'Ik zie, ik zie wat ook wel ziet' Strijd om de Klaagmuur Het heil-zame midden I 1 V Drs. K. Exalto over roeping en verkiezing VANDAAG VOORBIJGANGERS Die moeilijke Paulus ZATERDAG 1 JULI 1978 KERK TROUW/KWARTET In en om de kerk wordt ons veelvuldig voorgehouden, dat we de boel met mogen laten vervullen, dat de neutronenbom aan de kant moet en dat slechts een betrekkelijk gering deel der mensheid gebaat is bij de uitvinding van een nieuw soort borrelnootjes. Wanneer dit genre opwekkingen en opmerkingen in een artikel of een brochure gegoten worden, komt er in 9 van de 1 wat zeg ik? in 99 van de 100 gevallen een tekening van Arend van door A. J. Klei Dam bij Gans de geëngageerde christenheid van ons vaderland stuift op zijn cartoons af. Dit lijkt me voor Arend (die ook nog als de psycholoog drs A G van Dam door het leven gaat» een voldoeninggevende zaak Bij uitgeverij Kok in Kampen is nu een boekje verschenen, dat „Ik zie. ik zie wat jij ook wel ziet" heet. dat „150 satirische tekeningen" van Arend van Dam behelst en dat dertien gulden minus een dubbeltje kost Bert van Duijn. de hoofdredacteur van Hervormd Nederland, heeft en een inleiding voor geschreven. Hij begint met vast te stellen dat een voorwoord in een boek als dit „óf pas ingezien nadat men de hoofdinhoud heeft bekeken Dit verhindert de heer Van Duijn echter niet. twee volle pagina's van deze uitgave met stemming proza te vullen. Ik voldoe overigens niet aan het verwachtingspatroon van Bert van Duijn. ik heb pas een blik op de plaatsjes durven slaan nadat ik het verhaal van de hoofdredacteur van Hervormd Nederland zorgvuldig gelezen had. Enerzijds heb ik daar geen spijt van. Ik weet nu dat de heer Van Duijn er geen bezwaar tegen heeft wanneer niet alleen in het door hem aangevoerde weekblad maar ook elders tekeningen van Arend van Dam waargenomen kunnen worden. „Het is mij best", verklaart hij goedgunstig in zijn inleiding en dat is voor ons een hele geruststelling. Anderzijds prent Bert van Duijn ons in dat het eigenlijk nauwelijks mogelijk is, buiten de kolommen van Hervormd Nederland nog een passende omgeving voor het werk van Arend van Dam te vinden. Immers, wat Arend van Dam beweegt, wordt in Hervormd Nederland „door een keur van redactionele medewerkers naar mijn gevoel meestal uitstekend verwoord." Misschien mogen wij, als we extra ons best doen op 't verwoorden, toch nog wel eens een keertje een plaat van Arend van Dam opnemen. Bij 't bekijken van „Ik zie. ik zie wat jij ook ziet" kwam ik nogal wat oude bekenden tegen. Tot mijn genoegen overigens. In de afdeling, waar de tekenaar doende is met de medische (mis)stand, waren een paar cartoons nieuw voor me. Ik betreurde dat het niet tot mijn taak behoort, te schrijven over tandverzorging. Arend van Dam tekende namelijk een tandarts die gretig blikt in een opengesperde mond, welke een treffende gelijkenis vertoont met een portemonnee en daarbij zou ik graag, met permissie van Bert van Duijn, iets willen „verwoorden". Ik vind het jammer dat boekjes als dit zo erg makkelijk in elkaar getimmerd worden. Goed. de tekeningen zijn netjes gerubriceerd, maar was het nu echt te veel moeite om bij elke plaat kort aan te geven, wanneer hij vervaardigd is en waarvoor? Een prentje van een koe in een boodschappenwagentje is erg grappig, maar als je niet weet dat deze tekening oorspronkelijk voor een interkerkelijk gezinsweekboekje over ons consumptief gedrag bestemd was. bungelt hij er in deze bundel als onsatirisch bij. Dit doet niets af aan mijn grote waardering voor de rappe en trefzekere manier, waarop Arend van Dam ons zonder omwegen vertelt waar 't op staat. Het feit dat hij niet op personen speelt, maar op zaken (die niet deugen) brengt een zekere beperking in de motieven mee en dan moet je oppassen dat je niet te vaak gaat hannessen met de wereldbol. Persoonlijk beleef ik het meeste plezier van Arend van Dam. als hij ethische vanzelfsprekendheden doorprikt: vrijen achter een bosje is vies, maar de lucht verpesten niet! Nu ik toch aan 't plaatjes kijken ben: bij De Harmonie te Amsterdam kwam onder de titel „Niks aan de hand" een bundel uit van de cartoons, die Stefan Verwey de laatste twee jaar voor De Volkskrant maakte. Hij is (ook) erg bezig met de verontmenslijking van het bestaan: flats die huisje-tuintje-boompje verpletteren en de dictatuur (van het laatste hierbij een voorbeeld). Stefan Verwey is. ik zal niet zeggen harder, maar wel grimmiger dan Arend van Dam. Meer dan eens kom je bij hem het zelfmoord-motief tegen. „Niks aan de hand"(!) kost op een dubbeltje na achttien gulden. Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4. Rotterdam Tel. 010-115588 (Red.) Schledamsevest 52 Tel 010-115700 (adv.) DEN HAAG LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030. JERUZALEM (ANP) Joden en moslims in Jeruzalem zijn opnieuw in felle strijd gewikkeld om de Klaag muur Aanleiding is het wetsvoorstel van de Israëlische minister van justi tie tot opheffing van de mandaatswet uit 1931. die aan de Joden enkele uren per dag toegang gaf tot de Klaag muur. maar de rest van de dag de ruimte voor de Klaagmuur vrijdag voor „paarden en ezels". De moslims verzetten zich krachtig tegen het wetsvoorstel. Sheik Musta fa Muhtaheb schreef In een open brief namens de islamitische raad in Jeru zalem „De Klaagmuur van de heilige tempelberg behoort de moslims toe De Joden hebben daar geen enkel recht." De rabbi's van Jeruzalem hebben daarentegen kategorisch verklaard: „De heilige tempelberg is de plaats, waar Abraham zijn zoon Izak wilde offeren en waar de eerste en tweede tempel stond. Sedert oeroude tijd en in alle eeuwigheid is deze plaats de Joden heilig." De Klaagmuur, die eigenlijk Kotel Ma'aravi oftewel westelijke muur heet, is 48 meter lang en 18 meter hoog. Hij vormt de westelijke ommu ring van de islamitische „Haram al Sjarif" in de oude stad van Jeruza lem. Alleen de onderste rijen stenen dateren nog van de tempel die door koning Herodes werd gebouwd. Al ruim dertien eeuwen is de Klaag muur een Joodse bedevaartsplaats, daar de eigenlijke plaats van het brandofferaltaar door de Joden niet meer mocht worden bezocht. De mos lims hadden dit verboden. Na de ver overing door het Jordaanse legioen in 1948 mochten de Joden ook niet meer bij de Klaagmuur komen. De straat die toegang geeft tot de Klaagmuur, werd volgebouwd. Eerst in 1967, na de verovering door het leger van Israël, was het weer mogelijk de plaats toe-, gankelijk te maken. De mandaatswet uit 1931. die de Jo den enkele uren per dag toegang tot de muur gaf. werd in 1968 door het Israëlische hooggerechtshof ongeldig verklaard. Maar opheffing van de wet is slechts mogelijk door een besluit van het parlement. De moslims willen handhaving van de wet. omdat deze hun het exclusieve bestuursrecht over het tempelplein geeft. Rabbi Mosje Segal noemt de houding van de moslims „politiek onder het mom van godsdienst". Wanneer de moslims zich tijdens hun gebed naar Mekka wenden zo merkt Segal op en het allerheiligste (de tempel berg) de rug toekeren, dan ziet men hoe heilig zij het tempelgebied vinden. Uitgever Ton Bolland pleegt de ad vertenties van zijn uitgaven in allerlei kerkelijke bladen te voorzien van fo tos van de auteurs HIJ adverteert thans met drie boeken. Een boek van prof. dr C Graafland wordt aange kondigd met een foto. waarop de au teur nogal verheven, als over de gren zen blikt Maar hij schrijft dan ook over Israël, en dat ligt ver Prof. dr W H. Velema schreef een boekje over de straf en blijkens de foto kijkt hij daar dan ook tamelijk grimmig bij. Opval lend is echter, dat mijn goede vriend drs K Exalto. hervormd pastor te Benthuizen, bij zo n boekje bepaald niet opgewekt kijkt. En dat boekje handelt nogwel over de roeping, de roeping tot het heil wel te verstaan En. om zo nog even door te gaan. een bepaald kritisch recensent van dit kennelijk te evangelische boekje van Exalto. de Gereformeerde Gemeen ten predikant A Moerkerken, kijkt uiterst minzaam en vriendelijk op zijn recensie verhaal in het Reforma torisch Dagblad neer Plaatjes zeggen dus niet alles. Want Exalto's boekje is als gezegd uiterst evangelisch. Het is weliswaar een leerstellige verhandeling, opgezet vanuit de Bijbelgegevens. de belijde nisgeschriften en de geschriften van Luther en Calvijn. maar intussen een boekje dat volop pastoraal van toon en inhoud is Waar gaat het om? Wel. de schrijver gebruikt 87 pagina's om met klem te zeggen, dat er één roe ping tot het heil is. Op gelijke wijze worden alle mensen, die het evangelie horen, uitgenodigd om te komen tot geloof in de Gekruisigde en Opgtsta ne Achteraf <a posteriori heet dat» blijkt dan wel dat die roeping tweeër lei uitwerking heeft: sommigen ko men wél. anderen niet t door ir J. van der Graaf Ik denk dat deze problematiek bin nen een uitgebreid veld van de theo logie als volslagen achterhaald zal worden beschouwd, in de haast die men heeft om snel bij de „grote vra- gen" van de Ujd te zijn. Maar dan is DiSCUSSieS men dunkt mij kort van kerkelijke memorie en wat belangrijker is - dan wordt toch ook een dimensie gemist in de theologie, waardoor de opbouw van de gemeente schade lijdt spanningsveld van de gereformeerde theologie uitgemaakt Omdat er al tijd weer de (ult)Verkiezing tussen zat. En dat is een even bijbels begrip als de roeping. Is het wel ménens met de roeping als toch al vaststaat wie „er komen" en wie niet0 Scholastisch uitgewerkt leidde dat in de gerefor meerde theologie tot opvattingen van twee soorten roeping, één voor verko renen (inwendig», één voor niet-verko- renen (uitwendig). Vooraf (dat heet dan priori) wordt al vastgesteld, dat de roeping twee uitwerkingen moet hebben De menselijke verantwoor delijkheid gaat geheel schuil achter de „absolute predestinatie" (de titel die ten onrechte gegeven is aan een heruitgave van een werkje van de oude schrijver' Hieronymus Zanchi- us. die schreef over de uitverkiezing der heiligen) In een vergroeide ge meentetheologie kan dit leiden tot zeer lijdelijke, zeg soms fatalistische uitspraken als het gaat om de moge lijkheid tot behoud, tot deelhebben aan het heil Drs. K. Exalto in de advertentie Wat het eerste betreft, het thema „roeping" heeft door de eeuwen het Maar hoe dan ook. men is met deze tweepolige problematiek bezig ge weest van Kuyper tot Schilder iom de nazaten der Doleantie te noemen), van Kersten tot 8teenblok (voor wie het niet weet. nazaten der Afschei ding van 1834. die ooit voormannen werden van de twee soorten Gerefor meerde Gemeenten die ons land rijk is. t.w zónder en mèt toevoeging „in Nederland", kerken die op deze pro blematiek uiteen scheurden) en van Visscher tot Woelderink (en dat wa ren dan weer vooroorlogse Gerefor meerde Bonders). De discussies waren niet van de lucht en nu oeglnt Exalto (kenner overi gens van de bronnen van de Reforma tie als weinigen) er nog wéér eens aan. Eén welgemeende roeping tot het heil. zegt hij. Maar de critici in de rechterflank van de Gereformeerde Gezindte lopen al weer te hoop om deze boot af te houden En dan denk ik in mijn argeloosheid: zou God dan werkelijk na Pinksteren die twaalf vissers de wereld in hebben gestuurd met de boodschap om weliswaar de mensen te roepen, maar daarin de onzekerheid in te bouwen of het wel echt zo bedóéld is? Welnu, dan ben ik uiterst dankbaar, dat Exalto in een glashelder verhaal deze dingen op nieuw aan de orde stelt, pastoraal en bevrijdend, bijbels en reformato risch- Actueel Maar nu ook de andere kant. Ik herin ner mij. dat enkele jaren geleden tprof. Van Niftrik het was in de tijd van het hervormde Getuigenis te gen me zei. dat hij in de theologische situatie van vandaag de Dordtse Leerregels zo uiterst actueel achtte. En dat is dan uitgerekend dat belijde nisgeschrift. dat zo stringent over de Verkiezing handelt (Exalto besteedt daar dan ook veel aandacht aan). Van Niftrik zei dat met het oog op die theologie, die zo maatschappelijk geëngageerd is, dat heleméal niet meer over roeping en verkiezing wordt gehandeld. Het heil is zogezegd wereldwijd al sociaal en politiek op handen. Het heil is zó universeel (Christus present in alle mensen met verhulling van zichzelf, zo heette het in een voorbereidingsdocument voor de wereldraad assemblee in Nairobi), dat we aan de dialoop met allen toe zijn en met de loutere sociale inplica- ties van het heil. Me dunkt dat daarom ook dit boekje van Exalto's uiterst actueel is. Hij neemt zijn lezers als gezegd mee naar de bronnen, naar de tijd ook van de Reformatie toen de kérk het wel ge loofde voor de mensen maar toen de Reformatoren de deuren van het pa radijs zagen opengaan (de uitdruk king is van Luther), toen ze het evan gelie ontdekten als persoonlijke vrij spraak door de overmacht van de genade. Paradise regained, het para dijs herwonnen! Gezien de veldwin nende gedachte van vandaag dat de geméénte het wel gelooft voor de we reld zou ik Exalto's boekje een brede spreiding wensen, omdat het het erf goed van de Reformatie weer hele maal actueel doet zijn. Raakt de be zinning op roeping en verkiezing weg. liever nog wanneer deze elementen niet in hun bijbelse samenhang in de prediking functioneren als voluit evangelische, heilbrengende noties, dan heeft dit dunkt me z'n onmisken bare weerslag op de gemeente. Theo logie zonder roeping en verkiezing leidt tot een geloof zonder hemel en zonder de huiveringwekkende mo gelijkheid van de hel. Wezenlijk ONTVANGEN Wie u ontvangt, ontvangt Mij. en wie Mij ontvangt, ontvangt Hem. die Mij gezonden heeft. (Mattheus 10.37-42) In de ontmoeting met Jezus wordt een duidelijke verbinding gelegd. Diel verbinding komt in deze woorden uit. Het gaat van „u" naar „Mij" en dan naar „Hem". De woorden staan in het kader van de grote uitzending. Het gaat om de vraag of ze ontvangen zullen worden die in zijn Naam de wereld ingaan? De verbinding die hier gelegd wordt loopt nog verder, of begint zelfs eerder. Over de hoofden van de gezondenen heen gaat het over „Wie" u ontvangt. Fijnzinnig is hier door de samenstellers van het nieuwe kerkelijk jaar de geschiedenis van de Sunamietische (II Koningen 4|| tegenaan gelegd. Daar is sprake van de profeet Elisa. die van tijd tot tijd in Sunem komt en daar dan gastvrij p* ontvangen wordt door een familie. waarvan de vrouw van haar man zelfs Pr' voorstelt om een „profetenkamertje" afl voor Elisa te bouwen. Als Elisa zijn knecht vraagt: wat zouden wij nu eens voor die vrouw kunenn doen? zegt Gehazi: ze heeft geen kind en haar man is op leeftijd. Een bekende situatie in de bijbelse verhalen. Een situatie van wanhoop. Het oud-chassidisch verhaal van de profeet vertelt dan dat Elisa haar een king toezegt. Over een jaar zal je een zoon aan je hart drukken. Met het ontvangen van de profeet is het leven-gevend woord ontvangen. Zoiets wil het verhaal zeggen. Dat betekent niet dat de dominees en de ouderlingen vooral veel uitgenodigd en ontvangen moeten worden, 't betekent ook niet dat ze voorniets moeten komen en dan nooit meer wat1 horen, goed, dat ook allemaal, maar Jezus noemt verderop niet alleen profeten, maar ook een rechtvaardige en „één van deze kleinen". Over de hoofden van de discipelen wordt het ons gezegd. Er zit iets aan vast als je daarmee begint, mensen die met het Woord in verband staan ontvangen. En er je mee in laten. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Almelo: mevr M. W. var Beinum te Oudorp. te Uddel: D J Budding, kand. te Driebergen. GEREF. KERKEN Bedankt voor Schoonhoven. D Braam te Vlaardingen Afscheid van Oude en Nieuwe Bildt zijl: J. van Dijken ber. te Avereest Balkbrug. Intrede te Dokkum (geest. verz. D< Sionsberg): G Bilker uit Oude ei Nieuwe Bildtdijk. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Nieuwleusen: T. de Boèr kand. te Kampen. NED. PROT. BOND Intrede te Amsterdam (past. mede- werker): N. van Noordenne he ka ADVERTENTIES DE GEREFORMEERDE KERK van BADHOEVEDORP zoekt voor minimaal één jaar hulp in het pastoraat Gedacht wordt aan een kandidaat in de theologie of een pas afgestu deerde die nog niet een volledige betrekking kan aanvaarden Indien u belangstelling hebt wilt u dan bellen of schrijven naar de scriba mevr. E. Millenaar-Tiloo. Sloterweg 176, Badhoevedorp, tel. 02968-6068 verschenen bij Ten Have de uitgebreide 2de druk van Lucas Grollenberg f 17,50 in de boekhandel Er is en wordt in kerkelijk Nederland wel gestreden over de roeping tot er echter niemand meer is die roept. Maar er wordt ook gezwegen over de roeping tot niemand er meer van op kijkt, verwonderd met vreugde. De echt gereformeerde theologie neemt op dat veld een heil-zame middenpo sitie in, liever een centrale positie. Van Niftrik schreef in zijn boek over „De hemel": „De geschiedenis der kerk leert genoegzaam, dat aan het orthodoxe 'fundamentalisme', in weerwil van al zijn fouten, de eer toekomt erin geslaagd te zijn om in zeer 'aarden' vaten het wezenlijke van de boodschap des heils te bewa ren, terwijl de tegenpartij dikwijls met het badwater (de mythologische voorstellingen) ook het kind (de zaak) wegwierp". Exalto's boekje bewaart in heldere taal dit 'wezenlijke van de boodschap des heils'. Drs. J. van der Graaf, algemeen se cretaris van de gereformeerde bond van de hervormde kerk, bespreekt: Drs. K. Exalto: De Roeping, een re formatorische bezinning. Uitgave Ton Bolland. Amsterdam, 87 pagi na's, prijs 12,50. boekennieuws Dr. Cornells P. van Andel LAAT ONS NU VROLIJK ZINGEN! 96 blz.. 11.90 Leven en werken van Paul Gerhard! 11607- 16761 Hij behoort io« de be<angri,k$te dichters van kerkliederen .n het Duitse taatgeb-ed In het Liedboek voor de kerken zqn 13 liederen van hem opgenomen Muue Jecobse A DIEU B6 blz 14.75 Voor het merendeel nog met éerder gepubli ceerde gedichien en Mbelse liederen van Muus Jecobse Z i geven een heider Beeld van nei- geen deze ochier m z>|n laatste 'evensjaren het meest heeft bezig gehouden ce taai en de dood Samenstel, ng Ad den Besten Hans Bouma WIE LIEFHEEFT. LEEFT VOORGOED 2e druk 108 Blz 12.90 Oederen beb/denissen gebeden gedichten, notities Evenals ..God wonend b)| mensen een boekio mei een r.|K gevarieerde mhoud m de bekende aanspreekbare sti|l van Hans Bou ma Geschikt voor gebruik m gezinnen kerk diensten en andere bijeenkomsten Hans Bouma an Louis van Dilk ZOLANG JE ZINGT LEEF JE 60 WZ. 15.50 Liedbundel met 27 liederen van Hans Bouma De muziek van Louis van Dqk staat in de oorspronkeii|ke vierstemmige harmonisaties al- gedrukt lnhoudn|ke liederen, getoonzet op prachtige muziek voor koren gospelgroepen, kerkoiensten. het gezm Verkrijgbaar m de boekbande' HPJKOK KAMPEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2