Praag legt nadruk op
voortgang vredeswerk
Dissidenten vragen conferentie
daadwerkelijke solidariteit
Uit brieven van lezers
Geen subsidie vooi
Palestina Komitee
KTHA wil niet los
van de bisschoppen
Nieuwe Amerikaanse
evangelisatie-actie
miljardenzaak
Meer belangstelling voor
hervormd cursuswerk
'Pausschap in
dienst van
de eenheid'
Minister wijst aanvraag af
kan diaken «HSL in
Vrouw
Reformed Church
OINSDAG 27 JUNI 1978
KERK
TROUW/KWARTET
door Reinier Gosker
Hij doelde daarmee op „krachten van
het verleden die steeds weer proberen
1 de internationale ontspanning tegen
t te werken". Weliswaar is er in de loop
PRAAG Ruim zeshonderd deelnemers, waarnemers, gasten van twintig jaar veel bereikt op dit
en journalisten uit zevenenzeventig landen vulden de grote gebied, zodat de cvc zich ook om
zaal van het Slovansky Duro in Praag tijdens de openings-
plechtigheden van de vijfde Alchristelijke Vredesconferentie. van d™nïp.Sg
Metropoliet Nikodtm, de president van de christelijke vredes- en uitgebouwd moeten worden. Ook
conferentie (CVC) legde er in zijn openingswoord de nadruk de toekomst blijft dat_de_beiangri)k
op, dat het werk van de CVC, dat lange tijd in het teken van de
bestrijding van de koude oorlog gestaan heeft, voortgang
moet vinden.
ste opgave voor de CVC. Ol. zoals een
der aanwezigen het met een citaat
van Bertold Brecht onder woorden
bracht: „Laat ons het duizendmaal
gezegde nogmaals zeggen opdat later
niet moge blijken dat het eenmaal te.
weinig is gezegd".
De continuïteit van de beweging
kwam voor de aanwezigen o.m. tot
uitdrukking bij de begroeting van
mevrouw Hromadka, de vrouw van
de in 1969 teruggetreden en kort
daarna overleden president van de
CVC. Zij werd met een hartelijk ap-
AMSTERDAM De katholieke theologische hogeschool
Amsterdam (KTHA) wil geen zelfstandige opstelling los van P'»"» begfoet. Haar aanwezigheid
de r.fc bisschoppen Dit zei de voorzitter van de hogeschool- ^hrt^Xrö^n^drcv"^
raad dr W. F. Tülmans in de KRO-radiorubriek Kruispunt.
Het lich losmaken van de bisschop
pen zou volgens dr Tillmans het einde
betekenen van de hogeschool, zowel
inhoudelijk als formeel. Hij sprak van
een „solidariteitsgevoelen met de bis
schoppen die ook in deze benarde
positie zitten".
Dr Tillmans heeft onderhandeld met
de studenten, die van maandag tot en
met vrijdag de hogeschool bezet heb
ben gehouden uit protest tegen het
„vrijwillig" ontslag van priesterdo
cent dr J. Waldram, die gaat trouwen.
Hij heeft de bezetters toegezegd met
de bisschoppen te gaan praten of het
voorschrift om priester-docenten die
gaan trouwen te ontslaan, kan wor
den versoepeld.
Dr Tillmans zei enige hoop te hebben
dat de bisschoppen hun standpunt
van 1976 herzien en dat zij zich for
meel niet gaan verschuilen achter
Rome. Hij hoopt de bisschoppen te
kunnen duidelijk maken hoe er op de
KTHA wordt gedacht over de kerk en
de toekomst van de kerk, zodat de
bisschoppen de moed vinden hun be
sluit „in te korten".
1968 niet nog langer de geesten ver
deeld mag houden.
Zij, die de beweging na de gebeurte
nissen van 1968 niet verlaten hebben,
waren dankbaar voor de komst van
mevrouw Hromadka naar deze vijfde
Alchristelijke Vredesconferentie.
Volgens dr Tillmans is de situatie
thans anders dan in 1976, toen ieder
een benauwd was dat alle gehuwde
priester-docenten, die aan de theolo
gische instituten verbonden waren,
de laan uit moesten. Nu wordt er
meer genuanceerd gedacht. De oude - t
tegenstellingen zijn deels overwon- Solidariteit
nen. De felle polarisatie op dit punt is
voorbij, aldus de voorzitter van de
hogeschooiraad van de KTHA.
Niet omdat zij datfrmee het gelijk aan
hun kant gekregen hebben, maar om
dat hun werk van de afgelopen tien
jaar. tijdens welke zij ln het spervuur
van de kritiek hebben gestaan, niet
tevergeefs is geweest.
GENEVE (ANP) Als de nodige
financiële middelen er komen, be
gint volgend jaar de grootste
evangelisatiecampagne, die de
wereld ooit gekend heeft. De cam
pagne is op touw gezet door de
Amerikaanse evangelisatieonder
neming „Hier is leven", die nog
niet zo lang bestaat. De kosten
zijn geraamd op meer dan twee
miljard gulden.
De campagne gaat vijf jaar duren
en zal dezelfde strategie volgen als
„Campus Crusade for Christ", een
beweging die in meer dan honderd
landen is vertegertwoordigd en
eep staf heeft van zesduizend
mensen.
Internationaal voorzitter is Walla
ce E. Johnson, een van de oprich
ter van de hotelmaatschappij Ho
liday Inn. Dezer dagen was hij in
Genève, om de mensen van de
wereldraad van kerken van de
plannen op de hoogte te brengen.
De hele zaak zal in handen zijn
van een comité van 28 internatio
nale leiders uit de financiële, indu
striële, culturele en kerkelijke we
reld. Zij zullen bijgestaan worden
door een tweede comité van dui
zend geselecteerde mensen.
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen
benchten. artikelen en commentaren, en niet voor open boeven, gedichten,
oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te
worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover of over
het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wi| helaas met corresponde
ren. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859.
Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld.
vaccinatie (6)
Als reactie op het artikel: „Wat be
zielt de mensen die tegen vaccinatie
2ijn?", Trouw 21 Juni, wil Ik het vol
gende doorgeven: omdat ik zelf ge
loof in die God, die zichzelf openbaar
de in de Bijbel en wel het meest in
Jezus Christus en die door de Heilige
Geest de gemeente bemoedigt Is in
enten verzoeken van de Heere? Nu is
gebleken dat het inenten of het klont
je tegen polio veilig Is. lijkt het mij,
dat Juist het niet gebruiken van deze
preventie een verzoeking Is! Bidden is
vaak: „zelf doen, wat je aan God
vraagt!". Niet: Bid en wacht af. maar
bid en werk! Ik bid dat de Heilige
Qeest deze mensen verstandig maakt
hun kinderen en zichzelf te sparen
voor onnodig leed. Voor hen die zono
dig met bijbelteksten willen aange
sproken worden, het volgende: raad
aan elkaar geven. Spreuken 15 vers
31: niet dom doen en sterven voor je
tijd. Prediker 7 vers 15-18: kwalen
weghouden van je lichaam. Prediker
11 vers 10: recept voor kwaal uit O.T.
Jesaja 38 vers 21; geen aanstoot ge
ven. Romeinen 14 vers 16-17.
Ikon
Een lezer van Trouw insinueert dat
de Ikon niet luistert naar Gods
Woord, maar slechts naar arbeiders,
kinderen, intellectuelen, kunste
naars, vrouwen en homofielen. Aldus
zou blijken uit een uitspraak van \Jaw.trUaci%
mevrouw Strikwerda, bestuurslid cignese
van de Ikon, genoteerd op de her
vormde synode-vergadering. Het is
maar wat je onder Gods Woord ver
staat. Ik heb wat dit betreft alle ver
trouwen ln de Ikon. Waar stond ook
al weer dat ik mij niet onttrekken
mag aan mijn eigen vlees en bloed?
(Jes. 58). Over luisteren gesproken.
Het thema van de vijfde Alchristelij
ke Vredesconferentie luidt: Gods op
roep tot solidariteitchristenen
voor vrede, gerechtigheid en bevrij
ding". Solidariteit is geen bijbelsthe
ologisch begrip. Het stamt regelrecht
uit de arbeidersgeschiedenis en ont
leent daaraan zijn betekenis. Maar
dat kon de reeds genoemde theoloog
Hromadka er niet van weerhouden
om met het begrip solidariteit een
verheldering aan te brengen in de
theologische leer van de incarnatie.
Hij verstond de incarnatie, dat wil
zeggen de menswording van God in
Jezus Christus, als Gods solidariteit
met de mens. De incarnatie, begrepen
als een door God in Jezus Christus
getoonde solidariteit met alle men
sen. mag de christen verstaan als zij
oproept tot navolging: in de strijd om
vrede, gerechtigheid en bevrijding
staat de christen schouder aan schou
der met allen die zich daarvoor ook
inzetten.
Krommenie
M. J. de Gent
Op de tweede dag van de conferentie
maakte de toespraak van Paul Ver-
ghese. de huidige metropoliet van de
Syrisch-orthodoxe kerk in India nog
al Indruk. Zijn kritiek op de „nieuwe
internationale economische orde"
ontlokte aan de vergadering een lang
durig applaus dat niet in de laatste
plaats ondersteund werd door de ver-
Paul Verghese
tegenwoordlgers uit de derde wereld.
De nieuwe internationale economi
sche orde. zo stelde Verghese tenslot
te vast, is niet zo anders dan een
poging om het geld van de armen in
de rijke landen over te maken op de
rekening van de rijken in de arme
landen.
„Het probleem zit niet vast op het
verschil tussen arme en rijke landen.
Het praten over dit verschil blijft
immers gevangen in de uitzichtloos
heid van de economische problemen.
Maar wat wij nodig hebben is een
politieke economie", beklemtoonde
Verghese en hij bedoelde daarmee
een pleidooi te voerén voor het ophef
fen vari de kunstmatig aangebrachte
scheiding tussen politiek en econo
mie. Wij moeten onderkennen dat de
economische chaos in stand gehou
den wordt door een politiek systeem
en daarom moet er niet gewerkt wor
den aan de perfectionering van een
economische chaos (lees kapitalisme)
maar aan het uitbreken uit het sys
teem van het steeds duidelijker ge
stalte krijgep, van een neokojonia-
Het uitbreken uit dit systeem vereist
echter eèn eensgezind optreden van
een heel volk en daarom wees Verghe
se op een heel andere moeilijkheid
waarmee de volken van de derde we
reld worden geconfronteerd wanneer
zij hun economische problemen wer
kelijk tot een oplossing willen bren
gen. Dan moet allereerst dit eensge
zind optreden bevorderd worden en
wel daardoor dat een volk zich leert
organiseren tegen zijn onderdruk
king.
gebied van de gemeentetoerusting
vanzelfsprekend, zoals met de raad
voor kerk en schooi en de centrale
voor vormingswerk/HVD. In de toe
komst zou misschien een hervormde
raad voor de educatie kunnen ont
staan, waarin het toerustingswerk
voor jongere en oudere gemeentele
den, de training van vrijwilligers en
beroepskrachten, de contacten met
de wereld van de school, vormings
werk en educatieve netwerken ge
bundeld kunnen worden, aldus het
verslae.
Samen met de hervormde jeugdraqd
is de raad voor de catechese een stu
die begonnen inzake de werfkracht
van de kerk onder jongeren. De deel
name van jongeren in het gemeente-
leven blijkt onmiddellijk samen te
hangen met de werfkracht en de ge
loofwaardigheid van de gemeente
zelf. Daarom heeft de raad ook con
tacten gezocht met de raad voor de
zending en het hervormd evangelisa-
torisch beraad. De werfkracht van de
gemeente is niet primair een leeftijds
probleem, maar een veel dieper in
snijdende vraag naar de eigen identi
teit van de gemeente in deze wereld.
DEN HAAG (ANP) He
pausschap is bij uitstek he
ambt dat de eenheid van d
kerk bewaart en verzekert. Al
dus kardinaal Willebrands ti]
dens de plechtige hoogmis i
de Haagse Jacobuskerk bi
gelegenheid van de vijftiend
verjaardag van de keuze va
paus Paulus VI. De plechti|
heid werd bijgewoond do
talrijke leden van het cor
•diplomatique en door led'
van regering en pariemei
onder wie minister Gardi
niers.
In zijn preek noemde kardinaal Wil]
brands het bewaren van de eenhe
van geest door de band van de vre<
een van de belangrijkste taken va
de paus. nog noodzakelijker gewo
den nadat, het concilie was af gelopa
en de bisschoppen in hun bisdomme
de door het concilie gewilde vernie
wing gingen doorvoeren.
„De kerk
aldus de kardinaal kent immers
de uitwerking van het concilie ei
veelheid van theologische visies, vi
liturgische vormen, van sociale i
politieke inzet, die de eenheid en o
derlinge saamhorigheid van de pla:
selijke kerken in gevaar zouden ku
nen brengen."
Van een onzer verslaggevers
DRIEBERGEN De belang
stelling voor de cursussen van
de hervormde raad voor de
catechese is de laatste jaren
sterk toegenomen. Er komen
steeds meer mensen, die de
cursus geestelijke vorming en
de catechetenopleiding willen
volgen voor hun eigen geeste
lijke vorming, gemeentetoe
rusting en theologische
vorming.
Dat constateert de hervormde raad
voor de catechese in zijn verslag over
1976 en 1977. De raad bezint zich, hoe
hij het best op deze verschuiving kan
inspelen. Oorspronkelijk waren deze
cursussen bedoeld voor mensen, die
(school-)catecheet wilden Worden. Op
zichzelf juicht de raad het toe, dat de
cursussen steeds meer het karakter
krijgen van toerusting van gemeente
leden. Een nieuwe opzet is dan wel
nodig. Wel zal ook in de toekomst
behoefte blijven aan een beroepsop
leiding voor schoolcatecheten voor
het godsdienstonderwijs op de open
bare basisschool.
Er zijn thans in vijftien plaatsen cur
sussen voor gesstelijke vorming. In
1977 namen 955 mensen aan deze
cursussen deel. terwijl nog eens 365
waren ingeschreven bij de
catechetenopleidingen. De cursussen
worden door 122 docenten verzorgd,
voor het merendeel predikanten. Er
waren 704 deelnemers in 1972; 803 in
1973; 877 in 1974; 1009 ln 1975; 1233 in
1976 en 1320 in 1977.
Niet-hervormden
Steeds meer cursisten zijn niet her
vormd. Ook verschillende docenten
zijn lid van andere kerken. Met de
doopsgezinde broederschap en het
Leger des Heils zijn al bijzondere
regelingen getroffen ten aanzien van
de praktische vorming en het vak Volgens de bewindsman is de actie die het comité v<
..symbolische en liturgische geschrti- gericht op omwenteling in Israël en Arabische staten, lam
waarmee Nederland vriendschappelijke betrekkingen om
houdt.
Hier heeft volgens hem ook elke b
schop een eigen en onvervangba
taak: „enerzijds de vrijheid der ki
deren Gods waarborgen voor elke f
lovige, anderzijds allen bewaren in
eenheid van het geloof.
Waar het i
vaar, het risico van verdeeldheid gi
ter wordt, heeft de bisschop des
meer jde verantwoordelijkheid om 1
gemeenschappelijk belijden en be
ven van het geloof te verzekeren en
zijn gelovigen en hun gemeenten
richten op de trouw aan Go
Woord".
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG Minister De Koning van ontwikkelingssan t
werking heeft een subsidie-aanvraag van het Palestina KoJ
tee afgewezen. Hij wil geen geldelijke steun verlenen aan t
comité waarvan de doelstellingen in strijd zijn met
buitenlands beleid van de regering.
ten" voor cursisten uit die kring.
De raad voor de catechese acht sa
menwerking met andere raden en or
ganen van de hervormde kerk op het
Best
Ben Wigmans
PRAAG Vier Tsjechoslo-
waakse predikanten hebben
nent aan ae deelnemers van
de christelijke vredesconfe-
pi.* ij.M ae cnnsteiijKe vreaesconie-
worden in thnstisn rentie, die ln Praag gehouden
wordt. ZIJ roepen de hulp van
de conferentie in voor een
aantal predikanten en ande
ren, die in Tsjechoslowakije
gevangen zitten.
GRAND RAPIDS De synode van
de ChrisUan Reformed Church in de
Verenigde Staten en Canada heeft
besloten, de plaatselijke kerken de De brief luidt als volgt:
vrijheid te geven, vrouwén tot diaken
te bevestigen. Tot nu toe kende de
Christian Reformed Church (zuster
kerk van de gereformeerde kerken ln
Nederland) de vrouw in het ambt
niet. Wel sprak de synode erbij uit.
dat het werk van (vrouwelijke) diake
nen duidelijk onderscheiden zal moe
ten zijn van het werk van ouderlin
gen. Het besluit werd genomen met
87 tegen 60 stemmen.
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/
DORDRECHT.
Postbus 948
Westblaak 4, Rotterdam
Tel. 010-115588
(Red.)
Schledamsevest 52
Tel. 010-115700 (adv.)
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN:
Postbus 3
Melkmarkt 56, Zwolle
Tel. 05200-17030.
Broeders en susters.
Wij groeten u met het apostolische
woord: „Denkt aan de gevangenen,
alsof gij met hen gevangen waart"
Wij komen met een verzoek. Op het
moment bevindt zich een aantal van
onze broeders en vrienden in gevan
genschap. Volgens onze mening zijn
de meesten ten onrechte en ln strijd
met de geldende Tsjechoslowaakse
wetten, in het bijzonder met de wet
nummer 120/76, dat wil zeggen de wet
over burgerlijke politieke en culture
le rechten, veroordeeld of beschul
digd. De activiteiten waarom zij ver
oordeeld of beschuldigd werden, be
schouwen wij als een bijdrage aan de
geestelijke ontwikkeling van onze
maatschappij en van de brede mense
lijke gemeenschap en als een deel van
onze Inzet opdat in ons land gerech
tigheid en vrede elkaar kussen.
Wij verzoeken u: gedenk deze onze
broeders in uw voorbeden en zoek
samen met ons mogelijkheden hen te
helpen. Voorbeelden van concrete so
lidariteit die in een aantal landen zijn
ondernomen om de getroffenen te
helpen, hebben tenminste tot een ver
lichting van de ongerechUgheld ge
leid en bemoedigen ons. De volgende
gevallen beschouwen wij als bijzon
der belangrijk:
Jan Simsa. geboren 1929. vader van
drie kinderen, predikant van de evan
gelische kerk der Boheemse broeders,
verloor zijn vergunning om als predi
kant te werken en ls nu arbeider. Hij
is gekozen door de synode van zijn
kerk tot dedelegeerde in de Christelij
ke Vredesconferentie. Hij is onderte
kenaar van Charta '77. Sinds 30 mei
1978 bevindt hij zich in voorlopige
hechtenis wegens een aanval op een
publieke vertegenwoordiger van het
staatsapparaat, een politieagent. Hij
beging dit delict, omdat hij zijn
vrouw wilde verdedigen, toen een po
litieagent met geweld een persoonlij
ke brief uit haar hand probeerde te
grissen. Hij dreigt tot drie Jaar ver
oordeeld te worden. Bovendien is hij
zwaar ziek. Na een operatie heeft hij
een nier verloren en hij lijdt aan een
zware verkoudheidsallergie en aan
hersenzwakte. Hij is in de gevangenis
in Brno Bohunice.
Miloslav Loje, geboren 6 januari 1949,
predikant van de bovengenoemde
kerk, verloor zijn vergunning om als
predikant te werken en is nu arbei
der. Hij werd op 19 april 1978 tot
vijftien maanden gevangenisstraf
veroordeeld wegens oproer en het ln
gevaar brengen van de morele en
politieke eenheid van zijn militaire
onderdeel Als soldaat bij het uitoefe
nen van de militaire plicht gaf hij
enkele soldaten de tekst van Charta
'77 te lezen. Verder wordt hem ten
laste gelegd, dat hij bij de politieke
scholing van de mannen o.a. zou ge
zegd hebben dat men de vijand moet
liefhebben en niet haten en dat het
socialistische blok als moreel hogere
orde de eerste passen in de richting
van ontwapening behoort te maken.
Verder heeft, men hem nog verweten,
dat hij de absolute normativiteit van
de militaire eed in twijfel getrokken
heeft.
Ales Brezina, geboren 12 april 1948.
student aan de evangelische theologi
sche faculteit van Comenius, uitge
sloten van de studie wegens zijn soli
dariteitsverklaring met een andere
ook uitgesloten student op politieke
gronden. Ondertekenaar van Charta
'77. Hij werd in Juni 1977 tot tweeën
eenhalf jaar gevangenisstraf veroor
deeld, omdat hij op pacifistische
gronden de dienst in het leger heeft
geweigerd. Hij zit zijn straf uit in de
gevangenis van Pilsen Bory.
Oldrich Tomkek. geboren 13 oktober
1921, leraar ln de laatste tijd
bouwvakarbeider. Hij werd ln februa
ri 1977 in Havlickuv Brod wegens
oproer tot een jaar gevangenisstraf
veroordeeld. De daad die hij ln strijd
met het strafrecht heeft gepleegd, is
voortgekomen doordat hij een brief
geschreven heeft aan de generaal-
procureur over passen en visa. In de doorgegeven hebben. Tijdens het on
veroordeling wordt gezegd, dat hij dereoek zijn zij op vrije voeten. Zij
een zwart beeld van de socialistische lopen echter het gevaar een straf tot
verhoudingen in onze maatschappij VU* Jaar te krijgen.
heeft geschilderd, die hij op een ten
dentieuze manier met Shakespeare's
Hamlet vergeleek. Tegelijkertijd is in
de veroordeling gezegd, dat de aange
klaagde zwaar religieus is en zijn reli
gieuze overtuiging in het pedago
gisch proces liet blijken, toen hij nog
leraar aan een middelbare school
was. Hij is zwaar ziek, lijdt aan an-
gina-pectoris.
Ivan Jirous, geboren 29 september
1944, kunsttheoreticus, onderteke
naar van Charta '77. Veroordeeld in
Praag op 5 mei 1978 wegens oproer
tot achttien maanden gevangenis
straf. Bij een kunsttentoonstelling
van zijn vriend hield hij een korte
theoretische rede over de kunst. Zon
der dat hem enige daad kon worden
aangewreven die in strijd is met het
strafrecht, is de rechter tot de opvat
ting gekomen, dat het openbare op
treden in het licht van de bewezen
aanleg van zijn persoon en zijn stel-
lingname op genoegzame manier een
bewijs voor de veroordeling vormde.
Jirous werd reeds eenmaal, in het
jaar 1976, tot achttien maanden we
gens oproer veroordeeld omdat hij de
artistieke lieder van de muziekgroep
Plastic People was. Toen probeerde
hij naar de opvatting van de staat-
sadvocaten de maatschappij een cul
tuur-conceptie op te dringen. Hij is in
de gevangenis in Straz Pod Ralskem.
Miloslav Certiy, geboren 24 maart
1930, arbeider, veroordeeld wegens
oproer tot drie Jaar gevangenis. Hij
werd schuldig verklaard, omdat hij
plakkaten had gemaakt ter onder
steuning van Charta '77 en aan de
openbare weg had aangeplakt. Hij is
zwaar ziek, lijdt aan epilepsie. Hij is
in de gevangenis van Pilsen Bory en
volgens getuigen onder bijzonder
moeilijke omstandigheden omdat
hem de nodige medicijnen worden
geweigerd.
Robert Gombik, geboren 30 juli 1949,
en .Marian Zajidek, geboren 23 Januari
1931, rooms-katholiek priester, on
dertekenaar van Charta '77. Tegen
.hem werd in Bratislava een vervol
ging ingesteld wegens oproer en on
dermijning van de republiek, doordat
zij Charta *77 vermenigvuldigd en
Ales Machacek, geboren 9 februari
1946, landbouwkundig ingenieur, en
Vladimir I.astuvka, geboren 3 juni
1943, kernfysicus, beiden veroordeeld
op 6 januari 1978 in Praag wegens
ondermijning van de republiek tot
drieeneenhaif jaar gevangenisstraf.
Het gerecht verklaarde Lastuvka en
Machacek schuldig, omdat zij publi-
katies als Goelag Archipel, die door
emigranten in het buitenland gepu
bliceerd werden, verbreidt hebben.
Beiden zijn in Pilsen Bory in gevan
genschap.
Jiri Lederer, geboren 15 juli 1921,
journalist, ondertekenaar van Charta
77. veroordeeld in Praag op 12 januari
1978 wegens ondermijning van de re
publiek tot 3 jaar gevangenisstraf.
Hij heeft literair werk van Tsjechi
sche schrijvers, dat in dit land niet
uitgegeven kan worden, voor publi
katie naar het buitenland gestuurd.
Hij is in de gevangenis Ostrava, waar
schijnlijk onder zeep moeilijke om
standigheden.
De genoemde gevallen zijn slechts
enkele onder vele. Graag maken wij
toch diegenen bekend, die wij ken
nen. Indien nodig, kunnen wij nog
meer details publiceren. Wij hopen
dat er een gesprek zou kunnen komen
over de fundamentele grondvragen.
Wij streven naar eenheid met u in de
overtuiging dat dit een voorwaarde is
voor een duurzame en ware vrede
onder de volken en voor de overwin
ning van de koude oorlog in de afzon
derlijke landen, het vrije gesprek
over alle problemen van de mensen
en van de maatschappij, respect voor
mensen en de consequente solidari
teit met de slachtoffers van onrecht.
Wij wensen u dat de christelijke vre
desconferentie in Praag een bijdrage
tot de vrede dichtbij en ver zal zijn.
De namen onder de brief zijn: Jakub
Trojan. Alfred Kocab, Milos Rejchrt
en Jaromir Dus. Allen zijn predikan
ten zonder werkvergunning. Trojan,
Kocab en Rejchrt hebben ook de
petitie aan de synode van de Bo
heemse broeders in herfst 1977 gete
kend.
De beslissing van minister De Koning
is identiek aan die van zijn voorgan
ger Pronk een jaar geleden, maar
staat lijnrecht tegenover de adviezen
van de Nationale Commissie Ontwik
kelingssamenwerking (NCO) en het
adviescollege voor voorlichting en be
wustwording inzake derde-wereld-
problemen.
Het Palestina Komitee had om een
subsidie van 35.000 gulden gevraagd,
bedoeld om een full-time medewerker
aan te stellen. Ook het adviescollege
vond deze doelstelling te beperkt.
Het college meende, dat de subsidie
wel kon worden verstrekt indien het
comité een project op touw zou zet
ten om de problematiek van het Mid
den-Oosten te verbeteren en te inten
siveren.
Minister De Koning had ook daarte
gen bezwaren. Hij voert aan, dat de
Nederlandse media frequent en op
pluriforme wijze aandacht schenken
aan deze problematiek. De bewind
sman staat ln beginsel wel positief
tegenover het advies om aan de NCO
Zuidafrikaanse r.k.
jongeren gearresteerd
JOHANNESBURG De Zuidafri
kaanse politie heeft in de afgelopen
twee maanden negentien leden van
de Zuidafrikaanse afdeling van de
internationale r.k.-jongerenorganisa-
tie YCW gearresteerd en houdt hen
vast, zonder dat ze in staat van be
schuldiging zijn gesteld, zo blijkt uit
een rapport van de organisatie, die
dit Jaar twintig jaar bestaat.
Door de arrestaties is het grootste
deel van de leiding en fulltime mede
werkers meest zwarten van de
afdeling uitgeschakeld.
Vele andere leden zijn ondergedoken.
In het rapport wordt de politie er
verder in het bijzonder van beschul
digd in vermomming te zijn geïnfil
treerd in bijeenkomsten van de orga
nisatie. Zo zou ook een oud-iid zijn
omgekocht om gegevens over haar
activiteiten te verzamelen en door te
geven aan de politie.
een subsidie te geven voor een j
ject dat onder auspiciën van het F
kritisch-Zionistische groeperingen!
het Palestina Komitee in staat i
stellen hun gemeenschappelijke f
afwijzende standpunten voor
breed publiek toe te lichten.
VOORBUGANGEI
BEROEPINGSWERK
NED. HERV. KERK
Beroepen te Kamerik: A. v. Brumiei
len te Huizen (N.H.) iC
Aangenomen naar Hoornaar (to
G. H. Frederikze kand. te Stolwijkp» j
bedankte voor Babyloniënbroekm
Gravenmoer, Heteren, Kamperv
en Waardenburg (toez.).
Bedankt voor Beverwijk-Heemsl n"
(toez.): J. A. v. Leeuwen te Steggelen
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Middelburg: D
Dondorp te Dronten, die bedai
voor Haarlemmermeer-Oostzijde.P
Afscheid van Vleuten-De Meernj
juni): W. ten Kate, ber. te Een-N
Veenhuizen (geestelijk verzorger L
richtingen ministerie van just
(verb. ber.).
GEREF. KERKEN (VRUG. B v)£
Beroepen te Groningen en te Utrtj
M. R. v.d. Berg te Oegstgeest.
CHR. GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Zierikzee:
Graaf te Utrecht.
Beroepen te Drogeham, Meppel,
stwedde en te Wormerveer. C.
Atten kand. te Apeldoorn; te
kwerve en te Woerden: H. J. Th.
ma, kand. te Apeldoorn; te Arnl^
en te Noordscheschut: J. Groen ig
kand. te Apeldoorn.
BAPT. GEMEENTEN
Beroepen te Lemmer: G. Bosvd|
Muntendam.
EV. LUTH. KERK
Aangenomen naar Amsterdam: 0
P. K. Akerboom-Roelofs te Haal
B;e!
lil
1st
ADVERTENTIE
25 miljoen mensen zonder goede
Bijbelvertaling in het 6)6)6ni6nj1c/&
(Malayalam) in India.
Wilt u die Bijbelvertaling mogelijk maken?
Kosten ongeveer f 300.000. waarbij inbegrepen de druk val
25.000 Bijbels voor gratis verspreiding.
Giro 901.000 t.n.v. Stichting in de Rechte Straat te Velp, ma
vermelding: „Bijbelvertaling India".