De ene liturgie voor hervormd en gereformeerd De werkloze in ons midden Uit brieven van lezers Gereformeerden zijn beste bijbellezers Brez njew: Kom zelf maar kijken VANDAAI: Meer duidelijkheid in r.k. pastoraat nodig Apeldoorn krijgt wetenschappelijke medewerkers VOORBIJGANG SP Conferenti WOENSDAG 28 JUNI 1978 TROUW/KWARTET door ds W. R. van der Zee Een „historisch" gebeuren Is het toch wel: de verschijning vsn „On2e hulp het litur gieboekje voor hervormden en gereformeer den. Nog wel niet officieel, maar minstens MMBdRt De twee officiële liturgie commissies van de beide kerken (de gerefor meerde deputaten voor de eredienst en commissie-dienstboek van de hervormde raad voor de eredienst) werkten eraan en de Prol. Dr O. van der Leeuw-stichting gaf het uit. De bedoeling was: publikatie van een ge meenteboekje. met behulp waarvan het de geregelde kerkgangers mogelijk gemaakt zou worden in alle perioden van het kerke lijk Jaar de zondagse eredienst van begin tot eind mee te maken (zo zegt het voor woord). Het boekje, voortreffelijk uitgege ven en teer overzichtelijk, heeft het formaat van het Liedboek (grote edlUe) en is dan ook bedoeld als een soort supplement daarvan. De Inhoud is het rijpe resultaat van een langdurige liturgische ontwikkeling en een Intensieve bestudering van de eredienst. Een resultaat dat ln niet weinig gemeenten vele Jaren in de praktijk is beproefd en houdbaar gebleken. Een paar dingen typeren dit gemeente boekje. In de eerste plaata: er is inderdaad sprake van één liturgie. De éne: de hoofddienst, zoals die in de traditie van de Westerse kerk is gegroeid vanuit de samenkomst van de eerste christelijke gemeente. Er worden dus niet meer (zoals in het hervormde dienst boek en in de katernen bij het liedboek) verschillende orden van dienst geboden. Wel zijn er facultatieve elementen (in bruin aangegeven). De kerkdienst kan ook zeer sober verlopen, zonder dat de structuur wordt aangetast. In de tweede plaats: de „normale" kerk dienst is dienst van Schrift en Tafel. Woord verkondiging én Avondmaalsviering. De toelichting zegt: zoals dat van meet af in de christenheid kenmerkend geweest is voor de dag des Heren. Van een didactisch for mulier is dan ook geen spoor meer over. In het hart van de dienst staat de grote lofzeg ging. waarin de gedachtenis van de heilsge schiedenis biddend en zingend plaatsvindt. vanouds een uiterst belangrijk element in de dienst. In de derde plaats: als men in het boekje tóch vier orden van dienst aantreft, dan betekent dat niet vier verschillende orden, maar één orde op vier verschillende wijzen getoonzet. En wel door de componisten Frits Mehrtens. Ignace de Sutter en Willem Vogel (tweemaal). Deze opzet maakt het de kerkgangers mogelijk de dienst te volgen, zonder hinderlijk te moeten bladeren in het boekje. In de vierde plaats: veel ruimte is gegeven aan een aantal voorbeelden van de grote lofzegging (de eucharistia). Men heeft niet zonder meer de woorden van de traditie vertaald. Men heeft evenmin als commis sies) rond de vergadertafel een aantal voor beelden ontworpen, besproken en vastge steld. Men geeft de tafelgebeden zoals die in een aantal gemeenten (Amsterdam, Den Haag. Roosendaal. Rotterdam. Zaandam) jaar in jaar uit in de praktijk zijn beproefd en gegroeid, aan de Avondmaalstafel. Er wordt nogal eens somber gedaan over de oecumenische beweging. En terecht, denk ik. Dat mag onze ogen er niet voor sluiten dat er onderhuids van alles aan het groeien is. Eén van de resultaten van het oecume nisch bewegen is in elk geval een duidelijke consensus ten aanzien van zo'n vitaal punt als de vormgeving (en dus ook de inhoud) van de kerkdienst. Onze hulp, het gemeen teboekje voor hervormden en gereformeer den. wijkt maar weinig af van de liturgie van de lutheranen (hier en in het bui ten- land) en van wat rooms-katholiek én oud- katholiek missaal bieden. De keus voor de in een lange traditie ge groeide vorm is niet geboren uit nostalgie of een poging tot restauratie van een glorieus verleden. Ook het feit dat we deze liturgie delen met een onnoemelijk aantal christe nen in verleden en heden is geen doorslag gevend motief. Het belangrijkste is dat deze wijze van kerkdienst-houden, wanneer men er zich aan gewonnen geeft, in de praktijk blijkt een uiterst draagkrachtig voertuig te zijn voor de viering en de verkondiging ook van de hedendaagse gemeente. De beweging in deze liturgie brengt onder woorden wat het geloven en leven van de gemeente van alle tijden is: als voorbidders en voorzangers namens de hele schepping treden voor God. de Schriften openen, de gaven inzamelen en onder dankzegging brood en wijn delen als teken van weder zijdse toewijding (tussen God en zijn ge meente. tussen de gemeente en haar Heer), en zo gezegend uitgezonden worden. Liturgische concentratie sluit missie niet uit. maar in. Ds R. W. van der Zee, hervormd predikant te Den Haag, kondigt aan: Onze hulp, uitgege ven op verzoek van de gereformeerde deputa ten voor de eredienst en de commissie-dienst boek van de hervormde raad voor de ere dienst door de Prof. Dr G. van der Leeuw stichting, kan besteld worden bij het bureau secretariaat van de Van der Leeuw-stichting, Postbus 9390, 1006 AJ Amsterdam. Oeze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open boeven, gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover of over het met plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas mei corresponde ren Sneven adresseren aan Secretaris hooldredact-e Trouw Postous 859. Amsterdam B«| pubkkatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld Priesterkleding Mijn dank aan de heer Klei voor zijn stukje over priesterkleding, daar sta ik als R.K. volkomen ach ter. Nog sympathieker vind lk het. dat hij gratis een advertentie plaatst van een zaak die priester overhemden verkoopt. Daar kun nen veel katholieken nog van leren. Hoogezand Dit is pas oecumene! Rotterdam M. Koekebacker gen? Boeren en tuinders o.a. die hun lnkomen(tje) van het ene op het ande re Jaar soms gehalveerd zien door droogte, wateroverlast, planteziek- tes, nachtvorstschade. prijsschom- mellngen en meer risico's! En dat alles om één procent minder verho ging op hun „normale" trendverho ging? Kom nou! W. Berg Aambtenaren (1) 't Is voor mij onbegrijpelijk, dat de regering niet vla een kort geding de ambtenarenstaklng onmogelijk heeft gemaakt! Zij had daarmede het alge meen belang gediend en voorkomen, dat ambtenaren ln strijd kwamen met de wet. Ook was dan veel maat schappelijk ongerief voorkomen. Ik- xelf ben gepensioneerd ambtenaar, deed reeds Jong belangrijk werk, mdest hard ..vooruit". En dit tegen een gering salaris. WIJ hadden het toen li) vergelijking met nu bepaald arm. Maar aan staken werd geen moment gedacht. Wat hebben de ambtenaren het nu ontzaglijk rijk! Ook de gepensioneerden. Maar ken nelijk heeft deze staking vooral een politieke dimensie: een zich afzetten tegen een niet gewenste regerings coalitie. Ten koste van het algemeen IKON (slot) Reactie op de brief van H. Bos uit Rotterdam. Vooraf enkele opmerkin gen om misverstanden te voorkomen: 1. ik ben het niet altijd eens met de IKON; 2. ik ken mevrouw Strikwerda alleen van naam. Tóch neem lk de handschoen op en wel om de volgen de reden: Is de toon. welke uit uw brief naar voren komt. de Juiste, mijnheer Bos? Mogen wij een ander veroordelen, (al is het ln vragende vorm)? Heeft mevrouw Strikwerda het niet als zó vanzelfsprekend ge vonden dat er in de kerk naar Gods Woord geluisterd wordt, dat zij er aan voorbij is gegaan? Begrijpt u dan niet dat het een het ander niet mag uit sluiten? Is het niet zo dat er tot nu toe veel vergeten groepen ln de kerk zijn en dat het hoog tijd wordt dat diezelf de kerk. (dat zijn u en ik) er iets aan gaat doen? HAMBURG (KNA) Presi dent Brezjnjew heelt het hoofd van de r.k. missie voor Litouwers in het noorden van West-Duitsland, Vaclovas Sarka, uitgenodigd voor drie maanden naar de Sowjet-re- publiek Litouwen te komen. Daar kan Sarka zich dan per soonlijk op de hoogte stellen van de situatie. Sarka had bij het bezoek van Brezj- new aan de bondsrepubliek op 1 mei voor de derde maal een brief aan de president geschreven, waarin hij snel le en concrete hulp vroeg voor de christenen in Litouwen. Zijn eerste twee brieven waren onbeantwoord gebleven. Ditmaal kreeg hij via de Russische consul-generaal in Ham burg antwoord. Sarka heeft verklaard, alleen gebruik te willen maken van het aanbod van de Sowjet-leider. als ook andere Li touwers die in het westen wonen, een visum voor drie maanden voor Litou wen kunnen krijgen. Leonid Breznjew. belang en dit alles door mensen die Rotterdam het ten slotte van de gemeenschap moeten hebben. Een zéér bedenkelij ke zaak! Utrecht A. Witzel M. J. van Dam Bezuiniging (5) Ambtenaren (2) De ambtenaren hebben gemeend, hun werk te moeten onderbreken. Het is een goed gekozen woord, wat normaal als staking wordt aange duid De vakbonden haasten zich om het politieke oogmerk dat hier achter zit. van zich af te schudden. Immers, dan zouden ze Instemmen met een anti-parlementaire actie, terwijl het parlement als onze wettige volksver tegenwoordiging de belangen van ons als volk wenst te behartigen. Maar het spel ls te doorzichtig. De woord voerders zijn toevallig leden van een partij die hoog opgeeft van haar de mocratische opstelling. Een partij die niet afkerig is. haar leden de straat op te sturen. Ik vraag mij af: wat is er nu op het Malieveld ln Den Haag sedert 1918 in 60 jaar tljds in de socialisti sche gelederen eigenlijk veranderd? Niets. De greep naar de macht was toen een vergissing. Vandaag aan de dag ls die partij nog steeds niet afke rig om langs niet-parlementalre we gen een greep naar die macht te doen. Dreiging van nieuwe en hardere acties. DEN HAAG L. Runia Ambtenaren (3) Waarom deze voorbarige staking? Moet dat nu zo? Zo zijn toch niet alle ambtenaren? Ik ken er velen die dit een lachertje vinden. Wat moeten dan die hardwerkende kleine zelf standigen zonder sociale vooizlenln- Hierover plaatste u vier maal een Ingezonden brief en op 24 Juni schrijft Willem Breed veld dat het kabinet de eindjes aan elkaar poogt te knopen. De Inzenders en Willem Breedveld gaan allen voorbij aan het feit dat o.a. de bewapenings-mllj arden reeds uit gegeven (c.q. toegezegd) zijn. Voor mij gelden de bewapeningsuitgaven als het sterkste argument om alle ombuigingen op lonen, kinderbijsla gen enz. af te wijzen. Ik vind het betreurenswaardig, dat de ambtena ren dit argument niet veel meer han teren. AMSTERDAM Bij alle ge- reformeerden ligt een bijbel in huis en bij de meeste her vormden. Maar bij roomska- tholieken en bij degenen die niet bij een kerk zijn aange sloten, ligt nog een behoorlijk terrein voor bijbelversprei ding braak. In percentages uitgedrukt: van de gereformeerden heeft 100 procent een bijbel thuis, hervormden 86 procent, roomskatholleken 45 procent en on- kerkelijken 43 procent. Aldus blijkt uit een enquête van het NIPO. Amsterdam De gereformeerden staan ook wat bij belkennis betreft duidelijk aan de DirkVeenstra kop. Van hen zegt 32 procent het oude testament goed te kennen en 61 procent tamelijk goed. Voor het nieu we testament zijn deze percentages 35 en 57. De hervormden doen het minder: 11 procent van hen kent het oude testament goed. 15 procent het nieuwe testament. Tamelijk goed le vert de percentages 53 en 51 op. De roomskatholieken kennen het oude en nieuwe testament slecht. Slechts 4 procent is er goed van op de hoogte en 34 resp. 40 procent tamelijk goed. Niet-kerkgebondenen vinden voor 7 procent, dat hij het oude en nieuwe testament goed kennen, ter wijl 20 procent zegt, de bijbel tame lijk goed te kennen. CDA en VVD Het NIPO heeft ook onderzocht, hoe het met het bijbellezen ln de verschil lende partijen gesteld is. Het bleek, dat er wat dit betreft tussen CDA en WD praktisch geen verschil is. Van degenen die CDA stemmen heeft 6B procent een bijbel in huis en van de WD-stemmers 68 procent. Bij D'66 en de PvdA zijn deze percentages 59 en 47. UTRECHT (ANP) Het is hard no dig. dat er meer duidelijkheid komt in de verhouding tussen de functies van priester, diaken en niet-ingewijde pastorale werker. Tot deze conclusie zijn afvaardigingen van de r.k. bis schoppenconferentie en de nationale werkgroep profesioneel pastoraat en zijn samenwerkingsverbanden (PPS) gekomen op een gezamenlijk overleg in Utrecht. Er zou volgens de PPS al veel gewon nen zijn, indien de' „basisregeling voor de aanstelling van leken tot pas torale werkers in de Nederlandse bis dommen" weldra kon worden gpubli- ceerd. Deze ligt in Rome voor goed keuring. Kardinaal Wlllebrands zeg de toe. dat hij op korte termijn stap pen zal doen om voor het document het fiat van het Vatlcaan te krijgen. Op verzoek van de bisschoppen zal de PPS een studie wijden aan het vraag stuk van de verhouding tussen de pastorale functies. Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4. Rotterdam Tel. 010-115588 (Red.) Schledamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv.) DEN HAAO/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22, Den Haag TeL 070-469445 ZWOLLE GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56, Zwolle Tel. 05200-17030. door ds P. C. Meijer Hoewel er vele tienduizenden mensen zonder baan onder ons rondlopen, is de ervaring van velen: Je kunt ze niet vinden. Zelfs al heb je nog zoveel goede wil en goede bedoelingen om ze te willen helpen. Op het vormingscentrum „De Drie klank" ln Paterswolde slaagde drs. Hans Pasveer, die directeur was van dat centrum, slaagde er wèl in werk lozen uit hun schuilhoeken naar zijn centrum te krijgen en met ze aan de praat te raken. Dat ging ook niet zonder moeite, maar het bleef niet zonder resultaat. Zowel het een als het ander blijkt uit het boekje „Werkloosheid is geen werk" dat hij geschreven heeft. De basis van dit boekje wordt ge vormd door deze contacten van de laatste Jaren op „De Drieklank". Daarop voortfilosoferend komt Hans Pasveer tot „andere gedachten over arbeid, mens en samenleving", zoals de ondertitel van z'n boekje luidt. Dat alles ls voorzien van een waarde rend voorwoord van de toenmalige minister van sociale zaken. Boersma. Toch klinkt ln dat voorwoord ook reserve door over onderdelen van het boek. Dat maakt je dan wel nieuwsgierig wat de ministeriële bedenkingen zijn. De beperking van de aard zowel als de ruimte van een voorwoord, laten echter niet toe. dat die nieuwsgierig heid bevredigd wordt. Wat Je er dan wèl aan overhoudt is de vraag naar het nut van een voorwoord. Op zich zelf is dat al een reden om zoiets maar beter weg te laten. Bovendien kan dit boekje best zonder dit excellente steuntje. Ervaringen De waarde van dit boek zit m l. vooral in het begin en in het slot. Daar steunt het dan ook het sterkst op de eigen ervaring en deskundigheid van Pasveer. De eerste drie hoofdstukken vormen samen deel I: Verkenning. In hoofd stuk één worden daarin de eigen erva ringen van werklozen beschreven, en dat alleen maakt het boek al de moei te van het lezen waard. In hoofdstuk twee gaat Pasveer wat orde aanbrengen in al deze verhalen en licht de knelpunten eruit. Ook laat hij Iets zien van het proces, dat een werkloze doormaakt als hij op straat is komen te staan. Hier verraadt zich niet alleen de vor mingsleider maar ook de pastor Pas veer. die scherp luisterend weet te pellen, wat mensen met hun woorden eigenlijk zeggen In het volgend hoofdstuk verlegt de blikrichting zich en wordt de vraag: wat onze maatschappij dan voor nor men kent om mensen zó te laten reageren als werklozen doen. Hier begint Pasveer echter aan hei- derheid te verliezen, als hij wetmatig heden en gevolgen zonder onder scheid naast elkaar zet (voorrang van de economie bv„ naast vervreem ding). Doen en denken De volgende twee hoofdstukken vor men samen deel II: „Heroriëntatie" geheten. De bedoeling van Pasveer daarin is duidelijk: als wij met elkaar normen hanteren, die mensen om een onvrij willig lot veroordelen, dan moeten we van zulke normen af. Daarom en ook ter wille daarvan zullen we prakti sche maatregelen moeten nemen op allerlei niveau. Aan die maatregelen zijn dan de laat ste vier hoofdstukken gewijd (deel III „Consequenties voor beleid en ge drag"). Nu zal niemand willen volhouden dat we niet anders moeten denken en handelen. Daar wordt heel wat tijd aan besteed om erover te schrijven of te praten. Pasveer citeert dan ook overvloedig en zegt uitdrukkelijk dat hij niet meer dan een stem temidden van vele anderen wil zijn. Met alle lof voor deze bescheiden heid. bekruipt je echter ook een ge voel van teleurstelling. Want wat is nu de eigen bijdrage van Pasveer, behalve het naast elkaar zetten van andermans meningen? Maar misschien is die teleurstelling ook wat onbillijk. De materie is im mers gezien de velen die er reeds hun tanden inzetten erg ingewik keld en onoverzichtelijk. Alleen hóóp je vanwege de ondertitel op iets dat Anders is, nog niet gezegd, echt iets dat nieuwe perspectieven opent. Dat enigszins teleurstellende geldt ook die laatste hoofdstukken, op één Over overheid, vakbeweging, onder wijs en kerk worden zeker zinnige dingen gezegd. Maar ook hier: veel is allemaal al eens gezegd. Bovendien, als je allerlei goede en schone wensen op het praktische vlak hebt, mag Je ook wel ln discussie gaan over wat inmiddels daartegen ls ingebracht. Daarmee zou ook wat meer recht zijn gedaan aan de mensen die in de weer barstige praktijk echt wel bezig zijn om te pogen een koersverandering tot stand te brengen. Het boek zou daarmee aan waarde, maar onvermij delijk ook aan omvang hebben ge wonnen. Inspirerend Van het laatste hoofdstuk geldt ech ter het bekende „last but not least". Daar zit Pasveer weer op terrein dat hem vanuit z'n ervaring als predi kant, industriepastor en vormingslei der goed bekend is. En d&t is te merken. Wat daar gewoon aan simpelde prak tische tips staat, de wijze om de pro blematiek van mensen te benaderen, die zowel pastoraal is als ook ge vormd door de praktijk van het vor mingswerk, vormt met elkaar een in spirerende afsluiting van dit boek. In 120 pagina's geeft Pasveer zo veel informatie, die niet allemaal nieuw of anders is. maar die desondanks bij (tej velen nog onbekend zal zijn. Die kunnen in dit makkelijk leesbare boekje hun tekort inhalen. Het vanuit eigen kennis en ervaring geschreven begin en slot maakt het boekje bovendien echt de moeite waard voor ieder die hart heeft niet alleen voor werklozen maar ook voor de nog steeds en hoe! wer kenden. P. C. Meijer: gereformeerd prdikant voor kerk en bedrijfsleven, bespreekt: „Werkloosheid is geen werk", door drs Hans Pasveer. Uitg. Zomer en Keu- ning. Wageningen, 128 blz. prijs 13,50. KIL EN ZONDER UITZICHT "ic ld de br er Van een onzer verslaggevers APELDOORN Het curatorium van de theologische hogeschool van de christelijke gereformeerde kerken te Apeldoorn heeft op voorstel van het college van hoogleraren vier weten schappelijke medewerkers benoemd. Het betreft parttime-functies. De vier zullen predikant blijven in de ge meente, waaraan zij thans verbonden zijn. De benoemden zijn dr T. Brienen te Kampen voor catechetiek en litur giek, drs J. Kruis te 's-Hertogenbosch voor Hebreeuws, bijbelse oudheid kunde. tekstkritiek en openbarings geschiedenis oude testament, drs W. van Heest te Ridderkerk voor missio- logie en levende godsdiensten en ds R. W. J. Soeters te Zutphen voor oude kerkgeschiedenis en kerkgeschiede nis van de Middeleeuwen. De benoe ming gaat in met het nieuwe cursus jaar. behalve voor ds Soeters voor wie de datum nog nader bepaald wordt. Nieuwe levensstijl (met toespitsing op het energieprobleem, o.a. excursie naar Kalkar). 17-22 juli. vormingscen trum van de Woodbrookers, Barchem (tel. 05734-443). In de bundel „Sprookjes uit Isn jr onder meer te vinden het verha .;5 de Oezbeken. Onder hen was eef~" besmettelijke ziekte uitgebroki wisten niet beter te doen dan er w: iemand op uit te sturen om tien Joodse mannen te zoeken. Die l mannen moesten dan voor hen bidden en de besmettelijke ziek rt ophouden. En zo gebeurde 't oo allemaal. De tien Joden bleven wonen en door hun regelmatig] he verdween de besmettelijke ziekfijs voorgoed. Een sprookje. Desalniettemin zal men hier gemakkelijk kunnen denken aa w tien mannen uit volken van alU P' taal. die volgens de profeet Zacl (8,23) een Judeesen man zullen vastgrijpen en zullen zeggen: wl gaan met u. want wij hebben gehoord, dat God met u is. Het contact onderhouden met dit bijzondere volk wordt in beide verhalen verboden met zegen. ifcei een goede verwachting en een terugwijken van het kwaad. Da$°E houdt in dat het omgekeerde vl brengt. Die volken die vandaag dag nog Joden discrimineren, e hetzij hen te verdrukken of hen te laten gaan waarheen zij wille mogen weten dat in het sprook] Israël, maar vooral in de profeti woorden levenswijsheid verbol die men niet zonders schade ongehoord kan laten, nog mini tegen in gaan. Zulke dingen zijl in statiestieken te brengen, ma hebben iets te maken met het geweten der volkeren. Dat gewt kan ook en zelfs tegenover deze Naam en dit eeuwig teken van I dichtschroeien en volstrekt seculariseren, maar dan worden tijden wel heel kil en zonder uiti Beroepingswerk E NED. HERV. KERK de Beroepen te streekgemeente >v land" (Leermens. Oosterwij Loppersum, 't Zand, en Godlin E. Boersma. kand. te Nijmeg Hilversum (toez.): J. van 't K Wijk bij Duurstede. Bedankt voor Katwijk ad. (toez.): W. A. Vlasblom te Df.c voor Drumpt: J. C. van Donge^c te Wageningen. Tl sc GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Uithuizen en te 1 rak, Gorlnchem: H. W. v. E kand. te Kampen. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Enschede en tc ApS' dam-Centrum: A. Hofman te S en ningen: te Poederooijen: A. Mf^r ken te Nieuw-Beijerland. Bedankt voor Apeldoorn: Schreuder te Goes. de ie' ch CHR. GEREF. KERKEN J# Beroepen te Kampen (godsdit dv derwijs aan de chr. akademi beeldende kunst), Th. Pepp Emmen. W! be Opperrabbijn Just De Amsterdamse opperrabbijn vens voorzitter van het oppen, naat voor Nederland. Meier J tevens plaatsvervangend opp bijn geworden van Shomre I een van de twee orttodox-Joo<®" meenten van Antwerpen. Votrr zal opperrabbijn Just Antwerp P het einde van dit jaar assistere e opperrabbinaat van Antwerj verleden jaar september opei len met het overlijden van opp bijn dr Hillel Medalie. De A damse opperrabbijn zal een d week de Joodse gemeenscha Antwerpen assisteren. Het v van de gemeente in Antwerpe aan een rabbijn in Nederland is opvallender, daar een aantal doxe Joden in Nederland ee van hun levensmiddelen uit A pen laten komen, omdat zij vervaardigen van etenswaren 1 P leven van de spijswetten in A pen beter verzorgd achten. Af pen geldt bij velen in Nederla een burcht van de orthodoxie migen verhuizen daarvoor ni Scheldestad. m Ds P. S. van der 1»> Op 79-jarige leeftijd is overlede D. van der Togt. die vele j; evangelist en later als predil verschillende plaatsen in Nooi land heeft geëvangeliseerd. 1948 was hij voorganger van ee bij de bond aangesloten) vrije gellsche gemeente in Amsterd 1c |H. Vredeskampen van de doop de vredesgroep voor leder, die inzicht wil krijgen in vredei stukken: Kamp I (17-27 Juli an grut en de groten" voor volwa 1 d en kinderen: Kamp II (27 juli-6 va tus) ..Christendom en socil voor 18-30 Jaar: Kamp III (6-16 ser tus) nog themaloos. voor 18-3fcn]; Bloem en Bos. Texel. Inl. t« in 268254. h )l£ Met het hart op de tong. voc ve patiënten (en hun eventuele e p ners), 10-14 juli. Den Alerdind gii Zuthem (tel. 05290-541). s< ou Ideoiogie: leiding of verleid! ij| merconferentie relormatoriscl vc dentenvereniging CSSR. sp Al prof. dr A. J. NIJk, prof. dr J.He: ds Y. Schaaf en ds M. P. van D ge Juli. Rhederoord, De steeg. I ve 01858-3184

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2