Juist 'linkse' theologen hebben de meeste last Echo in het westen voor verzet tegen defensielessen in DDR Prioriteitenlijst voor bijbelvertalen Afrika sL Toch contact met marxisten in Tsjechoslowakije VAN DA Al Kleuter verdronken Rabbijn maakt bezwaar tegen anti-zendingswet in Israël Groningen wil school voor journalistiek Potter bezorgd over situatie Libanon VOORBIJGANG! UIT DE KERKBLADEN Waarom maken we ons dan zo druk? MAANDAG 10 JULI 1978 TROUW/KWARTET =andai door Aldert Schipper Achter de facade van de normalisa tie bevindt zich ln Tsechoslowakije een staatsmacht die bijzonder op haar hoede is. Achter de schermen worstelen de groep-Husak en de sta- linistischer groep-Bllek om de zeg genschap in het land. Afwijkende meningen zijn voor beide groepen taboe. De staat bemoeit zich intensief met het cultu rele leven van de burgers. Vooral de kerken hebben onder deze bemoeizucht te lijden. En onder de kerkleden zijn het de „linkse" theo logen en leken die de meeste last hebben. Deze linkse christenen worden er op aange zien dat zij door hun gesprekken ln de Jaren '6ü met open marxisten oorzaak zijn geweest voor de Praagse Lente van 1968 en de cata strofale bezetting van Tsjechoslowakije die er op volgde. Openlijke gesprekken zijn er .niet meer. De staat vreest de dialoog. In de Charta-beweging, die vorig jaar op gang kwam, hebben open marxisten opnieuw pro gressieve christenen ontmoet Voor de predi kanten onder hen betekende dat ln vele ge vallen dat zij hun vergunning om als dome- nee te mogen werken kwijtraakten. Boven dien ontstond er tussen deze progressieve predikanten en de synodeleiding een conflict, omdat de kerkleiders hun rust trachtten te kopen door in te stemmen met de officiële afwijzing van de dialoog. Eigen handhaving Èen theoloog-ondertekenaar van Charta 77, met wie ik sprak, beschreef de staat als een pragmatisch Ingestelde machtselite, die al leen maar bekommerd is om eigen handha ving. „In 1948 waren wij enthousiast, dat ons land van het fascisme bevrijd werd en een communistische regering kreeg. Toen volgde Jaren vijftig met de monsterprocessen en de terreur waar veel goede marxisten het slacht offer van werden. De mensen werden onze ker. De kritiek leidde tenslotte tot de Praagse Lente. Toen deze na de Sowjet-Invasie ein digde, verloren de mensen hun idealen." Mijn zegsman hield er nog rekening mee dat de regering Husak ln haar eigen denken meent het goede te doen, maar „objectief gaat het haar om haar eigen voortbestaan en niets meer". Vastgezet rzjnjew ln mei voor vier dagen werd vast- ;et 's Ochtends ln alle vroegte vervoegden Deze predikant uit de kerk van de Boheemse Broeders die na ondertekening van Charta 77 uit zijn ambt was gezet, vertelde dat hij samen met een zestigtal andere „chartlsten" tijdens het bezoek van de Sowjet-leider Brest gezet zich enkele heren bij zijn huls met de vraag of hij wat Inlichtingen wilde komen geven. Hij werd naar de gevangenis gebracht, maar pas de tweede dag kreeg hij gelegenheid om twee vragen te beantwoorden: wat weet u van drukwerk dat tegen de staat gericht is en wat weet u van Charta 77. Toen hij zei dat hij daar verder niets over wist, noteerde men dat antwoord zorgvuldig en werd hij weer opgesloten. Een verklaring kon men niet geven. Het zijn bevelen van boven, zei men. Na 48 uur, de wettig voorge schreven termijn dat Iemand moet worden vrijgelaten of in staat van beschuldiging dient te worden gesteld, liet men hem vrij. Maar op het plein vjtn de gevangenis werd hij opnieuw ln arrest genomen. HIJ moest nog maals gevangeniskleding aan. Weer beriep men zich op hoog bevel Tenslotte werd hij, toen Brezjnjew weg was, vrijgelaten, samen met de andere vrienden. De man die dit lot onderging, herinnert sma lend aan de tijd dat de keizer nog in Wenen vol. Charta wil dat u ln die waarde wordt geplaatst." Toen de dominee vrijgelaten werd, was het avond. HIJ was bang ln het donker het gevaar te lopen gekidnapt en door de politie ln een bos in elkaar geslagen te worden, zoals al een paar maal was gebeurd. Maar de politie officier verzekerde hem dat dit „ditmaal" niet zou plaats hebben. „Toen lk uit de ge vangenis kwam, schrok lk. Mijn naam werd geroepen. Maar in de bosjes zaten een heel groepje Chartlsten die ook net vrijgelaten waren. Ik ben er bij gaan zitten en één voor één zagen we onze kameraden uit de gevan genispoort komen." Schrijnend Nog steeds Is voor de meeste Tsjechen de invasie door de troepen van het Warschau Pact in 1968 een traumatische herinnering. Deze archieffoto dateert uit augustus 1968, toen Tsjechische jongeren hakenkruisen te kenden op Russische tanks. woonde. Als deze eens per Jaar Praag be zocht, werden alle hoeren en bedelaars de stad uit gezet. „Dat gebeurt nu met de onder tekenaars van Charta, als de keizer uit Mos kou op bezoek komt." „De mensen worden hier tot een voorwerp gemaakt," vertelt de charta-ondertekenaar. „Maar de politieman, die mij moest verhoren, voelde zich ook het slachtoffer van dit systeem. Ik zei tegen hem: U hebt een waardig beroep. Als u tegen een misdadiger optreedt is dat nuttig en waarde- De man vertelt dat er sinds kort in Tsjechos lowakije een comité bestaat voor onwettig vervolgden, waarvan ook weer marxisten en christenen lid zijn. Het comité heeft een lijstje van tot dusver veertig personen die- onwettlng vast zitten of aangeklaagd zijn. Het meest schrijnende is dat van de predi kant Jan Slmsa uit Bmo. Hij heeft na de invasie zijn ambt verloren. Zijn vader stierf in een Duits concentratiekamp. Hij maakte er dagboekaantekeningen over angst en hoop, die later door Helmut Oollwitzer zijn uitge geven. Slmsa is gearresteerd omdat hij zijn vrouw te hulp kwam, toen een politle-agent tijdens een huiszoeking een persoonlijke brief van de overleden dissident Patocka niet wilde afge ven. De twee mannen vielen samen op een bed. De agent deed alsof hij gewond was. Slmsa loopt het gevaar drie Jaar te krijgen. Hij mist na een eerdere operatie een nier en heeft bovendien een koude-allergle. In de gevangenis is het koud en vochtig. Charta De mensen van Charta, vertelt een andere zegsman, willen geen politieke beweging zijn „Ons doel is niet terug naar de vroegere kapitalistische maatschappij, maar vooruit naar een bredere menselijke ontplooiing. Onze moeilijkheden hier in Tsjechoslowakije komen niet door de maatschappelijke struc tuur, maar door de onrijpheid van de mens. In de gegeven politieke en maatschappelijke verhoudingen willen wij menselijk en oprecht kunnen leven." De man zet uiteen dat Marx de demonie van de macht niet goed heeft gezien. „Hoe meer macht Je concentreert in weinig handen, hoe meer problemen Je krijgt. De revolutionairen hier zijn lets te naïef geweest. Ze dachten dat de macht hanteerbaar en doorzichtig was. Dat hebben we in de jaren vijftig geleerd, met de processen van Slansky. Toen bleek de demonie van de macht in al haar duidelijk heid. Charta heeft vanaf het begin gewild dat de machtsconcentratie beperkt zou worden door de wet! WIJ wilden de mensen oproepen tot burgerzin, eerlijkheid en dapperheid om de wet te eerbiedigen. Charta was daarom een ethische oproep. WIJ vinden dat de socia listische maatschappij beter hoort te zijn dan die van Jullie in het Westen. Als we daar niet ln slagen heeft ons socialisme geen zin". IN DIE TIJD.. een -VJHA ;ssam svikki Het verhaal van Jezus die de V» dankt om het feit dat Hij „deze£e,™£ dingen" voor de wijzen en verstandigen verborgen heeft, r*Jfrc ze heeft geopenbaard aan de in kinderen (Mattheus 11.25-30) il ,*T zekere zin gedateerd. Het begiir die tijd .Welke tijd? Eraan vo" gaat het bericht dat Johannes irf gevangenis. De pericoop daarnPf tot opschrift: Strafrede tegen diz® jf tijdgenoten. Er is weinig animo! 00 op Jezus' boodschap van vredel gaan. In die tijd dankt Jezus de\l Vader. In die tijd roept HIJ ze b Bezorgd De man vertelt hoe bezorgd de chartlsten zijn, dat zij als handlangers van Franz Josef Strauss zouden gelden. „WIJ beschouwen ons als goede marxisten. We zijn alleen bevreesd dat onze staat Marx de mensen tegen maakt, omdat het een plicht wordt marxist te zijn. En als we kritiek hebben op ons regime komt dat alleen uit liefde voort" In het westen wordt wel eens opgemerkt dat liberalisatie in de landen van Oost-Europa afhankelijk is van de mate van vrijheid in de Sowjet-Unle. Mijn zegsman reageert hier nij dig op: „Het is een complot van.de wereld machten om ons te laten geloven dat we machteloos zijn. De Invasie van de Sowjet- Unie is geen noodlot, dat wij hebben te onder gaan. Het ls een uitdaging. Als Je denkt te moeten wachten op wat er ln de Sowjet-Unie gebeurt, dan ga Je kapot." Van een onzer redacteuren BONN/BERLIJN Het verzet van de evangelische kerkleiding ln de DDR tegen de plannen tot Invoering van defenstevakken op de scholen ln het land heeft in West*Duitsland geleid tot bijval van verschillende ksnten. De Westdultse afdeling van de IFOR, de International Fellowship of Reconciliation schrijft ln een mededeling waarin zij haar zorg over het Wehrunterricht tot uitdrukking brengt, dat zij tegenstandster ls van militaire indoctrinatie van schoolkinderen waar ook ter wereld. In verband hiermee veroordeelt de Westdultse IFOR- 'afdeling niet alleen de mogelijke Invoering van defensielessen op de scholen ln de DDR, maar ook de militaire propaganda, die door „jeugdofflcleren" van de Bundeswehr bedreven wordt op de scholen ln de Bondsrepubliek. In Westdultse kranten vindt het ker- de DDR heeft De kerk "wordt door ren, indien de vrije wereld gemobill- kelljk nee tegen het defensie-onder- deze westerse reacties ln een positie seerd wordt tegen deze gewetens- wijs nogal wat weerklank, waarbij de gebracht die zij niet wenst dwang, indruk wordt gewekt dat men dit kerkelijk verzet wil gebruiken als wa pen tegen de staatkundige vorm die RIDDERKERK - De driejarige Ro bin Vast uit Ridderkerk is zaterdag middag verdronken ln een bouwput. De kleuter werd gevonden na een zoekactie van de politie en de bevol king. Solidair - Zo hebben de secretaris-generaal van de Westdultse CDU dr. Helner Oelss- ler en het parlementslid voor de CDU Olaf von Wrangel zich ingenomen be toond met de verklaring van de ker ken in de DDR. Volgens Wrangel is het „onze plicht op dit punt solidair te zijn met de mensen in de DDR die in hun geweten bedreigd worden". Volgens de CDU-polltlcus kan de kerk in de DDR slechts, een kleine marge van innerlijke vrijheid bewa- In de synode van de evangelische kerk ln de DDR, die vorige week in Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Vanavond wordt het twintigste congres van het wereldverbond voor progressief jodendom, dat vrijdag ln Amsterdam begon, besloten met een receptie die wordt aan geboden door de Nederlandse regering en het gemeentebes tuur van Amsterdam. Gisteren spraken rabbijn A. H. Fried- lander en rabbijn A. S. Herman ovei de gevolgen die thans nog merkbaar Zijn van de vervolgingen en de moord op zes miljoen joden in de Tweede Wereldoorlog. Gistermiddag bezocht een groep van de congresgangers de gerestaureerde synagoge ln Den Haag. die tegenwoordiog de basis ls van de liberaal Joodse, gemeente ter plaatse. Vrijdag sprak de secretaris-generaal van het wereldverbond rabbijn Ri chard G. Hirsch over de positie van ■tiet Jodendom in de wereld en met name over de situ atie rondom Israël. De rabbijn keurde de onlangs in het Israëlische parlement goedgekeurde wet tegen de zending af. Hij acht deze wet middeleeuws van karakter. Hirsch pleitte voor openheid van het Jodendom vóór niet-Joden. Volgens hem brengt de wet tegen de zending Israëls image ln de wereld schade toe. In Israël leven de Joden voor het eerst als een meerderheid in een democra tische staat. Zij moeten leren omgaan met het probleem met verschillende jeloofsvormen, aldus de rabbijn. GRONINGEN (ANP) - De ge meente Groningen heeft plan nen om een school voor Journa listiek binnen haar grenzen te vestigen. Het college van B. en W. heeft zich tot minister Pais van onderwijs en wetenschap pen gewend om de mogelijkhe den te bespreken. In vorige ge sprekken is de wens tot het instellen van zo'n school in de gemeente aan de orde geweest. Groningen stelt zich voor dat deze school een samenwer kingsverband aangaat met ver schillende HBO-Instellingen ia de stad. De oriënteringsmogelijkheden van de toekomstige journalist zullen op een inter-instituut groter zijn dan ln een volko men zelfstandige instelling, al dus de gemeente. De biblio theek- en documentatle-acade- mle ln Groningen is bereid sa men met de gemeente de nodi ge voorbereidingen te treffen om een vestiging van een school voor journalistiek mo gelijk te maken. Berlijn werd besloten heeft bisschop Werner Krusche van Maagdeburg ge zegd dat de kerk in haar bezwaren tegen de Invoering van defensielessen op school geen confrontatie met de staat nastreeft. De houding van de kerk mag volgens de bisschop ook niet dienen als propaganda tegen de staat in de DDR of als argument voor scepsis jegens het gesprek dat de kerk op 6 maart van dit Jaar met de staat heeft gevoerd. In zijn toespraak tot de synode zei Krusche dat de kerkelijke wens, het besluit tot invoering van Wehrkunde als schoolvak nog eens te overdenken „geen ongebruikelijke gebeurtenis" is maar een „worstelen om elkaar serieus te nemen en om te streven naar hetgeen de vrede dient". Bekrachtigd De synode heeft de uitspraken van bisschop Krusche bekrachtigd en nam de uitspraken van de kerklei ding tegen de Wehrkuhde als school vak over. De synode sprak haar hoop uit dat op haar laatste brief over dit onderwerp van 15 Juni een positief antwoord zou komen. In een door de synode aangenomen document over het leven in de DDR wordt gezegd dat het leven in het land door twee factoren ln het bijzon der wordt beïnvloed. Enerzijds door de planmatige opbouw van het socia lisme met inbegrip van zijn eisen op het gebied van de wereldbeschou wing en anderzijds door de vergelij king van het dagelijks leven met dat in de geheel anders gestructureerde bondsrepubliek. Volgens de theologi sche commissie van de evangelische kerk ontstaan hierdoor talrijke con flicten en een dubbele moraal. Bij velen ontstaat er een breuk tus sen het publieke gedrag en dat bin nenskamers. Een deel van de christe nen verwacht van de kerk dat zij hulp biedt bij het omgaan met de onver mijdelijke eisen van de maatschappij in de DDR. Anderen verlangen van de kerk dat zij een onpolitieke vrije ruimte biedt, waar de mensen hun toevlucht kunnen zoeken. Daarom vormt de vraag naar een verantwoor delijke medewerking aan de opbouw van een socialistische samenleving een van de punten waarbij de discus sie het hoogst oploopt. De theologi sche commissie pleit ervoor het front- denken binnen de kerken tegen te gaan. GENEVE (EPS) Secretaris-gene raal Philip Potter van de wereldraad van kerken heeft op verzoek van de raad van kerken in het Midden-Oos ten aan secretaris-generaal van de Verenigde Naties Kurt Waldheim la ten weten dat de kerken bijzonder bezorgd zijn over de uitbreiding van het conflict in het Midden-Oosten. Potter vTaagt Waldheim alles te doen om een duurzaam staakt het vuren tot stand te brengen teneinde het verlies van mensenlevens tot staan te brengen en een politieke oplossing te vinden, die de staatkundige eenheid van Libanon kan verzekeren. vooi steur de mensen die er niet meer tege°ep^ kunnen. Wie het te veel wordt. a' ziet de ellende om zich heen, m2v®" mag er niet aan toegeven. Hij bPjJ* overeind. Hem is alles in handerr^" gegeven. Hij is de gezondene vaPx,,, Vader. Hij heeft rust en veriichttëctl voor mensen die het te zwaar wPgen Welke rust? Deze: leert van Mij?er ben zachtmoedig en nederig vaftana Dat betekent niet dat Jezus eenadvie zachte is. In het gebruik van heioor woord zachtmoedig op deze plajgege' juist iets van een ontzaglijke krfcou Hij heeft de kracht om niet toe tjten 1 geven aan de neerdrukkende n%omi van het kwaad. Zijn juk is zachtje v» Goed, maar het blijft wel een J®£^£ blijft wel iets van een verbondef met deze man die door alle por»1 donkerheid heen gaat. We moet)a iets van Hem leren. En dat heet^r vo zachtmoedigheid en niet hoog i|eei f hart zijn. Dat betekent trouw b^wo aan de boodschap die je mee y gekregen hebt, aan de belofte vjecjer deemoedige koning die zal heer^e n van zee tot zee. Alleen zo is het j heef zacht en deiast licht. Zo blijft <Weri hoop er in en de moed. Jezus ,on(j bemoedigt niet met triomfante^cus voorstellingen, maar1,met iet$,c} dichterbij ligt. Een haïid op je 1 schouder, op Je arm: luister eenj verder met Mij. Je weet hq^hèi Je weet de weg. Laat Je niets v maken. Alleen zo komt er iets iL je leven en uit de geschiedenis. Dr. G. W. Reitserru Dr. O. W. Reltsema, vormd predikant te Rotterdai een boekje gemaakt in een waarvan er in Nederland niet vi aforismen op het gebied van h loof. Wat is een aforisme? Het i denhoek zegt „een korte spreuk". Soms is het bij Rel een meditatie van minder da woorden. Maar altijd belangri noeg om erover na te denken, o het er mee eens is of niet. „G niet te gelovig" (64 blz.; 7,50) uitgave van Van Gorcum en C Assen. in Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM.' DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4. Rotterdam Tel. 010-115588 (Red.) Schledamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv.) DEN HAAG LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel 070469445 ZWOLLE ORONINOEN: Postbus 3 Melkmarkt 56, Zwolle Tel. 05200-17030. HAARLEM Vertegenwoordigers van organisaties die zich bezighouden met het vertalen van de bijbel ln Afrika, hebben een lijst opgesteld van honderd talen, waarin de bijbel met voorrang moet worden overgezet. Er wordt op het ogenblik gewerkt aan de vertaling van de bijbel in 290 Afri kaanse talen door diverse organisa ties. In 225 gevallen betreft het talen, waarin de bijbel nog niet eerder ver taald is. In de andere 65 gaat het om nieuwe vertalingen, omdat de be staande niet meer voldoen. Dat kan zijn omdat te zeer te merken ls, dat ze vertaald zijn door buitenlanders, of ook wel omdat de taal Ingrijpend veranderd ls. Coördinatie Om het vertaalwerk ln Afrika beter te coördineren en om wegen te zoeken om het verder uit te breiden, hebben afgevaardigden van de wereldbond van bijbelgenootschappen, van de Wycilffe bijbelvertalers en van een lutherse vertaalorganisatie eind mei met elkaar overlegd ln Abidjan, de hoofdstad van Ivoorkust Een eerste resultaat van dit overleg was de op stelling van de prioriteitenlijst. Een voorzichtige schatting geeft aan. dat voor de 290 vertalingen minstens vijftig miljoen gulden nodig is. Alleen het vertalen van de bijbel ln de hon den! talen die nu op de prioriteiten lijst zijn geplaatst, zal de komende vijftien tot twintig Jaar minstens tien miljoen gulden vergen. Nederlanders De vertalers (mensen die zo'n taal als moedertaal spreken) krijgen hulp van speciaal opgeleide theologische lin guïsten. zoals dr Kees de Blois, die in Oost-Afrika werkt De wereldbond van bijbelgenoot schappen heeft opnieuw een Neder lander in opleiding genomen om straks dergelijke vertaalprojecten wetenschappelijk te begeleiden. Het is drs Krijn van der Jagt. Hij vertrekt nog dit najaar met zijn gezin naar Soedan voor een taalkundig onder zoek. waarop hij hoopt te promove ren. Tevens zal hij al betrokken wor den bij een groot aantal vertalingen ln dat land. In totaal worden in Afrika vijftien honderd talen gesproken, een derde daarvan alleen al ln Nigeria en Zaïre. Tot nu toe is de bijbel, of op zijn minst het nieuwe testament in 225 talen verschenen. Bert in 't Groen ln Overweg, het blad van het bisdom Breda, over de situa tie in de r.k. kerk (maar zijn tekening zal protestanten niet vreemd voor komen): Velen van u hebben de uittocht en het niet meer aanhaken van mensen meegemaakt. De kerk van de herdershond is er een van de geslagen hond geworden en een klein groepje blijft achter, teruggetrokken in het gebouw. Ze praten een door enkelen herkenbare maar door velen onher kenbare, vervreemdende taal. Er is nog steeds een eenrichtingsverkeer. Christus is en vergeef me de uit spraak te veel aanwezig in de eu charistie en te weinig in 't leven van alledag. Kerk-zijn houden we te veel in de kerk en gelovig leven zien we het meest herkenbaar in de liturgie. Wat doen we met mensen die hier niet bij aan kunnen sluiten? Blijven we wachten tot op de dag dat ze met hangende pootjes terugkomen, of durven we ook zelf schuld bekennen en openlijk verklaren, dat wij grote fouten hebben gemaakt? De inventa risaties in de verschillende dekenaten hebben nogal hoogkerkelijke activi teiten opgeleverd. Drie-kwart van ons kerk-zijn speelt zich af in het kerkge bouw. in de liturgie. Eigenlijk hoeven we hier niet van schrikken, we wisten het wel. Maar waarom maken we ons dan zo druk, dat kerk niet meer aan spreekt? Soms denk ik wel eens, dat dit een schijndrukte is. Dat we ons geen moeite getroosten om een wer kelijke analyse te maken waarom zo- velen afhaken. Vooroordelen Ds. J. L. C. Boertjens, die namens de christelijke gereformeerde kerken in Israël werkt, schreef ln De Wekker een artikelenreeks over de „anti-zen dingswet" in Israel. Zijn conclusie: Afsluitend wil ik zeggen, dat de wet op de verleiding tot verandering van godsdienst een wet is die onrecht doet aan de christelijke gemeenschap in Israël, een wet die door haar intole rante achtergrond schadelijk is voor de staat Israël zelf en beter weer zo spoedig mogelijk uit het Israëlische, wetboek kan verdwijnen. We moeten ons door deze ontwikkeling niet laten ontmoedigen. We zullen door moeten gaan met het zoeken van de ontmoe- PAiESTER- OOCENTEN HTjcke. izes rinA lisd^j Uit het r.k. weekblad De Bazuin ting en het gèsprek met Israël, met het joodse volk. We zullen door moe ten gaan met het wegnemen van de wederzijdse vooroordelen. In Israël. Maar ook in Nederland, ook in de kerk heeft Israël nog niet die plaats die het zou moeten hebben. Nog meer dan tot nu toe het geval is zal Israël aan de orde dienen te komen in de prediking, in de katechese, ln de theo logische opleiding. Als de kerk haar eeuwenlange houding van hoogmoed ten opzichte van het Joodse volk niet opgeeft, heeft ze geen recht om kri tiek op joodse vooroordelen tegen het christendom te uiten, zelfs niet als deze vooroordelen wettelijk worden vastgelegd. We mogen kritiek hebben op de wet, maar we moeten ook nuch ter blijven. Een situatie die tweedui zend jaar lang ls scheefgegroeid wordt niet in dertig jaar rechtgetrok ken. Als we de wet in dit kader plaat sen wordt onze kritiek er niet minder op, maar wel wordt die kritiek dan tegen de juiste achtergrond ge plaatst. En wat de ontmoeting en het gesprek met Israël betreft, daarmee gaan we door, ondanks de wet. Expermiment Prof. dr. J Verkuyl in het Gerefor meerd Weekblad (uitgave Kok): Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat in de huidige context niet de deconfessionalisering in de politiek moet worden nagestreefd, maar de réconfessionalisering in oecumeni sche geest. Daarom juich ik het expe riment om te komen tot een oecume nisch georiënteerde politieke partij als het C.D.A. toe. Het is een gewaagd experiment. Maar als wij in wereld- verband streven naar de vorming van oecumenische gemeenschappen mid den in de wereldgemeenschap, als we trachten ondanks en temidden van de invloeden van de diverse christelij ke tradities te komen tot een oecume nische consensus, dan begrijp ik niet waarom niet gestreefd zou worden naar een gezamenlijke oecumenisch handelen binnen onze eigen samenle ving op politiek terrein. Dat experi ment kén mislukken. Het C.D.A. kén in plaats van een oecumenisch geo riënteerde partij een kleurloze mid denpartij worden. Maar dat behoeft niet het geval te zijn. Het door Goud zwaard c.s. opgestelde program: „Niet bij brood alleen" is allerminst volmaakt, maar „rechts" ls het niet, ondanks het feit dat de kandidaat voorzitter van de PvdA. Max van den Berg dat vindt. De uitdaging van het experiment, dat C.D.A. heeft, is dat het temidden van de telkens wisse lende agenda van de actuele nationa le politiek moet leren om te koersen op het coördinaten-systeem van een oecumenische wereld-agenda. Dit ex periment verdient daarom gelovige en dus kritische steun. Zending In het blad van de Parousiazi De Pionier, ziet Adriaan Strinj de zending een onoverbrugb: tussen wat hij in navolging 1 Enklaar noemt; de oecumenisi de evangelischen: Het zal duidelijk zijn, dat het beide groepen toch moeilijk elkaar te vinden, zeker in de pr^^o van evangelisatie en zending. Evangelischen zien een scheidinf sen gemeente en niet-gemeentqjm sen hen, die „in Christus" zijn eó( die nog „in de duisternis wandr Hun boodschap is daardoor sr weer aan een ieder: KOM IN CS TUS door Hem te aanvaardei Heiland en Heer. In de eucumen ls gedachte gaat men uit van een ial< lering van gemeente en niet-geiWei te: de kerk is onderdeel van din reld, grensoverschrijding is ei|ch meer bij. nge Volgens evangelischen komt heën i in zijn openbare vorm met de Plvri sia, de wederkomst van Chil hi Vóórdien groeien onkruid en ton samen op in de gemeente, dieh niet de hele mensheid omvat. Aaker eind van de geschiedenis worimi wereld geoordeeld, ook het onkrter de gemeente en de tarwe wordlir nengehaald in de schuur. Werdte schiedenis is daarom ook oordel schiedenis en we dienen ieder 4»^ roepen, te vlieden voor de konfw toorn in Jezus Christus. Dit si zi schril af bij de eenzijdige sjalontn i orie der eucumenischen, die blijH vi alle perspectief op zonde en oaar verloren hebben. bi Een evangelisch christen ziet ftne tus als UNIEK: de ENIGE 1 ve Waar men dialoog wel zien wil a 11 „spreken met" (anders is commd tie immers onmogelijk), moet dl h sprek altijd een stuk proclamatad houden van de Levende Heer e»i v mende Koning, voor wie een iednti moeten buigen. Men ziet niet-ct bu lijke godsdiensten niet als doóoi Heilige Geest geïnspireerd, maèui listen van Satan, waardoor hij met nen gevangen houdt. b Het hele mens-, Christus-, Heilsik* ninkrijks-, en toekomstbeeld il tj danig verschillend, dat samei king een illusie is. Als evangi st christen kan ik maar één opldor: suggereren: Merfs, toets uw hui m taire dromen aan bijbelse realltéui en laat de Koning spreken voor rd Wie in Hem (de Zoon) gelooft, t at niet veroordeeld; wie niet gelo®u reeds veroordeeld, omdat hij ic heeft geloofd in de naam van de v geboren Zoon van God. (Joh. 3^

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2