Ehimomo: dans, zang
en magie uit Ghana
m
m
mi
KUNST
Pittig Mexicaansj
volkstoneel
HOI
IIAHI
LEI
10I1A
ANI
UB
Lege zaal bij
Kurt Weill-concert
Onderzoek van de oceanen
unieke expositie in Leiden
Engelstalig toneel in Amsterdam
Dagprogramma
HOLLAND FESTIVAL 1978
CONCERTGEBOUWORKEST
El Teatro Campesino
Johannus-orge
Ontdek 't
Engelse
Kanaaleiland
HERM
7? Eiland
zonder
C&M-ütöcAvootd&tlyeX!
trvucNbUAii 14 JUNI 1978
TROUW/KWARTET
door Hans W. Ledeboer
Met het gevolg dat wij, na alle erva
ringen van de heer Da Silva met
Flësta Gitana en het Mlddenjavaan-
se hof-dans en muziekensemble
dat Indertijd Immers uitliep op een
enorm conflict het optreden ven
„Ehimomo" met de nodige reserve
tegemoet zagen. Die reserve was ge
lukkig overbodig. Wat de Ghanese
dansers te zien geven ls pretentieloos
en recht uit hun Afrikaanse hart. Met
alle daarbij behorende vertederende
„toneelfoutjes"
die het schouwspel zelfs nog aantrek
kelijker maakten. Alsof de toeschou
wer als safari-reiziger gewoon een be
zoek bracht aan een paar dorpjes in
Ghana, waar feestelijkheden aan de
gang zijn. De begeleidende muziek
werd uitsluitend geleverd door slag
instrumenten en schud-kalebassen.
Danspassen zo op het oog simpel:
vrijwel geen kruisen van benen of
voeten, wel telkens de voeten uiteen
en dan weer aansluitend. Met gecom
pliceerde voet-stampritmen. Daarbij
dansen niet alleen de voeten maar
ook het hele lichaam, hetgeen de
zaak helemaal niet zo simpel maakt
als het lijkt. Zelfs virtuoze draai-mo-
tieven en opvallend evenwichtswerk.
En natuurlijk, zoals in alle Afrikaan
se muziek en dans. heel strakke tot in
consequentie doorgewerkte ritmen
met daarin allerlei „versieringen".
Magie
Een stukje magie: bij een dansspel
werd „ketjoeboeng"-poeder naar de
danser en ook naar het vlak bij het
podium zittende publiek geblazen,
een in deze vorm hoogst onschuldige
„drug", die aanleiding kan geven tot
het beleven van merkwaardige din
gen. Dit poeder wordt gemaakt van
een nachtschade-achtige boom, die
ook in Zuid-Europa bekend is en
bloeit met prachtige grote witte han
gende kelken. In Indonesië kent men
dit poeder in een veel minder on
schuldige vorm: bij diefstallen wordt
het soms in de kamer geblazen, waar
de mensen slapen. Het werkt dan
bedwelmend en de dieven kunnen
ongestoord het huis leeghalen!
In het programma een uitgebreide
uiteenzetting van de heer Da Silva
over de betekenis van hetgeen er alle
maal is te zien. De verschillende pro-'
gramma-punten zijn met zang en mu
ziek op een aantrekkelijke manier
afgewisseld, zodat van het begin tot
het eind de vaart in het schouwspel
blijft.
LEIDEN Meer dan een Jaar duurde
de voorbereiding van de tentoonstel
ling 'Onderzoek van de oceanen' die
tot 18 september in de Oranjerie van
de Hortus Botanicus in Leiden is te
zien. Het Rijksmuseum van Natuur
lijke Historie heeft hem georgani
seerd. Er wordt een beeld gegeven
van de grote gevarieerdheid, het hoe
en waarom en op welke wijze het
moderne onderzoek plaats heeft
Het Rijksmuseum van Natuurlijke
Historie van de Rijksuniversiteit in
Leiden neemt al vele Jaren deel aan
het onderzoek naar het dierlijk leven
in de oceanen. Regelmatig worden
vanuit Leiden expedities en verza-
meltochten gehouden, meestal in sa
menwerking met de Koninklijke Ma
rine, die hierin een belangrijke vre
destaak ziet
Op de tentoonstelling worden model
len. afbeeldingen en geconserveerde
dieren getoond. Daarbij is een exem
plaar van de zeer zeldzame Latlmeria.
Dit is een primitieve vis. waarvan
men dacht dat hij allang uitgestorven
en alleen maar fossiel bekend was. Er
is kortgeleden een levend exemplaar
ontdekt.
AMSTERDAM In Theater De Engelenbak. Nes 71. Amsterdam, zijn er in
Juni en Juli een aantal Engelse toneelvoorstellingen te spelen door een groep,
die zich Esta English Speaking Theatre Amsterdam noemt. Een jonge
Nieuwzeelandse actrice en regisseuse Jean Bets regisseert, de groep bestaat
verder uit Jonge spelers uit heel de Engelstalige wereld. Op het programma
staan „A Streetcar Named Desire" van Tennessee Williams (15. 16.17, 20. 21,
22. 24 Juni om half negen), „Kennedy's Children" van Roy Pattrick (28, 29, 30
Juni, 1. 4, 5. 7. 8 Juli, half negen) en een „Heartache and Sorrow Show"
populaire liedjes uit de jaren dertig en vijftig, aaneengeregen door een
verhaal (18, 17, 24, 30 Juni, 1, 7, 8 Juli om middernacht).
Woensdag 14 juni
Amsterdam, Stadsschouwburg,
20.15 uur: Het Balkon.
Amsterdam, Concertgebouw,
12.30 uur: Mini festival folk en.
volksmuziek, lunchconcert.
Amsterdam, BlM-huis, 14.30 en
22.00 uur: Holland(s) Festival.
Amsterdam, De Brakke Grond,
20.30 uur: La carpa de los ras-
quachis.
Amsterdam, Socterijn, 20.15
uur: Egypte, Cairo Takht-en-
semble.
Den Haag, Hot Theater, 20.30
uur: Hans Dulfers Perikels.
Den Haag, Remonstrantse
Kerk, 20.15 uur: The London
Sinfonietta.
Den Haag, Gemeentemuseum,
17.00 uur: Irak, Munir Bashir.
Den Haag, Gemeentemuseum,
20.15 uur: Irak, Baghdadi Ma-
qam- ensemble.
Rotterdam, Schouwburg, 20.15
uur: Don Giovanni.
Rotterdam, De Doelen, 12.45
uur: Mini folk en volksmuziek,
koffieconcert.
Rotterdam, De Doelen, 20.15
uur: Poetry International.
Rotterdam, De Lantaren, 20.30
uur: Kees Hazevoet Ensemble.
Delft, Wooncentrum Abtswou-
de, 20.00 uar: Mini festival folk
en volksmuziek.
Enschede, Twentse Schouw-
borg, 20.15 uurt Ghana, ensem
ble Ehimomo.
Gouda, Grote of St. Janskerk,
20.15 uur: De Nederlandse
Bachvereniging.
Groningen, Cultuurcentrum De
Oosterpoort, 20.15 uur: La Mari-
onettistica - Fratclli Napoli.
Maastricht, Staargcbouw, 14.30
en'20.30 uur: Teatrul Tandarlca.
Maastricht, Awwe Stiene, 12.30
uur: Het Nederlands Kamer
koor, lunchpauceconcert.
Utrecht. Stadsschouwburg
(Blauwe Zaal), 20.30 uur: Yves
Joly, Theatre du Papier.
ADVERTENTIE
SCHEVENINGEN Het Ghanese ensemble „Ehimomo" kwam in ons Holland Festival niet
alleen voor de eerste maal buiten de grenzen van het eigen land, maar zelfs beleefde het. zoals
producer H. J. da Silva bij het begin van de voorstelling zei, een allereerste presentatie als
ensemble, een wereldpremière dus. Bovendien waarschuwde de heer Da Silva, dat hetgeen het
publiek In het Circus-Theater te zien zou krijgen, in de eerste plaats een cultureel-religieus
gebeuren zou zijn, dat in een daartoe gepaste sfeer diende te worden beleefd.
RAI-Gebóuw het jaarlijkse RAI-CONCERT
zaterdag
17 juni
20.15 uur
dirigent KIRIll KONDRASJIN
m m v HERMAN KREBBERS viool
Jongenskoor St. Bavo Haarlem
Tsjaikowsky Eerste bedrijf van het ballet 'De nolekraker'
St Saëns Introduction et Rondo Caprlccioso
Ravel Tzigane
Gershwin An American in Paris
Toegang 10,— a.i. CJP en 65+ 7,50 a.i.
REDUCTIEBON V00R TR0UW-LEZERS
CONCERTGEBOUWORKEST
1978
RAI-gebouw zaterdag 17 juni 20.15 uur
HOLLAND FESTIVAL
Kaartverkoop: kassa Concertgebouw (geopend 10-15 uur. dagelijks
behalve zondags, tel. 020-718345)
kassa RAI vanaf 7 juni (geopend 10-17 uur, dagelijks
behalve zondags, tel. 020-5411411)
Bij inlevering van deze bon toegang 7,50
door Adr. Hager
ROTTERDAM Nauwelijks meer dan honderd bezoekers
toonden maandagavond hun belangstelling voor het Kurt
Weill-concert, dat gegeven werd in de Doelen door The Lon
don Sinfonietta. Evenals in 1971 deed men in het Holland
Festival een poging Kurt Weill aan de vergetelheid te ontruk
ken. Opnieuw bleek het een vergissing.
Dirigent David Atherton opende met
„Hommage to Weill", een Concertino
van Robin Holloway. Het werk werd
geschreven te* gelegenheid van de
75ste geboortedag en de 25ste sterf
dag van Weill. De toelichting die de
componist op zijn Concertino geeft
belooft meer dan hij weet waar te
maken, het brokkelige zesdelige werk
bestaat uit fragmentjes die steeds in
een wat schreeuwerig forte eindigen.
Van Kurt Weill zelf bood men een
reeks composities: Tango Angèle,
•Alabama-song, Bilbao-song (uit Hap
py End), de cantate Das Berliner Re
quiem en liederen uit Happy End:
Lieder von Höllenfeuer und Reue,.
Lieder von Liebe und Unschuld en
Lieder der Rivalisierenden Armeeën.
Medewerking verleenden de vocalis
ten Meriel Dickinson, Neil Jenkins,
Stephen Roberts en Terry Edwards.
Aardig was het gebruik van de oude
koffergrammofoon met een al even
oude plaat in de Tango Angële uit de
opera buffa Der Zar l&sst sich nicht
photographieren. De uitvoerenden
•bleken bereid zich de gehele avond
volledig in te zetten voor de gedateer
de Weill-muziek. waarbij de zangers
'tevens goede acteurs bleken of zo
men wil: de acteurs goede zangers. De
„Schmelz" van zo'n AlabEuna-song
doet het natuurlijk altijd wel, maar
evenals in 1971 viel het op, dat Ger
shwin dit genre met meer natuurlijk-
Klaagzangen
door André Rutten
held beheerste en ook er meer inhoud
aan wist te geven. Het lijkt niet over
dreven te beweren, dat Weill zonder
zijn „Dreigroschenoper" reeds volle
dig vergeten zou zijn.
AMSTERDAM El Teatro Campesino uit Californië is |4k
Holland Festival te gast met de voorstelling, die het in ns rt
1976 in De Lantaren in Rotterdam gespeeld heeft. Daarb
de groep maandagavond ook haar Festival-tournee, w:
verder Den Haag, Amsterdam, Groningen, Eindhoven, Ni
gen, Haarlem, Maastricht en Utrecht betrokken zijn.
Het is simpel maar aanstekelijk
volkstoneel, dat over Mexicaanse lan
darbeiders gaat en dan ook aansluit
combo de ritmisch benadrukte
den ervan na in hun groepsbewj
bij het verbeelden van een aut
bij de Mexicaanse volkscultuur. De perken zij het aantal spelers
voorstelling wordt ingeleid en bege
leid door pittige liederen, in het
Spaans gezongen, wat menigeen niet
zal verstaan, maar die toch meesle
pend werken en de stemming op
peppen.
Een der actrices leidt de voorstelling
die deels in het Spaans (als het niet
noodzakelijk verstaan hoeft te wor
den) deels in het Engels gespeeld
wordt ook in het Engels in. Want
het gaat niet alleen om de uitbeelding
van de lotgevallen van een clande
stien naar Amerika uitgeweken Mexi
caanse landarbeider (campesino),
maar is ook een pleidooi voor de
eigen vakbond. Een paar van haar
successen worden uitgebeeld: het
verbod van de kortstelige schoffel,
die tot gebukt werken dwong, en in
voering van de langsteüge, die een
fiere houding mogelijk maakte.
laten er wel een autoband bij t
Zij hebben er niet meer voori
dan een vrij klein speelvlak, e
achterwand, die als een soort lq
deken is Samengesteld uit helft*
jutezakken, waarin Amerik
landbouwprodukten worden ve
deld.
Deze manier van volkstoneel n
zou in ieder geval gezien moetei
den door alle Nederlandse tone
kers, en door allen, die geïnteres
zijn in het maatschappelijk fa-
neren van toneel nu. Of televid
Zeker Koot en Bie van het Sin
tisch Verbond, maar ook Franzl
nen van het Ro-theater. Voor
Nederlander fcijn de kleine suce
als de vervanging van een kortsl
door een langstelige schoffel ni
belangrijk. Onze samenleving zit
ingewikkelder in elkaar dan dit
tij ns-Amerikaanse. Dèarin kunjt
Eenvoudig
De lotgevallen van de clandestiene
Mexicaan ln Amerika worden op een ren 111 de Maagd Maria
eenvoudige, animerende manier uit
gebeeld. Het loopt helemaal verkeerd
af met hem en zijn gezin, maar een
Indiaanse godheid (een schitterende OOnCGITSêriê O
verschijning) geeft hem de kans het
deels over te doen; hij wordt met zijn
gezin teruggeplaatst in een situatie,
waarin hij de eerste keer verkeerd
gekozen heeft, namelijk vóór zijn
baas, de Amerikaanse boer en tégen Van een onzer verslaggevers
de vakbond, wat zijn vrouw en kinde-
ren toen gelaten aanvaardden, maar
er vla drugs en seks aan probeerden
te ontkomen. Bij zijn herkansing
kiest hij vóór de vakbond. Zijn vrouw
en kinderen Juichen, de boer en de
boerin druipen geslagen af, terwijl zij
de eerste keer triomfantelijk in de S2LSSÏ2. Jn "Sït
handen wreven en de teugels strak
ker aantrokken.
tronium BV) heeft voor de kom
zomer weer een reeks concerten
ganiseerd op het elektronisch
hannusorgel in de zogenaamde
Asmazaal te Ede. De komende n
Belangrijkste werken van het pro
gramma waren uiteraard Das Berli
ner Requiem en de liederen uit Hap
py End, beide werken op teksten van
Bertolt Brecht. Het Requiem werd
geschreven in 1928 en opgedragen
aan Radio Frankfurt. De componist
was gefascineerd door de mogelijkhe
den die het nieuwe medium radio
bood en het feit, dat voor het eerst in
de geschiedenis een ongekend groot
publiek bereikt kon worden. Het stuk
is een reeks klaagzangen, herden
kingsliederen en grafschriften, een
soort wereldlijk politiek getint re
quiem. De weinige bezoekers waren
enthousiast en daartoe gaf de uitvoe
ring alle reden. De muziek zelf biedt
echter te weinig oorspronkelijks om-
een festival-uitvoering te rechtvaar
digen.
Luisterend naar Happy End, senti
menteel, nu en dan geforceerd en erg
nadrukkelijk, dan weer een smartlap
benaderend, komt men andermaal
tot de conclusie dat de tijd een onge
naakbare zeef is. Die tijd heeft de
meeste muziek van Weill achter
haald.
bespelingen geven: Feike Asma,
v.d. Hoeven, Klaas Jan Mulder,
Christiaan Schulz, Wim van der
Boer en boerin worden verbeeld door ÜV.IÏÏÏÏ2ÏÏM
de duivel en de dood, twee constante
figuren ln de hele voorstelling, die
alle onsympathieke personages spe
len op een manier, die deze persona
ges belachelijk maakt en tegelijk als
drik Zwart. Laatstgenoemde, eet
de zonen van Jan Zwart, hoopt
a.s. vrijdagavond 16 juni te ope
Willem Hendrik Zwart, organist
bijzonder vals ontmaskert Dat wordt ®LN™i?IJ?'ÏEfS
kostelijk gedaan. De duivel speelt
zowel de grote boer als de bisschop,
de dood zowel de boerin als de sociaal
Kampen, speelt werken van zijl
der, van zichzelf en .van Wal
Rheijnberger, Franck, Widor en
werkster": en zij l^den sarnen ook BW Je F»^iaY°°r°^>
nog politiefunctionarissen, douane- *v„,wh1
beambten, ziekenhuispersoneel. Zij
hebben een standaard-kleiding en
-grime, maar beschikken ook over
standaard-maskers en een onuitput
telijke collectie accentuerende kle
dingstukken en pruiken.
Mimiek
teerd door zijn zoon E verhard.
De volgende concerten vinden p!
op 27 juni, 11 juli, 25 juli, 1 august
augustus, 22 augustus en 12 sep
ber. Ze worden in de concertzaal
Electronium BV gegeven op hel
hannusorgel Opus 130. In de za
ruimte voor 240 personen. Mede
king wordt gegeven door het Fri
Koperensemble „Hora Decima",
De andere spelers, die ook nogal eens
verschillende figuren moeten uitbeel-
den, doen dat met hun bewegingen en onlangs op uitnodiging een toi
mimiek en met accenten ln hun kle- maakte door Perzië.
ding. Als zij verschillende plaatsen
van handeling moeten aangeven ste- Voor augustus staat er bovendiei
ken zij bordjes omhoog, waarop de openluchtconcert op het progran
plaats in letters geschreven staat. Als Dit wordt verzorgd door de orgi
zij een treinreis uitbeelden bootsen Rick van der Linden en de Roem
zij samen met het hun begeleidende se panfluitist Katalin Tercolea.
D« curator in het faillisse
ment van Simon Engel, ge
handeld hebbende onder de
naam London Corner en
Irma Mode, wonende te Pur
merend aan de Boelerstraat
199. deelt mede. dat de door
de rechtercommissaris goed
gekeurde uitdelingslijst van
af 26 juni 1978 gedurende tien
dagen ter griffie van de Ar
Kindissemcnts-Rechtbank te
Ikmaar voor eventueel ver
zet ter kosteloze inzage van
schuldeisers zal liggen.
De curator
Mr H. P Abma
Julianastraat 30
Purmerend.
8-daagse
vliegreis
v a 625 (h/p).
auto's!
Informatie/
boeking
Wibautstraat 131
Amsterdam
Tef 020-913456
Hei Polo-shirt wordt door vee! mannen graag
gedragen.Wat zou je je druk maken,
voor die
linglers brengt het ideale vrije lijds shirt,
lijn ruitje. Polyester katoen. 20r
Nieuw! Een fantastisch linglers shirt van IOO%
ongebleekie katoen. Denk aan de vakantie!
Meenemen voor 25r
Nog zon record aanbieding! Dit pilotenshirt
is er in allerlei kleuren voorde ongeloof
waardige prijs van: I2r