en W Rotterdam illen spoedberaad |ver opslag LNG c Kinderen hebben grootouders nodig! KUNST Vroege Venetiaanse schilderijen uit Nederlands bezit Maandag terug uit Italië. Dondeidagdiafkij1 1 f S iH.' 'Een kalebas vol goden' Liza Minelli en Bette Midler naar Nederland UT DE WEEKBLADEN kneuzingen xjeltien Kraaijeveld Vrouwen ANWB Kraken Aantjes Nieuw De Twee dagen Klaar Service van Kodachrome. De Ruiter TJDERDAG 20 JULI 1978 BINNENLAND TROUW/KWARTET 9 i een onzer verslaggevers TTERDAM Voordat het kabinet morgen waarschijnlijk definitieve beslissing neemt over de plaats waar het tibaar aardgas uit Algerije aangevoerd en opgeslagen jet worden, zullen vertegenwoordigers van het Rotterdam- emeentebestuur in Den Haag gaan pleiten voor aanlan- van dit gas op de Maasvlakte. iding voor dit spoedberaad is iricht in onze krant van gisteren de kansen voor de Eemsmond in gen om de Nederlandse ont- ithaven te worden voor de gas- •rs uit Algerije, aanzienlijk zijn houder Van der Pols (haven en n lomische aangelegenheden) zei het artikel in Trouw „met grote ling" is ontvangen op het Rot- ;e stadhuis. „Dit kan niet mo- zijn. Wij gaan er nog altijd van it de regering de enig mogelijke keuze zal doen: vestiging van iterminal op de Maasvlakte." de Rotterdamse wethouder {talles voor aanvoer en opslag van vloeibaar aardgas (liquified natu- ts, LNG) bij Rotterdam. „De nalbouw-, de constructie- en zeer gespecialiseerde bedrijven n hier, niet in het noorden." Naar f mening maken de in het Rijn- d-gebied aanwezige infrastruc- pr en het feit dat de grote afnemers Industrieën en nutsbedrijven) er >n, het in feite voor de hand lig- i dat daar ook de overslag plaats irkgelegenheid {ens de wethouder speelt het ar- ïent van de werkgelegenheid een waarlozen rol, omdat de over slagplaats zelf nog geen honderd ar beidsplaatsen oplevert. Voor de bouw van de terminal zijn hoogwaardige vakkrachten nodig. „En die zitten," aldus Van der Pols, „ook voorname lijk in het westen van het land." De vestiging van een LNG-terminal in de Eemsmond kan dan ook nauwe lijks beschouwd worden als een injec tie voor het noorden, meent hij. De factoren die de kansen voor de Eemsmond hebben doen stijgen, heb ben onder meer betrekking op de nogal negatieve reacties van de kant van de lagere overheidsorganen in de regio Rotterdam tijdens de inspraak procedures. Alleen de Rotterdamse gemeenteraad sprak zich overduide lijk (33 tegen 4 stemmen) uit voor vestiging van een LNG-terminal op de Maasvlakte. Volgens wethouder Van der Pols zal het kabinet het Rotterdamse advies het zwaarst laten wegen, omdat deze gemeente het terrein op de Maasvlak te moet uitgeven. „Ik denk dat ons advies vrijdag wel eens de doorslag zal kunnen geven," zegt hij hoopvol. „Als gekozen wordt voor de Eems mond, dan gebeurt dat onder de poli tieke druk dat het noorden ook eens aan zijn trekken moet komen. Maar economische motieven kunnen nooit aan zo'n beslissing ten grondslag lig gen," aldus de Rotterdamse wet houder. ADVERTENTIE Dr. Van den Heuvel in Hervormd Nederland 'Wie niets doet aan de oorzaken van geweld lokt het uit' .ees deze week. Interview met staatssecretaris Jeltien Kraaijeveld: 'We zijn een grote, grauwe massa geworden' De theorie van het draagvlak brokkelt af: De collectieve voorzieningen zijn een bron van welvaart Armoede: de herinneringen van een Haags arbeidersechtpaar Filippijnen: Hoe een Amerikaanse multinational opereert in een ontwikkelingsland, de bittere bijsmaak van ananas en bananen Het materialistisch bijbellezen 'Het verlangen' van Hugo Claus En: Ikon in de knel Sowjet-Unie: Lachwekkend als het niet zo triest was San Carlos de la Rapita: de risico's van de industriële maatschappij. A Hervormd Nederland houdt de hoop levend C o Ik i' x een proefabonnement van twee maanden voor ƒ5.— O Ik weet al voldoende van HN. Ik abonneer me 32.50 per half jaar) Naam Adres Plaats Bon zonder postzegel opsturen naar Antwoordnummer 1776. Den Haag. KINDERBOEKENKINDERBOEKENKINDERBOEKENKINDERBOEKENKINDERBOEKENKINDERBOEKENKIND, Boekjes van tegen de honderd pagina s zijn niet te zwaar om te hanteren of te vervoe ren, zelfs niet om te lezen. Lachen is het geblazen om „Zeven dagen zaterdag' van Paul Maar, die zelf zijn eigen komische il lustrator is. Een spel met de dagen: za terdag zit meneer Honne- bier op zijn kamer en wacht, maar hij weet niet waarop. '8 Zondags is alles al een voudiger: dan schijnt de zon, en dat komt vaker voor. 's Maandags schuift de schoolvriend van meneer Honnebier achter de tieren de en vermanende hospita aan de kamer binnen met een doos maanbonen: de dinsdag erop heeft de verta ler knap Diensdag genoemd en dan hééft Hnnebier ook dienst. Heel gewoon dus. 's Woensdags maakt hij een flinke wandeling langs de Woensel, ook niets vreemds dus. Wél dat er op donder dag een reusachtige onweer over de stad trok en het geweldig begon te donder den, dat viel wel op. Het werd vrijdag en zie. meneer Honnebier kreeg vrij, dat kwam doordat de chef, die tegen dieven allerlei had vergrendeld zijn sleutel kwijtgemaakt had en Hon nebier wegstuurde tot hij één en ander gevonden zou hebben. Dat was dus helemaal geen toeval. Maar wat zou de za terdag brengen? Die brengt nieuw gezanik van hospita (dat wordt vervelend op de duur, hoewel, op het eind van het boek bekeert zij zich -ten goede) dat Honne bier de straat opjaagt. Daar treft hij een vreemd schep seltje aan, geen aap, geen kikvors, kind of kraai, wel kan het praten en rijmpjes op dikke vrouwen maken. Het heeft brutale oogjes in een hoofd met een bek en een varkenssnuit, kinderar- men en benen, en is geen marsmannetje, geen Repel- steel, geen Izegrim, zo verze kert hij woedend en humeu rig aan de hem uitvragende menigte. Het is meneer Honnebier die. gedachtig aan de dag, opwerkt dat het schepsel zeker wel Zater zal heten, en zo Is het ook. De mensen lopen verder en me neer Honnebier moet maar zien hoe hij zijn zater die hem met pa aanspreekt ook nog verbergen moet als hij zingend in beid ligt, of an derszins het zwijgen opleg gen en voor ontdekking be hoeden. Ook eet Zater vreemde zaken, en het duurt even vóór Honnebier in de gaten heeft dat de formule „ik wens dat" een einde kan maken aan de on deugden van het mirakeltje. Elke dag van de week ge beurt er wel iets opmerke lijks, Honnebier en zijn schepping zitten vol gein en ongein, rijmelarij en spelle tjes. en het boek ook. Het bezoek aan het warenhuis, waar klant immers koning is, en waar Zater dus een kroon wil hebben bij zijn uitrusting, en ook nadien gebeurende toestanden bie den veel mooie woordasso ciaties en woordgrappen. OOk zal het maken van een knakworsttransport-instal latie bij veel kinderen in de smaak vallen. En het is te begrijpen dat meneer Hon nebier Zaterdag aan de wensknop van een gemaak te wensmachine zit te wach ten met de woorden „ik wens dat de Zater niet meer de volgende Zaterdag moet verdwijnen". Er valt heel wat te lachen hier. Pittig geestig gete- geschreven, kend. Oma is dood Minder vrolijk is het onder werp van Guus Kuypers boekje Oma is dood, en nie mand is daar erg verdrieig om eigenlijk: Madelief heeft er niet van moeten huilen. Dat komt ook wel door haar moeder, die al leen kribbig is „en beter een potje zou kunnen janken" volgens Madellef's opvoe ding. De moeder begint een verhaal over ouwe mensen die nu eenmaal dood zijn. maar onderbreekt het eer lijk met „En eh,Nou Ja. Ik hield niet zoveel van d'r". Madelief zegt niks. Ze is er stil van. Stel je voor dat je niet eens van Je eigen moe der houdt. „Lang niet alle kinderen kunnen het goed met hun ouders vinden. Vooral niet als ze groter worden. Dan krijgen ze wel eens ruzie die niet meer over gaat. Ik heb geprobeerd van mijn moe der te houwen, maar 't ging niet." En Opa? vraagt Ma delief. „Hou je ook niet van Opa?" „O jawel, van Opa hou ik heel veel," zegt haar moeder blij en de lezer denkt „daar géén we weer." „Maar er komen toch diepe menselijke relaties in dit ge durfde kinderboek aan de orde, want Kuyper gaat deze keer niets uit de weg. De begrafenis niet, waar het kind „niet veel aan" vindt, en ook de gesprekken tus sen opa en Madelief niet, als de oude man bij haar komt logeren. vroeg wakker wordt en tussen de gesprek ken over kunstgebitten door over zijn overleden vrouw vertelt. Madelief doet bij het horen van „altijd maar poetsen en daar werd ik wel es moe van, begrijp je dat" ook duiten in het zakje over ouderwetse vrouwen die maar deden wat hun man zei. Dat zal dan wel héé vroeger geweest zijn, meent opa. Tussen bezoek van klaag- tante Ant met haar wacht- kamerverhalen en gezeur is ook het Jennige gedrag van de kinderen niet vergeten die elkaar om bril of beugel het leven tot een hel kunnen maken, al was het alleen maar door er duizend keer over te beginnen. „Zeg wat zie. jij eruit! Vechten gebla zen en het BASTA! van Opa moet de ellende beëindigen. Madelief laat het onderzoek naar vroeger niet schieten, na een bezoek bij een buur man, die „alles minder vindt worden" en „vroeger was alles beter," en „hou je kop, schreeuwt zijn vrouw" bedenkt ze dat die twee el kaar ééns toch lief moeten hebben gevonden. Heel anders Na de treinreis naar opa's huis en het zomerhuisje dat van oma was. omdat die ei genlijk een ontdekkingsrei zigster was en daar met haar boeken wou zitten (tot ze verzuurde en chagrijnig niets meer deed dan stoffen en boenen, opgejaagd door de buurt en de mening der mensen) begint Madelief door te krijgen dat oma een heel ander soort vrouw was dan Madelief eerst dacht. Iemand die maar thuis moest blijven, in een dorp wonen, die tenslotte scher pe krassen in het blad van haar tafel maakte, met haar eigen gezicht daarachter. Madelief ontdekt het, en schrijft aan haar moeder waarom oma geen plezier meer had in haar boeken en ging strijken en wassen. Mooi zijn hier de kruide- niersburen met hun hoofd schuddend „die is mooi bij- door Gertie Evenhuis getrokken, kon best werken hoor, eerst wat dromen en lezen, maar ja. die hoorde hier ook nietJa. maar wéwl eigenlijk? Madelief blijft drammen naar het waarom, ook na de over komst van haar oom Wil lem. Totdat opa hun het verhaal doet over de school juf. die klagen kwam over oom Wims vieze woordge bruik. en die van oma slechts „Me reet" te horen kreeg. Madelief zegt alles te gen haar moeder, „waarom praatte ze dan niet". Ja dat deed je nu eenmaal niet vroeger. (En sommigen doen het nog steeds niet). De wrok van de moeder komt boven: „Oma was niet knuffelig," zegt zijn. Nooit raakte ze je aan. Dat doet veel kinderan meer kwaad dan die moeders denken, tot op veel latere leeftijd zelfs. Maar ze was ook zelf niet gelukkig. Madelief op pert dat zij misschien haar knuffelen had kunnen leren. Ze zijn er zo weinig geweest. „Stom. zegt de moeder, daar heb ik nooit aan ge dacht. Jij had het gekund misschien. Jammer dat oma dood is. Je had haar zoveel willen vragen, maar het waarom en zo, en als Je groot bent, wat je dan moet doen. Zolang de communicatie er is schijnt Kuyer te willen zeggen, kan er niet zo erg veel verkeerd gaan. Zijn on derwerp is ernstig, maar daarom valt er herkend hier en daar nog best veel te grinniken, om het verbijste rend gedrag van mensen, in dit zeer innig geschreven verhaal. Zóveel boeken over de relatie kind-grootouders zijn er niet! Verder aanbevolen voor de vakantie: SHERIFF BEN of een zwarte dag in Dodge City Frederik Hetmann, met prachtige grijze platen van Gottfried Pit», uitg. Leo pold. 14.90. Het MAXI TOP vakantie boek, onder redactie van Karei Verleyen, vol verha len. reizen, strips, puzzels, fiets en wandelroutes en fo to's en woord verrassingen, Kok Kampen. En dus ZEVEN DAGEN ZATERDAG door Paul Maar, uitg. Querido 13.90. KRASSEN IN HET TA FELBLAD door Guus Kuy er. Querido ƒ13.90. STB- FAN EN STEFAN over Jon- fen-grootvader, Gertie venhuis Deltos Elsevier 13.90. AMSTERDAM Het Rijksmu seum houdt van 22 juli tot 16 oktober een tentoonstelling van „Vroege Venetiaanse schilderijen uit Neder lands bezit." Een werkgroep van het Instituut voor Kunstgeschiedenis van de Universiteit van Groningen is sinds 1963 onder leiding van prof. dr H. W. van Os bezig het Italiaanse kunstbezit in Nederland te inventari seren en wetenschappelijk te bewer ken. Tot nu toe hebben deze werk zaamheden geleid tot de publikatie van twee bestandscatalogussen en twee tentoonstellingen, die in andere museums zijn gehouden: vroege Sie- nese schilderijen (1969) en vroege Flo rentijnse in 1974. Nu is de bewerking van de vroege Venetiaanse schilderij en gereed gekomen. Er zijn in Nederlands openbaar en particulier bezit 39 vroege Venetiaan se schilderijen bekend, hoofdzakelijk daterend uit de 15e eeuw, de tijd van Giovanni Bellini, Carlo CrlveUi en Vittore Carpaccio. Daarvan worden er 36 getoond. Met een zo betrekkelijk klein aantal schilderijen, dat bovendien niet sys tematisch is verzameld, kan men geen tentoonstelling maken, die een representatief beeld geeft van de ont wikkeling van de vroege Venetiaanse school. Daarom is gekozen voor een opzet, gericht op de functie, die de schilderijen hebben vervuld ln de tijd van hun ontstaan. Uit deze opzet volgde een indeling in drie groepen: altaarstukken, devotiestukken (Ma donna's. geschilderd voor privédevo- tie) en schilderijen met profane voor stellingen. De bestandscatalogus werd, evenals bij vorige tentoonstellingen uitgege ven door Uitgeverij Gary Schwartz, Maarssen: „Early Venetian Paintings in Holland". Daarnaast geeft het Rijksmuseum een cahier in het Ne derlands uit met een lijst van de tentoongestelde schilderijen en een inleiding over hun functie. Carlo Crlvelli: „Maria Magdalena" BERO EN DAL Afrikaanse beel den en maskers behoren tot een voor ons Westerlingen vreemde en exoti sche cultuur. Het Afrika Museum, Postweg 6, Berg en Dal wil de bezoe kers niet alleen haar unieke collecties laten zien, maar hen ook zo veel mo gelijk binnenvoeren in de gedachten- wereld van de mensen die deze voor- werpen maakten. Zo'n eerste kennis making kan niet anders dan vrij alge meen blijven en daarom heeft het museum uit de vele Afrikaanse cultu ren nu eens een concreet voorbeeld genomen, dat van de Yoroeba uit Nigeria, om wat dieper op de achter gronden van een bepaalde cultuur in te gaan. „Een kalebas vol goden" heet deze tentoonstelling. Het feit dat het museum over een uitzonderlijke Yoroeba-collectle beschikt is aan deze keus natuurlijk niet vreemd geweest. De Yoroeba wonen in het zuidwesten van Nigeria. Zij zijn, met ongeveer 13 miljoen, een van de grootste volken van Afrika en vooral bekend om de grote verscheidenheid van hun mate riële cultuur, zoals die tot uiting komt in het gebruik van maksers en beel den. Die hebben direct betrekking op hun godsdienst. Het scheppingsver haal van de Yoroeba vertelt dat de kosmos de vorm heeft van een door gesneden kalebas. In de bovenste helft is de hemel, daar heerst Oloroen over de vele godheden. De onderste helft wordt gevormd door de aarde, die lang geleden bedekt was met wa ter. Op een tien meter lange en ruim twee meter hoge wand in het Afrika Museum is het wereldbeeld van de Yoroeba in een schema onderge bracht. Foto's en teksten geven een beeld van de verschillende onderde len waaruit de wereld voor dit volk is opgebouwd. Het Afrika Museum is dagelijks geopend van 9.00 tot 17.00 uur en op zon- en feestdagen van 11 tot 17 uur. AMSTERDAM Twee grote vrou welijke sterren uit de Amerikaanse showwereld, Liza Minelli en Bette Midler, komen ln het najaar optreden in Nederland. Liza Mlneili zal op 27 oktober te zien zijn in het Concertgebouw in Amster dam. De voorverkoop begint al op 1 september. De prijzen van de kaar tjes variëren van vijftig tot driehon derd gulden. Bette Midler treedt op 15 oktober op in Theater Carré. De toegangsprijzen voor dit concert zijn nog niet vastge steld. Bette Midler, die een tournee door Europa maakt, zal verder op 17 oktober een optreden verzorgen in het Congresgebouw in Den Haag. Groene Amsterdammer: de Groene Amsterdammer eekt ARP-voorzitter Hans de Boer teleurstelling uit over het resul- van het UCN-debat, enig© weken den. „Wij hebben in de Urenco- i de grens van geloofwaardigheid ^irschreden. Dat kan een mens niet veel doen in ,zijn leven, anders It hij niet meer geloofd. De zaak m ook niet afgedaan met alleen ÜCN." Groene besteedt verder aandacht ide al tien jaar durende worsteling de herstructurering van het uni- rp ntaire onderwijs. De Groene stelt 'f, nber vast dat de nota van Pais htstreeks teruggrijpt op de om- i tien voorstellen die Posthumus in 8 presenteerde. „Een kijkje in de ^Itorie van de herstructurering akt duidelijk dat Pais het karak- van de universiteiten nog ingrij- Bgder wil veranderen dan Posthu- destijds voorstelde." F de middenpagina's Ijet levensver- al van Moshé Zalcman, een Joodse ermaker uit Polen met communis- /*che overtuiging. Zijn boek, aan- ikelijk alleen in het Jiddisch, is nu in het Frans uitgekomen. ik in De Groene: de onzekerheid de rechtspositie van Nederland- I popmuzikanten, de dubbelrol van harto tijdens de staatsgreep in 5 in Djakarta, en de flirt tussen n en televisie J fvormd Nederland: rvormd Nederland springt op de s voor de positie van de Interker- ijke Omroep Nederland (IKON), k IKON verlangt niet meer dan een Kheiden plaatsje in de Nederland- riher. Ais dat bescheiden plaatsje ttvaar loopt, zal er zeker bij een minister die zegt niets anders te wil len dan de omroepwet uitvoeren, een lichtje moeten gaan branden." De staatssecretaris van CRM, Jeltien Kraaijeveld, spreekt haar mening uit over de huidige cultuurcrisis, de zin van het leven de hardheid van de maatschappij, het feminisme en het CDA. Over het CDA-standpunt inzake emancipatie zegt zij: „In het programma staat: het gezin is een onmisbare pijler in de samenleving." „Een," staat er, niet „de." Daar heb ben we nog een hele discussie over gehad binnen het CDA. Je hebt goede gezinnen en slechte waarin de vrouw zich bekneld voelt. Er zijn gewoon taken te verrichten. Daar moet je afspraken over maken." HN plaatst verder kanttekeningen bij het doel van de bezuinigingsnota „Bestek "81". „Het is de vraag of het uiteindelijke doel van deze bezuini gingsoperatie, het opschroeven van de economie en het herstel van de werkgelegenheid, door ondernemers meer te geven en de samenleving minder, wel haalbaar is." Vrij Nederland: Vrij Nederland stelt vast „dat de slag om de huisvrouw is losgebarsten." „Vrouwenemancipatie wordt niet langer gezien als een tijdpassering voor academisch gevormde, welge stelde dames. Maar hoe meer vrou wen ontwikkeling eisen, hoe meer te genstellingen er ontstaan over de wij ze waarop aan die vraag voldaan moet worden." Op pagina drie het eerste van een serie portretten van vrouwen uit „de eerste emancipatiegolf." (Rond de eeuwwisseling). Mathilde Wibaut, Zeeuwse voorvechtster en sociaal-de- mocrate en vrouw van de bekende Amsterdamse wethouder, bijt het spits af. Joop van Tijn spreekt met Luns over kernwapens, Vredeling, het Vietnam- syndroom en Afrika. De voormalige buitenland-secretaris van de PPR, Kees van Twist, geeft zijn mening over de huidige situatie van de partij: „Parlementair zijn we nauwelijks nog aanwezig, we zitten beneden de twee procent. De tijd dat de PPR met nieuwe ideeën aankwam is voorbij; en als we ze hebben trekt het niet meer de aandacht. De partij is er nog steeds niet uit of ze aan de politieke macht wil deelnemen of zich liever opsluit in haar isolement" In het kleurkatern aandacht voor de polio-epidemie van Opheusden, vijf tien jaar geleden. Marianne de Wit, het eerste slachtoffer van de toenma lige epidemie: „Ouders zouden beter moeten nadenken, als ze hun kinde ren niet laten inenten. Als ze zouden beseffen wat kinderen die polio krij gen. moeten doormaken, zouden ze misschien anders doen. Kinderen gaan het hun ouders toch verwijten. Je wordt toch koeler tegenover die mensen." Elseviers Magazine: Elseviers Magazine brengt de alarm centrale van de ANWB, die vorige week bij de campingramp in Spanje onder hoogspanning moest werken, in kaart. „De deskundigheid, de steun van een achterban van meer dan twee miljoen leden en de stevige financiële ondergrond zorgden ervoor dat de ANWB zich in bijna honderd Jaar een monopoliepositie wist te ver werven op het gebied van toerisme met al zijn randverschijnselen." al dus EM. In een gesprek met prof. Hartog wordt de toekomst van het kapitalis me belicht. „Als ik eerlijk ben geloof ik maar dat drie Westerse landen toekomst hebben: de Verenigde Sta ten, West-Duitsland en Zwitserland. Ik ben geen onheilsprofeet Maar als die hervormingsdrift in ons land dooreet. ben ik er niet van overtuigd, dat wij als kapitalistisch land zullen overleven." Oud-Kamerlid J. H. Scheps van de PvdA zegt over de huidige ontwikke lingen in zijn partij verontrust te zijn. „Het probleem van de opposanten binnen de PvdA is dat ze met ver schillende verwachtingen de partij zijn ingestapt." Verder in EM de oostpolitiek van het Vaticaan en achtergronden over de glamour en de romantiek uit het circus. De Nieuwe Unie: De Nieuwe Linie lepelt de geschiede nis op van twee Amsterdamse pan den in de Indische buurt die na veel geharrewar weer gekraakt zijn. „De gemeente wil slopen op grond van ontsiering na ontsierd te hebben, maar als de krakers dit argument ontkrachten door het huis op te knappen noemt die dienst Bouw en Woningtoezicht het pand plotseling .gevaarlijk bouwvallig'." In DNL voorts een beschouwing over de nieuwe president van Italië Perti- ni: antl-fascisme, eerlijkheid, prestige en humor. „Wilde men het vertrou wen herwinnen, dan moest er een president komen met schone handen en groot prestige. Pertinl is een van de weinigen die voldoet aan beide voorwaarden." Verder: Tien jaar socialistische repu bliek in Irak. op de middenpagina's aandacht voor 350 republikeinen die in Noord-Ierland gevangen gehouden worden. Dick Ouwendijk onderneemt een aanval op het „fllmvuil": „De verworven technische vaardigheden worden misbruikt om schijnglanzen uit de smeren over films, die in hun onvolwassenheid nog schraal afste ken bij het .oogverblindende' glitter- goed van jaren geleden." Haagse Post: Het gezicht van de Haagse Post wordt deze week bfepaald door Wim Aantjes, „de pokeraar van het CDA", breed lachend op het omslag. Zelfs in zijn uiterlijk heeft de christendemo cratische fractievoorzitter iets weg van een Chinees en hij vindt het niet erg („het is slecht van me") als dat gesignaleerd wordt. Het portret dat van hem wordt geschetst, maakt hem er niet minder ondoorgrondelijk op wat ook uitstekend in zijn kraam te pas komt Hij is niet beze ten van macht, maar vindt wel dat Je daarnaar kunt streven en tegelijker tijd dienend in de politiek werkzaam kunt zijn. „Ik wens bijna altijd mijn zin te hebben, omdat ik denk dat daar de mensen beter mee gediend zijn." Nico Haasbroek maakt in New York „de tussenbalans op van het KLM- schandaal", waarbij nader wordt in gegaan op de gratis reisjes van prins Aschwin en de exploitatie van de naam van prins Bemhard. Ischa Meijer werpt in zijn „Week- boek" licht op het tragisch bestaan van „de .rampenjongen' de verslag gever die moet opdraven als er een ADVERTENTIE Je leukste vakantiemomenten wil je snél zien. Ook als je voor dia's kiest. Dus maak je gebruik van Kodak's nieuwe service. Je plakt de „niet- inramen"-stickcr op het ontwikkelzakje. Dan zijn je Kodachrome dia's ai na twee dagen klaar. Perfekt ontwikkeld door Kodak zelf. De „niet inramcn"-sticker haal je bij de fotohandelaar. vliegtuig ls neergestort of een cam ping door een ontploffing is getroffen. Ook snelle reporters hebben hun emoties: „Maar 's nachts ln bed huil de hij tegen haar aan." De Tijd De door De Tijd geportretteerde mi nister van justitie Jacob de Ruiter is, anders dan zijn vroegere studiege noot Wim Aantjes, geen man die zijn zin wil hebben, omdat hij denkt dat het volk daarmee gediend is. Spre kend over de PvdA. zegt hij niet te houden van „dat gelijkhebberige, dat drammerige, die houding van: de doelstellingen van onze partij zijn goed voor het volk, het is dus het beste dat wij de meerderheid heb ben". Voor de rest kan hij zich aardig met Aantjes meten: ook de antirevo lutionair De Ruiter laat niet meer los dan hij wil. Waar hijzelf weinig zegt, worden ook anderen, onder wie Aan tjes en het Kamerlid Kosto, aan het woord gelaten. Vooral Kosto, toch een vertegenwoordiger van de oppo sitie, heeft niets dan lof voor deze bedachtzame Jurist Aantjes voor spelt dat de minister „eindigt als pre sident van de Hoge Raad". Joan Smithuis heeft de cijfers vsn 34 Nederlandse concerns naast elkaai gezet, om te kijken of meer winst ook meer werk oplevert. Zijn analyse be vestigt wat velen al dachten: „Eer. toename van de winst blijkt ook ovei een termijn van drie Jaar niet tol meer werk te lelden". Hoofdredacteur Arte Kuiper houd ..een pleidooi voor Andrew Young" De Amerikaanse ambassadeur bij d< Verenigde NaUes heeft met zijn ultla ting over poliUeke gevangenen In d» Verenigde Staten naar de mening var Kuiper weliswaar „een zeer ernstig» blunder" begaan, maar nletzo ernstig dat hij de laan zou moeten worder uitgestuurd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 9