Exorcisme ja, maar wel in teamverband 'Bisschoppen moeten verbod Rome trotseren' Personalia 'Desperado's moorden in Rhodesië' Westduitse studie naar effect jeugdreligies Tentoonstelling over Bekkers Conferenties Groot luthers feest in 1980 in Augsburg Weinig animo voor priesterwijding EO-jongerendag in Leiden De Bazuin over gehuwde priester-docenten VANDAfl VOORBIJGA C WOENSDAG 19 JULI 1978 KERK door dr. K.J. Kraan Dit jaar hebben weer een paar mislukkingen op het terrein van het exorcisme (duivelbanning, red.) In de Europese pers de ronde gedaan: een zelfmoord in Beieren en een beschuldiging van mishandeling in Noorwegen. Inclusief allerlei bijzonderheden over kerkelijk en pblitiek onderzoek. Wij mogen om de sensatie- berichten. waaraan vooral de boulevard-pers zich te buiten gaat. de zaak zeil niet af schrijven. Het exorcisme is niet alleen te diep geworteld in heel veel praktijk-ervarin gen. maar ook in heel de his torie der christelijke kerk. >elen waren machten en genezing van zieken eenvoudig twee ling-zusters van <le prediking van het nabijkomen van het Godsrijk. Het excorcisme doortrok de hele oud christelijke liturgie. De reformatie heeft weinig hart voor het exorcisme gehad. Op middel eeuws spoor was men vaak meer be zig met het verbranden van ..heksen" dan met hun bevrijding. Toch worden van Luther en Wesley machtige won deren van bevrijding van bezetenheid gemeld. BIJ Jezus en zijn discipele uitwerping van kwade mac Blumhardt Een groot zielszorger van Europees formaat was in de vorige eeuw de lutherse predikant in Wtlrttemberg Zeldzaam'' J.C. Blumhardt (1795-1880). een der geestelijke vaders van Karl Barth. In zijn eerste gemeente Möttlingen was een „vreemd" meisje. GottUebin Dit- tus. dat hij eerst meed als „hyste risch". wordt er in de dienst der bevrijding o.a. sterk op oculte Invloed gelet. Blumhardts zielszorgelijke aanpak werd in heel West-Europa door de zg. MÖttllnger-beweging verbreid. O.a. ook in Nederland door het bekende interkerkelijke centrum voor bijzon dere zielszorg „De Hezenberg" bij Hattem. Het exorcisme kreeg nieuwe aan dacht in de pinksterbeweging (sinds 1900). en in de „charismatische" ver nieuwing der kerken (sinds 1800), en in de ..charismatische" vernieuwing der kerken (sinds 1960). Waar de Geest van Christus dieper doorwerkt, worden klaarblijkelijk ook kwade machten tot een diepe confrontatie gedrongen. In extreme pinksterkringen worden (o.l. in strijd met het evangelie) vaak alle zieken geëxorceerd, en alle gelo vigen individueel als gemachtigden tot uitdrijving van machten be schouwd (met beroep op Markus 16). In de charismatische vernieuwing wordt echt§r op een goed samenspel van alle Geestesgaven (charismata) In gemeenschaps-teams voor de ziels zorg aangedrongen. Maar later ontdekte hij. dat ze ge kweld werd door demonische mach ten. Deze bleken geworteld In het occultisme, waarin het „vrome" Württemberg en heel Duitsland en Zwitserland verzonken lagen. (Ik heb in het Brits Museum in Londen een encyclopedie van het Duitse bijgeloof gezien, ongeveer van de omvang van een Winkler Prins!) Sinds Blumhardt De Noorse bisschoppen zeggen in hun recente verklaring: „Wij moeten toe geven dat de kerk haar dienaren maar in geringe mate heeft voorbe reid op de confrontatie met de situa tie. die deze kanten van de christelij ke boodschap heeft doen herleven. Dit hangt ermee samen dat dergelij ke dingen uiterst zelden zijn voorge komen." Kan het laatste ook liggen aan ge brek aan goede diagnose? Anders ge zegd aan gebrek aan geestelijke diep- teblik? We denken hier aan prof. dr. G. Brillenburg Wurth. die intens be zig is geweest met het verrijken van de kerkelijke zielszorg door psycholo gische en psychiatrische inzichten. Hij heeft in 1961 een mooi boekje geschreven over „de rol van het de monische". Enerzijds probeert hij hierin de „be zetenen" en ..gebondenden" te verlos sen uit hun isolement door aan te tonen, dat demonie niet alleen op mikro-schaal in de persoonlijke ziels zorg voorkomt, maar ook op makro- jchaal. Daarover spreekt bijv. Efeze 6. vers 12: „Wij hebben de strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overhe den. tegen de machten, tegen de we reldbeheersers dezers duisternis, te gen de boze geesten In de hemelse gewesten" (denk bijvoorbeeld aan het nazidom). Anderzijds citeert Wurth allerlei kun stenaars, die uit diep-menselijk me degevoel een „diepte-blik" hadden, om het demonische in allerlei Ziele- kwelingen te onderscheiden. Hij noemt b.v. Bernanos en hij was diep onder de indruk van de fijne romans van Wilma (sterk door Möttlingen beïnvloed). Hij spreekt hier van een „diepte- blik". die niet door medische of psy chologische of theologische weten schap kan worden gewaarborgd. We willen hier graag denken aan een spe ciaal charisma, dat net als andere charismata niet aan enkelingen wordt gegeven, maar aan sommigen in een hecht gemeenschapsverband (teamwerk met voor elk lid speciale „deskundigheden", zie 1 Korinthe 12). Voorkomen Berichten zoals we hier aanhaalden, roepen de vraag op, of dergelijke be treurenswaardige gevallen zich ook hier in Nederland kunnen voordoen In april stonden in Aschaffenburg (Duitsland) de heer en mevrouw Michel (rechts) met twee r.k. priesters (links) terecht wegens dood door schuld. Zij hadden er geen dokter bijgehaald, toen hun 23-jarige epileptische dochter Anneliese zichzelf letterlijk doodhongerde, omdat zij ervan overtuigd waren, dat het meisje alleen door exorcisme te redden was. Tegen de priesters werd een geldboete geest. De officier van justitie vond, dat de ouders al genoeg gestraft waren door de dood van hun dochter. en hoe ze eventueel kunnen worden voorkomen. De voorstelling dat de psychiater de reddende engel zou zijn. is natuurlijk overdreven, want ook hij komt in zijn eigen praktijk en Inrichting telkens voor dergelijke teleurstellingen te staan. De moeilijkheid lijkt mij o.a., dat momenteel voor de dienst der bevrij ding in psychiatrische instellingen geen plaats is. Een christen-psychia ter zei ons onlangs, dat er in zijn instituut zelfs geen mogelijkheid was voor een pastorale genezing der her inneringen, die wij met veel zegen uitoefenen en waarvan hij de zin wel degelijk inzag. Toch lijkt ons de oplossing, dat gelo vige psycho-therapeuten in teams voor de dienst der bevrijding met zielszorgers gaan samenwerken. In clusief maatschappelijke werkers als deskundigen in het herstel van inter menselijke relaties. Teams, waarin volgens 1 Korinthe 12 ieders bijdrage welkom ls en veilig. Ook eventueel het,exorcisme. In volle openheid voor de leidingen van de Heilige Geest. (We zijn bezig, in ons werk een dergelijke opzet op beschei den voet te realiseren). Externe machten We hebben geleerd, vooral ook veel aandacht te schenken aan externe psychische blokkades, diè veel vaker voorkomen dan gevallen van beze tenheid. We geloven, dat bij het exor cisme vaak te veel aandacht wordt besteed aan het persoonlijk karakter der demonen (een accent dat in de bijbel zo niet wordt gelegd). In Engeland, waar elke anglicaanse bisschop zijn exorcisten heeft, die hem terzijde staan, is men tot de ontdekking gekomen, dat externe kwade machten vooral ook in de vorm van „bad vibrations" (kwade trillingen) optreden. Billy Graham getuigt, dat de moder ne jeugd in de hippie-wereld en in de subculturen deze „bad vibrations" maar al te goed kent en er graag van wil worden bevrijd. We kunnen hier ook denken aan externe psychische krachten die van de individuele mens zijn afgesplitst en eventueel door DEN HAAG (ANP) De recente moorden op zendelingen en mlssioni- •rissen in Rhodesië zijn het werk van groepen „desperado's", losgeslagen vrijheidsstrijders die zich van elke groepering hebben losgemaakt Dit heeft de Ierse pater Martin O'Regan. die vorige week Rhodesië werd uitgezet, gezegd tegen mevrouw dr. M. A. M. Klompé voorzitter van de commissie Justltia et Pax. De 41-jarige missionaris was in Ne derland op doorreis naar Ierland. Hij was vorig Jaar oktober veroordeeld tot drie Jaar voorwaardelijke gevan genisstraf. omdat hij de aanwezig heid van guerillastrijders In zijn paro chie niet had gemeld. Volgens pater O'Regan is zijn uitwij zing geen eenstemmig besluit ge weest van de overgangsregering, ge vormd door Smith en drie gematigde zwarte leiders. De missionaris zei ze ker te weten, dat minstens 8lthole en Muzorewa tegen het besluit waren geweest- Op 7 augustus wordt de Westduitse pater Dieter Scholz het land uitgezet, omdat hij als vice-voorzltter van de commissie Justitia et Pax een reeks rapporten heeft gepubliceerd over het optreden van het leger en de politie in Rhodesië. De bisschoppen hebben tevergeefs geprobeerd de uit wijzing van de beide priesters te voor komen. Directie film- en tv-academle Di recteur Anton Koolhaas van de Ne derlandse film- en televisieacademie in Amsterdam wordt opgevolgd door een driehoofdige directie, waarvan Rens Groot uit Amersfoort voorzitter is. De andere leden zijn Hans Klap uit Amsterdam en Wim van der Velde te Muiden Allen waren al aan de acade mie verbonden. Rens Groot was adjunct-directeur en trad al enige maanden als waarne mend directeur op. Behalve voorzit ter is hij technisch directeur van de academie en hoofd van de televisie opleiding. Hans Klap zal de functies, van zakelijk directeur van de acade mie en hoofd van het produktiebu- reau vervullen. Hij was al docent aan de academie. Dit was ook Wim van der Velde, die zal optreden als artis tiek directeur van de academie en hoofd van de filmopleiding. TH-Eindhoven Dr Ir J Nijman. afdellngsdirecteur van Hoechst Hol land NV te Vlissingen, is met ingang van 1 september benoemd tot kroon-, lid van het college van bestuur van de technische hogeschool Eindhoven. De heer Nijman is 53 jaar. studeerde scheikunde en werkte aan de TH- Delft aan de afdeling chemische tech nologie. Na zijn promotie in 1965 trad hij in dienst van Hoechst. Nadat de vestiging in Vlissingen tot stand was gekomen, werd hij een van de twee afdelingsdirecteuren. De heer Nijman is onder meer lid van het bureau milieu hygiëne van de raad van Ne derlandse werkgeversverbonden. BONN (EPD) Volgens de Westduit se regering zijn in dat land 100.000 tot 150.000 Jongeren „afhankelijk" van de nieuwe Jeugdreligies. Volgens prof. Hans Oeorg Wolters, de staatssecre taris van het ministerie voor jeugd, gezin en gezondheid, ls het effect van de Jeugdreligies te vergelijken met gebruik van drugs, alcoholisme of het behoren tot een terreurbende. Volgens de staatssecretaris betekent het toetreden tot een jeugdrellgie vaak een persoonsverandering. Het zou slechts weinigen gelukken zich zonder duidelijke schade voor de ge zondheid er weer van los te maken. Wolters legde er de nadruk op dat het moeilijk is met de wet in de hand de activiteiten van de sekten te beper ken. Hij acht het van meer belang, informatie aan jeugdigen en hun ou ders te geven over de methodiek van de sekten en over het effect dat zij hebben. Wolters kondigde aan dat de bondsregering een aantal studies zal financieren over de relatie tussen ge zondheid en lidmaatschap van een sekte en over de kriteria waaraan men zich te houden heeft bij het herstel van uitgetreden sekteleden. SINT^PEDENRODE Tot 13 au gustus wordt in Sint-Oedenrode een tentoonstelling gehouden over de po pulaire bisschop van Den Bosch, mgr W. Bekkers, die in mei 1966 is overle den. De tentoonstelling in de boven zaal van de bibliotheek aan de markt van Sint-Oedenrode, Bekkers' ge boorteplaats, is elke middag geopend en op vrijdag ook 's avonds. NEURENBERG Meer dan zes duizend vrijwilligers hebben zich al gemeld voor hand- en spandiensten tijdens de achttiende Westduitse pro testantse Kirchentag, die van 13 tot 17 juni 1979 in Neurenberg zal worden gehouden. Een ander leven. In hoeverre Jezus' bergrede een inspiratiebron kan zijn voor een verantwoorde, actuele wijze van leven (met Boerwinkels boek „Meer dan het gewone" als gids), 7-11 augustus. Kerk en Wereld. Drieber gen (tel. 03438-2241). Bijbelweken om door bijbellezing, meditatie en gebed te leren wat de boodschap van Jezus Christus is, 7-11 augustus „De volgelingen van Jezus van Nazaret". 21-25 augustus „Wie was Jezus van Nazaret", (deelname aan apart is mogelijk), Centrum Kontaxt der Kontinenten, Amers- foortsestraat 20, Soesterberg (tel. 03463-1755). Samen kom je verder, over geloofs overdracht naar jongeren, 7-12 augus tus. De Drieklank, Paterswolde (tel. 05907-2700). 65 plusKent u dze tijd? 14-18 augustus. Den Alerdinck. Laag Zut- hem bij Zwolle (tel. 05290-541. MUNCHEN (ANP) Johannes Hanselman, luthers bisschop van Beieren, gaat de herden king van 450 jaar Augsburgse geloofsbelijdenis groots op zetten. Deze geloofsbelijdenis uit het jaar 1530 is het belangrijkste lutherse belijdenisgeschrift. Het 450-jarig bestaan wordt van 25 tot 29 juli 1980 in Augs burg gevierd. Bisschop Hansel man heeft 235 lutherse bis schoppen uit de hele wereld uitgenodigd. De herdenking zal in het teken staan van „Het geloof belijden 1530/1980". Behalve zijn hon derden lutherse collega's heeft bisschop Hanselman ook alle evangelische bisschoppen ln Oost- en West-Duitsland ge vraagd te komen en ook een aantal Westduitse rooms-ka- tholieke bisschoppen. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM - In de r.k. kerk blijft de Nederlandse kerkprovincie mo-- menteel ver achter bij andere landen op het punt van priesterwijdingen. Volgens statistieken, die maandag in Rome gepubliceerd zijn, werden in 1976 in Nederland acht mannen pries ter gewijd (in 1975. 15). Enkele verge lijkbare cijfers: België 42 (45). Frank rijk 184 (192), West-Duitsland 170 (186). Groot Brittannië 105 (121). Oos tenrijk 35 (33). In geheel West-Europa liep het aantal priesterwijdingen in 1976. vergeleken met 1975. terug van 1521 naar 1353. Elders was het beeld gunstiger. Zo liet Mexico een stijging zien van 151 naar 218 priesterwij dingen. Van een onzer verslaggevers NIJMEGEN Het R.K. weekblad De Bazuin heelt de Nederlandse bisschoppen op geroepen. om zich niet langer te houden aan de eis van het Vaticaan, dat gehuwde pries ters geen docent in de prieste ropleiding kunnen zijn. Naar aanleiding van het ..vrijwillig" ontalag van de Amsterdamse huwen de priesterdocent dr J Waldram en de weigering van de bisschoppen om de benoeming van dr A. Houtepen tot hoogleraar In Nijmegen goed le keu ren. schrijft De Bazuin, dat de toe komst er voor de r.k. theologische faculteiten somber utolet Het blad verwacht, dat het steeds moeilijker zal worden, om goede docenten le vinden, zolang het verbod van het VaUcaan gehandhaafd blijft Geoorloofd De achrijver van het artikel ln De Bazuin, dr A Lascaris. vindt het Juist, dat de bisschoppen niet met Rome willen breken, maar hij betoogt, dat er een groot verschil ls tussen „bre ken" en „zich verzetten". Hij beroept zich op ene Zinelli. die op het eerste Vaticaanse concilie namens het Vati caan zei. dat volgens de aloude mo- Taalregels wetten die evident on rechtvaardig kunnen zijn. geen enke le verplichting met zich meebrengen. Deze moraalregels gelden volgens Zi nelli ook voor pauselijke beslissin gen. Daarom is volgens dr Lascaris een weigering het verbod van de paus op te volgen geen breuk. Ze ls een vorm van verzet en een berisping van de paus die een onrechtvaardige wet als verplichting oplegt. HIJ vraagt zich af. of het Vaticaanse verbod niet zinloos geworden ls. De motivering was immers, dat de priester-docenten aan de aanstaande priesters het goe de voorbeeld zouden geven. De over grote meerderheid van de theologies tudenten heeft echter nu geen plan nen meer om zich aan te bieden voor een kerkelijke wijding. In de praktijk zijn de r.k. theologische hogescholen en faculteiten nog maar in zeer gerin ge mate plaatsen, waar mensen voor bereid worden op het bekleden van het kerkelijke ambt. Lascaris grootste bezwaar tegen het verbod gehuwde priesters als docent aan te stellen of te handhaven, is dat op deze manier mensen onrecht ge daan wordt. „Gehuwde priesters zijn 'Untermenschen'. lieden die beneden andere mensen staan en daarom niet waardig zijn een functie te bekleden die wel open staat voor leken, man nen en vrouwen, katholiek of niet. De wijding wordt een eeuwigdurend brandmerk, dat Je buiten de kerk en de samenleving plaatst." „Het verbod van de bisschoppen be vestigt dat het celibaat wordt ge bruikt als een machtsmiddel: onge huwde priesters zijn met handen en voeten gebonden aan de kerk. Met de wijding geef je ook Je vrijheid op. terwijl ambt en celibaat slechts in vrijheid aanvaard kunnen worden, wil Je mens blijven. Hoe de celibaats verplichting ook in het verleden ge fungeerd moge hebben, het lijkt mij dat we haar nu als een onrechtvaardi ge wet mogen bestempelen, als een dwangmiddel, niet als een wetgeving die mensen vrij maakt." aldus dr Las caris Hij beseft, dat het uiterst moei lijk moet zijn voor de Nederlandse bisschoppen, zich te verzetten tegen pauselijke beslissingen, zelfs al zijn die evident onrechtvaardig Daarom pleit hij voor een „pastoraal van het verzet". Ook de bisschoppen hebben pastorale hulp nodig, zoals elke mens en elke groep. De gesprekken, die de faculteiten gaan voeren met de bis schoppen, zouden deze functie mee kunnen helpen vervullen. „De ge sprekspartners en heel de kerkelijke gemeenschap hebben een pastorale verantwoordelijkheid tegenover de bisschoppen, zoals dezen het hebben ten opzichte van elkaar en van de Nederlandse kerkprovincie en sa menleving." Alternatief Voor het geval de bisschoppen het niet op een dergelijke confrontatie met Rome willen laten aankomen, stelt dr Lascaris in De Bazuin voor. de theologiestudie op hogescholen en universiteiten te scheiden van de ambtsopleiding. Voor degenen die priester willen worden, zou dan na de theologiestudie bij voorbeeld een half jaar gezamenlijke priesteropleiding kunnen volgen en de bisschoppen zouden dan hun gezag over de theolo giestudie aan hogescholen en univer siteiten minstens voor een zeer groot deel moeten laten schieten. duistere machten kunnen worden bezet. Schrijvers als Couperus en Vestdijk zijn diep onder de indruk van extere- ne spiritistische machten. Evenals een onderzoeker als prof. Tenhaeff, die zulke externe machten „occult" noemt en tegelijk in zichzelf neutraal. Men zegt dat het aannemen van ex terne, buiten-menselijke duistere machten en krachtvelden in strijd zou zijn met de mondigheid van de moderne mens. Maar waarom is hij dan zo vervuld van allerlei science fiction? Onze methode is eenvoudig: dieper duiding van ervaringen in de per soonlijke zielszorg, als pastores in sa menwerking met andere disciplines. Met een volle inbreng van het bijbels- eigene in de dienst der bevrijding. We hebben in allerlei nadere bezinning nog pas de eerste stappen gedaan. Dr K. J. Kraan, gereformeerd emeri tus-predikant te Rotterdam, leidt het Oase-werk in Nederland. „INDRUK" Ze had ook best kunnen me( met die oproep om „indruk» lagere schooltijd aan de kra) sturen, was de mening van ti Coba en die mening vertroui ons. zittend in haar hoge std rug naar het raam, toe. We nf haar op bezoek in het huis v| wordende mensen. Zij kan H gesproken niet zo heel veel <1 meer worden en dat weet zeU- Ze vertelde ons ook wat ze dj willen insturen. Ja, dat moe| kleine tachtig jaar geleden geweest. Op de dorpsschool^ meester Gijsman was „opeif Intussen werd ons even vert) meester Gijsman ook 90 jaal geworden was. Maar goed. oj „openbare les" dan, daar hal. broer Jan Iets moeten voor<$_ Daartoe was hij op een stoeljc geklommen en had ten aanh de samengestroomde oudere onderwijzend personeel dit P opgezegd: j Vrouw, de bom is door de k$. Lang genoeg zijn we uitgezo] maar nu staken we al't werkjórde riep Jan Snorker opgetogen Ja, het volk gaat "u ontwak[ morgen gaan wé eenparig stk Of er nog iets achteraan kwi tante Coba ons niet meedeli; vonden het evengoed al bijzf kras om zo'n versje je hele Ufo. te sjouwen. Niets nieuws onfog zon, dacht ik bij mezelf. Oof' emancipatie, bewustwordir mondige mensen. Of dat de geweest was weet ik intussi Misschien was het wel een een groter gedicht waarin ji staking op principiële grom afgewezen. Je weet het nooi wij hadden onze „indruk", er nog plezier om gehad. Ji En tante Coba was bijna nii te remmen toen ze ook ven herinneringen naar boven 1 kamer die altijd een beetje omdat de gordijnen vanwet licht half dicht zijn. werd er] een beetje lichter van. En v constateerden dat onze ou< het eigenlijk nog best maal dat constateerden we daar nik i aan. m H N< Beroeplngswerk— NED. HERV. KERK W Beroepen te Terheijde (to( te Kirchberg (Zw.), voorhee) ningen. Aangenomen naar Almel mevr. M. H. van Belnumfl (N.H.) „Ji mïl 1 GEREF. KERKEN (VRIJ! Beroepen te Oegstgeest-L Boer. kand. te Kampen; t C. Stam te Burlington-Wei Aangenomen naar NoordF Wesseling wonende te Roth- nïi CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Leiden: C. kand. te Apeldoorn. •E fee ge GEREF. GEMEENTEN Beroepen te 's-Gravenpoli man te Rotterdam-Zuid; te ley (USA): L. Blok te C E' IJssel, die bedankte voor i a Bedankt voor Poortvlietbte Wolphaartsdijk: M. Mondri denburg. LEIDEN „Zin of onzin?" is het motto van de jongerendag, die de Evangelische Omroep zaterdag 7 oktober organiseert in de Groenoordhal in Leiden. Vorig jaar trok een dergelijke manifestatie in Hilversum zesduizend bezoekers. Behalve samenzang, toespraken, muziek en bijbelstudie omvat het programma ook een huis-aan-huis-evangelisatieactie. Voor deze actie wil de EO vijfhonderd jongeren recruteren, die 23 september een instructiedag krijgen in Leiden. Tijdens de jongerendag zullen de uit Oeganda uitgeweken anglicaanse bisschop Festo Kivengere, Leo Habets en Henk Binnendijk het woord voeren. Ds J. M. S. Baljf: De 87-jarige hervormde era J dikant J. M. S. Baljon i,t" overleden als gevolg verkeersongeval. Na korte kant te zijn geweest in I werd ds Baljon in 1918 als leraar door het Nederlands^ genootschap uitgezonden Java. Daar werkte hij in M< de oudste zendingsgeme ,rp Oost-Java, die in 1924 totF ge kerk verklaard werd. in to. waar hij een christelijk! Chinese school stichtte, en Door familieomstandighta] noodzaakt terug te keren, i 1933 geestelijk verzorger vafrie ring-gestichten in Zetten, tot 1948 was hij geestelijk van politieke delinqui Utrecht. Vervolgens was jaar gewoon predikant in (Fr.) en een jaar geestelijk van sanatoria in het Goc emeritaat in 1956 verleent bijstand in het pastoraat Paus Paulus verlaat de helikopter, die hem gebracht heelt bij lijn zomerverblijf in Castelgandolfo, 25 kilometer ten zuidoosten van Rome. De tachtigjarige kerkleider is van plan, er tot september te blijven. AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4. Rotti Tel. 010-115588 (Red.) Schiedamsevest 52 Tel. 010-115700 (ad Uk DEN HAAG/LEIDfï Postbus 101 Parkstraat 22. Den Tel. 070-469445 ZWOLLE/ORONINL' Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwd,, Tel. 05200-17030. iii

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2