Klein of groot is niet de wezenlijke vraag In Drachten komt ieder aan zijn trekken Arm hoeft niet per se ongelukkig te betekenen Squatters aan de Kaap (II) W urmbrandwerk los van ICCC Reageerbuisbaby zorgt voor etische problemen Grootste gereformeerde kerk van Nederland VANDAj VOORBIJGANG beroepingsw^ DINSDAG 25 JUU 1978 KERK door Aldert Schipper Als Je het vliegveld D. F. Malan van Kaapstad nadert, zie je uit de lucht verschillende gebieden met huisjes voor de kleurlingen en zwarte Inwoners van de Kaap. Het grootste is Guguletu, waar 61.000 mensen wonen. Verder heb je Langa en Nyanga, ieder met circa 16.000 Inwoners. De eenvormige huisjes en flatgebou wen staan allemaal keurig In het ge lid langs stoffige wegen. Vlakbij D. F. Malan. als Je vliegtuig al sterker ge daald Is. kom Je echter over een ge bied dat er veel menselijker uitziet. De huisjes zien er weliswaar uiterst armelijk uit, maar ze zijn allemaal verschillend en ze staan veel gezelli ger door elkaar heen. Er Is Iets meer groen. Daartussen spelen kinderen. Dit Is Crossroads, een gebied van ongeveer een kilomter lang en vijf honderd meter breed. Er wonen 20.000 mensen, die er een hechte, christelijke gemeenschap hebben gevormd. Volgens de blanken, die In Zuid-Afria de baas zijn hebben deze mensen het recht niet om er te wonen, hoewel de historici melden dat er in de jaren dertig van de vorige eeuw. toen de Boeren nog aan hun Grote Trek moesten beginnen, al vele zwarte werkkrachten In Kaapstad woonden. 'Zuiveren' De racisten willen de Kaap van zwar ten „zuiveren" en de eerste slachtof fers zijn diegenen, die geen economi sche waarde hebben, zoals bejaarden, moeder en kinderen. ZIJ wonen ln squatter-kampen. zoals Crossroads. Dit kamp bestaat nog maar kort, sinds begin 1975, toen de bewoners van verscheidene kleinere woonoor den verjaagd werden en van het mi nisterie van Bantoezaken tijdelijk hun woning mochten bouwen op een leeg stuk land langs de Klipfontein- weg bij Kaapstad. Volgens recente onderzoeken woonde elk gezinshoofd In Crossroads eind 1977 reeds gemi- deld 18 jaar ln Kaapstad of omge ving. In Crossroads heeft zich ln die drie Jaar een echte gemeenschap ge vormd. Er staan ruim drieduizend krotten. Van de gezinshoofden heeft 90 percent een volledige werkkring en een gemiddeld inkomen van 35 rand per week. Per krot wordt maandelijks zes rand betaald voor overheidsfacili- telten. zoals water, vuilverwijdering en riolering. woonrecht heeft zou In Crossroads wel eens tot negentig percent kunnen oplopen. Deze mensen kunnen niet ver wachten dat zij daar eindeloos kunnen blijven wonen." Vernietiging Deportatie Intussen hing sinds het moment dat zij er zijn gaan wonen het gevaar van deportatie en vernietiging van het huisje boven ieders hoofd. Dat gevaar werd plotseling acuut in februari van dit Jaar, toen brigadier J. H. van Westhuizen, de voorzitter van de pro vinciale raad voor Bantoezaken zei: „Iedereen weet dat de meeste mensen ln het kamp op grond van de wet geen recht hebben op een woning in de Kaap. Het aantal mensen dat geen Later zei de heer H. J. Kriel, de vroe gere voorzitter van de provinciale raad van de Kaap dat het kamp defi nitief vernietigd zou worden voor de winter. Dat zijn de maanden juli en augustus. Inmiddels is bekend ge maakt dat Crossroads' vernietiging op 1 augustus zal beginnen. Dan zal met de mensen van Crossroads het zelfde gebeuren als met de inwoners van al die andere kampen, die niet mochten bestaan. Toevallig ls van Crossroads meer bekend dan van die andere, doordat Crossroads een ge liefd onderzoekproject was voor be oefenaren van de sociale weten- schappen. Begin dit jaar verscheen er een onder zoekverslag door Sipho Fuyani, Ja- net Graaf en Momahlubi Nabe. die ln opdracht van de particuliere blanke hulporganisatie Black Sash met be hulp van vele vrouwen in Crossroads interviews hielden. Een van de onderzoekresultaten was dat in slechts drie percent van de hulshoudingen zowel de man als de Een vertrouwd beeld. Vrouwen moeten water ver weg halen uit een van de kranen in Crossroads. vrouw recht hebben op permanent verblijf in de Kaapprovincie. Dat be tekent dat als Crossroads wordt ver nietigd slechts ongeveer honder ge zinnen recht op een ander huis heb ben. Tenminste 89 percent van. de mannelijke gezinshoofden zijn ge huwd en leven samen met hun vrouw. Zij geven er de voorkeur aan ln de krotten te wonen ln plaats van in de woonkazernes alleen voor mannen in Langa. Nyanga of Guguletu. De vrou wen. die doorgaans niet legaal in de Kaap verblijven, wonen er al gemid deld twaalf jaar. Meer dan de helft van de mannen (54%) wonen sinds de jaren veertig ln Kaapstad. Slechts zes percent van de kostwinnaars hadden geen werk. een verrassend laag per centage, gezien de grote werkloos heid onder zwarten in Zuid-Afrika. Van de vrouwen had 70 percent vast werk. Op tijd met betalen De gemiddelde inkomsten zijn be scheiden, zo'n 35 rand per week (ruim honderd gulden). Toch bleek dat 58 percent van de huishoudens op 1 Ja- nuuri op tijd was met het betalen van de schulden. Twintig percent was een maand achter en 22 percent was meer dan een maand achter. Al met al geven deze getallen een beeld van een maatschappij die verre van onmaatschappelijk is. Hoe geluk kig en ellendig Crossroads leeft, daar over gaat het in het derde stuk van deze serie over de bulldozers in de Kaap. Van een onzer verslaggevers LEUSDEN Kernsplitsing kèn een oplossing zijn om de massaliteit van een grote kerk te doorbreken. Maar de oorzaken van vervreemding van elkaar liggen meestal dieper. Dat ls de mening van de heer J. G. Pekelharing, staflid kerkopbouw van het dienstencentrum van de gerefor meerde kerken te Leusden. Zijn bu reau wordt nogal eens om advies ge vraagd als plaatselijke kerken met structuurproblemen zitten. Splitsen Vandaar dat ze ln Leusden het gevoel hebben, dat het bestaan van afzon derlijke kerken tot een stukje blokka de kan leiden. Hetzelfde kun Je trou wens op het platteland zien. waar samenwerking in streekgemeenten (met alle pijn om het verlies van een stuk zelfstandigheid) soms een hele boel kan oplossen. Twintig Jaar geleden was splitsen het parool. Natuurlijk, een kerkeraad van meer dan honderd mensen, daar zijn geen zaken meer mee te doen. Zo'n bestuursapparaat ls veel te log. Men streefde naar overzichtelijke eenhe den. Als het meest Ideale zagen som migen zelfs plaatselijke kerken, die nooit groter waren dan duizend leden met één predikant Zo werden Utrecht in 1956 en Gronin gen ln 1957 in vieren gesplitst: Utrecht-Noord. -Oost. -West en -Zuid. Andere splitsingen uit die tijd: Leeu warden (1957), Deventer (1960), Loos duinen (1961). Emmen (1962). Maar er zijn genoeg problemen, die op de hele stad betrekking hebben: evangelisatiewerk, citypastoraat, het deelnemen aan allerlei Interkerkelijk werk. aan stichtingen en instellingen. Eén gereformeerd adres is er dan niet. Akkoord. Je kunt het oplossen door bepaald werk te delegeren aan een van de kerken. Zo staan b.v. ln Utrecht de evangellsatlewerkers al len ln dienst van de kerk van Utrecht- West Maar het ls duidelijk, dat er alle kansen zijn op wrijving. Je blijkt ln een stad of ln een plaats als Drachten elkaar toch allemaal nodig te hebben. Mobiliteit Daar komt de mobiliteit van de be volking bij. Gereformeerden verhul zen meer dan de doorsnee-Nederlan der. een feit dat niet direct te verkla ren ls. maar dat er wel ligt. Je komt in een ander stadsdeel, waar Je door een wat andere „ligging", een ander acti- vlteltenpatroon. soms kerkelijk niet zo gelukkig kan zijn. Voeg nog daar bij. dat bepaalde wijken door de doorstroming een groot deel van hun bovenlaag en daarmee hun financiéle draagkracht kwijtraken, maar wel al lerlei voorzieningen ln stand moeten houden In Apeldoorn (met 9100 gereformeer den) heeft men de zaak een paar jaar geleden bekeken en besloten, wij splitsen niet. In Emmen heeft men het niet gemakkelijke proces meege maakt. dat de splitsing na twaalf jaar weer werd teruggedraaid, ln Gronin gen in 1969 voor een deel ook. Maar je vraagt Je natuurlijk wel af: welke organisatievorm ls dan de meest ge schikte. Inderdaad, het gaat lang niet altijd zoals het zou moeten. De heer Pekelharing pleit voor een grote flexi biliteit. Volgens hem moet er een an-, dere vraag gesteld worden. Niet hoe groot of hoe klein kan/moet een ge meente zijn. maar „hoe kunnen we een levende gemeente worden". Split- Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4. Rotterdam Tel. 010-115588 (Red.) Schledamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv.) DEN HAAO/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030. Overleden In Aerdenhout is op 81- jarige leeftijd overleden de cabaretier Chiel de Boer. Hij ls na de oorlog vooral bekend geworden door zijn radio-programma „Gaat u even mee met Chiel de Boer". De Boer. Amster dammer van geboorte, studeerde in 1923 af als tandarts aan de rijksuni versiteit van Utrecht. Tot 1945 oefen de hij zijn praktijk uit ln Maarssen en Amsterdam. Na de oorlog had hij ondermeer een cabaret in het pavil joen Vondelpark Na tijdens de Twee de Wereldoorlog Illegale optredens te hebben verzorgd, werd hij „beroeps" en gaf zijn tandartsenpraktijk eraan. Hij werd onder andere bekend door zijn schimmenspel en door het optre den met een bewegende pop die „an- dere-ik" heette en die hij van achter een scherm bediende. In 1957 hield hij op met openbaar optreden en sinds die tijd vervulde hij nog enige Jaren de functie van schooltandarts. Overleden De edelsmid en beeld houwer Wim Harzlng (79) uit Drieber gen ls overleden aan verwondingen die hij een dag eerder bij een verkeersongeluk had opgelopen. Wim Harzlng genoot vooral bekendheid in katholieke kring door zijn talrijke religieuze beelden en kerstgroepen. HIJ "kreeg zijn opleiding aan de door dr Cuypers gestichte Querillinus- school voor kunstnijverheid ln Am sterdam. In veel kerken in binnen- en buitenland staan beelden en altaren van hem. Bij gelegenheid van zijn" 75ste verjaardag werd in zijn geboor te- en woonplaats Driebergen-Rijsen- burg een overzichtstentoonstelling gehouden. Wim Harzlng maakte ook verscheidene verzetsmonumenten alsmede het sportmonument in Amersfoort Over plaatselijke ge schiedenis en cultuurbeleving publi ceerde hij onder meer drie boeken. sing kan daarvoor wel eens een oplos sing zijn, maar in de huidige situatie meestal eerder ongunstig werken. Schaalvergroting De kerken zullen volgens hem zowel aan schaalvergroting als aan verdere kleinschaligheid moeten doen. Ener zijds schaalvergroting, als het gaat om bestuurlijke zaken, financiën, personeelsvoorziening. Tegelijk zal men heel kleinschalig moeten gaan denken als het gaat om gemeen schapsvorming, veel kleiner dan de predikantswijk, meer in secties waar goed onderling contact ls en men elkaar daadwerkelijk kan helpen. Te gelijk zal die opzet weer heel flexibel moeten zijn. Het zou verkeerd zijn. de mensen ln kleine territoriale kringe tjes op te sluiten. Daarom zou er daarnaast ook b.v. een goed, gespreid en gevarieerd aanbod van kringen- werk moeten zijn. uiteraard weer op groter schaal. Er zijn geen algemene recepten. In de oude stadswijken zie je een sterke toename van „eenper soonshuishoudens". Het aantal leden daalt dan wel. maar het aantal adres sen bepaald niet. Daarom is het be paald verkeerd, het ledental bepa lend te doen zijn voor de grootte van een predikantswijk. In de stad Gro ningen varieert het gemiddeld aantal personen per adres van 1,7 in een .bepaalde wijk tot 2.9 in een andere. Dat maakt een groot verschil. Verder vindt hij. dat men de betrokkenheid van de gemeenteleden bij het kerk werk veel meer zou moeten stimule ren door hen te vragen voor duidelijk omschreven taken. Waarom is het nooit een probleem om mensen te krijgen voor de commissie van be heer, in tegenstelling tot het ouder lingschap? Omdat het beeld van het werk duidelijk is. Wat de structuur betreft, zou de kerkeraad algemene zaken (KAZ) weer moeten gaan func tioneren zoals het de oorspronkelijke bedoeling was: voor het algemene be leid en de financiën, niet als een soort superkerkeraad. De wijken zouden duidelijker profiel moeten krijgen. Pekelharing ls er ook op tegen, dat wijkgrenzen regelmatig verlegd wor den om het werk tussen de predikan ten zo goed mogelijk te verdelen. Handhaaf de wijk zolang mogelijk als eenheid en laat b.v. een predikant van een teruglopende wijk in een andere wijk bijspringen. Van een onzer verslaggevers ZEIST De stichting „De Onder grondse Kerk" (de organisatie, die in Nederland het werk van de Roemeen se predikant Richard Wurmbrand steunt) is organisatorisch los komen te staan van de Internationale Raad van Christelijke Kerken (ICCC). De ondergrondse Kerk heeft een ei gen bureau geopend in Zeist (Huyde- coperweg 11) onder leiding van de heer P. L. Groeneweg. een uit Canada teruggekeerde Nederlander. Ook is het eerste nummer verschenen van een maandelijkse nieuwsbrief. Tot nu toe was de ondergrondse kerk in een soort personele unie verenigd met de ICCC in de persoon van dr J. C. Maris, die secretaris generaal van de ICCC ls. maar ook de belangen van Wurmbrand ln Nederland behartigde. Deze combinatie gaf in de praktijk aanleiding tot structurele en finan ciële onduidelijkheden. LONDEN (ANP) De kerk moet spoedig komen met een officiële uit spraak over de ethische toelaatbaar heid van de conceptie van de „rea geerbuis-baby", waarvan binnenkort de geboorte wordt verwacht in het Britse Oldham (Lancashire). Aldus het grootste katholieke Britse week blad ..Universe", in een commentaar op de voorpagina. Volgens het blad moet er snel een eind worden ge maakt aan de tegenstrijdige menin gen die afzonderlijke bisschoppen en theologen ten beste geven. Mgr. Gerard MacClean, r.k. bisschop van Middlesbrough, zei dat de be vruchting van een eicel buiten het lichaam tegen de natuur ingaat en indruist tegen de veroordeling van de kunstmatige inseminatie, gedaan door paus Pius XII in 1949. Bisschop Cornelius Lucey van het Ierse Cork liet echter een heel ander geluid horen. „Ik kan niet inzien dat de reageerbuismethode volkomen verkeerd zou zijn. Als het een weg en een methode is voor kinderloze echt paren om kinderen te krijgen, is dit volgens mij juist." Ook de Britse anglikanen nemen tot nu toe een afwaèhtende houding aan. In een verklaring van de Anglikaanse persdienst signaleert dr R. J. Berry, hoogleraar in de genetica aan de uni versiteit van Londen en lid van de synode van de anglikaanse kerk van Engeland, drie belangrijke ethische problemen: het aantasten van na tuurlijke processen, de grenzen die aan deze verstoring moeten worden gesteld om ontmenselijking te voor komen, en het gebruik van hulpmid delen. Hoeveel hulpmiddelen mag men inschakelen bij een onvruchtba re vrouw, als het mogelijk is om ook langs andere wegen kinderen te krijgen? DRACHTEN „We vieren hier een opgewekt christelijk leven. Iedereen komt aan zijn trekken. Behoudenden, pro gressieven, ze vinden alle maal een dominee die bij hen past. Dat is een voordeel van zo'n grote gemeente. Je hebt een hele variatie in dominees. In 't algemeen zijn de mensen hier tamelijk tolerant. Ieder is op zijn eigen manier duister." Zo reilt en zeilt het in de grootste gereformeerde kerk van ons land: die in Drachten, waar onlangs het tien duizendste lid werd ingeschreven. Ar chivaris U. Wind. tevens eindredac teur van de Drachtster editie van de Friese Kerkbode, wil maar zeggen 'dat zo'n grote geloofsgemeenschap geen groot en star lichaam is maar best uit de voeten kan. Kort na de oorlog had Drachten niet kunnen bevroeden welke stormachti ge groei er voor de deur stond. Van nog geen tienduizend toen tot bijna veertigduizend inwoners thans. Het begon met de komst van Philips. De heer A. Rienstra, voorzitter van de commissie van beheer van de gerefor meerde kerk. heeft het allemaal mee gemaakt. Vanaf 1945 werkte hij in Drachten, waar hij in 1957 ook kwam wonen. De gereformeerden waren toen 2830 in getal. Na de industriali satie ging het hard. „Het ging met sneltreinvaart, er kwamen honderden per jaar bij," zegt Rienstra. door Jan Sloothaak Import Het gereformeerde volksdeel groeide in verhouding het snelst. In 1968 was één op de vier Drachtenaren gerefor meerd. In 1957 was dat nog één op de vijf. Toevallig was dit niet. De indu strialisatie trok veel nieuwe Inwoners uit de noordelijker gelegen Friese wouden, waar het gereformeerde le ven rijkelijk vertegenwoordigd is. Opmerkelijk ls het overigens dat die tendens ls blijven bestaan, hoewel een groot deel van de „import" de laatste jaren uit de frivolere zuidelij ker streken komt. In Drachten ls 26,1 procent van de bevolking gerefor meerd. tegen landelijk zeven acht procent; zeg maar één op de vier tegen nog geen één op de tien. Het kerkbezoek ls zeventig procent, wat gunstig tegen het landelijke cijfer af steekt. In 1968 telde de kerk zevenduizend lidmaten. Moest de kerk gesplitst worden? Een rapport „Kerkplanolo- gisch perspectief voor de gerefor meerde kerk van Drachten" van de generale deputaten kerkopbouw, ad viseerde van niet. „In veel gemeenten was wel besloten tot kerksplitsing. vooral in de jaren vijftig. Intussen was men daar op teruggekomen." De oude hervormde kerk van Drachten. vertelt de heer K. W. Gerritsma, prae- ses van de Kerkeraad Algemene Za ken (KAZ). Het bleek moeilijk te zijn kerkgrenzen vast te stellen en ver snippering van krachten was ook een nadeel gebleken. Verder moest er in Drachten rekening worden gehouden met onderscheid in sociaal-economisch opzicht. Verschil in inkomen in de verschillend ewij- ken zou tot financiële verschillen tus sen de kerken kunnen leiden. De éne kerk zou financieel moeilijk komen te zitten, terwijl de nadere wellicht flo reerde. Bovendien zou de uniformi teit ln het gereformeerde leven wel licht door verschillende beslissingen teloor gaan en ln een toch nog betrek kelijk kleine plaats als Drachten werd dat als ongewenst gezien. Besloten werd daarom de eenheid te bewaren, zij het gedecentraliseerd in betrekkelijk zelfstandige wijken. In Drachten heeft men daar geen spijt van gekregen. De snelle groei is vrij soepel en zonder al te grote spannin gen verlopen. Toch heeft die snelle groei wel aanwijsbare gevolgen ge had. Er is onderscheid blijven be staan tussen de oud-Drachtenaren en de nieuw ingekomenen. „De oud-Drachtenaren kennen er el kaar nog, maar voor het overige zijn veel mensen vreemden voor elkaar en dat komt toch wel door de grootte van de kerk," zegt ds D. H. Elderman. énén van de acht (binnenkort negen) predikanten. Op de vraag of hij liever een andere structuur zou zien. aarzelt ds. Elderman. .Dat zou ik zo één. twee drie niet weten." De oud-Drachtenaren vormen deels nog altijd een aparte groep. „Veel van hen kerken nog altijd in de oudste kerk. de Noorderkerk. Ze hebben hun eigen zitplaatsen en zijn daar erg aan gehecht," vertelt de heer Wind. Deze kerkgangers hebben er graag een kwartier extra lopen voor over en zijn vaak vroeg om hun plaatsje te kun nen Innemen. Als een groot voordeel wordt het er varen dat dank zij het bijeenhouden van de kerk het verschijnsel van het „nalopen van de dominee" zich niet voordoet. Weliswaar hebben alle do minees hun eigen wijk, maar ze pre ken volgens een bepaald rouleersys teem in alle zeven kerken (inclusief aula en chr. LTS). De dominees ko men dus vanzelf, zodat niemand naar een ander kerkgebouw hoeft om zijn of haar favoriete dominee te beluiste ren. Bovendien zijn de kerkdiensten over de gehele dag verspreid, zowel 's ochtends als 's middags en 's avonds. De predikantsvrouw me vrouw N. v.d. Veere-Lagemaat, zegt: „Een nadeel van dat rouleersysteem is wel een geringere betrokkenheid van de dominee bij zijn eigen wijk". Overigens kerkt die wijk toch al niet altijd in het eigen kerkgebouw. Het hangt er maar net vanaf waar men het dichtste bij woont. De mensen worden vrij gelaten in de keus van hun kerk. De organisatie ls echter zo opgezet dat de wijken des ondanks wel hun eigen interne ver bondenheid hebben en ook zelfstan dig kunnen functioneren, met eigen ouderlingen en diakenen (in totaal zo'n 350). De pastorale zorg ls door gaans een wijkaangelegenheid. De Kerkeraad Algemene Zaken (KAZ) en het Diakonaat Algemene Zaken (DAZ) nemen de financiën en organi satie meer voor hun rekening. De catechisatie is ook per wijk geregeld en er zijn regelmatig wijkgespreks- avonden. Ook het jeugdwerk is gede centraliseerd, maar sinds 1 januari 1976 fungeert een Overleg-Orgaan- Jeugd. De contacten met andere ker ken zijn ook grotendeels wijkaangele- genheden. Andere kerken (hervorm den en crhistelijke gereformeerden) maken gebruik van enkele gerefor meerde kerken. Eenheid Aan de andere kant zijn er ook een aantal zaken waarin de vrijheid van de wijken beknot is. Het beroepen van een nieuwe predikant is een zaak voor de gehele kerk en niet voorbe houden aan de lidmaten in de wijk waar hij komt. De heer Rienstra: „De eenheid van de kerk komt ook op andere wijze tot uiting. Als er een nieuwe kerk moet komen, zoals nu in de nieuwe wijk de Drait. blijkt dat de wijken zich verantwoordelijk voor el kaar voelen. Alle wijken doen mee aan het geld inzamelen en je kunt niet merken dat de verder weg gele gen wijken minder opbrengen. Dat is het leuke. Je ziet dan dat dè kerk niet als los zand aan elkaar zit maar toch een eenheid vormt." Financieel komt er ook heel wat om de hoek kijken. Al met al moet er twee en een half miljoen gulden wor den opgebracht. Zeker een half mil joen daarvan ls niet voor de eigen kerk, maar voor zaken als evangelisa tie, zending en diakonie. Om al die zaken te kunnen runnen is er een kerkelijk bureau met twee vaste werkkrachten. MENSEN Opnieuw is een oorlogsmisdat ontmaskerd. Dit keer geldt hei Wilhelm Aloys Bos, een man <j 1949 door het bijzonder gerecli te Assen ter dood veroordeeld Navrante bijzonderheid is daè die intussen al lang veilig en \f Duitsland woonde de moed ga heeft om AOW-uitkering aan vragen en die ook prompt gek heeft. Het antwoord dat socid op de desbetreffende vragen vl pers gegeven heeft roept opnil vragen op. Bijvoorbeeld deze* controleert men bij sociale zata of iemand werkelijk Nederland- En is er geen bijzondere aanlel tot deze controle wanneer iemj c. geruime tijd in het buitenlan<r*- geval in Duitsland woont? Hej antwoord: We hebben niets te met het opsporingsregister va| justitie bevreemdt al evenzee(k algemeen voldoet dit, maar is; dan niet eerder op de gedacht) gekomen om hier wel een kopt tot stand te brengen wat betr^ gevallen waarin iemand om p(% misdaden gezocht wordt? Ooi z'n minst gesproken bevreem{ dat de journalisten van de Winschoter Courant op hun vi betreffende deze Bos bij het k ministerie van justitie nul op w rekest kregen. Dit gelegd tegq 1 handelwijze inzake het vreemdelingenbeleid van gei ministerie zullen steeds meer zich gaan afvragen of dit mi wel de goede beslissingen net Handelen volgens de wetsret toch in bepaalde gevallen fori worden? Er zijn toch voorbeekn dat het ministerie afzag van gerechtelijke vervolging uit motieven dan dié de wet aani denken alleen maar aan de onverkwikkelijke gebei rondom de Lockhee^affaire: Lix heeft niets te maken niét»" rancune-gevoelens, maar mei toch wel degelijk er rekenlni houden dat de verhalen rondt misdaden van Bruyns en Bosj groot aantal mensen die voor) oorlogsmidaden destijds opi wild zijn geweest het een en losmaakt dat alleen door een handelwijze volgens het rechl verder aangewakkerd zal woi Een beroep op de leeftijd vanl heeft geen zin. Deze man gaai met handelingen, waarbij hijj^f naaste de dupe laat worden. l?;" kan je afvragen, wanneer hetbb „apparaat" waardoor hij mar zijn uitkering ontvangt gest wordt. NED. HERV. KERK ujs' Beroepen te Arum-Kinswei time) J. J. v. d. Wal pastora werker te Arum. Bedankt voor Alblasserdai Bezemer te Scheveningen. ag r GEREF. KERKEN Aangenomen naar Draelf, Pluim te Ridderkerk, die voor Nordhorn (WDld). GEREF. KERKEN VRIJG. Aangenomen naar Haulerwil van Egmond, kand. te Kan bedankte voor Buitenpost, Langedijk, Kornhorn ln~c< met Marum, Langerak in co met Gorinchem, Loenen-Ab combinatie met Weesp. b Vrouwenpolder en Zaandan Bedankt voor Schildwolde: te Houwerzijl. CHR. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Ontwedd Atten kand. te Apeldoorn, dankte voor Biezelingen, D Leiden, Meppel en Wormerv Dokkum: H. J. T. Velema, Apeldoorn, die bedankte v< dijk, Gorinchem, Kerkw Woerden. Bedankt voor IJmuiden: P. Harderwijk. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Nunspeet e monde: A. Hoogerland te dijke; voor Nijkerk: E. Ve Drachten. Ds Poelstra Gisteren is de sinds 1971 geë de ds J. A. Poelstra uit Wa gecremeerd. Ds Poelstra wa! het onderwijs en studeerde de universiteit Groningen Hij stond achtereenvolgens vormde gemeentes van Surhuisterveen. Havelte, Eext en Tolbert. Hij overlei week donderdag te Oudkerl Mgr. J. Kraakman overleden Gisteren is te Wervershoof ra M. Kraakman onder grote bi ling begraven. Mgr. Kraakm jaar is geworden, genoot ln vijftig grote bekendheid al lijk adviseur van de Kabo. d de R.K.-centrale van overhe neel. Van 1946 tot 1957 was teur van de Katholieke Akti meen adviseur van de socia gingen in het bisdom HaarW na is hij tot zijn emeritaa deken geweest van Alkmaa toor van de Laurentluspai daar. Tijdens de oorlog enige tijd onderduiken van onverbloemde commentare bisschoppelijke vastenbriev als pastoor van de Haag straatparochie ten beste gaf de Duitse bezetter in het keelgat schoten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2