Gunstig resultaat 1977
hervormde financiën
Uit brieven van lezers
Hervormde zorg over
relatie tot r.k. kerk
Bekeringsactie per televisie
Osei-Mensah-Europa
ligt op sterven
VAN DA AC i
VOORBUGANGE
Nationaal Front
Moldaviërs doen beroep op paus
Geen olympische
kerk in Moskou
UIT DE KERKBLADEN
Driemaal over
ontkerkelijking
Israël
Meer katholieken
minder priesters
MAANDAG 12 JUNI 1978
TROUW/KWARTET
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG De Nederlandse hervormde kerk heeft een financieel gunstig jaar achter de
rug. De generale financiële raad (GFR), die het landelijke kerkewerk financiert, hield in 1977
op een totale begroting van tien miljoen bijna een half miljoen over.
De O FR heeft besloten de plaatselij
ke gemeenten ten volle te laten profi
teren van dit meevallertje in de vorm
van een reductie op de door hen in
1978 te betalen quota. Het gunstige
resultaat was vooral te danken aan
lagere personeelskosten dan ge
raamd was.
Leek de financiële situatie van de
hervormde kerk enkele jaren geleden
nog zeer somber, er is sindsdien een
belangrijke verbetering ingetreden.
Er werd met succes bezuinigd, waar
door de uitgaven voor het algemene
kerkewerk de laatste jaren belangrijk
beneden de algemene kostenontwik
keling zijn gebleven. Bij een index
1968 100 steeg de gemiddelde index
van uitgaven gezinsconsumptie en lo
nen overheid tot 230 in 1977 en de
hervormde uitgaven algemeen kerke
werk tot 205. In geld uitgedrukt: zon
der rem op de uitgaven zouden de
kosten in 1977 circa 1,4 miljoen hoger
zijn geweest
Ledendaling
lijke statistiek. Wel is een centrale
ledenadministratie van alle hervorm
den in voorbereiding. Uit de gege
vens. waarover de stichting mechani
sche registratie en administratie van
de hervormde kerk momenteel de be
schikking heeft (van 366 aangesloten
gemeenten) kan de vuistregel worden
afgeleid, dat op elke tien hervormden
drie belijdend lid („lidmaat") zijn.
vier dooplid en drie „overigen" (mees
tal ongedoopte zogenaamde geboor
teleden). Gecombineerd met de cij
fers van de GFR wijst dat op totaal
2.9 miljoen hervormde irxN Neder
land.
Concentratie
Het beleid van de GFR is blijkens het
verslag voor de komende jaren er met
name op gericht, de gemeenten en
diakonieën voor het algemene kerke
werk geen hogere lasten op te leggen
dan nodig is ten gevolge van de alge
mene kostenontwikkeling. Verdere
bezuiniging wordt nagestreefd, onder
meer door het verder uitwerken van
plannen tot concentratie van de her
vormde bureaus in Den Haag.
Een commissie van onderzoek heeft
tgerapporteerd, dat aan een concen
tratie op het zendingsterrein in
Oegstgeest geen hogere huisvestings-
Van eeil onzer verslaggevers kosten zullen zijn verbonden. Met het
DEN HAAG - Het hervormd beraad over de verhouding tot ov/r'SëtXt'coï
de rooms-katholleke kerk (het zgn. „hervormd Rome-beraad") sequenties, die aan een zodanige ver
maakt zich zorgen over de voortzetting en verdere uitbouw plaatsing zijn verbonden,
van de samenwerking met de r.k. kerk.
Ook de generale kas (het centrale
De GFR signaleert in zijn jaarverslag
een verdere daling van het aantal
belijdende leden. In tien jaar vermin
derde dit aantal van 1.037.000 (1967)
tot 914.000 (1977). De GFR vindt het
voor de financiering van het gehele
kerkewerk van bijzonder groot be
lang. de ontwikkeling van het leden
tal nauwlettend te volgen. De raad
dringt er dan ook op aan. dat de
generale synode zo spoedig mogelijk
een onderzoek laat instellen naar de
samenstelling van het ledenbestand
(verhouding lidmaten, doopleden, ge
boorteleden naar leeftijdsgroepen).
De hervormde kerk beschikt momen
teel namelijk nog niet over een lande-
ZIEN
Hij zag iemand
aan het tolhuis zitten
(uit Mattheus 9,9-13)
ach
g«
opz
ll Z
1 Sn-
[id
Links Guru Raj.
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Volgend voorjaar, van 7 tot 14 april organiseren verschillende groepen, die
op de een of andere manier bezig zijn met experimenten op het gebied van altèrnatieve geloof-
en leefwijze een reusachtige bijeenkomst, tegelijk in Los Angeles, in de VS, in Toronto in
Canada en in de Britse hoofdstad Londen. De bijeenkomst zal geheel door televisie worden
uitgezonden via een honderdtal Canadese en Amerikaanse kabelnetten.
Het schrijft dit In een bij het Jaarver
slag 1977 gevoegde analyse van de
tien jaar dat het hervormd Rome-
beraad nu bestaat. Tien jaar geleden
was de toenadering tussen de kerken
op een hoogtepunt. Het Rome-beraad
heeft belangrijk kunnen bijdragen
aan het tot stand komen van
klimaat van vertrouwen. Er zijn on
derlinge verhoudingen gegroeid, die
ondanks vertragende Invloeden van
de laatste tijd niet meer weg te den
ken zijn. Het beraad moest zijn werk
echter aanpassen, toen de r.k. kerk in
Nederland de eigen identiteit diende
te hervinded, waardoor de echte oe
cumenische samenwerking in sommi
ge delen van het land moeilijk werd.
Identiteit
Het Rome-beraad vindt, dat de be
wustwording van het eigene, dat van
uit de traditie wordt aangereikt, op
zichzelf positief gewaardeerd kan
worden. Men kan slechts een echte
bijdrage aan het oecumenisch ge
sprek en aan de toenadering tussen
de kerken geven, als men de plaats
kent waar men zelf staat. Maar wan
neer de bezinning op het eigene ge
beurt uit verlangen naar zelfhandha-
steunfonds van de hervormde kerk)
schapsbeleving en onderworpenheid vertoont een gunstig beeld. Hiervoor
aan het kerkelijk gezag naar de per- wordt van elk belijdend lid een bij-
soonlijke geloofsbeleving en het ver- drage van 15 gulden gevraagd. Voor
langen naar grotere persoonlijke het eerst werden in driehonderd ge-
mondigheid. Daarmee hangt samen, meenten ook meerderjarige doople-
dat meer dan ooit leken zijn inge- den benaderd. Dat leverde 376.000
schakeld en kerkelijke verantwoorde- gulden extra op.
lljkheid dragen.
Uit deze kas werd in 1977 voor 5,7
Gemenad aehuwden mUJoen gesubsidieerd. Aan vijf ge-
a meenten, te weten Amsterdam-Slo-
Het hervormd Rome-beraad acht de ten. Gaasperdam, Maarssen, Jut-
positie van de gemengd gehuwden phaas en Oudshoorn-Ridderveld,
van groot belang. Daarom wil het. dat werden termijnsubsidies (vier jaar)
de synode een studiecommissie aan toegezegd voor het stichten van een
het werk zet, die zich op de plaats en nieuwe predikantspiaats. Dit omdat
functie van de gemengd gehuwden in het van belang geacht wordt, de pas-
het kerkelijk leven en hun aandeel in torale verzorging in nieuwbouwwij-
de oecumene moet bezinnen. Ook be- ken in een vroeg stadium ter hand te
veelt het Rome-beraad een kritische nemen,
doorlichting van de avondmaalsprak-
tijk in de hervormde kerk aan. Het. i
wil, dat de maaltijd des Heren steeds
meer in elke zondagse hoofddienst
wordt gevierd.
Vanmiddag komt het jaarverslag van
het Rome-beraad in de hervormde
synode op Hydeoark in Driebergen
aan de orde.
Het symposion gaat over nieuwe cul
turele modellen, .zachte" technolo
gie, herziening van het leerproces,
gezondheidszorg en de rol van de
godsdienst ten aanzien van racisme,
uitbuiting en onderdrukking. Aan het
symposium doen mensen mee zoals
de mediaprofeet Marshall McLuhan.
de fllmspeler en radicale politicus
Dick Gregory en de consumentenlei
der Ralph Nader. De organisatie is in
handen van de Humanity Foundati
on. een Canadese groep van circa
5.000 mensen, die de sikh Guru Raj
Singh als hun uitvoerende directeur
hebben aangewezen.
Eens hippie
Guru Raj. die vorige week in ons land
was, vertelde dat hij vroeger een hip
pie was, die zijn drug-verslaving over
won door middel van yoga-technie-
ken. Hij denkt dat yoga een middel
kan zijn om mensen, hoe verschillend
hun godsdienstige achtergrond ook
is, samen te brengen. Men hoeft dus
niet sikh te zijn. zoals Guru Raj, om
mee te doen. Hij vertelt dat er trou
wens ook in het organisatiecomité
christenen zitten. In het symposion
tracht men aan te sluiten bij de tradi
ties op het gebied van meditatie die
elke godsdienst kent.
In tegenstelling tot zoveel andere
oosters geïnspireerde groepen is de
groep rond de jonge Guru Raj niet
on-politiek. Hij heeft uitgesproken
politieke denkbeelden en vindt dat
de derde wereld het slachtoffer is van
economisch en cultureel imperialis
me. Hij denkt, dat de „miljoenen in
telligente jongeren" die nu bezig zijn
in alternatieve bewegingen, te veel
versplinterd zijn en hun politieke
energie niet gebruiken. Hij wil de
elektronische media gebruiken om de
zachte krachten te bundelen.
Acht dagen lang zal twee uur per dag
in Canada en de VS en als het lukt
ook in Nederland de tv zijn bood
schap aan tien miljoen mensen bren
gen en Guru Raj verwacht dat hier
mee een bescheiden begin gemaakt
kan worden om deze wereld te veran
deren. De kosten voor het grote pro
ject bedragen drie miljoen dollar en
de deelnemers aan de bijeenkomst
betalen tot 200 dollar per persoon om,
als alles doorgaat, getuige te kunnen
zijn van een bekeringsactie van kos
mische afmetingen.
Hiermee begint het verhaal van.
roeping van Mattheus (of Levi),
verhaal dat op zichzelf al heel ei
moeite waard is om van woord t#n
woord te lezen en te overdenken
Maar hier begint het dan mee. Hi k(
tolhuis was waarschijnlijk een
optrekje aan de kant van de weg
Mensen die er langs kwamen en ritï
vervoerden, moesten dat aan de al
„tollenaar" laten zien en dan rr.cinC(
ze zoiets als tol of BTW betalen, 1
normen waren er feitelijk niet. 0 ,nc
inning van dit soort belasting ws ria
door de tollenaar van de Romein (Je
gepacht. Als die maar aan hun
trekken kwamen, moest de man
maar zien wat hij er van maakte,
dat was niet zelden zeer bevredig
voor de tollenaar. Ik denk daaroi
dat de passanten niet graag naai
tolhuis keken. Of hoogstens heel
„onderuit". Want als je er ongein
langs kon komen, dan was dat
meegenomen. Die man moest jei
aankijken. Hij was trouwens hetpt
aankijken ook niet waard. Een
tollenaar had iets van een
collaborateur met de bezettende
macht. Vandaar dat het begin va
verhaal zo verrassend is: Jezus zi
hem zitten. En dan niet alleen on t
Jezus waarschijnlijk niets bij ziel
had. Deze woorden willen ons zeg
Jezus wilde hem zien. Hij keek 01
bewust naar die man. Die man v<fT
Hij het aankijken wél waard.
Daarmee begint eigenlijk ieder
verhaal van een ontmoeting met
Jezus. Opvallend is dat zoiets ooi
staat in het verhaal van die ande^ni
tollenaar. Zacheus in de boom. Dfcr<
had zich nog wel verscholen. Maa
Jezus zag hem. De Mérode dichtt
eens:
Die Gij besloot te zoeken
hij ontkomt u niet,
ook al schuilt hij in de hoeken
van kommer en verdriet.
tcli
'd<
ci:
ADVERTENTIE
«uiv uik «ciidiigc.il naai icuiiaiiuiia- w-fc
vtng en zelfbehoud, bewijst men de KantmtPTl
oecumene een slechte dienst. DajllWlCIl ICgCI!
Het verslag signaleert ook positieve
punten in de ontwikkeling binnen de
r.k. kerk. Weliswaar werd het kerkbe
zoek in tien jaar gehalveerd (van 64,4
naar 31,1 procent), maar in 1976 werd
nog altijd 90,4 procent van de r.k.
kinderen gedoopt. Dat wijst erop,
dat. ook al gaat men minder trouw
naar de kerk dan vroeger, men zich
nog wel degelijk rooms-katholiek
voelt Er heeft echter een verschui
ving plaatsgevonden van de gemeen-
LONDEN (EPD) De Britse baptis
ten-unie heeft voor het eerst in haar
geschiedenis van 166 jaar een politie
ke verklaring doen uitgaan. De bap
tisten nemen daarin stelling tegen
het Nationaal Front en andere ex
treem-rechtse groepen in Oroot-Brit-
tannie. Deze groepen bevorderen vol
gens de baptisten door hun optreden
racisme, vooroordelen en geweld.
öaJ-
C /V V'
Cc. r t
LANGLAU (Idea)„Terwijl in Afrika de mensen, die Gods
Woord willen horen, nauwelijks in de kerken plaats kunnen
vinden, staan de dure kerkgebouwen in Europa praktisch
leeg.
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen
berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open bneven, gedichten,
oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te
worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover of over
het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde
ren Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw, Postbus 859,
Amsterdam Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld
Navo-agressiviteit
De heer Schipper vraagt: Wie was en
is agressief in Afrika en Tsjechoslo-
wakije, en geeft daar zijn halve ant
woorden op? Zolang we echter alleen
fouten bij de ander zoeken, zal die
ander ons wantrouwen en zich nog
meer bewapenen. Zijn alleen andere
mensen wolven, en moeten wij daar
om ook wolven worden of nog erger
dan beestachtig. Overwin het kwade
door het goede. Hebben Nederlanders
niet destijds onschuldige negers uit
Afrika gehaaid om in Amerika ais
slaaf te verkopen. Heeft Nederland
geen oorlog gevoerd tegen België en
Indonesië, die zich niet door ons wil
den laten overheersen. Verkocht Ne
derland geen wapens en kernenergie
aan Zuid-Afrika dat agressief op
treedt zelfs tegen geweldlozen. Was
Duitsland in 1939 niet agressief tegen
Tsjechoslowakije. en weigerde Neder
land niet. Joodse vluchtelingen toe te
laten. Was de Navo niet verbonden
met Amerika dat Vietnam probeerde
te „beschermen" door het uit te
moorden; en met Portugal en Grie
kenland toen daar dictatoriale regi
mes heersten? Vertrouwt niet op
heersers, strijdwagens en oorlogs
paarden. zegt de Psalmdichter. Laten
wij het nu eens wagen met de weg van
Christus. Dat is geen aanloop tot
oöze algehele weerloosheid. Hij is de
enige aan wie we ons kunnen toever
trouwen. met de geestelijke „wapen
rusting". waarmee we alle vurige pij
len van de boze kunnen afweren: en
de sociale weerbaarheid van de vol
ken ln plaats van uitbuiting door
onze handelspolitiek. De kernwapens
de wereld uit, te beginnen bij Jezelf,
noemt de heer Schipper een laffe leu
ze. Ik vind het Juist moedig, maar
omdat we bet met Christus wagen, is
er zelfs niet veel moed voor nodig. Hij
zegt dat we anderen de kastanjes uit
het vuur laten halen. Maar dat vragen
wij die anderen helemaal niet, we
zeggen Juist dat alleen die wapens
weg moeten doen. zodat de macht
komt aan een wettig gekozen wereld
democratie met internationale Justi
tie en idem politiemacht.
Rotterdam W. H. Koop mans
ROME Vijftienduizend katholieke christenen in de sowjetrepubliek Moldavië
hebben een smeekschrift aan paus Paulus ondertekend, waarin zij zijn hulp
inroepen. In Moldavië zijn alle katholieke kerken gesloten, uitgezonderd één
begrafeniskapel. Het aantal gelovigen dat gevangen wordt gehouden in straf
kampen, loopt tegen de tienduizend, zo schrijven zij.
Moldavië ligt in het uiterste zuidwesten van de Sowjetunie, tegen de Roemeense
grens. Tot 1940 behoorde het tot Roemenië maar in dat jaar werd het door de
Russen geannexeerd.
Europa, dat in vorige eeuwen zende
lingen uitzond naar grote delen van
de wereld, ligt als enig werelddeel
geestelijk op sterven." Dit zei de se
cretaris-generaal van het Lausanne-
comité voor wereldevangelisatie,
Gottfried Osei-Mensah uit Kenia, op
een vergadering van de evangelische
alliantie in Langlau, Zwitserland.
Daarbij is de opdracht van Christus
om het evangelie te prediken aan alle
kreaturen, nog lang vervuld. Er zijn
700 miljoen moslims, 600 miljoen hin
does en 800 miljoen Chinezen, die nog
niets weten van Christus, de Redder
der wereld.
Als bijzondere uitdaging voor de
christenen zag Osei-Mensah de toene
mende zendingsijver van de moslims.
Hun doel is het, heel Europa tot de
islam te bekeren. Hiertegenover moe
ten alle christenen samenwerken.
Het Lausanne-comité, waarvan Osei-
Mensah secretaris-generaal is, werkt
de ideeën uit van het wereld-evangeli
satiecongres. dat in 1974 in Lausanne
gehouden wer.d. Het comité wil het
evangelisatie-werk over de gehele we
reld stimuleren.
MOSKOU Er wordt in Moskou
geen speciale kerk gebouwd voor de
deelnemers aan de Olympische Spe
len in 1980. Dit heeft het Zwitserse
instituut „Glaube in der Zweiten
Welt" vernomen van het olympisch
comité in de Russische hoofdstad.
Er circuleerden al geruime tijd in
het Westen berichten, volgens welke
in het olympisch dorp in Moskou een
kerk gebouwd zou worden. Dit zou
dan de eerste kerk in de Sowjet-Unie
worden, die op staatskosten zou wor
den gebouwd. De bedoeling zou zijn,
de buitenlanders weg te houden van
de Moskouse christenen.
Het Zwitserse instituut informeer
de en kreeg ten antwoord, dat er
helemaal geen kerk komt. „Tot be
vrediging van de religieuze behoeften
van de sportlieden van de verschillen
de religies in het olympische dorp
worden wel bijzondere ruimten inge
richt, zoals dat ook tijdens de spelen
in Montreal het geval was," aldus het
antwoord uit Moskou.
De hervormde synode spreekt van
daag onder meer over de problemen
van de gemengd gehuwden. In ver
band daarmee schrijft ds A. Vroegin-
dewey in het (hervormde) Gerefor
meerd Weekblad:
Men is de laatste jaren wel wat in
verlegenheid geraakt ten aanzien van
de „gemengd gehuwden". Men ziet nu
ook de gevolgen ervan wel in en men
wil zich gaan beraden op de vragen
die hiermee verband houden en men
wil wegen zoeken om de ontkerkelij
king van de „gemengd gehuwden"
tegen te gaan. Maar men moet bij de
wortel beginnen. Men heeft niet ge
waarschuwd tegen gemengde huwe
lijken. soms zou men zelfs kunnen
spreken van een zekere aanmoedi
ging. omdat daardoor immers de'oe
cumene bevorderd zou kunnen wor
den. En nu ziet men dan de gevolgen
van de slechte raad die men heeft
gegeven. Want heeft men aan de Jon
ge mensen wel duidelijk gemaakt dat
een huwelijk niet alleen als een licha
melijke eenheid moet worden gezien,
doch dat hier vooral van een geeste
lijke eenheid dient te worden gespro
ken. En dat dan alleen een goede
basis voor een huwelijk dat stand kan
houden gelegd wordt. We leven in een
tijd van grote verwarring. En Juist in
zo n tijd zou de kerk leiding moeten
geven. Maar dan wel leiding in ge
hoorzaamheid aan de Heilige Schrift
en in gemeenschap met de reformato
rische belijdenis van de kerk.
Ontkerkelijking 2
A. J. Wljnsma in de (gereformeerde)
Friese Kerkbode:
Degenen onder ons. die daarmee be
hept zijn zullen er naar onze overtui
ging goed aan doen hun belijdenis
complex een beetje meer naar de
achtergrond te dringen. Er lijkt ons
namelijk meer reden om bekommerd
te zijn om de groeiende invloed van
het ongeloof in de wereld van van
daag. Er is bij voorbeeld een ware
uittocht gaande van jongeren uit
onze Gereformeerde Kerken. Het
aantal doopleden, dat onze kerken
verliet, steeg van 3.220 in 1967 tot
6.876 in 1976. Dat geeft te denken. De
kerk zegt een hele hoop jonge mense
niet zo veel meer. Als ze 's zondags
nog al naar de kerk gaan, dan doen zij
dat maar al te vaak niet uit Innerlijke
begeerte, maar omdat zij hun ouders
niet voor 't hoofd willen stoten of zich
om andere reden niet aan de sociale
controle van hun omgeving willen of
kunnen onttrekken. Deze jonge men
sen vinden in de kerk toch blijkbaar
niet wat zij van een gemeenschap van
gelovigen verwachten. En die teleur
stellende ervaring zal er bepaald niet
beter op worden als zij binnen de
kerk geconfronteerd worden met on
derling gekrakeel over belijdenisfor
mules.
Ontkerkelijking 3
Ds A. A. Spijkerboer ln Woord en
Dienst:
Toch blijf ik hopen dat God de Neder
landse Hervormde kerk nog eens zo'n
genadig pak rammel geeft, dat we er
niet mee door kunnen gaan langs
elkaar heen en tegen elkaar in te
geloven.
De stichting Near East Ministry (van
Jan Willem van der Hoeven) heeft
van haar blad Reveil (tot nu toe een
onregelmatig verschijnende nieuws
brief) een evangelisch informatief
maandblad gemaakt. Het zal zich be
zighouden met Israël, de gemeente,
het gebed voor Nederland en Israël,
getuigenissen en de toekomstver
wachting. Het kost 15 gulden per jaar
en is te bestellen bij Near East Minis
try, Postbus 30, Voorthuizen.
Pinksteren
Nog een nieuw maandblad, „Woord
en Geest", speciaal bedoeld voor de
pinkstergemeenten. Het bijzonder
goed uitgevoerde, levendig en kleur
rijk geïllustreerde blad dient zich na
drukkelijk aan als een gezinsblad. Er
zullen artikelen in staan voor de op
bouw van het geestelijk leven, bijbel
studies, geestelijke visies op het
maatschappelijk leven, signaleringen
in verband met het eindtijdgebeuren,
getuigenissen van het geloof, maar
ook een kinderstrip een Jeugdrubriek,
vragen en antwoorden, Informatie
over de pinksterbeweging in binnen-
en buitenland. In dit eerste nummer
o.a. voormalig zendeling Kees Glas.
die de „boodschap van de maand"
schrijft, getiteld „Heeft u wel eens
engelen gezien?". Verder veel aan
dacht voor de komende pinkster Eu
ropa conferentie in Den Haag. Het
blad onder eindredactie van de Rot
terdamse voorganger J. W. Embregts
kost 20 gulden per Jaar en is een
uitgave van uitgeverij Gramma, Van
der Poelstraat 58-62, Rotterdam.
Beroepingswerk k[(
Geref. Kerken m
Ber. te Mijdrecht, drs. F. W. K<
ma te Laren (NH)
Vazgen I i
De „paus'^ van de Armeniërs, kat
kos Vazgen I, wordt op 22 juni itn
zetel van de wereldraad van kqe
Genève verwacht voor een be
van een week met zes van zijn
schoppen. Vazgen leidt de Arme
apostolische kerk sinds 1955 en 1
zijn zetel in het klooster Etsjmia 3
bij Erewan in Sowjet-Armenië.
Paul Gerhardt
De evangelische kerk van Bre
heeft twaalf tot nu toe onbeke 1
liederen uitgegeven van de Dt
dichter van geestelijke liederen Ir
Gerhardt (1607-1676). Gerhardt dij
te circa honderdvijftig kerkliede
waaronder „Hoe zal ik U ont 1
gen?", „Ik kniel aan uwe kr|r
neer", „O hoofd, vol bloed en
den" en „Beveel gerust uw wege g
VATICAAN (AFP) Het aantal
tholieken op de wereld is in
toegenomen, het aantal priestei
gedaald, maar dat van seminari
is gestegen. Dit blijkt uit het stat
sche jaarboek van de rooms-kath
ke kerk over 1976
In 1976 waren er 724.434.000 gedot
katholieken, vijftien miljoen r
dan het jaar daarvoor. Zij verte
wöordigen 18,3 procent van de
reldbevolking. In Noord- en Z
Amerika wonen de meeste kath
ken, 350 miljoen, wat neerkomt o
procent van de bevolking. Eui
telt er 263 miljoen, wat 40 procent
de bevolking is. Azië 56 miljoen,
procent en Afrika 50 miljoen,
neerkomt op twaalf procent. Vai
ruim 16,6 miljoen mensen die
doopwater ontvingen, waren er r
één miljoen volwassen.
Het aantal priesters dat onder
bisschop diende liep in 1976 met:
terug naar 256.573. De afgelopen
jaar man het aantal priesters
15.000 af. De daling van het aa
priesters verliest overigens aan j
heid. De rooms-kstholieke kerk t
in 1976 201.707 seminaristen,
meer dan in 1975.
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/
DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 4. Rotterdam
Tel. 010-115588
(Red.)
Schiedamsevest 52
Tel. 010-115700 (adv.)
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22, Den Haa
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030.