Schilder Roeland Koning 80 jaar J icy B. en C. W. van der Hoogt-prijs voor ïhrijver en arts Hilbert Kuik Nieuwe boeken Nieuwe boeken IDAG 22 JULI 1978 KUNST TROUW/KWARTET P 19 - RHS21 na 1, and ben geen amateur lieer, ik ben prof' (allo. .5a<- m Hanneke Wijgh 0171 irt Kuik, arts en schrijver, ontvangt dit jaar de Lucy B. en C. W. van der :t-prijs voor zijn in 1976 verschenen roman 'Het Schot'. De prijs, duizend an<pn en een bronzen medaille, wordt gegeven aan die dichter of schrijver, die ens de Commissie voor Schone Letteren van de Maatschappij der Neder- on vse Letterkunde enige aanmoediging verdient, omdat zijn dichtbundel of awerk ten onrechte in de vergetelheid is geraakt. Een soort doekje voor IZMoeden? „Nee," zegt Kuik, „zo voel ik het niet. Ik ben erg blij met de prijs, JGEat ik ook zelf vind dat de ciritici het boek niet goed hebben begrepen. Het am rapport is eigenlijk de eerste serieuze kritiek, waarin precies staat, 'om het in Het Schot draait." I t Kuik (40) debuteerde in 1970 teemde eend, medicijnman in volg., Een verslag van zijn ervarin- hij opdeed in Oeganda, waar arts drie jaar heeft gewerkt. De i zijn eerder gepubliceerd in ekblad Vrij Nederland. In 1972 'O jongens, jongens, wat een De twee bundels werden geprezen om de lakonieke ver- t. 'Verhalen vol tragiek zou jnnen denken, maar de kracht lik is juist dat hij het menselijk *EL|in uiterst lichtvoetig proza vol a Tatements beschijft'. (Vera de NRC). netheus) i,LEA:hot gaat over het geestelijk roces van de dertienjarige 3 ferweg. Tijdens een vakantie in Irijk, waar hij geconfronteerd met zijn 'goede', maar brute ader en twee aardige, maar nazi-ooms, zoekt de jongen eigen waarheden, los van de leden die altijd in zijn familie •»n gegolden. Zijn voorbeeld is MG etheus. de mythologische fi- tiie dwars tegen de wil van God Wensen van vuur voorzag. Als Verweg het verhaal van Pro- as aan zijn moeder vertelt, lij in de ban van het verhaal: t mogelijk zijn om in je eentje le hebben? Kuik: „Dat thema is door Inkele criticus opgepikt. Dat Mies en iedereen in opkomen eigen gelijk. Veel critici von- *e t wel een amusant boek, maar het niet. Het is strijd op leven d. Stikken in het klein burger- filieu van je ouders of vechten 'Gin eigen bestaan." 35^evallen van Hans Verweg zijn «n groot deel autobiografisch, leschrijft in Het Schot zijn ei- agd en zijn eigen familie. „De twintig bladzijden zijn vrijwel |kzo gebeurd. Ook het schot in A" Op de dag van de reis naar antirijk schiet Hans Verweg per UX6^ ^et Pis^001 van zijn vader af. rik van zijn familieleden wuift r met opmerkingen over thun- die op de gekste momenten uidsbarrière doorbreken. Hil- üik: „Ik ben nog special in de van Trouw gaan kijken of die Iring wel klopte. Het was zo, in ten we naar Oostenrijk gingen, iet de thunderjets in Korea pnel Joden waren dan de noodzakelijke slachtoffers geweest, die moesten val len om de eenwording van Europa te bereiken. Omdat anders Ammerika Europa was komen aanvallen. Of de communisten". Allergisch „Ik ben sindsdien allergisch voor ide ologieën. Oorlogen die op grond van een idee worden gevochten, religies die over lijken gaan. Ik heb sterk de ■neiging elk absoluut idee te relative ren. Voor een heleboel ideeën kan ik best enthousiast worden, maar zodra die ideeën ten koste van mensen gaan, haak ik af. Als kind ben ik opgevoed in een absoluut geloof. Tot je ontdekt dat alles wat je verteld wordt, niet altijd waar hoeft te zijn. Dat het een idee is van bepaalde mensen waar je toevallig bijhoort. Kuik was dertien toen hij van zijn geloof viel. De geschiedenislessen op het Hervormd Lyceum in Amster dam, waarin werd verteld over andere godsdiensten, waren het begin. Dit tot groot verdriet van zijn vader, een streng gereformeerde man, die op de dag van zijn dood wel met de domi nee, maar niet met zijn zoon over de dood wilde praten. Hij zag het als een persoonlijk falen dat zijn zoon zich van de kerk had afgewend. Hilbert Kuik: „Het geloof van mijn vader was erg formalistisch. Je moest je aan regels houden en als je dat niet deed was dat vreselijk. Maar als het niet werd gemerkt was het weer minder erg. Voor mij betekende van het ge loof afvallen eerder het naast me neerleggen van allerlei regels dan wat •anders". Breuk met vader De breuk met de kerk betekende te gelijk een breuk met zijn vader. „Door van God af te vallen, maakte Uitlaatklep ik me los van mijn vader. Hij was een heel stimulerende man, die er alles voor over had dat zijn kinderen een goede opleiding kregen. Hij overhoor de 's avonds je huiswerk. Dat ging goed totdat ik naar het gymnasium ging. Latijn, wiskunde kon hij niet meer volgen. Hij voelde toen dat hij zijn greep over mij verloor. Ik van mijn kant wilde me ook aan mijn vader onttrekken. Aan zijn dwingen de regels, aan zijn voorschriften, aan zijn meningen. Achteraf begrijp ik hoe moeilijk het voor die man moet zijn geweest. Het contact is echter nooit hersteld. We hebben tot zijn dood langs elkaar heen geleefd". In het aprilnummer van Maatstaf be schrijft Kuik zijn vader in het verhaal „Dat was dat". Zoon Pim heeft een volkstuin gekocht met in zijn achter hoofd het idee om die aan zijn vader cadeau te doen. Op een dag gaan ze met z n tweeën spitten. Dat wil zeg gen: de vader spit, de zoon filosofeert boven de koffie. Na het middagmaal is de vader in slaap gevallen. Hij droomt dat zoon Pim de tuin is gaan spitten (wat inderdaad ook gebeurt). „Nee", zei zijn vader kortaf. Dat spitten, dat is geen werk voor jou. Wees daar nou maar blij om ook. Ik ben blij dat mijn kinderen iets heb ben kunnen leren waarbij ze hun hoofd moeten gebruiken, zodat dit ze tenminste hun hele leven gespaard zal blijven". Het laatste zei zijn va der met een verstikte stem, terwijl zijn oogranden zo rood werden dat Pim er van gaat slikken. Pim moest eerst zijn keel schrapen voor hij wat terug kon zeggen, maar zijn vader was hem voor: „Nee, ik vraag geen dankbaarheid. Ik ben er trots op". Hilbert Kuik: „Ik heb het verhaal geschreven voor hij dood ging. Het was een soort afscheid, want door er zo over te schrijven, kon ik accepte ren dat mijn vader dood ging". Hilbert Kuik: „Ik heb altijd schrijver willen worden". Het schrijven van verhalen is begon nen in de vierde klas van het gymna sium. „Het bedenken van een zin wond me op, een gevoel dat ik elke keer opnieuw wilde bereiken. Het was alsof ik met schrijven beter zicht kreeg op wat ik dacht". In zijn studententijd schreef hij voor Propia Cures, het vermaarde Amster damse studentenblad. Hilbert Kuik: „Ik heb altijd schrijver willen wor den. alleen heb ik nooit gedacht dat ik het kon." Woorden hebben een belangrijke rol gespeeld binnen het milieu waarin Kuik werd opgevoed. „In gerefor meerd gezinnen bestaat zoiets als een woordcultuur. Emoties worden niet zo geuit. Alles gaat vla de taal. Aan tafel werd altijd voorgelezen uit de bijbel. Bijbelse verhalen zijn prach tig. Moord, prostitutie, steniging, schuld en boete. Het werkte zeer op de verbeelding. Juist in een milieu, dat sterk gericht was op beheersing en controle". Schrijven betekende voor Kuik te vens een uitlaatklep voor alle onge noegens die de studie met zich mee bracht. Vooral in drukke periodes, zoals de tijd van de co-assistent schappen, was het schrijven zowat het enige wat hem echt plezier deed. Hilbert Kuik: „In mijn dagboek dat ik bijhield, staat menig maal de ver zuchting: al weer drie weken niet kunnen schrijven. Toen reeds dacht ik erover om na mijn medicijnenstu die psychiatrie te gaan doen. Aan de ene kant omdat menselijke relaties me fascineren, aan de andere kant omdat ik zo meer tijd zou krijgen om te schrijven". Psychotherapeut Zo precies is het ook gegaan. Na drie jaar werken in Oeganda, waarvan tweeënhalf jaar in een psychiatrisch ziekenhuis in Kampala, keert Kuik terug naar Nederland. Hij speciali seert zich in Paviljoen III van het Wilhelmina Gasthuis in Amsterdam. Na drie jaar kiest hij voor een psy chotherapeutische opleiding. Psy chotherapeut is nu zijn beroep voor twee dagen in de week. De drie dagen er tussendoor schrijft hij. Soms ach ter zijn bureau, thuis in de Valerius- straat in Amsterdam. Soms in zijn kampeerbus, die hij ergens in de Ken- nemerduinen of het Amsterdamse bos stationeert. Hilbert Kuik: „Ik heb me in een soort positie gewerkt, waarin ik totaal on afhankelijk kan opereren. Ik mag nu de vruchten plukken van al dat harde werken voorheen. Ja, ik heb een sterk onafhankelijkheidsgevoel. Ik kan wel goed samenwerken, maar ik heb erg de behoefte de dingen zelf uit te zoe ken en in eigen hand te houden. Ik wil mijn tijd zelf in kunnen delen. En niet op de vingers gekeken worden. Ik word helemaal gek van het idee geen beschikking te hebben over mijn ei gen tijd. Het vreemde is ook dat ik harder voor mezelf werk dan in op dracht." Heel af en toe schrijft hij in opdracht. Zo werkte hij mee aan Samsam, het blad over ontwikkelingshulp dat voor kinderen wordt geschreven. De ver halen over Afrika worden het komen de jaar gebundeld en verschijnen on der de titel'Het raadsel van de zon' bij uitgeverij Ploegsma. Voor de Volks krant schrijft hij een wekelijkse bij drage voor de rubriek Dag In Dag Uit. Hij gebruikt daarvoor als pseudo niem de namen van de familie Ver weg: Hidde, Hans. Helen en Hanna. namen die behalve in Het Schot reeds een eigen leven leidden in zijn PC- tijd. Over zijn eigen leven wil hij niet meer schrijven. De ontwikkeling van Hans Verweg tijdens de drie weken in Oos tenrijk is in werkelijkheid de ontwik keling van Hilbert Kuik van zijn twaalfde tot zijn achtendertigste jaar. „Ik heb niets meer te melden Het autobiografisch materiaal is be perkt." Wat hij nu wil is het schrijven van een roman over leeftijdsgenoten. Last Picture Show „Het zal het boek zijn waar alles in staat en dat niet langer is dan hon derd bladzijden. Het zal gaan over hoe mensen met elkaar omgaan. Een soort Lastpicture Show. Het gevoel dat dingen een eigen loop hebben. Dat je daar inderdaad wel iets aan kunt veranderen, maar eigenlijk ook weer niet. En dat het ook goed is dat het zo gebeurt. Een verlies van de illusie dat je alles in de hand hebt." Is dat de volwassenheid, het verlies van illusies? Hilbert Kuik: „De vol wassenheid is voor mij het accepte ren dat je altijd een klein kind zult blijven, het accepteren ook van Je beperktheid. Ook het verlies van illu sies. Ooit heb je idealen gehad die je echter nooit zal verwezenlijken. Het opdiepen van het visje uit de Stille door G. Kruis •ooms *8 de dood van zijn vader, die in i gestorven, ging Hilbert Kuik bil fhaal afmaken, waaraan hij al ferder was begonnen: „Hetpro- was dat ik over mijn familie ecorf^hrijven. over het nazi-verle- mijn ooms. Oude schaamte- tns hebben me altijd weerhou- k al stond mijn vader, die igent was, in de oorlog aan de :ant. toch heb ik altijd gezwe- het nazi-deel van de familie, me er pas van bewust toen ik ilowide trein aan mijn zusje ver- '.oeck in Elseviers Magazine jet Schot: „De psyche van de iges (en auteur) zit alweer ver- de tentakels van de Tweede •rlog. Een merkwaardig ver- Niei van de Nederlands schrij- %eneratie die vandaag aan bod h dertig jaar na de feiten blij- 1 oorlogsomstandigheden nog 1 2de benzine te zijn waarop het ^ymotortje draait". jKuik: „Ik ben van een genera- j de oorlog niet bewust heeft aakt. Ik was twee toen het flzeven toen het afgelopen was. weet van de oorlog via de i van mijn ouders. De zorgen de zorgen om veiligheid, les heen voelde je die angst. Ik Jijd veel gefantaseerd over hoe iontvluchten uit een trein, die rolen vertrok voor de gas- KliSchot vecht Hans Verweg met jongens van zijn eigen leef- longe Oostenrijkers die, zo 95 iiflem halverwege de strijd, an- ^yjfenkbeelden hebben over Hitier K#»azi s. Hilbert Kuik: „Het was ■611?' bijzonder naïef van mij om kders te verwachten. Wat Je D£angt immers in sterke mate af Pf informatie die Je krijgt. Als ide oorlog had gewonnen, was held een andere geweest. De Op 5 augustus wordt de schil der Roeland Koning uit Was senaar tachtig jaar en dat wordt vandaag al gevierd met de opening van een overzicht stentoonstelling van zijn le venswerk in Pulchri-studio, Lange Voorhout 15, in Den Haag. Dan wordt hem ook het boek "Schildersleven. Roe land Koning aan het werk en aan het woord" aangeboden (Uitgeversmaatschappij J. H. Kok - Kampen, 14,90. Een bijzonder boek eigenlijk, omdat de samensteller Sipke van der Land er de voorkeur aan gaf dat er een boek kwam vètn de schilder Koning en niet óver hem. Ik kan me dat heel goed voorstellen. Zelf interviewde ik deze vitale kun stenaar ter gelegenheid van zijn 75ste verjaardag en ik moet zeggen dat ik hem toen ook echt de woorden niet uit de mond hoefde te trekken. Het ging allemaal vanzelf, Roeland Ko ning is een ras-verteller en Van der Land heeft daar dankbaar en opti maal gebruik van gemaakt. Hij heeft Koning aan de hand van foto's van diens werk aan het woord gelaten en zo ontstond een levendig boek: tel kens een paginagrote foto met daar naast, in korte kernachtige teksten, hetgeen de schilder erbij te vertellen had. En dat zijn nooit droge technische verhandelingen over of verduidelij kingen van de kunstwerken die spreken trouwens voor zichzelf 't zijn de belevenissen "eromheen". Egmond 't Begint met de "Egmondse" perio de. Want daarheen vertrok hij naar Zelfportret van Roeland Ko ning: 1976 een zeer gedegen opleiding en daar maakte hij een reeks tekeningen en schilderijen, die hem al in de jaren dertig een algemene bekendheid gaven. Een van die werken, "Biddende Boer" werd ook op een tentoonstel ling in Pulchri gekocht door konin gin Wilhelmina. "Ik werd opgebeld vertelde Roeland Koning me des tijds, "of een tekening die daar hing nog te koop was en zo Ja of ik die dan maar wilde reserveren voor de Konin gin Eigenlijk schrok ik me het weet niet wat. 'n Paar dagen later kreeg ik ook nog een uitnodiging van Hare Majesteit. Als jonge knul ben Je dan toch wel een beetje nerveus. Maar ik zei: "Graag." Ik heb daar buitenge woon prettig zitten praten. De Konin gin zei dat ze het een erg mooie teke ning vond en dat ze er daarom ook veel naar wilde kijken. Ze had hem op de plaats gehangen tegenover waar ze altijd zat, aan tafel." Op dezelfde manier begeleidt hij ook de foto's van de schilderijen in het boek. Hij vertelt over de mensen van Egmond, toen een van de armste dor pen van ons land. Hoe hard het leven daar was. hoe gevaarlijk de "bom men" waren, waar de vissers op voe ren, over de vele weduwen, die grote manden vis van de afslag door de duinen naar de rokerij sjouwden. Voor één cent per kilometer... Over zijn modellen: "Dan zette ik een doos tabakt en een pot koffie voor zo'n man neer, en betaalde hem twee gul den per dag, en dan maar tekenen. Of bij een tekening van Egmonders in de kerk: "Die Egmonders hadden een ontroerende vroomheid Maar hoe gelovig ze ook waren, toch jutten ze allemaal in die tijd. Als er op het strand een plank aanspoelde die gro ter was dan 1.50 meter, moesten ze 'm naar de strandvonder brengen, maar dat deden ze niet. Ze hadden een klein zaagje in hun mand... En stro pen dat ze konden.Dat mocht ook niet, want de duinen waren van "de jonker". Maar ze zelden: onze Lieve Heer heeft de konijnen niet alleen voor de jonker gemaakt, en wij zijn de Egmonders. Portretten Als portrettist is Roeland Koning, afgezien van het vele andere dat hij daarnaast deed, toch het meest be kend geworden. Hij weet op geen stukken na hoeveel hij er gemaakt heeft, maar van een klein deel heb ik foto's gezien en die vulden al vele plakboeken. Ook in het boek is er een aantal opgenomen van zijn vrouw, zijn doch tertje. van dr. Colijn, prof. Van Gelde ren, dr. Berkouwer, 'n zelfportret, een portret van de schrijfster Wllma. "Ik weet niet", zei hij toen. "of ze me wel ligt, want ik zocht altijd het stoere volk, en ik vond haar (Wilma) zo zwe verig... Maar verder: "Ik kwam onder de indruk van deze bijzondere vrouw. Later hoorde ik dat ze in de oorlog Joden ln haar huls verborgen had. Kerkgangers Egmond aan Zee, 1932 Toen de Duitsers aan de deur kwa men en vroegen of ze onderduikers had zei ze (want ze was zo zuiver dat ze nóóit één woord zou liegen) ge woon: Ja, een heel gezin De Duitsers zijn schaterlachend weggegaan, den kend dat ze gek was..." foto: Maurtc* Boy»» Oceaan, dat alle kanker de wereld uit zal helpen. Als scheepsarts de wereld zeeën bevaren. Of de formule beden ken waarbinnen aLle sociaal-, relatio nele en intrapsychiatrische systemen een plaats vinden. Al dat is niet meer voor mij weggelegd." Buitenstaander In 'Vreemde eend. medicijnman in Afrika' schrijft Kuik: „Ik voel me op mijn gemak bij elke stap die ik hier doe Toch, ondanks die stappen, heb en krijg ik niet het gevoel er hier bij te horen. Ik ben en blijf een butenstaan- der." In een interview met NRC-Han- delsblad: „Ik heb altijd al een zwak gehad voor een positie in de periferie. Ik heb kennelijk de behoefte er maar half bij te horen." Kuik lacht als ik hem met de uitspra ken confronteer. „Ik ben de schrijver onder de psychotherapeuten en de psychotherepeut onder de schrijvers. Ik hoor noch bij de ene groep noch bij de andere. Een veilige positie hoor. ver verwijderd van elke rivaliteit. Door nergens echt bij te horen houd Je Jezelf bulten schot. Dat gevoel had ik vroeger sterker. Nu niet zo. Ik ben geen amateur meer. Ik ben prof." 'Vreemde eend. medicijnman in Af rika', 'O jongens, jongens, wat een gepiep' en 'Het Schot' zijn uitgege ven door Meulenhof te Amsterdam. Bij uitgeverij Bruna te Utrecht ver schenen: Ik heb iemand doorgescho ten, een politiethriller van E. McBain (191 blz.) en De koningin en haar zigeuner, roman van C. Heaven (311 blz.) Geen prijsopgave. Hi-Fi en stereobook, door W. van Bussel. Technische gegevens voor het aanschaffen van apparatuur Prisma pocket van ultg. Spectrum. Utrecht. 192 blz. - ƒ7,50. De volgende boeken zijn van uitge verij De Boekerij te Baarn: C. Cookson schreef Mary Ann, een meisje met moed (172 blz.) en Mary Ann, en haar grote vriend (178 blz). Prijs per deel 14,50. Pantsers des doods, het leven en sterven van Hit- Iers 27ste pantserregiment beschre ven door S. Hassel. 265 blz 24,50. Vuur aan de horizon, de geschiedenis van de familie Ronckaart. beschre ven door D Dreux. Uitgave van de Zuidhollandsche Uitgeversmaat schappij te Baarn. 208 blz. 27,50. Magie in dienst van de mystiek, per spectieven en toepassingen van de parapsychologie door prof. H. van Praag Ultg. Meulenhoff, Baarn. 205 blz. 24,50. Prof. dr K. D Bock schreef een medi sche raadgever voor hoge-bloeddruk- patiënten, een uitgave van Hollandia ln Baarn onder redactie van G v d. Bruinhorst med drs. 93 blz. 19,50. Als gepleisterde graven..., roman van A M. v.d. Rijken. Uitg Westfriesland. Hoorn. 156 blz. - 17,90 En wat de expositie betreft, die werd Roeland Koning aangeboden door zijn vele vrienden, met een subsidie van de gemeente Wassenaar Tot 21 augustus, dagelijks van 10 00 tot 16.00 uur; op zondag van 14.00 tot 17.00 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 21