wee levende legendes in één concert avoy-sessions: fraai akket heruitgaven 41 f Uit brieven van lezers ylan en Clapton in de Kuip Ji EN zz uit de jaren veertig en vijftig De voorstad groeit Abel Gholaerts Vergeten straal Mijn kleine oorlog Actie voor kindertehuis UE fERDAG 10 JUNI 1978 KUNST TROUW/KWARTET 21 Dylan door Geert Kistemaker ROTTERDAM Op vrijdag 23 juni aanstaande spelen Bob Dylan en Eric Clapton in het Feyenoordstadion in Rot terdam. Eric Clapton zal op verzoek van Dylan ook mee spelen tijdens diens optreden. Dit spectaculaire program ma, dat door soepel samen werken van de gemeente Rot terdam, Mojo Concerts en twee theateragenten tot stand kwam is ingepast in het Holland festival als laatste onderdeel van Rotterdam Folk 78. De carrière van Clapton begon in 1966. toen hij na een periode bij John Mayall (de peetvader van de blanke blues, ook wel het conservatorium voor popmusici genoemd) samen met Jack Bruce en Ginger Baker de „su- per'-groep Cream oprichtte. De groep maakte enkele zeer goede el pees. maar de muzikale inspiratie raakte snel opgebrand en in 1968 werd Cream weer ontbonden. Clap- - ton en Baker formeerden een nieuwe „super"-groep. Blind Faith. Steve Winwood van Traffic en Rick Grech van Family. De hoge eisen die het publiek aan de groep stelde, zetten hen al snel onder zware druk. Met name Clapton, van wie talloze fans in hun opperste verering beweerden dat hij God was, kon de last van dit aureool niet dragen, en raakte ver slaafd aan heroïne. Blind Faith viel al na vier maanden uit elkaar. Met zijn daarna geformeerde groep Derek and the Dominoes (waarin ook de inmiddels overleden Amerikaanse gitarist Duane Allman speelde) maakte Clapton de klassiek gewor den elpee „Layla", waarop intensieve en sterk uitstralende rock wordt ge speeld met prachtige door elkaar lo pende solo's van Allman en Clapton. In 1971 verdween Clapton plotseling uit de belangstelling. Hij volgde drie jaar lang een ontwenningskuur met behulp van acupunctuur. Zijn stijl veranderde hij bij zijn come-back. In plaats van de bijtende gitaarsolo's legde hij zich meer toe op de zang. Zijn gitaarspel werd subtieler en ver dween wat meer naar de achtergrond De bijnaam „Slowhand", die eerst ironisch was bedoeld, kenmerkt nu precies Clapton's spel: zogenaamde ..laid-back" muziek, die veel reggae- invloeden heeft. Haast neuriënde zang, geen aandacht opeisende solo's, maar rustgevende melodiën. Zo zal Clapton ook in Rotterdam te horen zijn. Hij zal vocaal worden bijgestaan door zangeres Marcy Levy. De carrière van Bob Dylan begon al in 1963. nadat het trio Peter. Paul and Mary een grote hit scoorde met zijn compositie „Blowin' in the Wind". De generatie van de beatniks mondde uit in de protest-generatie, en Bob Dylan werd de koning van dit genre (samen met koningin Joan Baez). De Animals en de Byrds vergrootten zijn faam nog met versies van zijn compo sities. In 1965 schokte Dylan zijn (folk)fans. toen hij zijn akoestische gitaar ver ving door een elektrische en met een band op ging treden. Maar hij won vele nieuwe fans en zijn 'Like a Rol ling Stone' werd een hit. Het dubbelalbum 'Blonde on Blonde' bleek grote invloed te hebben op de popmuziek, wegens de literaire tek sten en de vernieuwde muziek. Zijn werk werd nu alom gewaardeerd. Niet alleen jonge mensen, maar ook oude re kunstliefhebbers gaven hoog op van zijn werk. Voor het eerst werd het predikaat „Kunst" verbonden aan een stuk popmuziek. Zijn teksten werden op middelbare scholen be handeld, iedere zichzelf respecteren de popgroep nam op zijn minst één Dylannummer op het repertoire, en het aantal boeken dat over hem ver scheen was onvoorstelbaar. De popmuziek die daarvóór slechts entertainment was. werd voorname lijk door Dylan een nieuwe Culturele richting en ging defenitief de leiden de rol in de muziekstromingen over nemen. Dylan was intussen minder protest songs en meer persoonlijke teksten gaan zingen. Op het hoogtepunt van zijn roem, in 1966, verdween hij ech ter plotseling voor enige tijd uit de publiciteit na een ernstig motoronge luk. Meer uit behoefte aan bezinning en heroriëntatie, dan door de verwon dingen van het ongeluk, leidde hij een huiselijk bestaan en was hij wei nig actief op muzikaal gebied. De paar platen die hij in die tijd maakte laten een veranderde Dylan horen Zijn hese stem was veranderd in een donkere welluidende bariton en zijn muziek rustiek en soms met een reli gieuze ondertoon. Pas in 1971, tijdens het benefiet con cert voor Bangla Desh (waaraan ook Eric Clapton. George Harrison, Leon Russell en vele anderen meewerkten) bleek iets van het oude vuur in Dylan terug te komen. In november van dat jaar schreef hij zijn eerste protest song sinds tijden, over de Soledad- brother George Jackson. Na de film 'Pat Garrett and Billy the Kid*, waarvoor Dylan muziek schreef en waarin hij ook een rol vertolkt, begon de kwaliteit van zijn werk weer toe te nemen, uitmondend in Blood on the Tracks' een hoogtepunt in zijn tweede periode. Eind '75 reisde hij met een groot gezelschap prpminente muzikanten door Amerika onder de naam Rolling Thunder Revue. Onaangekondigd speelde het reizend circus in kleine theaters zeer spontaan en in goede creatieve verstandhouding de muziek van de medewerkenden. Dylan was daarin niet belangrijker dan de onbe kende bassist of de nooit succesvol geworden gitarist. In die tijd kwam ook zijn best verkochte elpee aller tijden Desire' uit. waarop bijdragen van de violiste Scarlet Rivera en zan geres Emmylou Harris. Het huwelijk met zijn vrouw Sarah liep uit op een scheiding, hetgeen allegorisch verwerkt werd in Dylans eerste eigen filmproduktie 'Renaldo and Clara'. Dylan bruist nu weer van activiteiten en zijn in februari in Japan begonnen wereldtournee blijkt een stevig rock en rollende zaak te zijn. Zijn plaats in het Rotterdam Folk Festival zal min der op grond van het feit zijn, dat hij eens begonnen is als 'folkie', dan van wege de unieke kans de soeverein van de popmuziek voor het eerst in Ne derland te kunnen zien optreden. Dat de ex-god van de gitaar hem daarbij ten dienste staat, zal het voor de 50.000 toeschouwers in het Feye noordstadion nog tot een groter feest maken. Eric Clapton d op idige ADVERTENTIE 'chten bus Rud Niemans iy was een typisch jazz- nlabel met het nu nostal- komple geurtje van de eerste naoorlogse jaren. Achter '42 door wijlen Herman insky begonnen merk zo in de slagschaduw .octopusachtige concerns ■™TCBS, RCA, een vertrou- tekkend soort beschei- aristocratie schuil, beves- door gedegen repertoire in toen al opmerkelijke jnekwaliteit (Rudy van er zegt de kenner wel het omstandig opgepoetste ma- 1 van Impulse. Blue Note, Mer- Prestige ontbrak Savoy, dat al 75 aan het fusiejazzlabel Arista door verkocht, waar producer torter prompt een serie van 37. is (incl. 23 dubbel-lps) samen- L Najaar '76 zag ik daarvan b.v 5. Tall Dexter" (Gordon), sessi- an '45-47 en de grappig getitelde .Brothers and Other Mothers" Getz. Cohn, Chaloff. Brew Moo- Allen Eager-saxofonades uit '46- bij King Karol op Times Squa- legenomen natuurlijk, maar pas igs werden de Savoy-sessions m geheten door de jazz-DJ's Illversum 3. >est wel oppassen voor doublu- laar ik kon toch niet om de rkomst heen van „Bird/The Makes", 30 van de fraaiste stu- inamen die Charlie. Parker zo 1 september '44 en maart '49 Savoy maakte. Stukken als lados", ..Parker's Mood", „Mar- ke" verschenen, kort na zijn in '55 op memorial-lps. bekend un hoezen met de saxofoonkof- nieke gedenkschijven met kor- hiwe en originele takes. Uit fe- en maart '49 stamt dan ..Bird Roost de Broadwayclub waar 1st speelde met Kenny Dorham. lackson en voorts de lp „Enco- waarvan details mij oritbreken. Uend bij deze en vrijwel alle albums is de zorgvuldige re- t de informatieve hoesteksten. Ikt chronologische volgorde en pnaals de uit veel hedendaag- chniek naar boven gepeurde ivekwaüteit, monoraal vanzelf- end irt Californië hoescliché's prijken in een so- iwart-wit folder, die u ter bepa- ran uw keuze kunt aanvragen, heidenheid genoeg: Cannonball fley. Don Byas, Coltrane <2x), Eckstines band. Dexter Gordon «dell Gray. Milt Jackson met Bird en drie albums. Howard het Red Norvo Trio (met Tal Farlow), Art Pepper en n Big Joe Turner. Ik beperk Har tot wat dubbel-lps. want «hullen de echte krenten. Er lic> zijn voorts nog maar een zestal verza melplaten. waarvan ik vooral „the changing face of Harlem" en ..Black California" wil noemen. Laatstge noemde bevat telkens vier opnamen van o.a. Harold Land (tenor. '49). Art Pepper (alt. *52). Hampton Hawes (pi ano. '52). bluesvocaliste Helen Humes C50) en de met klaterend Kentonko- per en roestvrijstalen saxen hoppen de band van drummer Roy Porter (begin '49). waarin de piepjonge Eric Dolphy meeblies. En dan zijn er nog enkele takes van altist Sonny Criss uit '47 en van gitarist-comedian Slim Gaillard ('45). Het relsgidsende ver haal van Pat Williard op de klaphoes heeft een duizelingwekkende compi latie van feiten, artiesten, clubs en hun doen en laten, waaruit vooral duidelijk wordt hoe zwarte musici de in LA en San Diego achterlijke apart- heids-regels te lijf gingen. Saillante plaatvoorbeelden maken duidelijk, hoezeer Dizzy en Bird, toen die een maal Westwaarts togen, een rough- and-ready jazzclan aantroffen, waar mee dag en nacht kon worden ge jamd. Vibrafonist Milt Jackson. Deagan-vi- bes. slow vibrato, maakte januari '56 met tenorist Lucky Thompson en een ritmesectie met Kenny Clarke (drums) en Hank Jones, piano, opna men die onder de titel ..Second Natu re" werden uitgebracht. Jackson knelde het MJQ-smoking al drie ja ren, maar muzikale zijsprongen als dezq laten de échte „Bags" horen met boordje-los-jazz naar het beproefd ge bleken model van de Opus de jazz sessie, die er in oktober '55 ook op Savoy aan vooraf ging. Mooie mu ziek met veel langzame nummers en ook een enkel kruidje-roer-me-niet er tussen door („Lover".) Lucky Thomp son, hier 32 jaar oud, met rusten-loos improviseren a la Don Byas prikt regelmatig door de wat lome gezapig heid heen. die zich over de hier wat ruim toegemeten vier plaatkanten steeds nadrukkelijker gaat manifes teren. Maar toch wel een feestje. De dubbel-lp „DeeGee Days" van Dizzy Gillespie valt bar tegen, is voor namelijk interessant ter opvulling van een mogelijk hiaat in een Dizzy- kollektie. Het voor de trompettist kenmerkende vuurwerk ontbreekt.- De hoes-literatuur maakt duidelijk, dat DeeGee een met vriend Dave Usher in de begin vijftiger jaren be gonnen eigen platenmaatschappij was, dat als tussenhaven fungeerde in afwachting van betere tijden. De bop-hausse was net voorbij en Gilles pie voelde zich door de grote platen bazen nogal commercieel uitgebuit. Maar ja, toch moest nogal dubieus repertoire met Eckstine-imiterende, derderangs vocalisten het merkje aan redelijke omzetten helpen. Hetgeen op de korte duur maart '51 tot juli '52 mislukte. Daarna belandde Gil lespie via enige Parijse triomfen op Voque bij de merken van Norman Granz, wat een paar jaar verder zo'n knaller als „Have trumpet, will exci te" op Verve opleverde. Voorbijgaand maar niet achteloos aan de lp „A-A" uit november 56 met doortimmerde hardbop-nostal- gie van het Jazzmessengers-duo Lee Morgan (trompet) Hank Mobley (tenor) met het ritmeteam Hank Jo- nes-Doug Watkins-Art Taylor signa leer ik met nadruk de dubbelaar „Mr. B. and the band" als dé uitschieter. Het gaat hier om 32 opnamen uit de catalogus van het merk „National" uit '45-47, op 4 instrumentals na orke straties, en verdwaalde soli van Gene Ammons, Dexter Oordon, Fats Na varro e.a. rond leider-trombonist-zan- ger Billy Eckstine, het zwarte sex- symbool van alle ghetto-meisjes. Nou zingen kon mr B maar belangrijker in deze context is diens affiniteit tot de jazz. getuige dit orkest, een broed plaats en springplank tegelijk voor aankomende boppers. Ook de revolu tionaire leiders Di2*y, Parker, Davis telde het. zij het niet alle tegelijker tijd, in zijn gelederen. Veel goede zang van Eckstine dus, al moet er zonder opnamemikrofoons en studios meer onversneden moderne jazz uit zijn losgebarsten. „National" sneed zijn platen zo ongeveer uit voorge vormd beton, waar blijkens deze reis sues nog heel wat aan te versieren viel. Het is duidelijk, dat vele van de 37 Savoyers warm kunnen worden aanbevolen. U, lezer, vindt nu in iedere boekhandel de vier vroege meester werken van Louis Paul Boon tot een degelijk, mooi boekvan 800 bladzijden verenigd: De voorstad groeit, Abel Gholaerts, Vergeten straat en Mijn kleine oorlog. Lees ze. Koop Het vroege werk voor f49,-. U,nu. Querido van Singel 262 Uw boekverkoper heeft ook Salamanders AMERSFOORT De Amersfoortse actiegroep '71, een interkerkelijke jongerengroep, die oorspronkelijk is voortgekomen uit de hervormde wijkgemeente De Burg. gaat dit jaar voor de eerste keer een actie op inter nationaal niveau houden. De groep heeft de bouw van een kindertehuis op West Irian geadopteerd. Dat laat ste is een project van Terres des Hommes. De groep heeft voor dit doel de op brengst van de inmiddels traditioneel geworden „rommelmarkt" bestemd. De gelden die deze rommelmarkt op brengt, werden in voorgaande jaren bestemd voor projecten in Amers foort en omgeving, maar de actie voerders hebben dit jaar overwogen dat wat wij hier „nood" noemen nog luxe is vergeleken met de toestanden die men in de derde wereld aantreft. Vandaar dat de markt thans ten dien ste van West Irian draait. De rommel markt wordt zaterdag a s. gehouden op het Euterpeplein in Amersfoort, en duurt van acht uur 's morgens tot vijf uur 's middags Landverrader De open brief van Kees Tinga aan n eneer Van Agt (Podiun 2 juni) deed mij deugd. Dienstweigeraars (gewe tensbezwaarden) beschouw ik nees tal als figuren die het oorlogspro- bleen voor zichzelf n enen op te los sen. Daarbij wordt dan geen rekening gehouden n et het feit dat de n oder- ne oorlog geen onderscheid maakt tussen con ballanten en non-con bal- lanten. K. Tinga gaat gelukkig verder en ik n een dat de titel landverrader eerder op Van Agt dan op Tinga slaat, want de Navo-bewapeningsstrategie levert ons land regelrecht uit aan M agere Hein Amsterdam Dirk Veenstra Landverraders (2) Van de gewetenskreet van Kees Tin ga in Trouw van 2 juni nam ik met even diepe bewondering als ontroe ring kennis Goddank zijn er in ons land nog kerels met ruggegraat. die zelfstandig denken en zich niet laten opslokken in een grauwe zich aan de bestaande structuren conformerende eenheid. Dat is het ook wat mij zo tegenstaat in de kerk de uitzonde ringen zijn er gelukkig ook dat deze de mensen naar de mond praat, de vigerende wanorde aanvaardt en zelfs verdedigt, zij het door erover te zwijgen. Mondiaal denken, wat de Schrift voorstaat, is toch voor chris tenen vanzelfsprekend en opdracht? En ook kritisch en onbevreesd getui gen van een ander rijk dan het onze. Ik moet eerlijk zeggen, dat ik van de christenen, die niet bewogen zijn over de nood van en het onrecht in de wereld, niets begrijp. Niets van een gezapige, introverte onkritische kerk. Zeist G. J. Uitman Landverraders (3) Wat beweegt de christen-pacifist en theoloog Kees Tinga via uw blad van 2 Juni J.l. zijn „open brief" van pre mier Van Agt te beginnen met „bes te" en te besluiten met „vriendelijke groeten", terwijl de inhoud van de brief daarmee perfect in tegenspraak is? Een paar punten ter illustratie: a. schandelijke uitbuiting van de lan den van de derde wereld; b. maat schappelijke verloedering van velen in onze samenleving; c. bedreiging van onze vrijheid, welvaart en sociale voorzieningen. Het zijn de bekende „kreten" die het politieke jargon van bepaalde groeperingen kenmerken, en enig „ideaal" schijnt te zijn de huidige samenleving om'te turnen onder het motto „weg met ons". Is het zo'n wonder dat zij, die de in ons vaderland verkregen waarden wél verdedigenswaard vinden, zoals het CDA, zeggen tot degenen, die zulks ontkennen: „Waarom blijft u dan hier?". Dan hoeft u niet meer mee te helpen en u in te zetten dit „waarde loze" vaderland te verdedigen. Meppen J. Zwfjnenberg Landverraders (4) Van harte wil ik onderschrijven wat Kees Tinga schreef in Trouw van 2 juni. Wat een sterk stuk aan het adres van premier Van Agt. Laten we hopen dat het de premier de ogen opent na zijn onmenselijke opmerkingen over de dienstweigeraars. Dit schrijft ie mand die evenals Kees Tinga gelooft in het Koninkrijk Gods en mede be wogen is omtrent het lot van de lan den van de derde wereld Leiderdorp T&. J. Bakker-KIoos Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden). De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover ot over het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde ren. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859. Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld Foto Het z.g. corruptie-proces tegen enkele Amsterdamse politie-agenten heeft veel publiciteit gekregen. Begrijpe lijk, en noodzakelijk. Publiciteit over zaken, die zo belangrijk zijn in onze samenleving, kan node gemist wor den. Belangrijk is daarbij dat ver dachten in perspublikaties be schermd worden, door slechts de eer ste letter van de achternaam te ver melden. Hierbij wordt bijgedragen aan hun privacy en bescherming. Tot onze verbazing blijken echter bij dit proces éénmof meer foto's te zijn ge nomen; foto's ook waar verdachten zij het niet herkenbaar op voorko men. Dit lijkt ons onjuist, en ook in tegenspraak met de regel, dat nim mer foto's van rechtszittingen wor den gepubliceerd. Wij zijn van me ning. dat de foto in uw blad een precedent zal scheppen, en voorzien in de nabije toekomst meer te publi ceren foto's van verdachten in rechts zalen. Dit lijkt ons inbreuk te maken op de privacy en de bescherming van verdachten c.q. nog niet door de rech ter veroordeelde personen. Wij willen hiertegen dan ook ernstig bezwaar maken. Amsterdam Team van de reclasseringsafdeling Leger des Heils F. G. C. M. van Don (maatschappelijk werker) W. W. Lobbes (maatschappelijk werker) Kolwezi Het is verbazingwekkend hoe weinig reacties er in deze krant gekomen zijn op het koloniale optreden van Frank rijk in Zaire. Blijkbaar mag Frankrijk wel in Zaire doen wat Cuba in alle toonaarden verweten wordt ten aan zien van Angola en Ethiopië! Het is duidelijk dat de zogenaaihde evacua tie van blanken uit Kolwezi niets anders was dan een camouflage voor ouderwets koloniaal optreden t.b.v. de westerse belangen in een straat arm Afrikaans land. Door de despoot Moboetoe in het zadel te houden ten koste van het volk van Zaire zelf. blijken Frankrijk en de VS weer eens op het verkeerde paard te wedden De door hen zo beschimpte Russische invloed wordt daarmee immers van zelf opgeroepen. De door hun eigen of door westerse macht uitgebuite Afri kaanse volken zullen op den duur met Russische wapens hun door het Westen bewapende overheersers ten val brengen. Het resultaat van dit alles zal voor het Westen nog veel slechter zijn dan verlies van de econo mische en politieke belangen die nu verdedigd worden. De bloedbaden en schendingen van de mensenrechten zullen doorgaan, en na een lange peri ode van strijd en ellende zullen linkse dictaturen de rechtse opvolgen. Dit alles kan mogelijk voorkómen wor den als de westerse landen hun steun aan dictaturen als in Zaïre, Rhodesiê en Zuid-Afrika beëindigen en tot wer kelijke steun aan de (nu nog) gema tigde bevrijdingsbewegingen over gaan. Den Haag mr M. C. Kroon Kind en seks De opmerking, gedaan door prof. dr J. W. van Hulst zie de krant van 20 mei dat het schoolkind seksueel wordt bedreigd, zodra hei zelf kan bepalen met wie het een seksueel contact zal opnemen, doet wel erg vreemd aan. Immers is van nature het kind tot seks geneigd en wil het helemaal niet daartegen worden be schermd. De tegenzin, die bij sommi ge kinderen tegen seks bestaat, is hem bijgebracht en is dus tegenna tuurlijk. Het probleem is echter, dat de maatschappij er belang bij heeft dat kinderen in hun seksuele vrijheid worden beknot, omdat ze anders niet zouden willen trouwen. Het huwelijk is voor de samenleving noodzakelijk, omdat kinderen verzorgd moeten worden, aangezien ze anders al gauw zouden verkommeren, sterven of ver wilderen en voor hun leven vechten en daardoor zou de maatschappij in gevaar komen en wellicht zelfs ten onder gaan. Vandaar de angst van de mensen voor seksualiteit, daar kinde ren eigenlijk potentiële bedreigers zijn van de samenleving. Het is dus niet zo dat seksualiteit een bedrei ging is voor het kind, maar kinderlij ke seksualiteit is een bedreiging voor onze samenleving. Den Haag W. L. Dekker Lance-raket In de week dat de kerken opriepen tot voorbede voor de ontwapening en het IKV demonstreerde tegen de gruwe lijke kernwapens, overrompelde de regering Kamer en volk met de beslis sing de Lance-raket nucleair te ma ken. Een wrang blijk van de ver vreemding tussen „christelijke" poli tiek en de kerken. Een trieste misken ning van het signaal dat zoveel Ne derlanders gaven met hun handteke ning in de actie „stop de neutronen bom." Op de laatstgehouden partij raad (27 mei) van de Evangelische Progressieve Volkspartij is hier lang durig en bewogen over gesproken. Er heerste ontsteltenis. Onze regering voert de kernbewapening op in plaats van deze terug te dringen. Mensen voelen zich ontredderd, bevangen door een gevoel van machteloosheid. Demonstraties, handtekeningenac ties niets helpt. De regering doet maar. Pal daarna weer vijf jaar lang 3% hogere uitgaven voor wapentuig! En het parlement slikt braaf. Het CDA voorop Nota bene in een kwes tie van leven of dood zoals deze per verse kernbewapening. Wie interesse mocht hebben in de resolutie van de EPV kan deze aanvragen op Postbus 304 te Papendrecht. Papendrecht da. K. van der Sluij

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 21