De IKON en het grondvlak van de kerk Vanavond zaak-Ter Schegget in de hervormde synode Een krans voor Martin Buber Kijkt hervormde kerk te veel naar progressieve katholieken? VANDAAG Ook politiek op synode van 1578 Wet tegen kerkelijke hulp aan onbehuisden VOORBIJGANGEI DINSDAG 13 JUNI 1978 KERK TROUW/KWARTET doorA. J. Klei Vandaag behandelt de hervormde synode het beleid van de IKON. verleden week heeft de bondsvergadering van de vrije evangelische gemeenten dit karwei opgeknapt, zeer onlangs vormde de IKON onderwerp van gesprek voor bekommerde confessionelen en ook de gereformeerde synode is druk in de weer geweest met onze interkerkelijke omroep. Nu ik dit allemaal zo opsom, besef ik hoe verkeerd het zou zijn indien kerkelijke leidslieden de IKON van het grondvlak zouden afpakken. Mensen achter moderamentafels praten altijd zorgelijk over het grondvlak der kerk. Het moet van onderop komen, zeggen ze. maar er komt niets van onderop. Je kunt aan de gang gaan over investeringen in Zuid-Afrika, maar geen kerkeraad die een open brief in elkaar zet Je kunt de verkeerde structuren in Latijns-Amerika er tegenaan gooien, maar geen kerkse sterveling haalt het in z'n hoofd om een Comité Beleidsombuiging Chili op te richten. Zeker, iedereen gunt de zwartjes daarginds het beste en niemand zal tegenspreken dat er aan dictatoriale staten menig steekje los is, maar het grondvlak houdt zich stil. Nauwelijks echter heeft, om zo te zeggen, de IKON Wlm Neljman naar de kapper gestuurd, of het komt van onderop. Er worden open brieven geschreven, adhesiebetuigingen gevraagd, bezwaarschriften vervaardigd kortom, wat de noden der wereld niet vermogen, vermag de IKON: hij maakt van de meest bedaarde kerkganger een wakkere actievoerder. En waar anderen roepen: stop de neutronenbom!, roept het grondvlak: stop de IKON-show! Nu leert de ervaring dat een dergelijk protest volstrekt niets uithaalt. De gereformeerde synode, overigens toch waarlijk geen gemakkelijk gezelschap, heeft het licht alweer op groen gezet, de vrije evangelischen kijken het nog een paar jaar aan en van uitstel komt afstel, let maar open ik geef de geachte lezer op een briefje, dat de hervormde synode vandaag, ondanks de protestbrief van de Waddlnxveense kerkeraad, de IKON geen haar zal krenken. De synode kijkt wel uit, en de andere kerken kijken wel uit. Je zet de IKON, die we hebben leren kepnen als de motor van het grondvlak, niet zomaar buiten de kerkdeur. En als we nu even goed nadenken, krijgen we in de gaten dat het aan de kant schuiven van bezwaren tegen de IKON in feite neerkomt op een aanmoediging tot voortgaande actie. Ik wens aan een dergelijke aanmoediging niets af te doen, maar ik zou het te Leeuwarden gevestigde Comité Beleidsombuiging IKON er roch op willen wijzen, dat het laatst in zijn ijver ietsje te ver is gegaan door te verklaren dat Henk Biersteker een mannetje van Sjaloom is, daarmee de indruk vestigend dat de heer Biersteker in zijn vrije uren plannen beraamt om onze wettige overheid omver te gooien. De heer Biersteker keerde jaren her Sjaloom de rug toe en in zijn vrije uren fietst hij met zijn wettige echtgenote langs de Lek (of het Boterdiep, daar wil ik vanaf wezen), welke bezigheid voorzover ik weet de goedkeuring van hervormd Waddinxveen kan verwerven. Ooed, aan Henk Biersteker valt dus niet veel te beleven, die laten we verder fietsen. Het Leeuwarder comité heeft zich inmiddels ook geworpen op die nieuwe IKON-dominee Jan Delhaas en dat moet een erg links mannetje zijn. Of hij in verbinding staat met Piet Reckman, dient nog onderzocht te worden. Misschien ligt hier een taak voor Waddinxveen. Ik bedoel maar dat er ondanks de onschuldige vermaken van de heer Biersteker voldoende werk aan de winkel blijft. DRIEBERGEN Vanavond zal de hervormde synode ln openbare zitting spreken over de moeilijkheden die gerezen zijn rondom de benoeming van een kerkelijk hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam in de vacature prof. dr. Kr. Strijd. Met andere woorden: de zaak- Ter Schegget komt in behandeling. De synode heeft maandagmiddag met 33 stemmen voor en 18 tegen een motie aangenomen, waarin werd ge vraagd de vervulling van de vacature- Strijd Amsterdam ofwel de kwestie- Ter Schegget op de agenda van de synodevergadering te plaatsen en deze zaak niet in besloten zitting (zo als te doen gebruikelijk bij punten van de agenda, waarin over personen wordt gesproken) maar in het open baar te behandelen. Indieners van de motie waren ds C. B. Roos, mevrouw diaken mr L M. Vroom-de Geus en ds A. J. Wilzing. Hedenavond zal dit toegevoegde agendapunt aan de orde komen. Over deze kwestie had het moderamen van de synode de leden geïnformeerd in de zgn. informatienota, waarin het moderamen de synode pleegt in te lichten over hetgeen het in de perio des tussen de synodevergaderingen heeft gedaan. Tijd is rijp Een groot aantal leden achtte dit niet voldoende en vond de tijd rijp om nu deze zaak weer in de synode ter spra ke komt. deze niet meer in besloten zitting af te handelen. Juist omdat de kans groot is, aldus een der indieners van de motie, ds Roos, dat deze zaak dan weer verder terecht komt in een sfeer van verdachtmaking en ge rucht. Door vele publikaties en het verschijnen van een „zwartboek" over deze kwestie, zijn de namen van de personen, die bij deze kwestie be trokken zijn al lang bekend. Een be sloten zitting zou voor hen eerder beledigend dan beschermend wer ken. Het gaat, zo zei ds Roos, al lang niet meer over personen, maar over theologie, misschien over politiek, of over kerkpolitiek, wat u maar wilt. Daar moet ln het openbaar over ge sproken worden. Verworpen Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN Er wordt binnen de hervormde kerk heel verschillend gedacht over de ontwikkeling ln de rooms-katholleke kerk. Dat bleek gisteren weer eens duidelijk ln de generale synode toen het hervormd Rome-beraad verslag uitbracht over zijn activiteiten. Alvorens de motie aanvaard werd, was eerst een amendement verwor pen waarin de synode werd voorge steld. de behandeling ln besloten zit ting te doen plaatsvinden. Dit amen dement werd met slechts 12 stemmen voor verworpen. Een voorstel om tij dens de synode een besloten zitting te houden ter voorbereiding van een openbare behandeling op een nader vast te stellen tijdstip, werd met 21 stemmen voor en 31 tegen verworpen. Mevrouw mr J. A. van Ruler-Hame- link, lid van het moderamen, vroeg de synode verlof zich van stemming te mogen onthouden omdat zij lid is van de nauw bij deze zaak betrokken commissie theologisch wetenschap- Dr. G. H. ter Schegget pelijk onderwijs (TWO), die zich al tijd tegen een openbare behandeling heeft uitgesproken. Niet bekend is nog of leden van deze commissie bij de openbare behande ling als zodanig aan het gesprek zul len deelnemen. DRIEBERGEN De hervormde sy node heeft gisteren op de eerste dag van haar zomervergadering op Hyde- park te Driebergen stil gestaan bij het feit, dat vierhonderd Jaar geleden van 3 tot 18 Juni 1578 de eerste natio nale synode op Nederlands grondge bied te Dordrecht werd gehouden. Dr J. P. van Dooren, archivaris van de hervormde kerk, hield ter gelegen heid daarvan een inleiding, waarbij 'hij parallellen trok tussen de synode vergadering van nu en van destijds. De nationale synode van 1578 is geen hervormde aangelegenheid, zij was de voorganger van de synodes van alle gereformeerde kerken. Zo verge- genwoordigen die synodes een groot deel van de Nederlandse bevolking. Ook politieke zaken kwamen aan de orde. Onderzoekingen hebben aange toond dat een besluit van deze syno de vrijwel zeker aanleiding is geweest tot het indienen van een verzoek schrift bij de landvoogd Matthias tot het verkrijgen van godsdienstvrij heid. De originele acta van deze syno de berusten bij het archief van de Hervormde kerk in Den Haag (Java- straat 100). Het beleid van dit beraad is gericht op actie en samenwerking. Maar, zo vroeg ouderling J. Haeck uit Hoevela ken. ik merk uit niets dat het beraad ook contact legt met anderen ln de rooms-katholieke kerk dan progres sieve theologen en kerkleden. Daarmee knoopte hij aan bij een op merking van ds. L. C. Baljé uit Breu- kelen die in de r.-k. kerk en in de hervormde kerk een parallelle ont wikkeling zag. In belde kerken is een stroming die zich los wil maken van het bestaande gezag: bij de rooms- katholieken van Schrift en traditie, bij de hervormden van Schrift en belijdenis. Ds. Baljé vond het begrij pelijk dat de bisschoppen die stro ming probeerden ln te dammen en hij achtte het dringend gewenst dat de hervormde synode dat ook ging doen. Geen informatie Ouderling Haeck die de vernieuwing in de r.-k. kerk geen reformatie vond in Bijbelse zin, maar een proces van zelfbevrijding pleitte ervoor dat Juist de meer traditionele gemeenten in belde kerken contact met elkaar zou den zoeken op basis van het klassiek belijden en de klassieke Christologie. .Misschien kunnen wij elkaar vinden op basis van Augustinus", zei hij. Maar prof. dr. A. J. Bronkhorst, spre kend namens het Romeberaad inter preteerde de ontwikkeling in de r.k.- kerk heel anders. Inderdaad is in bei de kerken een tendens, die ook prof. Bronkhorst afwees, naar een eenzijdi ge verhorizontaiisering van het heli. Maar veel belangrijker is de vernleu- ROME (TJPI) De voedsel- en land bouworganisatie van de Verenigde Naties heeft gewaarschuwd dat bijna alle landen in de gordel van Marokko tot Pakistan worden bedreigd door een sprinkhanenplaag. Volgens de FAO moeten snel maatregelen wor den genomen om de overvloed aan sprinkhanen nog te kunnen stoppen. wlng ln de r.-k. kerk die gekenmerkt wordt door een nieuwe oriëntatie op de Bijbel en de plaats van de leek ln de kerk. Het is Juist in deze situatie onze taak als reforroatische christe nen het gesprek met deze beweging zoveel mogelijk te voeren, aldus prof. Bronkhorst Hij vond dat wie dit doet de bedoeling van Calvijn beter heeft begrepen dan degenen die argwa nend aan de kant blijven staan. Gemengd huwelijk De pastorale vragen met betrekking tot net gemengde huwelijk zullen ln de novembervergadering van de sy node aan de orde komen, zulks ln samenhang met een internationaal rapport over hetzelfde onderwerp. Dit laatste is het resultaat van een Jarenlang gesprek tussen de kerken die samenwerken in de hervormde wereldbond, de Lutherse wereldfede ratie en de rooms-katholleke kerk. Benoemingen De synode benoemde gisteren vier nieuwe voorzitters voor raden van bijstand, dr. G. K. Koch te Oostvoor- ne, voorzitter van de raad voor de zaken van overheid en samenleving. Dr. Koch (51) is chemicus bij Unilever Research Laboratorium in Vlaardin gen. Drs. L. de Liefde te Vlisslngen wordt voorzitter van de raad voor de herderlijke zorg. Dr. H. W. de Knljf te Utrecht wordt benoemd tot voorzlt- ,ter van de raad voor de zaken van kerk en theologie en mevrouw P. van Dalfsen tenslotte krijgt de leiding van de raad voor de zaken van kerk en school. Statenbijbel voor premier Vorster PRETORIA (ANP) Pre mier Vorster van Zuid-Afrika heeft uit de handen van de Ne derlandse Journalist Henri 8choup een antieke Hollandse bijbel uit 1754 „teruggekre gen". Zo meldt het orgaan van het Zuidafrikaanse departe ment van informatie „South African Digest". Henri Schoup, die onder meer werkt voor de Tros. was in Zuid-Afrika voor een interview met premier Vor ster voor de Nederlandse tele visie. De oude bijbel werd tijdens de Boerenoorlog van een Trans vaalse boerderij ontvreemd in 1901. Na de boerenoorlog kwam de bijbel in Engeland terecht bij de familie Forester. Een van de nazaten, Anthon Weld Forester, een vriend van Henri Schoup, vroeg de journa list de bijbel mee te nemen naar Zuid-Afrika. KAAPSTAD (EPD) Bij het natio nale parlement van de Kaapprovin cie heeft de nationalistische fractie een wetsvoorstel ingediend dat als doel heeft de kerken op straffe van een geldboete te verhinderen dakloze zwarten uit illegale woonoorden te hulp te komen met een tijdelijk on derdak. De laatste jaren hebben de autoritei ten verschillende illegale woonoor den vernietigd, die ontstaan waren doordat gezinsleden van zwarte ar beiders in blanke gebieden zich bij hun verwanten voegden. De ln deze woonoorden verblijvende familiele den behoren volgens de Zuidafri kaanse wetgeving in thuislanden, die veelal op grote afstand liggen. Vooral de anglicaanse kerk heeft zich in de afgelopen jaren ontfermd over dak loos gemaakte vrouwen en kinderen, die nadat hun woninkjes waren ver nield, in regen en wind moesten bi vakkeren. De anglicaanse deken van Kaapstad, Edward King, heeft zich verontwaar digd betoond over de plannen van de nationalisten en heeft reeds aange kondigd dat hij zich niets van het verbod zou aantrekken. „Er zijn be langrijker zaken dan de Zuidafri kaanse regering en haar plaatselijke autoriteiten," heeft hij gezegd. STUTTGART (EPD) De wereld bond van bijbelgenootschappen heeft vanuit zijn hoofdkantoor in Stuttgart 32 ton papier gestuurd naar de orthodoxe kerk in Roemenië. Daardoor kunnen honderdduizend nieuwe testamenten met psalmen ge drukt worden. De patriarch heeft in een persoonlijke brief bedankt voor de gift, waartoe ook nog bindmateri- aal, films, drukplaten en machine onderdelen behoorden. SANDRA LAING Onder het almaar klagend zingen vt de Psalmen-Symphonie van Igor Strawinskl (vrijdag jl. Hilv. IV) vereamel ik m'n gedachten, nadattl gisterenavond verbijsterd ben gaan slapen na de meer dan onthullende documentaire van Anton Thomas „Op zoek naar Sandra Laing". De geschiedenis van een meisje dat bi] de geboorte uit blanke Zuidafrikaa kleurlinge blijkt te zijn. Een helebo van die dingen wisten we natuurlljl al. Hoe triest het leven in de „eigen landen" van de negers is. Mannen weg aan 't werk, vrouwen, ouden vi dagen en kinderen in armoede. Op die manier wordt aan hun „ontwikkeling" gewerkt. We wisten ook van de enorme hypocrisie, waarbij allerlei bijbelteksten misbruikt worden om de meest grof ontmenselijking te verbloemen. Me zou er gemakkelijk ongelovig van kunnen worden of op z'n minst duidelijk willen uitspreken dat niet ons meer bindt aan mensen die zo notoir onrecht plegen. Sandra wor( natuurlijk verstoten van de school voor blanke kinderen. Het begint m het getreiter van de kinderen zelf, waar de blanke onderwijzer lachen toeschouwt. Maar goed, ook dat is allemaal bekend. Het meest navrai van het verhaal is de reactie van de blanken om Sandra heen. Mensem nergens over willen praten, net als! Argentinië. Je zegt gauw teveel. He doet allemaal aan het nazisme denken als je de kinderen keurig opstaan om het volkslied te zingi als Je het hoofd der school hoort verklaren dat hij de kinderen wil opvoeden tot goede burgers van hu land. Vroeger had je die onzin ook[ ons. Alles heette nationaal-christelijk. Angst om te zeggen en daarnaast angst om ie in Je leven toe te laten, om iets eerll onder ogen te zien. Op de vraag aai ai de ouders van Sandra of ze hun kiiL, nog wel eens ontmoeten (Sandra ii L' intussen met een zwarte getrouwd) n het moederhart niet sterk genoeg o v op te staan en zich te verzetten teg de onmenselijke houding van de man, die openlijk verklaart zijn dochter niet meer te willen zien. Ml f£ herinnert zich Sandra niet meer, a naar haar gevraagd wordt. Men wj niets meer. Men praat niet graag. intussen schrijden de ouderlingen! 1 kerk binnen en bidt de dominee vo de zegening van de wapens tegen d vijanden. Nee, daar kan geen Christ P meer iets mee te maken willen it hebben. Er valt niets meer te er herkennen. t e door Aldert Schipper Doorgaans wordt Martin Buber in een korte samenvatting omschreven als „de bekende joodse filosoof". Kenners weten hem bovendien nog te plaatsen als bijbelvertaler en als degene, die de vertellingen uit het chassidisme heeft gebun deld en populariteit heeft bezorgd buiten deze mystieke joodse richting. Toen dit jaar zijn honderdste geboortedag werd herdacht door de universiteit van Bersjeba viel de Duitse vertegenwoordiger, prof. Helmuth Gollwitzer uit Be rlijn, dan ook uit de toon, toen hij Israël waarschuwde niet de mentaliteit van een Herrenvolk te ontwikkelen. Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4, Rotterdam Tel. 010-115588 (Red.) Schiedamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv.) DEN HAAO/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22, Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030. De harde uitspraak van Gollwitzer werd de inzet van een nu nog voort durende controverse, omdat maar al te vaak vergeten wordt dat Buber behalve baanbrekend filosofisch en theologisch werk ook als zionist een heel duidelijke politlek-ethlsche rich- Ung vertegenwoordigde. Buber maakte reeds in 1897, als student Theodor Herzls eerste zionistische congres mee. Sindsdien bleef hij een rol spelen, zij het als geweten van de zionistische beweging. Oollwitzer speelde hier op ln en herinnerde er aan, dat Buber aldoor vertegenwoor diger was geweest van de lijn die niet wilde dat Israël zou meehuilen met de wolven in het internaUonale politieke bos. Oollwitzer stelde tot veler onge noegen vast dat er van Bubers Ideaal niet zoveel terecht gekomen is. De Rotterdamse hervormde studen tendominee Klaas van Oosterzee draagt bij tot een verduidelijking van het politieke facet van Bubers veelzij dige erfenis in het zojuist verschenen boek „Buber en Israël. Utopie en Dia loog". (Uitg. Ten Have. Baarn; prijs 12,50). Tegenstelling Buber kwam in de laatste Jaren voor de oorlog naar PalesUna. HIJ heeft er gewoond tot zijn dood in 1965. Hij was een zionist, maar hij staat recht tegenover andere zionisten zoals Da vid Ben Qoerton, die zichzelf vriend en tegenstander van Buber noemde. Waaruit bestond deze tegenstelling? Op twee zionistische congressen, in Karlsbad in 1921 en Ln ZQrich in 1929 deed Buber zijn best de beweging ervan te overtuigen dat zij rekening moest houden met de werkelijkheid van een PalesUJnse bevolking in Pa lestina. Hij wilde dat de Joden andera zouden leven dan de gojiem, de vol ken. WIJ willen niet overheersen en wij willen niet overheerst worden, zei hij. Er moet een politieke oplossing komen voor het samenleven met de Palestijnen. Een Joods nationaal te huis was in Bubers ogen niet bereik baar, wanneer het niet was afgestemd op de politieke werkelijkheid. Buber voorzag in 1921 dat het Joods en het Arabische nationalisme op el kaar zouden botsen, tenzij de Joden zich ten dienste zouden stellen van een ontwikkelingsprogram voor het Midden-Oosten. Reeds ln 1919, toen alle ellende nog moest beginnen, schreef Buber: .Als op Zion een agentschap van het economische en politieke imperialisme wordt opge richt, dan zal onze inspanning tever geefs zijn". De waarschuwingen van Buber heb ben weinig gebaat. Ih 1939 schreef hij: „Toen we na eeuwen en eeuwen ln ons land terugkeerden, hebben we ons gedragen alsof het leeg was nee erger nog. alsof de bevolking die wij zagen ons niet aanging, alsof wij ons niet om hen hoefden te bekommeren, alsof zij ons niet zag. Maar zij zag ons welZij zag ons van Jaar tot Jaar steeds duidelijker. Maar wij trokken ons daar niets van aan. WIJ realiseer den ons niet dat er slechts één middel was om ons te hoeden voor de gevol gen van dit steeds-duidelijker-wor- Martin Buber (tekening op het omslag van het boekje van Klaas van Oosterzee). den-gezien. Dat is: serieus gemenè Buber wees er telkens op dat het zaak maken met deze bevolking, en zionisme twee kanten opkon. Het kon haar deel laten hebben aan ons werk leiden tot „een staat met kanonnen in dit land en aan de opbrengst." en vlaggen" of het kan de politieke vormgeving van een voorbeeldige vernieuwing van de mens worden. Praktisch politiek zou dat hebben betekend de „Ichoed", de unie van Joden en Arabieren in een bi-nationa- le staat. Buber koos met verschillen de vrienden voor dat laatste en richt te in 1942 de „Ichoed-beweging" op. De werkelijkheid van Israël, toen het eenmaal tot oprichting van een eigen staat kwam, bleek echter anders. Er kwam niet een bi-nationale staat, maar een deling van Palestina en daarin een Joodse staat, die zich ge draagt als een willekeurige andere staat. Van Oosterzee beschrijft in de con troverse tussen Buber en Ben Goeri- on hoe de twee concepten tegenover elkaar kwamen te staan en hoe het tenslotte de taal van Ben Goerion was die vorm gaf aan het zionisme. De heilige weg werd geblokkeerd, ook al zegt Buber in 1950 dat deze weg alsnog ingeslagen kan worden. Hij werpt de gedachte ver van zich dat dialoog met de Arabieren utopisch zou zijn. Hij betoogt dat juist zijn geschetste utopie volstrekt het tegen deel van utopisch. Met verdriet stelde Buber vast, hoe Israël zich afgaf met westerse koloni ale mogendheden in de Suez-oorlog van 1957. Krans Toen Buber in 1965 in Jeruzalem als ereburger van die stad overleden was, werd hem ook door regeringsverte genwoordigers eer bewezen. Mogelijk was echter Bubers belangrijkste eer betoon de krans die drie Arabische studenten, namens hun studenten vereniging aan de Hebreeuwse uni versiteit bij zijn graf legden. Behalve het boekje van Van Ooster zee kondig ik nog twee werkstukken aan: Martin Buber, Chassidische ver tellingen, derde druk, uitgave Servire Katwijk, prijs 30,—; Martin Buber. Mozes, tweede druk. uitgave Servire Katwijk, prijs 17,50. Lil UU DOkl nwa I NED. HERV. KERK Beroepen te Apeldoorn: A. SjollAe te Varsseveld; te Maddelharnis: je v.d. Berg te Ede. Aangenomen haar Ouderkerk e Amstel: Ph. J. Stoutjesdijk te Hel doorn; naar Linschoten (tijdelijl W. Scholten, em. te De Bilt. Bedankt voor Valkenswaard-/ Waalre: J. J. v.d. Wal past. mede ker te Arum en Kinswerd. wlo'Ê c GEREF. KERKEN Beroepen: te Honselersdijk: H Boer te Halle-Doetinchem. Beroepen te Hillegom: D. Bouw) te Rotterdam-IJsselmonde. Aangenomen naar Wolvega-Ncx LT wolde: M. L. Beima kand. te Ooi wolde. Bedankt voor Berkel en Rodenrijl G. E. Klap te Fijnaart; voor Wers dam: M. C. Kersten te Schevenia GEREF. KERKEN VRIJG. Beroepen te Ureterp: R. T. Urbai t Goes, die bedankte voor Berke Rodenrijs; te Zevenbergen: A. Sloot, kand. te Kampen; te Adi Mo Onnen, Vrouwenpolder, Loppe: iF in combinatie met Westeremda J. Mewe, kand. te Kampen. Aangenomen naar Lutten: H. J. I tri selink kand. te Enschede, die bed au te voor Annapaulowna-Enkhu i s De Lier in combinatie met Maasdpa Deventer, Grijpskerk in coml met Niezijl en Korahorn-Marum CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Rotterdam Centx Mannie te Assen. j Aangenomen de benoeming totlvfl I machtpredikant in lang verba:J 1 sept, a.s.: W. F. Kruis te Wildei Veendam; naar Putten: A. BijkeftS Aalten. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te PortUgaal: A. Hoft Scheveningen. Bedankt voor Nunspeet: L. Capelle a.d. IJssel; voor Krimpe IJssel: J. v. Haaren te Amen voor Eindhoven M. Mondria te 4 denburg. DOOPS. GEMEENTE Wk Aangenomen Zeist: mevr. L. Beef jv, Hoogstraal te Emmen. BAPT. GEMEENTEN Beroepen te Scheveningen: H.I man te Rotterdam Zuid. Bedankt voor Delfzijl: G. Boi Muntendam. Kaan Ds Fred Kaan, secretaris van d reldalliantie van Reformatc kerken, is benoemd tot vooraltt de provinciale raad in de r"J van de Verenigde Hervormde B Engeland en Wales. Kaan stï in Utrecht en Bristol. De in land geboren Kaan heeft vele! ren in het Engels op zijn naam Ds E. J. Mulder Op 77-jarige leeftijd is overledei J. Mulder te Utrecht. Hij wai| vormd predikant te Bunschol 1925 tot 1928 en stond vervol jaar in Herveld in de Betuwe. B ging hij met emeritaat.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2