anshistorische jaartallen ij Het Nationale Ballet hristina Hoyos danst emoties uit és l goed samenspel 7znguuijn 1 v HOUANDHSI ■H0I1A QEÜerie' stedelijk waag museum enkhuizen li! amenco: dans, zang en gebaar ALARMCO, schilderijen 19e en 20e eeuw Kaasmarkt 8 VIDEO-WEKEN 1978 HET PRINCESSEHOF II Inlichtingen over deze rubriek Tel. 931662. jPDAG 10 JUNI 1978 KUNST TROUW/KWARTET 23 r Hans W. Ledeboer TERDAM De bijdrage Het Nationale Ballet aan Holland Festival is niet n maar esthetisch. Zij t de festivalbezoeker ook je heel belangrijke mo len in de geschiedenis de danskunst. jlangrijkste man in deze mo rt is George Balanchine. bijna op defar oud. geboren in Leningrad, iet nog St. Petersburg heette en i loopbaan met door de Rus revolutie heel veel moeilijk- in 1924 opvolger van Nijinska Detmeester en choreograaf bij Diaghilew, de man die immers ibnoo^nd is geworden voor het karak- het academische ballet van de de kten. ids- ieven bij men ids. nden •zaken iden. IT Wr I delijk ging Diaghilew naar de .meen igde Staten, waar hij nu de lei- heeft van het New York City Balanchine is voor wat betreft erk academicus, maar hij heeft ief aanraking met de moderne ijlen, die in Amerika zo'n lige impuls leverden. langstelling voor deze moderne het zoeken naar een synthese dit werk en het academische maken Balanchine's werk zo jk. Maar ook. als de dansers le gestelde zo hoge artistieke voldoen zo mooi en boeiend Verloren Zoon httien jaar kwam Het Nationale met „De Verloren Zoon", op ieken k van Prokofiev. Dat ballet i première op 21 mei 1929 in het Bernhadt-theater in Parijs en het allerlaatste Diaghilew-bal- iaghilew was toen al ernstig Prokofiev heeft zijn voor dit het jaar tevoren geschreven k opus 46 opgedragen aan ilew, die enkele maanden na de itatie van „De Verloren Zoon". Daarmee werd een periode af- en van danshistorisch pioniers- Nog iets: de manier waarop Lifar toen de hoofdrol vertolkte op zichzelf ook al een stukje itorie. i A ging ig de sweze zijn graag unt u >oned mhuis HL Zl nade iede ballet in het festival-pro- ma van Het Nationale Ballet is istorisch jaartal van eenzelfde .Serenade", op de uit 1880-1881 ide Serenade voor strijkor- tpus 48. van Tsjaikofsky. Het ballet dat Balanchine in Ame- laakte en een van de mooiste kballetten die er bestaan. litvoerend ensemble van The 1 of American Ballet in Hart- )onnecticut, bracht het in pre- op 6 december 1934 en „Serena- erd het glansstuk, waarmee dit ible zich voor het eerste seizoen York presenteerde onder de American Ballet. David Loring als de zoon en Mea Venema als de sirene in „De Verloren Zoon" van Ba lanchine. Decor en costuunis van Georges Rouault (1929). Ook „Serenade" heeft bij Het Natio nale Ballet de nodige tijd liggen wachten twaalf jaar. En net als „De Verloren Zoon" is „Serenade" heel moeilijk door alle pionierswerk dat „er in is gedaan". Er zijn maar weinig gezelschappen die een ballet van Ba lanchine aan kunnen. Noodzakelijk zijn een verzorging tot het uiterste en een grote aandacht voor elk détail, hoe gering ook. Er is in een Balanchine-ballet niets dat van „minder belang" is. In het verleden overkwam het ons vaak dat wij bij een of ander ensemble een Balanchine-ballet zagen, dat in de litteratuur als een meesterwerk werd beschreven, maar dat bij ons geen andere gedachte wekte dan „is dat nu alles?" hoewel het gezelschap choreo grafie en passen van Balanchine nauwkeurig had gevolgd. Tot wij dat zelfde ballet later zagen bij een groep, die Balanchine wèl aan kon en wij van het begin tot het eind geboeid bleven. Met goede afwerking en zorgvuldig heid staat of valt ieder Balanchine- ballet. Bovendien eist Balanchine van zijn dansers niet alleen van de solisten maar ook van het corps een hoog artistiek peil en een uiterste aan virtuositeit. Mooi solowerk Om aan dat alles te kunnen voldoen heeft Het Nationale Ballet voor de instudering van „Serenade" en „De Verloren Zoon" de beschikking ge kregen over Balanchines naaste me dewerker John Taras, die er voor naar ons land overkwam. Over uitvoering kunnen we kort zijn. In „Serenade" zorgen Maria Aradi, Sonja Marchiolli, Monique Sand, Zol- tan Peter en Francis Slnceretti voor mooi solo-werk. Het corps is mooi gedisciplineerd en gaaf van afwer king. Er wordt gewerkt zonder decor, in halflange tutu's volgens de roman tische stijl: de oorspronkelijke Ame rikaanse versie. Toen Balanchine in 1947 „Serenade" in de Parijse Opera uitbracht, had Delfau voor een decor gezorgd. Balanchine beviel dat maar half. „De Verloren Zoon" zou in handen van iemand van mindere kwaliteit dan Balanchine een melodramati sche draak zijn geworden. Balanchi ne heeft het stuk daarvoor te „dan sant" gemaakt, er is een te grote uitbeeldingskracht voor melodrama, er is te veel te zien aan virtuositeit en zelfs aan acrobatiek, er zijn verras sende humoristische dansmomenten. Ingetogen dans David Loring danst mooi de dramati sche hoofdrol, Mea Venema is een boeiende sirene, juist door haar merkwaardige tegenstelling inge togen dans. Het corps verloederen de soldeniers levert verrassend werk maar neigt soms naar gevaarlij ke rommeligheid. Voor de hoofdrol len is er nog een tweede bezetting: voor „Serenade" Laurel Benedict, Jo anne Zimmerman, Henny Jurriëns en Wade Walthall. Voor „De Verloren Zoon" Grahame Lustig en Joanne Zimmerman. Ber Huising Holland Festival bracht Iitina Hoyos en haar me- ;rkers donderdagavond msterdams Bellevue, dat erkocht vol was en aan ilot met geestdriftige bra- nog een paar vlotte toe- es los kreeg. Voor flamen- ifhebbers, afficionados, er ook mooie, zuivere te zien. na Hoyos vervalt niet, zoals zo- in de vrolijke uitbundigheid die gemakkelijk succes heeft hij hen die het al gauw goed vinden als het maar vurig lijkt. Zij gebruikt haar danstechniek een volledige ballet opleiding onder andere voor het uitdrukken van wat zij voelt, voor het weergeven van innerlijke spannin gen. voor het dansen van de „duen- de", de stemming, de „soul" van het persoonlijke flamencogebeuren. Sierlijk Ernstig meestal, met neergeslagen ogen, een trotse rug, armen die vloei end en langzaam rijzen en dalen, han den die soepel en welsprekend voort durend in sierlijke beweging zijn, en sleep sierlijk meedeinen. Zoals het hoort in flamenco en voeten die hef tig en kortaf roffelen zo nu en dan. Zij haalt ook een zangerig ritme uit de castanetten. Zij knipt met de vingers, klapt soms even in de handen, klakt met de tong en zij laat haar prachtige, kleurige japonnen strak of met stroken en zeker in de „baile grande" of „baile jondo", wat letterlijk diepe dans be tekent. Emoties Zij is er helemaal in. Zij danst geen verhaaltjes, zij maakt geen symboli sche gebaren, zij danst emoties uit. Beheerst hartstochtelijk, waardig en heel vrouwelijk, al is dat roffelen met de voeten eigenlijk mannenwerk in de flamencokunst. Wat zij danste, op welke muziek, bij welke liederen, werd in het programma niet vermeld, en ik ga er niet naar raden. Er was veel ernst bij, en zelfs soms een haast rituele religiositeit. En haar glimlach kwam pas los bij wat lichte re vreugde. Zij werd begeleid door een goede gitarist, en beste begelei der in ieder geval, zijn soli maakten geen diepe indruk, en door twee aan vurende zangers, die de stemmingen uitzongen en ritmes en tegenritmes opvoerden met handgeklap en hak kengestamp. Showwerk De flamenco, oorspronkelijk de eigen kunst van en voor de Andalusische zigeuners zelf, wordt al wel een eeuw lang uitgedragen over dc hele wereld en daardoor is er bij vele artiesten en groepen heel wat showwerk ingeslo pen, dat niet bij de pure flamenco hoort. Dansers en danseressen willen de gemakkelijk werkzame effecten nogal flink uitbuiten. Het is voor ons buitenstaanders moeilijk te zeggen wat nu nog wel en wat niet puur is. Maar op mijn gevoel af zou ik menen dat Cristina Hoyos een van de weinige goede en zuivere flamenco-danseressen is. Zij komt al leen nog maar op 9 juni in Middel burg en op 10 juni in Rotterdam. door Jac. Kort EK IN WATERLAND - Van de tionele drie „Waterland"-concer- Dagprogramma zaterdag 10 juni Amsterdam, Stadsschouwburg 20.15 uur: Het Nationale Ballet. Amsterdam, Theater Carré, 20.15 uur: Kontra Danse, Reciti- varie Camera Obscura, Variété. Amsterdam, Nieuwe de la Mar Theater. 20.15 uur: Yves Joly. Theatre du papier. Den Haag. Hot Theater 20.30 uur: La Mario- nettistica Fratelli Napoli. Rot terdam. Schouwburg 20.15 uur: Het Balcon. Rotterdam, De Doelen 20.15 uur: Rotterdams Philh. Orkest. Rotterdam, De Doelen 20.15 uur: Christina Hoyos. Haarlem. Concertge bouw 20.15 uur: Zigeunermu- dek en folklore "s Hertogen bosch, Casino 20.30-00.30 uur: -Hans Dulfers Perikels. Kees Hazevoet Ensemble. Gronin- ten. die het Nederlands Kamerorkest in De Rijp. Monnickendam en Broek jaar slechts de laatste overgebleven, in het kader van het Holland Festival in Waterland placht te geven, is dit Wat de oorzaak van deze inkrimping is, valt moeilijk in te zien. De publie ke belangstelling voor deze concerten is altijd redelijk tot goed geweest. Beter zelfs dan voor menig concert in de grote steden. Met de cultuursprei ding waar de organisatoren van het Holland Festival altijd zo trots op waren, heeft dit weinig uitstaande. gen. Oosterpoort 15.00 uur: Tea- trul Tandarica. Vlaardingen, Tent achter Hoflaan 17.00-00.00 uur. Mini festival folk en volks muziek. Zondag 11 juni AMSTERDAM. Stadsschouw burg 20.15 uur: Het Nationhlc Ballet: AMSTERDAM. Con certgebouw 20.15 uur: Zigeuner- muziek en folklore: AMSTER DAM, Nieuwe de la Mar Thea ter 20.15: Yves Joly, Théatre du Papier; AMSTERDAM. Tropen museum (Lichtbal) 15.00 uur: Irak, Baghdadi Maqam-ensem- ble; AMSTERDAM. Tropcnin- stituut (Grote Aula) 20.15 uur: Irak, Munir Bashir: AMSTER DAM, Sonesta Koepelzaal 11.00 uur: Warsaw Music Workshop Koffieconcert; DEN HAAG, Hot Theater 20.30 uur: La Marionet- tistica - Fratelli Napoli; DEN HAAG. Tent op het Malieveld 12.00 tot 00.00; Mini festival folk- en volksmuziek; ROTTER DAM. Schouwburg 20.15 uur: Het Balkon; ROTTERDAM. DE Lantaren 20.30: Irak, Rifi-en- semble; LAREN, Singer Con certzaal 14.30 uur: Irak, Munir Bashir; NIJMEGEN. Stads- schouwburg 12.00 uur: Het Ne derlands Kamerkoor I, Koffie concert. Het Kamerorkest stond deze avond onder leiding van Tilo Lehmann, een dertigjarige Oost-Duitser, die blijk gaf van veel talent en grote muzikali teit. Reeds dadelijk in de Sinfonia opus 9 nr. 1 in Bes van Joh. Chr. Bach bleek hij het orkest tot voortreffelijk homogeen en genuanceerd samen spel te kunnen brengen. Hetzelfde gold voor het werk waarmede het concert besloten werd: Haydn's Sym fonie nr. 49 „La Passione", waarvan met name het eerste deel (Adagio) subliem werd uitgevoerd. Er waren deze avond twee solisten, beiden gerecruteerd uit het orkest. De Engelse eerste bassist van het orkes Duncan McTier speelde het Concert voor contrabas en orkest in E van K. Ditters von Digtersdorf, een stuk, dat niet overmatig boeiend is, maar waarin de solist niettemin de kans kreeg om te laten horen, wat je met dit weerbarstige instrument zoal kunt doen. Die kans greep Metier letterlijk met beide handen aan. De andere solist Kas Thomas Magy ar, die na 23 jaar als concertmeester te hebben gefungeerd, nu afscheid nam van het orkest. Hij deed dit met het Vioolconcert dat de Poolse com ponist Andrzej Panufnik aan hem heeft opgedragen. Een parchtig ly risch stuk. waarin Magyar zijn mees terschap op de viool op overtuigende wijze toonde. Daarmede oogstte hij een daverende ovatie van het talrijke publiek. FOOLS— In het kader van het Festival of Fools zal de Amerikaanse Friends Roadshow morgenmiddag om twee uur optreden op de binnen plaats van het Amsterdams Histo risch Museum. Nog voor uw vakantie kunnen wij een alarmsysteem plaatsen, Vraag vrijblijvend offerte Apeldoornselaan 101 Den Haag tel 070 654435 telex 33133 spui 235a, den haag. tel. 070 - 4C3242. MUSEUM AMSTELKRING Museum Amstelkring Ons Lieve Heer op Solder 11 juni 20.30 uur Nanneke Schaap blokfluit en gamba Piëta Gardien - gamba Simon PJal - gamba en spinet werken van o.a. Marais, Ortiz. Frescobaldi, Morley. O Z. Voorburgwal 40. A dam tel. 020-246604 Eabiiel Sterk Klelnplastlek Hélène Grtgolra Schild, aquarellen 26/5 t/m 24/6 Galerie Willy Schoots Willemstr. 27 Eindhoven 040-449705 Kunst- en veilingzaal^ :t centrum j llrt llll ilfaj makelaars-veilinghouders »n inghoud roerende goederen regelmatig veilingen van kunst, antiek en inboe dels. voor onze clientele zoeken wij obtocten voor goed gehalte, verkoopcondities op aanvraag ook voor a< uw taxaties inzake verzekeringen, suc cessie tel. 070-244271 Nassau Diilenburgstraat 2 Den Haag Tot 2 juli chlrurgijnakamer 1636 pablo 16e eeuwse kraamkamer medische historie PICaSSO 02280-5540 DE ROZESGALERIE EXPOSEERT moi-gen P.O. 2 uur f/m 24 juni SCHILDERIJEN BART DE GRAAF rozengracht 75 nmsterdam open: dinsdag t/m vrijdag 13. 30-ld. 00 zaterdag II.00-17.30 10-18 juli actief videogebruik 19-25 juli videokunst Duitsland Bonnefantenmuseum Maastricht 043-19941 Open 10-17, za. zo. 14-17 Iceromisch museum CELADON UIT AZIË 12 mei t/m 2 Juli 1978 Gemeentelijk museum Het Princessehof Leeuwarden reestraat 17 amstardam tel: open donderdag t/m zaterdag 11-17uur IKONEN IN RELIËF Kasteel de Wijenburgh Echteld - Betuwe tot 17 Juni dl - za. 11-17 u. Turfmarkt 24, Leeuwarden Vanaf 16 juni méér ruimte, méér gast vrijheid, méér afwisseling. 16 juni t/m 13 augustus expositie 'Zeven in één klap' Oude kunst uit zeven musea in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland. Dagelijks 10-17uur, s zondags 13-17uur. GALERIE DE OUDE RIJN EXPOSEERT VAN 3 JUNI TOT 12 JUL11978 Etsen - litho's - kleurhoogdrukken - gemengde technieken - potloodtekeningen - olieverfschilderijen - foto's - wandkleden - beeldhouwwerken in reliëf en brons Geopend van woensdag tot en met zaterdag van 12.00-17.00 uur Oude Rijn 40 2312 GH Leiden-Telefoon 071-146330 Mevr. J. W. te Winkel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 23