Wat zou dominee Vreugdenhil haar antwoorden? Gebedsdag voor krottenwijken in Zuid-Afrika Nieuw van Hero! 'Leer gemeenteleden kerdiensten leiden' Ir Van der Graaf: inenting is geboden Uit brieven van lezers Personalia Conferenties Coördinatoren voor kerkenconferentie Sinaasappelsap: nu ongezoet. Tërintroduktie tijdelijk Hero vruchtensappen,puur fruit. Transplantaties nog ver beneden totale behoefte VANDAAG VOORBIJGANGERS Import appels uit Zuid-Afrika en Chili wekt verzet RK Kerk in DDR ook tegen Wehrkunde DINSDAG 11 JULI 1978 TROUW/KWARTET door A. J. Kiel Met toenemende spanning heb Ik de geheel door dominee Maarten Vreug denhil gevulde achterpagina van het laatste nummer van Waarheid en Eenheid, het blad van de gerefor meerde verontrusten, gelezen. Wat zou dominee Vreugdenhil mevrouw M.-J. te A. antwoorden? Ademloos vloog lk de kolommen doorwat zou zij van hem te horen krijgen? Mevrouw M.-J. te A. had in een brief aan dominee Vreugdenhil als haar verwachting uitgesproken, dat de mensen van Waarheid en Eenheid „alle gereformeerden, die nog trouw zijn. zullen aanraden met onze ker ken te breken, te bedanken voor Trouw, geen geld meer te geven voor de zending". Hoewel ik het op zichzelf zeer boelend vond. tezamen met de gereformeerde kerken en de gerefor meerde zending op een en 't zelfde zondaarsbankje neergezet te worden, zal men begrijpen dat mijn nieuws gierigheid vooral uitging naar het geen dominee Vreugdenhil met be trekking tot Trouw zou antwoorden. Tenslotte stond mijn broodwinning op het spel! Misschien dat het in een volgende aflevering komt. maar dominee Vreugdenhil zwijgt in zijn uitvoerige beantwoording van de brief van me vrouw M.-J. te A. over onze krant en over de zending. Hij beperkt zich tot het al of niet heengaan uit de gerefor meerde kerken. Wat dit aangaat: do minee Vreugdenhil heeft de gerefor meerde kerken (nog) niet afge schreven. Doch voor dit punt zou lk een andere pagina van Waarheid en Eenheid wil len opslaan, waar een soort van cate chismus gepubliceerd wordt. Hier zijn de eerste vier vragen en ant woorden: 1. Is ome kerk nog een gereformeerde kerk? Neen: a. de synode laat dwa- Geheime fondsen... lende ambtsdragers in hun ambt, hoewel zij weet van verschrikkelijke dwaalleer, schandelijke ethiek en schandelijk gedrag; b. de synode treedt, mede daardoor, niet profe tisch op tegen dwalende kerkleden; c. de kerk werkt samen met godlooche naars (Protestantenbond) in de Raad van Kerken en profeteert niet tegen de Wereldraad. 2. Is ome kerk dan geen kerk meer? Onze kerk is een dwalende kerk, een modaliteitenkerk. 3. Dan behoren wij er toch evenmin in als in de Ned. Hervormde Kerk? Zo is het. 4. Waarom gaan we er dan niet uit? Omdat we menen, dat we nog een roeping hebben ten opzichte van onze broeders en zusters, die we liefheb ben, waaraan we trouw willen bewij zen. Broeders en zusters: a. van wie velen nog geen besef hebben hoe erg het met de toestand van de kerk is; b. die nog hopen en bidden, dat er een weg terug is; c. omdat we nog profe tisch willen getuigen in de kerk. Behalve treffende lectuur levert Waarheid en Eenheid ook uiterst ver rassende leesstof. Een poosje terug signaleerde lk op deze plek dat bis schop Simonis het had over een ge heim genootschap in zijn kerk. Ik maakte toen gekscherend de opmer king dat in de protestantse kerken stellig ook wel dergelijke genoot schappen aan de gang waren, want hoe zou (aan de éne kant) de IKON anders vrolijk voort kunnen gaan met ter synode betreurde program ma's en hoe zou (aan de andere zijde) Waarheid en Eenheid anders komen aan geld voor dure advertenties in Trouw? Dominee Vreugdenhil speelde in Waarheid en Eenheid hier leuk op in. hij deed op zijn beurt een geksche rend verhaal over fantastische fond sen. waarover hij te beschikken had. Mooi zo. Een week later echter heette het, dat Trouw insinuaties pleegde en In het nu voor me liggend nummer van Waarheid en Eenheid is mijn stukje door dezelfde dominee Vreug denhil gepromoveerd tot „de laster van TrouW". Ze hebben er overigens geld mee verdiend, dus ik laat 't maar zo. Ik citeer thans dominee Vreug denhil, die verhaalt over een door hem ontvangen gift van duizend gulden: „Ik hoorde vanmorgen, dat die 1000 een protest was tegen Trouw, dat over geheime fondsen van W. E. sprak. Men wilde laten zien. dat W. E. in stand gehouden werd door gif ten van de lezerskring. Men hoopte door die gift van 1000 velen een voorbeeld te geven om steun te verle nen aan Vervolgde Christenen. Ik moet die 1000 sturen naar de pen- ningm. van de Nood gem een te van Groot den Haag (giro 987248 p/a Cret- straat 26. Zoetermeer). Ik zal dat na tuurlijk doen en lk hoop. dat velen dat gironummer willen bedenken. Uit de laster van Trouw, die nog nooit is ingetrokken, komt dan nog veel goeds." Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM In de gere formeerde kerken gaan stem men op om een toerusting van gemeenteleden te organiseren tot het voorgaan in kerkdien sten. De zondagse preekvoorziening geeft veel kerkeraden regelmatig moeilijk heden. Het komt volgens ds. P. B. 8uurmond. predikant in algemene dienst voor de pastorale begeleiding van predikanten, wel voor. dat „preek-voorzieners" wel veertig pre dikanten opbellen voor een zondag. Een van de oorzaken is, dat dominees over het algemeen meer vrije zonda- Begaafden gen hebben dan vroeger. gaan geen „opstapje" mag zijn naar het ambt van predikant via artikel 6 (singuliere gaven). De hier bedoelde toerusting kan en mag dan ook geen verkapte opleiding zijn voor een exa men naar artikel 6. Ds 8uurmond: „t Gaat alléén om die kerkdiensten, om af te komen van de idee dat Je daar per se altijd domi nees voor nodig hebt. en dan toch niet te vervallen tot een maar lukraak optreden van religieuze woordkun stenaars." Er zou volgens hem ook te denken zijn aan het opstellen van modellen van kerkdiensten, waarin de preek een veel minder zwaar ac cent zou krijgen. Ds Suurmond (in een artikel in Cen traal Weekblad) is het er niet mee eens. dat zij die vrije zondagen zou den moeten gebruiken om andere ge meenten te helpen. Zij hebben die dagen veel te hard nodig voor zichzelf en hun gezin. Wel constateert hij, dat veel dominees het gevoel hebben, dat zij iets heel onfatsoenlijks doen. als zij met hun gezin zomaar in de kerk bank zitten. Geen 'opstapje' Vandaar het voorstel van ds Suur mond. om regionaal, bij voorbeeld per classl3 een of twee gemeentele den toe te rusten, zodat ze in staat zijn af en toe een preek te maken en een kerkdienst voor te bereiden, die dan in meer dan een gemeente in die regio gevierd zou kunnen worden. Het moet zijns inziens gaan om enke len. liever zorgvuldig uitgezocht en gevraagd, dan dat ze zichzelf aanbie den. Ook zou tevoren duidelijk afge sproken moeten worden, dat dit voor- In de Friese Kerkbode heeft de Leeu wardense evangelisatie-predikant G. van den Berg een soortgelijk voorstel gedaan. „Ga het dorp maar eens door en ontdek hoeveel begaafde mensen daar nog wonen," schrijft hij. Hij stelt voor. die eens per veertien dagen regionaal samen te brengen om de tekst en liturgie te bespreken met een vakman-predikant op dit terrein. Hij wijst daarbij op de Jaarorde, die de raad van kerken (sectie eredienst) heeft gepubliceerd in „De Eerste Dag". „Gewapend met bijbel, liedboek en 'de eerste dag' kunnen geregeld en systematisch zondags in de dorpen en steden erediensten worden georga niseerd met een volledig bijbels ge halte, aldus ds Van den Berg. „Het zou kunnen blijken dat wat ge boren lijkt als noodmaatregel, wei eens een geweldige verrijking van de gemeenten zou kunnen zijn. Mis schien komt er zo nog eens wat van 1 Korlnthe 14, vers 26: leder heeft iets!" aldus ds Suurmond in Centraal Weekblad. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Negen kerkelijke or ganisaties in Nederland willen een gebedsdag organiseren voor de Zuid- afrikaanse krottenwijkën. Deze wij ken worden bedreigd met vernieti ging. Vorige week werd Rommel Ro berts, die een wereldgebeddag voor de 22.000 zwarten uit de bedreigde wijk Cross Roads wilde organiseren, door de Zuidafrikaanse politie gear resteerd. Roberts zou zich hebben beziggehouden met terroristische ac tiviteiten. De Zuidafrikaanse regering be schouwt de bewoners van de krotten wijk als illegalen, die geen enkel recht hebben op hulsvesting rond de grote steden. Eerder werd al de wijk Mod- derkamp platgewalst. De organisaties die een gebedsdag willen organiseren in Nederland zijn het Centraal Missionair Beraad Reli gieuzen (CMBR), het moderamen van de Nederlands-Hervormde synode, de commissie buitenland van de missie raad, de werkgroep mensenrechten van de gereformeerde kerken, het al gemeen diakonaal bureau van de ge reformeerde kerken, de werkgroep Kairos, Pax Christi, Betaald ant woord en Justitia et Pax Nederland. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open bneven, gedichten, oproepen ol reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover of over hel niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde ren Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859, Amsterdam Bij pubiikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld. Urenco (2) Als christen schaam ik mij over de uitkomst van het Urenco-debat. Het overstag gaan van de CDA-fractie zal over enkele jaren een fatale fout blij ken Gelooft men nu werkelijk dat Brazilië geen kernbommen zal aan maken? De dijk is open. Nederland is. met andere landen, op de verkeerde weg en voor onze participate Is het CDA ten volle verantwoordelijk. Stadskanaal V. A. Gasteren Urenco (3) De teerling is geworpen. De heer Van Houwelingen zegt voor de politieke druk te zijn bezweken en la verbitterd over het nu behaalde resultaat. Dit verklaart meer dan een pagina-volle uiteenzetting in dit dagblad van de heer Aantjes. die nog steeds kleine openingetjes ziet; overigens de schuld geeft aan de, zeer gematigde oppositie en buitenlandse socialisti sche leiders. Maar het ene kwaad heft het andere niet op. Wij gaan nu ver- Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM DORDRECHT Postbus 948 Westblaak 4. Rotterdam Tel. 010-115588 (Red.) Schledamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv.) DEN HAAQ 'LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030. rijkt uranium leveren aan een fascis tisch regiem; aan een land met enor me energiebronnen en ten koste van het verpauperde Braziliaanse volk. Wij zijn de stoere woorden nog niet vergeten: „De motie van Houwelin- Hilversum gen ia niet voor tweeërlei uitleg vat- baar, zonder afdoende veiligheidsga ranties komt het materiaal niet het land uit, al zou het op de kade opge slagen liggen. Hier staat of valt onze geloofwaardigheid mee." Inderdaad, hier valt de geloofwaardigheid mee. Hoe ver gaat de loyaliteit van de loyalisten? Ock wij zijn verbitterd, maar dan over het gebrek aan politie ke moed. De ééns zo principiële A.R. wordt ingepakt en steeds meer dringt zich de vraag op: Mag een christen nog wel lid zijn van dit C.D.A.? Lekkerkerk A. P. de Vreede Bestek '81 (4) Christen-politici streven ernaar hun politieke handelen te toetaen aan de evangelische richtlijnen. Zo hanteren wij ln de fiscale wetgeving het princi pe bijdrage naar draagkracht. Vol gens de evangelische opdracht: „draagt elkanders lasten" en: „een leder geve naar vermogen". Het evan gelie voegt daar echter nog iets aan toe: „maar een ieder zal zijn eigen lasten dragen". Dit-tweede gedeelte van de opdracht, dat de zaken in evenwicht moet houden en wijst op de eigen verantwoordelijkheid, heeft men vergeten. Ook hoge(re) inko mens profiteren van tal van maatre gelen. die alleen bestemd zouden moeten zijn voor mensen met lagetre) Inkomens Een paar voorbeelden: kinderbijslagen, (extra) vakantie toeslag. ziektekostenverzekering, subcidle voor eigen woning-bezit. Iso latie van woningen enz. Dit ls. naar mijn gevoel „hervormen": de volledi ge evangelische opdracht ten aanzien van het lasten dragen in onze wetge ving verwerken en de grenzen trek ken bij de hoogte van het Inkomen, laag. midden en hoog en dan voor ledereen Inclusief zelfstandigen en ongehuwden. Tenslotte: de grote in komensverschillen zijn ook door overheidsmaatregelen ln de hand ge werkt. namelijk door de percentage- gewijze verhogingen van de laatste jaren. Hoe hoger het inkomen, hoe meer er jaarlijks bij kwam. Een kind zou ervan kunnen zeggen: dat ls niet eerlijk. H. Bade Bestek '81 (5) Als deze bezuinigingen door zullen gaan (wat nooit te hopen ls) zijn de minst draagkrachtigen toch wel het ergst eraan toe. Het ls onvoorstel baar, dat zo Iets hier ln Nederland zou gebeuren. Inderdaad is dan de CDA eigenlijk een voortzetting van de oude KVP! Wij hopen van harte dat de progressieven het gaan winnen van Rietkerk. Wiegel en Van Agt, die de rijken rijker en de armen armer willen maken! Op naar een werkelijk christelijke samenleving ln een recht vaardige wereld, waar geweld en haat hebben afgedaan. Een wereld of geen wereld. C. van Rijn AMERSFOORT Op verzoek van de raad van kerken ln Nederland heb ben de rooms-katholieke kerk en de Nederlandse hervormde kerk elk Ie mand gedeeltelijk vrijgesteld voor de begeleiding van de kerkenconferentie (1978-1980). Ds. F. Mooi, scriba van de provinciale kerkvergadering van de hervormde kerk in Groningen, wordt een twee dagen per week voor dit werk vrijgesteld, samen met pater A. Vriend O.F.M., Cap., uit Voorburg, bisschoppelijk gedelegeerde voor de oecumene ln het diocese Rotterdam (niet te verwarren met zijn broer dr P. C. M. J. Vriens, OFM, Cap., de secre taris-generaal van de r.k. kerkprovin cie). Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De alge meen secretaris van de gere formeerde bond in de her vormde kerk, ir J. van der Graaf, heeft er in het blad „De Waarheidsvriend" nog eens op gewezen, vaccinatie tegen polio „een verantwoorde en gezien onze verantwoordelijk heid zelfs geboden zaak" te achten. Hij wijst erop, dat dit altijd het beleid is geweest van De Waarheidsvriend, het officiële orgaan van de gerefor meerde bond. Tegelijk heeft het blad zich ook steeds op het standpunt gesteld dat elke vorm van dwang op dit punt uit den boze is. Hoewel de bezwaren tegen poliovac cinatie volgens ir Van der Graaf bin nen de gereformeerde bond en binnen de christelijke gereformeerde kerken slecht een randverschijnsel vormen, heeft staatssecretaris mevrouw Ve der-Smit (volksgezondheid) haar brief inzake de polio-epidemie ook aan de kerkeraden van deze groepe ringen gericht. Ir Van der Graaf heeft deze brief in haar geheel in De Waar heidsvriend afgedrukt, waarbij hij wel de kanttekening maakt, dat me vrouw Veder zich in haar brief be perkt tot de feiten en „helaas niet Ingaat op de principiële bezwaren die leven." Ir Van der Graaf sluit zich ook aan bij wat dokter A. Verkuyl in Trouw schreef, dat predikanten die steeds gezegd hebben dat inenten niet mag, zich nu. bij gewijzigde inzichten, niet mogen beperken tot de verklaring, dat zij de mensen vrijlaten. Met even veel overtuigingskracht zullen zij nu moeten zeggen dat en waarom het wél mag, wil men de mensen niet ln gewetensnood laten, aldus ir Van der Graaf. Bijbelse eis Binnen de gereformeerde gemeenten ls de vaccinatie thans een zaak van discussie. In de Rotterdamse Kerk bode van deze gemeenten heeft ds. H. Hofman uit Rotterdam-Zuid sterk aangedrongen op vaccinatie. „Voor de Schrift heeft ieder te buigen. De Heilige Schrift leert ons dat God zelf middellijk werkt," aldus ds. Hofman. „Gods regering bestaat niet hierin dat de mens zich niet tegenover alle moeite, ellende en kruis mag wape nen. We hebben de zorg over ons leven in Gods hand over te geven, maar dat wil niet zeggen dat we de gevolgen van de zonde niet mogen ADVERTENTIE. keren. De gevolgen van de zonde zijn: allerlei ellende, ja de dood en de ver doemenis zelve. Nu geeft de Heere in zijn onuitsprekelijke goedheid de middelen om die welverdiende straf te ontgaan en wederom tot genade te komen." Ds Hofman noemt het dan een inconsequentie, als men ten op zichte van zijn ziel, ten opzichte van het eeuwig oordeel, de van God gege ven middelen wel moet gebruiken, maar ten opzichte van de tijdelijke straffen geen middelen zou mogen gebruiken om het kwaad te keren. De ambtsdragers hebben volgens de ge reformeerde-gemeente-dominee de taak om met ernst te bestraffen, wan neer het gebruik der middelen wordt nagelaten. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Hoewel het aantal niertransplantaties is gestegen van 150 in 1976 tot 201 in het jaar daarna, blijft dit aantal nog steeds ruim on der de geschatte behoefte van vier honderd, die nodig zijn om de jaar lijkse toeneming van het aantal nier patiënten te kunnen opvangen. Dit meldt de Nierstichting Nederland in haar Jaarverslag over 1977. Het Nederlandse volk heeft in dat Jaar bijna 4,2 miljoen gulden voor deze stichting, die dit jaar haar tienjarig bestaan viert, bijeengebracht. Dat bedrag ligt ruim 1,2 miljoen gulden hoger dan de opbrengst van het Jaar daarvoor. Ruim drie miljoen gulden heeft de stichting van dit geld be schikbaar gesteld voor wetenschap pelijk onderzoek, dat zeker moet wor den voortgezet. Burgemeester Met ingang van 16 au gustus 1978 is benoemd tot burge meester van Nieuwkoop mr. T. R. Seinstra te Purmerend. Hij ls 37 Jaar en sinds 1974 is hij werkzaam bij de gemeente Purmerend als directeur bestuurszaken en tevens eerste loco secretaris. Hij is evangelisch luthers en lid van het CDA. Hoogleraar De heer A. Maddison (51) te Parijs is benoemd tot gewoon hoogleraar economie aan de rijksuni versiteit te Groningen. De heer Mad- Burlington (Can.), dison zal onderwijs gaan geven in de economische sociologie. Hij is thans hoofd van de centrale afdeling voor analyse bij de Organisation for Eco nomie Coöperation and Development (OECD) te Parijs. DE WEERMAN Vanmorgen was er weer een weerman voor de radio. Al even eerder had hij aangekondigd dat hij goed nieuws had voor de vakantiegangers. Nu pakte hij breder uit. Op onze eigen „northern i islands", de waddeneilanden, scheef de zon al volop en al moest hij nog gewagen van een bepaald soort wolkje aan de hemel waaruit nog j wel eens een buitje zou kunnen neerkomen, de berichten bleven optimistisch. Het weer-heil zou ditmaal van het noorden komen. En' inderdaad terwijl aan de zuidkant van ons uitzicht alles nog even donker en weinig goeds voorspellend was, bevond zich aan het noorden een lichte streep boven j de horizont. Eigenlijk een onverwachte ontwikkeling, althans voor hen die de weersontwikkelingen niet op de voel volgen. Meestal komen de goede klimaatsgol ven van het westen of van het oosten. Voor ons blijft het Noorden verbonden met het begrip bar en poolkoude. We zouden er iets uit kunnen leren. Het betere weer komt van een onverwachte kant. De opklaring in een benauwde situatie verwachten wij meestal van die kant, waarmee we ervaring hebben. Blijft de gewénste verandering uit, dan worden we al gauw wanhopig. Maar 't zou natuurlijk best eens aan een heel andere kant kunnen beginnen. Ik kan het niet laten hier even te berinneren aan die woorden, van Jezus, als de discipelen de hele nacht geen vis hebben kunnen verschalken: werp je net aan de andere kant uit! Ik geloof dat 't van Vinkenoog is: neem eens een andere stoel. De dingen komen niet altijd zoals ze altijd gekomen zijn. Oplossingen zijn niet altijd te zoekef" daar waar ze in't verleden vandaan kwamen. Het kan best anders. Mooi weer van de Waddeneilanden. Een Ia vriendelijke ervaring van mensen van wie je het niet verwacht. Je kunlf er zelf ook iets aan doen. Mensen verrassen is een mooi ding. lii iel in Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Katwijk a.d. Rijn: A. I Troost te Asperen. Bedankt voor Leerdam: P. D. dr Bruijn te Opijnen. GERERF. KERKEN Beroepen te De Bilt: D. Bouwkneg te Rotterdam-IJsselmonde. w Aangenomen de benoeming tot ie- Vol raar g.o. aan de chr. scholengemeen schap te Emmeloord: R. ter Haar te De Bilt; naar Waarder; P. KuizengaU Delden. GEREF. KERKEN (VRIJG.) {en Aangenomen naar Pernis:'A. van de£^ Sloot, kand. te Kampen, die bedi te voor Anna Paulowna-Enkhuizi Grijpskerk-Niezijl, Loppersum-W< teremden, Sneek, Ulruim en voor Zej venbergen; naar Harkstede-Ovei w schild: J. v.d. Wetering, kand. t en Zwolle die bedankte voor Alkmaa Beilen-Hooghalen, Eemdijk, Mussefff kanaal-Valthermond en voor Z> wolde. Bedankt voor Voorburg: Cl. Stam t m Zul<« CHR. GEREF. KERKEN Aangenomen naar 's-Gravenmoer: J *r Groenleer, kand. te Apeldoorn, dl bedankte voor Arnhem en Noonf** scheschut. Hoogleraar Dr. W. J. van den Bre men (46) uit Eelde is benoemd tot hoogleraar in de economische en soci ale aardrijkskunde en de landschaps beschrijving aan de rijksuniversiteit te Groningen. Hij vervult daarmee de vacature van prof. dr H. J. Keunlng. De heer Van den Bremen is thans wetenschappelijk hoofdmedewerker bij de subfaculteit der geografie. Van onze parlementsredactie DEN HAAG De PvdA in.de Twee de Kamer keert zich tegen de import van appels uit Zuid-Afrika en Chili. Volgens het socialistische Kamerlid mevrouw Langendijk-de Jong is de invoer „te enenmale ongewenst" ge zien het politiek-economische sys teem in die landen. Mevrouw Langen- dijk zegt dit in vragen aan minister Van der Stee pver het EG-importbe- leid op het gebied van fruit. Herzie ning van dit beleid ls dringend nodig, aldus het PvdA-kamerlid. Zij vreest vooral nieuwe afzetmoellijkheden voor de Europese appelmarkt. Reveilweek over discipelschap m m v. Nico van Biljouw, Jo Doyen, Rein van Dam en Evert van de Poll, 22-29 juli, De Zwanenhof, zenderen. Inl. en opg. tel. 03429-1318. Theologische oriëntatie, over de veranderingen in kerk en theologie. 24 juli-4 augustus. Kontakt der Kon tinenten, Soesterberg (tel. 03463-2755). Bedankt voor Amsterdam-Noord: C. L. Starreveld te Delft; voor Midde burg; G. Bijkerk te Enschede-Oost^ GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Leerdam: A. Moerkerke pt te Nieuw-Beijerland, die bedankl rar voor Oosterland. (die lat Bedankt voor Amsterdam-Noord I voor Enschede: A. Hofman te Schev^oc nlngen; voor Klaaswaal: R. Boogaai te Lelden. Bisschop Bomers Kardinaal Willebrands heeft zondi in Groenlo pater H. Bomers van congregatie van de lazaristen bi schop gewijd. Pater Bomers (42). ft komstig uit Groenlo, is door de pat benoemd tot titulair bisschop e apostolisch vicaris van Gimma in ht zuidwesten van Ethiopië. De nieui bisschop was sinds 1967 docent i rector van het seminarie te Nekeml in Zuid-Ethiopië. BERLIJN (ANP) Ook de root katholieke kerk in de DDR het thans openlijk stelling genomen gen het plan van de regering om september op de scholen defensieli sen in te voeren. Op 12 Juni zond bisschoppenconferentie een brief vi die strekking aan de regering en da is nu aan alle priesters toegezondei De bisschoppen maken bezwaar d het onderwijs het vriend-vijand de ken zal versterken en dat diegeoi die niet meedoen aan de defensiek sen daarvan gevolgen zullen ondi vinden. De bisschoppen zeggen d de opvoeding tot de rechten van ouders hoort en zij zijn bezorgd d de staat tracht de vorming en opvoeding in zijn greep te krijgen boi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2