oor lachen blijven eel kijkers wakker Het Amro Eigen Huis Spaarptan. 2/0 Bread and Puppet Theatre met moderne Jeanne d'Arc Poëtisch spel met handen De Amro Bank is er voor alle spaarders. rat het winterseizoen waard was (2) ÏOLLAND FESTIVAL 1978 ONCERTGEBOUWORKEST Herdershond kampioen OENSDAG 7 JUNI 1978 TROUW/KWARTET P 11 RHS 13 door Dirkje Houtman De historie van Jeanne d'Arc is al veie malen verdicht. Door toneelschrijvers, filmers en nu ook door Bread and Puppet Theatre. Deze groep waarvan Pet^r Schumann de artistieke motor is, ontving de Erasmusprijs in de categorie avant- gardistisch poppentheater. Bread and Puppet werkt vanuit een maatschappelijk engagement, hetgeen niet alleen conse quenties heeft voor de inhoud maar ook voor de vorm. vlieg" was een van de spelen die Jan Keja regisseerde naar erhalen van Guy de Maupassant. Jo de Meyere als kapelaan Erik Odekerke in Dagboek van een herdershond. Dit uitte zich in de zestiger jaren onder meer in bizarre optochten waarmee de groep tegen de oorlog in Vietnam demonstreerde, waarin me tershoge poppen en gemaskerde figu ren de Amerikaanse samenleving op niet mis te verstane wijze bloot legden. dan róuwt er ook een huis; een figuur met een masker waarop in relief een interieur staat afgebeeld. Dat is aan grijpend wanhoop vormgegeven door een lichaam met een niet-men- selijk masker, dat toch zo'n mense lijkheid uitstraalt. Vanuit dit engagement viel de keuze op Jeanne d'Arc. In een voorstelling ECflhGid die uitblinkt in eenvoud en perfectie wordt de betekenis van de reeks his torische gebeurtenissen in hun essen tie teruggebracht tot negen taferelen. Zo zien we onder meer hoe de mensen uit hun land worden verjaagd, de huizen hierom rouwen. Jeanne d'Arc de stem van de hemel volgt, de vijand overwint en tenslotte tot de brand stapel wordt veroordeeld. or Ton Hydra rkse katholieken en niet er kerkgaande protestan- vertonen een opmerkelij- eensgezindheid. Althans in 1 reacties op de KRO-serie jboei: van een herders- ïd. Van de praktiserende holieken keek 67 procent de niet-kerkse protestan- behoorden 66 procent tot vaste kijkers. Ook hun irdering scheelde slechts punt: 80 tegen 79. Opmer- ijk was voorts dat de nog kerkse protestanten en tenkerkelijk geworden holieken minder talrijk >r de buis zaten (resp. 59 en procent) maar in hun be- ïdering vrijwel niet voor lere groepen onderdeden. meer dan zeven miljoen kijkers a de Herdershond de meest suc- olle Nederlandse produktie „aller en". Het is achteraf haast niet te ven, dat bewerker/regisseur Willy Hemert onzeker geworden de wijze waarop zijn voor de IV gemaakt serie Kleine Luyden lop werd gebombardeerd be lt was voor herhaling. Hij maakt onnodig bezorgd, hoewel er uiter- ook nu uiteenlopend over zijn werd geoordeeld. Beneden de ren kwam het vaker voor dan rs dat men Jo de Meyere's uit- ding van kapelaan Odekerke te lig waarheidsgetrouw vond. Voor rderlingen daarentegen werkte stunteligheid juist hartverove- ïspreksgroepen bleken veel oude ijkers zich te hebben geërgerd het autoritaire optreden van de pastoor Bonhomme. De type- zal waarschijnlijk dicht in de rt van hun herinneringen zijn ge en. Jongeren vonden het juist het verleden te zien herleven, zij alleen maar kenden uit verha- van hun ouders. De produktie t ook op andere punten heel wat trekken op gang gebracht; een neffect dat bij tv-series zelden eedt. st het achtdelige Dagboek bracht :RO nog zes enkelvoudige spelen, loem ze in volgorde van uitzen- en vermeld tussen haakjes de rs voor kijkdichtheid en waarde- Omzien in wrok. van John Os- e (23/71); In het land. waar de ng een kind is met Siem >m en de daarvoor bekroonde k Rigters in clericale rollen (10/ Rinkelrooien, van Eric Schneider 4); O'Neill's Toch naar het duis- [15/72); Heilige Jean, met Josine Dalsum in de titelrol (19/80) en Boer Nicolaas Bonte, alias „de mens" in Dagboek van een herdershond werd gespeeld door de onlangs overleden acteur Ko van Dijk. Een vuile egoïst, van Frangolse Dorin (33/76). Uitschieter qua waardering werd de door John van de Rest gere gisseerde voorstelling van Shaws Jeanne d'Arc. Bij lezers van het KRO-blad bleek de weerklank van alle eigen produkties groter te zijn dan wat het algemene gemiddelde aangeeft. Hoewel bestemd voor jongeren, werd De kris pusaka door veel ouderen net zo gretig bekeken, waarschijnlijk om dat het verhaal voor een belangrijk deel in Indonesië speelde. Het au thentieke karakter werd versterkt door medewerking van Indonesische acteurs. De omstandigheid dat hij zijn kinderjaren op Java heeft door gebracht. wist Willem Nijholt in taal en stijl voortreffelijk uit te buiten. De gemiddelde kijkdichtheid be droeg 24 procent (2.6 miljoen kijkers) en de waardering 72; voor een jeugd serie een uitstekend resultaat. Kinde ren van negen tot en met elf jaar toonden de meeste belangstelling; 70 procent volgde de verhalen en deelde het hoogste rapportcijfer uit (8+). Jongeren van vijftien tot en met ne- ADVERTENTIE (I-Gebouw lerdag |uni 15 uur hei jaarlijkse RAI-CONCERT dirigent KIRILL KONDRASJIN mmv HERMAN KREBBERS, viool Jongenskoor St Bavo Haarlem Tsjaikowsky Eerste bedrijf van het ballet De nolekraker St Saens introduction et Rondo Capriccioso Ravel Tzigane Gershwin An American in Paris Toegang 10.— a i CJP en 65+ 7.50 a i. REDUCTIEBON VOOR TROUW-LEZERS CONCERTGEBOUWORKEST HOLLAND FESTIVAL 1978 RAi-gebouw zaterdag 17 |uni 20 15 uur Kaartverkoop: kassa Concertgebouw (geopend 10-15 uur. dagelijks behalve zondags, tel 020-718345) kassa RAI vanaf 7 juni (geopend 10-17 uur. dagelijks behalve zondags, tel 020-5411411) Bi| inlevering van deze bon toegang 7.50 gentien waren met 30 procent verte genwoordigd. Het drama-pakket van de TR08 be stond uit drie eigen produkties. vier tv-registraties van populaire theater voorstellingen en enkele buitenland se aankopen, onder andere De Zee wolf. Kluchten als Quitte of Dubbel (met Rijk de Gooyer) en Hou jij van mij? (met het koppel Luc Lutz/Simo- ne Rooskens) waren natuurlijk geen artistieke hoogvliegers maar ze trok ken wel veel bekijks, resp. 43 en 51 procent. De waardering bewoog tus sen 70 en 75. Mocht u zich afvragen in welke hoek de klanten zitten voor zulke overtrokken toneelstukken, dan zijn hier een paar verrassende cijfers. Zij komen uit vrijwel alle gele dingen van de samenleving en nog wel met hoge percentages. John Lan- tings produktie Kom van 't dak af dient als voorbeeld. Gerubriceerd naar godsdienstige overtuiging: kerk se katholieken 58 procent, niet kerkse katholieken 50, kerkse hervormden en gereformeerden 46. niet kerkse hervormden en gereformeerden 63 en overigen 61. In waardering ontliepen zij elkaar nauwelijks: 75-77. Maatschappelijk gerangschikt krij gen we het volgende te zien. Gekeken werd door 44 procent uit de hogere sociale klasse, door 54 procent uit de middengroep en de „modale" werkers zorgden met 62 procent voor het re cord. Interessant is ook de verdeling naar lidmaatschap van een omroep. Voor de dakcapriolen waren de per centages: AVRO 60. KRO 55. NCRV 45. VARA 65. TROS 58 en VPRO 20. Bij deze TROS-uitzending waren dus de VARA-leden het talrijkst verte genwoordigd. Tot slot de politieke kleur: PvdA 67. CDA 51 en WD 53. De verhalen van Guy de MaupassEmt De Vlieg, Het Legaat en De Vrouw met de sluier die inhoudelijk en qua vormgeving meer voorstelden, werden door minder kijkers gevolgd dan de „uitsmijters". Toch mag een gemiddelde van 33% (3,5 miljoen) met waarderingscijfers 72 een zeer goed resultaat worden genoemd. De TROS kwam daarmee enkele punten boven het cijfer voor de gehele afdeling dra ma in het kijkonderzoek. Jan Keja toonde opnieuw een bekwaam regis seur te zijn die het de spelers moge lijk maakt zich te ontplooien. Een van de voorbeelden was Paul Meyers creatie in Het Legaat. Naast een dertigtal buitenlandse dra- ma-produkties bestond het eigen aandeel van de NOS uit drie televi siespelen. Dlmltri Frenkel Franks Een heel dun laagje goud trok 14 6 procent van de kijkers en bleef met een waardering van 68 beneden de verwachting. Ruim twee miljoen kij kers volgden Herman Lutgerinks spel De vrouw van drie hoog. maar on danks Manon Alvings indringende vertolking van de titelrol kwam de waardering niet hoger dan 67. Aan de top ging De smaak van zoet en zuur, van Dick Walda. Met gevoelige crea ties van o.a. Etha Coster en Frits Lambrechts kwam de uitzending tot een kijkdichtheid van 23 procent met een 7+ als waai dering. Fight against slavery werd op de avond van 2 oktober door ruim drie miljoen kijkers gevolgd. Verplaatsing van de serie naar zondagmiddag be tekende reducering van het aantal kijkers tot 700.000 en soms nog lager. Een ander nadeel was dat ook de AVRO een vervolgverhaal op het scherm bracht. Rond vier miljoen kij kers lieten op het rapport van Roots wij Zwarten een acht noteren. Tot de toppers in het NOS-pakket behoorde de laatste aflevering van de Duitse serie P K. Bijna 26 procent van de kijkers toonde een behoorlijke waardering voor het verhaal over een familie met auto-problemen. Onder aan bengelde het Franse tv-spel Be kentenissen van een misdienaar, dat op de middag van tweede paasdag nog geen 400.000 belangstellenden voor de buis kreeg. Zij hadden er met 68 punten niet veel waardering voor. Ruim een miljoen mensen keken op de middag van eerste en tweede kerstdag naar het spel van Jean Anouilh over het leven van Karei de Grote. Bij uitzending op een gunsti ger tijdstip zou de kijkdichtheid waarschijnlijk verdrievoudigd zijn. In de statistische gegevens springt een oer-Hoilandse eigenschap naar voren. De meeste Nederlanders gaan omstreeks tien uur naar bed. Van de ongeveer zes miljoen kijkers op een geslaagde tv-avond blijven er na het „klokje van gehoorzaamheid" onge veer 600.000 over. Ook voor goede programma's noteerde de NOS niet meer dan een kijkdichtheid tussen 7.7 en 2 procent. Het zal nu duidelijk zijn dat vele factoren het kijkgedrag, en dus de cijfers, beïnvloeden. Op grond van een oppervlakkige of op het gevoel afgaande benadering kan men dan ook niet bepalen of het ene seizoen slechter of beter was dan het andere. Wat A niet pruimt, lust B dolgraag en C voelt ook wel wat voor consumptie maar is verhinderd. En breng deze en nog veel meer omstandigheden maar eens in statistiek voor een heel buis volk. Iedereen kan nog het best uit de voeten met eigen bevindingen; daar aan mag echter geen algemene gel digheid worden gehecht. Dit is het tweede artikel in een serie van drie. Het eerste artikel stond zater dag 3 juni in deze krant. Het laatste volgt vrijdag 9 juni. De taferelen worden onderbroken door een klassiek Chinees jazz orkest en ingeleid door een verteller die de beelden in één zin samenvat. Geen dubbelzinnigheden, noch in het ver haal noch in de uitvoering. Want als er biivoorbeeld rouw is in de huizen. Gestileerde beelden, die naarmate het verhaal vordert levendiger wor den. Een somber prentenboek ln wit. grijs en zwart, ingekleurd met een dramatische lijn. Een combinatie van theatermaken en beeldende kunst. Die eenheid van vorm en inhoud, het volmaakte samenspel tussen de spe lers van top tot teen bedekt met grijsgetinte gewaden, soms aange vuld met maskers en de van karton gemaakte twee-dimensionale pop pen. die al naar gelang hun macht in lengte variëren, geplaatst tegen een onvermijdelijke achtergrond, maakte dit onderdeel tot een Indrukwekkend geheel. Want in deze voorstelling be perkt men zich niet tot de historische gebeurtenissen uit de vijftiende eeuw. In een tweede deel legt men een link naar het heden. Niet Jeanne d'Arc staat hier centraal, maar haar witte paard. Op een leeg toneel laten zes heren met gleufhoed zich door één man manipuleren. Ze komen terecht op een weg die geen terug kent en die tot de dood van het witte paard leidt. Allen dragen witte maskers, die in hun expressie verschillen maar even zeer een gelijkvormigheid tonen, ken merkend voor het gedrag van deze grijze massa. Veel verschil tussen toen en nu is er niet. Jeanne d'Arc werd op de brand stapel vermoord, haar paard door de ratten van deze samenleving. Een pessimistische visie waar de groep zich niet bij neer wenst te leggen. Men speelt de verantwoordelijkheid terug naar het publiek op een manier die ik niet zal verraden om het effect van dit verrassende slot niet te ont krachten. Dagprogramma Woensdag 7 juni Anisterdam. Concertgebouw I2.M uur: Mini festival folk en volksmu- riek (lunchconcertAmsterdam. Concertgebouw 20.13 uur: Omroepor kest; Amsterdam. Nieuwe de la Mar Theater 20.13 uur: La Marionettistica Fratelli Napoli: Amsterdam. Frasca- li 20.15 uur: Pierrot Lunaire, Der Kaiser von Atlantis: Den Haag, Hol Theater 20.30 uur: Bread and Puppet Theatre; Den llnog, Gemeentemu seum 20.13 uur: Mini festival folk en volksmuziek: Den Haag. Open luchttheater Zuiderpark 20.30 uur: Mini festival folk en volksmuriek; Srhcveningen. Circustheater 20.15 uur: Dan Magenerand Dancers; Rot terdam, De Doelen 20.15 uur: Zigeu- nermuziek en folklore Rotterdam, De Lantaren 20.30 uur: Yves Joly, Theatre du Papier: Amersfoort, Cul tureel Centrum Dc Flint 20 15 uur: Mini festival folk en volksmuziek: Nijmegen, Stadsschouwburg 11.30 en 20.00 uur: Minifeslival folk en volksmuziek: Utrecht, Tejatrr Kik ker 20.30 uur: Mini festival folk en volksmuziek: Utrecht. Stadsschouw burg (Blauwe zaal) 20.30 uur: Deli- door André Rutten ARNHEM De Franse poppenspeler Yves Joly. een van de vier bekroon den met de Erasmusprijs, geeft, even als de drie anderen, met zijn groep een reeks voorstellingen in Neder land. Hieronder gaat het over die van maandag in de kleine zaal van de Arnhemse schouwburg maar het programma is overal hetzelfde. Yves Joly was voor de oorlog acteur bij Les Comédiens Routiers. De pop, die zij bij een van hun voorstellingen eens nodig hadden, maakte hij. In een krijgsgevangenenkamp in de oor log ging hij. om zijn lotgenoten een beetje te vermaken, daarmee door. Hij maakte poppen met wat hij daar kon vinden. En waarschijnlijk ook alleen met zijn handen, „de ziel van het poppenspel", zei hij in Arnhem. Het boeide hem zo en hij had er zoveel succes mee dat hij na de oorlog doorging in cabarets en nacht clubs Daarvoor maakte hij korte nummers en zonder woorden, omdat er onder het publiek veel toeristen waren, die te weinig Frans verston den. En met bijna niets aan hulpmid delen. De voorstelling die hij nu ln Nederland met vier medewerkers speelt bestaat uit zeven korte num mers, die hooguit tien minuten duren behalve het laatste „Les mains seules" (alleen de handeni dat niets met Sartre's „Les mains sales" (vuile handen) te maken heeft, behalve de woordspeling. Dat bestaat uit drie delen, die samen een kwartier ln be slag nemen. Hij speelt in een ruime „poppenkast", zij het niet zo ruim als die van het Roemeense Tandarica een „lijstto- neeltje", dat ook aan de onderkant een royale „lijst" heeft om de spelers, die de poppen hanteren, aan het ge zicht te onttrekken. Maar lijst en ook de achterwand zijn geheel zwart, in feite onzichtbaar. Twee vaststaande schijnwerpertjes (spots) belichten het gespeelde. In de eerste twee nummers wordt op een humoristische manier onthuld hoe simpel de poppen in elkaar zit ten. In het tweede („Bristol" geheten, de naam van kartonachtig papier), neemt een vaardige hand een vel pa pier van een lessenaartje, draalt er met een zwierige zwaai een tuitje van. plaatst die ln een andere hand. ver borgen onder een lap stof. plaatst boven op de tuit een hoed of een pet en er ontstaan een. twee. drie figuren, die met elkaar een uitdagend spel aangaan Het derde nummer wordt geheel met paraplu's en parasols ge speeld. die ook door hun optreden karakters aangeven. Daarna is het papier weer terug, zowel ln opgerolde, als ln plat uitgesneden figuren ln een „tragédie du papier". Spelletjes die fantasierijk zijn gemaakt en op de fantasie van de kijkers inspelen door grappige, soms wat cynische verwij zingen naar bekende werkelijkheden Het simpelst en misschien daardoor het meest verbluffend zijn de spelle tjes met alleen maar handen, waar mee bloemen, vissen, mensen poë tisch zichtbaar gemaakt worden, maar ook een heel vuurwerk met fel gekleurde handschoenen om de handen. ADVERTENTIE Unieke Amro spaarvorm /u, om zo snel mogelijk aan geld voor een eigen huis te komen. Geeft momenteel een hoge rente van 6'/2%, zonder vastzettea Stok achter de deur bij opname voor 'n andere gelegenheid dan de koop van 'n eigen huis betaalt men 2% opnamekostea Dat geldt ook voor alle opnamen binnen 1 jaarna opening van de rekening. Extra voordeel: Eigen Huis Spaarplan-spaarders betalen een '/2 minder afsluitprovisie, wanneer een Amro Woninghypotheek wordt afgesloten (maximaal gelijk aan het totaal van de bijge schreven rente).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 13