- ten-/studie-conferentie van het cen trum voor reformatorische wijsbe geerte. Inleiders drs. A. J. van Dijk, drs. W. G. Rietkerk en dr. ir. J. H. Santema, 17-19 augustus, reformato rische bijbelschool, Slotlaan 242, Zeist Inf. en opg. tel 03465-60945. Hoe gaan mensen met elkaar om, hier en ginds overzee? Contactdag commissie „Kerk en Overzee" van de Nederlandse Zendingsraad, zaterdag 26 augustus, 10-17 uur, De Waaier, Kerkelandelaan 5, Hilversum. Inf. en aanm. tel. 020-717654. Pastoraat kernbewapening en de vredesweek, werkdag van „Kerk en Vrede" voor voorgangers en pastores met Laurens Hogebrink, 24-25 augus tus, Kontakt der Kontinenten, Soes- terberg. Inf. en opg. tel. 033-32133. Landelijke Israëldag van de Mid- dernachtsroep. Thema: Israël in de strijd om de vervulling van het profe tisch Woord. Spreker: Wim Malgo. Zaterdag 26 augustus, 10.30 en 14.30 uur, gebouw De Hoeksteen (voorheen Marcanti), Amsterdam. Inl. tel. 03438- 6528. Relatie en confrontatie, najaars conferentie voor vrouwen (o.a. over vredeswerk en over kinderen en boe ken), 4-8 september, Hoomeboeg, Hil versum (tel. 02157-231). Van een onzer ver slaggevers UTRECHT Om be tere pastorale zorg te kunnen besteden aan zijn gelovigen in de drie noordelijke pro vincies, heeft de oud- katholieke aartsbis schop van Utrecht, mgr. M. Kok, een klei ne woning gezocht en gevonden in Donker broek bij Oosterwol- de (Fr.). Het is de be doeling, dat hij daar met zijn vrouw ten minste eens per Mgr. Kok maand een paar da gen zal zijn. Dezer da gen is deze eerst oud- katholieke pastorie van het noorden in gewijd. In het noorden woont maar een handjevol oud-katholieken, ver tel ons mgr. Kok. Zijn kerk is prak tisch geheel gecon centreerd in de pro vincies Noord- en Zuid-Holland en Utrecht. Dit voorjaar is er in de stad Groningen een kleine oud-katho lieke parochie ge sticht, die regelmatig diensten houdt in een rooms-katholieke ka pel. Wegens het grote tekort aan priesters heeft de aartsbis schip persoonlijk de pastorale zorg over deze nieuwe gemeen te op zich genomen. Hij zal er ook de kerkdiensten leiden. Aartsbisschip Kok wordt daarbij geas sisteerd door de heer B.J. Koijck, een le raar die in september tot diaken zal wor den gewijd. Van onze onderwijsredactie AMSTERDAM De deelname van vrouwen aan de open universiteit zal hoog zijn. Dat verwacht de Neder landse Vereniging van vrouwen met een academische opleiding (WAO). De vereniging wijst daarbij op de grote toeloop van vrouwen naar de moedermavo, de moederhavo en de open school. Voor de vrouwen, die wel een academische opleiding hebben gevolgd, maar door huwelijk en het. moederschap enige jaren van de ar beidsmarkt zijn verdwenen, acht de vereniging een „opfriscursus" van be- ang, die ook aan de open universiteit gegeven zou moeten worden. ROTTERDAM De Erasmus-uni versiteit te Rotterdam begint in sep tember met de experimentele studie richting maatschappijgeschiedenis. Minister Pais ls in principe akkoord gegaan met de plannen, die jaren zijn voorbereid. De definitieve toestem ming wordt binnenkort verwacht. Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wlbautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4, Rotterdam Tel. 010-115588 (Red.) Schledamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv.) DEN HAAO/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030. Van een medewerker DEN HAAG Een blijmoedi ge invasie staat voor de deur. Pinkstermensen uit alle delen van Europa komen volgende week ln de Haagse Houtrust- hallen bijeen voor bijbelstu die, geloolsopbouw, evangeli satie, zang en ontmoeting. Tot en met 6 augustus wordt de derde Pinkster Europa Konlerentie (PEK 18) gehou den. Eerder waren er dergelij ke conferenties ln Zwitser land (1972) en Noorwegen (1975). Officieel wordt de PEK '78 aanstaan de dinsdag geopend door de voorzit ter van het Europese comité, de Zwit serse voorganger Jakob Zopfi en de Haagse loco-burgemeester H. F. Hap- pel. Maar zaterdagmiddag begint er al een zgn. „voorconferentie", waar voor naar men mag verwachten veel belangstelling zal bestaan, om dat de Amerikaanse evangelist David Wilkerson er spreekt. Wilkerson ls stichter van de organisatie Teen Challenge, die zich bezighoudt met de opvang en rehabilitatie van jonge ren ln crisis-situaties, zoals verslaaf den aan drugs. Zendingsopdracht „Gods uur is nü" luidt het thema van de pinkster-happening. En het ls de bedoeling de bezoekers te wijzen op hun zendingsverantwoordelijkheid tegenover het eigen continent. „Euro pa is zendingsveld nummer 1", me nen de organisatoren. Die hebben met veel enthousiasme aan de voor bereiding van de manifestatie ge werkt. Ze verwachten, blijkens de pu- blikaties die in de afgelopen maan den het licht zagen, wonderen. Ds H. N van Am erom, voorzitter van het Organiserend Comité Nederland, liet in de „PEKKRANT al vast weten „Het geestelijk potentieel van en in onze gemeenten ls een garantie dat wij in de nabije toekomst, voor zover Ds H. N. van Amerom wij willen ontwaken het grootste Re veil van deze twintigste eeuw nog kunnen meemaken in ons land Willen wij het Koninkrijk Gods ruim baan zien breken dan kan dat door ontmoeting, verootmoediging en veel gebed". Intussen is het in de pinkster confessie zo essentiële geloof in won deren gedurende het afgelopen Jaar niet beschaamd. Minstens één mira kel heeft zijn beslag al gekregen: drie kwart van de vaderlandse Pinkster beweging lijkt aan de PEK mee te doen. Dat is een hoge score. Op de kaart van kerkelijk Nederland vormt het pinkster-district een van de meest chaotische uithoeken. Niet ge hinderd door enige kerkrechtelijke belemmering en uitgaande van de absolute autonomie van de gemeen ten. bleef de pinksterbeweging niet vrij van verdeeldheid en scheuringen. De Geest maakt wel levend, maar blijkbaar niet één. De meest geïnsti tutionaliseerde gemeenten behoren tot de Broederschap van Pinksterge meenten in Nederland, die onder meer een Bijbelschool heeft in Den Haag. De Broederschap is verwant aan de o.m. in Amerika en Engeland funktionerende „Assemblies of God" en omvat in Nederland vooral de wat meer traditionele pinkstergemeen ten. Die vormen overigens nog maar een fractie van wat als pinksterbewe ging in ons land moet worden be schouwd. Vooral in de vijftiger en zestiger jaren groeide de beweging ver bulten de grenzen van de traditio nele gemeenten. Het optreden van evangelist Osbom betekende een krachtige stimulans, ondanks de kri tiek die zijn campagne uitlokte. Os- bom legde een sterk accent op het getuigenis van het Nieuwe Testa ment: „Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en tot in alle eeuwig heid". Diezelfde erkennig lag in feite ten grondslag aan het werk van het echt paar Polman, dat in 1906 in Amster dam de eerste pinkstergemeente in ons land stichtte. Het theologische principe waarop men zich beriep was: wat er in dè eerste christengemeen ten gebeurde, kan in deze twintigste eeuw nóg gebeuren. En men ging zich uitstrekken naar de Gestesgaven, zo als het spreken in tongen, genezing van zieken, profetie, visioenen, etc. Essentieel in het geloof van de pink stermensen is de „doop in de Heilige Geest", een ervaring die wordt bege leid door het uiterlijke teken van het spreken in tongen. Doorbraak In de eerste decennia van deze eeuw ontstonden, nadat de pinksterbewe ging uit het buitenland hierheen was gekomen, diverse gemeenten in Ne derland. Maar pas na de oorlog begon de grote „doorbraak". Tal van organi saties werden buiten de gemeenten om geboren. Zo trok bij voorbeeld in de vijftiger jaren „Stromen van Kracht", gesticht en lange tijd geleid door Karei Hoekendijk (vader van evangelist Ben Hoekendijk), sterk de aandacht. De uit „Stromen van Kracht" voortgekomen gemeenten hebben zich enkele jaren geleden gro tendeels verenigd in de Federatie van Volle Evangelie Gemeenten, die in middels een fusie aanging met de Volle Evangelie Gemeenschap (waar in eerder talrijke niet bij de Broeder schap aangesloten gemeenten elkaar vonden). x - êk V- C/SapT V 'Ir M' .4 *V '*4 tl* De Finse pinksterleider Niilo Ylirainio Los van welk overkoepelend of fede ratief verband ook opereert al vele jaren de overigens in en buiten kerkelijke kringen zeer bekende evangelist Johan Maasbach. Hij was destijds de tolk van Osbom en zag na diens campagne in '58 zijn organisa tie (nu ondergebracht in enkele grote gebouwen in Den Haag) sterk groei en. Een primeur is dat ook de drie groeperingen die hun oorsprong von den in kringen van de Indonesische Nederlanders, de zgn. Bethel-groe- pen, meedoen. Het meest opvallende is vermoedelijk dat in het organise rende comité voorts vertegenwoordi gers zitting hebben genomen van door het pinksterblad „Kracht van Omhoog" en met name hoofdre- dakteur J. E. v. d. Brink geïnspi reerde groepen, een vrij exclusieve garde op het pinkstererf. Een der belangrijkste verschillen met andere groepen, is dat er volgens de „Kracht van Omhoog"-formule geen erfzonde bestaat. Een mens wordt zondeloos geboren en pas daarna bezet door demonen, zo gelooft men. Hier be staat de praktijk van het exorcisme, het duiveluitbannen. Workshops Ds. Van Amerom toont zich ingeno men met de nu getoonde eenheid, die gezien de omvang van de konferen- tie en de financiële lasten ook wel noodzakelijk was. Hij verwacht onge veer vijfduizend nu al geregistreerde gasten, plus nog vele duizenden on aangekondigde bezoekers voor een of meer dagen. „Je hoeft het natuurlijk DESCHOOL Met instemming heb ik gelezen dal de Commissie Onderwijskundige Aspecten Scholenbouw een onderzoek gaat instellen naar de invloed van het schoolgebouw op hl onderwijsgebeuren. Althans in een 411 aantal inrichtingen voor voortgeze^E! onderwijs. Dat doet me terugdenk*— aan de schoolgebouwen die ik zelf indertijd betrad. Het begon met ee 30 kleuterschool in de Ter HaarstraatJn§ Ik meen dat ik daar al eens mijn ga^k over gespuwd heb. Nog herinner ikipjj me als de dag van gisteren die zaalf met het prachtigste speelgoed dat r1, o.i. op aarde bestond. Het was schitterend, alleen je mocht 't niet £n aanraken, laat staan ermee spelenjj^' Daarna werd ik geconfronteerd mer een oud schoolgebouw in de e 1 Mamixstraat. Tegenwoordig is hetjell een tehuis. Lang ben ik er niet ieU geweest. Twee klassen waren jja[ ondergebracht in één lokaal. Een ongewenste toestand want de eersL. dagen wist ik niet precies bij wie ik-j^ hoorde; ik zat nl. op de grens. Bijb^. geschiedenis werd gemeenschappelijk gegeven. Aangezien ik op de eerste bank zaf kwam er dan een grote, warme schoolmeester op mijn bank zittei om ons te onderrichten over Danii de leeuwenkuil en dergelijke. Hij rochelde, herinner ik me, spuwde op de grond om het met zijn hoge zwarte schoen weer in de vloer te trappen. Ja, dat waren toestandei Welke invloed het op mijn onderwijsgebeuren gehad heeft ki ik nauwelijks nagaan. Het heeft - belangstelling voor Daniël niet vermogen te doden en ook verder werd ik er niet minder nieuws- en leergierig van. In de derde klas gingen we naar een nieuwe school. Een spiksplinternieuw gebouw, wi ik', eerlijk gezegd, nooit zo verrukt van geweest ben. 't Had nauwelijk sfeer. Er kondigde zich iets in aan de opkomst van een lichte quasi-vrolijke technische maatschappij. Bovendien stond in een uitermate saaie straat. Ik miste de roggebrood-geur van het fabriekje aan de Lijnbaansgracht het toch altijd intrigerende politiebureau bij de brug, om nog maar te zwijgen van de Toneelschj daarnaast. Wat dat zou kunnen inhouden kon slechts in de verte vermoed worden. Het heuveltje, overblijfsel van vroegere stadsbolwerken, tegenover de sch droeg ook in niet geringe mate bij de diversiteit van mijn prille leefwereld. Want je kunt natuurl wel een mooi, functioneel gebouwi neerzetten, maar waar staat het? Va er iets te beleven? Maar goed, daap£j gaat die commissie nu naar kijkei want ik kan me niet voorstellen d< ze zelf niet op die gedachte gekomfo zouden zijn. «Uc ■ui Dl niet in alles met elkaar eens te zijn om één te kunnen zijn", zegt ds. Van. Amerom, zelf voorganger van een Haarlemse pinkstergemeente. Overi gens is een van de doelstellingen van de PEK te demonstreren dat pink- stermènsen uit heel Europa een één heid vormen. Elke ochtend zullen zij tijdens de konferentie bijeenkomen voor bijbel studie. 's Middags zijn er workshops over diverse specialismen, zoals christelijke journalistiek, kinder evangelisatie, communicatie, onder wijs, gemeentegroei, jeugdwerk en zending. De avonden zijn gereser veerd voor evangelisatie. Een van de sprekers in de evangelisatiemeetings is de Finse prediker Niilo Yli-Vainio, wiens gemeente in zeer korte tijd groeide van vijftig naar vierduizend leden. „Er is in Finland een ware opwekking aan de gang", melden de PEK-organisatoren. Van Amerom: „Ik hoop en bid dat er een nieuwe zendingsvisie voor Europa komt. Dat is ook het belangrijkste doel van de konferentie. Dat we de sleur van de pinkstertraditie doorbreken. Want ook als pinkstermensen worden we bedreigd door het gevaar weer een instituut te worden. Mijn verlangen is niet dat de nu in ons land ontstane éénheid uitmondt in één grote pink sterkerk. Dat willen we niet. Maar het is een wonder van genade van de Heer dat we met zoveel groepen mo gen samenwerken. Ik hoop dat ook na de konferentie het kontakt blijft bestaan. En dat er wat meer samen werking komt op nationaal niveau. Dat is een heilige wens van me." BeroepingswerK wt NED. HERV. KERK ip Beroepen te Ontwedde (toez.): J. Jd wendijk te Besoyen-Waalwijk W^ar fed Bedankt voor Enter. Katwijk m Rijn en Puttershoek: A. F. Troo ze Asperen. erl ld Beroepbaar: M. van Diggelen, R|ui huisstraat 19a,Hoogeveen. Bisschop Riobé j» De bisschop van Orléans in Fr bt rijk. de 67-jarige Guy-Marie Riol n. bij het zwemmen in Port Cama sm aan de Franse Middellandse-Zee t verdronken. Zijn lichaam werd i rgi 18 Juli gevonden, maar kon pas week geïdentificeerd worden, lig een kennis hem in zijn vakantie ui kwam opzoeken en hem niet t ke trof. Deze ging op onderzoek uit e ob drenkeling bleek toen bisschop R nz te zijn. Riobé was sinds 1963 biss< ha van Orléans. Hij stond bekend n. zijn vooruitstrevende ideeën. In >di had hij een meningsverschil metfcer dinaal Marty, de voorzitter val Franse bisschoppenconferentie, Ug .der meer over het catechetisch oi»t richt. cli Nog vorig jaar stelde hij voonoi getrouwde leken tot priester te ;m den in een interview met het Fit dagblad Le Monde, terwijl kort voor het Franse episcopaat nog k. uitdrukkelijk had gewezen op hefl lang van het celibaat. Ook wierp Riobé zich in het verl C op als verdediger van dienstw raars en als tegenstander van Frfn wapenleveranties. L_ Prof. Troost - ik Naar wij vernemen heeft dr^ Troost, hoogleraar in de ethiek de Vrije Universiteit te Amster zijn lidmaatschap van de gei meerde kerken opgezegd. Hij de zich aangesloten bij de gereforr de kerk vrijgemaakt buiten verl van Atnsterdam-C. 2L Overleden Prof. dr. J. J. O. hoogleraar in de neurologie, neul siologie en psychopathologie aal"I katholieke universiteit in Nijmej op 69-Jarige leeftijd overleden, Prick werd in 1940 hoofd van dl chiatrische en neurologische afd van het St. Canisiusziekenhuis ii megen en buitengewoon hoogl aan de Nijmeegse universiteit. Prick vervulde tal van functli organisaties en instellingen in nen- en buitenland. Zijn wetenr™ pelijk oeuvre omvat onder meer dan niét in samenwerking met ren tot stand gekomen boeken. b honderd publikaties en 260 bo( sprekingen. nd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2