Bulldozers vallen de krottenbuurten aan Politie ontruimt in Hamburg studentengemeente Straks vijf broers Cuperus dominee z 5 Conferenties Squatters aan de Kaap (I) Dominee vraagt Carter hulp voor Palestijn UIT DE KERKBLADEN Coggan opent Anglicaanse wereldconferentie Ga toch eens naar zo'n kerkdienst .MAANDAG 24 JULI 1978 KERK TROUW/KWARTET door Aldert Schipper De regering van Zuld-Alrika ls al enkele jaren bezig met het vernietigen van de talrijke hall- legale nederzettingen, waar zwarte en gekleurde mensen wonen wier verwanten werken in de Industrie of ln de huishouding ln de streek rondom Kaapstad. Volgens de Zuidafrikaanse wetten moeten deze mensen eigenlijk in thuislanden, zoals de Transkei wonen, maar, dat is duizenden kilometers van de Kaap verwijderd en de kinderen en de vrouw willen hun vader of man wel vaker zien dan eenmaal of hooguit tweemaal per jaar. De mensen wonen in uiterst eenvoudige huisjes, krotten eigenlijk, maar zij betalen wel een bescheiden huur. Daarom kan men hun verblijf toch als gedeeltelijk legaal beschouwen. Rommel Roberts Aanstaande zondag 30 juli, aan de vooravond van de voor genomen vernietiging van de krottenwijk Crossroads bij Kaapstad, wordt daar een oe cumenische dienst gehouden. De dienst wordt georganiseerd door de predikanten van de zwarte townships Langa, Ny- anga en Guguletu. Een van de organisatoren. Rommel Ro berts, die namens de kerken in Crossroads maatschappelijk werk deed, zit gevangen. De predikanten vragen de wereld om aandacht voor het lot van de zwarten in de omgeving van Kaapstad, die vervolgd worden, omdat zij een gewoon gezinsleven willen leiden ên niet als trekarbeiders duizen den kilometers van hun vrouw en kinderen verwijderd in woonkazernes voor alleen mannen willen wonen. Zij vra gen aandacht onder het motto: Waar ln de wereld wordt men sen het recht ontzegd om een gezinsleven te leiden omdat zij zwart zijn? Vorig Jaar woonden in het Kaapse schiereiland 120.000 tot 180.000 kleur lingen en circa 30.000 zwarten, die volgens het Survey of Race Relati ons, uitgegeven door het onafhanke lijke Instituut voor Rassenverhou dingen in Johannesburg als „squat ters" beschouwd moesten worden. Het Instituut becijfert dat trouwens niet alle squatters illegaal in de Kaap verbleven. Eind 1976 waren er ten minste 38.000 huizen voor kleurlingen en 1.400 huizen voor legaal in de Kaap wonende zwarten te kort. Ook deze mensen woonden in de squatter- kampen. Van de volwassen inwoners van deze kampen werkte 79 procent ln de blan ke industrie of in winkels en huishou dens. ZIJ dragen dus op belangrijke wijze bij aan de welvaart ln de Kaap provincie. Enkele reis In het begin van 1977 begon de rege ring met een vernietigingsprogram ma voor duizenden krotten in de krottenbuurten. Het gevolg was dat talrijke vrouwen en kinderen, de ge zinsleden van de arbeiders in de indu strie, een enkele reis Transkei of naar een andere Bantoestan kregen en dat de vader werd ondergebracht in een woonkazerne voor zwarte of gekleur de arbeiders. In januari kregen de 15.000 inwoners van het squatter- kamp Modderdam bericht, dat zij een week de tijd hadden om hun krotjes te verlaten. Daarna zou alles met de grond gelijk gemaakt worden. Eind januari werden de huisjes van 26 kleurling-gezinnen aan.de Klip Road vernield. De mensen trokken naar een nabijgelegen plek en bouwden daar nieuwe krotjes op. maar die wer den na drie weken opnieuw vernield. Half februari 1977 werden honderd huisjes bij Kraaifontein door gewa pende manschappen met bulldozers vernietigd. In vele gevallen bleef de bewoners van de huisjes na de vernietiging van hun eigendommen niets over dan in de open lucht te bivakkeren. Een aantal werd opgevangen door officië le maatschappen jke-hulporganisa- ties en ook de kerken trachtten men sen onderdak te geven. De raad van kerken vormde hiertoe in februari 1977 de Cape Flats Committee for Interim Accomodation. De squatters zelf richtten het Modderdam Squat ters' Committee op. Op 11 juli 1977 hield dit comité een grote vergade ring, waar 3.000 squatters uitspraken dat zij niet wilden dat hun behuizin gen zouden worden vernield. Maar op 8 augustus begon de vernieling van Modderdam. Honden Gewapende politiemannen met hon den hielden de mensen op een af stand, terwijl bulldozers veertig wo ninkjes met de grond gelijk maakten. Er kwamen verscheidene incidenten voor. Mensen werden door politiehon den gebeten. Op 9 augustus vuurde de politie traangas in de menigte. Ongeveer honderd blanken trachtten vergeefs de bulldozers tegen te hou den. Verscheidene bewoners staken hun krotjes uit protest ln brand. Op 11 augustus werden ds. David Russell en twee medewerkers gearresteerd, omdat zij voor een bulldozer waren gaan liggen. Het department voor gemeen schapsontwikkeling liet later weten dat in het vervolg het opruimen van krotten zou plaats hebben zonder voorafgaande mededeling aan de be woners. Kerken Eind augustus 1977 werd bekend dat veel squatters tijdelijke huisvesting hadden gekregen in en rondom ker ken. Ongeveer 275 squatters woon den in tenten bij de anglicaanse kerk in Rondebosch, anderen woonden bij de St.-Georges Kerk in Kaapstad en bij andere kerken. De politie waar schuwde de eigenaren van de gebou wen dat zij in overtreding waren, als zij squatters onderdak verleenden. Herhaaldelijk vroegen politici, kerke lijke leiders, sociale werkers en maat schappelijke instellingen aan de rege ring te stoppen met de opruiming van squatter-kampen. Maar noch premier Vorster, noch minister Cruywagen wilde hiervan weten. In september woonden meer dan duizend squatters in en rondom kerken ln de Kaap. Op 2 september vernielden werklieden van de provinciale regering 26 tenten op het terrein van het katholieke cen trum in Elsies Rivier. Meer dan 130 squatters die bij de anglicaanse kerk in Rondebosch woonden werden ge arresteerd en moesten zestig rand boete betalen. Intussen ging het ver nielen door in Kraaifontein, Unibell en Brakenfell. Ook de regering van de inmiddels zelfstandig geworden Ban toestan Transkei bemoeide zich met de zaak. Prof. M. Njlsane, de ambas- DOORZOTEDOEN Door zo te doen hebt Gij uw vok geleerd, dat de rechtvaardige fcr een vriend van de mensen moet zijn en hebt Gij uw zonen hoopvol |e gestemd ic» dat Gij daar waar gezondigd wordt! de kans tot inkeer biedt. pl Ook dit zijn woorden uit het Boek Wijshpid (12,19). De woorden „dooi te doen" slaan terug op wat hier gezegd is over Gods macht en de in zachtmoedige wijze waarop Hij die' macht uitoefent. Hij kent goedertierenheid, „want Gij kunt Ulil macht tonen, wanneer Gij maar hu wilt". Wij zijn in de loop der tijd zo bang geworden voor het beeld van een God van willekeur, dat wij iede} spreken over zijn onbeperkte macty daarmee snel, te snel, in verband brengen. God moet machtig zijn; 1: 4 kan het anders ooit met ons terechftj komen? Hoe kan anders ooit één mensenleven zijn bestemming bereiken? Pater Henry de Greeve I sprak voor de oorlog over „de jumli uit de bocht". Dat beeld gebruikte voor de verslingerde, gevallen menjej Hij noemde het een misvatting te Jgn denken dat een mens met het grootste gemak weer in het spoor zj kunnen komen. Daar denken we iet Bijschrift: Een huisje in Crossroads. sadeur van Transkei in Zuid-Afrika, bulldozers vanaf 1 augustus a.s. zul- vroeg in een telegram het lastigvallen len vernietigen, daarover gaat het in van squatters te stoppen. Maar de het tweede deel van deze serie over de bulldozers bleven doorgaan. Wat de bulldozers aan de Kaap. (Van een medewerker) HAMBURG De leiding van de evangelische kerk van Noordelblë heeft vorige week de evangelische studentengemeente ln Hamburg gesloten. Op de avond van die dag, 19 Juli, heeft een aantal leden en sympathisanten van de studentengemeente (waaronder vier Hamburgse predikanten) de ruimten van de studentengemeente bezet. De volgende ochtend heeft de kerkleiding de bezetting door de politie laten opheffen. trokkenheid reeds Jarenlang binnen de evangelische kerken een bron van vele conflicten. De gebeurtenissen in Hamburg van de laatste dagen heb ben grote ongerustheid en veront waardiging bij de andere studenten gemeenten teweeggebracht. Charismatische retraite o.l.v. prof. P. Schoonenberg, 1-10 september, Witmakersstraat 14, Maastricht (tel. 043-14163). Het beeld van de vrouw in kerk en samenleving, m.m.v. de feministi sche theologe drs. Tine Halkes, 31 augustus 2 septeriiber, Kerk en Wereld, Driebergen ,(tel. 3438-2241). Alleen toegankelijk voor vrouwen. Limburgse ontmoetingsdag Nieu we Levensstijl, zaterdag 2 septem ber. Missionair Centrum, Gasthuis straat 19, Heerlen. Inf. tel. 04750-12886. Samenleven zal ons een zorg zijn, zomerweek voor mensen van 30 50 jaar zonder vaste levenspartner, 14-19 augustus. De Drieklank, Paterswolde (tel. 05907-2700). Ook pastoraat in de polikliniek, conferentie van de vereniging van •geestelijke verzorgers in de zieken huizen (prot. sector), 28-29 augustus, Pietersberg, Oosterbeek. Inf. tel. 03405-2897. Stervenshulp: opgave en on macht, op zichzelf staande oriëntatie- dagen over begeleiding van sterven den. 31 augustus-1 september. Den Alerdinck, Laag Zuthem bij Zwolle (tel. 05290-541). (Een herhaling van deze cursus vindt plaats op 6-7 en 25- 26 september en op 19-20 oktober.) Werken met een lectuurtafel, voor leden van kerkelijke lectuurtafel- teams, zaterdag 2 september, 10.15- 16.30 uur. Toerustingscentrum, Leus den (tel. 033-43244, toest. 123). gemakkelijk over. De zending van Jezus, de mensenzoon, ls een uiter^e van de macht van zijn hn goedertierenheid geweest. Zijnzocre, in de handen der zondaren. Hij hee op die manier zijn macht getoond, zijn veel dingen die gebeuren en oi bijna doen stikken in de vragen, rja ad dit gebeuren spreekt de duidelijke ,r taal van de liefde. Daarin heeft Go e getoond wat hij wil: dat de rechtvaardige een vriend van de mensen is. Dat hij zich niet laat meenemen in de algemene achterdocht en de slijpende mensenverachting en mensenhaat Een vriend van de mensen. Ieman die de mensen bijstaat. Op wie te L rekenen valt. Door zo te doen, zegtP' deze man van de Wijsheid. Die kaï er aan Gods daden en oordelen. ZeL laten de weg breed genoeg om tot inkeer te komen. 'i, van een onzer verslaggevers WADDINXVEEN Naar het zich laat aanzien, zullen straks vijf zoons uit het Waddinxveense predikanten gezin Cuperus in het spoor van hun vader dominee geworden zijn. Op het ogenblik zijn het er nog drie: Ongeveer dertig mensen werden ge arresteerd en later op de dag weer vrijgelaten. De kerkleiding heeft te gen de bezetters een aanklacht we gens hulsvredebreuk ingediend, maar deze aanklacht later weer ingetrok ken. De politie heeft voordat ze tot ontruiming overging, de kerkleiding tevergeefs van dit plan geprobéerd af te houden. Deze gebeurtenissen vor men het hoogtepunt van een reeds jarenlang bestaand conflict tussen de evangelische studentengemeente en de leiding van de evangelische kerk in Hamburg en Noordelbië. Al op 7 Juli 1975 had de kerkeraad van Ham burg besloten maatregelen tegen de ESO Hamburg te nemen: ruimten en financiële middelen werden tot een derde teruggebracht, de drie studen tenpredikanten werd ontslag aange zegd. Sinds de laatste studentenpre dikant dr. Wiedenmann in het begin van dit Jaar de ESG verlaten heeft, Is er geen predikant meer in de ESG. De kerkleiding heeft de keuze van een opvolger tot nu toe tegengehouden. Op een protestbijeenkomst zaterdag morgen op een marktplein in Ham burg, waaraan zo een driehonderd mensen deelnamen heeft de Ham burgse professor in de praktische the ologie Milller-Schwefe gezegd: „Het administratieve apparaat van de kerk heeft het begrip „kerk" bij de jonge mensen in een kwade reuk ge- braent. Verder zei hij: „We hebben in de Duitse kerkstrijd (tijdens hetnati- onaal-socialisme) geleerd dat de poli tie nooit in de kerk mag komen". De ESG in Hamburg heeft besloten niet meer met de kerkleiding te onderhan delen totdat de sluiting van de ESG opgeheven is. De kerkleiding schijnt van plan te zijn de ESG gesloten te laten „totdat een acceptabel concept is uitgewerkt". De evangelische stu dentengemeenten in de Bondsrepu bliek zijn wegens hun politieke be- NEW YORK (ANP) Ds C. H. Oliver uit Brooklyn, predikant van de Vere nigde Presbyteriaanse Kerk, heeft in een dringend beroep op president Carter gevraagd om stappen bij de Israëlische regering. Volgens Oliver moet de Amerikaanse diplomatie „vragen om onmiddellijke vrijlating van Sami Esmail", een 24-jarige Ame rikaan van Palestijnse afkomst, die in Israël is gearresteerd en berecht wegens lidmaatschap van de illegale organisatie PFLP, het Volksfront voor de Bevrijding van Palestina. Het gaat aldus Oliver „wellicht om de ernstigste bedreiging van individuele vrijheid ln onze tijd". Esmail werd december 1977 gearresteerd, toen hij in 'Israël aankwam om zijn stervende vader te bezoeken. Hij werd tot vijf tien maanden veroordeeld wegens een militaire training die hij in 1976 voor de PFLP in Libië had gevolgd. Ds Oliver vindt het geen manier, dat Israël recht uitoefent over een Ameri kaanse staatsburger voor een feit, dat in de Verenigde Staten niet strafbaar is. R. C. Cuperus, die ziekenhuispiu 1 kant is in Bennekom, dr. W. S., lepei predikant in Ede, en D. J., gevfcor predikant te Nieuwerkerk aan Iq» IJssel. Vorige week nam hun bi^ vicaris K. R. Cuperus een beroep naar Rinsumageest, terwijl numjOU vijf, A. Cuperus. naar alle waarscl m lijkheid voorjaar 1979 beroepbaaipa worden. !e Hun vader, de emeritus-predikaévc R. Cuperus, ls een bekend persoc m de gereformeerde bond. De zoons niet allen bonders, maar wel vormd. Iat mt n i De gereformeerde kerken kei j" sinds vorig jaar de vijf predikan^" broers Dondorp. CANTERBURY (ANP) De aartsbisschop van Canterbury, dr Donald Coggan. heeft gisteren de Lambetho-conferentle geopend waaraan 440 Anglicaanse bisschoppen uit de gehele -wereld deelnemen. De bisschoppen komen om de tien jaar als een adviesorgaan bijeen om de koers van de Anglicaanse kerken uit te zetten. Er zijn ongeveer 85 miljoen Anglicanen. De conferentie duurt tot 13 augustus. Zij Is verdeeld in drie secties die de volgende onderwerpen behandelen; wat is de taak van de kerk het volk van Ood en de ambtsbediening de rol van de Anglicaanse kerk te mid den der kerken. De bisschoppen zul- Onze adressen: AMSTERDAM; Postbus 859 Wlbautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM' DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4. Rotterdam Tel. 010-115588 (Red.) Schiedamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv.) DEN HAAG LEIDEN; Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200-17030. len gezamenlijk discussiëren over de opleiding voor het bedieningsambt. de wijding van vrouwen tot priester, de betrekkingen met andere kerken en de Anglicaanse gemeenschap en haar toekomst. De kwesUe van de wijding van vrouwen tot priester zal waarschijnlijk de meeste conflictstof opleveren. Er ls hierdoor al een ver wijdering tussen enkele Anglicaanse kerkgemeenschappen ontstaan. Andere ter discussie staande punten zijn de christelijke ethiek op het ge bied van de politiek en de seksuali teit. de rol van de evangelisatie in de moderne kerk en de aard van het episcopaat. Er zijn op het ogenblik meer Anglicanen buiten Engeland dan daarbinnen. Een van de snelst groeiende gemeenschappen is die in Afrika. Dr Coggan opende de conferentie met een preek in de kathedraal van Canterbury. HIJ drong er bij de gelo vigen op aan meer naar God te luiste ren ZIJ dienen minder vertrouwen-te stellen ln menselijk gepraat en meer ln het luisteren naar God. aldus de aartsbisschop. Dr Coggan zei dat ver schillende bisschoppen het geloof in Ood hebben opgegeven, maar dat Hij doorgaat tot de kerk te spreken De aartsbisschop zei de 440 prelaten let terlijk: „God vergeve het ons. het valt ons moeilijk het toe te geven, het 2ou onze gemeentes schokken, maar wij zijn opgehouden te luisteren en ons geestelijk leven is afgestorven. Niet temin houden we de schijn op en blijven wij de gebaren uitvoeren". Ds H. J. Hasper uit Zwanenburg schrijft in Het Baken, het contact blad van de gereformeerde kerk Lon den, over vakantiegangers in het bui tenland: ZIJ maken verre reizen en kunnen derhalve veel verhalen, maar lang niet altijd zijn daar verhalen bij over een of meer kerkdiensten tijdens de vakanUe meegemaakt. In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland zijn de problemen nog niet zo groot, een Evangelische Klrche is meestal wel te vinden en de taal levert veelal geen onoverkomelijke problemen op. Maar wat moet je als de keuze van je va kantieland Italië is of Frankrijk, Spanje, Joegoslavië, Portugal, Skan- dlnavië of Polen? Het aantal protes tante kerken in de meeste van deze landen is beperkt en de taal levert vaak grote problemen op. Wat moet je dan? Niet naar de kerk? Je verstaat er niets van en dus heb je er toch niets aan! Het lijkt een voor de hand liggende redenering. Toch zou ik u willen raden: waag het er eens op om in uw vakantie naar zo'n dienst te gaan. waar u niets van de preek ver staat. waar alles anders toegaat dan u het gewend bent. katholiek of protes tant. kerk of sekte, waag het er eens op. als is het alleen maar om van Iets dichterbij te ontdekken hoe groot en hoe rijk gevarieerd de gemeenschap der heiligen is die wij belijden. Zo n kerkdienst kan een goed moment zijn in uw vakantie, ook al omdat bij al het vreemde dat u tegenkomt er vast en zeker ook wel een moment van herkenning zal zijn. Een paar jaar geleden maakten we een vakantiereis door Polen. Ir. Warschau bezochten we een kerkdienst van notabene een Poolse gereformeerde kerk. We verstonden er geen woord van en na men het onze kinderen niet kwalijk dat zij hun heil zochten bij een aantal exemplaren van het weekblad Do nald Duck. Mijn vrouw en ik bleven geboeid kijken, de dienst verliep veel informeler dan wij gewend zijn; er werd nogal heen en weer gelopen, maar tijdens het zingen konden we zelfs meedoen, want de meeste melo dieën bleken tot onze grote verras sing bekend. Zo bewaren we ook goe de herinneringen aan een Franse dienst met een handjevol mensen in het Franse deel van Zwitserland, me nige Duitse dienst in dat taalgebied, aan een stampvolle mis in een klein Italiaans kerkje enz. Soms ls er de mogelijkheid om na de dienst met een van de plaatselijke kerkgangers in gesprek te komen. Telkens weer blijkt b.v. in de landen achter het IJzeren Gordijn hoezeer dit contact op .prijs wordt gesteld. Consequenties Terug naar dicht bij huls voor ds Hasper. In Meerklok. het kerkblad van gereformeerd Haarlemmermeer, schrijft prof. Joh. Blok over de conse quenties van de uitspraak, die de gereformeerde synode in april deed tegen de moderne bewapening. Prof. Blok verwondert zich, dat deze uit spraak niet meer protesten en in stemming heeft opgeroepen, want: Die consequenties zijn naar mijn me ning de volgende: a. Voor leden van de gereformeerde kerken is dienst weigering voortaan de meest normale zaak. want het leger waar de dienst plichtigen in terecht komen, neemt volop deel aan de ontwikkeling die door de synode wordt afgekeurd. Dit betekent niet dat dienstneming zou moeten worden verboden, maar christenen zullen dan wel in dienst moeten gaan met de bedoeling om in de militaire dienst met woord en daad te getuigen dat de Nederlandse strijdmacht op de verkeerde weg is. b. Er is geen sprake van dat de huidi ge NAVO van massavernietiging en wapenwedloop afziet. Integendeel. Voortdurend worden de kernwapens bruikbaarder gemaakt en vernieuwd. De bewapening wordt nog steeds op gevoerd en steeds meer geld wordt hieraan ook door de Nederlandse re gering besteed. In feite spreekt de LZf JlUt lE eid Zo ziet het Bisdomblad Den Bosch de pastoor op vakantie gaan. synode zich dus uit tegen de NAVO en tegen de defensiepolitiek van de Nederlandse regering, tegen alle poli tici die aan vernieuwing van de kern bewapening meewerken en tegen al die christenen die zeggen; „We kun nen de kernwapens-niet missen, want anders komen de Russen." Protestant? Dr C. P. van Andel is het (in Tenmin ste) niet eens met Walter Goddijn, die in zijn boekje „Roomsen, dat waren wij" spreekt over de protestantise ring van het katholieke volksdeel in Nederland. Dr Van Andel: De grotere aandacht voor de bijbel dateert Immers niet uit de laatste jaren, maar werd reeds in 1893 door Paus Leo XIII bevorderd (encycliek Providentissimus Deus). De bijbel studie bloeide reéds ln Rome, voor dat de katholieken in Nederland de Bijbel gingen lezen. Aanzetten tot het gebruik van de volkstaal in de ere dienst kwamen eveneens uit Rome (Konstitutie over de heilige liturgie van Vaticanum II) evenals nieuwe liturgische vormen. De andere zoge naamde protestantiseringsverschljn- selen, het verdwijnen van het klerika lisme. de verandering van biechtge- woonten en het verlangen gehuwde ambtsdragers te aanvaarden en ook de vrouw tot het priesterschap toe te laten, vinden hun wortels niet zozeer in religieuze overwegingen dan wel in een grotere gevoeligheid voor cultu rele veranderingen. De mens voelt zich mondig; waarom zou hij biech ten? De vrouw vraagt een eigen plaats in onze mannen-maatschappij. Waarom zou ze geen ambtsdrager mogen zijn? Het dualisme tussen stof en geest is een voor velen achterhaald verschijnsel. Waarom zou de priester dan niet mogen huwen? Met andere woorden: Het zijn primair geen theo logische overwegingen die tot een omslag in het denken van vele katho lieken hebben geleid. Natuurlijk wa ren ook de reformatoren cultuur-ge voelig. Bij de beoordeling van hun werk moet men dit stellig in rekening brengen. Maar zij kozen voor de volkstaal, voor de collegialiteit, voor de deklerikalisering van het ambt, voor de biecht zonder priester als tussenpersoon op grond van geloofso- verwegingen. Het gebruik van het woord protestantisering ls daarom een beetje misleidend voor de type-- ring van de identiteit van de Neder landse katholieken anno 1978. Tien jaar geleden kon men nog wel eens denken, dat de katholieken hun weg zouden gaan los van Rome. Daar droomt niemand meer van. Zelfs de protestanten niet. Want de mondiale dimensie van het katholicisme be schouwen zelfs vele reformatorische christenen als een waardevol erfi dat niet mag worden prijsgej zelfs al maken Vaticaanse instap het soms moeilijk „trouw aan R<* te blijven. Natuurlijk zullen vele afhaakten Goddijn na kunnen gen: „Roomsen, dat waren wij", voor de oecumene is er ondan complicaties het meest te vei ten van degenen die zeggen: „R sen, dat zijn wij!" Broeder Vooistra ^Ju Ds S. Vooistra te Eindhoven zijn doopsgezinde gemeentelede e vraagd, hem voortaan „broeder '®rl stra" te noemen: Het Algei 7; Doopsgezind Weekblad geeft* motieven: t,,i on Het Nieuwe Testament kent de oe gende functies in de gemeente: 1 tsl telen, profeten, leraren, evangelifid herders, opzieners en diakenen navolgers van Christus mogend noemen: dienaars, broeders, vfiU den. Er is geen Dominus in dt meente; als er één ls die domi ejt dan is dat de Heer zelf en in ,rir geval de domlnéüü! Een doopsj jd de dominee is het produkt vaine| oud dopers minderwaardigheid: lte| plex. Evenals de grote reform sche kerken moesten ook zij zo 1 Sn hun status ophangen aan het inl irg van een dominus. Wat nog erg ,or deze geschoolde godgeleerden ne ten een einde aan de wijze van b lnt uitleg waarbij de gehele gemeen ,n bijbellezers werd betrokken. D n meente is een priesterschap va aai gelovigen: alle leden zijn dus fttra pen om als priester Gods wil te 1 in senteren in de wereld. In een 1 neeskérk wordt alleen de voorg jet tot een soort priester gemaakt i n alle bovengenoemde functies w ,rg samengevat, terwijl de gemee ttii den zich achter hun „gewoon-zi. mcj „leek-zijn" kunnen verbergen. 0t( tel ds zegt niets omtrent ien (n kundigheid. Het is géén beschi akajlemische titel en is voor eer tientjes te koop in de Ver. Stat j de gemeente hebben trouwens s hg mische titels geen enkele waar< n<j enige geleerdheid die hier geldt ,n door God-zelf-geleerdzijn! En ord zijn geen afgestudeerden. rd.| aat

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2