Briljante Lp
Springsteen
m Is r r hi.
P0P0P
DE PLAAT
i
Weekendpuzzel
J)e aanval is nog altijd
e beste verdediging
Beljavski: rustige opzet
en dan toeslaan
postzegels
O
p
s
p
DAT ALLES HEEFT
MIJN OOG GEZIEN
Elsevier
iüi IMP
mmm
Politieke betrokkenheid
Dammen
Weg om
Nice kiaar
S
g
Schaken
Nieuw theater-
A
AH SJBU"
A
I A A
I Ai
in Antwerpen
UTERDAG 10 JUNI 1978
TROUW/KWARTET
29
v.l
rden:
Nu zo'n vijf jaar terug meldde de Amerikaanse platenfirma
Columbia met veel publicitair lawaai de geboorte van
einig minder dan een nieuwe Bob Dylan. Zijn naam luidde
Bruce Springsteen, een ruime twintiger uit de staal New
jersey. Hij, en niemand anders, zou de ingeslapen pop-
scene" van de vroege jaren zeventig dezelfde vitale injectie
bezorgen als Dylan dat (mede) voor de daaraan voorafgaan
de decade had gedaan. De niet onaanzienlijke fysieke gelij
kenis tussen beide heren kwam genoemde firma daarbij op
plezierige wijze van pas.
Hoewel de muzikale overeenkomst
natuurlijk minder ver strekte,
slaagde Columbia (gewiekst geas-
asteerd door Springsteens toenma-
ige. schurkachtige manager Mike
Appel) niettemin in haar opzet en
«rerd Springsteen in twee jaar tijd
omhooggewerkt tot Een Ster. van
P wie het horen van de naam alleen al
^voldoende was om her en der tot
pen spontane volksoploop te leiden,
ion men zich bij dit alles weliswaar
baseren op Springsteens onmisken-
14 uiibare kwaliteiten, in het kader van
de omzet waren deze toch van min-
jje der belang, ging het er toch vooral
om De Ster via moordende toernees
verkejjj gehele wereld door te slepen. Het
rerkoopobject: Springsteens derde
'an dlelpee ..Born To Run", reeds (moei-
laami tot stand gekomen temidden
.van de door werkgever en manager
ïStan' ontketende publicitaire hysterie en
centflfiaarom maar matig geslaagd te
loemen.
itussen hield Springsteen zelf er
er het buiten hem om aangezwen-
:1de spektakel andere ideeën op
oofca en koos hij, met Het Grote Geld
zitten 'innen handbereik, voor het be
houd van zijn artistieke integriteit.
Jij liet iedereen zijn hielen zien.
vordfl|)rocedeerde met redelijk succes te
en Appel en dook onder. Nu, drie
aar later, is Bruce Springsteen te-
j*ug en bewijst hij met een elpee
Jj etiteld ..Darkness On The Edge Of
iat oOjrown" (CBS 86061) pas goed waar-
oe hij in staat is. blijkt zijn artistie-
e kunnen te zijn gerijpt tot een
dveau, waarop Columbia's holle re-
me..slogan" van weleer zowaar
nige reële inhoud dreigt te krijgen.
blijven de verschillen tussen
jnjn^pringsteen en Dylan toch een stuk
3 lelangrijker. Springsteen is zeer
'■"WIJ eel politieker (geworden) dan zijn
edoodverfde evenbeeld. „Dark-
etc. is een zeer juist gekozen
»chole|itel, waar in sobere en rake bewoor-
ingen de schaduwzijden van het
lanzend opgepoetste Coca Cola-
leeld van het (Amerikaanse) be-
taan worden getekend. Exempla-
isch komt zulks tot uitdrukking in
et schitterende „Factory":
onder hrough the mansions of fear,
hrough the mansions of pain/1 see
iltijd h ny daddy walking through them
actory gates in the rain/ Factory
aan d akes his hearing, factory gives him
lie/ End of the Day, factory whistle
riesMen walk through these gates
1th death in their eyes".
arwijs
an dei
n A
ectei
nel ti
dat
e R(
Deze en andere aspecten worden
door Springsteen bezongen met een
intensiteit en gedrevenheid, die
slechts kunnen worden opgebracht
door iemand die zich over de betref
fende zaken oprecht kwaad maakt.
Juist deze hoorbare oprechtheid,
deze totale inzet maakt het beluis
teren van ..Darkness" etc. tot een
uiterst indrukwekkende belevenis.
Springsteen schreeuwt zich de lon
gen uit het lijf in een laatste
poging zijn toehoorders ervan te
doordringen, dat achter de fagade
van de in Hollandse melkchocolade
gestoken tropische verrassing en
aanverwanten een hoop sociale en
individuele ellende schuil gaat. De
perfect. Spector-achtige begelei
ding van zijn E-Street Band kan de
verplettering, die van dit alles uit
gaat, nog slechts versterken.
Meer rechtstreeks nog is de politie
ke betrokkenheid aanwezig in de
muziek van de Britse Tom Robin
son Band, die debuteert met de
elpee „Power In The Darkness"
(EMI 5C 062-06668). Daarbij gaat
het niet zozeer om propaganda voor
enige partijpolitiek als wel om ver
zet tegen alles, dat maar enigszins
naar organisatie riekt (Tom Robin
son: „Over politiek links maak ik
mij weinig meer illusies dan over
politiek rechts, ik heb slechts een
helder idee welk van de twee kanten
het eerst op ons zal inslaan"), en om
sympathie ten aanzien van aller
hande minderheden (zigeuners, im
migranten, werklozen, homoseksue
len, ongehuwde moeders etc Tole
rantie is Rpbinsons centrale thema,
een tolerantie die evenwel (terecht)'
niet aanwezig is, waar het het Natio-
Bruce Springsteen (midden) en zijn E. Street Band
nal Front, het Britse equivalent van
de nieuwe lichting Britse muzikan
ten een plaatsje op de hoes gegund,
„rock" overigens, die in het geval
van de Tom Robinson Band vaar
dig, snel. en uitermate verfrissend
over het voetlicht wordt gebracht.
Al moet ook Robinson het op snel
heid afleggen tegen de uiterst
„speedy" produktie, die Herman
Brood His Wild Romance op een
tweede elpee „Shpritsz" (Bubble
Records 26122 XOT) bijeen hebben
gebracht: vijftien korte nummers
zonder noemenswaardige pauze
en/of rustpunten, in een moordend
tempo aaneengeregen. Het past al
les in Broods rusteloze leefstijl, zo
als deze nog onlangs uitermate
beeldend in kaart werd gebracht in
het muziekperiodiek „OOR". Een
leefstijl en muzikale aanpak (om
het maar op dit laatste te houden)
met voor- en nadelen. Met het oor
op oneindig en de benen op de dans
vloer is het hoge tempo dik in orde.
Bij nadere beluistering echter gaat
de snelheid ten koste van de zorg
vuldigheid, dit omdat het gehan
teerde concept noodzaakt tot te
veel explosies op de vierkante centi
meter van gitaar (Danny Ladema-
cherj'en piano (Brood). Soms lukt
dat best of zelfs heel goed. -niet
zelden echter is de ruimte toch te
beperkt en lijkt men zich in het
tempo te verslikken. Een ietsje
meer rust zou zo het gezelschap zeer
ten goede komen, maar het is zeer
onwaarschijnlijk dat „speedy" Her
man daarin zijn draai zou kunnen
vinden. De een zijn Brood blijkt ook
hier de ander zijn dood.
Verder met „Return to Magenta"
(Capitol IC 064-85 461), de tweede
langspeler van Mink DeVille. een
Amerikaans kwintet dat is komen
boven drijven op de „new wave" in
de popmuziek, maar zelf minder
"„new" is dan dat de beweging het
Willy DeVille en zijn maats moge
lijk heeft gemaakt de muziek, die zij
leuk vinden (R B van zo'n vijftien
jaar terug), ook gewoon ten gehore
te brengen. Het gezelschap doet
zulks adequaat, het zeer donker
bruine stemgeluid van genoemde
Willy blaast de mussen van het dak,
doch echte uitschieters zijn er wei
nig, zodat we met Elkie Brooks"
tweede misser in successie („Shoot
ing Star": uiterst gelikte „funk", die
bedoeld lijkt om het succes op dat
terrein van ex-collega Robert Pal
mer te evenaren, maar daarin ner
gens slaagt) kunnen overstappen
naar de reserves.
Dat zijn deze week. AC/DC („Power-
age"), Cheap Trick („Heaven To
night"), George Duke („Don't Let
Go"). Seals Crofts („Takin' It
Easy"), Hounds („Unleashed"), Pat-
ti Labelle („Tasty") en David Spi-
nozza („Spinozza"). Brrr, wat een
onzin bij elkaar.
daag nogmaals aandacht voor
tweede Mondileder-toernooi om
kampioenschap van Nederland
8. In de eerste diagramstand kom
nog maar eens terug op de partij
)sen Van der Borst met wit en zijn
eekgenoot Van Tilborg. Opper-
ikkig bekeken staat wit zeer goed
in de partij won wit tamelijk ge-
kkelijk, maar al tijdens de eerste
alyses in hotel Het Hazepad in
ik bleken enige ideeën mijnerzijds
lid waard al was het vooral erg
Jeilijk Van Tilborg hiervan te over-
24 utigen.
a 8 ut zwart (14)
5 ui
t dat 2
ing
e
Q
e
De dreiging is duidelijk, n.l. 23-28 of
13-18. Op 5. 33-29 8-12 6.29x18 12x23 is
gedw. 7. 40-35 13-19 8. 24x13 9X18 9.
22x13 23-28 enz., zodat er voor wit
maar een zet overblijft en wel 5. 33-28.
Inderdaad blijkt dit ook zeer goed te
zijn in varianten na 13-19 x 19, omdat
het witte centrum dan gewoon veel te
sterk is. Men ziet: 38-33 2-8; ;3-29 8-12;
29x18 12x23; 39-33 9-14 om op 33-29
met 25-30 voort te zetten; 40-35! stelt
de winst dan echter in veiligheid. Tot
zover mag dan ook gesteld worden,
dat Van der Borst de stand redelijk
goed heeft doorgerekend, maar een
verrassende finesse is hem toch nog
ontgaan.
Na 5. 33-28 beschikt zwart namelijk
over het tijdelijke gambiet met
5.4-10, 6. 28x19 9-14. Het ogen
schijnlijk krachtige 40-35 14x23; 34-30
25x34; 39x30 faalt dan op 13-18; 22x13
8x19; 24x13 23-28; 32x23 21x41 met
een overmachtseindspel voor zwart
Het beste voor wit is daarom 7. 38-33
14x23 8. 33-28 13-19'. Nu wel, aangezien
het witte centrum met een schijf min
der aanzienlijk minder druk op schijf
23 kan uitoefenen.
9. 24x13 8x19 (zie diagram 2).
zwart (10)
35-30 en 33-29 beschikt zwart immers
over 19-24 16 .24x33 17. 28x39 19-24!
zw. 21x12 16. 27-22 (op 28-22 volgt
19-24!) 20-24 17. 39-33 24-30 18. 35x13
12-18 19. 28x19 12x40 en zwart moet
dit eindspel kunnen winnen. Vandaar
nu maar direct 12. 22-17 21x12 13. 27-22
14-20 14. 22-18 7-11 15. 18x29 12-18 Nog
steeds heeft wit het moeilijk in plaats
van zeer gemakkelijk. 16. 43-39? 20-24:
17. 29x20 15x24 18. 31-27 18-23 19. 28-22
11-17 20. 22x11 16x7 21. 33-28 24-29! 22.
28-22 (gedwongen) 29x40 23. 35x44 7-11
en zwart wint dit overgebleven minia
tuurtje natuurlijk zonder problemen.
Persoonlijk ben ik van mening, dat
Van Tilborg zich toch wel goede kan
sen had kunnen scheppen. Maar dat
de witte stand houdbaar is. daarvan
ben ik ook overtuigd, voor u een
goede oefening, om dat eens uit te
pluizen.
FRANK DROST
Van de Franse Rivièra-snelweg A 8
zijn twee nieuwe delen opengesteld.
Het gaat om de snelweg benoorden
Nice, zodat men niet meer door die
stad heen behoeft en om de verbin
ding met Toulon, die nu voorbij Aix
aftakt.
De A 8 loopt nu van Salon tot La
Turbie, waar verkeer naar Italië de
„Grande Corniche" moet volgen tot
Roquebrune om weer op de autorou
te verder te kunnen.
Het schijnt dat de Amerikaanse poste
rijen steeds moeilijkheden hebben
wanneer wijzigingen (lees: verhogin
gen) van de tarieven aan de orde 2ijn.
Dergelijke zaken zijn in de Verenigde
Staten een complete politieke aangele
genheid. Men heeft daar een „Postal
Rate Commission", een onafhankelijk
lichaam dat de aanvragen van de pos
terijen op zijn merites heeft te beoor
delen. En omdat de beslissingen blijk
baar niet steeds in het voor de post ge
wenste tempo afkomen en die post zo
doende in verband met de aanmaak
van postzegels met het juiste tariefbe
drag regelmatig in tijdnood geraakt,
moet zij haar toevlucht tot noodspron
gen nemen. Onlangs liet de toestem
ming tot tariefverhoging van het bin
nenlands enkelvoudig port tot 15 c.
weer te lang op zich wachten en toen
heeft de postdienst, die geen andere
uitweg zag om zijn zegels op tijd ge
drukt te hebben, een even rigoreu2e als
praktische maatreegel genomen: geen
waardecijfer maar een letter (de A) als
waardeaanduiding. Inmiddels is de
goedkeuring afgekomen en nu kost die
A-zegel toch 15 c.
Het deel La Turbie-Roquebrune geeft
nogal wat moeilijk werk in de bergen
en de openstelling daarvan kan nog CGntfUm
wel meer dan een jaar duren. va i
ADVERTENTIE
wit (14)
rit het partijverloop. 1 .14-19, 2.
ill 20x9 3. 28-22? (afwachten met 40-
aktaal Wa* veel beter) 7-n 4. 40-35 12-17 5.
28 8-12 6. 38-33 2-7 7. 43-38 15-20 8.
dtretf15 9-14 9. 29-24 14-20 10. 24-19 13x24
22x13 24-30 12. 35x24 20x40 13. 39-34
misère was voor zwart niet meer
'eizien. Als je een en ander zo
lijkt is het wel een verschrikkelijk
slaag geworden, maar het was
list niet nodig, als zwart gespeeld
1 3 18-23! Je moet je nooit lijd-
un laten wegdrukken, maar juist
tgendeel met een actieve verdedi-
8 opereren en hier was de aller-
tste kans voor zwart. Over een
it zetten zouden in de partij im-
ri alle formaties worden verbro-
(opgeheven door tempogebrek!)
dat maakte actief tegenspel onmo-
'ik. Overigens beschikte Van Til-
ook in zijn partij tegen onderge-
«nde in zeer goede zo niet gewon-
10 11161 over voldoende slaB-
=1
gheid, want ook in dat geval
knoeide hij zijn eigen formaties en
hij mij alle gelegenheid zelf for-
Jerwl te vo men.
3 18-23 4. 29x18 12x23 worden
rollen echter geheel omgedraaid.
beschikt er over de meeste for-
Mes? Wie staat er opeens in plaats
verloren praktisch gewonnen?
wit (10)
10. 39-33 10-14 Om ook in dit geval op
33-29 met 25-30 te vervolgen. Zwart
moet nu wel bij elke zet rekening
houden met het gambiet 22-17 21x12;
gevolgd door of 27-22 of 28-22 maar nu
zou na dit offer op 27-22 gewoon 12-18,
14-20 enz. volgen, dus: 11. 40-35 De
beste is 43-38 waarna wit waarschijn
lijk nog net remise zal kunnen beha
len al blijft het uitkijken.
11.2-8 Om 33-29 gewoon op te van
gen met 8-12; 29x18 12x23; 22-17
21x12; 27-22 7-11!; 22-18 14-20; 18X29
19-24! en zwart wint. Na 11.2-8 12.
33-29 8-12 13. 29x18 12x23 14. 43-39 14-
20 15. 22-17 (15. 39-33 20-24 16. 33-29 op
Jo Spier
Herinneringen aan het concentratiekamp
Theresienstadt 1942 -1945
De hoogst individuele terugblik van een man
die vele jaren lang ontelbaren heeft geboeid met
zijn tekeningen, waarin op onnavolgbare
wijze een treffend
beeld van het leven
van alledag werd
gegeven.
Paperback, f 14,90.
Eveneens lever
baar: Op de valreep,
f24,50
Bij elke boekhandel
O Spie/
DATALLES HEER-
MIJN OOG GEZIEN
Uatieikwcuaanhct
Dc beeldend kunstenaar Wim T.
Schippers heeft wel eens voorgesteld
om in tijden van nieuwsschaarste in-
plaats van een krant een komkom
mer bij de lezers in de brievenbus te
deponeren. Daaraan moest ik denken
toen ik deze week mijn rubriekje wil
de schrijven, want van werkelijk ac
tuele gebeurtenissen was geen spra
ke In de Sovjet-Unie en in Brazilië
worden op dit ogenblik grote interna
tionale toernooien gespeeld, maar
bulletins daarvan zijn nog niet bin
nen. Het beste zou dus ztjn om de
lezers van Trouw inplaats van deze
rubriek een doos met stukken aan te
bieden, maar aangezien dat bij na
vraag niet mogelijk bleek, heb ik wat
klein goed bij elkaar gesprokkeld.
In Spanje won de Rus Beljavski een
van die kleine toernooien met de sco
re van 13 uit 13. De meeste deelne
mers waren van die Spaanse knoei
ers, die nauwelijks van hoofdklasse
sterkte waren, maar toch deden o.a.
ook Ermenkov, Diesen, Damjanovic
en Medina mee. Beljavski won niette
min op zijn sloffen en het is werkelijk
grappig om te zien hoe zijn tegen
standers zichzelf voortdurend de das
omdeden. Beljavski zette de partijen
rustig op. wachtte dan af tot zijn
tegenstander een fout beging en won
dan doorgaans binnen de dertig zet
ten. Hierbij een voorbeeld:
Wit: Sanz Zwart: Beljavski
1. e2-e4 e7-e5 2. Pbl-c3 Pg8-f6 3. g2-g3
Lf8-h4 4. Lfl-g2 0-0 5. Pgl-e2 c7-c6 6. ft-0
H7-d5 7. c4xd5 r6xd3 8. d2-d4 e5xd4 9.
Pe2xd4 Pb8-c6 10. Lcl-g5 Lbl-e7 II.
Tfl-el h7-H6! 12. Lg5-f4 Le7-c5 13. Lf4-
e3 Lc5-b6 (Er dreigde eenvoudig 14.
Pc6x en 15. Lc5x) 14. b2-h3 Tf8-e8 15.
Ddl-d3? (Nauwelijks is de openingsfa
se voorbij of wit maakt al een forse
fout. Beter was 15. Pa4 of Pce2) 15.
Pc6-c5 16. Dd3-b5 (Wat wit bij deze
manoeuvre moet hebben gedacht is
niet zo duidelijk. In ieder geval volgt
al een pijnlijke verrassing) 16.
Lc8xh3!
Een soortgelijk geval deed zich voor ten
aanzien van binnenlandse briefkaar
ten. Als waarde-aanduiding staat
daarop gedrukt „U.S. Domestic Rate"
(binnenlands port). Zo'n letterzegel zou
in Europa b.v. helemaal niet zo dwaas
zijn. Al jaren lang wordt er in de EEG
gesproken over een gezamenlijke
postzegel in de CEPT-landen. Welnu:
zolang we nog geen algemeen Europees
muntstelsel hebben, zouden b.v. E-
zegels voor intern Europees verkeer
best dienst kunnen doen. Elk land zou
dan de nominaal te betalen prijs in zijn
eigen munteenheid kunnen aanreke
nen. B.v. in Nederland 55 c.; in Duits
land 50 pfin Frankrijk fr 1.00 enz. voor
brieven van enkelvoudig gewicht.
Aan dc herdenking van het feit dat
Elizabeth II 25 jaar geleden tot konin
gin werd gekroond, is in de hele Britse
commonwealth met veel postzegeluit
giften uitbundig aandacht besteed. Een
twintigtal landen vervaardigde in een
omnibus-uitgifte fraaie souvenirvel
letjes, andere gaven er de voorkeur aan
eigen zegels uit te geven. Het moeder
land kwam met een zeer stijlvolle serie
van vier zegels bijzonder geslaagd voor
de dag. Op de zegels het gebruikelijke
toeziende kopje van de Koningin in de
rechterbovenhoek, alsmede afbeeldin
gen van een aantal koninklijke attri
buten (regalia genoemd). We zien de
kroningskoets uit de 18e eeuw, de St.
Edwardskroon, die elke vorst slechts
eenmaal tijdens zijn leven mag dragen
en wel bij de kroning (I7e eeuw), de
rijksappel, het teken van de macht en
de staatskroon, die ten behoeve van de
kroning van koningin Victoria in 1838
werd vervaardigd; deze wordt na de
plechtigheden in Westminster Abbey
tijdens de terugtocht naar Bucking
ham Palace gedragen. De serie kost 43'
P
J.J.M.KIGGEN
nale toernooi van Dortmund werd
gespeeld. Gaprjndasvilli is de enige
vrouw ter wereld, die op hoogste ni
veau meekan In Dortmund werd zij
met Keene gedeeld tweede en miste
helaas op een half punt na haar twee
de grootmeesterresultaat. In de on
derlinge partij versloeg zij echter wel
de winnaar van het toernooi, Ulf An-
dersson.
Wit: Gaprindasvilli
Zwart: Andersson
I. e2-e4 c7-c6 2. d2-d4 d7-d5 3. Pbl-c3
d5xe4 4. Pc3xcl Pg8-f6 5. Pe4xf6+ e7xf6
6. Lfl-c4 Dd8-e7t (Wel erg Andersson,
zwart krijgt een overzichtelijk, maar
toch wat mindere stelling) 7. Ddi-c2
(7. Pe2 Db4t en zwart wint) 7Lc8-
c6 8. Lc4xe6 Dc7xc6 9. Lcl-fl PbS-ab 10.
c2-c3 0-0-0 11. Dc2xe6 f7xe6 12. Pgl-eZ
cfi-c5 (Met deze zet heeft zwart de
stelling in evenwicht gebracht) 13.
Lf4-e3 Lf8-d6 14. 0-0-0 Th8-e8 15. Kcl-c2
Ld6-f8 16. Thlxel b7-bS 17. «IIxcS
PafixrS 18. Tdlxd8< KrXxdN (Na 18
Td8x 19. Pf4e5 20. Lc5x Lc5x 21 Pe6!
heeft wit volgens Gipslis duidelijk
voordeel) 19. Pc2-dl a7-a6 20. h2-b4!
Pc5-d7 (20. Pa4 21. Kb3 b5 22. c4!
en wit staat beter) 21. a2-a4 c6-e5 22.
pd4-b3 (Weer zeer sterk. Na 22. Pf3 f5
heeft zwart goede tegenkansen) 22.
Kd8-c7 23. Tel-dl f6-f5 24. f2-f3 Te8-
cfi 25. Pb3-d2 U8-e7 26. Pd2-c4 g7-g6 27.
Kc2-b3 Le7-f8 28. a4-a5 b6-b5 29. Pc4-b6
(Na 29. Pa3 kan zwart met 29.Td6
wel stand houden) 29. Tc6-d6 30.
Tdlxd6 Lf8xd6 31. Pb6-d5* Ke7-c6 32.
c3-c4 c5-c4 33. f3-f4 Pd7-f8 (33. c4xb5t
34. Kc4x Pf8 en de zwarte stelling is
houdbaar) 34. c4xb5+ Kc6xd5?? (In
tijdnood vergist Andersson zich. Hij
denkt zonder problemen een stuk te
kunnen winnen. Nog steeds was zijn
stelling met succes te verdedigen. 34.
Kb5x 35 Pc3+ Kc6 36. Kc4 Pe6!
37. g3 Pc7. Of 37. b5t cb5xt 38. Pb5x
a7 en zwart staat zelfs beter)
Met deze eenvoudige combinatie
wint zwart een pion. 17. Lg2xh3
Lb6xd4 18. Lh3-g2 (18. Ld4xPf3+) 18.
Ldtxe.3 19. Tclxc3 «7-a6! 20.
Db5xb7 Ta8-b8 21. Db7-a7 d5-d4 22. Tal-
di d4xe3! (Zo wint zwart het snelst) 23.
TdlxdS e3xf2 i 24. Dglxf2 Tb8xd8 25.
Lg2-e4 Pe5-g4 26. Df2-f4 g7-g5 27. Df4-f3
Td8-d2 28. b2-b4 Kg8-g7 29. a2-a4 Pg4-f2
en wit gaf het op
Interessanter is de partij Gaprindas-
villi-Andersson die in het internatio-
i
35. b5xa6 Pf8-e6 (35. Kc6 36. b5t
Kc7 37. b6t Kc6 38. a7 Kb7 39. a6t en
wit wint) 36. a6-a7 Pe6-c7 37. b4-b5 en
zwart gaf het op wegens 37. Pa8
38. b6 Kc6 39. a6, en tegen de opruk
kende pionnen is geen kruit meer
gewassen.
MAX PAM
?S TMplT 27 28
AMSTERDAM De Antwerpenaar
Willy Vandersteen. over de hele we
reld bekend geworden als de vader
van Suske en Wiske. tante Sidonia en
Lambiek, wordt dit jaar vijf en zestig.
Bij die gelegenheid biedt hij zijn stad
een theater- en communicatiecen
trum aan. dat ondergebracht wordt
in een grondig te verbouwen bioscoop
ln Antwerpen Zuid. Een stadsdeel,
dat ooit met o.a. zijn grote, helaas
afgebrande Hippodrome een ver
maakscentrum was. maar dat na de
oorlog is achteruitgegaan
In het nieuw in te richten centrum
komt een museum voor het Vlaamse
beeldverhaal met tentoonstelling*
ruimten, een grote ontmoetingshal en
op de eerste verdieping een amphit
heater voor 400 mensen. Er komen
cabines voor simultaan-vertaling. en
technische cabines met de modernste
licht-, geluids-, audio visuele multi
screen- en filmapparatuur. In dc aan
grenzende panden wordt een sfeervol
foyer-restaurant in Engelse stijl inge
richt met volledig uitgeruste keu
kens. Daar kan men ook na de voor
stellingen er wordt aan een gevari
eerd aanbod gedacht nog samen
blijven.
Bovendien maakt Studio Vander
steen een vrije-theaterproduktie mo
gelijk. die al in oktober in première
zal gaan het nieuwe centrum is pas
eind 1979 gereed en die in novem
ber in Carré een Nederlandse gala-
première krijgt: „Wat heb je aan een
dode hoer?", een door André Ermotte
voor Tessy Moerenhout en Alex Wil-
lequet geschreven en door Albert-An-
dré Lheureux in laterna-magica-stljl
te regisseren stuk.
Horizontaal: 1. bestuurder, 6. onvoor
zien geval. 12. kiezelzandsteen, 14. na
komeling. 16. rund, 18. meisjesnaam. 19.
stapel, 21. voorvoegsel. 22. welaan. 23.
stutpaal. 26. plagend. 29. half. 30. elk. 32.
denkbeeld. 33. oude lengtemaat. 34.
eminent (afk.), 36. roem. 37. scheik. ele
ment, 38. vreemde munt (afk 39. ko
raaleiland, 41. Z. Amer. thee. 43. bevel,
44. nagras, 45. muzieknoot. 47. gordel.
49. touw, 52. muzieknoot, 54. luitenant
(afk.), 55. vertragingstoestcl, 57. neon
(afk.), 58. scheik. element. 59. mondwa
ter, 61. witte suiker. 63. echtgenote. 65.
kleefstof, 67. aanklampen. «9. stapel-
meter (afk.), 70. muzieknoot, 71du w. 73.
voegwoord, 74. Eerwaarde Heer (afk.
Lat.), 75. tooi, 77. einde. 79. handelend
optreden. 80. uitstekend.
Verticaal: 2. landbouwwerktuig, 3.
korrelig kerngesteente, 4. zwemvogel,
5. naschrift (afk.), 7. onder anderen
(afk.), 8. wild zwijn, 9. keukengerei, 10.
voertuig. 11 schaaldier. 13. vogel. 15.
wijnsoort. 17. tweetal. 19. deel van een
trap, 20. boerderij, 22. kettingraadje in
een uurwerk, 24. Anno Mundi (afk.), 25.
voedsel. 27. bijwoord. 28. en dergelijke
(afk.), 31. dorpel. 35. kerkelijk zangstuk.
37. duivel. 39. bloeiwijze, 40 duiker
eend. 41. dof, 42. hogepriester te Silo. 46.
afschrift van een akte. 48. droombeeld.
50. omschrift van een munt, 51. aante
kenboek. 53, bijnaam van Ezau, 55.
hoepel. 56. insekt, 58. bloedhuis, 60.
aardrijkskundige aanduiding. 61. mu
zieknoot, 62. scheik, element, 64. voer
tuig, 66. welige was, 68. kraam, 72. rivier
in Rusland. 75. soortelijk gewicht (afk.),
76. muzieknoot, 77. en anderen (afk.), 78.
voegwoord.
Oplossingen per briefkaart t/m
woensdag aj. naar Trouw/Kwartet,
Postbus 859. Amsterdam. Linksboven
vermelden weekendpuzzel.
Oplossing vorige puzzel.
VIO
*7
«O
'm
Hm
r»
2
b
m»
1»
5
8
9
7
ISO
5
4
1
7
1
1IVJ
6
2
8
8
9
5
7
8
n
7
~0
bo
5
1
2
3
8
m
J
9
7
10
ft
2
5
a
ino
1
5
1
8
1
9
7
'42
1
b
1
3
1
3
3
De prijswinnaars zijn: mevrouw II.
Olivicr-Snijder, Beneden Westerdiep
19, Vecndam; mevrouw B. G. J. Vre-
denherg-Kaat, \an Lüben Selsitraal
17. Zutphen; de heer B. de Haas. Zui-
dendijk 43, Dordrecht.