Peter Bergwerff en de voeten in de aarde
Equatoriaal Guinea Er wordt veel televisie
gekeken en weinig gelezen
Bisschop uit Bangladesj
bij gereformeerde zending
Duizenden pinkstermensen
komen naar Den Haag
Conferenties
Kerk verboden in
Vrijgemaakten
schrijven aan kerk
in Zuid-Afrika
Arbeidsonrust in Westberlijnse kerk
Kerk van Batenburg
naar stichting
Verzet tegen
hervorming
Zweedse kerk
Bijna 20 miljoen
voor
Mensen in nood
Oordeel van gereformeerde Argentijnen:
VANDAAG
VOORBIJGANGERS
=4-
DONDEROAG 6 JUU 1978
TROUW/KWARTET
door A. J. Klei
Mijn collega Peter Bergwerff van het
vrijgemaakt-gereformeerde
Nederlands Dagblad schrijft in zijn
krant, dat het „terecht" heel wat
voeten in de aarde zou hebben
„voordat laten we zeggen de
praeses van de (syn.) gereformeerde
synode met hartelijke woorden een
vrijgemaakte hoogleraar in „De blije
werelt" in Lunteren welkom zou
heten." Mijn vraag is: waarom die
voeten en waarom terecht?
Laat ik eerst even vertellen, hoe Peter
Bergwerff er toe komt. de
mogelijkheid te opperen, dat een
vrijgemaakte professor het in zijn
hoofd haalt eens een kijkje te nemen
in de Lun tere nse vergaderzaal van de
synode der (wat vrljgemaakten
noemen) synodale gereformeerde
kerken. De heer Bergwerff maakte in
Amerika mee, hoe
streng-calvinistische kerken daar
met elkaar en met andere kerken
omgaan. Het trof hem dat ze ginds
aanzienlijk minder preuts in
oecumenisch opzicht zijn dan wij
hier.
Collega Bergwerff geeft een paar
voorbeelden, welke tevens duidelijk
maken, dat wij er niet op kunnen
bogen, het enige land ter wereld te
zijn met een rijke sortering
protestantse kerkgenootschappen.
De Reformed Presbyterian Church,
die principieel orgels, om maar te
zwijgen van andere
muziekinstrumenten, buiten de
kerkdeur houdt, vergadert
onbekommerd met kerken, die zelfs
tegen een frivole accordeon in de
eredienst niet opzien. En de synode
van de uiterst stipte Orthodox
Presbyterian Church ziet er geen
been in zich te laten toespreken door
een afgevaardigde van d,e Reformed
Church, die in leerstellig opzicht
makkelijk een oogje dichtknijpt.
Zeer opmerkelijk vond Peter
Bergwerff dat de synode van de
Christian Reformed Church in
applaus losbarstte toen professor C.
van Til van de Orthodox
Presbyterian Church daar
binnenwandelde, en hem een plaatsje
vooraan gunde. Deze uitbundige
hartelijkheid trof de heer Bergwerff
vooral, omdat hij wist dat de heer
Van Til indertijd uit de Christian
Reformed Church was gestapt Dit
voorval met name gaf hem de
Ds C. Mak
opmerking in de pen. dat hij in
Lunteren iets dergelijks nog niet zag
gebeuren. Als goeie vrijgemaakte
tekent Peter Bergwerff hierbij
nauwkeurig aan. dat de vergelijking
enigszins mank gaat, omdat de
vrijgemaakten tenslotte niet uit de
„synodale" kerken gestapt, maar
gegooid zijn. Deze formulering is
overigens van mij.
Ik stel me thans voor datnee, laat
ik vandaag nou es niet professor J.
Kamphuis nemen, maar professor dr
J. DoumaIk stel me voor dat
professor Douma op zekere dag het
besluit neemt, een zitting van de
gereformeerde synode in Lunteren
mee te maken. Hij gaat achterin
zitten, waar stoelen voor de
bezoekers staan. Een van de
aanwezigen herkent hem, loopt naar
voren en fluistert voorzitter dominee
C. Mak in: de vrijgemaakte professor
Douma is in de zaal! Welnu, ik weet
wel zeker dat dominee Mak de
vergadering even zal onderbreken om
de heer Douma te begroeten en hem
zal vragen, op de eerste rij te komen
zitten. Voor applaus durf ik niet
instaan, maar ongetwijfeld zullen
mensen van de persdienst en het
kerkelijk bureau professor Douma
van de nodige papieren voorzien,
opdat hij de discussies goed kan
volgen. Waarom zou dit veel voeten in
de aarde moeten hebben? En waarorr
Prof. dr J. Douma
zou dat terechtzijn?
Gaat Peter Bergwerff er van uit dat
een gereformeerde synodepraeses
uiterst zuinig tegen vrijgemaakten in
het algemeen en een vrijgemaakte
hoogleraar in het bijzonder aankijkt.
En vindt hij dat dit terecht
geschiedt? Dit is onzin.
Gereformeerden, inclusief
synodevoorzitters, kijken eerlijk
gezegd nauwelijks meer naar
vrijgemaakten om. Ze zijn zó ver uit
elkaar gegroeid, dat vriendelijke
gebaren volstrekt vrijblijvend zijn
geworden. Hartelijke woor den van
welkom in Lunteren kosten niets en
hebben geen enkele voet in de aarde.
In de loop der jaren zijn de
„synodalen" (laat ik dit woord nu
maar even aanhouden) steeds minder
gereformeerd, en de vrijgemaakten
steeds méér gereformeerd geworden.
En tegen deze achtergrond lijkt het
me eerder, dat niet de hartelijkheid
van een gereformeerde
synodepraeses maar de komst van
een vrijgemaakte hoogleraar naar
„De blije werelt" heel wat voeten in
de aarde zal hebben. Is dèt terecht?
Misschien wel. Als ik vrijgemaakt
was. zou ik tenminste met de
schorsingen en afzettingen uit de
oorlogsjaren de huidige
oecumenische gulheid van de
„synodale" gereformeerde kerken
niet kunnen uitstaan.
LEUSDEN In het dienstencentrum van de gereformeerde kerken is bisschop B. D. Mondal,
het hoofd van de Kerk van Bangladesj, waarin Anglicanen en presbyterlanen zich zeven jaar
geleden verenigden, op bezoek geweest. Een teken van de zich uitbreidende relatiekring bi] de
gereformeerde zending, die onlangs toetrad tot de raad voor wereldzending in Londen.
Deze raad ia enkele Jaren geleden zendingswerk zijn voortgekomen.
opgericht door de presbyteriaanse
kerk en de congregationalistische Eén daarvan is de Kerk van Bangla-
kerk van Groot Brittannië en. die ker- desj, die dertienduizend leden en on-
ken uit de hele wereld, welke uit haar geveer dertig gemeenten omvat. Er is
DEN HAAO Onder het the
ma „Qods uur is nu" heeft de
pinksterbeweging van 29 Juli
tot 6 augustus in de Haagse
Houtrusthallen de Pinkster
Europa Konferentle-1978
(PEK-78).
Ds. H. N. van Amerom, voorzitter van
het organiserend comité Nederland,
verwacht vele duizenden pinksterge
lovigen uit heel Europa. De PEK
vindt om de drie jaar plaats: in 1972
voor het eerst in Zwitserland en in
1975 ln Noorwegen.
De eerste drie dagen zullen worden
besteed aan de zogenaamde voorcon
ferentie. met o.a. de bekende Ameri
kaanse Junkie-pastor David WUker-
son. vergezeld door de ln de Verenig
de Staten bekende gospelzanger Dal
las Holm.
Op dinsdag 1 augustus ls de officiële
opening van de conferentie door de
voorzitter van het Europese comité,
de Zwitsere predikant Jakob Zopfl.
Het dagelijks programma loopt van 's
morgens tien tot 's avonds tien. 's
Morgens zijn er gebeds- en bijbelstu
die-samenkomsten. geleid door
bijbelexegeten en evangelisten uit
verschillende Europese landen, "s
Middags zijn er verschillende works
hops. zoals over Journalistiek, com
municatie. gemeentegroei en zen
ding De avondsamenkomst, voor de
meesten het hoogtepunt van de dag.
begint met een muzikale voord lenst
van ongeveer een uur. In dat uur. in
Ds. Herman van Amerom
de ochtenddiensten en ln de hoofd
dienst 's avonds, treden muziekgroe
pen, koren en solisten uit binnen- en
buitenland op. soals Blrgitta Ed-
ström (Zweden). Adrian Snell (Enge
land), de Challengers (Nederland) en
het Janz-team (Duitsland).
In de rij van sprekers valt de naam op
van de Finse evangelist Niilo Yli-
Vainio. HIJ staat de laatste maanden
in Scandinavië in de publiciteit van
wege zijn samenkomsten, die geken
merkt worden door vele genezings
wonderen en andere charismata.
daar een tekort aan predikanten.
Daarom ligt bij het gereformeerd zen
dingscentrum de aanvraag op tafel
voor een predikant, die behalve pas
toraal ook toerustend bezig kan zijn
„ten behoeve van een pelgrimerende
kerk in een samenleving, die overwe
gend door de islam wordt bepaald".
Daarnaast overweegt de zending in
Leusden ook in te gaan op het ver
zoek een verpleegster naar Bangla
desj uit te zenden, die kan worden
Ingeschakeld bij de gezondheidszorg
vanuit een der christelijke ziekenhui
zen. Tijdens het bezoek van de bis
schop werd over deze projecten ge
sproken en werden over en weer infor
maties uitgewisseld. Ds A. Vos, direc
teur van het zendingscentrum, zal. zo
is afgesproken, bij zijn werkbezoek
naar het Verre Oosten in het komen
de najaar, bisschop Mondal opnieuw
ontmoeten.
AMSTERDAM De gereformeerde
kerken (vrijgemaakt) hebben een
brief geschreven aan hun zusterker
ken ln Zuid-Afrika (de „vrije gerefor
meerde kerken"), waarin zij hun me
deleven betuigen in de situatie, waar
in Zuid-Afrika politiek verkeert. De
brief ls bedoeld als bemoediging, „nu
u zich als kerken wel eenzaam moet
voelen", omdat bijna de hele wereld
en met name ook Nederland zich te
gen Zuid-Afrika keert
De deputaten voor correspondentie
met buitenlandse kerken verzekeren
de Zuldafrikaanse zusterkerken van
de blijvende voorbede, „opdat het de
Heere behagen mag u een stil en
gerust leven te doen leiden in alle
godsvrucht en waardigheid (1 Tim. 2:
2) onder uw overheid, die als Instru
ment in de hand van God de opdrin
gende revolutie mag keren en het
volk van Zuid-Afrika mag voorgaan
in de weg van gehoorzaamheid aan de
geboden van God."
Bisschop B. D. Mondal (midden) in gesprek met ds A. Vos
(links) en ds P. G. van Berge (rechts).
BERLIJN De Westberlijnse evan
gelische kerk komt dit Jaar ongeveer
dertien miljoen tekort. Het gevolg ls
dat er in de kerk 330 arbeidsplaatsen
minder beschikbaar zijn. Er komen
geen ontslagen. Onder de 5.700 werk
nemers in de Westberlijnse kerk is
onrust ontstaan over deze maatregel.
Ook blijkt men verontrust over het
besluit de salarisverhoging van 4.5
percent dit jaar vier maanden later te
laten ingaan. Met Kerstmis zal er
minder extra geld te verdelen zijn. De
Training in geweldloze actie met
Annelies van Beek en Rlenus Ferwer-
da. 10-15 Juli, volkshogeschool Over-
cinge, Havelte (teL 05214-1541).
Werkweek voor kerkmuziek o.l.v.
dr Willem Mudde en Meti Smit Duy-
zentkunst. WErken van o.a. Schütz,
Praetorius en David, metten en ves
pers. 9-16 juli, Sint Wlllibrordinter-
naat, Deurne. Aanm. en inl. tel. 045-
721068.
Kommune, een week in kaart
brengen wat er allemaal te koop ls in
kommuneland, 8-14 juli. Den Aler-
dinck, Laag Zuthem (tel. 05290-541).
voorzitter van de vereniging van me
dewerkers van de Westberlijnse syno
de, Horst-Günter Mannhardt, heeft
gezegd dat de kerk zich in haar be
handeling van de werknemers in
niets onderscheidt van andere werk
gevers. Hij pleitte voor een CAO.
Over de vraag of er zo'n collectieve
arbeidsovereenkomst voor kerkelijke
medewerkers zal komen buigt zich op
het moment een theologische werk
groep. Bemoeienis van vakbonden
met het tot stand komen van kerke
lijke cao's zou zich volgens sommigen
de These III van de Barmer Thesen
verzetten, waarin kerkelijke verbin
ding met de staat afgewezen wordt.
BATENBURG Het middeleeuwse
kerkje van Batenburg in het land van
Maas en Waal is maandag door
de hervormde kerkvoogdij overge
dragen aan de stichting Oude Gelder
se Kerken. Na de overname door de
stichting van de oude kerken te Leur
en Groenlo is dit de derde historische
kerk in Gelderland, waarvan het
voortbestaan op deze wijze wordt ge
garandeerd.
De kerkvoogdij wordt zo ontheven
van een drukkende last. Uiteraard
vinden de kerkdiensten normaal
doorgang,
STOCKHOLM (EPD) De voorge
nomen schelding van kerk en staat ln
Zweden is op ongedacht groot verzet
ln de kerk gestuit. De meerderheid
van de 2800 plaatselijke gemeenten
van de lutherse kerk heeft zich tegen
de voorstellen verklaard.
De bezwaren gelden niet zozeer de
schelding zelf, als wel de nieuwe kerk
structuur, die op papier was gezet. De
tegenstanders vinden, dat de lande
lijke kerkleiding veel te grote macht
is toegekend in de nieuwe structuur,
en dat de plaatselijke gemeenten on
mondig worden gehouden.
Een ander bezwaar is, dat men van de
Zweedse lutherse kerk nieuwe stijl
pas lid kan worden door toetreding,
als men 18 jaar of ouder is. Daardoor
wordt de kinderdoop ontkracht, zeg
gen de tegenstanders.
Ook hebben zij weinig vertrouwen in
de financiële regelingen, die in de
plaats zouden moeten komen van het
huidige systeem, waarin de staat het
kerkewerk nog bekostigt.
Van de dertien bisschoppen zijn drie
tegen de hervormingsvoorstellen.
Een en ander heeft nu al duidelijk
gemaakt, dat de streefdatum „rond
1985" niet meer haalbaar is.
DEN BOSCH De R.K. Caritasorga-
nisatie „Mensen in nood" heeft vorig
jaar voor 19,5 miljoen aan geld en
goederen ontvangen. In 1976 was het
totaal ruim 17,6 miljoen.
Voor hulp aan rampslachtoffers be
steedde de bijna zesjarige stichting in
1977 ruim 2,3 miljoen en hetzelfde
bedrag aan de meest kwetsbare groe
pen ln de derde wereld. Naar het
sponsorprogramma „Neem een kind
voor uw rekening" ging bijna 1,6 mil
joen. Eind 1977 en begin dit Jaar ging
voor 2,6 miljoen naar de opnieuw
door droogte en horger getroffen Sa-
hel-landen. Tegenover elke ontvan
gen gulden stond in 1977 zes cent aan
kosten.
YAOUNDE (ANP/KNA) Na de uitwijzing van zes Spaanse
geestelijken telt het Westalrikaanse Equatoriaal Guinea nog
slechts één buitenlandse priester: een tachtigjarige Span-
Jaan).
De zes uitgewezen priesters werden
begin vorige week gearresteerd, na
dat president Macias Nguema na ja
renlange systematische kerkvervol
ging de r.k. officieel verbood.
De Spaanse regering heeft voor de
vrijlating van de priesters een losgeld
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Postbus 859
Wlbautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/
DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 4. Rotterdam
Tel. 010-115588
(Red.)
Schledamsevest 52
Tel. 010-115700 (adv.)
DEN HAAO LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLEORONINOEN:
Postbus 3
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030.
van meer dan honderdduizend gul
den moeten betalen Ze kwamen af
gelopen maandag ln de hoofdstad
van het naburige Kameroen. Yaoun
dé. aan. ZIJ zijn Jarenlang werkzaam
geweest op het eiland Macias Ngue
ma (het vroegere Fernando Pool.
Kwart gevlucht
Equatoriaal Guinea kent een dicta
tuur, die ln heel Afrika zijn weerga
niet kent. Sinds Jaren voert president
Macias Nguema, zelf rooms-katholiek
opgevoed maar nu atheïst, een harde
kerkvervolging. Amnesty Internatio
nal schat, dat ongeveer een kwart van
de bevolking van 400.000 sinds 1972 is
gevlucht Informatie komt nauwe
lijks uit het land, journalisten worden
niet toegelaten.
Geestelijken worden gearresteerd,
vermoord of uitgewezen. Van de twee
apostolische administratoren, die
Rome na 1973 benoemde ter vervan
ging van de twee Spaanse bisschop
pen. die werden uitgewezen, zit een in
de gevangenis. De ander kwam onder
vreemde omstandigheden om het
leven.
Voor elke kerkelijke bijeenkomst was
speciale toestemming nodig. Pries
ters mochten geen geld ontvangen
van de gelovigen en geen persoonlijk
contact met hen onderhouden. De
priesters mochten niet preken.
Van de bevolking is 95 procent chris
ten. tachtig procent ls rooms-katho
liek. De president-voor-het-leven
heeft nu officieel de kerk verboden.
LEUSDEN Nederland: zeer
ontwikkeld. De mensen leven
er in overvloed en willen nog
beter leven. Hoewel de waar
de van het Individu wordt be
nadrukt, is er weinig persoon
lijke aandacht voor elkaar.
Er wordt veel t.v. gekeken en weinig
gelezen. De jeugd maakt een nogal
teleurgestelde indruk, omdat in de
samenleving „alles al gedaan is", zo
dat er voor jongeren weinig overblijft.
Er is verzet tegen gezagsverhoudin
gen: op school, ln het werk en in de
maatschappij, een neiging tot het
ontvluchten van de samenleving
(drugs e.d Er is een duidelijke poli
tieke bewustheid, vooral ten opzichte
•van wat er in het buitenland gebeurt.
Zelfkritiek op de eigen situatie lijkt
veel minder aanwezig.
Dit zijn enkele indrukken, die de
groep gereformeerde Argentijnen van
hun maand verblijf in Nederland
heeft overgehouden. Ze komen voor
in een rapport aan hun synode, dat
ook aan het gereformeerde zendings
centrum in Leusden is toegezonden.
Over het kerkelijk leven wordt daarin
opgemerkt, dat men niet goed raad
lijkt te weten met de nieuwe levens
vormen ln Nederland. Men lijkt ook
van de kleine problemen in het leven
te vervreemden. De kerkelijke verga
deringen zijn zo talrijk, dat veel pre
dikanten en andere ambtsdragers
geen tijd hebben om hun gemeentele
den bij te staan, juist wanneer dat
hard nodig is.
De jeugd bespeurt een zeker contrast
tussen geloven op zondag en in de
week. Het probleem voor de kerk is
om jongeren in het gemeenteleven te
integreren. Die jongeren hebben
meestal niet hun geloof verloren, al
dus het rapport, maar ze kunnen zich
maar moeilijk vereenzelvigen met de
kerk. Ze voelen er zich niet thuis en ze
krijgen er ook geen verantwoordelijk
heden te dragen na hun geloofsbelij
denis.
In haar vele contacten bemerkte de
Argentijnse delegatie een zekere ont
reddering bij de Nederlandse broe
ders en zusters, die zich uitte in angst
en pessimisme, alsof hun kerken in
een doodlopende steeg terecht waren
gekomen. Maar de delegatie vindt
toch dat daar geen reden voor ls. De
kerkelijke situatie moge zich in een
kritiek stadium bevinden, er zijn vol
doende overlevingskansen.
Om te beginnen zullen de Nederland
se christenen de nieuwe situatie, ver
trouwend op het evangelie van Jezus
Christus, als een uitdaging moeten
leren aanvaarden. Dan kan het ge-
lEN
:ent
linis
woord en gemeente
Gisteren dachten we even na over
merkwaardige uitspraak: „Ik zoek
gemeente niet. ik zoek het woord".
We brachten er onze bezwaren tege:
in. Het woord is aan de gemeente
gegeven. Toch is daarmee uiteraard t^ig,
niet alles gezegd. Een dergelijk
opkomen voor de onmisbaarheid va^ v
de gemeente kan ook gauw leiden totrsc
een soort verkerkelij king van het va
Woord. De gemeente kan verworden,i
tot een dode groep mensen. Mensen toger
die uit sleur iets samen doen, maar ^d e
waar het Woord niet de kans krijgt i 195
om aan bod te komen. „De |ueV(
gemeente" is geen begrip dat in alle K m,
gevallen zo duidelijk is. De kerken
zijn verdeeld in eerr grote hoeveelhei
gemeenten die onderling sterk
verschillen. Telkens zien we mensenl
van de ene naar de andere gemeent*
overstappen, soms binnen één
bepaald kerkelijk instituut, maar
niet zelden ook gepaard aan het
overstappen van de ene kerk naar ei
andere. Het Woord is wel aan de
gemeente gegeven, maar dat houdt Trdëc
ook in dat het Woord de grote t>ebe
kritische instantie is tegenover die Uki
gemeente. Het zal alleen een m di
gemeente van Christus zijn als het «n n
een gemeente is „onder het Woord". Jucje
Met open oren en harten voor dat r (je
Wóórd. Bereid om er in zijn totaliteit
naar te luisteren en te handelen. Hef
Woord is niet vanzelfsprekend in
iedere gemeente aanwezig. Het
Woord is niet apart, zonder een
gemeente, een gemeenschap van
mensen, verkrijgbaar, maar een
gemeente is niet automatisch
gekoppeld aan het Woord. Een
werkelijke levende gemeente zal
zoiets kennen als een worsteling om
dat Woord. Om het in zijn volheid te y
mogen horen en omer als in een onje
leerhuis uit te leren geloven en te (ens)
leren leven. Daarom is die
begin-uitspraak niet om te keren: Ik»™,
zoek het Woord niet, ik zoek de KJY1
gemeente. Op de onhoudbaarheid
van zo'n uitspraak zal iedere -
gemeente zichzelf moeten toetsen, t.
Om te beginnen met de vraag, wat d(
dat zou kunnen inhouden?
Dien
ie bi
echt
èrooi
'oorc
an ji
■èredi
lis te
yerd
Beroepingswerk 'J,u!
enm
NED. HERV. KERK !nar
Beroepen te Tricht: H. de Lan^t C
kand. te Utrecht. ïsiu
ngs
Aangenomen naar 's-Hertogenbosq
(part time): mevr. J. A. Wiersma-V€w„
kerk kahd; te Brussel; naar Weesp:^^
van Asselt te Vollenhove. ,aan(
Bedankt voor Wageningen (toez.):V0ieÉ
de Hoed te Sliedrecht; voor de NO
(wijkgem. Emmeloord; toez.):
Brummelman te Ophemert. an
GEREF. KERKEN (VRIJG.I fd'u"
Beroepen te Schildwolde: J. Luiten iDaj
Houwerzijl. Bge
Ds C. J. Lambour n'
oen
Gisteren is in stilte begraven ds C.jhra
Lambour, hervormd emeritus-predig
kant te Groningen. Hij werd 72 ja»ori
Ds Lambour werd in 1938 predikaUn t
na eerst onderwijzer te zijn geiVeeu i;
Hij stond in Lage Zwaluw, Alph^dei
aan den Rijn en van 1955 tot 1967 roc«
Groningen. Daarna werd hij leratige
aan de christelijke HBS in Gronil
gen, waarna hij nog circa vijf jafpr
bijstand in het pastoraat verleende
de kleine gemeente van Dorkwerd qeer
geestelijk verzorger was van een v^ v
pleegtehuis in Groningen. ,ak
>mi
Dr A. de Willigen m
>eel
Op 74-jarige leeftijd is plotseling Nz<
Arnhem overleden de oud-predikann.
van het diaconessenhuis te EmmeJet
dr A. de Willigen. Hij was vanaf 19&t
hervormd predikant, achtereenvdgei
gens in Heinkenszand. Drachtei
Nieuw-Amsterdam en Paesens. Vaa d
1953 tot 1968 was hij aan het diaccn 1
nessenhuis verbonden. De begrafenlhu
ls vrijdag in Emmen; lijv
SjjmmMI
voel van ontreddering en pessimisme
plaats maken voor nieuwe hoop.
Daarbij dient dan gebruik gemaakt
te worden van de vele mogelijkheden
die de gereformeerde kerken ter be
schikking staan, zoals:
haar grote gewicht in de Neder
landse samenleving, zeker met
christenen van andere kerken;
haar wil tot actief zijn;
haar aandacht voor de ander, die
met veel meer warme menselijk
heid gestalte moet krijgen, en
het doorbreken van de impasse
Inzake de evangelisatie, die pas
een feit kan worden via een analy
se van de eigen werkelijkheid.
Het rapport besluit: Het is duidelijk,
dat het koninkrijk Gods noch in Ne
derland, noch in Argentinië, al aange
komen ls. Hoewel onderontwikkeling
ellende en onderdrukking kan veroor
zaken, ls welvaart al evenmin een
garantie tegen weer andere zonden,
die mannen en vrouwen in hun greep
kunnen houden. Zowel daar als hier is
ons duidelijk geworden, dat christe
nen veel meer kunnen doen om teke
nen van Gods rijk zichtbaar te
maken.
In Argentinië zijn tien gereformeerde
kerken met ongeveer zeventienhon
derd leden. Deze kerken zijn deels
ontstaan door Nederlandse emigratie
in het begin van deze eeuw en deels
door de komst van Zuid-Afrikanen
naar Argentinië.
Lefebvre
De geschorste Franse aartsbisschdT.
Marcel Lefebvre heeft vorige weeNt
tegen een officieel verbod van R01
in opnieuw achttien personen
priester en 22 tot subdiaken gewijd
zijn seminarie in het Zwitserse Econfg]
De plechtigheid werd bijgewoon
door tussen de drie: en vierduizen
gelovigen en tweehondèrd priesterPE
Meegedeeld werd, dat het aantpd
priesterstudenten in Econe steeds
groter wordt en dat een honderdt#. i
wacht op zijn wijding. Lefebvre krijP
er intussen een vestiging bij in QuiPt®
vrain bij Bergen.' in België en e#™
groot-seminarie in de Amerikaanss
staat Kansas. Hij heeft al twee senptc
naries buiten Econe en vijftien and^,
re vestigingen in Europa en zes in d
Verenigde Staten;
Paul Tillich
In Duitsland is het eerste deel ve^
schenen van een tweedelige biografl»
van de theoloog Paul Tillich.
schrijvers van deze eerste levensbp
schrijving van Tillich, die in 1933 zij
professoraat in Duitsland verloor
naar Amerika emigreerde, zijn d
Duits-Amerikanen Wilhelm en
rion Pauck. Het werk verschijnt ti/
het Evangelisches Verlagshaus X
Stuttgart, dat ook de verzameld
werken van Tillich in achttien dela
uitbracht Tillich. die in 1965 ov«J
leed. geldt met Barth en Bultmaq
als de drie grootste Duitse theologi
van na 1900.
Charismatische retraite o.l.v.
Pronk, 10-15 juli, Stoutenburg Pt'
Amersfoort (tel. 033-40848).