10, hunkemöller, 1 Ü3 Bescheiden begin van uitbreiding collectie met hedendaagse kunst 2495.- 2699; Openingsconcert gewf aan Olivier Messiaen TROUW/KWARTET P10-RH5DIRD Rijksmuseum Twenthe in Enschede Haarlemse orgelmaand FIJNE HEUPSLIPS VOOR MINI-PRIJSJES! NU: 3 STUKS NU: 3 STUKS DUBROVNIK ATHENE va 730 AEGINA KRETA CASCAIS ALGARVE IBIZA v a 434 Informatie/ boeking OOK DIT JAAR ZORGT PIET KLERKX VOOR DE MEEST Klasse'liuó meubelef,„we|s voor spotprijzfe 1295.- piet ldeikx waahvijk zanddonktw DONDERDAG 6 JULI 1978 door Jac. Lelsz ENSCHEDE Het Rijksmuseum Twenthe In Enschede heeft een bescheiden begin gemaakt wat betreft de uitbreiding van zijn verzameling met hedendaagse kunst. De collectie van dit museum-in-de-provincie bestond totnogtoe ruwweg uit een reeks waardevolle oude hand schriften, een hoeveelheid fraaie kerkelijke voorwerpen voornamelijk uit zou men kunnen zeggen het rijke roomse verleden, en een alleszins aantrekkelijk schilderijenbezit vanaf de Middeleeuwen tot circa 1900. In die kunstverzameling zitten enige lacunes, bijvoorbeeld met betrekking tot de 18de eeuw, die om enige redenen moeilijk zijn op te vullen, hoewel men daar wel naar blijft streven. Wat meer succes lijkt de poging te hebben om de collectie te actualiseren door aankoop en bruikleen, met schilderkunst uit de 20ste eeuw. door Jac Kort HAARLEM Het feit, dat de Franse componist Messaien dit jaar de 70-jarige leeftijd bereikt, is organisatoren van de Haarlemse Orgelmaand 1978 aai geweest om het openingsconcert, dat dinsdagavom Grote of St. Bavokerk aldaar werd gegeven, geheel werken te wijden. iesde rijde ie b Ijs bir Constant: La guerre (olieverf) De eerste resultaten zijn op het ogen blik in het Rijksmuseum Twenthe te zien. In de zogenaamde gobelinzaal en in enkele belendende kabinetjes worden 23 schilderijen en 4 ceraml- sche plastieken getoond. Hierbij blijkt al dat bij het globale overzicht, dat gegeven zal worden van de nieu were stromingen, niet halt wordt ge houden bij de Nederlandse kunste naars. maar dat ook over de grenzen zal worden gekeken. Vanaf de School van Barbizon, het Amsterdamse Im pressionisme en de Haagse School, waarvan voorbeelden aanwezig wa ren. zal de lijn worden doorgetrokken via Kubisme en Expressionisme naar de meest recente richtingen. Koninklijke subsidie vrije schilderkunst SCHIEDAM Evenals voorgaande jaren kunnen beeldende kunstenaars die de schilderkunst beroepsmatig beoefenen en die op 1 januari 1978 de leeftijd van 30 Jaar nog niet hebben bereikt. mededingen naar een Koninklijke Subsidie, groot 5000 gul den en deelname aan de tentoonstel ling van de ingezonden werken. Door koningin Juliana worden maxi maal zes subsidies verleend. Beelden de kunstenaars, die op 1 januari de 35-jarige leeftijd nog niet hebben be reikt. kunnen, als zij niet eerder een koninklijke subsidie hebben ontvan gen, ook mededingen. De Jury bestaat uit Jan Dijker, voor zitter. Hans Paalman, secretaris en Jef Diederen. Peter Blokhuis. Jaak Frenken en Cees Franse, leden. De tentoonstelling van een deel van de Ingezonden schilderijen vindt dit jaar van 4 november tot 11 december plaats in het Gemeentemuseum te Roermond. Geïnteresseerden kunnen vanaf 15 augustus 1978 Inschrijfformulieren en het reglement aanvragen bij het secretariaat van de jury voor de Ko ninklijke Subsidie voor de vrije schil derkunst. pa Stedelijk museum. Hoogstraat 112. Schiedam, telefoon 010 269066 of bij het Gemeentemu seum. Andersonweg 8 te Roermond, telefoon 04750 - 13496. Het Enschedese museum, dat des tijds opgericht werd door enkele tex- tielbazen uit de bekende familie Van Heek. die er hun kunsteigendommen In onderbrachten, werd een kleine 50 jaar geleden aan de Staat der Neder landen overgedragen. Met name in de laatste tien Jaar krijgt het steeds meer belangstelling door de Herfst tooi-exposities. waarbij allerlei vor men van kunst gecombineerd worden met hogeschoolbloemschlkkunst, manifestaties die er toe bijdragen dat ook vele beschroomde zielen in dit opzicht de gang naar het museum leren maken. Voorts is vanaf 1956 met een serie tentoonstellingen in toene mende mate aandacht besteed aan de moderne kunst. Daarnaast ont stond de wens om ook. wat het vaste kunstbezit betreft, meer te gaan doen aan nieuwe verschijnselen. De eerste periode van de nieuwe ver zamelactiviteiten, die overigens nog al beperkt moeten zijn, al was het alleen maar om financiële redenen, wordt nu min of meer als afgerond beschouwd. Vandaar dat de aanko pen nu worden geëxposeerd, aange vuld met bruiklenen, o.m. van de Dienst Verspreide Rijkscollecties, van Kröller-Müller en van particulie re zijde. Zeven doeken zijn van kun stenaars, die tot het Kubisme gere kend moeten worden, o.a. de Frans man Jean Metzinger, de Italiaan Glno Severinl en de Spaanse Maria Blanchard, allen inmiddels overle den. Maria Blanchard. die aanvanke lijk in Madrid een atelier had, heeft later in Parijs nog gewerkt met o.a. Kees van Dongen, Juan Gris en Jac ques Lipchitz. Cobra Cobra is relatief sterk present. Schil derijen van Constant. Eugène Brands. Comeille, Jan Nleuwenhuljs, Lucebert en Theo Wolvecamp. Wolve- camp. een Twentenaar, was een der oprichters van de Nederlandse Expe rimentele Groep (1948), „die zich ten doel stelde de min of meer in forma lisme vastgelopen Nederlandse schil derkunst nieuw leven ln te blazen en niet langer klakkeloos het toch nog altijd toonaangevende Parijs te blij ven volgen". Van daaruit kwam het samen met een aantal buitenlanders tot Cobra. In ons land behoorden de reeds genoemde Constant, Comeille en Lucebert er ook toe, en natuurlijk Appel. In Enschede hangt Wolve- camps „Compositie met voet", een schilderij uit zijn middenfase 1955 waarin hij in het algemeen rustiger schilderde, in grijzen, met hier en daar een kleurvlek. Terwijl hij voor die tijd het doek vulde met composi ties van lijnen en tekens en hij nadien met dikke verflagen ging werken. Van een andere man uit Overijssel, Henk Schuring, zijn ook enkele schil derijen aanwezig, verwant aan Cobra. Schuring noemt elke associatie met beesten of wat dan ook toevallig. Schuring zegt dat hij zich al in de Jaren vijftig tegen het schilderen van „poppetjes" heeft verklaard. Hij be roept er zich op dat de groep Ensche dese kunstenaars, waarvan hij met Jan Bolink, Eef de Weerd, Jan Stroos- ma en later Annemarie Blaupot-Ten Cate deel heeft uitgemaakt, een van de eerste in ons land was, die in abstract-expressionistische richting werkte. Een andere kunstenaar uit deze provincie, de hoogbejaarde bóe ren-schilder Jan Broeze, die overwe gend in Kubistische trant werkt, ont breekt helaas op deze tentoonstel ling. Toch bezit het museum wel het een en ander van hem. De directie heeft echter laten weten dat hij beter ingedeeld kan worden bij een volgen de groep. In het najaar komt er een andere expositie. Behalve dat er ook nog enige schilde rijen te zien zijn uit het klimaat van de Nieuwe Figuratie, zijn er vier kera mische plastieken van Anton Roos- kens, een paar doeken van de in '76 overleden Melle (Oldeboerrigter), en twee werken van de materieschilder Jaap Wagemaker. Bij de materie- kluist, reactie op de overgecultiveer- de wersterse maatschappij, wordt niet alleen verf gebruikt, maar ook materialen als cement, hout, steen en eveneens afgedankte voorwerpen. Wat op het ogenblik in het rijksmu seum Twenthe wordt getoond, is in het algemeen een zeer persoonlijke, vaak introverte kunst, zelden mooi in gangbare zin, maar interessant ge noeg om er mee te worden geconfron teerd. En ieder moet er dan maar zo zijn gedachten over hebben. Messiaen. die leerling is geweest van Paul Dukas en Marcel Dupré en aan de eerste een grote bedrevenheid in het orkestreren en aan de laatste een even grote vaardigheid in het orgel spel te danken heeft, heeft op zijn beurt weer grote invloed gehad op jongeren als Stockhausen, Xenakis, Boulez en onze landgenoot Ton de Leeuw. Reeds meer dan veertig jaar lang verschijnen er van zijn hand veelal grote composities, zowel voor orkest als voor orgel, waarvan zowel de onderwerpen als de stijlkenmer ken typerend zijn voor deze compo nist. Wat het eerste betreft, Messiaen is streng-katholiek. Al zijn composi ties zijn op te vatten als een „verheer lijking van het mysterie van» Chris tus", zoals hij eens heeft verklaard. Daarnaast speelt het ritme in zijn werk een belangrijke rol. Hij bestu deerde de Griekse vers-metra, zowel als de ritme-patronen uit India. Een andere eigenschap van zijn muziek wordt gevormd door de talloze (exoti sche) vogelmelodieën en -uitroepen, die in zijn composities de aandacht trekken. Voor de uitvoering van dit Messiaen- programma was de Franse oKnetei tie Louis Thiry naar ons lanThaler men. Verder namen aan hetissing. deel de Nederlandse Bachve ïting d en het Amsterdams Kamerorjndlvidi dirigent was Charles de Wolte wijn en St. De organist, die alle werken v„de zoi siaen op de plaat heeft gezet.|ers lee het concert met „Messe de 1%] voor. cóte" (1950) een vijfdelig stukjeuze pi men zowel de religieuze als thologische kanten van Mei componeertrant. dank zij Th tuoze speel- en registratiekit perfecte wijze te horen krees Na de pauze de uit 1944 da| „Trois petites Liturgies de lal» ce Divine", waarin een klein» dames van de Ned. Bachven >rak (veelal eenstemmig) de doözo'n siaen geschreven teksten z< vocale deel roept herinnerii aan De Bussy en Caplet. H( strale gedeelte heeft een illuj' functie, waaraan opnieuw de luiden niet ontbreken. nac llnck Vijf man men vi voorb irde, i inn w De uitvoerenden zorgden oi ding van Charles de Wolff 1 voortreffelijke uitvoering. ^0itii iflhge Badstof heupslip. Diverse kleuren. Maten: S. M, L. Elastisch katoenen heupslip. Kleur: wit, skin, zwart. .Maten: S. M. L. V Y (Oe»w»e»npeeek>gl/mwo I2j»*as> 'n Greep uit ons zomer- programma '78: 8-daagse vliegreis v a 625 8 dagen 8 dagen v.a. 788 8 dagen v a 990 8 dagen v a 561 8 dagen v.a. 648 8 dagen Perscombinatie Tel. 020-913456 Wibautstraat 131 Amsterdam Een ouderwets degelijk gebouwde kast. 200 cm breed en 175 cm hoog Uit streng geselekteerd eikenhout. Dekoratieve panelen en drie praktische laden. na a fl BiI' i l i i nm KL.. Os Wandmeubel in uitzonderlijk mooi mahonie met glasvitrine, tv-en bar ruimte, laden en kastjes (250 x 195cm.). Nu bijzonder laag geprijsd: Kolomtatel met 4 sierlijke "Sabelpoot" stoelen. De zittingen met eerste klas damast bekleding. Lacqué slaapkamer met vijfdeurs garderobe/ linnenkast. Romantisch en royaal tweepersoonsbed. I 180 200 cm. twee nachtkastjes. Onberispelijk van kwaliteit en afwerking. Nu slechts pederlands grootste interieurverzorgingscentrum Tel. 04160-36981 spreiding betaling mogeli|k franco thuisbezorging ook op maandag en zaterdag geopend vrijdag koopavond tol 9 uur Rondom leder. Het beste natuurteder. Vakkundig verwerkt tot eer^magniheke 3-zits-endito2-zitsbank. Ideaal zitkomfor». Grijp uw kans! 1 KLASSEMEUBELEN VOOR SPOTPRIJZEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 12