'Niet teveel geld voor derde wereld' Praag verklaart 2000 tot jaar van de vrede Er werd niet altijd over heiligen gepreekt 11 TWR-zender op Sri Turkije mogen in Lanka in werking Kerkelijke commissie ontwikkelingssamenwerking (ICCO) bevreesd voor 'projectenjacht': - Christenen uit ons land blijven IKV zendt Kamer notitie over Urenco VANDAA4 VOORBUGANGE -DONDERDAG 29 JUNI 1978 TROUW/KWARTET door Nico Kussendrager UTRECHT Je moet oppassen dat er niet teveel geld naar de derde wereld gaat. Dat er een „projectenjacht" ontstaat, waarbij ondoordacht zaken worden aangepakt zonder dat de mensen in ontwikkelingslanden daar iets mee opschieten. Die mening bestaat bij de Interkerke lijke coördinatie-commissie ontwik kelingssamenwerking (ICCO), zo blijkt uit een gesprek met voorzitter dr A. van den Heuvel en waarnemend directeur dr C. van der Poort. De ICCO bracht dezer aagen een beleids nota uit onder de titel „Ontwikkeling en participatie", die de aanleiding vormt tot het gesprek. ..Niet de kwantiteit van de hulp is belangrijk, maar de kwaliteit legt Van der Poort, en hij noemt voor beelden. „In Argentinië hebben wij steun aan de bouw van een middelbare school daar afgewezen, omdat die op dit moment geen enkele bijdfage levert aan een ontwikkeling waar ook de „gewone Argentijnen" wat aan heb ben. Dan doen we het liever niet dan wel. Later valt nog een ander voorbeeld: bouw van dammen in het straatarme Boven-Volta. Het ia mogelijk om daar bij wijze van spreken vandaag nog aan de bouw van stuwdammen te beginnen, maar dan wel zonder dat voldoende over de technische en soci ale gevolgen is nagedacht. „Dan kun Je beter voorzichtig zijn en even wachten", aldus een Afrik a-medewer ker van de ICCO. Ontwikkeling neutraal? De besteding van gelden wordt ook steeds belemmerd door de politieke situatie in landen. Projecten die een bijdrage leveren aan de ontplooiing aan de „basis" (in de sloppenwijken, op het platteland) zijn in toenemende mate moeilijk van de grond te krij gen. „De gedachte dat ontwikkeling geen „neutraal" gebeuren is. heeft de laatste jaren meer en meer veld ge wonnen". aldus de ICCO in zijn be leidsnota. Een beleid van nationale ontwikkeling wordt in veel landen tot een beleid van „nationale veiligheid" die de ontwikkeling van grote groe pen van de bevolking onmogelijk maakt, en steeds meer het karakter van onderdrukking krijgt Te denken valt aan Latijns-Amerika, waar bijvoorbeeld in Paraguay de lei ding van een project waarbij ICCO betrokken was. gevangen werd geno men. Ook uit Argentinië worden der gelijke moeilijkheden gemeld, eve nals uit Oeganda, landen met een blanke minderheidsregering in zuide lijk Afrika, en Aziatische landen als Birma, Laos. de Filippijnen en Zuid- Korea. Moet Je de smalle marges die ontwik kelingssamenwerking in dergelijke gevallen gelaten wordt, gebruiken of niet? Speel Je rechtse dan wel linkse dictaturen in de kaart, of niet? Het beleidsplan van de ICCO zegt er dit over: in gevallen van onderdrukking zullen we „aansluiting moeten zoe ken bij partners die de armoede en onderontwikkeling in hun instand houdende factoren (het zittende régi me bijvoorbeeld; red.) aan willen pak ken en die de risico's van deze aanpak willen aanvaarden". Uitzichtloos is dat volgens directeur Van der Poort niet: „Vaak is de over heid zelf ook niet helemaal onwillig. Zij is onmachtig alles zelf te doen. onmachtig tot totale onderdrukking, wat betekent dat er bewust een mar ge wordt gelaten. Die kunnen wij gebruiken". Mede-financiering ICCO en ander zgn. mede-financie ringsinstellingen als NOVIB en CE- BEMO krijgen het leeuwedeel van hun inkomsten van de Nederlandse overheid. Voor dit jaar is dat in totaal 146,7 miljoen gulden, waarvan ICCO 58,7 miljoen krijgt. In overleg met de minister voor ontwikkelingssamen werking heeft de mede-financiering vorig jaar gevraagd om een jaarlijkse verhoging van 20 procent. Met de kanttekening van de ICCO „dat de kwaliteit van ons werk en van onze relaties in de komende Jaren een eer ste prioriteit zal vormen en dat een verdere groei van de financiële mid delen aan deze prioriteit onderge schikt zal worden gemaakt". Zo staat het verwoord in het beleidsplan dat is aangeboden aan de minister voor ontwikkelingssamenwerking. De Koning. Landbouwvoorlichting in Oost-Afrika. Aan die bijeenkomst hebben Van den Heuvel en Van der Poort de indruk overgehouden dat „participatie", het betrekken van mensen in de derde wereld bij hun eigen ontwikkeling, bij deze bewindsman minder voorop staat dan bij zijn voorganger. Vol gens Van der Poort lijkt De Koning zich meer te richten op economische groei, waarvan dan op den duur de hele bevolking in ontwikkelingslan den voordeel zou hebben. Veel prak tijkervaringen (Brazilië bijvoorbeeld) wijzen tot nu toe anders uit. „Zijn participatiegroepen in de derde wereld aardig voor idealisten zoals wij, of kunnen ze een wenzenlijke bijdrage leveren tot het grote geheel van de ontwikkelingssamenwer king," zo vraagt Van der Poort zich af Het ICCO-standpunt is duidelijk en betekent dat in het overleg met de overheid wat kritische noten zijn ge kraakt. Wat voorzitter Van den Heu vel bijvoorbeeld dwars zit, is de voort durende controle van de overheid, waarbij alle projecten van de mede financieringsinstellingen eerst moe ten worden doorgepraat. Deze ten dens wordt nog versterkt door het nog van de vorige minister voor ont wikkelingssamenwerking afkomstige plan een „inspectie te velde" in te stellen, die de uitvoering van de Ne derlandse projecten in de derde we reld (ook die van de mede-financie ring) zou moeten controleren. Inspectie te velde „Wij zijn niet bang voor die inspectie te velde, maar op onze partners over zee maakt het een uitermate vreemde indruk," aldus dr Van den Heuvel. „In hoeverre verstoort het onze verhou ding met hen? Daar komt bij dat het woord „overheid" in veel ontwikke lingslanden een hele ander lading en een heel andere kleur heeft dan bij ons. Niet zelden is het iets dat ge vreesd 'moet worden. Ook is het moei lijk tegenover onze partners te blijven uitleggen dat wij een particu liere instelling zijn als de Nederland se overheid om de hoek komt kijken met die inspectie te velde. Het parti culiere initiatief is rond de wéreld niet zo sterk ontwikkeld en het is zeker met een zo'n inspectie te velde moeilijk duidelijk te maken wat wij daar nu onder verstaan." Omgekeerd zou je je kunnen afvra gen in hoeverre het voor de partners van ICCO in ontwikkelingslanden juist niet zeer voor de hand ligt dat de Nederlandse regering de besteding controleert van het geld dat toch uit eindelijk bij haar vandaan komt. Dr Van den Heuvel begint te lachen: „Dat is waar en dat hebben wij ook meerdere malen gemerkt. Veelzeg gend vond ik de grote vergadering die wij vorig jaar hadden met onze part ners. Toen daar de Nederlandse mi nister binnenkwam, wenden alle hoofden zich naar hem. en de mensen uit de derde wereld vonden het maar vreemd hoe wij, Nederlanders met onze bewindsman gingen „stoelen" en kritiek op hem hadden. Maar dan nog, of juist dan, vind ik dat ICCO haar partners moet duidelijk maken dat wij een samenwerking hebben tussen particulieren, waarbij een te grote rol van de overheid uit den boze is." Subsidie-model De mede-financiering streeft al jaren naar wat genoemd wordt een „subsi die-model". Daarbij zou vooraf en achteraf het hele programma van bij voorbeeld de ICCO worden doorge praat, maar niet voortdurend overleg moeten plaatsvinden over vrijwel ie der project. „ICCO is van mening dat zowel het eigen karakter van zowel de particuliere organisaties als dat van de overheid zou komen wanneer niet ieder project door de overheid zou worden gewaardeerd, maar het hele programma door de particuliere orga nisaties en de overheid zou worden doorgesproken", staat in de beleids nota. Zeker op het ogenblik ziet het er echter niet naar uit dat de minister voor ontwikkelingssamenwerking ge hoor zal geven aan het verlangen naar een subsidie-model, zo meent dr Van den Heuvel. Is de ICCO tegen een te hechte greep van de overheid op zijn werk, omgekeerd bestaat er een zeer nadrukkelijk streven de or ganisaties uit de derde wereld waar mee wordt samengewerkt méér in vloed te laten uitoefenen. Vorig jaar is daarover uitgebreid gepraat met een aantal vertegenwoordigers uit de derde wereld. Omgekeerd consortium ICCO vat dit samen onder het begrip „omgekeerd consortium": van de hulpontvanger naar de hulpgever, in plaats van andersom, zoals tot nu toe gebeurde. „Een streven waar we trots op zijn," aldus dr Van den Heuvel. Opvallend is dat de partners nog wei nig behoefte blijken te hebben aan meer invloed bij de ICCO, maar eerst zelf door onderling overleg ervarin gen willen uitwisselen en voorwaar den willen stellen aan de hulp. Daar toe zullen drie bijeenkomsten plaats vinden (in India, Kenia en ergens in Latijns-Amerika) weliswaar georga niseerd door de ICCO, maar zonder dat deze daar zelf bij is. door Reinier Gosker PRAAG De vijfde alchristelijke vredesconferentie is met het aanvaarden van een „boodschap aan kerken en christenen in de wereld", een „appèl aan regeringen" en zeven resoluties dinsdag afgesloten. Nadat de nieuwe prssident van de christelijke vredesconferen tie (CVC), bisschop Karoly Toth, de aanwezigen voor hun komst had bedankt, besloot metropoliet Nlkodllm de conferentie met het uitspreken van een slotgebed. In de „boodschap aan kerken en christenen" wordt voorgesteld, het jaar 2000 uit te roepen tot een „vre desjaar" en om dienovereenkomstig in de ons resterende twintig jaar de algemene en volledige ontwapening te verwerkelijken. Als aanzet daartoe riep de vergadering alle kerken en alle mensen op zich in te spannen ;voor het organiseren van een wereld conferentie over ontwapening. Ook in het „appèl aan regeringen" kwam de wens tot uitdrukking, dat er meer zal worden gedaan aan ontspanning en ontwapening. Ontnuchtering Het uitroepen van het jaar 2000 tot vredesjaar werd wel de „droom van de conferentie" genoemd En op deze droom volgde dan ook een ontnuch tering. die doet vermoeden, dat de verwerkelijking van deze droom wel iets langer dan twintig jaar zal duren. De resoluties, die door de vergadering vervolgens aanvaard werden, logen er althans niet om. Vier resoluties had den betrekking op de verscherpte po litieke situaties in Zuid-Afrika. La tijns-Amerika. het nabije Oosten en Azië. In de resolutie met betrekking tot Zuid-AFrika werd o m. scherp ge- Kotesteerd tegen de vijf westelijke ien van de VN-commissie voor Na mibië. die ervan beschuldigd wordt Namibië op te zadelen met een neo- kolonialistisch marionetten-regime. In de resolutie over Latijns-Amerika beloofden de afgevaardigden de Chi leense kerken volledige steun bij hun voortdurende inspanning om de vre de tussen de mensen in Chili te her stellen. wat betreft Azië werden enke le vraagtekens gezet bij de buiten landse politiek van China. „Waarom ondersteunt China een fascistische dictatuur in Latijns-Amerika". zo werd er gevraagd. En waarom bewe ren de Chinese leiders voortdurend, dat een derde wereldoorlog onvermij delijk is? Ten aanzien van het conflict in het nabije Oosten stelde de CVC zich op het standpunt dat het bestaansrecht van alle staten gegarandeerd moet worden Dat houdt in. dat ook de Palestijnen recht hebben op een ei gen staat. De CVC erkent de PLO als de enige vertegenwoordiger van het Palestijnse volk en houdt het voor onaanvaardbaar dat de PLO niet als onderhandelingspartner bij alle con ferenties over het conflict in het na bije Oosten wordt toegelaten. DEN HAAO Het Interkerkelijk Vredesberaad heeft gisteren aan de leden van de Tweede Kamer een noti tie gestuurd van een wetenschappe lijke gToep uit Twente betreffende Urenco. Het IKV hoopt dat deze in formatie bijdraagt tot een beslissing van de fracties welke inspeelt op de nieuwe inzichten betreffende een ef fectief anti-proliferatiebeleid zoals deze met name in recente Ameri kaanse wetgeving en beleidsmaatre gelen tot uitdrukking komen. DEN HAAG De regering wil onge veer tweehonderd Turkse christenen (die reeds jaren in ons land zijn) een verblijfsvergunning geven. Voor waarde is dat ze op humanitaire gron den in aanmerking komen. De Turkse gezinnen zijn naar Neder land uitgeweken omdat ze in hun eigen land behoren tot een godsdien stige minderheidsgroep. Deze groep staat aan vervolging bloot. De rege ring méént dat het uit overwegingen van menselijkheid niet verantwoord is deze mensen naar hun land terug te sturen. Dit blijkt uit een verklaring van het ministerie van justitie, die gisteren is uitgegeven. Onder het vorige kabinet zijn zeshonderd Turken in soortgelij ke omstandigheden in ons land toe gelaten. Voor de nieuwe groep zal staatssecretaris Haars onderzoeken of de omstandigheden van de Turken toelating wenselijk maken. Turkse christenen, die overwegen naar ons land te komen moeten zich wel melden bij de diplomatieke verte genwoordiging van ons land in Tur kije. Komen ze namelijk illegaal naar Nederland, dan zullen ze als regel worden geweerd of het land worden uitgezet. Dat zegt de verklaring er uitdrukkelijk bij. COLOMBO De evangelische ra dio-omroep Trans World Radio (TWR) heeft zijn nieuwe 400 KW zen der op Sri Lanka (het vroegere Cey lon) in gebruik genomen. Door dit station hoopt TWR op de duur een kwart van de wereldbevolking te kun nen bereiken met het evangelie: de 600 miljoen inwoners van India, maar ook Pakistan, Bangladesj, Nepal Ti bet, Afghanistan en Birma. BERLIJN de protestantse ker ken in Oost-Duitsland hebben voor een miljoen gulden medicamenten, kleding, tenten, dekens en melkpoe der gestuurd naar de slachtoffers van de cycloon in India. Naar Vietnam en naar Mozambique stuurden de Oost- duitse kerken hulpgoederen voor resp. 600.000 en 100.000 gulden. ROME In Ostia bij Rome zijn bij opgravingen de resten gevonden van een belangrijke christelijke basi liek uit de vierde eeuw. Onder dq tweehonderd grafschriften is de lang ste Griekse inscriptie, die men ooit in Ostia is tegengekomen: „De overlede ne vraagt de nabestaanden niet te treuren, omdat het leven aan gene zijde verdergaat." OMMEN De classis Ommen van de gereformeerde kerken heeft op voorstel van de kerk van Den Ham besloten, een extra vergadering te wijden aan de seksuele moraal. De bedoeling is tot een eensluidend standpunt te komen bij gedwongen huwelijk en Jongeren, die ongehuwd samenwonen. Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4, Rotterdam Tel. 010-115588 (Red.) Schledamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv.) DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030. door drs Marius C. Don Dat er in Nederland gepreekt wordt is ons wel bekend Duizenden predikers moeten zich wekelijks op de predi king voorbereiden. Daar hebben zij een opleiding vaak een langdurige voor gehad Bovendien hebben zij hun bibliotheek, waarin het nodige materiaal voorhanden is. zoals hand boeken voor de prediking en bundels preekschetsen. Dat er ook in de middeleeuwen ge preekt werd beseffen wij niet altijd. O ja. van Jan Brugman weten we iets en wellicht zegt ons ook de naam van Geert Groote of van Claus von Eus- kerken wat. Tot nu toe ontbrak ons echter een wetenschappelijke bestu dering van middelnederlandse pre ken. Dr G. C. Zieleman. leraar Neder lands aan de christelijke scholenge meenschap ..Johannus Calvijn" te Rotterdam, die gisteren aan de rijks universiteit te Lelden promoveerde tot doctor in de letteren, blijkt een zeer betrouwbare gids in dit tot nu toe onontgonnen terrein De vrucht van zijn uitvoerige en nauwkeurige studie ligt voor ons in zijn boek: Middelnederlandse Epistel- en Evangeliepreken". Na een oriëntatie omtrent een preek en prekenbundel in de middeleeuwen volgt een uitvoerige kennismaking met een der bundels, naar het oudste handschrift „Tekstgroep Zwolle" ge noemd. Door het onderzoek van de tekst.vorm der preken worden we te ruggeleid naar de 14e eeuw De con clusies uit het minutieuze onderzoek wijzen nl. op een authentiek Neder landse prekenbundel, welke tussen ongeveer 1323 en 1347 in Vlaanderen ontstaan moet zijn. hoogstwaar schijnlijk in Brugge of omgeving. De naam van de auteur blijft ons voor alsnog onbekend, maar dat is met geschriften uit die periode vaker het geval De handschriften bieden volgens de heer Zieleman de mogelijkheid tot een betrouwbare reconstructie van de oudste uit het middelnederlandse taalgebied ons bekende teksten van preekbundels. Deze tekst heeft om streeks 1400 gecirculeerd als bewer king van de rond 1330 geschreven preekbundel. Waarschijnlijk is deze bundel oorspronkelijk geschreven met het oog op de „eenvoudige gees telijkheid" (de clerus simplex et illit- terati) Dat zijn die geestelijken, die geen universitaire opleiding ontvan gen hadden. Voor hen diende deze bundel als materiaal bij de voorberei ding van de prediking. Bedenken we. dat deze geestelijken met name op Dr G. C. Zieleman. het platteland meestentijds in eigen onderhoud moesten voorzien. Weinig tijd voor studie dus. toch al gehandi capt door een gebrekkige opleiding, geen wonder dat er gepoogd werd hen een houvast te bieden en een concre te hulp door preekbundels Voor hen konden dergelijke „Eplstelen en Evangeliën met de glosa". zoals ze genoemd worden, van grote waarde zijn. al zal het ongetwijfeld zijn voor gekomen. dat ?e misbruikt werden en de prediker er eenvoudig stukken uit voordroeg in de eredienst! Belangwekkend is wat de schrijver ons vertelt over de vorm en de inhoud der preken. Uit dit boeiende hoofd stuk meen ik u als conclusie het beste te kunnen doorgeven, dat daaruit blijkt, dat wij als protestanten er goed aan "zullen doen ons beeld van de middeleeuwse christenheid nog eens te bezien. Er werd niet altijd over de heiligen gepreekt! Deze preken blijken vooral bijbels gefundeerd en Christocen- trisch: de zaligheid is gevolg van de onverdiende genade van God door het geloof; over Maria wordt op een verantwoorde wijze gesproken, maar met het diepe besef, dat wij niet om haar heen kunnen; er spreekt uit de preken een duidelijke kritiek op de misstanden in de kerk. de simonie, de prelaten en op de Paus; er wordt sterke nadruk gelegd op de bekering; er is een onderstrepen van de sociale gerechtigheid als uitvloeisel van de „wedergeboorte" en als opdracht in het christelijk leven; de geloofsbele ving wordt door twee elementen be paald bekering en liefde, terwijl het Christocentrisch karakter opvallend Job Naast Jobs geduld mag zijn inkei niet minder spreekwoordelijk woj geacht. Als hij alles heeft gehad, vrienden hebben hem in zijn onbegrijpelijk lijden niet altijd e' troostrijk toegesproken, en God hem geantwoord „uit het onweer' dan herroept Job en doet boete. zegt: Ik weet, dat alles binnen uwj bereik ligt, en dat geen plan van u verijdeld wordt. borsl Wie is het toch. aam die wat besloten is onwijs verberg Daarom: ik spiak zonder inzicht t hebben, dingen die mij te boven gingen en die ik niet begreep. (Job 42,1-6) 0 N f :ns1 eei gs: vei eer de l oep rste eg h jspa tieid stem Vooral dat laatste is geen kleine erkentenis. De bekentenis van ee man, die voor z'n beurt gepraat hé Hij praatte maar, achteraf beschouwd als iemand die er helemaal geen verstand van heeftP Zonder inzicht. Het ging hem te h Nu pas ziet hij dat in. Toen hij spi dacht hij er anders over. Hij dach dat hij alles wist, dat niets hem verborgen was. Geen twijfels, gee vragen. De zaak was klaar en duidelijk. Maar nu. Hier is een an( a*\. mens. Hij is van z'n stoel gevallen?16^ wijsheids-stoel. Maar hij geeft her15" toe. Dat kom je niet vaak tegen. Iemand erkent: ik zag het vroeger verkeerd. Ik verkondigde wel, ma eigenlijk deugde het niet. Ik ü- accepteerde te gemakkelijk als wijsheid, wat altijd gegolden had. Allerlei „gebruikelijke" uitlegginr°j^ van 8chriftplaatsen accepteerde klakkeloos. Die en die zei het ook daarom zou het wel waar zijn. Ik controleerde niet. Ik was allang b e dat ik iets te „praten" had. Er vall,rst^ iets van deze Job te leren. Hier is aaa iemand die zijn grote vergissingei)en* ruiterlijk toegeeft. Nu pas heeft h|e^° iets gehoord, heeft hij iets gezien, bent benieuwd, wat hij dan nu te zeggen heeft. Maar het boek is uit Dat krijgen we niet te horen. Juisl het spannend wordt, zijn we geneilging te denken. Maar spannend wordt jgen* pas als we ons zelf op die manier nagaan. de t tijei t it b pei ine tordi regt war jke sooi nst, ver kheii Vo he rste DORDRECHT De actie Kerk balans 79 zal gehouden worden van 15 tot 27 januari met als schakelzon dag 21 januari. Het motto is deze keer: Verantwoord. EDOMONTON De pogingen om de drie lutherse kerken in Canada te verenigen zijn definitief mislukt. De vrouw in het ambt was een van de struikelblokken. HANNOVER De eerstvolgende Westduitse „gemeentedag onder het woord" zal in de herfst van volgend jaar in Hannover of Dormund worden gehouden. Dit heeft de conferentie van belijdende gemeenschappen be sloten. Middelpunt van de gemeente dag 1979 zal de informatie over leer en belijdenis der protstantse christe nen zijn. Conferentievoorzitter ds. Malte Haupt heeft gezegd, dat de gemeentedag uit de concurrentie- sfeer met de (meer oecumenisch ge tinte) Kirchentag wil komen. Ds J. F. van den Berg Tijdens een vakantieverblijf in Frankrijk is op 73-jarige leeftijd over leden ds J. F. van den Berg te Bergen op Zoom, die, van 1946 tot aan zijn emeritaat in 1970, geestelijk verzor ger is geweest, van de psychiatrische inrichting „Vrederust" te Bergen op Zoom. Ds Van den Berg begon zijn ambtelijke loopbaan als predikant van de hervormde gemeente te Noordhorn (Gr welke hij van 1938 tot zijn vertrek naar „Vrederust" heeft gediend. Lt erv alle de is en de uitwisseling der liefde tussen God en de gelovige mens centraal staat. Kortom, het is een verheugende zaak. dat deze vrucht van het eerste Neder landse onderzoek van deze middelne derlandse bronnen ons is aangebo den. Dr Zieleman heeft ons met zijn m i. zeer waardevolle studie een be langrijke dienst bewezen. Zijn disser tatie kan gevoeglijk getypeerd wor den als. „bouwstenen tot de geschie denis" van de preek in de Nederlan den. Dat uit de hoek van de littera tuurstudie deze stenen worden aan gedragen moge voor de vaktheologen een aansporing zijn het werk voort te zetten. Dat de redactie van de „Kerk historische Bijdragen" deze studie in de reeks opneemt is er een bewijs van. dat de waarde van dit werk is ontdekt! Overigens zien we met verwachting de uitgave van de teksteditie van deze preekbundel tegemoet. Drs Marius C. Don is hervormd zie kenhuispredikant te Rotterdam-Z. Van de dissertatie van dr Zieleman verschijnt eerstdaags een handels editie: „Middelnederlandse Epistel- en Evangeliepreken". Kerkhistori sche Bijdragen, dl. VIII, Leiden, E. J. Brill, 1978. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Hoogeveen (toez.): de Bue te Scharnegoutum; te Winètrar heim: J. Ouwendijk te Besoyen. fen t •pri Aangenomen naar Rossum (toez i ke C. van Dongen, kand. te Wagenin Bedankt voor Almelo: S. L. S, Vries te Peize; voor Ede (toez. Verboom te Waddinxveen (ds boom kan voorlopig geen ander roep in overweging nemen). GEREF. KERKEN Aangenomen naar Zwartemeer-1 zienaveen: L. van Wijngaarden Amstelveen. Bedankt voor Dokkum:. D. Bo knegt te Rotterdam-IJsselmonde GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Bergschenhoek: B. Vos te Ten Boer; te Loppersum-D teremden: A. v.d. Sloot, kand. Kampen. GEREF. KERKEN (VRIJG. B.Vl Beroepbaar: P. Veldhuizen, H(J straat 42, Spakenburg. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Eemdijk: H. J. Th. ma, kand. te Apeldoorn. Aangenomen naar Rotterdam-^ trum: J. Mannie te Assen. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Poortvliet: M. Mon(| te Waardenburg. OUD. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Rijssen: A. Kot te I selmuiden (V.H.G.). Mgr. Jos Damen Met een druk bezochte ontvangs het Nederlandse college in R< heeft mgr. dr Jos W. L. Damen scheid genomen als rector van Nederlands college, als procurato 'J Rome van de Nederlandse bissclq pen en als raadsman voor kerkel zaken van de Nederlandse amba de bij de Heilige Stoel. De 69-jai mgr Danien gaat zich vestigen in geboorteplaats Roermond. Hij w in 1946 vice-rector van het Ne< lands college, in 1952 rector. Mgr men is voor honderden Nederlani een hulp geweest tijdens bezoe aan Rome en het Vaticaan. Nam de bisschoppen in Nederland sp kardinaal Willebrands tijdens de o vangst de dank uit voor al het w< dat mgr. Damen in tientallen ja Bi* voor de r.k. kerk van Nederland he m gedaan. als cc Dr. M. P. M. Musken u,, Per 1 juli wordt mgr Damen in t |ar functies in Rome opgevolgd door M. P. M. Muskens, die sedert 1 ol ber 1977 vice-rector van het Ned lands college in Rome was. Dr. M Uj kens komt uit Drunen. Na zijn pri terwijding in 1962 was hij parocl priester in Veldhoven en Nijmeg em ids Ui Hij studeerde missiologie in Nijl gen en promoveerde daar in 1969 het proefschrift „Indonesië, de sti voor een nationale identiteit nal nalisten, islamieten en katholieké Sinds 1969 tot zijn benoeming Rome vorig Jaar werkte hij op secretariaat van de r.k. bisschopp conferentie van Indonesië. Sc

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2