Raad van kerken tien jaar 1 Een aantal synodeleden maakte bezwaren 'Negatieve uitwerking van bisschoppelijk beleid' Reisbeperking Helder Camara opgeheven H VANDAAG Doorbraak naar plaatselijke gemeenschap Ouders bezetten basisschool S! Open brief na ontslag prof. Waldram VOORBIJGANGE Bisschop voo- zendpauzes t,d 1 UIT DE KERKBLADEN Saambinder: vaccinatie persoonlijke beslissing Vier miljard mal Kirchensteuer E Doden in verkeer® Nadere reactie op Zuid-Afrika-stuk a MAANDAG 19 JUNI 1978 TROUW/KWARTET door A. J. Klei De eerwaarde inleider op de druk bezochte kerkelijke bijeenkomst sprak vol vuur Op het tafeltje naast zijn lessenaar stond een bandrecorder te draaien. Op een gegeven moment stapte een radioverslaggever naar voren en zette ten aanschouwe van de luiste rende schare het opname-apparaat uit Diep medelijden met de sprekec beving me. Wat gaat er nu door die man heen?, vroeg ik me bekom merd af. Oa maar na. Je houdt een redevoe ring. waarop je goed je best hebt gedaan. Het loopt lekker, er wordt aandachtig geluisterd en op de ach tergrond van Je eigen stemgeluid U er aldoor het zachte gesnor van de bandrecorder, die Je woorden tot ver bulten de zaal zal dragen. Alsje blieft!. het is kennelijk niet niks wat je staat te vertellenEn dan opeens wordt die knop omgedraaid en Je beseft met pijnlijke duidelijk heid dat de mensen-van-de-pers je verhaal niet de moeite waard vin den om er verder ook nog maar iets van hun kostbaar materiaal aan te verspillen. Toch mag Je niets laten merken, je moet gewoon doorgaan, met dezelfde geestdrift verder pra ten. Een bovenmenselijke opgave. Zo keihard gaat het toe. zusters en broeders, wanneer de pers toegang heeft tot kerkelijke vergaderingen. In de Jaren dat je alleen de zoge naamde schrijvende pers had. was het nog wel te harden. Goed. die lui lieten hun notitiebloc ook wel eens lang achtereen onberoerd, maar dat viel niet zo op en bovendien kon je jezelf nog wijsmaken dat de journa listen dusdanig werden meege sleept door het geen zij aanhoorden, dat zij vergaten aantekeningen te maken. Maar als Je tegenwoordig op een synode (of anderszins) naar vo ren loopt om Je goed voorbereide speech de zaal in te slingeren en de camera's volgen Je. ze rijden op je in, volgen je gebarenen keren zich plotseling hooghartig af. Dan sta Je voor schut, Je kunt kletsen wat je wilt maar de massamedia hebben beslist dat jouw redenatie niet waard is, de huiskamers te halen. Dit zijn afschuwelijke zaken en ik meet ze maar eens breed uit, nu ik in het ANP-verslag van de vorige week gehouden zomerzitting van de hervormde synode Ijet volgende las: „Verder maakte een aantal synode leden bezwaren tegen de overlast van elektronische apparatuur en lampen, die vanwege grote belang stelling van de media voor deze vergadering voor tamelijk veel la waai en ongemak hadden gezorgd in een vergaderzaal, waarvan de ac commodatie toch al niet optimaal genoemd kan worden." Ik moet zeggen, dat dit knap gevon den is: we hebben bezwaren tegen dat lawaai en die lampen. Want je kunt natuurlijk moeilijk verklaren dat je er zo'n last van hebt als de camera's jou niet volgen en hem wel. en dat je er bezwaar tegen hebt als voor ieders oog de bandrecorder halverwege jouw toespraak wordt afgezet. Nee, dat zeg je niet en daar om gooi je 't op de herrie van de elektronische apparatuur en van de bedieners ervan. Nogmaals, dit is heel aardig bedacht. Gelukkig maar dat ik als buiten staander de ware oorzaak kan blootleggen en aldus ook de ware uitweg kan wijzen. Kijk. als Je klaagt over lawaai en zo. zeggen ze bij de IKON en de NCRV: jongens, voortaan een beetje stiller doen op de synode. En dan blijven ze ko men. de camera's, de lampen en de bandrecorders. Maar als je toegeeft, dat je liever die hele persbedoening buiten de deur houdt, zijn we waar we wezen willen. Dan kun je bevor deren dat de hervormde synode weer. net als voorheen, niet toegan kelijk is voor de pers. Ik ben daar sterk voor. Ik ga zelfs verder en raad ook rooms-katholie- ken, doopsgezinden, remonstran ten. lutheranen, baptisten en noem ze maar op, krachtig aan de deur voor journalisten in 't slot te wer pen. Dan breekt voor ons de gerief lijke tijd van voorheen weer aan. toen alleen de gereformeerde syno de openbaar was. Daar kon je je destijds lekker op Je gemak aan wijden. En de overige kerkgenoot schappen kon Je afdoen met het verzinnen van een levendig kopje boven een saai bulletin. Over en weer was van overlast geen sprake, en kom daar nou es om! Oy AMERSFOORT (ANP) De raad van kerken bestaat op 21 Juni van dit Jaar tien jaar. De raad viert zijn tienjarig bestaan niet. Wel zal hij op 13 september een bezinningsdag organiseren, waarop de eh leden-kerken zich vooral zullen bezighouden met de vraag waarom de kwestie van de hele oecumenische gemeenschap niet voldoende in de raad bespreekbaar is. Secretaris van de raad. dr. H. A. M. Fiolet zegt dat „maatschapij-kriti- sche uitspraken de kerken niet in eigen vlees snijden. Dat gebeurt wel wanneer zij de oecumene in de eigen gemeenschappen moeten waarma ken. want dit bedreigt haar identi teit." Fiolet vindt dat de kerkenconferenUe van Lunteren in 1974 een keerpunt is geweest. Het voornaamste gevolg is geweest dat de kerken tot duidelijker samengaan zijn gekomen in de strijd voor gerechtigheid met als hoofd moot de nieuwe levensstijl. Zij kun nen voor haar bijdragen tot oplossing van maatschappelijke problemen re kenen op de steun van enkele tiental len werkgroepen en commissies waar aan meer dan 700 deskundigen op alle mogelijke gebied hun medewer king geven, aldus secretaris Fiolet. Bij de raad van kerken zijn aangeslo ten de Nederlandse Hervormde Kerk. de Gereformeerde Kerken in Neder land. de R. K. Kerk, de oud-katholie ken, de Evangelisch-Lutherae Kerk. de Evangelische Broedergemeente, de Remonstrantse Broederschap, de Doopsgezinden en de Quakers en de twee gasUeden. het Leger des Hells en de Protestantenbond. Elk kerge- nootschap is met een leidende figuur in de raad vertegenwoordigd. Activiteiten Ofschoon secretaris Fiolet van me ning is dat verantwoording en ver wachting zover uit elkaar liggen, dat het eerste bijna de moed ontneemt voor het tweede, kan hij wel een in drukwekkende lijst overleggen van acitviteiten. Hoogtepunt en start punt is de KerkenconferenUe van Lunteren in 1974 geweest. Op 26 november 1974 kwamen de kerken na vier eeuwen van wederzijd se verwijdering en vervreemding bij een. Met algemene stemmen namen de vertegenwoordigingen der be leidsorganen tn die kerken 12 beleids besluiten over geloof, gemeenschap en gerechtigheid, als beseften zij toen al met ..angst en zekerheid" aldus dr. Fiolet dat men met beleidsbe sluiten geen kerk verandert. Dr. Fiolet signaleert, dat Lunteren een keerpunt Is geweest De schichti ge vreemdheid tegenover elkaar Is veranderd in een gezamenlijke aan vaarding van de verantwoordelijk heid om de concrete besluiten van Lunteren in de eigen geloofsgemeen schappen uit te voeren. De kerken durven nu te leven met de vaak con flictueuze spanning tussen de nog aarzelende oecumene in haar eigen beleid en de wil tot samenleven en samenwerken binnen de raad. ondernemingen en banken in landen als Zuid-Afrika en LaUJns-Amerika, de neutronenbom, het kraken van woningen, homofilie, bewapening en militarisering. Daarnaast andere ontwerpen die di recter te maken hebben met de een wording der kerken, zoals het rapport oecumenische katechese en de con ceptverklaringen over intercommu nie en kerkelijk ambt. het project „zending in Nederland" en het initia tief tot interkerkelijke Jaarorde. het plan voor de oecumenische begelei ding van het grondvlak en de nieuwe impuls voor de gebedsweek voor de eenheid. Overeenstemming De kerken hebben niet alleen haar gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de naUonale en intemaUonale samenleving ontdekt, zij zijn ook ge groeid naar een onvermoede overeen stemming op het terrein van het ge loof. zegt dr. Fiolet. De theologie was eens de sterkst verdelende factor, nu is zij de krachtigste bruggenbouwer tussen de kerken. Dit neemt volgens dr. Fiolet niet weg, dat veel christenen nog leven met onverwerkte geloofstegenstellingen. Naar zijn mening ligt de flessenhals van de oecumene in het onvermogen tot gemeenschap. Deze ontnacht ligt niet bij individuele christenen en ook niet bij de kerkleiders. Wie hen in de raad van kerken meemaakt, zegt Fio let. kan hen niet verdenken van oecu menische onwil. Maar thuis, in hun synoden en bisschoppenconferenties, weten zij met deze besluiten geen raad omdat de structuren van hun kerken hun weinig ruimte laten. Be lijdenis en kerkorde zijn opgesteld in de tijd van verdeeldheid en met de bedoeling om scherp af te bakenen wat hun bezwaren tegen de anderen zijn. Als voorbeelden van die on macht noemt Fiolet de reacties der kerken op de verklaring over inter communie en ambt en op het beleids besluit van Lunteren om de raad van kerken het tegenspel te geven van de plaatselijke oecumene. Allemaal blij ven de kerken hier vasthouden aan eigen traditie en identiteit en grijpen zij krampachtig terug naar eeuwen geleden vastgestelde leeruitspraken en kerkelijke structuren. Een doorbraak van die onmacht meent dr. Fiolet te mogen verwach ten van de tweede kerkenconferenUe, die voor 1980 wordt voorbereid. Daar zal alle aandacht gericht worden op de vorming van plaatselijke oecume nische gemeenschappen. En daarin wordt aan gemeenten en parochies gevraagd te verwerkelijken wat op landelijk niveau nog steeds niet kan. Want aldus dr. Fiolet de zorg voor de „achterban" mag niet langer Prof. Fiolet functioneren als alibi voor oecumeni sche angst van de kerken. TILBURG (ANP) Een aantal ou ders van leerlingen van de basis school Ons Stedeke in Tilburg heb ben sinds vrijdagmiddag het school gebouw bezet uit protest tegen het niet-verlengen van de Üjdelljke aan stelling van een der onderwijzers. Volgens een woordvoerder van de ou ders heeft de ouderraad zich vrijwel unaniem uitgesproken voor een vaste aanstelling van deze onderwijzer. Het schoolbestuur heeft hierop echter, ondanks een korte bezettingsactie vorige week maandag, geen enkele reacUe gegeven. De ouders zijn van plan de bezetting vol te houden tot het bestuur „tenminste iets" van zich laat horen. cht PARIJS (ANP) Na zijn audiëntie bij paus Paulus is dom Helder Camara naar Parijs vertrokken. HIJ zal daar geen lezingen houden, omdat de datum voor de bijeenkomst verstreken is en er op korte termijn geen andere bijeenkomst voor de Braziliaanse aartsbisschop georganiseerd kan worden. Camara blijft tot vrijdag in Parijs. Hij zal daar meewerken aan een Franse televisieserie over de christen in deze tijd. Hij logeert bij vrienden, niet bij kardinaal Marty van Parijs, zoals aanvankelijk in de bedoeling lag, wanneer hij zijn afspraak had kunnen nakomen. Hij komt niet naar Nederland. Na de audiënUe. tijdens welke hij een paarse sjerp droeg, die hij van een Braziliaanse collega had geleend, deelde Helder Camara mee. dat de reisbe perking was opgeheven. Hij is voornemens om, zoals hij dat de laatste jaren gewoon is geweest, zijn vier en een halve week vakanUe per jaar te besteden aan intemaUonale reizen. AMSTERDAM De hogeschoolraad van de katholieke theologische hogeschool Amsterdam (KTHA) heeft naar aanleiding van het ontslag van dr J. C. P. Waldram wegens diens voorgenomen huwelijk, een open brief gestuurd naar de Nederlandse r.k. bisschoppen. Daarin verklaart de hogeschoolraad aangaande het bisschoppelijk beleid, dat langzamerhand een situatie is ontstaan, waarvan de negatieve uitwerking door de bisschoppen niet langer over het hoofd kan worden gezien. Oogst Er is wel een grote oogst, maar er zijn weinig arbeiders. Vraagt daarom de Heer van de c om arbeiders te sturen om te oogsten. (Mattheus 9,36-10,8) Het woord van de grote oogst is ln kerken bekend. Er is eindeloos oti gepreekt, geschreven en gemediteerd. Er zullen weinig zendings- of evangelisatiecongrei belegd zijn zonder dit woord. En altijd werd het zo voorgesteld datJJ,, duizenden, ja miljoenen mensen stonden te trappelen om het evangelie te vernemen. En daaro moest er geld komen om zendel uit te sturen, want zelf kon toch niemand gaan en slechts weinig werden bekwaam geacht om er evangelisatie-verband op uit te g De animo was soms wel even aanwezigmaarebdevaakweg.lt P denk dat we bij die oogst ook aan meer moeten denken dan aan een persoonlijk bekend maken met persoonlijk heil. Jezus zag mense „schapen zonder fcerder". Een we 1' vleiend, eerder schokkend beeld. Schapen zonder herder is niet vee 161 Niet iets om je aan te vergapen. E stuk leeg mensenleven. Een tota^Jf vertroste cultuur. Er is geen herelf* Niemand die goede. richting-gev< woorden spreekt. Niemand meer -j aanwijzingen geeft waar werkelij fn' levend water te vinden is. Alles is ingeblikt en voor consumptie gen n< Maar je hoort ze niet meer hardoj denken, de werkelijke herders. Di roepen. En als ze het doen worden voor kritikasters uitgescholden. Mensen die altijd wel wat te vittel hebben. Laten ze maar eens op zichzelf letten! En de schare doolt verder en is daarmee uitgeleverd de ingeblikten, tot en met de blik wat echt leven is toe. Ik denk dat de zorg van vandaag Is. En dat ge daar vooral veel mee te maken he Er is een Heer van de oogst. Een van dit leven en van de mensen. I vooral en in de eerste plaats moet we horen roepen. De ware herder. Beroepingswerk GEREF. KERKEN Beroepen te Hallum: H. Groent te Gouda. De bisschoppelijke voorschriften houden in, dat het niet (meer) moge lijk is dat hoogleraren aan de katho lieke theologische hogescholen na een huwelijk hun functie blijven ver vullen. In verband hiermee heeft prof. Waldram zelf zijn ontslag aange vraagd. De hogeschoolraad betreurt het vertrek van de heer Waldram zeer, omdat deze „in zijn werk en in de relatie met anderen steeds uiter mate gerespecteerd is geweest". De vraag voor de katholieke theologi sche hogescholen wordt steeds klem mender hoe zij het onderwijs op de hogescholen op peil kunnen houden, zowel spiritueel als wetenschappe lijk. Ook wordt van pastores in de praktijk steeds meer de vraag ge hoord of het ambtscelibaat nog op deze wijze moet worden gepresen teerd. De hogeschoolraad vraagt zich af of door dit beleid de waarde van het celibataire leven feitelijk niet ln discrediet wordt gebracht. Aldus de open brief. Steeds moeilijker De hogeschoolraad wijst de bisschop pen er verder op. dat het voor de studenten steeds moeilijker wordt hun geloof te behouden in de oplei ding en in de kerk. waarbinnen deze opleiding toch wil functioneren. Als bijlage bij de brief hebben de bisschoppen ook de protestbrief ont vangen van de vakgroep kerkgeschie denis van de KTHA. De hogeschool raad betuigt zijn instemming met het protest en de bezorgdheid, die in die brief zijn verwoord. Naar aanleiding van de suggestie van- het landelijk beraad van studenten aan de r.k. theologische hogescholen om zich zo nodig los te maken van de bisschoppen, verklaart de hoge schoolraad. dat hij deze suggestie be slist niet wil volgen. De hogeschool raad wil binnen de kerk functioneren en de band met de bisschoppen hand haven. Bezorgdheid Verklaringen Dit samengaan van kerkelijke gedre venheid en deskundigheid leidde tot een lange reeds van verklaringen en uitspraken, waar de maatschappij minstens rekening moet houden. Zij hebben betrekking op een veelheid van onderwerpen zoals het racisme en mensenrechten, ook in Nederland, het functioneren van internationale Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM' DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4, Rotterdam Tel. 010-115588 (Red.) Schledamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv.) DEN HAAO/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE'GRONINQEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030. Ds. A. Vergunst. een van de leidende personen ln de gereformeerde ge meenten (hij is behalve predikant in Veen N.-B. o.a. ook docent aan de theologische school ln Rotterdam), schrijft in het weekblad van deze gemeenten De Saambinder naar aan leiding van de polio: We weten, dat uit kracht van de vor ming. die we in onze kringen vanouds gekregen hebben, er een grote weer stand tegen vaccinaties bestaat. Te recht. naar ik meen. Er is vaak zo gesproken en geschreven of wij het leven in eigen hand nemen konden. De eenvoudige vromen hebben zich vanouds gestoten aan een redenering waarin nog nauwelijks plaats voor Gods handelen gelaten werd. Daarbij kwam. dat de pokken-vaccinatie zelf ook vele nare gevolgen hebben kan Juist ook om het laatste is er steeds sterk verzet geweest tegen vaccina- tie-dwang. Vooral ln de S.G.P. heeft men de strijd tegen de vaccinatle- dwang tot een politieke gemaakt, ook om de gevolgen, die een en ander had. Deze strijd is met een gunstige uit slag bekroond, want de dwang is af geschaft. Het zich wel of niet laten vaccineren of immuniseren is een zaak van persoonlijke beslissing ge worden. En die is niet altijd eenvou dig. Laten we dat niet vergeten. Bij velen ontbreekt het inzicht in wat er gebeurt Er zijn toedieningen van sera die verkregen zijn uit dieren, welke een weerstand tegen sommige ziekten geven, die zich voordoen. Er zijn besmettingen met verzwakte vi russen. die een ziektekiem ln een ge zond lichaam brengen met het doel. het lichaam zelf de gewenste weer stand te doen ontwikkelen. Dat ver schilt dus nogal wat. We kunnen niet ontkennen dat sommige ziekten, die voorheen een gesel van de mensheid waren, niet meer op zo'n uitgebreide schaal voorkomen. Dat zijn niet te loochenen feiten. Toch geeft dat ve len de vrijmoedigheid niet om tot vaccinatie over te gaan. terwijl ande ren hun aanvankelijke bezwaren zien wegvallen. Is dit nu niet een zaak waarin het aankomt op het „in eigen gemoed ten volle verzekerd" zijn? 'k Meen van wel. Dat is het voornaamste, we moeten de dingen niet zomaar doen. Dat geldt voor vaccineren en niet vaccine ren. Laten we het onderwijs van de Heere zoeken. Het moet een persoon lijke beslissing zijn. Niemand mag zich ln deze „gemoeds-zaak" op een ander beroepen of verlaten, ook hier in is het nodig: „Die het doet. die doet zulks de Heere; die het niet doet, die doe-het-niet de Heere". Er moeten beslissingen voor Oods aangezicht genomen worden. En die kunnen wel beproefd worden. Maar de Heere be schaamt niet. die Hem verwachten, 'k Zal nooit zeggen: Dat moet u niet doen! of: Dat moet u wel doen. 'k Verwijs liever naar Oods Woord en naar het gebed, naar de binnenka mer. waar we onze noden op onze knieën tot de Heere brengen. Jongeren, zich geïnspireerd weten door het werk van de Amsterdamse studenten-pastor Huub Oosterhuls: Die aantrekkingskracht dient wel vooral verklaard te worden uit de indruk van geloofwaardigheid die al les wat Oosterhuis zegt en schrijft, op tallozen maakt. Men beseft hoe hij spreekt vanuit een heel persoonlijke omgang met de Bijbel en tegelijk vanuit een zich heel persoonlijk be trokken weten bij de huidige nood van mens en wereld. Terwijl de ker ken zich thans nog steeds in een geloofwaardigheidscrisis bevinden als gevolg van hun te traditionele geloofstaal. die te ver af staat van de feitelijke ervaringswereld van de mensen om hen metterdaad in de kern van hun bestaan te kunnen aan spreken. blijkt Oosterhuis dat bij tal lozen wél te kunnen. Want bij hem voltrekt zich een proces van vernieu wing van de geloofstaal. waardoor deze functioneert als een veel directer en overtuigender uitdrukking van hoe geloof reëel ervaren kan worden in déze tijd en in dëze wereld. Ooster huis heeft consequent gebroken met de opvatting dat het christelijk ge loof zou kunnen worden samengevat in een systeem of afgeronde leer. Zijn geloofsdenken is een denken in „frag menten" en zijn geloofstaal is een tastende en vaak stamelende taal. Als men hem vraagt wat hij onder „geloof" verstaat, antwoordt hij met de titel van een van zijn boeken dat mij persoonlijk het liefst is: „Zien soms even". En ln dit boek probeert hij mensen die van de traditionele Godsvoorstellingen vervreemd zijn, tot nieuw geloof ln Ood te brengen door middel van op het eerste gezicht „vreemd" aandoende beeldspraak. Zo zegt hij: „God een glaswand, tus sen mensen in. vreemd geruis? Een woord dat mensen afhoudt van el kaar? Nee toch zeker!" Huub Oosterhuis Prof. dr P. Smits vraagt zich in het blad van de vrijzinnige hervormden Kerk en Wereld af. hoe het komt dat zo veel mensen, ouderen evenzeer als Rechtvaardig In Meerklok, een regionale gerefor meerde kerkbode in de Haarlemmer meer. schrijft de VU-natuurkundlge prof. dr. Joh. Blok: Een rechtvaardige oorlog zal op zijn minst de volgende kenmerken moe ten bezitten. Anders kan een christen in geen geval meedoen. Allereerst zal zo'n oorlog duidelijk gericht moeten zijn op de schuldigen, de veroorza kers van het te bestrijden onrecht. Geen massale vernietiging van men sen dus. geen verdelging van hele steden met mannen, vrouwen en kin deren. die part noch deel hebben aan het twistpunt maar alleen toevallig in het vijandelijke land wonen. Aan zoiets kun Je niet meewerken zonder tegelijk Je aanspraken op het burger schap van het rijk Gods te. verliezen. Het één verdraagt zich niet met het ander. Een tweede kenmerk zal na tuurlijk moeten zijn, dat een recht vaardige oorlog het recht herstelt, de wereld en het rijk Gods dichter bij elkaar brengt. Als de wereld er alleen maar slechter, ellendiger en onrecht vaardiger van wordt, heeft het niet veel zin meer om over een rechtvaar dige oorlog te spreken. Natuurlijk weet Je dat nooit van tevoren met zekerheid. Daarom moet een recht vaardige oorlog een beheerste oorlog zijn, een oorlog die je kunt stoppen als het doel bereikt ls of eerder als het middel erger blijkt dan de kwaal. Een oorlog die niet aan deze eis voldoet, omdat automatisch het geweld in on beheerste schaalvergroting de men sen overvalt, zo'n oorlog kan nimmer een instrument van gerechtigheid zijn. Zo zijn er meer kenmerken aan te geven. Eén ervan wil ik nog na drukkelijk noemen. Een christen kan alleen dón (misschien) zijn Heer trouw blijven en toch aan een oorlog deelnemen, als hij verantwoordelijk kan blijven voor zijn daden. Hij moet immers een politieagent van het recht zijn? Daarbij past geen „Befehl 1st Befehl". de stelregel van de horde, waarop sommige Duitsers zich na 1945 beriepen. Een christen draagt als regel geen zwaard, maar als dat niet meer te vermijden is. zal hij het met verantwoordelijkheid moeten hanteren. HIJ zal de gevolgen van zijn daden moeten kunnen overzien en beoordelen. Hij vecht niet met zijn ogen dicht. De oarlog waarop de NAVO zich met kernwapens voorbereidt, kón geen rechtvaardige oorlog meer zijn. De vakgroep kerkgeschiedenis zegt in zijn protestbrief, dat het noodzake lijke vertrek van dr Waldram niets te maken heeft met onderzoek en onder wijs. Dit wordt ook niet in overeen stemming met het Nederlandse rechtsgevoel geacht en evenmin met de KTHA als instelling voor amb tsopleiding ten behoeve van de r.k. kerk. De doelstelling van de KTHA is volgens de vakgroep kerkgeschiede nis er niet mee gebaat, „want zo wor den de positieve waarden van het vrij gekozen celibaat verduisterd. Pries terstudenten worden gehinderd een dergelijke roeping te waarderen en het klimaat op de school wordt er door verslechterd." De vakgroep kerkgeschiedenis zegt niet alleen te protesteren omdat er onrecht ge schiedt, maar ook uit bezorgdheid voor de theologiebeoefening en de ambtsopleiding. In het slot van zijn open brief wijst de hogeschoolraad er nog op. dat de theologische hogeschool van Amster dam al enkele malen getroffen is door de consequenties van het bisschoppe lijk beleid. De raad dringt er bij de bisschoppen op aan deze hele zaak nogmaals in de bisschoppenconferen tie te bespreken. De raad verklaart graag bereid te zijn om de problema tiek in een persoonlijk gesprek toe te lichten. HAMBRUG (EPD) Volgens schop Hans Otto Wölber van 1 burg zouden de Duitse televlsh ders om de beurt een uitzendp moeten invoegen. Wölber sloot aan bij de ideeën die kanselier mut Schmidt kortgelegen uitte, ber verklaarde dat het nu tijd om het mensdom van de televisi bevrijden. Wölber denkt aan pauzes van et twee uur of van een hele avond. 10 dens zo'n pauze zou de televisie t tekst kunnen projecteren „hebt u al met uw vrouw ovt vacantie gesproken?" of „Wai hebt u voor het laatst met uw kil n ren gespeeld?" Volgens de ham e ger bisschop is de tv de schuld het tijdgebrek in de gezinnen om blemen te bespreken en confll ruimte te geven. „Er volgen dan explosies, die gezinnen vernietii meent Wölber. Volgens hem b delt de tv de echte menselijke pi men te zelden en met te weinig gang. REOENEBURO (EPD) - De duitse protestanten betaalden i jaar meer dan vier miljard mark kelljke belasting. Dat betekent de ongeveer 26,5 miljoen Westdi en protestanten per hoofd 155 mark m droegen. In het Rijnland betale Jpl kerkleden het meest. HELVOIRT Bij een frontale sing op de Nieuwkuikseweg it gemeente Helvoirt zijn gistere' de 31-jarige Ch. Reuvers uit Ed en de achttienjarige H. van Bosch uit Drunen om het leven STUTTOART (EPF) Bisschop Hel mut Class, de voorzitter van de West- dultse evangelische kerk. heeft een nadere stellingname van zijn kerk aangekondigd ten aanzien van het discussiestuk van de wereldraad van kerken „Zuid-Afrika nu De prijs van de hoop". Class heeft ln de syno de van Württemberg gezegd dat de EKD zich in zijn eerste reactie welis waar van het stuk heeft gedistanti eerd. maar geen afstand heeft geno men van de wereldraad van kerken. De synode van Württemberg heeft met 42 tegen 34 stemmen besloten, het document uit Genève ter studie aan een aparte commissie ter hand te stellen. men. De slachtoffers waren stuurders van de twee beti auto's. LEUSDEN De 23-jarige C l'1 Kruyf en zijn 19-jarige vrouw F H de Kruyf-Lensink uit Amersfoort la zaterdagavond om het leven men bij een verkeersongeluk ln den. De auto waarin zij reden rt van de weg en botste tegen bomen. BEST De veertienjarige Henri hagen uit Best is zaterdagavond gekomen bij een auto-ongeluk woonplaats. Hij was een van minderjarige inzittenden van auto. die ln een bocht van de raakte en vervolgens tegen een terechtkwam. Vier inzittenden ten lichtgewond en een ernstig- NIJMEGEN De 53-jarige J. lissen uit Zetten is gistermoi het Radboudziekenhuis in Nijid overleden aan de verwond ingeolj^ hij zaterdagavond door een valr zijn racefiets in Eist had opgei' hi aii di lol M 1,1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2