Een rechtvaardige samenleving, maar wie zal dat betalen Plan van Koliek voor heilige plaatsen Het rommelt in vrijgemaakte kerken Kerken in DDR tegen schietonderwijs 'Maatschappelijk werkers zijn te zwaar belast' Ook internationaal groeit interesse in de bijbel Franse lutheranen tegen avondmaal thuis via tv Onderzoek naar handel in kunst uit derde wereld VANDAAG WOENSDAG 7 JUNI 1978 KERK TROUW/KWARTET door ALDERT SCHIPPER WITTIKON Volgend Jaar houdt de afdeling kerk en samen leving van de wereldraad van kerken een wereldconferentie over: geloof, wetenschap en de toekomst. Deze conferentie wordt waarschijnlijk een hoogtepunt in het oecumenisch denken over de gewichtige samenlevingsvragen, een denken wat sinds de jaren twintig in de oecumenische beweging een belangrijke plaats innam. Het punt waar het in de wereldconfe rentie om zal draaien, is het zoeken van een rechtvaardige, op brede in spraak gerichte en houdbare samen leving. in het oecumenisch jargon sa mengevat in de letters JPSS iJust Participatory and Sustainable Socie ty). Deze JPSS is een samenlevingsi- deaal dat gekenmerkt zal worden door de gerechtigheid waar de bijbel over spreekt. Bovendien zal deze door brede zeggingsschap de mens in staat stellen zich als beelddrager Gods vol ledig te ontplooien. De JPSS zal ten slotte zo zijn ingericht dat het beslag Prof. dr B. Goudzwaard op de (schaarse) hulpbronnen die de mens als rentmeester onder zijn be heer heeft, zo gering is dat de mens niet potverteert. Het visioen van de JPSS is prachtig en aantrekkelijk, maar kan het wel economisch? Ook over deze vraag hebben verschillende economen zich sceptisch geuit en daarom hebben de mensen van de wereldraad deze week een groepje van zeventwintig econo men en theologen bij elkaar gehaald om over deze kwestie te spreken in het Zwitserse Wittikon bij Zürich. Onder de deelnemers zijn de bekende Indiase econoom prof. S. L. Parmar, de Nederlanders Jan Pronk en Bob Goudswaard, en de beroemde eco noom Dragoslav Avramovic die een belangrijke rol speelt in de onafhan kelijke commissie inzake ontwikke- lingsvragen in Genève. De oecumenische beweging heeft zich na de eerste wereldoorlog en na 1948. toen de echte wereldraad werd opgericht, intensief bezig gehouden met het zoeken naar een christelijk verantwoorde weg in het rijk van de economische ideologiën. Dat leidde in de jaren vijftig tot de ontwikkeling van de gedachten over de verant woorde maatschappij. Hier ging het om de ethische normen voornamelijk voor de zich industrialiserende sa menleving. In het eind van de jaren zestig ontstond een beeld van de ont wikkelingslanden. Inzake het ver schil tussen arme en rijke landen en hoe dat verschil overbrugt kon wor den. kwamen belangrijke impulsen niet leidt tot nog meer onderdruk king en of zij eigenlijk op den duur wel mogelijk is. gezien de schaarste aan hulpbronnen. Bij het begin van de kleine bijeen komst deze week stelde de Indiase econoom C. I. Itty. de directeur van de commissie van de kerken inzake ontwikkeling (CCPD) de zaken scherp door de vraag op te werpen: ..We worden steeds gevoeliger in de wereld voor processen in de samenle ving. waar mensen geen inspraak bij hebben, die onrechtvaardig zijn. Als die een te groot beslag leggen op de hulpbronnen, zijn onze ethische ge dachten hierbij een illusie?" Lange lijst Drs Pronk uit de conferenties van de wereldraad die in 1966 en 1970 georganiseerd werden. Illusie? Intussen is er in de afgelopen jaren in vele opzichten het nodige veranderd, hoewel bepaalde ontwikkelingen, waarop men had gehoopt, uitgeble ven zijn. Zo is de kloof tussen arm en rijk niet smaller geworden. In het westen is tegen ieders verwachting in een diepe economische crisis ont staan. waar de derde wereld ook hef tig onder lijdt. En op dit moment ontbreekt het de oecumenische bewe ging aan economische modellen die zij de wereld kan voorhouden. In de derde wereld is frustratie en sommige landen zijn bankroet. Meer dan ooit is duidelijk dat de groei haar grenzen heeft en het is steeds meer de vraag, of voortgaande economische groei Zijn landgenoot Algregorios, de hui dige Syrische Orthodoxe Metropoliet van Delhi, legde de deelnemers een lange lijst van vragen voor. Hij noem de het een fout dat de christelijke kerk in het verleden onvoldoende aangegeven heeft dat de mens ook in staat is het goede te kiezen, alhoewel het kwaad wel zal blijven. Maar daar de mens niet uitsluitend uit egoisme handelt, kan hij geholpen worden een samenleving op te bouwen die wat meer lijkt op het Koninkrijk Gods. Hij citeerde uit Paulus, brief aan de Efezieërs, waarin de apostel zegt dat de dief kan leren te werken, zodat hij aan anderen kan geven. Het kwaad kan worden bestreden en het goede kan worden bevorderd. Als voorbeeld noemde de Indiase theoloog landen als China en Cuba. Hij vroeg tenslot te om het bedenken van een econo misch model waarin de besluitvor ming zal zijn gedecentraliseerd, waar in de mensen heropgevoed kunnen worden en daardoor gewapend tegen egoisme en chauvinisme toch zoveel mogelijk culturele, opvoedkundige en goedsdienstige keuzevrijheid zou den overhouden. In het model moet onevenwichtigheid worden gecorri geerd, moet de waardigheid van de mens in acht genomen worden en moet de leefomgeving worden in stand gehouden. Paus Paulus in gesprek met Giuseppe Roncalli, de 84-jarige broer van de vorige paus (Joannes XXIU). Zij ontmoetten elkaar tijdens een herdenking in het Vaticaan, omdat het vijftien jaar geleden was, dat paus Joannes stierf. OOST-BERLIJN (DPA) De protestantse kerken in Oost- Duitsland hebben bij de regering protest aangetekend tegen verdere uitbreiding van het militair onderwijs op de scholen. JERUZALEM Burgemeester Teddy Koliek van Jeruzalem heeft de christenen aangeboden, hun heilige plaatsen eenzelfde status te geven als ambassades. In een vraaggesprek met een Frans Joods weekblad zei hij. dat zelfs het Vaticaan niet meer spreekt over Internationalisatie van Jeruzalem, maar meer over het be houd van de status van de heilige Plaatsen onder InternaUonale waar- orgen. ROME Het Vaticaan heeft offici eel bekendgemaakt, nooit toestem ming te hebben gegeven voor niet- Van onze Haagse redacUe DEN HAAG De maatschappelijk werkers in de voogdij en de gezins voogdij kunnen niet op verantwoorde wijze hulp verlenen, omdat zij te veel kinderen moeten begeleiden. Dit schrijft het landelijk actiecomité Caseload-verlaging in een brief aan staatssecretaris Haars van Justitie. Het comité dringt er bij de bewinds vrouw op aan de norm van 43 kinde ren per maatschappelijk werker in de gezinsvoogdij te verlagen tot 33. Voor de voogdij-instellingen zou deze norm moeten worden teruggebracht wan 38 tot 30. De verlaging zou uiter lijk 1980 moeten zijn verwezenlijkt Het comité wijst erop. dat het minis terie van Justitie twee Jaar geleden de noodzaak van deze normverlaglng onderkende. Sindsdien is er echter niets gebeurd. Het aantal kinderen dat onder toezicht van de voogdij instellingen staat bedroeg eind vorig jaar 22.562. Volgende week donderdag houdt het comité in Den Haag een manifestatie om aandacht voor de problemen ln de voogdij te vragen sacramentele godsdienstige huwe lijksvieringen, ook niet voor experi menten ln die richting. In verschillen de landen wordt geëxperimenteerd met dergelijke huwelijksdiensten voor minder kerkelijk gebonden ker kleden. die wel iets godsdienstigs wil len op hun trouwdag, maar zich niet toe voelen aan een sacramentele inze gening van hun h uwelijk. HANNOVER De leiding van de evangelische kerk in Oldenburg heeft de dominees gewaarschuwd tegen de activiteiten van de sekte Unified Fa mily van de Koreaan Moon. De sekte leden proberen zich vooral in kerke lijke jeugdgroepen in te dringen, waarbij zij angstvallig verzwijgen dat zij tot de Unified Family behoren. Van leder lid wordt verwacht, dat hij per maand minstens een nieuw lid voor de sekte wint, aldus een speciale brochure van de Oldenburger kerklei ding. WEST-BERLIJN De synode van de evangelische kerk van West-Ber- lijn moet eind deze maand beslissen over een drastisch bezuinigingsplan. Hoofdzakelijk door inkrimping van het aantal mensen, dat in dienst van de kerk staat, wil men 17 miljoen mark per jaar besparen. Op de ach tergrond van de financiële crisis staat, dat het aantal kerkleden in acht jaar teruggelopen is van ander half miljoen tot minder dan 1.2 miljoen. UTRECHT - Op initiatief van de pastorale raad van het r.k. aartsbis dom Utrecht komt er een uitvoerige brochure over Zuid-Afrika en de r.k. ker in dat land. Op 1 september zal de brochure aan kardinaal Willebrands worden aangeboden. DEN HAAG Mevrouw M. A. M. Klompé heeft als voorzitter van de Nederlandse commissie Justitia et Pax de Filippijnse president Marcos om de vrijlating gevraagd van zes Philippijnen. die gevangen zitten sinds zij 9 april meededen aan ewen vreedzame demonstratie tegen cor ruptie bij de verkiezingen. In de meeste landen krijgt men daarvoor hooguit een boete, aldus mevrouw Klompé. Bij voetbalfinale bidden in kerken Van een onzer verslaggevers AMERSFOORT Op zondag 25 juni vindt in Buenos Aires de finale plaats van het wereldkam pioenschap voetbal. In verband daarmee heeft de raad van ker ken gevraagd, tijdens de kerk diensten die zondag te bidden voor de vervolgden in Argen tinië. STUTTGART (EPD) De voorzitter van de wereldbond van bijbelgenoot schappen, de Amerikaan Oswald Hoffmann, verwacht, dat de doorwer king van de bijbel tot de „opwinden de gebeurtenissen" van de komende twintig jaar zal behoren. Juist onder totaal buitenkerkelijke mensen groeit de belangstelling in het boek der boeken, zei Hoffmann in een ge sprek met vertegenwoordigers van de Duitse bijbelgenootschappen. Als voorbeeld noemde hij Japan, waar het aantal „bijbellezers" thans tien maal zo groot is, als het aantal chris tenen. Ook op de jaarvergadering van het Nederlands Bijbelgenootschap, za terdag in Utrecht, werd deze toene mende aandacht voor de bijbel onder niet-christenen gesignaleerd. In een onderhoud met ëe staatssecre taris voor kerkelijke zaken, Hans Sei- gewasser, hebben afgevaardigden van de kerken gezegd, dat zij dit militair onderricht ongerijmd achten op een tijdstip, waarop overal over ontwapening en ontspanning gespro ken wordt. Seigewasser hoorde de bezwaren aan, STRAATSBURG (EPD) Het natio naal comité van de lutherse kerken in Frankrijk heeft zich uitgesproken te gen het uitnodigen van de kijkers tijdens een tv-kerkdienst om deel te nemen aan de avondmaalsviering. De suggestie is gedaan, dat de domi nee tijdens een avondmaalsviering via de tv de kijkers thuis zou vragen, brood te breken en wijn te drinken. Het nationaal comité gelooft niet, dat er sprake kan zijn van een echte gemeenschap tussen de kijkers en de avondmaal vierende gemeente en op die gemeenschap komt het bij de viering van het avondmaal aan. Het idee was vooral geopperd met het oog op bejaarden, zieken en andere mensen voor wie het niet mogelijk is naar de kerk te gaan. Maar het comi té vindt het veel beter, dat de domi nees deze mensen zelf opzoeken en zo met hen avondmaal vieren. Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM' DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4. Rotterdam Tel. 010-115588 (Red.) Schiedamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv.) DEN HAAGTEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030. door A J. Klei Het rommelt in de vrijgemaakte gereformeerde kerken binnen verband. Er duikt her en der verschil van mening op en de vrijgemaakten zijn er de mensen niet naar. om toegeeflijk vast te stellen, dat ze blijkbaar niet overal gelijk over denken. Integendeel, ze nemen zoiets erg hoog op. er wordt al geroepen om „een nieuwe reformatie" en in de discussies wordt al gesproken over de dreiging van een nieuwe scheuring. De vrijgemaakte gereformeerde kerken zijn hun afzonderlijk bestaan begonnen in 1944 als gevolg van een. uitgerekend in het donkerste oorlogsjaar uitgevochten conflict in de (wat ik maar weer noem) „gewone" gereformeerde kerken. Het waarom en hoe van deze kerkstrijd laat ik nu schieten. In 1967 vond een scheuring plaats binnen de vrijgemaakte kerken vanwege een verschil in kerkopvatting. Dit heeft er toe geleid, dat we er sindsdien vrijgemaakte kerken binnen verbapd en vrijgemaakte kerken buiten verband op na houden. In de „gewone" gereformeerde kerken hebben ze na 1944 de boel bij elkaar weten te houden. Niet dat het daar allemaal koekoek één zang is. het lijkt er niet op. maar ze zijn doodsbenauwd vooreen nieuwe scheuring en liever dan een breuk te riskeren, laten ze „allerlei wind van leer toe Aldus gaan de gereformeerde kerken met de dag meer op de hervormde kerk lijken, waarmee ze dan ook „samen op weg" zijn. Maar nu de meningsverschillen in de vrijgemaakte kerken binnen verband Deze groeperen zich min of meer rondom een door de Kamper hoogleraar J. Kamphuis geschreven brochure, waarin deze zich heftig keert tegen gemengde jeugdverenigingen (d.w.z. van meisjes en jongens samen), welke in de vrijgemaakte kerken inmiddels recht van bestaan hebben gekregen. Professor Kamphuis oordeelt dat aldus de studievereniging omgeturnd wordt tot bijbelclub en datje op die manier het door professor K. Schilder bestreden biblicisme in huis haalt. Een visie, waartegen zijn Kamper collega dr. J. Douma uitvoerig bedenkingen uit ln het weekblad De Reformatie. In het debat over en rondom de brochure van de heer Kamphuis komen andere dingen naar voren, waarover in de binnenverbandse vrijgemaakte kerken uiteenlopend wordt gedacht: het vrouwenkiesrécht in de kerk, het al dan niet noodzakelijk zijn van een eigen nieuwe psalmberijming en de verhouding tot leden van andere kerken, bij voorbeeld bij verkiezingen (mogen niet-vrijgemaakten meedoen in het GPV). Onlangs nam het vrijgemaakte Nederlands Dagblad de volgende ingezonden brief van de heer S. Vogel te Groningen op (n.b. vrijgemaakten dulden hun kerken nooit als „vrijgemaakt" aan. ze hebben hef over ..onze" of „de" gereformeerde kerken): „Wat moeten wij dankbaar zijn dat de discussie over de koers van de gereformeerde kerken weer loskomt. Want wij gaan de verkeerde kant op! Het is een zegen dat de geesten nu duidelijk openbaar worden. Gelukkig hebben wij nog voorgangers zoals prof. J. Kamphuis en ds. D van Dijk. wier bazuin geen onzeker geluid laat 't/i horei Zij laten duidelijk zien dat het in onze kerken misgaat. Ik hoef daar niots aan toe te voegen, zij tonen helder aan. dat onze kerken bezig zijn het rechte gereformeerde spoor te verlaten. De schriftuurlijke gedachten vertolkt in onze gereformeerde Belijdenis worden alom losgelaten. Deze geest is onder ons bezig zijn duizenden te verslaan, want het blijft niet beperkt tot de Jongèlingsbond. Er ontstaan steeds meer zgn. „bijbelclubs" en ..bijbelkringen". Aan de bijbel hebben wij niet genoeg zonder onze gereformeerde Belijdenis. Gelukkig gaat men zich weer afvragen of wij niet aan een nieuwe reformatie toe zijn. Het eerste vuur is uitgeblust. In de tijd van de Vrijmaking is ons al gezegd dat het na twee generaties weer aan reformatie toe is. Van 1905 tot 1944, dat was nog geen 40 jaar. Wij zijn nu weer bijna 40 jaar verder. Wij hopen dat prof. Kamphuis de kracht ontvangt om door te zetten. Het verderf sluipt ongemerkt voort. Ik troost mij met de gedachte dat er ook ketterijen onder ons moeten zijn opdat degenen die oprecht zijn openbaar mogen worden (1 Kor. 1119), en dat er altijd een kerk zal zijn, hoewel zij soms een tijdlang zeer klein en als tot niet schijnt gekomen te zijn in de ogen der mensen." Niet iedere lezer van het Nederlands Dagblad was gelukkig met de plaatsing van deze brief. De redactie van deze krant heeft zich in een commentaar o m. als volgt verweerd: ..De voornaamste reden was ongerustheid over wat er ondergronds broeide binnen de Gereformeerde kerken Wij kunnen wel blij over de ontvangen zegeningen in eigen kring en in relatie tot het buitenland synode houden, maar als ons intussen die ondergrondse onrust ontgaat, is een onverwachtse explosie niet ondenkbaar. We baseren dit niet uitsluitend op het ingezonden van Prof. J. Kamphuis de heer Vogel, maar ook op tal van andere kritische brieven die het ND van leden van Gereformeerde kerken ontvangt. Daarnaast hebben ons. na de verschijning van de brochure over een nieuwe Jongensbond. ook reacties van omgekeerde strekking bereikt: grote bezorgdheid dat die kwestie zich zou ontwikkelen tot een splijtzwam in de kerken die zelfs op een scheuring zou kunnen uitlopen Ons oogmerk was door de reacties die het geplaatste ingezonden zou losmaken, positief op onze toestand in te werken. Een gevoelen als leeft bij de heer Vogel (en ook bij anderen, want er zijn na ingezonden X nóg twee bijvalsbetuigingen binnengekomen), kan een ziekte worden die het leven van de Gereformeerde kerken bedreigt. De publikatie van dat ingezonden heeft gewerkt als een injectie met het virus van die ziekte." Tot zover uit het commentaar in het Nederlands Dagblad. Men mag hopen dat de toegediende injectie tot genezing leidt, maar gelet de historie van het strikte gereformeerdendom zie ik er een nieuwe scheuring in. Maar die zal dan wel weer verkocht worden als genézing van de (vrijgemaakte) kerk. met voorbijzien van het feit dat we op dit ondermaanse nooit een ware, zuivere kerk overeind zullen kunnen houden. maar gaf geen enkele aanduiding, dat de regeringsplannen gewijzigd zou den kunnen worden. Het militair on derricht zou met ingang van het nieu we schooljaar worden ingevoerd. Het omvat onder meer schieten met een geweer van klein kaliber en voorbe reidende militaire oefeningen. De leiding van de evangelische ker ken in Oost-Duitsland zal nog deze maand een officiële verklaring over het militair onderricht uitgeven. Van onze parlementsredactie DEN HAAG De Tweede Kamer vindt, dat dat ongebreidelde en onge controleerde handel in kunstvoorwer pen uit Derde Wereldlanden moet worden tegengegaan. Met ruime steun werd gisteren een motie van de CPN aangenomen, waarin de rege ring wordt gevraagd een onderzoek in te stellen naar de huidige omvang van deze handel. Ook moet worden nagegaan wat de landen van her komst zijn. De SGP-fractie stemden tegen de motie, alsook vier VVD-ers die vin den. dat dit betutteling is. Volgens de motie zou de regering, zo mogelijk in overleg met de betrokken landen, maatregelen moeten treffen om on verantwoorde import van kunstvoor werpen onmogelijk te maken. DE POES EN DE DEUR Eén van mijn vrienden woont in ee plaatsje op zo'n dertig kilometer afstand. We praten van tijd tot tijd met elkaar over van alles, over boeken en toestanden. Alleen dati geeft ons uitvoerige stof. Want van boeken te maken mag geen einde zijn. erover praten is helemaal eindeloos. Elkaar herkennen in waardering en verwerping van bepaalde boeken geeft een band. E af en toe ook een ingrijpend dispuii Maar ook de verhalen van het gewc leven ontbreken er niet in. Zo vertelde hij mij hoe we er op kwamen weet ik niet meer van zi poes en zijn hond. Hij zei: „Kijk, wi wonen meestal in een soort tuinkamer. Van tijd tot tijd moetd poes naar buiten. In een schuurtje heeft zij iets te scharrelen en daarvoor moet zij dan naar buiten Maar telkens weer werd ze door po vrees bevangen: hoe kom ik veilig door de deur heen? Al eens eerder li nl. haar staart tussen deur en dorpi beklemd geraakt. Maar, zei mijn vriend, nu heeft ze daar zelf iets op gevonden. Ze is goeie maagjes met onze hond. Samen slapen ze in één mand en 's morgens mag zij zijn og schoon likken. Ja, zo gaat dat in de dierenwereld. Als ze nu naar buiten wil, gaat ze voor de deur staan, laat zich even horen en dan komt de hoi en die duwt met z'n snuit de deur open en houdt die zo lang geopend totdat de poes met staart en al bult is. Zo is dat geregeld. Terug gaat 't precies zo. Terwijl hij 't mij verteld genoot hij ervan. En hij slaagde erf om zijn getroffenheid door deze onderlinge zorg van zijn huisdieren op mij over te brengen. Ook ik raai ervan onder-de indruk. Even later hadden we 't over de verkiezingent alles wat daarmee samenhangt, ma dat ben ik, eerlijk gezegd weer vergeten. Maar niet het verhaal van zijn huisgenoten. Ik dacht na over wat het verhaal mij te zeggen kon hebben. Misschien: je moet ergens wat op weten te vinden. Niet zo gau je neerleggen bij een omstandighel die je belemmert in wat je zou wille of moeten. De kansen zijn vaak groter dan op 't eerste gezicht te zi< is. Dichte deuren hoeven niet dicht blijven. Vastgelopen situaties hoev niet voor altijd iets te blokkeren. Denk er 's over na. VOORBIJGANGEt Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Terheijde aan Zee: Dijkmeijer te Putten (deelgem.) Kampen en Kamperveen: G. H. drikze. kand. te Stolwijk: te G (toez.): H. S. Buunk te Domburf Ede (toez.): W. Verboom te Wadd veen. Aangenomen naar Haren (deelgei J. v. Beek te Enschede: naar Grol R. Kuijlenburg te Streekgem. M en Waal (Wijchen, Bergharen en 1 tenburgi; naar Apeldoorn: T. J. Heer te Akkrum, die bedankte Leeuwarden. Bedankt voor Zwijndrecht: H. C. Itterzon te Gouda; voor Rhoon Pronk te Marken. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Leidschendi (t.b.v. evangelisatiewerk in de clas 's-Gravenhagej: L. Wieringa te D Dolder. Bedankt voor Sassenheim: dr. Kruyswijk te Enschede. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Emeritaat verleend aan A. Hordijk Kralingseveer-Krimpen a.d. IJssel, GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Wageningen: J. Kan te Werkendam. EV. LUTH. KERK Beroepen te Amsterdam P. K. Akerboom Roelfs te Haarlem. J. S. van der Hal •De centrale commissie (algemeen stuur) van het Nederlands-Israël tisch kerkgenootschap heeft de A sterdamse arts J. S. van der Hal gekozen tot voorzitter van de pern nente commissie (dagelijks bestul Hij neemt het voorzitterschap oi van de heer I. Zadoks, die zich Israël gaat vestigen. Zodoks w sinds 1946 lid van de permanea commissie, de laatste acht jaar in functie van voorzitter. Van der was een aantal jaren voorzitter de Nederlandse zionistenbond, werd in 1962 lid van de centrale c< missie van het Nederlands Israê tisch kerkgenootschap en in 1970 s de permanente commissie. Willebrands Kardinaal Willebrands heeft in telegram aan kardinaal-aartsbi schop Silva Hernriquez van Santia zijn betrokkenheid onderstreept m de actie van de hongerstakers in Cl li. Meer dan honderd Chilenen, on( wie twintig priesters en religieuz zijn in hongerstaking gegaan uit pi test tegen de verdwijning van gel resteerde familieleden. Lesslie Newbigin De Engelse theoloog Lesslie New gin (68). vroeger bisschop volgens anglicaanse ritus in de verenii kerk van Zuid-India, is modera (synodevoorzitter) geworden van verenigde hervormde kerk in En land. Deze kerk ontstond in 1972 een fusie van presbyterianen en c< gregationalisten. Newbigin speelde 1947 een grote rol bij de totstand ming van de verenigde kerk van Zu India en in 1948 bij de stichting* de wereldraad van kerken. Ook hij secrataris-generaal van de üit nationale zendingsraad. In 1974 ke de hij terug naar Engeland om pre kant te worden in de kerk. die hem* tot haar voorzitter heeft gekozen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2