'olklore vermengd net theaterkunst w\ J* t* m v V* Gong Sawan, boeiend en ook ontroerend fleurige en kinderlijk enge fantasie Siciliaanse verhalen in groot poppenspel Joedgelovig Corrupt (1) Corrupt (2) Achterblijvertje? Agenda i lemeens poppentheater Schimmel bedreigt 'Laatste avondmaal' Dagpro gramma 'Portugal komt EG-lidstaten duur te staan' -SDAG 6 JUNI 1978 BINNENLAND TROUW/KWARTET 9 parlementparlementairparlementariërsparlementarismeparlementenparlementeren parlementparlementairparlementai a.i: Gerard van der Wulp. Bijdragen: Theo Koele en Hans Goslinga. j Nederlandse minister van bul- ilandse zaken, Van der Klaauw, (eft van zichzelf de laatste weken ildelijk laten weten nu aan i politieke handwerk gewend te jj. De VVD-minister haakte daar- ee in op de kritiek die er van alle .mten was gekomen op zijn optre- Lii in de Tweede Kamer in vooral |Urenco-kwestie. t de uit de diplomatieke dienst istige minister zich de uiterst e kneepjes van de politiek toch Èer dient eigen te maken bleek (ter het afgelopen weekeinde een week verblijf in de V8 han- rde hij op ruwe wijze de porse- pkast van de binnenlandse Uren- politiek, die premier Van Agt kt de laatste weken zo nauwkeu- precies aan het inrichten was minister zei zondagmiddag bij i aankomst op Schiphol resoluut het kabinet gisteren, maandag, i besluit zou nemen over het hete igijzer van de levering van ver ft uranium aan Brazilië, en hij egde daar om het nog wat erger te ken meteen maar aan toe, dat besluit zijn inziens positief zou leten zijn. b Agt echter, allang inziende dat n besluit momenteel niet door i meerderheid van de Tweede per zou worden goedgekeurd. e vorige week al begonnen de Ut down te spelen: Volgens Van Agt zou er gisteren niet beslist wor den over Urenco, maar minister Van der Klaauw zou alleen verslag uit brengen over de nadere contacten die hij Washington had gehad met de Urenco-partners Engeland en West-Duitsland. Alleen zeer voor zichtig manoeuvreren kan het ge voelige Urencobeslult voor een meerderheid van de Kamer nog aanvaardbaar maken. In die voor zichtigheid pas niet het nu nemen van een beslissing, terwijl de groot ste CDA-opposant. Van Houwelin- gen, in West-Duitsland zit, uitgere kend om meer begrip te wekken voor het afwijkende Nederlandse standpunt, en terwijl CDA-fractie- leider Aantjes op het punt staat af te reizen naar een conferentie van Europese christen-democraten om ook daar nog wat meningen te mas seren. De publieke mededeling van de nu en dan wat goedgelovig lijkende minister Van der Klaauw dat de knoop nu doorgehakt moest wor den, lijkt te zijn ingegeven door de druk die bij voortduring op hem is uitgeoefend. Wat de binnenlandse politieke situatie betreft heeft de minister zich echter slechts geba seerd op de kennis die hij ruim een week geleden had, voordat hij naar Washington vertrok. Van der Klaauws mededeling over het gisteren te nemen besluit duidt erop dat het kabinet inderdaad an derhalve week geleden van plan is geweest „om nu de knoop door te hakken vooral onder druk van de industriële topmensen van het Urenco-concern maar dat inmid dels toch weer is gekozen voor de enige weg die althans nog enige hoog geeft op een goede afloop voor de Nederlandse deelname in Uren- co: Het verder uitstellen van de beslissing. Mag een Kamerlid er iets „bij" doen? of. netjes gezegd, zijn neven functies geoorloofd? ..Nee" is het enige antwoord, dat de Leidse hoog leraar in het internationaal privaat recht mr dr J. P. Verheul voor juist houdt. Vorige week pleitte hij er voor. dat nevenfuncties voor Ka merleden verboden waren. De op merkingen. die de hoogleraar maak te, zijn boeiend genoeg om hier te vermelden, al zullen zij menig Ka merlid nerveus maken. Verheul zei „dat een volksvertegen woordiger, die door nevenfuncties of op andere wijze belangen heeft die in strijd zijn of kunnen komen met het algemeen belang, per defi nitie corrupt is." Dat is nogal wat. Van de 150 Tweede-Kamerleden hebben ruim honderd wel een of andere, betaalde of onbetaalde, ne venfunctie. allemaal corrupt? „Nee", licht prof Verheul toe. „Ik heb met name adviseurschappen bij bedrijven en commissariaten op het oog." Dan blijven er nog altijd 23 Kamerleden over. die beticht kunnen worden van corruptie. Maar zo hard wil de hoogleraar dat toch niet zeggen. Zijn beldoeling is de bal te spelen, niet de man. Zijn fundamentele kritiek is. dat het beleid niet meer op z'n Inhoud te controleren is. Daarvoor is het raderwerk van de maatschappij te ingewikkeld. Volgens Verheul moet de gevolgtrekking daaruit zijn, dat formele garanties zoals een ver bod op nevenfunkties belangrij ker worden. Komen die er niet, dan verdwijnt het vertrouwen van de burgers, ongeacht de kwaliteit van het beleid. De hoogleraar wil de rol van een volksvertegenwoordiger enigszins vergelijken met die van een advo caat. Hij vertegenwoordigt het hele Nederlandse volk, is gekozen om de belangen van het volk te behartigen en wordt daarvoor betaald. De ad vocaat. redeneert Verheul, mag geen cliënt aannemen wiens belan gen in strijd zijn met die van een andere cliënt. Waarop mag een Ka merlid wel nevenfuncties hebben, of zelfs maar zijdelings belangen, die zouden kunnen botsen met het al gemeen belang? Verheul beaamt dat het begrip „al gemeen belang" niet door elke poli ticus dezelfde manier wordt inge vuld. Als concreet voorbeeld noemt hij steun aan een bedrijf. Het is zeer ongewenst dat daarover geoordeeld wordt door een Kamerlid, dat be langen heeft in dat bedrijf. De hoogleraar betreurt het dat het parlement geen verbod van neven functies heeft opgelegd. Er is zelfs geen verplichting om nevenfuncties openbaar te maken. De lijst, die jaarlijks wordt gepubliceerd, komt tot stand op basis van vrijwillig heid. Maar de wetgevende macht niet zelf het heft in handen neemt is er. in theorie, de weg naar de rechter. Elke kiezer zou elke volksvertegen woordiger in kort geding voor de rechter moeten kunnen dagen om een verbod te vragen tot het uitoe fenen van een nevenfunctie. Dat zou dan een vordering zijn wegens onrechtmatig overheldsdaad. Vol gens Verheul is deze mogelijkheid op dit moment niet haalbaar, om dat de rechter zich onbevoegd zou verklaren. Dat is formeel een aan vaardbare reactie, zegt Verheul, maar er ook nog zoiets als een nood- recht. Zo zwaar tilt hij eraan: „er is sprake van een noodtoestand. De democratie verwordt tot een dek mantel zodra de belangrijkste be slissingen genomen kunnen worden door persoonlijk belangheb benden." Het balletje ligt weer voor het doel. De vraag is welke volksvertegen woordiger er tegenaan wil trappen. Is Nederland nu voortrekker of ach terblijvertje binnen de NAVO. als het gaat om de vergroting van de financiële defensie-inspanning? De vraag zal morgen in de Tweede Ka- mer hangen boven het Kamerde bat. dat op verzoek van de PvdA- oppositie wordt gehouden naar aan leiding van het kabinetsbesluit om te bevorderen dat de defensie-uitga ven in de komende Jaren jaarlijks met drie procent reëel worden ver hoogd. Twee verklaringen van mensen van wie verondersteld mag worden dat ze er toch heel wat vanaf weten staan lijnrecht tegenover elkaar De Nederlandse ministers Van Agt en Scholten lieten weten dat het kabinetsbesluit vooral genomen was omdat Nederland nu toch echt niet langer meer kon achterblijven Alle NAVO-partners hadden de ex tra-inspanning al toegezegd, behal ve Nederland en Portugal. Later verklaarde Van Agt nog eens dit geheel gebaseerd te hebben op een nota van het departement van de fensie. Een der topadviseurs van het Ame rikaanse ministerie van defensie maakte bekend dat Nederland door het kabinetsbesluit van vorige week nu samen met West-Duitsland en Engeland voortrekker was gewor den. en dat op de beslissing van alle andere landen nog werd gewacht Wie heeft er gelijk? Het Kamerde bat zal wellicht enige opheldering geven. Een passage in een commu niqué van de topvergadering van de NAVO-defensleministers half mei in Brussel geeft de Amerikaanse woordvoerder op het eerste gezicht weinig kans op zijn gelijk. Het com muniqué, dat door alle ministers goedgekeurd werd. rept ervan dat er met voldoening is vastgesteld dat bijna alle landen hebben blijk gegeven van hun bedoeling" om de Inspanning te vergroten Commentaar van de woordvoerder van minister Scholten van defensie op de spraakverwarring rondom de drie procent: ..Wij weten niet waar adviseur Komer van het Ameri kaanse ministerie van defensie zich op baseert, na wat de ministers van defensie op 19 mei in Burssel ai samen hebben geconstateerd. Ml nlsters nemen geen communiqué aan waarin staat „bijna allemaal" als het eigenlijk zou moeten zijn maar een paar Deze week schenkt de Tweede Ka mer allereerst aandacht aan de kunst: er wordt gestemd over een groot aantal moties betreffende het algemene kunstbeleid, het mu seumbeleid en het orkestenbestel. Verdere debatten over de huurprij- zenwet woonruimte en de wet op de huurcommissies morgen een debat over hogere uitgaven voor defensie, tegen de achtergrond van grote aankopen (F-16, onderzeeboten» Op de agenda van de Eerste Kamer staan enkele internationale verdra gen en enkele wijzigingen in het burgelijk wetboek over adoptie en de positie van pleegouders. 'RSParlementarismeparlementenpaRlementeren parlementparlementairparlementariërsparlementarismeparlementenpar [Haag Het is natuurlijk traag of het met de Roe ien wél een uitbundig suc- Igeworden zou zijn, maar .is voor organisatoren en llek natuurlijk spijtig dat liet Holland Festival-pro- pma „zigeunermuziek en lore uit Oost-Europa" het ltsensemble Marama en lorkest van Radu Simion braken. Politieke aspec- staken weer eens een bk in het wiel en dat valt etreuren. Een belangrijk kent viel weg. |n zeer matig bezet Congresge- I maakte men kennis met het vijf jaar oude zigeunerorkest Patjas, op gericht door leden van het Neder lands Studenten Orkest. Met alle waardering voor de orkestleden en de acht danseressen, maar deze presta tie hoort dacht ik niet in een festival thuis. Natuurlijk vreselijk leuk op een studentenfeestavond, maar toch niet op het podium van de PWA-zaal. Het Staatsensemble Bihari uit Hon garije is professioneel. De orkestle den gaan in hun programma verder dan dansjes en een csardas, zij gaan terug tot de oorsprong en gebruiken de schaapherdersfluit, de draailier en de oude volksklarinet. De dansen zijn perfect ingestudeerd, twaalf danse ressen en tien dansers die ook de volksliederen zingen. Het is een vraag in hoeverre hier sprake is van echte volkskunst of theaterwerk. Tenslotte het Bulgaars Folkloristisch Ensemble Balkanska Mladost. Opge richt in 1965 met accent op de vie rentwintig dansers. Ook in dit geval werd men geconfronteerd met de pro fessie, zij zijn het visitekaartje voor hun land geworden. Het onttrekt zich van mijn waarneming of ook in geval de echte volkskunst nog meespreekt. Gezien de perfectie lijkt het niet on waarschijnlijk, dat de volkskunst als basis dient voor een stuk Bulgarije- promotion. Hopelijk was de lage be- zettinggraad van de zaal niet kenmer kend voor de publieke belangstelling voor het festival-thema: de volk skunst. Het programma wordt gepre senteerd op 6 juni te Groningen, 7 4M ■*i„ ,,i door D. Houtman Geharnaste ridders, zwaardgevechten, dwergen, zelfingeno men reuzen, vuurspuwende draken en schone jonkvrouwen die op het laatste moment gered worden, vormen de ingre diënten van „De dood van Agricane", een enorm spectakel dat La Marlonettlstlca dl Fratelll Napoll uit Catania (Sicilië) met hun poppentheater nog op vele plaatsen ln Nederland op zal voeren. Het Bulgaarse Ensemble Balkanska Mladost in actie Juni te Rotterdam. 8 Juni te Eindho ven. 9 juni in Maastricht. 10 juni te Haarlem en li juni ln het Amster damse Concergtgebouw. ir André Rutten &TERDAM De Neder- (se Erasmusprijs, zater- uitgereikt door prins ihard, was dit keer toege- i en dus verdeeld over poppenspelgroepen, die fdoor ook alle vier in het d Festival een reeks tellingen geven. gekomen uit Roemenië, Italië en Frankrijk be- zij die reeks ook allemaal op na de uitreiking. Over La lettistica uit Napels en over rica (ik ken er geen vertaling berichten wij vandaag, over de andere morgen. tmeense Tandarica, geleid Margareta Nicuiescu is een theater, dat wil zeggen een pro- Deel, groot gezelschap met ei- echnici, wat zeer fantastische oon telling mogelijk maakt. In 1971 eine ie groep deel aan een door Ne- Do<^d georganiseerd internationaal mtheaterfestival met „De drie I fcn van Don Cristobal" van ia Lorca, een programma voor «senen, aan het eind waarvan en lieten zien hoe poppenspelers Chnici met elkaar samenwerken, verbluffend staal van perfect jls dof vakbeheersing. m voorstelling van nu, „Ninigra en rx ligru", een tijgerkatje en een poes. die op elkaar verliefd wor- laar elkaar bijna niet meer te- innen vinden, helemaal op kin- pick- tericht, wordt alleen maar ont- etoe.,hoe die twee hoofdfiguurtjes 250 Poppenspelers bewogen worden. hoe intensief vele mensen onge- aet die voorstelling bezig zijn e als volwassene kinderen zal il ontgaan aan het geluid van >ezige voeten, die de planken iet Hot-theater trouwhartiger even dan die van het eigen the- n Boekarest erlicht e binnen de omraming van een «oort poppenkast te zien krijgt eniijk vederlicht, zoals alleen in een fantasie-wereld mogelijk Oh moet het voor kinderen dik- 001c beangstigend zijn. maar ik «lat kinderen dat heerlijk vin- Pmdat zij er de angsten in her in wazar zij in hun fantasiewe- ok mee bezig zijn. Reuzengrote, »de vlinders, opdringerige *ogel* met lenige halzen, een uUoortig, kleurrijk, rechthoekig Het Roemeense poppentheater Tandarica in „De drie vrouwen van Don Cristobal" van Garcia Lorca. dat zij zaterdagmiddag op de Dam speelden. Het geeft ook een indruk van de poppen, zoals die ook in „Ninigra en Aligru" gebruikt worden. dier met de kop van een meneer met een grote snor, een geaffecteerde pa pegaai (gemaakt van een kleurig pa- raplutje) die ook een beetje kan tove ren, een bazige poezenmadam, haar knecht de kater allemaal met veel fantasie gemaakte en gespeelde die ren, die toch iets hebben om een beetje bang voor ze te zijn. Helemaal de zeven muisachtige beestjes met staarten omhoog als po- litieknuppels, die het tijgerkatje tel kens weer in drifUge marsen gevan gen nemen. En de vijf kirrende poes jes met ook ai dreigende staarten, door de poezenmadame gedrild om bij gegoede families boze streken uit te halen. En het grote monster, dat zich zelf Het Misverstand noemt, waarvan het UJgerkatertje de slaaf wordt, totdat het dat misverstand ook uit de doeken doet en het beestje uiteenvalt in zeven gewone beesten. Er is dus heel wat „te duiden". Dat zullen kinderen niet doen. Wel de enge avonturen meebeleven, die de twee tijgertje* ondergaan, leder af zonderlijk. en die ze pas echt overwin nen als ze elkaar terug gevonden heb ben. De gebruikte Engelse teksten zullen zij niet kunnen volgen, maar het is de vraag of zij die nodig zouden hebben. Er is zoveel te kijken, een uur MILAAN (AP) „Het laatste avond maal", het wereldberoemde fresco van Leonardo da Vinei, wordt be dreigd door een schimmel en moet onmiddellijk gerestaureerd worden Carlo Bertelli, directeur voor schone kunsten van het district Lombardije, zei maandag, dat de schimmel ..een soort kanker is die het kunstwerk verteert". Bertelli zei dat het komt door een chemische combinatie van „smot", de hars en de kleurstoffen Dinsdag 6 juni Amsterdam. Stadsschouwburg 20.15 uur: Don Giovanni Am sterdam, Concertgebouw 20.15 uur: Amsterdams Philharmo- nisch Orkest. Amsterdam. Nieuwe de la Mar Theater 20.15 uur: La Marionettistica Fratelll Napoli. Amsterdam. Centrum Bellevue 20.30 uur: Delimelo. Den Haag, Hot Theater 20.30 uur: Bread and Puppet Thea tre. 8cheveningen, Circusthea ter 20.15 uur: Dan Wagoner and Dancers. Rotterdam. De Lan taren 20.30 uur: Teatrul Tanda rica. Groningen. De Ooster poort 20.15 uur: Zigeunermu ziek en folklore. Nijmegen, Stadsschouwburg 20.00 uur: Yves Yoly, Théatre du papier. Utrecht. Tejater Kikker 20 30 uur: Mini festival folk en volks muziek. Vlisslngen, Vestzak theater 20.30 uur: Mini festival folk en volksmuziek. Enorme poppen, die door middel van stangen worden bewogen poppen in lengte variërend van negentig tot honderddertig centimeter verbeel den de avonturen die de ridders van Karei de Grote beleven in een strijd tegen de oprukkende Saracenen. Centrale figuur in deze voorstelling is Orlando, bij ons beter bekend als ridder Roeland. Verteerd door liefde voor de oosterse prinses Angelica, verlaat hij zijn vrouw en komt net op tijd om zijn geliefde uit de klauwen van de Agricane, de koning van de tartaren te redden. In een duel doodt Orlando de koning, die tijdens zijn sterven vraagt gedoopt te worden Dat heeft meteen effect: uit de hemel komt een engel die de zorg voor Agri cane op zich neemt. Maar voor het zover is, zien we hoe Orlando op spec taculaire wijze een bataljon wachters verslaat, waarbij hoofden en rompen in het rond vliegen en de lijken zich opstapelen, en hoe de ridders van keizer Karei elders ln de wereld de meest sprookjesachtige machten ver slaan. Het effect neemt een belangrij ke plaats in. Zo wordt het beslissende duel tussen Orlando en Agricane on derbroken door een scène waarin een bevriend ridder in een ver bos een vuurspuwende draak verslaat. Het is dan ook geen doorlopend ver haal. Dat kan ook niet, want het gezelschap toont hier de hoogtepun ten uit een verhalencyclus. die op Sicilië een jaar duurt, waar het pu bliek elke avond een nieuwe afleve ring ziet, zijn eigen helden kiest en daar hartstochtelijk in meeleeft. Vroeger ging dat zelfs zo ver dat men aan weerszijden van de enorme kast wachters opstelde die met rieten de opdringende emotioneel geladen me nigte moest terugslaan. En dat mis je in de Blauwe Zaal in Utrecht, die meeslepende betrokkenheid van het publiek waar het voor gemaakt Is. ZIJ leven het hele Jaar mee met hun hel den. WIJ zien alleen de hoogtepunten, een geamputeerde versie voor een afstandelijke Ingehouden super-Hol lands publiek. Maar dat doet niets af aan hetgeen de familie Napoll binnen de poppenkast teweegbrengt. Een prachtig spectakel. gevoed door me- diterane geestdrift, dat niemand mag mlsden. Van onze parlementaredactie DEN HAAG Bij de toetreding van Portugal tot de Europese Economi sche Gemeenschap zal de nadruk moeten komen te liggen op de ter mijn waarop de toetreding plaats vindt, en moet een goed regiem voor de overgangsperiode gemaakt worden. Met die stelling gaat het kabinet Van Agt vandaag naar de Europese Raad in Brussel, waar over de toetreding van Portugal tot de EG gesproken wordt. Premier Van Agt zei gisteren dat Ne derland voorstander is van die toetre ding, maar dat die toetreding de EG- staten „letterlijk duur te staan zal komen," omdat Portugal een econo misch desolaat land la". ROTTERDAM Het zal voor het merendeel van de bezoekers van de geheel gevulde grote zaal van De Doelen een onmogelijkheid zijn geweest, het optreden van de Gong Sawan uit Noord-Ball objectief en zonder bijzondere ontroering te hebben beleefd. Daarvoor zijn de banden tussen ons land en Indonesië ook met Bali te intens, te gevoelig. Hoevelen van ons hebben in hun leven niet te maken gehad met twee culturen: de Nederlandse en ook de Indonesische, waarmee zij immers een groot deel van hun leven intensief aanraking hebben gehad. lang. De voorstelling is tot en met 16 Juni op tournee: Rotterdam, Nijmegen, Amsterdam, Groningen, Enschede, Maastricht, Haarlem, Arnhem. Utrecht. van het fresco. De ziekte waaraan de muurschildering lijdt werd door een groep van deskundigen ontdekt na dat zij het werk drie maanden had den onderzocht. Bertelli drong aan op een onmiddellijke vergadering van deskundigen zodat besloten kon wor den welke restauraties noodzakelijk zijn. „Het laatste avondmaal dat geschilderd is op een muur van de ..Santé Maria" in Milaan, wordt jaar lijks door duizenden toeristen bezich tigd. door Hans W. Ledeboer Men kan een uitvoering als die van de Gong Sawan moeilijk bezien als een stuk folklore, als volksdans en volks zang. Daarvoor komt er teveel bij kijken. Er komen professionele cho reografen en componisten aan te pas. zoals Gdé Risi. die de leiding heeft van dit ensemble van dansers en mu sici en Gdé Manik, die in heel Indone sië bekendheid heeft. En de uitvoe renden hebben een heel leven van training en opleiding achter zich, al blijven zij semi-professioneel. omdat zij behalve danser ook nog een „bur gerlijk" beroep uitoefenen. In de Gong Sawan zijn de leden boer. stu dent. ambtenaar en huisvrouw. Gong is op het eiland Ball niet alleen de naam van een ons overbekend muziekinstrument maar ook de aan duiding van een groep dansers en musici. Sawan is een plaats in Noord Bali. Hetgeen de Gong Sawan laat zien is specifiek voor Noord-Bali: sommige mannenrollen, zoals in de krijgshaftige Baris en in de Legong Kraton door vrouwen vertolkt en niet, zoals in Zuid-Bali door mannen. Ook kenmerkend maar dan voor geheel Bail een veel levendiger stijl dan de tot het uiterste gestyleerde Javaanse dans. Voor de westerling gemakkelijker bereikbaar. Indonesië heeft in de loop van de geschiedenis te maken gehad met vele culturen Zo is het oude animisme overspoeld door het hindoeïsme, het boeddhisme, de islam en ten slotte het christendom. Bali is het enige eiland, waar het hindoeïsme bleef bestaan en er geen aanraking kwam met latere gods dienstige en filosofische overheer sing. Misschien geeft ook dit de Ball- sche dans een eigen karakter: dat van een levend cultuurgoed en niet. zoals vaak elders, dat van oude legendes, achterhaald door latere religieuze in zichten. Ai bleven ook op Java die oude legendes een eigen wezenlijk leven behouden. Het gezelschap heeft een eigen gamelan, eigen orkest, mee genomen, met prachtige muziekin strumenten, rijk met snijwerk en ver guldsel versierd. Ook de kostuums zijn kostbaar en heel mooi. Hoe le vend de danskunst op Bali is, blijkt uit het programma: veel van de door Gdé Risi gecomponeerde muziekwer ken dateren van de laatste Jaren, tot 1977 toe. Ook de Ketjak; in de jaren dertig ontworpen door de choreo graaf Mario, kreeg door Gdé Manik een eigen nieuwe vorm: niet het op treden van het bekende „alpenleger", maar de strijd tussen de duisternis, die de maan wil verslinden, en de wolken, die de maan verdedigen. Uit eindelijk wint de duisternis, er is dan een maansverduistering! Sierlijk Voor het merendeel is deze kunst vorm episch: verhalen uit de littera tuur worden uitgedanst, vaak als be geleiding van het gereciteerde ver haal. Maar ook wel „om het mooi", gewoon om de muziek en de bewe ging. Die beweging volgt de klassieke Balische stijl en voor wat betreft de dansers van Oong Sawan ls die heel mooi. sierlijk, prachtig beheerst, in getogen virtuoos en heel beeldend. Met een boeiend choreografisch lij nenspel. pretentieloos van opzet, alle aandacht vragend voor de individue le prestaties van de dansers Oorver dovends gamelan muziek In de zaal: deze muziek is niet gemaakt voor een concertzaal maar voor de buiten lucht. hooguit onder een „pendopo", een open. overkapte ruimte. Maar een gamelan met prachtige, harmonische klank en samenstelling

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 9