Over Herman Verbeek en het afhalen van bonen Zuidafrikaanse kerkleider tijdelijk in hechtenis Uit brieven van lezers Godsdienstwet in Kroatië versoepeld Ds Van der Ban en het parkeerverbod Parochie bedreigd door faillissement Dinsdag terug uit Tunesië. \fajdag dia's kijken., Conferenties Nieuw De Twee dagen Klaar Service van Kodachrome. VANDAA Legeraalmoezenier boos op kerken inzake neutro nenbom VOORBIJGANG cel Eerste pelgrims Israël naar Mekj™ Bisschoppen gal praten met KT DONOERDAG 13 JULI 1978 m RK TROUW/KWARTET INDE r door A. J. Klei Een paar lezeressen hebben me gevraagd, hoe we zo mal kwamen om dat artikel van Herman Verbeek over het celibaat op te nemen, want die man breekt het gezin af. en het gezin ls toch nog altijd de hoeksteen van on2e maatschappij, of niet soms? Laat ik eerst even in 't algemeen mogen opmerken, dat wij niet alleen verhalen opnemen, waar we 't helemaal mee eens zijn. We eisen trouwens ook niet van de lezers, dat zij Instemmen met alles wat wij als lectuur aanbieden. Dit houdt niet in dat we iedere inzending in onze kolommen gooien, we zijn er op uit, bijdragen te plaatsen waarvan we denken datzij belangwekkend genoeg zijn om kennis van te nemen en die de lezer kunnen helpen om te komen tot een verantwoorde meningsvorming. Persoonlijk vind ik. dat Je verder komt als je eens flink tegen de haren Ingestreken wordt dan wanneer Je in Je kijk op de zaak bevestigd wordt Maar nu Herman Verbeek. Ik geloof niet dat hij het gezin als zodanig van de tafel veegt, maar het gezin zoals dat vergroeid is tot: vier mensen in een afgepast flatje, zoveel hoog. De man moet voor dag en dauw de deur uit, nu als gevolg van een fusie zijn kantoor naar een ander stadsdeel verplaatst is, en 's avonds zet hij zich vermoeid en knorrig aan de opgewarmde hap en kunnen die kinderen nou niet even hun mond houden? De vrouw verpietert, in de kleine vertrekken ls de boel zó aan kant. electrische apparaten doen de rest en je kunt toch niet de hele dag koffie drinken met de buurvrouw? Een baantje kan ze niet nemen gesteld al dat ze er een zou kunnen krijgen) omdat de kinderen tussen de middag thuiskomen. En de kinderen worden zenuwpezen, ze horen niks anders dan sstt!, en denk eraan, ook de galerij is geen speelplaats. Dat ls er van de hoeksteen overgebleven: een paar geprikkelde mensen in een doos. Ja maar. 'tzou toch anders moeten. Dat zal waar wezen, maar kèn het ook anders? Goed, je kunt er een beetje aan prutsen en dat gebeurt ook wel. vla een opvang zus en een oppas zo. maar dat zijn dan altijd activiteiten met Anderen samen en ze (die activiteiten) gaan dus van de hoeksteen af: ze zijn iets gemeenschappelijks. Op eigen houtje, als hoeksteen, kun je het niet meer klaarspelen. Ik ben oud genoeg om met enig heimwee terug te denken aan de jaren toen het gezin nog heel organisch een maatschappij in 't klein was. Daarvoor hoef ik niét eens terug naar mijn grootouderlijk huis. ik kan volstaan met me de middagen in herinnering te roepen, waarop we thuis om de grote keukentafel zaten, druk bezig met het afhalen van de bonen, die geweckt moesten worden. Of met het snipperen van snijbonen, die voor de „inmaak" dienden. Ik heb ook vaak staan roeren in een pan met dampend-kokende vruchten, die op weg waren jam te worden. En als we 's winters visite kregen, toonden we de gasten onze „weck" in de kelder: lange rijen glazen potten met verschillende groenten, en de kleinere potjes met kleurige jams Een heerlijke hoeksteen! Die heerlijkheid is er af. Je gaat niet, als Je bezoek hebt, even het keukentje in om de paar conservenblikken, die je voor 't gemak in voorraad hebt, te laten bekijken. Je kunt echter niet terug, al zou je willen, want nergens is plaats voor een tafel van een omvang, vereist voor het gezamenlijk afhalen van bonen. Ach, al deze dingen zijn al honderdmaal gezegd en geschreven, je kunt geen artikel van collega Cisca Dresselhuys lezen of het gaat over dit soort zaken. Ik doe het vandaag op mijn beurt om te proberen duidelijk te maken, dat je het gezin als hoeksteen niet met een paar ferme, vrome woorden uit de penarie helpt. In één van de mij toegestuurde brieven stond iets over de priesterlijke taak van de man en vader. Ik heb na lezing daarvan uit mijn boekenkast gepakt de Geschriften van Abr. des Amorie van de Hoeven jr.. de remonstrantse kanselredenaar die in 1848 op Jeugdige leeftijd te Utrecht overleed. Ik sloeg op: „Het geloof des huisvaders", een leerrede over Handelingen 16 vers 31. Deze preek begint aldus: „Daar is onder de menschen geen hooger rang. geen eerwaardiger stand, dan de rang en stand des huisvaders. Zijn gezin is een maatschappijeen staat op zich zelve, waarin hij heerscht als priestervorst En uit het slot van deze preek citeer ik: „Leden des huisgezins! Eert uw hoofd, eert den vader! Edele christenvrouwen! het Evangelie onzer belijdenis geeft u deel aan de eere des mans: wiens kroon en heerlijkheid gij zijt! Gaat dan uw gezin voor in het betoonen van achting en onderdanigheid aan den huisvader Ik wou maar laten zien, dat ik nog wel andere koekjes in huis heb dan die van Herman Verbeek, En bijgaande tekening van Herman Moerkerk van een paar mannen-broeders lijkt me er aardig bij te passen. JOHANNESBURG De secretaris-generaal van de Zuidafri kaanse raad van kerken, de anglicaanse bisschop Desmond Tutu. ls gisteren voor korte tijd in arrest geweest om „bepaal de kwesties met de veiligheidspolitie te bespreken". naar het bureau. Later op de dag werd hij vrijgelaten. Tutu nam deel aan de Jaarvergade ring van de raad van kerken, die morgen besloten wordt, toen hij voor de ogen van de deelnemers door de veiligheidspolitie werd afgevoerd Dinsdag had Tutu in een rede tot de Jaarvergadering de blanke Zuidafri kanen opgeroepen, zich tot heil van hun kinderen bij de bevrijdlngsstrijd aan te sluiten. De bisschop zei dat die blanken, die zich tegen de vrijheid verheffen, aan de kant van de verlie zers staan. „Wij zullen onze vrijheid krijgen, dat staat vast, en het kan mij niet schelen hoeveel atoombommen Zuid-Afrika ook zal bouwen om dat gene te beschermen dat naar zijn opvatting van hem is". Deze rubnek is uiishjitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en met voor open brieven, gedichten, oproepen of reaches op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te •vorden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover of over het mot plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas met corresponde ren Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859, Amsterdam Bi| publikalie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld. Bestek '81 (6) Van Agt vindt het onredelijk de actie ven meer te belasten dan de nlet- actleven. dit zou de arbeldsanimo drukken. Doch men ook stellen: de actieven, wier inkomen van 40 tot meer dan 100.000 bedraagt zouden b v. uit dankbaarheid, d&t zij nog actief kunnen zijn, hun steentje kun nen bijdragen het leger werklozen te verminderen, immers een groot deel van hen hebben nog een ander inko men uit effectenbezit, spaartegoeden, afschrijvingen aan hypotheken en le vensverzekeringen enz. Zoals nu Be stel '81 in elkaar gedraald is. betekent dit 6 miljard halen van de massa kleine lulden, die dan ook minder zullen consumeren waarvan de eco nomie en de middenstand op hun beurt weer de wrange vruchten zullen plukken. Bestek '81 (7) Graag wil ik nog even inhaken op C. van Rijn. die schreef dat het CDA in wezen een voortzetting is van de oude KVP. Maar er zat nog een kabinet tussen en heeft dit kabinet dan niet gefaald en de schijn opgewekt dat zij het waren die voor de mindere man opkwamen? Het CDA ls gewoon een voortzetting, noodgedwongen, van het vorige kabinet. Er moet bezuinigd worden om nog groter werkeloosheid te voorkomen, de groten procentsge- wijs meer dan de kleine man. die zich blauw betaalt aan sociale lasten en ZAGREB (Kathpress) Sinds kort heeft Kroatië als laatste van de Joegoslavische deelstaten een nieuwe godsdienstwet. Het is een wet geworden, die in het algemeen getuigt van een toeschietelijke houding van de Kroatische regering tegenover de r.k. kerk, en die volgens kerkelijke kringen een verbetering ls op het oorspronkelijke wetsontwerp. Na 1953 kreeg iedere deelstaat een eigen godsdienstwet in verband met de grote verschillen tussen de deel staten en hun volken wat betreft de kerkelijke gezindheid. Kroatië, met bijna vijf miljoen inwoners op een na de grootste republiek in Joegoslavië, is voor tachtig procent rooms-katho- Uek. In de periode tussen de bekendma king van het wetsontwerp en het aan nemen van de wet kregen de Kroaten zoals gebruikelijk de kans, hun op- en aanmerkingen in te brengen. Een aantal wensen zijn alsnog in de wet opgenomen. Zo is de regeling van het godsdienstonderwijs op de scholen versoepeld. Ook hebben scholieren van kerkelijke scholen nu dezelfde rechten als scholleren van staats scholen als het gaat om zaken als sociale verzekeringen, goedkoop rei zen en kindergeld. nieuw Ingevoerde belastingen van het kabinet-Den Uyl. We zitten nu met de brokken. Zeist D. Hoekstra Bestek '81 (8) Met groeiende verwondering las ik de reacties van lezers op „Bestek 81". Zij waren meestal negatief en uitroe pen als: het CDA is een voortzetting van de (behoudende) KVP, een chris ten kan geen CDA meer stemmen, dit is „de rijken rijker en de armen ar mer" maken, moesten lucht geven aan de emoties. Daarin volgt men sommige politici trouw na. Geeft een grote deskundigheid deze kreten in? Ik betwijfel het. Als ik reacties van deskundigen (en dan liefst van niet- politici) lees. blijken zij veel voorzich tiger en genuanceerder in hun oor deel. Een voorbeeld ls het artikel van dr B. de Vries in Trouw van 1 juli. Het gaat blijkbaar om een heel breed pro bleem. waarvan alle deelproblemen niet los van elkaar beoordeeld mogen worden. Is het dan niet beter om die overspannen kreten binnen te hou den, en de problematiek eerst eens wat beter te onderzoeken? Oewone burgers hoeven toch niet, zoals som mige politici, een achterban met naïe ve kreten op te zwepen? Utrecht Jan Wagner Dankbaarheid (2) Openlijke reactie op het geschrijf van Okke Jager. (Trouw Podium 7-7-78) Bij de afbraak van onze lagere school (lichting 1906-1912), schreef ik in 1968: er was o.a. geen gymna stieklokaal. geen centrale verwar ming enz. Ook de kleuren in de loka len waren niet „functioneel" wél echter de onderwijzer van onze klas. Waarom? Omdat zijn beroep nog zijn roeping was en hij zijn wijsheid in bescheidenheid gebruikte ten dienste van de opvoeding van deze mensjes!" Wanneer de tegenwoordige dominees ook nog „functioneel" zijn, vindt in bezielende warmte een overdracht van het Evangelie het meest hoop volle plaats, n.l. GOD dienen en daarnaast de naaste (mag de vérre naaste pas onze kruimels hebben, na dat onze „rechten" zijn veiligges teld?) Okke Jagers verhaal is geen stimulerende hulp aan aanstaande dominees, laat staan dat doorsnee burgers er houvast aan hebben; het ls een opsomming zonder duidelijke vi sie. Juist dóardoor Ds. O. J. hebben „talloze jonge mensen geen visie op de toekomst." Heel jammer. Haarlem C. Baars Sr. Het centrum van Sloten (Fr.) Van een onzer redacteuren Hoewel de commentaren in onze vaderlandse dagbladen zich ln de regel toeleggen op kritische beschouwingen over de verrichtingen van de machthebbers dezer wereld, komt het toch ook wel voor dat het gedrag van een lokale grootheid onder de loep wordt genomen. Van dit laatste vonden wij een treffend voorbeeld in de Leeuwarder Courant van 8 juli. Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4. Rotterdam Tel. 010-115588 (Red.) Schledamsevest 52 Tel. 010-115700 ladvj DEN HAAG 1.EIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE GRONINOEN Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200-17030. Niet in strijd Ook in een ideologische kwestie kon de kerk een succesje boeken. De oude wet (een wet voor heel Joegoslavië uit 1953) bepaalde, dat de activiteiten van religieuze gemeenschappen in overeenstemming moesten zijn met de grondwet en de andere wetten, die op de marxistische wereldbeschou wing gebaseerd zijn. De nieuwe wet verlangt van de kerken alleen nog, dat haar activiteiten niet in strijd zijn met de grondwet en de andere wetten. Andere tegemoetkomingen van de kant van de overheid gelden het ge bruik van gebouwen voor kerkelijke bijeenkomsten en verbetering op het recht van geestelijken ziekenhuizen en bejaardentehuizen te bezoeken. Maar de kerk heeft niet in alles haar zin gekregen In tal van kwesties hield de overheid haar been stijf. Zo zijn gemeentebesturen niet verplicht, bij bestemmingsplannen rekening te houden met de bouw van kerken. Het ls de kerk niet toegestaan om maat schappelijke activiteiten die niet di rect een religieus doel hebben (zoals ook charitatieve activiteiten), te hou den. Ook het verzoek van de kerk om zendtijd voor radio en tv werd niet ingewilligd. Plafonneren Mag ik de heer Thijs, naar aanleiding van zijn artikel in de krant van zater dag J.L „Over decorum en een altijd rake brief erop wijzen dat het door oppositieleider Den Uyl gebruikte woord „plafonneren" zonder d maar wel met 2 n's volkomen te recht is gebruikt. In de „Dikke Van Dale" wordt het aangeduid als bete kenend: van een plafond voorzien. Utrecht G. Emé-van der Veer De Leeuwarder Courant, als woord voerder waarvan in dit geval Arthur Verdamme optreedt, misprijst'het in de hervormde predikant A. L. van der Ban uit Wyckel. dat deze beroep heeft aangetekend tegen het besluit van de gemeenteraad van Sloten om het cen trum van dit even fraaie als kleine stadje „autovrij te maken. Wij kenden dominee Van der Ban tot dusver slechts als een man. die alle geheimen van de predikantstracte- menten doorgrondt en van deze ken nis in woord (op predikantenvergade ringen) en geschrift (in bijdragen aan Het Orgaan van de Nederlandse pre dikantenvereniging) veelvuldig getui genis aflegt. Van zijn activiteiten op verkeerstechnisch terrein waren we tot nu toe onkundig. We citeren thans de Leeuwarder Courant: „Dit (autovrij maken van het cen trum van Sloten) heeft namelijk tot gevolg, dat de dominee niet langer zijn auto voor de hervormde kerk aan de Heerenwal kan parkeren. Hij moet zijn voertuig nu op het parkeerter- reintje bij de Kerkstraat stallen en dat betekent voor hem zeker wel hon derd meter lopen. En als dominee ongelukkig is, staat dat parkeerter- reintje ook nog vol blik. Hij moet dan zijn wagen op de loswal achterlaten en dan wel twee honderd meter lopen om in de kerk te komen. Maar ook voor de gemotoriseerde mens mogen dat toch zeker geen onoverkomelijke loopafstanden worden genoemd! Natuurlijk, ds Van der Ban heeft het zondags drukker dan de meeste ande re medeburgers. Hij moet in Wyckel en in Sloten (of omgekeerd) preken. Afstanden bestaan tegenwoordig niet meer en zeker de afstand tussen Wyc kel en Sloten is voor de autorijder heel snel te overbruggen. Tweemaal voorgaan op zondagmorgen in twee zo dicht bij elkaar liggende plaatsen is dus heel wel mogelijk. Enfin, de praktijk heeft geleerd, dat het kan. Als buitenstaander is men geneigd te zeggen, dat de herder en leraar blij hoorde te zijn, dat hij honderd of twee honderd meter moest lopen om in de kerk van Sloten te komen. (ADVERTENTIE) Je leukste vakantiemomenten wil je snél zien. Ook als je voor dia's kiest. Dus maak je gebruik van Kodak's nieuwe service. Je plakt de „niet- inramen"-sticker op het ontwikkelzakje. Dan zijn je Kodachrome dia's al na twee dagen klaar. Perfekt ontwikkeld door Kodak zelf. De „niet inramen^-sticker haal je bij de fotohandelaar. KILDER De rooms-katho- lieke parochie in het Achter- hoekse plaatsje Kilder bij Doetinchem is voorlopig aan een faillissement ontsnapt doordat de rechter uitstel van betaling heeft verleend. De parochie zit met een rekening van ruim 311.000 gulden, die zij op geen stukken na ooit kan betalpn. Dat is de schadevergoeding, die de parochie moet betalen aan de plaatselijke bouw- en handelsonderneming Wel ling BV De zaak is al tien jaar oud. In 1968 bood de parochie drie panden te koop aan: het oude dorpshuis Sint Jan. de voormalige school en het ..meister- huus". Welling kwam vanwege een onderling geschil niet in aanmerking, maar wist via de rechter vijf jaar later de koop af te dwingen. Toen presen teerde de firma het kerkbestuur een gepeperde rekening vanwege de scha de. die de vijf jaar tijdverlies het bouwbedrijf zou hebben bezorgd. Deze eis werd eind 1977 door de rech ter erkend en daarmee was de paro chie in last. Er is nauwelijks geld. De 1800 paro chianen kunnen de som onmogelijk vergaren. Met de opbrengst van de panden ls Indertijd de kerk opge knapt. Kerk, pastorie en een klein lapje grond vormen het enige bezit van de parochie. Een commissie van goede diensten is nu op zoek naar een oplossing. In afwachting van dit onderzoek heeft AMERSFOORT In het officieren- blad „Carré" en in „Uitgelezen", uit gave van het militair pastoraal cen trum in Amersfoort, noemt legeraal moezenier Peter Wolfs de verklaring van de raad van kerken tegen de neutronenbom en de volledige bea ming ervan door de r.k. bisschoppen een Jammerlijke vertoning. Hij vindt dat deze verklaring de gewetens ma nipuleert en vragen oproept voor de christen-militairen en geestelijke ver zorgers. Hij verwijt de raad van kerken en de bisschoppen, dat zij „met gewijde oli fantsvoeten door de problemen wan delen". De legeraalmoezeniers en - predikanten zitten met deze verkla ring in de maag. Moeten zij trouw zijn aan de mensen in de krijgsmacht en/ of trouw zijn aan het beleid van de kerken? aldus aalmoezenier Wolfs. Student, weet je wat je te wachten staat? Conferentie voor aankomende studenten, waarin de bijbel centraal staat. 4-11 augustus, internationaal christelijk studiecentrum, Baam- brugge. Inf. en aanm. tel. 020-330369. Het gezin als hoeksteen van de samenleving, 5-12 augustus, De Klencke, Oosterhesselen. Geloof en ervaring, geloofspracti- cum om de diepere gronden waaruit men leeft meer bewust te worden, 1-5 augustus, De Breul, Zeist. Inf. en aanm. tel. 013-681297. De produktie-coöperatie als moge lijk middel om te komen tot een ver andering op bredere schaal van de zeggenschapsverhouding in het be drijfsleven. 5-11 augustus, AG der Woodbrookers, Kortehemmen (tel. 05126-1313). Leven vanuit verlies, voor vaders of moeders van onvolledige gezinnen met hun kinderen, 31 juli-4 augustus of 14-18 augustus, Den Alerdinck, Laag Zuthem (tel. 05290-541). Werkvakantie voor één-ouder ge zinnen met kinderen, 31 juli-5 augus tus, vormingscentrum De Klinken berg, Rothem-Meerssen (Zuid-Lim burg) (tel. 04403-3737). DE PLANTEN OOr Het is dan eindelijk zover, Je ga vakantie. Alles ls geregeld. Je «r probeert niets te vergeten. Eenfn* bepaald probleem is: de plan te Udei Steeds meer leven mensen, ooi un steden, met planten. Wanneer! esc£ sommigen op bezoek ga, moet soms in het struweel trachten t vinden. Maar die planten moet ïder verzorgd worden. De buren of i wonende familieleden worden un Ingeschakeld. Als Jij nou deze jL ot veertien dagen voor mijn plant ,j hv zorgt dan doe ik het daarna vo< gegei jouwe. Instructies worden uitgewisseld en de zaak ls gere|« e Is dan natuurlijk bijzonder fla» ,n zil je bij thuiskomst merkt, dat de ,len 5 er inderdaad alleen maar naar M „gekeken" heeft. Maar goed. da. {ar dan nog maar de planten. Wat< «we: we met de mensen? We hebben mr j allemaal mensen die om ons he mp leven en mede van onze verzon aren afhankelijk zijn. Die verzorgin ït ze niet zo intens te zijn om toch ra ng tellen. We hangen tenslotte aai ee^ elkaar. Wat doen we met de zie Treffen we daar ook maatregel voor? In bepaalde kerken en r Hi parochies is het een goede gewi ts v om voor de vakantie even afspi sten maken. Zeg, ik ga een paar wek and weg, ga jij die en die eens even ws mij groeten? Dat alleen al kan Pl€ geweldige hulp betekenen. Pla >aos zijn belangrijk en niemand koi «"J1 graag thuis in een totaal verlep >rl°6 boel, maar soms gaan planten i rWa mensen en dat lijkt me niet de bedoeling. Misschien moeten dat di elkaar even helpen aan zulke dJ°S s te denken. at e aan Beroepingswerk Ok h irwa >g m loev janj NED. HERV. KERK '?e Bedankt voor IJsselmuiden J.f Otterlo. Rectificatie: vie. K. R. Cuploe^ Groningen is niet beroeJJrriê Maasdam. GEREF. KERKEN Aangenomen naar De Bouwknegt te Rotterdam-I Jss dC 'ra GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Kornhom-Marumliet van Egmond, kand. te Kampdans Jrav GEREF. KERKEN (VRIJG. I Aangenomen naar Maasslu ees' Veldhuizen kand. te Spakenbifets CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Purmerend: Hi man, kand. te Apeldoorn. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Den Haag-Centn Boogaard te Leiden. 'At Bisschop Bluyssei Bisschop Bluyssen van 's-Hei bosch is gisteren naar Afrika v ken voor een reis van vier weki Kameroen, het Centraal AfrlP. Keizerrijk en Kenia. De Bossc r' schop oriënteert zich graag el '5J1j de wereld over de pastorale s Zo bezocht hij eerder Latijns- s ka en Indonesië, terwijl hij meer in Afrika geweest is, om dere in Zuid-Afrika. Pge R. W. G. Huijsmari j£jj Dr. R. W. G. Huijsmans is d Nederlandse r.k. bisschoppe v" noemd tot voorzitter van deP™ Willibrordusvereniging, het ad •J gaan op het gebied van de oec ~i,, ten dienste van de bisscnoppi Jr volgt dr F. Haarsma op. Dr mans is lector in het canoniek":1' aan de katholieke theologisch! school te Amsterdam. JERUZALEM (ANP) ZeK jU( honderd moslims uit Israël zich laten inschrijven voor i grimsreis naar Mekka en M( Saoedi-Arabië. Het is voor he sinds de stichting van de staat in 1948, dat Israëlische Ara naar hun heilige plaatsen moi zen. De pelgrims wachten nu een visum van Saoedi-Arabië, in Jordanië in ontvangst nemen. io at on de rechter uitstel verleend. Vorige week heeft het kerkbestuur een be sloten vergadering gehad met verte genwoordigers van plaatselijke vere nigingen en organisaties. Het is de bedoeling, dat over enkele weken een openbare vergadering zal worden ge houden voor de gehele (overwegend r.k.) Kilderse bvolking. Het feit, dat de firma Welling heeft ingestemd met het uitstel, acht men ln Kilder een gunstig teken, dat een minnelijke schikking mogelijk blijft GRONINOEN (ANP) De r. schoppen van Nederland hebt hun vergadering ln Groningen ten in te gaan op de vraag van hogeschoolraad van de kath theologische hogeschool te A dam (KTHA) voor een gcsprel de problematiek van gehuwde wende priester-docenten. Ook vaardigden van andere theolfl opleidingen zullen aan dit g< deelnemen. De definitieve voor dit gesprek zal later vastgesteld. De bisschoppen hebben ook over de jeugdwerkloosheid. Zi den daarbij de beschikking ov nota, opgesteld door de katli raad voor kerk en samenlevinf l nota zal binnenkort verscnijn speciale uitgave van het infor bulletin 1-2-1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2