Syrische bruiloft fleurig sluitstuk Holland Festival
uwd voor goedkoper onderhoud
'Haas tussen
de mensen'
Vlaamse folkmuziek
HOUANDFESV
vernieuwt traditie
IN
■1
10I1A
AND
Hf
Rt
Wie krijgt opbrengst van
Von Hirsch-collectie
Trek maar op. Scheurmaarweg.
:je de kop niet.
DATSUN CHERRY
V/RIJDAG 23 JUNI 1978
door Hans W. Ledeboer
8CHEVENINGEN Als een
van de kleurrijkste, tleurigste
en interessante sluitstukken
van het ditmaal in een kader
van een ontmoeting tussen
het Westen en andere cultu
ren gelijste Holland Festival,
een huwelijksceremonie uit
Aleppo in Syrië, die na in het
Scheveningse Circus-Theater
te zijn getoond gisteravond
nog ln de Dominicaner Kerk
in Maastricht was te zien.
Verschillende Interessante en ook
boelende aspecten: Allereerst het
telt, dat er verschillende Arabische
landen zijn met, uiteraard, heel veel
gemeenschappelijks maar ook met
door Geert Kistemaker
ROTTERDAM Folk liefhebbers zijn over het algemeen
geen voetballiefhebbers, en daarom was het niet verwonder
lijk dat de kleine zaal van de Doelen woensdagavond afgela
den was voor het Vlaamse programma van het Rotterdam-
Folk '78 Festival. Er werd een interessant programma gebo
den, door drie groepen: 't Kliekske, de groep van Wannes van
de Velde, en Rum. Presentator Urbanus van Anus Het het
afweten en was vervangen door de eveneens geestige, België
minnende Drs. P.
t Kliekske is een van de oudste
Vlaamse groepen die met academi
sche ernst oude liederen en dansme
lodieën in het Vlaamse en Brabantse
land opsporen. Hun vakmanschap op
het grote assortiment aan (facsimile)
instrumenten en de ijver, waarmee zij
de bijna uitgestorven volksmuziek
optekenen en voor het nageslacht be
waren. is regelmatig te beluisteren in
het NOS-radioprogramma ..Onder de
groene linde". Roslta Tahon, Oswald
Tahon, Herman Dewit en Wilfrid
Moonen lieten op draailier, flier, doe
delzak, rommelpot en nog veel ande
re Instrumenten kundig uitgevoerde
driekoningen liederen, ballades en
danswijsjes horen.
Wannes van de Velde zingt met zijn
liedboek bij de hand, begeleid door
accordeon, dwarsfluit en viool, zijn in
het Antwerps gezongen liederen. Van
de Velde beperkt zich niet tot oud
werk. maar schrijft zelf volgens de
traditionele stijl nieuwe liederen, bij
voorbeeld over de sanering van de
volksbuurten, of over het tweede huis
van de stedelingen. De muziek die
hem begeleidt, lijkt nauwelijks op de
tegenwoordig zo populaire folkstijl,
maar heeft af en toe. voornamelijk
wegens het vermoede zigeunermu-
ziek-verleden van de violist, iets
Oosteuropees. Wannes van de Velde
is een oorspronkelijk artiest, die zich
niet bij een trend aansluit, maar wei
eens de nieuwe trend zou kunnen
aangeven.
Dat zou men bijvoorbeeld kunnen
opmerken aan de hand van het ver
nieuwde Rum. De driemans groep
Rum, die Vlaamse en Anglosaksische
folk speelde, bestaat, na een werkva
kantie van anderhalf jaar, nu uit vier
man en speelt een veelzijdiger soort
muziek. Behalve de Argentijn Juan
Masondo. die samen met Wiet van de
Leest enkele razendknap gespeelde
musettes liet horen, werd een ander
nieuw lid geïntroduceerd. Dat was de
zangeres Vera Thomas, die weliswaar
nog wat onwennig overkwam, maar
de groep zal met haar het toch al
afwisselend geluid nog kunnen uit
breiden.
Rum is boven de vaak statische en
puristische folkmuziek, zoals die te
genwoordig erg gewild is geworden,
uitgestegen en maakt originele en
zeer afwisselende muziek. Hun succes
bleek uit de drie toegiften die ze nog
gaven.
Een haas in attentiehouding, 's nachts gemaakt door drs.
Broekhuizen.
ARNHEM Deze zomer laat het
Arnhems Museum in een tentoonstel
ling zien. hoe hazen het redden tussen
de mensen. „Haas tussen de mensen"
berust op tien jaar onderzoek van de
bioloog drs. S. Broekhuizen, verbon
den aan het Rijksinstituut voor Na
tuurbeheer te Arnhem.
Als eerste in ons land heeft hij de
gangen van de haas stelselmatig na
gegaan. Met behulp van moderne
middelen als een televisiecamera, in-
frarood-kijkers en zendertjes, die de
dieren werden omgehangen, kon hij
veel ontdekken over hun verborgen
gedrag.
In het bijzonder ook kwam hij er
achter hoe, altijd drie kwartier na
zonsondergang, de jonge haasjes te
rugkomen naar de plek van hun ge
boorte om daar gezoogd te worden.
De tentoonstelling vertelt het verbor
gen leven van de haas in grote kleu
renfoto's, met nachtopnamen en met
een dia-programma, waarin drs.
Broekhuizen vooral ingaat op de vlie
gensvlugge verzorging van de Jongen.
„Haas tussen de mensen" in het Arn
hems Museum gratis toegankelijk
van 1 juli tot 4 september.
LONDEN Het is nog steeds niet
bekend wie de enorme geldopbrengst
zal krijgen van de verkoop van de
beroemde kunstcollectie van de Duit
se industrieel Robert von Hirsch. die
deze week in Londen wordt geveild.
Dat de opbrengst zelfs de meest roya
le schattingen van experts te boven
zal gaan is wel gebleken uit de prijzen
die de eerste dagen voor een aantal
schilderijen en tekeningen werden
gemaakt. Een aquarel van Albrecht
Dürer bracht dinsdag 640.000 pond
(bijna tweeëneenhalf miljoen gulden)
op. Geschat was dat er „maar onge
veer 100 000 pond (ruim vierhonderd
duizend gulden) voor betaald zou
worden.
In totaal was de opbrengst van de
eerste van de zes vellingdagen
2.777.100 pond sterling, wat op onge
veer elf miljoen gulden gesteld kan
worden. Deze opbrengst werd be
haald door zeventig kunstvoorwer
pen uit de collectie waarvan er de
volgende dagen nog 807 zullen wor
den geveild. Verwacht kan worden
dat de schatting van de totale op
brengst (twaalf miljoen pond of ruim
48 miljoen gulden) ver zal worden
overschreden.
De collectie Von Hirsch die op deze
grootste veiling aller tijden bij 8othe-
by Parke Bernet ter tafel komt. is
door deze verzamelaar die in novem
ber vorig jaar op 94-jarige leeftijd in
Zwitserland overleed, met grote des
kundigheid en royale financiële mid
delen bijeengebracht. De eerste vei-,
lingdag werd door kunsthandelaren
uit alle delen van de wereld bijge
woond. Zij konden ternauwernood
een plaatsje bemachtigen in de zes
zalen van het veilinggebouw plus de
grote zaal van het Westbury Hotel,
die alle via telefoon- en tv-verbindin-
gen in contact stonden met de zaal
waar de veilingmeester zijn werk
deed. Robert von Hirsch en zijn
vrouw hadden geen kinderen en in
Zwitserland, waar zij sinds de oorlog
woonden, is publicatie van testamen
ten wettelijk niet toegestaan.
dagprogramma
vri|dag 23 juni
Scheveningen, Circustheater
20.15 uur: Der Gute Mensch von
Sezuan.
Rotterdam, de Doelen 12.45,
20.15-03.00 uur: Rotterdam Folk
78.
Maastricht, Staargebouw 20.30
uur: Ned. Kamerkoor II.
Maastricht, Hotel Maastricht
20.30 uur: Han Bennink-Misha
Mengelberg.
Utrecht, Stadsschouwburg 20.00
uur: Ghane: ensemble
Ehimomo
Utrecht, Stadsschouwburg
(Blauwe zaal) 20.30 uur: La car-
pa de los rasquachis.
Amsterdam, Franscati, Brakke
Grond, Engelenbak en drie po
dia buiten, vanaf 20.00 uur: Slot
manifestatie elk heel uur treden
Nederlandse en buitenlandse
groepen op die volksmuziek en
•dans brengen in Frascatie,
Brakke Grond en Engelenbak
en op drie podia in de open
lucht. Toegang gratis.
grote culturele verschillen. Voor de
gene, die in Marokko of Tunis, of
misschien wel in Saoedi-Arabië of een
van de Golf-emiraten een dergelijke
plechtigheid heeft bijgewoond zullen
deze overeenkomsten en verschilpun
ten voor een groot deel voortko
mend uit de plaatselijk geldende ver
houding tussen men en vrouw di
rect opvallen.
Dan een interessant stukje historie.
Een aandachtige toehoorder zal bij
voorbeeld opmerken, hoezeer het spel
van een luitbespeler overeenkomsten
vertoont met het Spaanse guitaar-
spel. Dat is geen wonder. De man
bespeelde zijn instrument in de stijl,
die aan het hof van de westerse kalief
een hoogtepunt beleefde. Dat wester
se kalifaat was een van de grote cen
tra van de Arabische beschaving. Het
middelpunt daarvan lag in het tegen
woordige Spanje, lang voor de chris
tenen de „onbeschaafde Moren" uit
dat land verdreven en daarmee de
westerse Arabische beschaving ver
nietigden. Maar nog altijd heet deze
muziekstijl in de Arabische wereld de
Andalusische stijl en uit die Andalu-
sische stijl is in Spanje de typische
Spaanse muziekstijl gegroeid, die zo
veel grote componisten heeft geïnspi
reerd.
Een derde aspect was ongewild en het
werd waarschijnlijk veroorzaakt door
het individuele artistieke vermogen,
van de desbetreffende acteurs. De
man, die voor bruidegom speelde,
was een man van middelbare leeftijd
met grijs haar. De bruid werd ge
speeld door een jong meisje. Zonder
dat dit de bedoeling was werd de
toeschouwer geconfronteerd met een
van de tragische situaties in veel Ara
bische landen: de oude, aanzienlijke
man, die zich een Jong bruidje kan
veroorloven en die daarvoor mis
schien wel de vrouw van zijn eigen
leeftijd waarmee hij eerder was ge
trouwd, opzij heeft gezet. Of die zich
misschien naast die oudere vrouw
Bruidegom en bruid met enkele gasten in de Syrische huwelijksceremonie
een tweede of derde jongere
vrouw „aanschafte".
Kleurrijk
Maar buiten al deze beschouwingen
om kon de toeschouwer genieten van
een kleurrijk schouwspel op het to
neel, waarbij hij. doordat een van de
actrices suikergoed voor het publiek
strooide en ook als „barkeh" zege
ning lekkernijen aan mensen in de
zaal uitdeelde, rechtstreeks als brui
loftsgast werd betrokken bij wat er
op het toneel gebeurde. Prachtige en
vaak heel kostbare aankleding. Het
feest opgeluisterd door virtuoze dan
sen van mannen en vrouwen. In de
krijgshaftige mannendans de drie
wapens van de oosterse traditie: de
steenslinger waarmee immers dui
zenden jaren geleden David reeds
Goliat velde zwaard en schild en de
stok met pantsering aan beide uitei
den. Zoals het hoort een vrolijk
waai, dat in de hele Aleppo-se stad!
wijk waar de bruiloft wordt geho
den, te horen is. Achter op het tonr
het bij zo'n oosters gastvrij feest t
horend buffet, waar elke medespel^
zo nu en dan iets ging halen als 1
dorst kreeg of zin in een snoep a.j
Géén alcohol, dat is voor de islam r
nadrukkelijk verboden.
he
"ttoe
De laat-ze-kijken-trek-
maar-op-scheur-maar-r
Prijzen v.a.
af Lisse.
Aan de buitenkant: leuke derde
deur met veel glas, fraai gelijnd,
veilige radiaalbandèn, sportieve
kleur
Aan de binnenkant: hoofd
steunen, neerklapbare achterbank,
rolgordels, aansteker, sportstuur,
toerenteller, radio, sportieve pook,
nou ja, alles wat erin hoort zit erin.
Contact aan, lekker zitten,
prettig stuur in je handen, pookje
in z'n één, gas in, koppeling op en
rijden maar. In de 1,2 liter motor
zit genoeg pit.
Onafhankelijke wielophanging
voor handelbaar weggedrag. Stevige
stabilisator voor veilig bochten
werk. Soepele versnellingsbak.
En voor't parkeren: kleine
draaicirkel en geen dikdoenerij in
de buitenmaten.
Nog geen 14 mille voor zó'n
coupé. En als je 'm rijdt, val je van
de ene plezierige verrassing in de
andere. Aan de pomp toont de
Datsun Cherry zich uiterst matig
en u hoeft niet bang te zijn voor
hoge garagerekeningen.
Datsun is het meest verkochte
Japanse automerk in Europa.
Dus een uitgebreid Europees
dealernet staat voor u klaar.
Datsun Cherry: 2-deurs, 1000 cc, vj. 10.925,- Datsun Cherry: 4-deurs, 1000 cc, v.a. 11.990,-
Datsun Cherry: 2-deurs, 1200 cc, v.a. 11.935,- Datsun Cherry: 4-deurs, 1200 cc, v.a. 12250,-
n l' 1200 cc 2''4-dcun modellen ook leverbaar met semi-automatische versncllingibak.
Datsun Cherry coupé: 3-deurs, 1200 cc, v.a. 13.935,-
Datsun Cherry stationwagen: 12.895,-
Datsun Cherry bestelwagen: 9.955,-
(8.436,44 cxd. B.T.W.)