Kojak en Pepper rechtstreeks uit de States KUIST Nieuwe muziek in Middelburg voor kenners en liefhebbers Funhouse moet blijven Angst voor Luxemburgse commerciële inval per satelliet De gonzende bijen van Mache ZATERDAG 1 JULI 1978 PS 23- RH 27 satelliet operationeel is (ongeveer vijf jaar) zal de Europese kijker vele bui tenlandse programma's kunnen ont vangen. De H-satelliet zal volgens een nog te ontwerpen roulatiesysteem door de Europese landen worden ge bruikt. Eerst komt bijvoorbeeld Ier land enige uren ..aan de bak", vervol gens Groot-Brittannië, daarna Dene marken. enzovoort. Is het „spoor boekje" afgewerkt, dan wordt weer van voren af aan begonnen. Gezien de centrale ligging van Nederland in West-Europa, zal de Nederlandse kij ker zelfs delen van het Italiaanse pro gramma kunnen ontvangen. De tijd dat alleen de omliggende lan den ontvangen kunnen worden breekt pas aan nadat de H-satelliet is uitgewerkt en nationale satellieten in de ruimte worden gebracht. Het H- satelliettijdperk heeft vooral tot doe', het publiek vertrouwd te maken met de komende satelliettijd. Tegen d« jaren negentig komen de national, satellieten, dan breekt mogelijk d< tijd aan waarin Nederland binnen de ..overspill" zal vallen van België. Frankrijk, Luxemburg en de Bonds republiek. Nauwelijks nodig Nederland heeft op dit moment nog geen definitieve plannen om mee te doen aan de satelliet-omroep. Een belangrijke overweging is dat wij sa telliet-omroep nauwelijks nodig heb ben in tegenstelling tot bergachtige of uitgestrekte landen. Deze zijn thans nog afhankelijk van een zeer groot aantal steunzenders om het sig naal verder te brengen; een satelliet maakt met één klap uitgestrekte aardse zendersystemen overbodig. Voor Nederland daarentegen is satel liet-omroep aanmerkelijk duurder dan het huidige „aardse" zendersys teem. gezien het vlakke landschap en de geringe afmeting van het land. In de toekomst zal echter alles dat met satelliet-omroep te maken heeft goedkoper worden: raketten, satellie ten, schotelantennes, ontvangstap- paratuur. Dan gaat het argument dat het te duur is steeds minder op. Be langrijk zal zonder twijfel het gedrag van de consument worden. Zodra de industrie tegen een redelijke prijs een schotelantenne en apparatuur kan le veren en er tegelijkertijd een behoor lijk programma-aanbod is. is het mo gelijk dat een steeds toenemend aan tal kijkers wel voor zo'n aanschaf zal voelen. En of Nederland dan meedoet of niet. dat maakt voor de kijker niet zoveel uit. Het Nederlandse stand punt kan momenteel het beste wor den omschreven als „afwachten". Op het ogenblik is een stukje ruimte voor de Nederlandse satelliet gereser veerd. Of dit stukje ruimte ooit doo een Nederlandse omroepsatelliet zal worden bezet, zal grotendeels afhan gen van de ontwikkelingen in de gro te Europese landen. Mr Willem van den Bert is stafmedewer ker internationale taken van de NOS en secretaris van de werkgroep „Omroep- satelliet-NOS". Renso van Bergen is medewerker van de afdeling voorlichting van de NOS. Hij schreef in onxe krant reeds eerder over satellietomroep. door Mr Willem van den Berg en Renso van Bergen Amerikaanse series kunnen elke avond worden gevolgd: zonder twijfel onderbroken door reclame, maar mo gelijk went de kijker hier snel aan. Indien een dergelijk plan door Luxemburg wordt gerealiseerd, zal de commerciële omroep grote invloed krijgen op de omroepsystemen in Eu ropa. Voor de verspreiding van het Amerikaanse systeem is de ligging van Luxemburg gunstig. Vooral klei nere landen met omroepsystemen die ten opzichte van dergelijke invloeden kwetsbaar zijn. zullen het er moeilijk mee krijgen. Wat Nederland te wach ten zou staan is weliswaar niet volle dig voorspelbaar, maar het lijkt toch wel zeker dat het voor „Hilversum" dan nog weinig zin zal hebben Ameri kaanse detective- en politie-series uit te zenden. Waarschijnlijk zullen de omroepen gedwongen worden zich op meer eigen produkties toe te leggen, maar daar is nu al weinig geld voor en tegen die tijd zal het wel niet anders zijn. Maar daarnaast zou die ontwik keling de programma-mogelijkheden van de Hilversumse omroepen wel eens ernstig in gevaar kunnen brengen. Op papier Theoretisch gesproken kan Luxem burg binnen afzienbare tijd met satel liet-uitzendingen beginnen. De ESA (European Space Agency) heeft de omroepsatelliet reeds gedetailleerd op palier, aan de industrie kan op dracht worden gegeven die satelliet te bouwen en de NASA wil wel een raket leveren voor een reis naar de geostationaire baan. Technisch (en mogelijk ook financieel) is er geen enkel probleem om snel aan de slag te gaan. Toch js het niet waarschijnlijk dat Luxemburg binnen één of twee jaar tot de lancering van een eigen satel liet zal overgaan. Er moet eerst aan enige voorwaarden worden voldaan. Zo moet er een grondstation zijn om het signaal naar de satelliet te sturen en parabool-antennes om de uitzen dingen op te vangen. Samengevat komt het er op neer dat er een „markt" moet zijn. Het publiek moet eerst enigermate „satelliet-minded" zijn alvorens het zin heeft om met regelmatige satelliet-uitzendingen te starten. Dit proces van „satelliet-minded" maken gaat plaatsvinden in de jaren tachtig. Het plan is om in 1982 een satelliet van de Europese Omroep Unie af te schieten, waarmee nationa le tv-programma's via de satelliet over Europa zullen worden uitgezon den. Het gaat om de zogenaamde H- satelhet (Heavy Satellite). Dit bete kent dat. na enig proefdraaien, de satelliet-uitzendingen ontvangen kunnen worden door kijkers die over een schotelantenne beschikken en mogelijk aangepaste ontvangstappa- ratuur. Dat dan inmiddels in Europa ver scheidene grondstations zijn ge bouwd. spreekt vanzelf. De industrie zal er wel voor zorgen dat betaalbare antennes en apparatuur op de markt verschijnen. H-satelliet De „overspill" van deze H-satelllet is zeer groot. Inde periode waarin deze De omroepsatelliet lijkt welis waar nog ver weg, maar je gaat toch twijfelen als de be richten waar zijn dat Luxem burg de (commerciële) satel lietplannen vrijwel rond heeft. VARA's voorzitter Kloos heeft onlangs met klem zijn bezwaren geuit tegen wat hij omschreef als een ..Veroni ca in de lucht". Op het eerste gezicht vraagt de kijker zich waarschijnlijk af waarom een Luxemburgse satelliet zo verontrus tend is. Welke invloed kan zoiets nou 'hebben? Het zal evenwel met deze commerciële programma's niet an- ;ders zijn dan met de zogenaamde Luxemburgse deelnemers van dit land aan het Eurovisie Songfestival, j 'De nationale vlag dekt de eigen la- I ding niet. „Het aanbod is van vreem de herkomst. Zo kunnen we er vrijwel 1 zeker op rekenen dat de Luxemburg- se satelliet zich zal ontwikkelen tot een Europees filiaal van het Ameri kaanse commerciële tv-systeem. Ko jak en Pepper rechtstreeks uit de States met pats! vlak voor de moord, overval en ontknoping recla me voor een in Nederland zeer be kend schoonmaakmiddel. Alvorens hier nader op in te gaan. is i het ter verduidelijking goed een aan tal zaken op een rij te zetten. Begin j 1977 is in Genève de internationale conferentie over omroepsatellieten gehouden. World Administration Ra dio Conference on Broadcasting Sa tellites in de 12 GHz-band (afgekort WARC). Ongeveer honderd landen j namen daaraan deel. Voor de zoge- naamde regio's is een frequentieplan opgesteld. Dit houdt in een verdeling van golflengten ten behoeve van sa tellietomroep. Regio 1 omvat Europa, Afrika en de Sovjet-Unie. regio 3 Azië. Australië, en Oceanië. Noord-, Mid den- en Zuid-Amerika (regio 2) zijn buiten dit frequentieplan gebleven. Aan een mogelijke Nederlandse om roepsatelliet is volgens het WARC- plan een baanpositie toegewezen sa men met België, Luxemburg. Frank rijk. de Bondsrepubliek. Oostenrijk. Zwitserland en Italië. Deze baanposi tie ligt op 19 graden westerlengte boven de evenaar. Groot-Brittannië en Ierland hebben een baanpositie op 31 graden W.L.; de Scandinavische landen op vijf graden O.L., Of Neder land in de toekomst een satelliet in de ruimte zal sturen, is nog onbekend. De overheid heeft zich er nog niet over uitgelaten. Daar komt bij dat onder de huidige omstandigheden voor een klein land als Nederland het gangbare aardse systeem goedkoper 1 lijkt. Toekomstige omroepsatellieten zul- I len in een zogenaamde geostationaire baan om de aarde worden gebracht. Dat wil zeggen: een baan waarin de Vijf kanalen Ieder land heeft de beschikking over vijf satellietkanalen. Deze kanalen kunnen zowel voor tv-programma's als voor FM-radioprogramma's wor den gebruikt. Het is bij voorbeeld mogelijk via deze kanalen vier kleu- ren-tv-programma's en zes k acht ste reo-radioprogramma's uit te zenden. Een kanaal kan dus gebruikt worden voor een tv-programma of het hierbo ven genoemde aantal radiopro gramma's. Gezien de ontvangstmogelijkheden in Nederland kunnen, indien de lan den die ons „overstralen" deze verde ling zouden volgen, vanuit de geza menlijke baanpositie zestien buiten landse tv-programma's worden ont vangen en een groot aantal radiopro gramma's. Wie echter dat buitenland se aanbod te weinig vindt en bij voor beeld meer prijs stelt op de Britse programma's, kan zich een tweede schotelantenne aanschaffen en deze richten op de Britse baanpositie. Mis schien denkt de lezer: hadden de Brit ten nu maar gelijk „onze" baanposi tie gekozen, want dan bleef ons dat gezeur ten minste bespaard. Deze ..splendid isolation" komt echter voort uit zakelijkheid. Engeland is een belangrijke exporteur van tv-pro- dukties (Bellamy's, the Pallisers, Daar Komen De Schutters) en deze positie wil het niet prijsgeven. Ellipsvorm Een belangrijk begrip in de satelliet omroep is de zgn. „overspill". De bun del die vanuit de satelliet naar bene den wordt gestuurd, krijgt op het ronde aardoppervlak een ellipsvorm. Het is dan mogelijk deze ellipsvorm te verbreden of te versmallen, zoals een vergrootglas bewijst, dat het zon licht opvangt en doorkaatst. Kleine landen, zoals Nederland en België, kunnen met een smalle ellips toe. Het vraagstuk van de „overspill" heeft, betrekking op de grensoverschrijding van de programma's. Aardse grenzen bestaan voor de satelliet niet; indien een land niet al te gigantisch van afmetingen is. wordt het programma eveneens uitgezonden over delen van het buurland. En daar beginnen de problemen. De regering van het buur land of de regeringen van aangren zende gebieden kunnen dat om ver scheidene redenen niet leuk vinden. Vrijwel steeds kunnen de bezwaren teruggevoerd worden op omstandig heden van politieke aard. De Sovjet- Unie bij voorbeeld heeft er grote be zwaren tegen dat delen van dit land zouden vallen binnen de „overspill" van westerse satellieten, vele landen van de Derde Wereld voelen evenmin voor te veel onbelemmerde invloed van buitenaf. Zo zou Nederland bij voorbeeld terwille van de bescher ming van een geprofileerde omroep of een nationaal cultuurbeleid minder trek kunnen hebben in commerciële programma's via Luxemburg. Hoe wel alle betrokken landen het er over eens zijn dat het vraagstuk van de „overspill" moet worden geregeld, is men er nog niet in geslaagd om bin nen de Verenigde Naties tot een op lossing te komen. Dit maakt mogelij ke maatregelen tegen een commer ciële satelliet bij voorbaat niet een voudig. Contacten? Tijdens de WARC '77 heeft Luxem burg een vrij grote bundel voor zich zelf geclaimd. Er zijn waarnemers die stellen dat wel met een kleinere bun del had kunnen worden volstaan. Hoewel er geen harde bewijzen op tafel liggen, zijn de geruchten sterk dat er intensieve contacten zouden bestaan tussen Luxemburg en Ameri kaanse geïnteresseerden, zoals pro- duktie-maatschappijen. Europa is zonder twijfel voor de Amerikanen een aantrekkelijke markt. Grote con cerns werken ..world wide", zodat Amerikaanse commercials zonder veel problemen ook op de Europese markt kunnen worden gericht. Wat sommigen vrezen is dat Luxem burg niet zal dralen een omroep-satel- liet omhoog te brengen zodra de gele genheid zich zal voordoen en dat het via deze satelliet commerciële pro gramma's gaat uitzenden. Omdat ons land binnen de „overspill" van Luxemburg valt, sluipt daarmee een omroepsysteem binnen waartegen weinig te doen valt. Stap verder? Luxemburg kan een stap verder gaan en via een van de beschikbare tv- kanalen een Nederlandstalig pro gramma uitzenden. De taalbarrière voor kijkers in Nederland en België wordt opgeheven via nasynchronisa- tie of ondertiteling. En de nieuwste Toekomstbeeld. Een paraboolantenne op het dak voor ontvangst van de satellietomroep. omloopsnelheid van een satelliet ge lijk is aan de tijd die de aarde nodig heeft om een omwenteling te maken. Vanaf de aarde gezien zal een derge lijke satelliet zich dus steeds op een vaste plaats in de ruimte bevinden. Dit in tegenstelling tot het merendeel van de satellieten dat tot nu toe is gelanceerd: deze geven de indruk op een bepaald tijdstip „over te komen". De afstand waarop een satelliet geo stationair is. bedraagt 36.000 kilome ter boven de evenaar. Om satelliet-programma's te kunnen opvangen, moet de kijker over een parabool-antenne beschikken. In principe is de doorsnede van deze schotelvormige antenne negentig centimeter. Met deze negentig centi- meter-antenne kan in vrijwel geheel Nederland, naast de eventuele Neder landse programma's, tevens het pro gramma-aanbod van België, Duits land, Luxemburg en Frankrijk wor den ontvangen. Indien echter een sa telliet-antenne met een grotere door snede wordt geïnstalleerd, worden de mogelijkheden om meer program ma's te ontvangen of een betere ont vangst te realiseren in het algemeen vergroot. Dat de Nederlandse kijkers, naast de programma's uit eigen land, ook de programma's van België. Luxemburg. Duitsland en Frankrijk kan ontvangen, komt enerzijds door dat de satellieten van deze landen in dezelfde baanpositie staan als van Nederland en anderzijds doordat Ne derland wordt overstraald door de stralingsbundel van deze landen. Oostenrijk, Zwitserland en Italië, hoewel in dezelfde baanpositie. kun nen niet ontvangen worden omdat de stralingsbundels van deze landen ons land niet bedekken. door R. N. Degens MIDDELBURG „Weet u wat ik in uw stuk gehoord heb? Grote zwermen gonzende bijen of zo, die steeds maar rondom mijn hoofd zoemden." Deze impressie wilde de oude dame op de eerste rij beslist kwijt aan de "componist van het stuk. de Frans- man Frangois-Bernard Mache. die ,een paar stoelen van haar vandaan zat. Maar ondanks de levendige geba- ren waarmee ze haar luidkeelse com- [mentaar illustreerde, begreep hij ihaar niet, of verkeerd. Dat niet of verkeerd begrijpen komt op de beste j [festivals van nieuwe muziek voor, ,maar dan in hoofdzaak bij het pu- i Jbliek. Zeker wanneer zich onder dat [publiek bij de kenners steeds meer [gewone liefhebbers mengen. Een ver schijnsel dat bij het „Festival Nieuwe Muziek" in Middelburg, waar het hier [over gaat. mei vreugde geconstateerd ■kan worden. I [Dat festival (georganiseerd door Jeugd en Muziek Zeeland) is nu in 1 volle gang. Negentien dagen lang kan men er in verschillende localiteiten .(verrassend zoveel aantrekkelijke t concertruimten Middelburg blijkt te [hebben) naar muziek van deze tijd .luisteren. Het duurt wat korter (21 jjuni tot en met 9 juli) dan het Holland 'Festival, maar wat informatie over dftieuwe muziek betreft geeft het. met ruim veertig eerste uitvoeringen, veel meer. De programma's zijn dit jaar (het derde dat Jeugd en Muziek zoiets onderneemt) gegroepeerd rondom de Italiaanse componist Sylvano Bus- sotti en de Amerikaan Lejaren Hiller. Daartussendoor Engelse en Neder landse composities. Een groot aantal uitvoerende kunstenaars (waaronder de componisten zelf) werkt er aan mee om dit festival mogelijk te ma ken voor het handjevol subsidiegeld waarmee Jeugd en Muziek met moei te en volharding ook dit jaar weer (bijna) toe heeft weten te komen. dagavond in de stedelijke concert zaal het „Octuor" van Mache voor vijf strijkers en twee blazers hadden uitgevoerd. Het heeft in elk geval een aantal intrigerende glissando-passa- ges en het klonk deze avond voor het eerst in Nederland. Evenals het „Di vertimento" van Lejaren Hiller en het Tweede Pianoconcert van de Engels man Michael Finnissay. Dat men deze Hiller nooit eerder hier had gespeeld bleek geen gemis: Leja ren dacht in 1958 toen hij dit stuk schreef (hij was toen toch al ruim dertig, doctor in de chemie, en niet onvermaard als componist) dat een Divertimento per se leuk moet zijn. De muzikale grapjes die hij voor het eerste van het vijfdelige stuk bedacht komen in de volgend delen steeds weer terug, en daartegen zijn ze niet bestand. een goochelaar en de trefzekerheid en spierkracht van een bokser. Terzijde: men kent hem in Middelburg, en hij mocht uit vrees voor beschadiging de plaatselijke Steinway niet gebruiken. Kortom, het was weer een machtig gebeuren waarvan de eer minder aan de componist dan aan de vertolker toekomt. In dat opzicht eigenlijk een echt romantisch pianoconcert. Pluspunt Veel publiek Prijsprikken Bij het Pousseur-programma vorig jaar was het nog echt een feestje voor weinigen. Zonder dat je dit jaar van een overweldigende belangstelling kan spreken (nergens ter wereld staat men te dringen voor zulke evenemen ten) is er bij de concerten dit jaar toch steeds verrassend veel publiek. Van zeer uiteenlopende herkomst en leeftijd. Getuige de genoemde oude dame. Die haar impressies kwijt wil de nadat leden van het Radio Kame rorkest onder Ernest Bour donder Voor het pianoconcert van Finnissy (32) had de fenomenale pianist Geof frey Madge zich met zijn befaamde bedrevenheid en bezetenheid ingezet. „Een partijtje prijsprikken op de pia no" voorspelde iemand toen het nog moest beginnen. Wat Madge's vertol king betreft klopte dat wel. Het stuk zit vol cascades van pikzwarte fortis- simo-toonstrossen in de laagte, en schichtige toevalstreffers in de hoog te. Bij Madge is zoiets (tot ieders verbazing) altijd prijs en hij doet het met de overtuigende virtuositeit van Met ..Spatial Music 4" van Ton de Leeuw (een wereldpremière in de ge wijzigde vorm waarin het nu werd uitgevoerd) was de avond met een pluspunt voor de oudere Nederlandse componisten generatie begonnen. En met de allereerste uitvoering van de „Dansen voor kamerorkest" van Pe ter Jan Wagemans werd dit concert hoopvol besloten. Want deze expo nent van de jongste Nederlandse componistenstal (leerling van Jan van Vlijmen) bleek via deze „Dansen" andermaal iemand die weet wat hij muzikaal wil en kan, en die dat op een verstaanbare en overtuigend-boeien de manier laat horen. Het feest werd voortgezet (om elf uur volgens plan. maar dat werd over half twaalf) in de fraai gerestaureerde Vleeshal die ook uitermate geschikt blijkt te zijn als concertruimte voor kamermuziek. Daar speeïde de Ame rikaanse pianist Yvar Mikhashoff werken van Amerikaanse componis- Frances-Marie Uitti: ..om voor uit bed te blijven.. Geoffry Madge: ..prijsprikken op de piano.. ten (Antheil. Cowell, Sellars. Wolff en Ives). Van Ives de ..Concord Sonate" die alleen al bijna drie kwartier duurt. Zodat het ver in de kleine uurtjes liep voordat de Amerikaanse celliste Frances-Marie Uitti aan de vertolking van haar eigen „Xantrum" voor violoncel zou kunnen beginnen. Ongetwijfeld een gebeurtenis om voor uit Je bed te blijven want Fran- ces-Marie is ook een vaste steunpi laar van de Middelburgse muziekfes tivals en een intelligent vertolkster van eigen en andermans werken. Maar velen zullen haar deze avond niet meer gehoord hebben. Want de meest Middelburgse hotels hebben een sluitingsuur dat nog niet op zulke internationale nachtconcerten is af gestemd. Vanaf volgende week woensdag zijn de programma's in hoofdzaak gewijd aan Sylvano Bus- sotti met medewerking van onder meer het Nederlands Vocaal Ensem ble en de sopraan Dorothy Dorow. Raad voor de Kunst: DEN HAAG (ANP) De Raad voor de Kunst vindt, dat minister Garde niers van CRM „Funhouse" een pro jectstudie van 200.000 gulden moet geven. Daarmee keert de raad zich tegen het plan „Funhouse" buiten te sluiten van het budget voor de mime- voorziening. De Raad voor de Kunst acht subsi diëring van „Funhouse" een essenti eel onderdeel van het door de raad uitgebracht vierjarenplan voor de mime. Met de opzet en de intenties van dit plan is het ministerie van CRM vorig jaar al akkoord gegaan. In de adviezen over subsidiëring van mimegezelschappen en miroeprojec- ten voor het komende seizoen heef' de raad voor de kunst zijn vertrou wen uitgesproken in de plannen vai Rob van Houten voor een nieuw koers voor „Funhouse". Met de ge noemde twee ton wordt de allerklein ste mogelijkheid geboden om di plannen van Rob van Houten te ver wezenlijken. aldus het advies. Wordt Rob van Houten de subsidie onthouden, dan betekent dit een ont kenning van de specifieke functie van „Funhouse" in de mimevooreienlnp en het tenietdoen van een nog enigs zins werkbare situatie in het mimebe stand. Het advies voor „Funhouse" zal volledig gehonoreerd moeten wor den, aldus de Raad voor de Kunst.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 27