Wat bezielt de mensen die tegen vaccinatie zijn? Uit brieven van lezers Toekomst niet helder voor priesters van het Heilig Hart VANDAAG "Den haag leiden Medaille voor vader van Martin Luther King Kerk tegen onvrijheid op Philippijnen VOORBIJGANGER v'. i* Afrikaanse kèrl tegen verbod Vóic] WOENSDAG 21 JUNI 1978 TROUW/KWARIET Van een onzer redacteuren Deze polio-epidemie duurt nu al langer dan enige vorige sinds 1965. heeft al de meeste zieken geëist en verschilt daarin van de vorige epide mieën (Staphorst 1971. Rijs- sen 1969, Elspeet 1966 e.a.), dat de ziekte niet tot één ge bied beperkt blijft, maaï zich uitbreidt over grote delen van hét land. Van Vriezenveen tot Temeuzen hebben zich ziek tegevallen voorgedaan, maar wel steeds in de kring van hen. die vaccinatie om gods dienstige redenen afwijzen. En naarmate het langer duurt, neemt de ergernis van de buitenwacht toe. Die buitenwacht maakt zich vooral kwaad, dat ..die mensen" hun ..starre pflpclpes" en hun ..verouderd Gods- beaid (want als het erop aankomst, z® wij Nederlanders allemaal ineens «w theologen» zover drijven, dat zij hun eigen kinderen levenlangs invali de maken. Er gaan al stemmen op. dat het tijd wordt voor dwang. Op gwnd van ..kinderverwaarlozing" zöüden weigerachtige ouders maar tijdelijk uit de ouderlijke macht ont zet moeten worden om inenting van hun kinderen mogelijk te maken. Misverstand Het lijkt wel of de publieke opinie denkt, dat het hier gaat om mensen die hun verantwoordelijkheid voor hun kinderen ontkennen. Niet is min- derw aar. Wie zal de zorg. de innerlij ke strijd, peilen in deze gezinnen? Het is dwaas, hier van „kinderverwaarlo- zlng" te spreken. Laten we wel zijn. er openbaart zich in de kritiek een be hoorlijke dosis hypocrisie. Men mocht willen, dat de publieke opinie ook op ander gebied zo bezorgd was voor het welzijn van de kinderen. Het is een wijd verbreid misverstand, dat de godsdienstige bezwaren tegen vaccinatie berusten op verzet tegen elke vorm van preventieve genees kunde. Deze mensen, zo zegt men dan. zijn principieel tegen pogingen om ziekten te voorkomen. Een mens moet nu eenmaal maar aanvaarden wat over hem komt. Als God wil dat Je ziek wordt, mag je dat niet willen verhinderen. Je kunt het trouwens toch ook niet ontlopen. Het is maar menselijke hoogmoed, te denken God voor te kunnen zijn. Wat Hij wil. gebeurt toch. Dit beeld van fatalisti sche lijdelijkheid is een volstrekte karikatuur van de werkelijke be zwaren. De mensen van de gereformeerde ge meenten. de gereformeerde gemeen ten in Nederland en de oud-gerefor meerde gemeenten (want om deze drie kerkgroeperingen gaat het ter wijl deze opvatting ook nog gevonden wordt bij sommige hervormden ..rechts" van de gereformeerde bond. totaal zo'n hondervijftigduizend mensen) zijn op zichzelf niet tegen pogingen ziekten te voorkomen. ZIJ hebben geleerd, dat het geloof in Gods voorzienigheid „het gebruik der middelen" niet uitsluit. Zij hogen hun dijken op om watersnood te voorko men. Zij geven hun kinderen, ook als ze gezond zijn. levertraan of vitami ne-tabletten om meer weerstand te krijgen. En zo nemen zij nu ook mid delen te baat op de polio te weren. Ze prenten hun kinderen ln: niet ver moeien, vroeg naar bed. niet op school naar de wc. niet zwemmen, steeds goed Je handen wassen. Het is dus niet zo. dat zij alles maar lijdelijk op hun beloop laten. komen ons immers, volgens Zondag 10 van de Heidelberger Catechismus, van Gods hand toe. „Gij zult de Hee- re, uw God. niet verzoeken", zegt de Bijbel. En is het dan niet God verzoe ken. een gezond mens ziek te maken met entstof, in welke zwakke vorm dan ook? Wie de ziekte naar zijn hand meent te kunnen zetten, in getemde vorm in zijn dienst te kunnen nemen, handelt in hoogmoed tegen God. Je gaat jezelf al ziek maken, terwijl je niet eens weet of je de ziekte wel zou krijgen. Je doet het met de gedachte, dat het toch niet gevaarlijk is. maar er zijn geen ongevaarlijke ziekten. Capadose Vooruitgrijpe Het bezwaar geldt zeer speciaal het principe van de vaccinatie: iemand ziektekiemen toedienen in gedode of zeer verzwakte vorm met de bedoe ling, de ziekte in zeer lichte, onschul dige. niet eens herkenbare vorm op te wekken, zodat het lichaam zoveel an tistoffen gaat vormen, dat de gevacci neerde voor een lange tijd (levens- lang) voor die ziekte immuun wordt BCZICl fling Welnu, dót is een ongeoorloofd voor uitgrijpen op Gods voorzienigheid, zeggen zij. Gezondheid en krankheid In de vorige eeuw waren deze bezwa ren veel algemener. De -bekende Re- veilarts Capadose organiseerde het verzet van het orthodoxe volksdeel tegen wat men toen de koepokinen ting noemde, Hendrik de Cock, de Vader der Afscheiding, had zijn be zwaren tegen de vaccinatie en be hield ze, ook toen een van zijn kinde ren aan de pokken was gestorven. Daarbij moet bedacht dat het risico van de pokkenvaccinatie bepaalt niet denkbeeldig was: hersenaandoenin- gen en andere gevaarlijke complica ties konden het gevolg zijn. In de twintigste eeuw was met name ds. G. H. Kersten (1880-1948), voor man van de gereformeerde gehieen- ten en van de Staatkundig Gerefor meerde Partij, een fel tegenstander van de vaccinatie. De periodiek optredende polio-explo sies hebben echter een duidelijke be zinning op gang gebracht. Om te be ginnen ziet men in de gereformeerde gemeenten en verwante groepen ook wel, dat diverse ziekten, die vroeger een gesel voor de mensheid waren, nu van veel minder betekenis zijn gewor den als gevolg van vaccinatie. En voor zover polio nog voorkomt, is het juist bij de niet-gevaccineerden. Te gelijk hoort men steeds minder van complicaties bij inenting. Gevallen van schadelijke nevenwerking van het „suikerklontje" zijn niet bekend. Het argument, dat je jezelf niet moedwillig ziek mag maken, spreekt in de huidige situatie dan ook niet aan. Een en ander heeft tot een verschui ving in de benadering geleid, vooral de laatste weken. Dwang is er nooit geweest. Ook al was b.v. tijdens de epidemie van 1966 de gedragslijn in de gereformeerde gemeenten nog al gemeen, dat men de vaccinatie af keurde. de beslissing werd vrijgelaten voor ieder geweten. Geen vader of moeder die toch naar het klontje greep, werd erop aangekeken, de af keuring was hoogstens stilzwijgend. De verschuiving is nu, dat positiever geoordeeld wordt over hen, die tot vaccinatie overgaan. Voorbeelden worden genoemd, hoe die stap in het geloof gedaan kan worden. Zelfs gaf het blad van de gereformeerde ge meenten. De Saambinder, twee we ken geleden ruimte aan een arts. die vaccinatie beschreef als „een grote zegen voor de mensheid". Godsgeloof Het gaat uiteindelijk om de houding van de mens tegenover God. In de kringen, waarom het gaat, is een diep doorleefd Godsgeloof te vinden, ge volg van nauwe omgang met God, in steile afhankelijkheid van Hem, waarin men al zijn noden voor de Here neerlegde in het gebed en het ook ervoer, dat Hij niet beschaamd maakt. In die houding paste het ook, vaccinatie af te wijzen en zich met zijn kinderen in tijden van ziekte aan Gods hand toe te vertrouwen. Maar dat geloof in God, Die alles onder houdt en regeert, tot de kleinste din gen in het persoonlijk leven toe, wordt al meer aangevochten in deze tijd. Wetenschap en techniek maken steeds meer regelbaar. De moderne geest van mondigheid houdt voor de gereformeerde gemeenten en verwan te groepen niet halt. Vandaar dat ook als men geen verstandelijke argu menten meer tegen de vaccinatie heeft, toch de vrees kan blijven: zou den we door vaccinatie te aanvaar den in ons levenpatroon, daarmee niet tegelijk iets kwijtraken, dat be langrijker is zelfs nog dan de gezond heid van onze kinderen. Hoe men hiermee bezig is, kan niet beter worden geïllustreerd, dan met een citaat uit een plaatselijke kerk bode. Ds. J. J. van Eckeveld van de gereformeerde gemeente te Zeist schreef twee weken geleden in zijn kerkbode over de polio: Twee vaders ,/Het gaat er hier niet allereerst om trof Ik doe. maar hóe ik het doe. Als ik besluit mijn kind niet te laten inenten, dan moet dat een besluit zijn voor Gods aangezicht genomen en niet omdat een ander zegt. dat het niet mag. En als ik besluit mijn kind wel te laten inenten, dan moet dat ook een besluit zijn voor Gods aange zicht genomen en in een diep besef van mijn totale afhankelijkheid van Hem. Ik wil dit duidelijk maken met twee voorbeelden. In de afgelopen weken sprak ik een vader van zes kinderen, waarvan er drie de verschijnselen van polio vertoonden. Deze vader vertelde mij, hoe hij er mee gewor steld had voor Gods aangezicht. In deze worsteling mocht hij alle zes kinderen de zieke zowel als de gezonde onvoorwaardelijk aan de Heere overgeven en kwijtraken. Daarom had hij géén vrijmoedigheid om zijn drie gezonde kinderen te la ten inenten, ook al was de ziekte aanwezig. Zou hij dat wel laten doen. dan zou dat voor hem eer. gebrek aan vertrouwen op God betekend hebben. Als hij dan zijn knieën boog, dan zou er een „haper" zijn tussen God en zijn ziel. Deze man besloot voor Gods aangezicht zijn kinderen niet te laten inenten. In dat persoonlijk besluit had hij een vrije consiëntic tegen over de Heere. Zo'n beslissing hebben we te respecteren. Ik sprak ook een andere vader. Ook hij worstelde met het probleem al of niet inenten. Het bracht hem aan de voeten des Heeren. Daar onderwees de Heere hem uit 1 Tim. 4:4: „Want alle schepsel Gods is goed, en er is niets verwerpelijk, met dankzegging genomen zijnde: want het wordt ge- heiligd door het Woord van God, en door het gebed". Toen kreeg hij vrij moedigheid in zijn hart om zijn kin deren wel te laten intenten. Deze man kwam voor Gods aangezicht tot het besluit om zijn kinderen wél te laten inenten. Ook hij had in deze beslis sing een vrije consiëntie voor de Hee re. Daarom hebben we een dergelijke beslissing ook te respecteren. Het gaat er in deze kwestie niet slechts om wat we doen, maar hoe doen we het. Kunnen we het verant woorden tegenover de Heere? Heb ben we een vrije consciëntie tegeno ver de Allerhoogste? Ddt is de zaak! Dat is een gewetenszaak. Dat ligt zo teer tussen God en onze ziel. Daarin mogen we niet over eikaars consciën tie heerser." Aldus de gereformeerde-gemeente dominee van Zeist. Oeze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover of over het met plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde ren Brteven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw, Postbus 859. Amsterdam Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld. Stakingen In Trouw van 16 Juni hebben we kun nen lezen, dat ons binnenkort een staking van een deel van de ambtena ren staat te wachten. En zoals te vrezen viel. dreigt het openbaar ver voer als één van de eerste „plat" te gaan. Het is wel begrijpelijk, dat de bonden graag het openbaar vervoer gebruiken om het misnoegen over de konende bezuinigingen duidelijk te maken. Stakingen bij het openbaar vervoer kunnen de dagelijkse gang van zaken in en rond de grote steden ernstig verstoren. Een staking bij het openbaar vervoer heeft voor een gro te groep Nederlanders echter wel zeer vervelende consequenties. En wel die Nederlanders die geen alternatief hebben voor de bus. tram. metro of trein. In Nederland heeft nog altijd ongeveer 30 procent van de gezinnen geen auto. Zij zijn grotendeels op het openbaar vervoer aangewezen. Een staking bij het openbaar vervoer zal bij deze gezinnen veel leed veroorza ken. Duizenden bezoekjes, uitstapjes en afspraken zullen op zo'n stakings dag in het honderd lopen. Het is jam mer. dat de bonden op dit moment zo weinig oog blijken te hebben voor de belangen van deze grote groep Neder landers. Lelystad R. en N. Dijkshoorn Cardenal (2) In een zwaarwichtige brief veroor deelt P. A. Meijer Ernesto Cardenal. omdat deze toegeeft aan geweld bij het bestrijden van onderdrukking. Wat dacht u als goed christen van de dienstplicht, of meer algemeen, het soldaat zijn? Heeft u dienst gewei gerd. omdat u geen mensen wilt do den? Ernesto Cardeal wacht niet tot anderen hem komen verlossen. Hij handelt zélf. Is het een wonder dat hij hierbij naar de wapens grijpt. Hoe Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 WlbauUtraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM' DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4. Rotterdam Tel. 010-115588 (Red.) Schledamsevest 52 .Tel. 010-115700 (adv.) Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE ORONINOEN: Postbus 3 Melkmarkt 56, Zwolle Tel 05200-17030. gemakkelijk U het veroordelen van andermans zwakheden. Lewedorp J. L. Nijboll Bezuiniging (2) Bezuiniging is te aanvaarden. Mits de uitgespaarde miljarden worden be steed aan subsidies voor het stilzet ten of niet aanschaffen van arbeids besparende machines. Zo hoog dat meewerken voordeliger is dan tegen werken. Het betekent een totale om buiging maar het is de moeite waard: een werkloze machine is minder ge vaarlijk dan een werkloze man. Amerongen P. Verburg Limonade In.zijn drie opstellen (27, 31 mei en 3 Juni) over sporen van Nederlands christendom in Amerika staat prof. Schulte Nordholt ook stil bij „een rigoureus anti-drank-complex, met specifieke religieuze aspecten", waar hij weinig respect voor kan opbren gen. al acht hij het „uiteraard zeer begrijpelijk vanuit de sociale om standigheden en derhalve zeer eer baar". Met spijtigheid constateert hij de onverkrijgbaarheid van een glaas je Jenever om vijf uur 's middags en laatdunkend misprijst hij de vervan ging „vaak in deze streken" van de avondmaalswijn door „een soort li monade". Met dit laatste heeft Prof. Schulte Nordholt de lachers allicht al gauw op zijn hand. Zou de veronder stelling erg gewaagd zijn, dat het wel eens druivensap kon zijn? En zou een dergelijk kerkelijk voorbeeld niet heel wel te rijmen zijn met heden daagse „sociale omstandigheden"? Het heeft mij bepaald geschokt, een dichterlijk christen zo aan z'n glaasje Jenever gehecht te zien. Ietwat be schamend komt mij dan toch wel een uitspraak van de historicus Arnold Toynbee voor: „Wij kunnen verwach ten. dat deze (Islamietische) geest zich op vele praktische wijzen zal openbaren, en een van die manifesta ties zou kunnen zijn: een bevrijding van de alcohol, die door religieuze overtuiging was geïnspireerd en die daarom volvoeren kon. wat door de uitwendige sanctie van een vreemde wet nooit met dwang kon worden opgelegd". (Beschaving in het geding. Bussum 1952 (2de dr.) blz. 175). De vader van de vermoorde dominee Martin Luther King (midden) heeft in Hongarije de medaille ontvangen van de nationale vredesraad. BREDA De congregatie van de priesters van het Heilig Hart bestaat 28 juni een eeuw. De congregatie werd opgericht door de Franse kanunnik L. Dehon met als doelstelling: de speciale verering van het hart van Jezus, eerherstel en „slachtoffering in geest van liefde". De paters SCJ (de Latijnse initialen voor priesters van het Heilig Hart) namen allerlei pastoraal werk op zich in Europa en in de missie, met een bijzondere zorg voor sociaal werk onder de arbeiders en onder de jeugd. MANILA (EP8) De verenigde kerk van Christus in de Philippijnen heeft tijdens haar laatste synodevergade ring een oproep aangenomen, waarin' de kerk zich uitspreekt tegen een voortgezet landsbestuur door één man. De synode vraagt herstel van alle burgerlijke en politieke rechten en opheffing van de staat van beleg in het land. In de verklaring wordt gezegd dat het in overeenstemming met de democra tische traditie van de christelijke ker ken in de Philippijnen is te streven naar herstel van de vrijheid en naar opheffing van de staat van beleg. De macht in de handen van één persoon is strijdig met de volle groei en verrij king van de christelijke gemeenschap en met de noodzaak van creatief en verantwoord christelijk discipel schap. BLANTIRE (RE8) De grootste kerk van Malawi, de kerk van cen traal Afrika presbyteriaans (CCAP), die gedeeltelijk voortkomt uit het zendingswerk van de Zuidafrikaanse Nederduitse Gereformeerde kerk, heeft een stuk land gekocht grenzend aan het terrein van de universiteit van Zomba om er een theologisch seminarium te bouwen waar in de toekomst alle theologische opleidin gen van het land samengebracht zul len worden. De CCAP heeft ruim een miljoen leden, ongeveer eenderde van de totale bevolking van Malawi. In de kerk bestaat een groot tekort aan predikanten als gevolg van de snelle groei van de kerk. NEW YORK (EPD) Van de onge veer 216 miljoen Amerikanen waren eind 1976 bijna 132 miljoen lid van een kerk. De grootste kerk, de rooms katholieke heeft 49,32 miljoen leden.- In 1976 groeide deze met 0,9 percent. De tweede ln grootte, de Zuidelijke Baptisten nam met 1,5 percent toe. In de VS verdienen 479.000 mensen hun brood als geestelijke. DE PREEK - 't Is al weer jaren geleden datik mei iemand een gesprek had cttè— -X kandidaat in de theologie-en doctor irrde oude talen was/Dus, wat ik maar zeggen wil; iemsndi,niet-"voór depoes.VBijhaddegetfoontéffti} woonde in een groteMad)om«ltijd zijn eigen wijkkerk teócerkewHrf „liep" niet. zoals datheet:-Ik-vroeg hem daarnaar* ortidatikme besUn indenken dat hij hie w>f daar eens w anders wilde meemaken en horen. Velen deden cj.at en..waar.Qmjuist hij niet? Hij vertélde mij dat hij daartcx geen enkele behoefte gevoelde. Hij hoorde iedere zondag iets dat bij no niet wist of dathij-half vergeten was enzowerdhetnooitéen m teleurstelling. Hij betekende met dii stellingname een grote steun voor d predikanten in dat stadsgedeelte. Zondagmorgeniri.dö kerk moest ik aan hem denken. Via een omwèg mi beschouwingen over.de techniek en over het hebben van een J mm levensbeschouwing waar de prediker het kennelijk niet zo op ha kwam de dominee bij Abraham d uit Ur geroepemwerd. Hij verviel dóarbij nletin een brede schildering van het bozeUR, waar zo iemand al "Abrarn nJéts-te zoeken had. Hij vertelde alléerïdatzé daar de maan vereerden en dat:;e ér een nogal pessimistische le/epfcbeschouwing op na hielden. M lar de volle nadruk kreeg het feit da t Abitam en Sara geen kinderen hadden en konden krijgen. Hij Vétontjerstelde dat dat iets te maken kóft hebben met hun emigratie. Kirf ierloós was het niet t harden in die cultuur,en bovendien een volstrekt uitzichtsloze zaak. Abram moest eei»«aod hebben;die meer kon. Daarom ging hij opzoek. En onderweg riep Godft^m aap Va die kant had ik het vernaól nog noo bekeken. Ik ging begrijpen wat de prediker bedoelde met zijn verbet tegen levensbeschouwingen, k Levensbeschouwingen hebben-iets afgepaalds. Alles heeft z'n plaats. If past wel of niet in een levensbeschouwing. Je vestigtüje ermee. Geloven én öpweg gaan is ie anders. Alles Wijf t open naar op ste Naar de woorden diepieegaamHad ik 't nog nooit gehoord? Was hét nieuw? Voor mij die morgen wél. Waarom ik erover schrijf? Omdat il onzin vind dat over voetbalwedstrijden hele pagina's vi verschijnen. Zelfs, en bijna vodral, het vervelende vertoningen waren. Terwijl er noo^t in de krant ietdove de preek van zondag te lezen v^lt I soms zijn preken héïè gebeurtenissen. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te IJsselmuiden-Grafho J. Bos te Otterlo; te Leerdan P. D. Bruijn te Opijnen; te Heerden J. Sr te Hilversunte Nieuwleusden J. Bruijn te Leeuwarden; te N.O. Pol( (En n eloord) (toez) MPrun n qba a te Ophemert; Aangenomen: naar Apeldoorn Sjoellen a te Varseveld. Bedankt: voor Windesheim (toez) L. de Jong te Laar (W.-Duitsland). GEREF. KERKEN Beroepen: te Numansdorp J.Aj Ro selaar kand. aldaar die dit ben heeft aangenomen. Bedankt: voor Drachten J. M. R. Dl )kei nanse te Franéker. 1 Lochem J. van Leeuwen Dubbele ethiek In het kort over het .spreken der kerk(en)": Kan Je maar bezig blijven met (lees: vooral óver) Zuld-Afrika zonder iets te doen met Je éigen aan delen. b.v. van Bruynzeel. in Surina me. weet Je wel? En voorts naar aanleiding van de hervormde kerk. maar de strekking is wijder: Het is natuurlijk gemakkerlijker een tele grammetje naar Leonid Brezntev te sturen dan goed. resp. beter en-of openhartiger, om te gaan met Je éigen ..dissidenten" (zoals b.v. Ter Scheg- get c.s.i. Wenselijk is het ln beide voorbeelden, het ene te doen en het andere niet na te laten. Delft C. H. Wallien Van de 2610 paters en broeders SCJ zijn er 433 lid van de Nederlandse provincie, waartoe ook Finland en Chili behoren. De mee te Nederlan ders (105) zijn werkzaam in de paro chiezielzorg; 32 zijn verbonden aan scholen, vormingswerk voor jongeren en maatschappelijk werk. 328 leden zijn ln Nederland. 62 in andere landen van Europa (35 in West-Duitsland en 12 in Finland) en 43 in landen buiten Europa, voorat in Chili. De laatste twintig Jaar Is de congre gatie in Nederland sterk vergrijsd en geslonken. In de Inleiding van het gedenkboek, verschenen ter gelegen heid van het eeuwfeest, schrijft de provinciale overste, pater A. van der Wel. dat de toekomst niet helder is. Toch wordt in het boek geloof uitge sproken ln een nieuw perspectief. „Alleen wie het vertrouwen bewaart. is zijn toekomst waard. Het Initiatief van pater Dehon. honderd jaar gele den. was nog veel meer een sprong in het duister, maar hij wist zich ln Gods hand." Toevluchtsoord Verdreven uit Duitsland en Frank rijk. vond de congregatie in 1883 een toevluchtsoord in Nederland. In 1911 werd de Nederlandse provincie van de congregatie officieel opgericht. Grote bekendheid kreeg „SCJ" door het werk voor de verwaarloosde jeugd in de steden. In 1923 werd in Rotterdam het eerste huis van het Sint-Franciscusliéfdewerk opgericht. Tot 1965 was er sprake van een enor me expansie. In de jaren dertig werd het ene opleidingshuls na het andere gebouwd. In 1938 begon SCJ ook met middelbare scholen, vooral om ln dat milieu roepingen voor het priester schap te wekken. Het Sint-Franciscusliefdewerk groei de uit tot het katholiek bijzonder gezins- en jeugdwerk. In 1965 waren niet minder dan 35 paters werkzaam op dit terrein. Verder deden de paters werk voor de zeelieden, gaven ze mis sies en retraites en hadden en hebben ze huizen voor het zogeheten „open deur-werk" voor iedereen die nadere informatie wenst over het katholicis me of die een cursus in de katholieke leer wil volgen. Ook op het gebied van de kinderbescherming kreeg de con gregatie een groot aanzien. In 1965 waren 21 parochies aan de paters SCJ toevertrouwd. Van 1945 tot 1950 steeg het aantal missionarissen van 120 tot 208. De laatste tien jaar zijn de nodige Embleem van de priesters van het Heilig Hart. Op een veld (azuur) staat een kruis (zilver) met het hart van Jezus als symbool van Zijn liefde. taken weggevallen. Veel sociaal werk werd overgenomen door de algemene welzijnssector. De opleidingshuizen verdwenen en talrijke priester-lera ren zagen weinig heil meer in een taak op een college. Bovendien stond men kritischer tegenover de oude pij lers van de congregatie: de Heilig hartdevotie. de eerherstel- en slacht- offeringsgedachte. In deze crisis is men zich opnieuw gaan bezinnen op taken en leefwijze met als gevolgen het ontstaan van regionale gToepen. van meer „geestelijke gesprekken" en een herontdekking van het gebed. Men schijnt de ergste fcrisis te boven, maar of deze vorm van actief reli gieus leven in Nederland weer wer vingskracht krijgt, blijft voorlopig een open vraag. GEREF. KERKENTVRIJG.Y Beroepen: te Allunaar J. van dé X ring kand. te Zwolle. Beroepbaar: T. de Boei te Kan pen. GEREF. KERKEN (VRIJG. BV) Bedankt: voor Maassluis F. van I sen te Apeldoorn. CHR. GEREF. KERR Beroepen:~te VeenendaaJP. den 1 ter te Toronto (Canada); 'te An 3 dam-Noord J. C. L. Starreveld[ Delft. r, 'HA ft ,-.r GEREF. GEMEENTEN- -<* Beroepen: te Klaaswal RV I te Leiden.- GEREF. KERKEN Beroepbaar %esteld:'C, Van 'éft sen, kand., Verweystraat ningen. NAIROBI De conferentie va raad van kerken in heel Aïrikó het verschijningsverbod ^van Zuidafrikaanse. weekblad de.-Vf veroordeeld. Het ls een nieuwe aanwijzing dat racisten in Zuid-Afrika bngèéo blijven voor, de roep van .het. on drukte ivolk óm gerechtigHfeid in land.„Premier VQrèterimo^t zich liseren dat hij zo 'de -TnogelijkhJ voor een vreedzame verahcjering mindert én dé Eü|. velen'Xéfénde vatting bevestigt dat alleen éoca weid gerechüéneicfc vérkréféen worden." aldus de conferentie De conferentie deed eerrheroep Zuidafrikaanse regering..het ver op de Voice en het ftagbfód Worli te heffen en ook het-Cbriételiik Ir tuut weer toe té^taan. Ï5e raad kerken, in heeL Afrika vroeg all< den van de wereld Zuid-Afrika leren door een totale pcónc- boycot eft een handelsembari middelen zijn de enige vreedzam* nog over zijn. aldus de raad..

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2