Geen orthodoxe Joden bij liberaal congres Uit brieven van lezers Geen obstakel meer voor fusie in België Pretoria arresteert kerkelijk veldwerker VANDAAG Bede in de troonrede: 450.000 hand tekeningen CDA-fractie verontrust Camara mag weer genoemd Hervormden op bres voor Mahlangu Kerk neemt wereldraad in bescherming Boekje van kerken over Molukkers voorbijganger; Conferenties VRIJDAG 7 JULI 1978 3=== Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De twee orthodoxe Joodse kerkgenootschappen In ons land hebben gisteravond verstek laten gaan bij de opening van het twintigste internationale congres van de wereldbond voor progressief Jodendom, dat tot maandag in het Amsterdamse Hilton Hotel wordt gehouden. De orthodoxe kerkgenootschappen maakten bezwaar tegen de meditatie ve openingsceremonie van het con gres op het congresthema Ma-amiem (Ik geloof), ontleend aan het Dagboek van Anne Frank. De Nederlandse li berale rabbijn Avraham Soetendorp ontkende gisteren dat de opening een formele dienst was en hij zei dat hij het jammer vond dat de orthodoxe Joden geen vertegenwoordiger wil den sturen. Hij las de brief voor waar in zij afzegden maar Soetendorp stel de met voldoening vast dat de ortho doxe Joden de praktische samenwer king met de liberalen willen voortzet ten en verstevigen. De uit Amerika afkomstige rabbijn Richard O. Hlrsch vertelde dat moei lijkheden. zoals er in ons land tussen de liberale en orthodoxe Joden blij ken te bestaan, in de VS onbekend zijn. In Nederland Is het liberale Joden dom vertegenwoordigd door de libe raal-religieuze gemeenten in Den Haag en Amsterdam. Deze beweging is echter veel krachtiger vertegen woordigd in de Verenigde Staten en Engeland. In Israél wonen ongeveer 6.000 Joden die aangesloten zijn bij de beweging. In dat land groeit de groep liberale Joden nog steeds. Rabbijn Richard G. Hirsch, de secre taris van de wereldbond die vanoch tend de belangrijkste toespraak van het congres houdt, vertelde gisteren dat de liberale Joden wel nog steeds moeilijkheden hebben met de ortho doxe rabbijnen in Israël. „Ikzelf word niet als rabbijn erkend door mijn or thodoxe collega's", vertelde hij. Sinds enige tijd woont hij in Israël, nadat het hoofdkantoor van de bewe ging van progressief Jodendom ver huisde van New York naar Jeru zalem. De relatie van de progressieve Joden tot de staat Israël is sinds de oprich ting van de staat in 1948 steeds nau wer geworden. Rabbijn Hirsch vertel de gisteren dat er een tweede liberaal Joodse kibboets op stapel staat. Er zijn dertien gemeenten en een libe raal Joodse school. Bondsvoorzitter rabbijn dr. David H. Wice zei echter dat er in Israël grote behoefte bestaat aan liberaal Joodse gemeenten. „Onze beweging houdt niet vast aan de oude teksten. Wij aanvaarden nieuwe tëksten en nieuwe liturgische vormen die passen in de moderne wereld", legde hij gisteren uit. Het effect is echter dat het orthodoxe Jodendom de liberalen moeilijk als geil jkw aardige n kan aan waarden. Rabbijn Hirsch pleitte gisteren voor een pluralistisch Jodendom. ..Wan neer de Joden in Israël ons niet bin nen het Jodendom als gelijkwaardi- gen kunnen aanvaarden, is het ook moeilijk van ons een loyale houding tegenover Israël te verlangen", zei hij. Hij zette uiteen dat zijn beweging zich verre houdt van de theologische inzichten die er toe leiden, dat de thans bezette gebieden bij Israël wor den ingelijfd. Veiligheid voor Israël, niet de theologie, acht hij het sterkste motief voor het bepalen van de om vang van de staat. Hij vertelde dat de Wet op de Terug keer in Israël nog steeds tegen de liberale Joden discrimineert. Drie re cente pogingen om deze wet te veran deren zijn mislukt, maar zowel in Israël als in de diaspora is wel meer belangstelling gegroeid voor de rech ten van de liberale Joden. Zo heeft het Wereld Zionisten Congres voor het eerst een resolutie aanvaard, waarin gevraagd wordt om religieus pluralisme binnen de zionistische be weging. Een beeld van de persconferentie. Van links naar rechts dr. Manrits Goudeket, de heer Sal van-Wesel, voorzitter van het organisatie-comité, de rabbijnen David Lilienthal, Avraham Soetendorp, dr. R. Hirsch (secretaris van de wereldbond) en dr. David H. Wice (president van de wereldbond). ONBESCHAAMD pOÜ De synode van de Gereformeecde j pje Kerken (vrijgemaakt) heeft een brie tj, 1 gezonden aan De Vrije Gereformeerde Kerken van nee Zuid-Afrika. de kerken waarmee zij Sam en a W hooi dire< Duit verk twe« van zien Telegram Van een onzer verslaggevers BRUSSEL Het Is thans definitief, dat op 30 september de verenigde protestantse kerk in België officieel wordt opgericht De drie kerken, die in deze fusie sa mengaan. hielden de afgelopen dagen hun laatste vergaderingen ter bespre king van de constitutie en de kerkor de voor de verenigde kerk. Er werden nog wel enkele wijzigingen voorge steld. maar de mogelijke verbeterin gen zijn niet van fundamentele aard, zodat het niet meer nodig is. daarvoor een buitengewone zitting van synode of classis te houden. De drie kerken die samengaan, zijn de protestantse kerk. de hervormde kerk en de gereformeerde kerken. Op 30 september vergaderen de pro testantse synode, de hervormde syno de en de gereformeerde classis nog elk afzonderlijk ter afsluiting van za ken. die nog intern zijn te regelen, 's Middags komen de afgevaardigden van de drie kerken dan gezamenlijk bijeen om in te stemmen met de institutionele eenheid en het installe ren van de synodale raad (mode- ramen). Vanaf die datum zullen de Belgische gereformeerde kerken dan ook niet meer behoren tot het kerkverband van de gereformeerde kerken in Ne derland. Op zaterdagmiddag 4 november zal in de grote zaal van het congrespaleis te Brussel een bijzondere dankdienst worden gehouden in verband met deze eenwording. Gisteren vergaderde het bestuur van het verbond voor progressief joden dom. Het bestuur besloot een tele gram te zenden aan de Europese rege ringsleiders, die dit weekeinde bijeen zijn in het Westduitse Bremen. Het bestuur vraagt in zijn telegram bij de Sowjet-autoriteiten te protesteren te gen de hoge straffen die enkele jood se Russen zojuist hebben gekregen. Vanmiddag discussieert het congres over de leefomstandigheden van de Joden in de Sowjet-Unie, Latijns- Amérika en de Arabische wereld. Met name de Joden in 8yrië zullen de revue passeren. Morgen zal een nieuwe liberaal Jood se rabbijn, drs. Edward van Voolen, plechtig in zijn ambt worden beves tigd. Hij heeft zojuist zijn studie beëindigd aan het Leo Baeck College in Londen. Rabbijn Van Voolen zal de vierde liberale Joodse rabbijn in ons land zijn. Hij wil zich speciaal bezig houden met de buiten de grote centra verspreid wonende Joodse Nederlan ders. KATWIJK Het comité „Bede in de troonrede" heeft 450.000 handtekeningen verzameld van mensen, die in de troonrede weer een betuiging opgenomen willen zien van afhankelijkheid van God. De actie wordt gevoerd in sa menwerking met de hervormde gemeente te Katwijk aan Zee. Ds. W. Arkeraats en de heer E. J. Bergman uit Katwijk hebben vo rige week 396.000 handtekenin gen aan minister-president Van Agt overhandigd met het ver zoek de petitie in de minister raad te bespreken. Premier Van Agt heeft toegezegd de zaak op de agenda van de ministerraad te plaatsen, aldus ds. Arkeraats. Een afschrift van de petitie is gestuurd aan koningin Juliana. De handtekeningen komen vol gens het comité uit alle kerken, ook uit de rooms-katholieke kerk, maar voornamelijk toch wel uit de gereformeerde ge zindte. Deze rubnek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op m deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen of readies op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover of over het mef plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij hefaas met corresponde ren Bneven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859. Amsterdam Bij pubkkatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld. Rijk en arm (2) Vooral wereldwijd een groot pro bleem. De heer Slotemaker ziet het in het slot van zijn stukje onder boven staand hoofd, wel erg simpel en op zijn zachtst gezegd ook erg eenzijdig. Hij schrijft aan het slot, waar het kennelijk over Nederland gaat: „wel wetten gemaakt om de 16-17-Jarigen aan te pakken, die opgroeien voor de werkloosheid, die niet door hun schuld is, maar de schuld van dit systeem, dat de rijken aldoor rijker maakt en de armen armer. Kijk om je heen,'. Nu. dat laatste heb ik gedaan. Direct onder zijn stukje stond onder WERK dat er ln Nederland 92000 banen openstaan. Dit ondanks de nog steeds voortschrijdende „im port" van buitenlandse arbeiders. Kan ln deze richting niet een gedeel telijke oplossing van het werkloos heidsprobleem worden gevonden? Verder terugkijkend zag ik voor de „gewone man" vroeger de fiets, daar na de brommer en nu de auto. Voor de diaconie en het armenhuis kwa men de vrijwel beste sociale voorzie ningen ter wereld. Voor het weekje vakantie op de fiets kwam het vakan tiehuisje. net hotel^ïenslon en ten slotte Schiphol, waar u in deze tijd de tienduizenden (gelukkig) kunt zien vertrekken naar buitenlandse vakan- .tie-oorden. Het probleem Rijk en Arm blijft bestaan, maar dat in ons land de armen steeds armer worden ls een pertinente onwaarheid. Het schijnt soms wel dat men zich tegen woordig arm waant, wanneer er el ders nog iemand is die het beter heeft. Amstelveen J. van Rijs Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4. Rotterdam Tel. 010-115588 (Red.) Schledamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv.) DEN HAAQ/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLEGRONINOEN: Posious 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030. Voetbal-hysterie (3) Toen lk het artikel van Okke Jager las „Voetballen is mannenwerk" dacht lk nadrukkelijk: „Niet op rea geren". Het was zo duidelijk een stuk je van een jongen die nooit competi tie gespeeld had. die nooit de vreugde en het verdriet gekend had van te winnen of te verliezen in een zoge naamd belangrijke wedstrijd, die nooit de voldoening had gekend van een overwinning die je als team had bevochten of de ellende dat het on danks alle inzet toch net niet gelukt was. Nee, dacht ik. daar moet je niet op ingaan. Veel te diepzinnig geklets van een sociologische geïnteresseer de buitenstaander op de tribune. Maar als dan Koos van Weringh aan de nadere kant belangrijk gaat doen en voetbal gaat vergelijken met een zonnestraal op een schilderij van Rembrandt, dan denk ik: nu toch wel even reageren. Dat ls net weer over dreven aan de andere kant. Gun die voetballer zijn plezier, gun die oud voetballers die nu op de tribune zit ten hun ontspanning en doe er niet te belangrijk over. Voetbal, met alle ontsporingen die er plaatsvinden, is een stoere teamsport. Je leert erbij om jezelf een beetje ondergeschikt te maken aan het elftal, je leert teleur stellingen te verwerken en je moet'na afloop wel een koude douche nemen om weer te beseffen: Het was leuk, maar er zijn belangrijker dingen. Hummelo Ds F. J. Dun oud-voetballer vrije kerk? Toch immers niet. Zitten we nu niet weer de marxisten als Nkomo en het Patriottisch Front te steunen en geld en morele steun te geven aan de Swapo? Een bidstond voor de vervolgde broeders en zusters in Ethiopië en verder in Afrika is voor ons heel noodzakelijk. Maar laten de kerken dan ook ophouden dergelijke vervolgingen voor te bereiden en er steun aan te geven. Amsterdam R. M. Vunderink Borreltafel Terecht, gezien de bevindingen van de onderzoekcommissie, herleidt de redactie in haar commentaar van 27 juni de geruchten inzake malafide koopsompolissenbezitters tot de bor reltafel. Echter vraag ik me af. of zij zelf wel de nodige voorzichtigheid be tracht, wanneer zij als conclusie van de commissie vermeldt, dat „er vier op het bezit van een polis worden betrapt". Dat kan immers niet gezegd worden. Zelfs het woord „constate ren" gaat te ver. Hoe het eindoordeel ook möge uitvallen, vast staat dat de betrokkenen zelf hun polisbezit heb ben aangegeven, al in de eerste week van maart. Er viel dus niets meer te constateren, laat staan te „betrap pen". Wat intussen veel curieuzer is en dat raakt niet de borreltafel maar de redactietafel is het feit, dat Trouw van dinsdag 7 maart be richtte: „Vijf CDA-polltici geven be zit koopsompolis toe". De commissie rapporteert daarentegen dat het om drie Kamerleden en een minister gaat. van welke drie er één bij de VVD thuis hoort. Het lijkt mij op de weg van de redactie te liggen, in het be lang van haar eigen aanzien, de lezers hieromtrent enige opheldering te ver schaffen. Lochem mr J. van Leeuwen Ethiopië Zowel de hervormde als de gerefor meerde synode ls verontrust over de vervolging van de christenen ln Ethi opië. Daartoe hebben zij opgeroepen tot gebed voor die broeders en zusters in dat land. Dat is een goede zaak. want de vervolging en teneur aan de kinderen Gods is daar verschrikke lijk. Niemand kan dit keren, alleen de Almachtige kan dit Maar de Neder landse kerken die lid zijn van de Wereldraad van Kerken, hebben mee geholpen veel vervolgingen in Afrika voor te bereiden. In Angola vochten drie groeperingen om de macht. MPLA om een marxistische overheer sing te krijgen, FNLA en Unitas stre den om een meer westerse democra tie te bewerken voor Angola Hierin streden veel christenen (katholieken). Wie hebben onze kerken gesteund? De MPLA toch zeker We wensten voor de Angolezen liever marxisme dan vrijheid. Is er nu in Angola een Naschrift redactie: In ons bericht van 7 maart werd op gezag van fractieleider Aantjes ge zegd dat vijf CDA-polltici het bezit van een koopsompolis hadden toege geven. In hetzelfde bericht stond, dat al bekend was dat het onder meer ging om de heren Van Eisen, Kruisin- ga en om mevrouw Lücker-Be- rgmans. Later, na de 7e maart, is bekend geworden dat het bovendien ging om de heer Westerterp en om mevrouw Korte-van Hemel. In het eindrapport van de commissie werden als bezitters van een koop sompolis genoemd: Westerterp, Van Eisen en mevrouw Lücker-Bergmans tallen CDA) en de echtgenote van De Koster (WD). Daaraan ontbreken dus de eerder genoemde namen van Krutslnga. en mevrouw Korte-van Hemel. Wat mevrouw Korte-van He mel betreft: die is pas vorig jaar in de Kamer gekomen en het onderzoek van de commissie heeft zich daarom met op haar gericht Zij behoorde echter wel tot degenen die op 7 maart op de vraag van CDA-fractieleider Aantjes bevestigend beantwoordde Vandaar dat zij toen (bij de vijf) wel meegeteld is. Wat de heer Krulsinga betreft: deze heeft ook tegenover onze redactie eerder bevestigd dat zijn echtgenote een soort koopsom polis bezat, maar volgens de commis sie is die polis niet „relevant", omdat de heer Kruisinga niet in gemeen schap van goederen ls getrouwd. Het beheer van het vermogen van zijn echtgenote gaat dan ook buiten hem om. ginds het meest verwant zijn. De bi is bedoeld om de zusterkerken te bemoedigen in hun situatie die d< een zekere eenzaamheid gekenmi wordt. De hele wereld keert zich immers tegen hen en ook Nederl; Onze krant gaf gisteren dit berichl Uiteraard niet de gehele brief. Om meer schijnt daarin te staan dat mi zal voortgaan voor deze kerken te bidden „opdat het de Here moge behagen u een stil en gerust leven mei doen leiden in alle godsvrucht en vlak waardigheid. „Ook wordt daaraan deel toegevoegd een opmerking over de alle< gehoorzaakheid aan de overheid „(fl wer< het volk voorgaat in de weg van de hou gehoorzaamheid aan de geboden va de God". Wij zeggen niet dat een stil en Slei gerust leven geen zaak is die men ond elkaar niet al biddend kan wee toewensen, maar dan doet het er wé Dell toe zich af te vragen: in welke situatie? Men kan zich afvragen Hoe welke voorstelling de briefschrijven plai SAO PAULO Het is in Brazilië niet langer verboden, de naam van Dom Helder Camara in publikaties te noemen. Ook is de censuur op het weekblad O Sao Paulo, die zes jaar heeft geduurd, opgeheven. O Sao Paulo is het blad van de aartsbis schop van Sao Paulo, kardinaal Arns. AMSTERDAM Komende zon dag staan alle korpssamenkomsten van het Leger des Heils in het teken van het internationale Leger-thema „Geloven ls een feest". Geprobeerd wordt iets mee te beleven van het eeuwfeestcongres in Londen, dat zon dag zijn hoogtepunt beleeft. BAARN De Duitse afdeling van Trans World Radio (TWR) heeft vier miljoen mark beschikbaar gesteld om het vermogen van de kortegolf- zenders te Monte Carlo op te voeren van 100 kWatt tot 500 kWatt, om tot een betere ontvangst te komen. Via Monte Carlo zend TWR ook elke week Nederlandse programma's uit (zaterdag 12.15 uur op de 31 meter en woensdag 23 uur op de 205 meter). TERNEUZEN Het hervormd re gionaal dlakonaal werkverband Oost-Zeeuws-Vlaanderen heeft de Frans-Nederlandse protestantse ge meente in St. Catherine-de-Fierbois in de Touraine (Frankrijk) aan een nieuw orgel geholpen. DEN HAAG De hervormde kerk heeft er bij de Zuidafrikaanse presi dent Diederich zeer op aangedron gen. dat hij het gratieverzoek van de 22-jarige ter dood veroordeelde Solo mon Mahlangu inwilligt. „Iedere daad van clementie van de -escalatie zal zijn uitwerking hebben op rassenverhoudingen in het land en bijdrage zijn voor vreedzame oplos sing van geschillen. Mede met het oog op de leeftijd van Mahlangu is gratie verlenen een daad van kracht en niet van zwakte." aldus dr. A. H. van den Heuvel in een telegram aan president Diederich. Tevens heeft hij minister Van der Klaauw gevraagd, via de Nederlandse ambassadeur in Preto ria om gratie voor Mahlangu te ver zoeken. Mahlangu werd met een medestan der. Mondy Motloung, in Johannes burg achternagezeten door veilig heidspolitie. Terwijl Mahlangu zich verborgen hield, raakte Motloung be trokken ln een schietpartij, die twee mensen het leven kostte. In verband met hersenletsel, in hechtenis opgelo pen. is Motloung nog niet berecht. Mahlangu werd ter dood veroordeeld wegens moord, ondanks de erkenning van de rechter, dat hij geen enkele van de dodelijke schoten had afge vuurd. Hij werd schuldig verklaard wegens misdrijven in vereniging. KAAPSTAD De Zuidafrikaanse politie heeft woensdag de 39-jarige Rommel Roberts gearresteerd, een rooms kantholleke leek, die als veld werker in dienst was van de Zuidafri kaanse raad van kerken. Roberts zou zijn aangehouden onder sectie zes van de wet op het terrorisme, hetgeen als gevolg heeft dat hij eenzaam is opgesloten en geen contact met een advocaat mag hebben. De aanklacht is onbekend. Tot voor kort was Roberts coördina tor van het Comité Kaapstad, waarin meer dan twintig organisaties zitten en dat zich richt op hulp aan de zogenaamde „squatters". Dit zijn mensen die in provisorische behuizin gen bij de grote steden wonen. De mannen hebben daar hun werk als trekarbieder. Zij hebben geen recht op een woning en hebben daarom hun intrek genomen, samen met hun HANNOVER (herv. persb.) Het bestuur van de evangelische kerk in West-Duitsland heeft de kritiek afge wezen, die de Duitse ondernemers hebben geuit op de wereldraad van kerken. De kerkbestuurders hebben de werkgevers doen weten dat de wereldraad niet alleen naar zijn poli tieke uitlatingen mag worden gemeten. Zij deden dat in een gesprek met de werkgemeenschap van protestantse ondernemers in Hannover onder lei ding van de voorzitter van de EKD, bisschop dr. Helmut Class van Hann over. Het gesprek duurde drie uur en onder de deelnemers waren de bis schoppen Harms en Scharff. Namens de protestantse werkgevers was door dr. Gisbert Kley, hun eerste voorzitter, harde kritiek op de wereld raad geoefend. De „Duitse economie" had zich in het bijzonder geërgerd aan de „ongenuanceerde veroorde ling van multinationale concerns door Geneve". Ook de kritiek vanuit Genève op de politiek van Zuid-Afri- ka en het pleiten voor steun aan geweld van bevrijdingsbewegingen achtten de werkgevers minder juist. De kerkelijke leiders uit Duitsland hielden de werkgevers voor dat de wereldraad meer omvat dan wat poli tiek de aandacht trekt. De wereld raad is intensief bezig met de grond slagen van de christelijke verkondi ging en de eenheid van de kerken. Ook werkt de raad aan de handha ving van de mensenrechten in landen met een verschillende maatschappe lijke ordening. De raad is dus niet eenzijdig, aldus de kerkleiders. De raad is een profetische door de Geest gedreven beweging, die door zijn vernieuwend denken met be staande structuren in botsing kan komen, zo zeiden zij. <ad\ertentie) Wending, hei maandblad voor evange lie, cultuur en samenleving, komt deze maand met het themanummer. Geloven in vrouwen waarin o.a. aandacht voor: - feministische theologie - de relatie tot de bevrijdings bewegingen in de derde wereld - het werk van de Emancipatie- kommissie - een gesprek met Helen Knop- per Te bestellen bij: Boekencentrum. Postbus 84176, Den Haag. tel.: 070-512111. Stuur mij 1 exemplaar van het juli/ augustusnummer van Wending 4.75 verzendkosten) Stuur mij een proefabonnement van 4 maanden voor 10,-. gezin, in hutten van blik en karton. De regering is bezig deze onderko mens op te ruimen. Roberts comité had zich belast met de opvang van mensen van wie de behuizingen werden vernietigd. Zo vroeg hij gemeenteleden van de ker ken om onderdak voor de squatters. Sinds kort had hij zijn werk overge dragen. Hij was bij zijn arrestatie, bezig met het organiseren van een internationale gebedsdienst, op 30 juli a.s. aan de vooravond van de aanval met bulldozers die de regering wil ondernemen op de grote squatter- nedeizetting Cross Roads bij Kaap stad. Inmiddels heeft de CDA-fractie in de Tweede Kamer blijk gegeven van haar verontrusting over de arrestatie van Roberts. Waarnemend fractie voorzitter Lubbers liet gisteren een brief bezorgen bij de Zuidafrikaanse ambassadeur in ons land waarin hij de verontrusting onder de aandacht brengt en vraagt om een rechtvaardi ge behandeling van Roberts. Lubbers noemt Roberts, die dit voorjaar nog in Nederland was, een ook in Neder land gerespecteerd kerkelijk werker. Verder hebben de CDA-Kamerleden Van Dam en Aarts de minister van buitenlandse zaken Van der Klaauw gisteren schriftelijk gevraagd stap pen te ondernemen voor een recht vaardige behandeling van Roberts door de Zuidafrikaanse autoriteiten. De Kamerleden wijzen erop dat Ro berts werk onder meer gericht was op het recht van de zwarte Zuidafrika nen op behoud van hun woonge bieden. JOHANNESBURG (AP) De rooms katholieke bisschoppen van Zuid-Af- rika hebben een krachtig beroep ge daan op premier John Vorster, de negentien katholieken die om reden van staatsveiligheid vastzitten in staat van beschuldiging te stellen of los te laten. Zij dringen er bij de premier op aan de „onverzoenlijke apartheidspolitiek" los te laten. De open brief aan Vorster is onderte kend door de aartsbisschop van Kaapstad, kardinaal McCann, vier andere aartsbisschoppen, zes bis schoppen en monseigneur M. Banks uit Volksrust. Aanleiding tot de open brief wordt gevormd door het politieoptreden te gen de internationale katholieke ar beidersorganisatie .young christian workers". De Zuidafrikaanse leden daarvan hebben zich ingezet voor so ciale rechtvaardigheid voor zwarten. Van de negentien gearresteerde leden van de beweging zijn er zeventien zwart. DEN HAAG Drie kerken, de rooms-katholieke, de hervormde en de gerfeformeerde, hebben een initia tief genomen, dat betere relaties tus sen Molukkers en Nederlanders, met name in kerkelijk verband, wil bevor deren. Zij lieten daarvoor een boekje samenstellen, dat een leemte wil vul len in de bestaande onvoldoende achtergrondinformatie over deze minderheidsgroepering in ons land. Het heet „een volk op reis" en zal aan alle kerke- en parochiëraden van ge noemde kerken worden toegezonden. mer van den zaa Far Er sele ble- gro ste» aar Ui zich maken bij begrippen als godsvrucht en waardigheid. Is daarmee de wijze waarop de gehoorzame regering Vorster optreedt tegen de zwartman en msgen haar tegenstanders in overeenstemming. Kan men het Robbeneiland een toonbeeld van waardigheid noemen? Of de wijze waarop de werkgelegenheid voor de zwarten geregeld is: mannen in de steden, vrouwen en kinderen in ellendige omstandigheden in de thuislanden terwijl de mannen eens in het halfjaar even naar huis kunnen? Wie aarzelt om zulke toestanden beestachtig te noemen? De Zuid-afrikaanse regering behoeft' zich dan ook geen enkele illusie te maken dat ze.„een instrument in Gods hand" zal zijn om de revolutie tegen te houden. Die revolutie roept ze in tegendeel op. In zo'n situatie bi zusterkerken spelen op de overigens bijzonder menselijke begeerte naar een stil en gerust leven is onbeschaamd. De proef op de som zou kunnen zijn de vraag: zou men een dergelijke brief ook wagen te versturen aan zwarte kerken, aan gelovige broeders en zusters die niel aan één tafel mogen zitten met blanken? Aan mensen met wie als slaven gehandeld wordt? Deze brief; een dieptepunt in een misverstaan van het evangelie. En dat r uitgerekend door een kerk die zich „vrij"-gemaakt noemt. k Ha :ti Di 1 Het boekje maakt duidelijk hoe de Molukse gemeenschap in ons land •zichzelf ziet en beleeft. Het laat zien WySZynSKl welke gevolgen dat heeft voor het^^HHH_H leven in die gemeenschap en wijder voor het samenleven in Nederland. Het concentreert zich op die feiten, welke niet algemeen bekend, maar wel erg relevant zijn om tot een gede gen oordeel over en daardoor tot be tere verhoudingen met de Molukkers in Nederland te komen. BeroepingswerK NED. HERV. KERK Beroepen te Alblasserdam: dr C. 1 zemer te Scheveningen. Bedankt voor Werkendam en va Onstwedde: J. Smit te Hllversuc voor Ermelo (toez.): G. Blenk te Wo. brugge. Intrede op 9 juli te Nagele-Tollebeel H. C. v.d. Meulen uit Rinsumageesf te Den Haag: dr H. R. Smid uit En meioord; te Scheveningen: E. K. Tey geler uit Katwijk a.d. Rijn. GEREF. KERKEN Afscheid van Westmaas: J. Groent velt ber. te Broek op Langedijk; va: Middelharnis: P. Schravendeel ber. Ij. Ferwerd; van Amsterdam-Noord: l van Verse.veld, ber. te Franeker. j' Intrede te Zuidhorn: P. van Loo tl Brielle: te Numansdorp: J. A. va: Rootselaar kand. te Amsterdam: ti Rotterdam-Charlois; dr J. Vlaardift gerbroek te Leeuwarden-West. GEREF. KERKEN (VRIJG.l J Z( Beroepen te Vrouwenpolder; K. V „bi van Egmond, kahd. te Kampen. w d GEREF. KERKEN (VRIJG. B V Beroepen te Maassluis: P. Veldhui' h zen, kand. te Spakenburg. d' n GEREF. GEMEENTEN Beroepen 11 T Kruiningen: J. van Haaren te Amenj. v foort; te Nieuwerkerk (Zld); J. Kareni w te Opheusden. n a Bedankt voor Aalst: J. Mol te Rijlj.. s sen; voor Ouddirp; E. Venema U d Drachten. Merv en Merla Het ln evangelische kringen bekent zangersechtpaar Merv en Merla Wal son komt eind augustus weer vanu^ Israël naar Nederland. Hun liederr over Gods plan met Israël spreki velen aan. Zij zijn te horen van augustus tot 2 september. Op de laat ste dag zal in Tivoli te Utrecht e slotconcert gegeven worden. Naam Adres Plaats Het beschrijft onder meer de situatie van deze groep in het voormalige Nederlands-Indië, het waarom van haar komst naar ons land. de ontwik kelingen sindsdien en hoe die door deze groep werden beleefd. Tenslotte wordt aangegeven onder welke voorwaarden over en weer be tere contacten en begrip kunnen groeien. De handreiking geeft ook veel feitenmateriaal in kerkelijk-, maatschappelijk- en ander verband. „Een volk op reis" kan voor ƒ2.50 worden besteld bij (o.a.) het her vormd persbureau, postbus 85932, 's-Gravenhage. - - De rooms-katholieke universiteit Lublin in Polen heeft de Poolse kar naai Wyszynski voorgedragen voor< Nobelprijs voor de vrede. In een br aan het comité in Stockholm, dat f jaar beslist over de toekenning de prijzen, schrijft de universiteit, i de kardinaal de vredesprijs verdl« vanwege zijn bezorgheid voor mensenrechten, ongeacht geloof opvatting. Een-zelf-ig met anderen, mensen die zonder (vaste) pai door het leven gaan. 15-21 juli, Alerdinck, Laag Zuthem (tel. 052S 541). Mensen-samen; samen-mens, li-*1 juli, Emmaus Priorij, Maarssen (tc 03465-62146).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2