Het meest stijl- en succesvolle priesteroverhemd
deTijd
Buren helpen Amsterdam
Vit brieven van lezers
KERK IN DE WERELD
Nieuwe
boeken
Kledinghuis Groot
deze week:
Politie beschermt
jezuïetengeneraal
Kerk van Ghana
wordt 150 jaar
Argentinië
geweld en
geweldloosheid
Conferentie-
Jeugdwerkers tej}
kernleverantie
2.
DONDERDAG 22 JUNI 1978
TROUW/KWARTET
door A. J. Klei
"t Ia de laatste UJd bijna over. maar af en
toe heb ik er nog een beetje last van. Dan
steekt een kieln anti-papistlsch duiveltje
in mij de kop op. Ik zal uiteenzetten,
wanneer dit het geval Is.
In deze tijden van kerkelijke
verbroedering kan het zomaar gebeuren
dat Je als calvinist met roomsen aan de
praat raakt. Begrijp me goed. dóér heb ik
niks op tegen en ze zullen me ook niet
horen zeuren over brandstapels of de pil.
Ik leg In dergelijke gesprekken een
vergaande vorm van tegemoetkoming aan
de dag. Als zij dapper verklaren dat de
paus misschien ook wel eens een steekje
laat vallen, zeg ik terstond dat ze niet
hoeven denken dat Albert van den Heuvel
nou alles is.
Ik bedoel maar. dat ik het mooi houd en
dat er van mijn kant geen vuiltje aan de
lucht ls. Maar opeens wordt me uit een
kwinkslag duidelijk dat iemand uit het
gezelschap, die ik vanwege zijn
verschoten spijkerjack voor een
vormingswerker had versleten, priester is.
Geen pastor, onder welke naam een
veredeld soort actievoerders schuilgaat,
maar een echte priester. Kijk. dan kan ik
de gedachte niet onderdrukken van: Ja.
mannetje, je zit daar nou wel vrolijk in Je
gekke T-shirtje, maar uiteindelijk ben Je
toch niks anders dan een vermomde
zwartrok.
Ik stem toe, dat dit een zeer onaardige
gedachte is. ik vecht er dan ook tegen,
maar hij komt soms op zonder dat ik er
erg in heb. Tot mijn verontschuldiging
kan ik hieraan toevoegen dat een
soortgelijke gedachte me bekruipt
wanneer ik toegesproken wordt door een
zeer maatschappij-kritisch persoon in een
driedelig kostuum. Ik wil best opgewekt
worden tot de strijd tegen de structuren,
maar dan wel door iemand die ook in zijn
uiterlijk laat blijken dat hij geen vrede
heeft met 't bestaande, laat staan met de
bestaande stropdassen. Anders geeft hij
de bedrieglijke indruk dat je de
barricaden kunt bestormen met een nette
vouw in je broek.
Welnu, zo ben ik ook gaarne bereid het oor
te lenen aan een van openheid blakende
r.k. priester, maar dan wens ik aan zijn
boordje en wat daar verder volgt duidelijk
te kunnen zien, dat hij zich netjes voegt in
de hiërarchie van Rome. Hij moet niet
proberen via een slobbertrui de gedachte
te doen postvatten, dat ze tegenwoordig
bij Rome een oogje toe doen. terwijl de
oogjes daar waakzamer staan dan ooit.
Maar gelukkig is het nog niet te laat.
Gelukkig hebben we nog Kledinghuis
Groot die het meest stijl- en succesvolle
priesteroverhemd in ons land importeert
en dit voor een matige prijs doet. De firma
Groot is voor deze bezigheid meermalen
bekroond en thans wil ik de firma belonen
door de advertentie, die zij in het blad
voor het bisdom Den Bosch plaatst, hier
op te nemen, zonder dat daar enige kosten
aan zijn verbonden. Want het gaat me niet
om de centen, maar om de (kledingizaak.
Als ik in Rome de baas was, zou ik tegen
de priesters zeggen: hoor es jongens, als
jullie zo graag willen trouwen, ga je gang,
maar dan moet wel de toog met
bij behoren weer aan! Op deze wijze
voorkom je dat iemand die vanwege de
vlotte kleertjes op de r.k. kerk afvliegt,
later zegt: sorry, 't spijt me, het is toch
eigenlijk niets voor mijMaar Je
bevordert dat iemand, die de bres neemt
van het priesteroverhemd, door geen
encycliek meer uit het veld is te slaan. En
aldus wordt dat stijlvolle
priesteroverhemd van Kledinghuis Groot
eerst waarlijk succesvol.
IMPORTEUR VOOR NEDERLAND
van hef meest
stijl- en succes*
volle priester
overhemd in
Nederland
Voorts priester
togas
en kostuums
Prijs matig
60 jaar (meermalen bekroond)
Grotebroek. tel. 02285-11469
Hoogkarspel, 02286-1845
(Zaak te Grootebroek op maandag
gesloten)
ADVERTENTIE
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen
benchten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten,
oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te
worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover of over
het met plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas met corresponde
ren Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859.
Amsterdam Bij pubhkatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld
Het ware gezicht
van een omroep
die groeit en bloeit als lang
met het geval was de KRO.
Wat is het geheim van dat
succes' Een neiging tot
restauratie ot tuist het
streven heel de mens' tot
zijn recht te doen komen?
Hans Bronkhorst en Ton
Oostveen portretteren een
omroep die (weer) op weg is
naar de 600.000 leden.
Vrouwen die van
vrouwen houden
is een boek van Hanneke
van Buuren. Over de
ervaringen van zeshonderd
Nederlandse en Vlaamse
lesbische vrouwen, en over
die van haarzelf: 'Met de
ontdekking zelf was ik
beslist met gelukkig. Ik was
immers getrouwd, ik had
kinderen'. Een interview van
Jet Kunkeler met een vrouw
die welbewust koos voor
openheid over zichzelf.
Bezuinigingen (3)
Dezer dagen hebben alle publiciteits
media het over de bezuinigingen op
de ambtenarenvoorzieningen die
aanstaande zijn. Je zou gaan denken:
dat zal dan wel heel wat wezen. Vol
gens het onderzoek van prof. Halber-
stadt c.s.. hebben de ambtenaren de
laatste 15 jaar bruto 16<7r te veel ge
ïncasseerd. en netto nog wel meer. Nu
wil de regering hen de komende 3 jaar
iets minder salarisverhoging geven
<nl. per jaar» dan anderen, die al
jaren één of meer procenten per jaar
moesten inleveren. Mag dat dan niet?
De mensen die niet zo n riante rechts
positie als de ambtenaren hebben,
b.v. de mensen in de middengroepen
die gewoon- in het bedrijfsleven wer
ken. hebben 1 Januari J.l. 2** van hun
salaris moeten inleveren aan stijgen
de AOW. WAO en WW premie.
Heiloo T. de Groot
Te Deum Laudamus
De opmerking in het (mooie) artikel
In memoriam dr. A B. Roosjen ..Dat
de NCRV de radiouitzendingen van 's
morgens, waarin religieuze muziek
opklonk, liet varen, ging hem zeer
aan zijn hart" is, wat de NCRV be
treft. niet geheel juist.-Op alle NCRV-
dagen is er s morgens Te Deum lau
damus en op Hilversum 3 wordt de
nachtuitzending besloten met het bij
zonder mooie „Zondagmorgen" van
Boendermaker Jr.
AmsU-rdam C. R. Visser
Isolatiefolter
De drie „gefolterden" zijn de RAF-
leden. die zich ten doel hebben ge
steld de samenleving grondig te ver
beteren door het ontvoeren, gijzelen
II en. als het zo uitkomt, vermoorden
Vertier: van hun onwelgevallige personen. Ie
der die hen daarbij in de weg staat,
Bezuinigingen: de eerste wordt ook neergeschoten. Dit alles
crisis in het kabinet-Van Agt kost ook geld, vandaar bankoverval-
en de ruzies aan het len, desnoods mét bloedvergieten,
ambtenarenfront.
Interview prof dr J J Klant. .Nu zitten ze gevangen. Gezien vroe-
econoom-tilosoof-schrijver. 'g*re ervaringen wordt streng isole-
Gesprek met Aruba's m*nt toegepast. Dat dit zwaar valt is
Betico Kroes Bernard begrijpen, veel opwekkends om
Delfgaauw over hervormden ".enken ia vennoedelijk niet
en marxisme Literatuur this protest begeleid door hongerste-
A«9/b-Gr-^en en Wn*
cees öuaaingn. voor hun eigen welzijn, daarbij ge-
steund door ..vertrouwens-artsen".
Bon voor proefabonnement die spreken van „uitputtingsslag".
a rt-TiM .„„dnuMan „vernieling" en „isolatiefolter". Heb-
6 wenen oe iija eoor guwen feen hoogleraren er wel eens aan
Naamgedacht hoevele nabestaanden van
oJ de slachtoffers van deze misdadigers
cc nog dagelijks gefolterd worden door
p,aa,s:de gedachte aan deze beestachtigè.
Tei zinloze moorden? Worden die ook op
rijkskosten omzwermd door artsen,
Zonder postzegel zenden aan de Tijd. psychiaters enz.
Antwoordnummer 6. Amsterdam BLOEMENDAAL J. G. van der Leek
Betaimg na ontvangst van acceptgiro.
Waldram
\/\/00 pv I pj Is het Juist een gezinsconstructie te
v handhaven die verschuiving van de
MV 0 0 V gezagsverhouding ouders-'kinderen
|a m niet toelaat? Ouders, die kleine kln-
|1£J deren hebben kunnen beslissen en
opleggen wat de kleintjes wel en niet
mogen en moeten. Dat moet zelfs. Als
Overal te koop: 12,SO de kinderen groot geworden zijn, kan
Abonnementen, tel. 020 - 23 39 M fan d°°problemen in de*katholie
ke kerk? Vroeger was de kerk nog
Jong met kleine kinderen, die zelfs
niet konden lezen en schrijven. Zijn
de priesters uit die vroegere kerktijd
eigenlijk wel te vergelijken met de
priesters van de tegenwoordige tijd
om nog steeds deze zelfde bindende
voorschriften en eisen aan te
houden?
Barneveld M. A. H. Zanders
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM,'
DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 4. Rotterdam
Tel. 010 115588
(Red.)
Schledamsevest 52
Tel. 010-115700 (adv.)
DEN HAAQ LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE GRONINGEN:
Postbus 3
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel 05200-17030.
Het IKON-bestuurslld mevrouw
Strikwerda maakte in verband hier
mee enkele opmerkingen over „Luis
teren", die onze speciale aandacht
trokken. Zij legde de nadruk op de
kunst van het luisteren, inderdaad
een kunst die niet door een ieder
verstaan wordt. „In de kerk (ik citeer)
is in het verleden erg weinig geluis
terd". zette zij uiteen. „Er is niet
geluisterd naar de arbeiders, naar de
kinderen, naar de intellectuelen, de
kunstenaars, de vrouwen en de homo
fielen". Een hele rij, maar opmerke
lijk is dat Gods Woord niet genoemd
wordt. Is dat het misschien nu Juist
waar het bij mevrouw Strikwerda aan
ontbroken heeft?
Rotterdam H. Bos
ROME (CIP) Volgens berichten
van de generale curie van de jezuïe
ten mag de generale overste, Pedro
Arrupe, zijn woning niet verlaten zon
der politie-escorte. De Italiaande vei
ligheidsdiensten hebben pater Arru
pe gewezen op de noodzaak van deze
maatregel, maar de jezuïetengene
raal zou niet op de hoogte zijn van de
reden. De jezuïeten vermoeden nu,
dat hij voorkomt op de zwarte lijst
van de Rode Brigades.
Van een onzer verslaggevers
OEGSTGEEST De hervormde
raad voor de zending heeft een uitno
diging geaccepteerd, om de herden
king van het 150-jarig bestaan van de
presbyteriaanse kerk van Ghana in
West-Afrtka bij te wonen.
De hervormde zending werkt nauw
met deze kerk samen. Het feest zal
plaatshebben van 25 tot 27 augustus.
Van een onzer
verslaggevers
AMSTERDAM De gere
formeerde kerk van Am
sterdam, die al jaren moei
te heeft om aan genoeg
ambtsdragers te komen,
krijgt hulp van de buren.
De kerkeraad van Ouder
kerk aan de Amstel heeft
twee ouderlingen ter be
schikking gesteld voor
werk in de Amsterdamse
oude buurt de Pijp.
Ds. J. van Tuinen, de pre
dikant van de Pijp: „Als er
geen ambtsdragers zijn,
dan zijn ze er niet. En het
is ook onjuist, dan maar
iemand te pressen diaken
of ouderling te worden, die
tegen die (steeds zwaarder
wordende) taak bij lange
na niet opgewassen is. Je
maakt hemzelf en elkaar
er alleen maar ongelukkig
mee."
Vandaar dat ds. Van Tui
nen aanklopte bij de bu
ren, namelijk de kerke
raad van Ouderkerk aan
de Amstel. Op een kerke-
raadsvergadering zette hij
uiteen, hoe de gerefor
meerden in de Pijp ervoor
staan met hun randkerke
lijkheid, hun minimale
kerkbezoek, de nooit afla
tende stroom verhuizingen
(68 procent ls tussen de 18
en 35 jaar). Maar daarna
ook welke kansen er lig
gen. Maar die moeten aan
gepakt worden. En daar is
mankracht voor nodig. De
Ouderkerkse kerkeraad
bleek voor deze roep om
hulp een open oor te
hebben.
Van de twee beschikbaar
gestelde ouderlingen gaat
er een bezoekwerk doen,
de andere groepenwerk.
De laatste is sociaal-psy
choloog. Ds. Van Tuinen:
„De tijden veranderen en
we moeten blijven doen
wat ons gevraagd wordt.
Als het niet meer gaat
langs gewone, dan maar
langs ongewone wegen."
Dit is de Govert Flinck, één van de lange en smalle straten in de Pijp,
de stadswijk die omstreeks de eeuwwisseling tegen het oude centrum
van Amsterdam werd aangebouwd. De Pijp is opgezet als arbeiders
buurt, maar naarmate met het klimmen der jaren de wat slordige
schilderachtigheid van de Pijp toenam, wonen hier (ook) veel jonge
kunstenaars en studenten.
door Aldert Schipper
Blusschuim
In uw blad van 16 juni staat een
bericht over het binnendringen van
blusschuim !r. de waterleiding (door
een vergissing van de brandweer in
Dordrecht onder de kop „Blus
schuim vergiftigt waterleiding". Dat
is fout. want blusschuim is niet giftig.
Het wordt gemaakt van eiwitten of
het is een detergent, dat is hetzelfde
als een wasmiddel waarmee een huis
vrouw de vaat doet.
DEN HAAG P. Kleinjan
Vereniging van de Nederland te
Chemische Industrie
Ikon
Met aandacht lazen wij het besluit
var. de hervormde synode om een
commissie met de IKON te laten pra
ten Dat lijkt ons verstandig en we
hopen hartelijk dat de IKON naar
aanleiding daarvan een andere, meer
bijbels gerichte koers zal gaan varen.
Het deze maand door het voetbal in
het centrum van de belangstelling
staande Argentinië heeft behalve we
gens het daar heersende overheldsge-
weld en het daardoor opgeroepen re
volutionair geweld ook een zekere
faam als gevolg van de net als in
andere Latijns-Amerikaanse landen
bloelende geweldloosheid. Bij geweld
en tegengeweld kun Je meestal vrij
duidelijk aangeven wie de leiders
zijn. Dat is in het geval van de ge
weldloosheid veel lastiger. Maar als
er dan toch een leider van de geweld
loosheid in Argentinië aangewezen
kan worden is dat Adolfo Perez Es-
qulveL
Esquivel zit sinds april vorig jaar vast
in een Argentijnse gevangenis. Zijn
vrienden, ook in ons land. hopen dat
hij binnenkort vrij komt. De leider
van de Argentijnse VN-delegatie
merkte kortgeleden op dat hij al los
gelaten zou zijn, maar zover is het
helaas nog niet
Esquivel is hoogleraar geweest in ar
chitectuur en beeldhouwkunst. In
1968 kwam hij ln Montevideo, de
hoofdstad van Uruguay zo diep onder
de indruk van de mogelijkheden van
geweldloze strijdmethodes in Latijns-
Amerika dat hij besloot zich bij de
christelijke geweldloze actiegroepen
aan. te sluiten. In 1974 werd Esquivel
belast met de leiding van de bewe
ging Serviclo, die zich ten doel stelde
de vele verschillende actiegroepen te
coördineren.
Het ontgaat de internationale pers
soms wel eens. dat ln heel Zuid-Ame-
rika op verscheidene plaatsen vele
duizenden mensen bezig zijn met ge
weldloos verzet tegen de onderdruk
king. Zulke acties kunnen het karak
ter dragen van werkstaking, protest
brieven sturen, bekendheid geven in
het buitenland aan schending van
mensenrechten en demonstraties.
Het is niet zo opvallend als overvallen
en Jungle-oorlogen.
In de Jaren zestig ontstonden in ver-
Een tekening van de hand van Adolfo Perez Esquivel.
schillende landen van Latijns-Ameri-
ka guerrilla-bewegingen, die op het
geweld van de staat reageerden met
aanslagen en schermutselingen. Het
gevolg was in de meeste gevallen dat
het geweld erger werd. Veel van de
guerrillastrijders merkten dat hun
methode niet doeltreffend was. Bo
vendien raakten zij het contact met
het volk van arbeiders en boeren
kwijt.
Moeilijk grijpbaar
Intussen ontstonden aan de basis,
onder Indianen en de armen in de
steden bewegingen, die ontglipten
aan het gebruikelijke patroon van
geweld waar de meeste regeringen in
Latijns-Amerika in denken Dat
maakte deze initiatieven ln het begin
moeilijk grijpbaar, hoewel na korte
tijd door de autoriteiten ook wel werd
ingezien dat deze vorm van verzet
gevaarlijk kon worden. Herhaaldelijk
werden deelnemers aan dit soort ver
zet gedood ol gevangen gezet. Daar
bij werden ook priesters en bisschop
pen, die meededen, het slachtoffer.
igust
katholieke bisschoppen in Riobamba
in Equador gearresteerd. Onder de
arrestanten was Adolfo Esquivel.
Hoewel de successen van de geweld
loze acties nog niet overdonderend
zijn, gebeurt er veel dat zich aan onze
bUk onttrekt. Een belangrijke brede
ontwikkeling is de zogenaamde cons-
ciëntisatie. De mensen worden zich
bewust van hun situatie en merken
dat zij die individueel niet kunnen
veranderen. Dat moet Je samen doen.
Een simpel voorbeeldje. Als Je de
minister een brief stuurt, waarin je
protesteert dat een grootgrondbezit
ter zich terrein heeft eigen gemaakt
dat aan de boeren toebehoort, kun je
onder de brief een lijst namen zetten.
De bovenste loopt dan grote kans op
een zeker moment te „verdwijnen".
Op sommige plaatsen zet men de
namen tegenwoordig in een cirkel, als
de stralen van de zon. zodat je niet
kunt vaststellen wie de eerste onder
tekenaar was. Een groep van dertig
mensen laten verdwijnen is te lastig.
VOORBIJGANG! C
BEROEPINGSWERI
NED. HERV. KERK Jk
Beroepen te Rouveen (toez.): J.
Roest te Ederveen; te Weesp;
Asselt te Vollenhove; te Rini
geest (toez.): K. R. Kuperus, v
Groningen.
Aangenomen naar Zegveld: H.
heul, kand. te Ede, die bedankt)
Aalburg. Nieuwland en Oostende
Willige-Langerak.
Toegelaten tot de evangelie! 1
ning: mevrouw A. W. Zega qj
Dorpsstraat 2, Moerkapelle.
Beroepbaar: C. J. G. Keyzer, 't V
Ulvenhout, laatstelijk predikanfo;
buitengewone werkzaamheden
tre de litérature evangélique Y
HA in Pomorrtünl
dé in Cameroen).
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Grijpskerk-Niezijl:
d. Sloot, kand. te Kampen.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te 's-Gravenmoer: J. 01^
leer, kand. te Apeldoorn.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Scherpenisse: P. BI
Dirksland.
GEREF. KERKEN
Bedankt voor Hillegom:
knegt te Rotterdam-IJsselmoi
mon!
ÏMI
In geloof vooruit, voor studen
7 juli, De Bron, Ouctteusen.
aanm. Navigators, tel. 03438-701
Christen en samenleving, 14
De Hezenberg, Hattem (tel. (17
1648). lc
Gezin, school en werk, volks
schoolcursus voor gezinnen, 1
Allardsoog, Bakkeveen
05169-241).
Hoogseizoen - naseizoen, voor
sen van 50-65 jaar, 1-7 Juli, Den
dinck. Laag Zuthem (tel. 05290
51
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG Vier en twintig J
werkadviseurs uit het chrii
jeugdwerk hebben in een brielbl
CDA-Kamerlid Van Houwel iu
hun ernstige bezorgdheid uitgooi
ken over het besluit van het k:
kernbrandstoffen te gaan leverekp
Brazilië, zonder voldoende garaj vi
Zij wijzen Van Houwelingen
„dat een eventueel akkoord gaahe
u en uw groep sympathiserendvo
merleden met het regeringsi te
punt, het in onze ogen onmo e:
maakt voor uw partij u nog lan lij
beroepen op het evangelie en ftk
spiratie die daarvan uitgaat."
De meeste ondertekenaars v^vj
brief werken in het gereforijui
Jeugd- en jongerenwerk.
ederlandse m v
ls, die in 196 J
hap in Israf
Een andere vondst is bij stakingen
niet thuis te blijven, maar naar de
fabriek gaan maar daar niet werken.
Dan kunnen de stakers niet een voor
een worden opgepikt, maar blijven de
mensen in een groep bijeen. Ook
landbezetters weigeren uiteen te
gaan en maken het daarmee de poli
tie of het leger onmogelijk de be
proefde verdeel-en-heers-taktiek toe
te passen.
Een punt waardoor de deelnemers
aan geweldloosheid zich sterk maken
is dat zij de geweldloosheid niet als
een absoluut beginsel belijden, maar
op het standpunt staan dat zij ooit
nog wel eens tot geweld zouden kun
nen overgaan, wanneer daar de be
vrijding meer mee gediend zou zijn.
Deze pragmatische houding stelt hun
tegenstanders voor de keus, toe te
geven of anders een gewelddadig con
flict te riskeren.
De kerk
De kerk speelt in de groei van de
geweldloze acties een groeiende rol.
Vroeger was er alleen de Braziliaanse
bisschop Helder Camara. Nu zijn er
talloze kerkelijke leiders, die steun
geven aan dit soort acties. Behalve
Camara treden nu ook bisschop Proa-
ho van Riobamba in Equador en bis
schop Fragoso van Crateus in Brazi
lië op de voorgrond. Proano steunde
enkele jaren geleden een door Servi-
cio gecoördineerde actie van India
nen, die een stuk land bezet hadden,
waar de erfgenamen van een overle
den grootgrondbezitter ze van wilde
laten verwijderen. Er kwam een inter
nationale solidariteitsactie en de mi
nister van landbouw van Equador
besloot tenslotte de Indianen op hun
land te laten.
Niet elke actie slaagt evenwel. In Pa
raguay hadden Indianen een heel
utopische gemeenschap opgebouwd,
die zich had losgemaakt van de natio
nale economie. De Indianen deden
geen zaken meer met de omgeving.
President Stroessner vond dit zo grie
zelig, dat hij velen van de Indianen
liet gevangen nemen onder het motto
dat het communisten zouden zijn.
Alle internationale acties hebben niet
meer succes gehad dan een verbete
ring van het lot van de gevangenen.
De oude christelijk Palestijnse
gie, door Jakob Willebrands. Uitg
H. Kok, Kampen. 40 blz. 3,75.
De eerste christenen waren J ni
zowel wat geloof als wat nation er
betreft. Hun ritueel was de j
eredienst. En al groeiden zij uiU
bestaat tot op zekere hoogte e
meenschappelijke basis van h
turgieën. Een man die daar veel
weet en er onderhoudend ovef
vertellen, is de Nederlandse
Jakob Willebrands,
kloostergemeenschap
gon,.Lavra Netofa" op de top
Netofaberg in het hart van G
Van belang voor ieder, die zich
liturgie interesseert of voor dl
houding van christenen en jod
stelt Willebrands wel met eni 1
leurstelling vast, dat er onder d °I
bische christenen in Israël weini 1
mo is, om op dergelijke wijze g e
fronteerd worden met de j
wortels van het christelijk ge loo
boekje verscheen in de reeks u"
kenning en Bezinning" (over d n
houding van de kerk en het J
volk). Men kan zich daarop ah 11
ren bij het gereformeerde b
Kerk en Israël, Postbus 202, Lei 'f*
voor 13,50 per jaar (4 numme
ra:
Encyclopedie van de godsdie
kerken en sekten, samengesteli lt(
prof. dr. C. J. Bleeker. Uitgave
vier Nederland B.V., Amsterdam ij'
blz.; 27,50 (gebonden) of 22,S
perback)
Een voortreffelijke, alfabetisch V£
dende, inventarisatie van relii je
groeperingen uit de hele wereld er
aard toegespitst op Nederland.
logie moet men in deze encyclc
niet zoeken, het ging om bo
beschrijvingen van de diverse
pen. Namen van medewerkei
Bakhuizen van den Brink, BI ld
Boendermaker, Boerwinkel,
Fiolet, Golterman. Van Laar!
Mönnich en Nauta staan bor| u
goede informatie. Als basis tie
het materiaal in de zevende dru ec
de Orote Winkler Prins, dat ecl
zover wij konden nagaan me n
is bijgewerkt tot 1978. Zo kome
nieuwe bewegingen als Hare Kj 1
en Schientology aan bod. Kr
Kijk op Jeruzalem, door A. vf li
Heyden en Shlomo S. Gafni. t
Elsevier Nederland B.V., AmsM Ir
128 blz.; 29,50. li
In de „Kijk op."-serie over s e
verscheen dit schitterende foto
over een fascinerende stad. Mei EC
350 kleurenfoto's geven een vcx er
felijke indruk. Shlomo S. Gafnl ta
Jeruzalem als zijn broekzak en g<
de voor een prettig leesbare ra
Het boek brengt de kijker bij 1 |u
kende pelgrimsplaatsen (ook vi Ju
thlehem). Maar wij krijgen 01 w
orthodoxe wijk Mea SJearim U r)
Arabische bazars en ook het nrt
Jeruzalem. Burgemeester Tedd j*
lek schreef een voorwoord. Vooi
die er niet en die er wel gewa *1
hartelijk aanbevolen.