chimmenspel bij proces in Jakarta Vrij zijn is doen wat je geweten je ingeeft oeharto en de hunkering naar de Javaanse 'rechtvaardige vorst' Russische generaal Pjotr Grigorenko: 'Tl iTERDAG 15 JULI 1978 BUFTENLAND TROUW/KWARTET 17 oor Johan ten Hove peen ander proces in Indone- trekt op het moment zo- tel belangstelling als dat te- n de voormalige ambtenaar het ministerie van land- jw Sawito Kartowibowo. (uizenden mensen proberen, aak tevergeefs, een plaatsje bemachtigen op de publie- e tribune van het centrale prechtshof in Jakarta en ook uiten op straat wordt er hik over het proces gepraat. toeloop van mensen is zo bot dat de autoriteiten iaatskaarten hebben uitge- pven voor de tribunes. Niet leen in de hoofdstad is er «langstelling, zelfs in de leest verafgelegen dessa's an het Javaanse platteland fordt er dagelijks, ook door Ie ongeletterde boeren, over fe „Sawito-affaire" ge broken. -4a nu 47-jarige Sawito Kartowibowo erd op 14 september 1976 gearres- terd op beschuldiging van samen- wering tegen het Indonesische taatshoofd, president Soeharto. Sa- oen met hem werden de ex-ambassa- leur voor de Scandinavische landen, oedjono, en die voor Joegoslavië, ijak Joewarso. plus de econoom inggih en ene Karnarasjasa opge- akt. Verder zou oud-generaal Kemai Iris. zwager van Singgih, en na Soe- arto commandant van de Indonesi- che strategische reserve (Kostrad) Khter de samenzwering zitten. De bdonesische regering maakte de sa- nenzwering bekend op 22 september ran dat jaar aan de hand van een lijftal documenten, waaruit bleek lat enkele zeer vooraanstaande Indo- tsiërs van mening waren dat het uidige bewind volledig gefaald had n dat de macht overgedragen diende I worden aan dr Mohammed Hatta, I nu 76-jarige oud-vice-president, in 1957 brak met de toenmalige resident Soekarno. Vernietigend n het eerste van de vijf documenten rordt een vernietigende analyse ge- even van het beleid van de regering het algemeen en van de persoon ioeharto in het bijzonder. Gezegd ordt dat de regering er niet in ge- 'lagd is de armoede en de werkloos- iid in het land doeltreffend te be den, dat buitenlands kapitaal in grote hoeveelheden is en wdt aangetrokken) de eigen indu lge om zeep helpt, dat het land ids meer rijst moet invoeren en de voedselvoorziening stagneert, it er met de olie-inkomsten op vol- jkt ontoelaatbare wijze gehandeld et Pertamina-schandaal), dat de landbouwers veel minder seun krijgen dan buitenlandse inves- Jïerders, dat er van de moraal van het ralk niets zou overblijven als dat volk pjn eigen regeerders zou navolgen, lat de rechtspraak verkracht wordt la dat er geen zicht is op een verbete- png van deze situatie onder het bui kige bewind. Sortom van Soeharto's „Nieuwe Orde'" deugt niets meer en deze zal in ie toekomst ook niet gaan deugen. Over de persoon Soeharto staat in de 'MiclAjH' iocumenten dat „hij niet het juiste [oorbeeld geeft en zijn ambtseed ge reld aandoet. Het staatshoofd heeft bijvoorbeeld gelegenheid gegeven aan zijn familie en vrienden zich te verrijken". Kortom, van president Soeharto deugt ook niets en het is maar beter dat hij zijn presidentschap over draagt. Het document „Op weg naar redding" was ondertekend door vijf prominente Indonesiërs: dr. Moham med Hatta, die samen met Soekarno in 1945 de onafhankelijkheid procla meerde en de eerste vice-president werd, dr. T. B. Simatoepang, een van de voorzitters van de protestantse raad van kerken en gewezen opperbe velhebber van de Indonesische strijd krachten, kardinaal Justinus Darmo- joewono, hoofd van de katholieke kerkprovincie, dr. Hamka, voorzitter van de raad van moslemleiders en R. Said Soekanto Tjokrodiatmodjo, voorzitter van de raad van religieuze (mystieke) bewegingen. Voorwaar niet de geringsten in de Indonesische samenleving. Overdracht Het tweede document, „Verklaring" geheten, was ook ondertekend door Hatta en door drs. Singgih, die in 1945 tot de pemoeda's behoorde die Soe karno en Hatta ontvoerd hebben om hen te dwingen de onafhankelijkheid uit te roepen. Deze „verklaring" ver wijst naar het derde document, met de titel „Aftreden om volmaakter voorwaarts te gaan", dat alleen door Sawito ondertekend was, en waarin werd aangedrongen op een over dracht van de macht aan Hatta. Die overdracht zelf was geregeld in het vierde document „Brief van over dracht" geheten, dat door president Soeharto zelf ondertekend zou moe ten worden. In het vijfde document, ook weer door Hatta ondertekend, wordt aangedrongen op een openlijke rehabilitatie van wijlen president Soekarno. (Dat eerherstel is momen teel overigens in volle gang). Onder alle documenten prijkte als eerste de naam van Sawito. Sawito, tot voor zijn arrestatie een volstrekt onbekende figuur, zegt van zichzelf dat hij sterk door de Javaan se mystiek is beïnvloed. Hij vertelt dat hij tijdens een meditatie in de bergen van Midden-Java de wahyoe ontvangen heeft, een goddelijke uit straling, die het gezag van een vorst aangeeft, en dat hij dus voorbestemd is de nieuwe heerser van Indonesië te worden. Hij zegt in feite dat het mis bruik van de macht (pamrih) door president Soeharto deze het recht ontneemt nog langer staatshoofd te zijn. Nu waren bepaalde Javaanse kringen al langer van mening dat Soeharto zijn wahyoe kwijt was (in de Javaan se mystiek zijn de tekenen van het verlies van het gezag van de vorst aangegeven), maar ook het misluk ken van Sawito's plannen geeft aan dat hij in ieder geval de wahyoe ook niet heeft. Hoe dat ook zij, de op Nederlandse leest geschoeide Indone sische rechtspraak kan met deze tra ditioneel Javaanse mythologische voorstellingen niet uit de weg en bij het proces spelen ze daarom geen rol. Maar het is wel zeker dat deze en andere mythische componenten er toe bijdragen dat het proces zoveel belangstelling geniet onder de Ja vaanse bevolking. ruchte „Super Semar" (Surat Perin- tah Sebelas Semar de brief van elf maart) is later door Soeharto en de zijnen voor de officiële geschied schrijving constitutioneel verklaard. Maar als Sawito een niet-constitutio- nele greep naar de macht heeft ge daan, zoals hem verweten wordt, wat moet er dan gezegd worden over de „brief van elf maart" 1966? Hoe grondwettig is dan het huidige bewind? Ook hier is er een mythologische component, die de Javaanse bevol king aanspreekt. Semar is namelijk ook een bekende Wajang-figuur, een vaste komische noot in dit eeuwenou de Javaanse poppenspel, die eigen lijk een god blijkt te zijn. Wat moet dan wel Super Semar zijn? Kritiek De tweede vraag van verdediger Yap gaat over de kritiek op het beleid van de Indonesische regering. En daarin staat Sawito niet alleen. Verschillen de groepen in Indonesië, onder wie intellectuelen en studenten hebben de afgelopen jaren meermalen laten weten het niet eens te zijn met het sociaal-economische beleid van het huidige bewind. Inderdaad is de kloof tussen de rijke elite en de arme bevol king aan het groeien, wordt er honger geleden op het Javaanse platteland, vindt er roofbouw plaats door buiten landse ondernemingen op de grond stoffen van Indonesië, om over de corruptie in het ambtenarenapparaat en bij de militairen nog maar te zwij gen. De aanklagers moeten van goede huize komen om hier iets tegen in te kunnen brengen. het Oostjavaanse rijk Kediri om streeks 1150. In zijn profetieën staat de verwachting van de Ratoe Adil, de „rechtvaardige heerser" centraal, een soort messias die een „nieuwe tijd" van welvaart en hoog ontwikkelde cultuur zal inluiden en het volk zal bevrijden van zijn overheersers. In het verleden, en met name bij de opkomst van het nationalisme in In donesië heeft deze Ratoe Adil-ver- wachting een grote rol gespeeld. Zo is de held uit de Java-oorlog, Diponego- ro als Ratoe Adil gezien. Ook leiders als Tjokroaminoto van de Sarekat Islam genoten enorme bekendheid en werden door het volk als de te ver wachten verlosser gezien. President Soekarno zelf werd door de mystieke Javanen als zodanig gezien, hoewel hij zelf liever deze verwachting om boog naar een nieuwe rechtvaardige samenleving. Er is in het verleden veel misbruik gemaakt van deze my thische voorspellingen door tal van figuren die de Javaanse massa's in een greep naar de macht achter zich probeerden te krijgen. 'Bijgeloof' Pijnlijk De vier religieuze leiders hebben zich van de documenten gedistantieerd en gezegd door Sawito „misleid" te zijn, hetgeen door Soeharto werd geaccep teerd. Hatta vertelde later dat hij de documenten niet goed had gelezen, niet precies wist wat er in stond, en hij haastte zich te zeggen dat hij natuurlijk tegen elke ongrondwettige poging was om de regering te wijzi gen. In Indonesië hebben allerlei spe culaties de ronde gedaan over de vraag hoe het in vredesnaam moge lijk was dat deze, toch zeker niet seniele figuren, zich lieten „mislei den" tot het zetten van een handteke ning. Die speculaties zullen nog wel even voortduren. De regering heeft blijkbaar genoegen genomen met hun verklaring en de vijf werden na ondervraging vrijgela ten. (Arrestatie zou ook een enorme rel hebben veroorzaakt). Zo niet Sawito, hij werd opgepakt en verscheen ruim een jaar later, op 7 oktober 1977 voor de rechter. Het werd een lang proces dat nog steeds niet is afgelopen en waarmee de rege ring duidelijk in haar maag zit. Sawi to wordt verdedigd door de bekende advocaat mr. Yap Thiam Hien, de onverschrokken voorvechter van de rechten van de mens en verdediger van Indonesiës politieke gevangenen (hetgeen hij verschillende malen aan den lijve heeft ondervonden). Mr. Yap vraagt zich af welke strafbare feiten Sawito eigenlijk heeft gepleegd. Hij heeft een brief opgesteld, waarin hij op het aftreden van president Soe harto aandringt, en waaronder hij een aantal stevige handtekeningen wist te verzamelen. Er was nog maar een handtekening nodig, die van Soe harto. Wat is daar strafbaar en on grondwettig aan? Is dat niet eerder vertoond? 'Super Semar' Een voor het huidige Indonesische bewind onverkwikkelijke zaak wordt naar boven gehaald. In maart 1966, een half jaar na de mislukte coup in Jakarta, is een aantal generaals met een brief naar president Soekarno gestapt waarin ze er bij hem op aan drongen zijn macht over te dragen aan generaal Soeharto, de man die als Kostrad-commandant de opstan dige legeronderdelen wist uit te scha kelen en op dat moment de macht al feitelijk in handen tyad. Soekarno stemde daarin toe en een jaar later werd generaal Soeharto door het Volkscongres tot president van de Republiek gekozen. Deze machtsoverdracht via de roem De derde vraag gaat over de kritiek op president Soeharto zelf. En hier is de verdediging van Sawito met voor de president pijnlijke onthullingen gekomen. In een zeer uitvoerig en gedegen stuk gaat de verdediging na der in op de vervlechting van de soeharto-clan met het bedrijfsleven in Indonesië. Soeharto's broers, zoons, zijn vrouw, haar broers en ooms, en bevriende generaals blijken tot over hun oren betrokken te zijn bij allerlei zeer winstgevende onder nemingen, variërend van het mono polie over de kruidnagelinvoer tot de exploitatie van hotels en bioscopen. Een betrokkenheid die in eerste in stantie samenhangt met het feit dat ze familie of vrienden van „de presi dent" zijn. Terwijl het aan leden van de gewapende macht, en hun vrou wen verboden is particuliere bedrij ven geheel of gedeeltelkjk in bezit te hebben. Niet voor niets heet me vrouw Siti-Hartinah Soeharto, de vrouw van de president, in de volks mond „mevrouw tien procent". Al zal mr. Yap zijn cliënt met verve verdedigen (Sawito zelf schijnt overi gens ook goed van de tongriem gesne den te zijn) en al is het ontwarren van de economische vervlochtenheid van de Soeharto-clan voor het volk mis schien „vermakelijk", toch verklaart dit niet de grote aandacht van het Indonesische volk voor de Sawito- affaire. Indonesië is tenslotte in de afgelopen jaren gewend geraakt aan financiële schandalen waar belangrij ke regeringsfunctionarissen en ande re hooggeplaatsten bij betrokken zijn. Er is iets anders aan de hand, er zijn nog meer mystieke componenten die de zaak voor met name de Javaan interessant maken. Natuurlijk heeft het westerse denken ook de Javanen beïnvloed en soms wordt er in intellectuele kringen met enige spot over dit „bijgeloof" ge praat. Maar hèt is zeker dat dit thema de traditionele Javaanse bevolking nog steeds aanspreekt. Er zijn stem men opgegaan dat Sawito misschien de Ratoe Adil zou zijn Een andere profetie voert terug naar het Javaans-hindoeïstische rijk Mod- japahlt, dat in de veertiende eeuw zijn bloeitijd doormaalde. Modjapa- hit werd in 1478 door het islamitische rijk Demak aangevallen en veroverd Een van de vorsten van Modjapahit voorspelde dat na 500 jaar er opnieuw een gouden eeuw zou aanbreken, ver gelijkbaar met de periode van Modja pahit. Het land zou enorme politieke en economische macht vergaren en de cultuur zou tot grote bloei komen. Orthodoxe moslems hebben een enigszins andere interpretatie van deze profetie. Volgens hen gaat het er vooral om dat na die 500 jaar „de macht van de islam" zal worden aan getast. de religie die immers het hin doe-rijk Modjapahit ten val bracht. Profetieën In de Javaanse mystiek bestaan tal van profetieën die worden toege schreven aan Jojobojo, een vorst van Verzinsels Voor de mystieke Javanen zijn dit niet zonder meer verzinsels. Nof steeds kijken ze met trots terug oi het rijk van Modjapahit. In Oost- ei Midden-Java wordt gefluisterd dat d< 500 jaar exact om zijnEn is he' niet waar dat er met name dit jaai druk gepraat wordt om ook het „Ja vanisme" als officiële religie in d( Pantja Sila, de officiële staatsideolo gie, opgenomen te krijgen? Zeer te gen de zin van de orthodoxe islam. Volgens de officiële statistieken mag dan 85 procent van het Indonesisch! volk islamitisch zijn, het percentag» dat bewust voor de orthodoxe islan kiest is veel kleiner. Voor miljoenei Javanen is het niet meer dan eei sausje over hun eigen eeuwenoude geloof in de Javaanse mystiek. Sawito sluit met zijn denkbeelden en uitspraken aan op de ideeënwerelc van grote delen van de Javaanse be volking, en het is van minder belani of dat uit overtuiging gebeurt of ui opportunisme. De Javaan Soeharto in meer dan een opzicht een geestver want van hem. kan en zal dit niet z< maar naast zich neer leggen. Het zijr onder meer deze mystieke componen ten die het proces-Sawito gemaak hebben tot. zoals David Jenkins het nogal plat uitdrukt in de Far Easteri Economie Review, „the best show in town". De onvrijheid in de Sowjet-Unie is jdeze week door de opzienbarende i«i processen tegen dissidenten weer druk besproken. Wie over dit iderwerp als geen ander kan meepraten is de nu 70-jarige Pjotr a Grigorenko. Sinds het begin van jaren zestig behoort deze n3generaal van het Sowjet-leger tot ors de zogenaamde dissidenten, de andersdenkenden. In 1961 werd hij voor het eerst met disciplinaire maatregelen gestraft voor zijn fP! Wiek op de Sowjet-leiders. Hij v* bleef zich vrijelijk uiten en dat J leidde in 1964 tot zijn arrestatie. B Oe generaal werd niet veroordeeld j maar krankzinnig verklaard. Jarenlang verbleef hij in lychiatrische inrichtingen. In ,,t totaal leefde hij vijf jaar in oo eenzame opsluiting. Vorig jaar jj november kreeg Grigorenko °i toestemming van de Sowjet-autoriteiten een bezoek te brengen aan zijn zoon die in de - Verenigde Staten woont. Het lA' bezoek draaide uit op verbanning: de regering van de Sowjet-Unie beroofde Grigorenko van zijn burgerrechten, wat betekent dat hij ll niet terug kan naar zijn vaderland. l\ Hierbij publiceren wij fragmenten 0 uit een interview met deze vrijheidsstrijder dat wij kregen via onze medewerker HENK WOLZAK Pjotr Grigorenko Onder vrijheid versta ik die voor waarden waaronder een mens alles wat hij in zich heeft, al zijn capacitei ten kan uiten en ontwikkelen. Naar mijn mening manifesteert vrijheid zich voor alles in een vrije creativiteit en vooral in het persoonlijk initiatief. De overheid moet de mens in staat stellen zijn capaciteiten optimaal te gebruiken. Dan kun je spreken van een maatschappij die zich ontwikkelt en verrijkt. Hoe is het te verklaren dat de Verenigde Staten in tweehon derd jaar zo'n lange weg hebben afge legd? In dat land werd voor alles de vrijheid gegarandeerd. Hier zijn de meeste ontdekkingen van de laatste 200 jaar ontwikkeld. De mensen die deze ontdekkingen deden woonden vaak niet in de Verenigde Staten, maar ze stroomden toe uit andere landen van de wereld alleen omdat hier (in de VS) de vrijheid werd gega randeerd." Vraag: Bent u van mening dat er hier in Amerika werkelijk vrijheid bestaat? Grigorenko: „Zelfs in de korte tijd dat ik hier ben heb ik veel gezien dat mij niet bevalt. Maar over het alge meen genomen manifesteert zich hier het particulier initiatief. En de over vloed aan goederen, dat is eigenlijk het eerste dat je opvalt zodra je het land binnenkomt. Het maakt je ge woon duizelig. Je weet niet wat je het eerst zult kopen, je kijkt scheel van hebberigheid. Dat bestaat helemaal niet in ons land. en dat is al één-nul voor het kaptitalisme, iets dat de Sowjet-leiders altijd hebben ont kende. .)Dc voornaamste kracht van de Amerikanen is hun doelmatige or- ganistie. Kijk naar zo'n stad als New York, hoe dat allemaal functioneert. hoe al die voorraden worden aange vuld; hoe kan zo'n kolos van een stad worden bestuurd? Ik weet hoe dat gaat in ons land, je ziet hoe de voorra den worden afgeleverd. Maar hier zie je helemaal niets. Het organisatiepeil is heel hoog en dat peil hebben ze bereikt niet door voorschriften en be sluiten, maar dat is bereikt door de mensen zelf." „De vrijheid komt hier al tot uiting in het feit dat je op iedere hoek van de straat welk document ook kunt ko piëren, ieder boek kunt kopen, dat je kunt schrijven wat je maar wilt en het kunt laten drukken zonder dat iemand daar toezicht op houdt. Natuurlijk heeft men ook in de Vere nigde Staten niet de volle vrijheid van spreken. Er zijn grote organisa ties die meer goederen produceren, ze beter kunnen brengen, met hun recla me's grotere massa's bereiken dan de enkeling die iets wenst te verkopen. Maar ook die ene mens heeft de mo gelijkheid. En bij ons ga je daarvoor de gevangenis in. Hier kan iemand succes hebben als hij iets interes sants te vertellen heeft, zelfs al typt hij het op zijn eigen schrijfmachine. Maar in de Sowjet-Unie mogen wij niet zo maar iets typen, daarvoor worden wij opgepakt. Hier kunnen de reusachtige uitgeversbedrijven met hun massa-produktie en hun massa reclame een kleine uitgever de nek omdraaien. Maar bij ons controleert de staat niet alleen de hele pers. maar ook iemand die een paar kopieën laat circuleren wordt voor de rechtbank gedaagd en in de gevangenis gezet." Vraag: Denkt u dat ieder mens die zijn mening uit ook werkelijk vrij is? Grigorenko: „Niemand kan helemaal vrij zijn. Als iemand in een maat schappij leeft kan hij niet vrij zijn van die maatschappij. Er moeten be perkingen zijn die de maatschappij zelf instelt om de samenhang te handhaven. Maar die beperkingen moeten helder en krachtig zijn. In de Sowjet-Unie zijn veel wetten niet dui delijk geformuleerd. Ze zijn te vaag, ze kunnen op vele manieren worden geïnterpreteerd en gemakkelijk in het voordeel van de staat worden uitgelegd. Wij Sowjet-dissidenten strijden voor één ding. voor de uitvoe ring van de wet. We oordelen niet of die wet goed of slecht is wij strijden in eerste instantie voor eerbiediging van de wet. Een totalitair systeem heeft de gewoonte de wet niet de erkennen en niet toe te passen. Wat de overheid zegt wordt automatisch uitgevoerd. Dat bestaat ook in de Verenigde Staten, maar de strijd te gen dit soort corruptie voltrekt zich op regeringsniveau. Zelfs de presi dent in eigen persoon moest zijn ambt neerleggen omdat hij de wet had overtreden." Vraag: Is een mens, die alle moge lijkheden heeft zijn mening te uiten, uit psychologisch oogpunt gezien een vrij mens? Grigorenko: Uit psychologisoh oogpunt is een mens vrij als hij be sluit volgens eigen inzicht te hande len. Misschien zijn wij (de dissiden ten) inderdaad vrij. Ik voelde me niet onvrij in de Sowjet-Unie. Maar dat is natuurlijk alleen psychologisch, allereerst omdat ik in een kring ver keerde van mensen van wie ik hield en ten tweede omdat ik mij niet het hoofd brak over alle mogelijke gevol gen. Ik doe wat mijn geweten zegt wat nodig is. In diezelfde zin heb ik me ook steeds vrij gevoeld toen ik in een psychiatrische inrichting was op gesloten. Toen ik in de cel zat. be greep ik dat ik daar moest blijven. II las. dacht na en deed al die dingen dii het best waren voor mijn innerlijk' kijk op de de wereld. Ik had geei mogelijkheid in contact te komei met de mensen van wie ik hield. Maa er waren daar ook mensen en hei interesseerde me te horen wat ze dachten, hoe zij hun leven ervoeren, die dokters, verpleegsters, assisten ten. Iedereen vertegenwoordigde een unieke ervaring voor mij. Het was interessant te praten met de dokters te ontdekken hoe zij hun leven be schouwden. Ik zou niet kunnen lever onder hun omstandigheden, nooit maar zij leven zo en denken dat alle in orde is. Ze krijgen een toeslag var dertig procent omdat ze in de psychi atrische sector werkzaam zijn en noi eens dertig procent omdat ze in eei gevangenis werken. Toch zijn er on der hen mensen die van hun patiën ten houden. En zo zijn er vele kanten van waarui' we de vrijheid kunnen benaderer Maar als we in politieke termen «pre ken moeten we de vrijheid heel duldt lijk omlijnen: de vrijheid om te emi greren, vrijheid van spreken, persvrij heid, vrijheid van geloof en overtui ging, vrijheid van vergadering. Ui politiek oogpunt kan men zeggen da als die vrijheden zijn gegarandeen een mens ook zijn plaats kan vindei in de maatschappij. Een normaa mens die in een gemeenschap wi leven vindt deze vrijheden genoeg maar als deze vrijheden ontbrekei voelen wc dat tekort onmiddellijk li de Sowjet-Unie hebben we deze vrij heden niet. niet één ervan, ook al zeg men van wel!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 17