'Zwartboek' wil duidelijkheid in zaak-Ter Schegget Eerste nationale synode in Dordrecht herdacht ©eJ&ationaleli>pnoï)e ban Borörccfjt 1578 Kirchentag in Leipzig: openbaar en massaal I Leipzig: in het stamland van de reformatie VANDAACfl Remonstrantse zorg over politiek in de kerk DINSDAG 6 JUNI 1978 KERK TROUW/KWARTET Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Een actiegroep van vijf predikanten en drie studenten onder leiding van ds. Kleis Kroon en ds Rochus Zuurmond heeft gisteren een „zwartboek" in de openbaarheid gebracht over de zaak-Ter Schegget. De commissie theologisch weten schappelijk onderwijs TWO van de hervormde kerk maakt bezwaar te gen een benoeming van dr. O H. ter Schegget tot hoogleraar aan de theo logische faculteit van de universiteit van Amsterdam (tevens kerkelijk hoogleraar), hoewel hij de vrijwel unanieme kandidaat is van de univer siteit. in de vacature-prof. dr. K. Strijd De opstellers van het zwartboek wil len. dat de zaak in een openbare zitting van de hervormde synode aan de orde komt De synode vergadert volgende week. Het dossier van 264 bladzijden is pri mair bedoeld om de synodeleden in formatie te geven. In het voorwoord zeggen de acht opstellers: ..Laten zij die bezwaren hebben tegen Ter Schegget die open en eerlijk uitspre ken. Dan kan Ter Schegget zich ook openlijk en eerlijk verdedigen. Wan neer dat tijdig in een besloten knng zou zijn gebeurd, hadden wellicht alle moeilijkheden kunnen worden voor komen. Op een dergelijk gesprek heb ben wij meer dan een jaar lang aange drongen Maar tevergeefs. Openbare behandeling ter synode is volgens hen nog „de enige fatsoenlijke oplos sing". ..Wij willen, dat de synode ronduit zegt: op die en die gronden moeten wij Ter Schegget niet. Dan komt er tenminste duidelijkheid. Nu wordt er een onwezenlijk schimmenspel ge speeld. dat volstrekt onaanvaardbaar is." aldus ds. Zuurmond bij de presen tatie van het zwartboek, gisteren in de Amsterdamse studentenklasse De Populier. Begin mei is er een gesprek geweest tussen de Amsterdamse faculteits raad en het moderamen van de her vormde synode Het moderamen deed de toezegging, dat de zaak op nieuw in de synode zou worden ge daan. In strijd met deze afspraak, aldus ds. Zuurmond, heeft de com missie TWO later toch weer twee nieuwe kandidaten voor de hoogle- raarsstoel voorgedragen aan de facul teit. De faculteit heeft hier in een zeer boze brief op gereageerd en gewei gerd de nieuwe kandidaten in behan deling te nemen Later hoorde bovendien Huub Oos terhuls van dr. A. H. van den Heuvel, dat de zaak weer niet aan de orde zou komen in de synode. Ds. Zuurmond bestreed, dat het maar om een actie van „vrienden van Ter Schegget" zou gaan. die hem zo graag op een professorenstoel willen zien. Het protest komt uit een veel grotere groep Volgens het zwartboek is het duidelijk een kwestie van kerkpoli tiek. Die overtuiging heeft ook de Amsterdamse faculteit. In een ge sprek. dat ds. Kroon c.s. op 13 decem ber 1977 met het synodemoderamen had. heeft dr. Van den Heuvel ook bevestigd, dat bij dergelijke procedu res kerkpolitieke overwegingen altijd een rol spelen. „Als iemand om kerkpolitieke rede nen keer op keer wordt uitgescha keld. komt dat een keer de neus uit.' aldus ds. Zuurmond. Hij was er per soonlijk van overtuigd, dat Tei Schegget's linkse politieke keuze de doorslag geeft. ..De rechtervleugel van de kerk drukt hard op het mid den en dat midden wil geen narig heid." Volgens het zwartboek speelt de zaak-Ter Schegget in feite al sinds 1965. In dat jaar stond hij als eerste op de voordracht om secretaris van de raad voor kerk en Israël te worden. Met 24 tegen 25 stemmen koos de synode echter ds. S. Gerssen. Miskot- te sprak toen al van een „huzaren stuk van kerkpolitiek." Naderhand werd Ter Schegget achtereenvolgens gepasseerd bij de opvolging van Lek- kerkerker in Groningen (werd Geen- se). Van Nlftrik in Amsterdam (werd Beker). Sperna Weiland in Amster dam (nog steeds vacant) en De Graaf te Utrecht (werd een buitenlander), en dat terwijl hij steeds zonder meer gekwalificeerd zou zijn. Hierdoor is een vreemde mysterie-sfeer om hem ontstaan van „als je alles eens wist." De samenstellers van het zwartboek willen dat doorbreken. Het dossier bevat niet alleen uitvoerige docu mentatie over het konflikt en de voor geschiedenis. maar geeft ook bijna de helft informatie over de theologische opvattingen van Ter Schegget in de vorm van artikelen van en over hem. te beginnen met een lovende bespre king van zijn proefschrift door prof. dr. K. H. Miskotte uit 1970. Miskotte Volgens ds. Zuurmond en ds. Kroon is de zaak-Ter Schegget eigenlijk de voortzetting van de zaak-Miskotte. Deze is ook altijd als te rood be schouwd in de hervormde kerk en Ter Schegget is zijn meest begaafde leer ling. Ook bevat het zwartboek speci aal voor deze uitgave geschreven arti kelen van de Duitse theologen F. W. Marquardt en Hans-Werner Bartsch over Ter Schegget's boek Het lied van de Mensenzoon. Tenslotte zijn er 22 bladzijden lovende getuigenissen van voormalige gemeenteleden van Ter Schegget op Curacao over zijn pasto rale werk daar van 1958 tot 1963. Dat is gedaan, omdat nu al tien jaar het gerucht gaat. dat hij misschien een knap theoloog kan zijn, maar er pas toraal een puinhoop van heeft ge maakt. schandelijk, aldus ds. Zuur mond. Dr Ter Schegget (50 jaar) is sinds 196C docent ethiek en filosofie aan de academie De Horst in Driebergen. Gisteren werd bevestigd, dat hij mo menteel een benoeming in overwe ging heeft tot tijdelijk gastdocent in Berlijn met ingang van 1 september. Hij was daar al eerder twee jaar stu dentenpredikant. Niet schamen „En mocht onze actie niet lukken, dan behoeft Bert ter Schegget zich volstrekt niet te schamen. Allerlei werkelijk grote mannen in de her vormde kerk hebben het nooit tot hoogleraar kunnen brengen, zoals Kohlbrugge en Noordmans." zei ds. Zuurmond nog. Het zwartboek is het werk van ds. K. Bouhuijs en ds. J. A. Eekhof (Leiden), ds. P. van Dijk (Enschede), ds. K. H. Kroon. D. Floors. J. Leijdekkers, J. Lok (Amsterdam) en ds. R. Zuur mond (Delft). Ds. Kroon en ds. Zuur mond voerden de eindredactie. De technische verzorging was in handen van De Populier, waar het ook te verkrijgen is voor 15 gulden (tel. 020- 254438). door L. M. P. Scholten DORDRECHT Het is deze maand vierhonderd jaar geleden, dat in Dordrecht de eerste nationale synode werd gehouden van de kerk der Reformatie in Nederland. Dat feit is gisteren herdacht in een bijeenkomst in de Augustijnenkerk in Dordrecht. In deze bijeenkomst, die georgani- voor de geschiedenis van het Belgi- seerd was door het Kerkhistorisch sche protestantisme, werden drie re- Gezelschap. samen met de vereniging feraten gehouden, door prof. dr D. GRONINGEN Politiek beheerste de remonstrantse broe derschap tijdens haar in Groningen gehouden algemene ver gadering van bestuur. Er was een brief binnengekomen van de gemeente Oosterbeek, die uiting gaf aan het onbehagen dat zich bij velen zou hebben meester gemaakt over politieke uitspraken van de broederschap, bij voorbeeld inzake de situatie Zuid-Afrika en de neutronenbom. Dé gemeente Oosterbeek is van me ning dat veel plaatsen in de bestuur lijke organen van de broederschap worden ingenomen door hen die poli tiek links georiënteerd zijn Dat vond de gemeente op zichzelf geen be zwaar. maar wel was men van oordeel dat de vertegenwoordigers in de be leidsorganen zich er van bewust die nen te zijn dat ze niet gekozen zijn om hun politieke overtuiging Bestuur ders moeten zelfs de schijn vermijden van de kerk een poliUek instrument te willen maken De gemeente Oosterbeek waarschuw de ervoor dat de kerk een politiek strijdtoneel over dergelijke menings verschillen zou kunnen worden. Zij wilde een dringend beroep doen op alle vertegenwoordigers in de orga nen van de broederschap, de politie ke overtuiging van al de leden tc respecteren. betreft de ontwikkelingen op het ter rein van de maatschappelijke dienst verlening. Ook werden er spelregels goedge keurd van een samenwerking van de plaatselijke gemeenten met afdelin gen van de Nederlandse protestan tenbond. De remonstrantse broeder schap vindt dat de betrokken ge- meenteafdellngen juridisch zelfstan dig moeten blijven. De rechtspositie van predikanten en voorgangers mag door een samenwerking niet worden verzwakt. De broederschap zou een vorming van een stichüng die de pre dikantvoorganger in dienst neemt, willen ontraden. Nauta, de Belg dr G. Moreau en dr R H. Bremmer. Tevens werd een bundel opstellen over de synode van 1578 aangeboden. Deze bundel bevat be halve de referaten ook bijdragen van prof. dr E. R. J. Knetsch. prof. dr W van 't Spijker (met de tekst van de acta van de synode) en dr J. P. van Dooren. Betekenis De synode van 1578 is weinig bekend. Dat komt ook wel omdat er weinig van bewaard is, zelfs geen notulen. De zogenaamde „acta" zijn in werke lijkheid een kerkorde. Toch rijst uit de her en der bijeengegaarde gege vens in de gisteren verschenen bun del een beeld van een vergadering, die van veel groter betekenis is ge weest, dan tot nu toe werd aangeno men. en dat lijkt niet de gewone over drijving te zijn van herdenkingsbij eenkomsten. De synode van Emden in 1571 was nog een synode van ballingen „onder het kruis". Besloten werd toen over een jaar weer een synode te houden. Maar de grote veranderingen ln het vaderland, die 1 april 1572 begonnen met de inname van Den Briel. en vooral de Pacificatie van Gent in november 1576, wijzigden de situatie drastisch. In steeds meer plaatsen in noord en zuid werd de gereformeerde religie openlijk mogelijk. Dr Van Dooren schat, dat in 1578 in de noordelijke Nederlanden al driehonderd predi kanten een gemeente dienden en vijf tig in Vlaanderen. En zo begon op 3 juni 1578 de eerste nationale synode, in het hart van het bevrijde gebied, in Dordrecht, waar in 1572 ook de eerste vrije Statenvergadering was ge houden. Doorgetrokken De synode van Dordrecht onder lei ding van Petrus Datheen heeft de kerkvorm, zoals die in 1571 in Emden gestalte had gekregen, verder gecon solideerd. Ook in andere opzichten werd de lijn der reformatie in calvi nistische geest doorgetrokken. De opbouw van de kerk was nog in volle gang. Alleen in de kop van Noord-Holland was al een enigszins geordend kerkelijk leven. De vier classes daar hadden vertegenwoordi gers gezonden. In Zuid-Holland, Zee land en de zuidelijke Nederlanden was het al minder geregeld. Verder waren er in Dordrecht afgevaardig den van de Waalse gemeenten, enkele vluchtelingengemeenten in het bui tenland en wat „losse" vertegenwoor digers uit Gelderland. landen in kerkelijke classes, van Gro ningen tot Artois. Men had blijkbaar goede hoop, dat de reformatie in alle gewesten zou doorbreken. Er zijn meer aanwijzingen, dat de synodeleden dachten, dat de eigenlij ke grote strijd tegen Spanje al achter de rug was. Het moment was aange broken om van de resultaten de ba lans op te maken. Regelingen werden getroffen voor de verhouding met de overheid, voor een nieuwe bijbelver taling en de uitgave van andere be langrijk geachte boeken (waarvan niets terechtgekomen is). Stormachtig integendeel juist „vierkant" achter de politiek van de prins stelde, met inbegrip van Petrus Datheen. De mannen van deze synode waren geen „calvinistische zeloten". Zij begre pen, dat Oranjes politiek de enige mogelijkheid was. de Nederlanders bijeen te houden in het gemeen schappelijk verzet tegen de tirannie van Filips II. Bremmers bewijsvoering overtuigt niet geheel. Met name lijkt het wat te snel geredeneerd, als hij de latere ontwikkeling van Datheen geheel verklaart uit de invloed van Hembyze in Gent. Verwachting Hoe hoog de verwachtingen echter waren voor de politieke ontwikkelin gen. blijkt wel daaruit, dat deze syno de een gedetailleerd ontwerp maakte voor een indeling van heel de Neder- Dr Bremmer gaat in op de nationale betekenis van deze synode. Vooral de laatste weken voor de synode waren gekenmerkt door een stormachtige ontwikkeling: de ene stad na de ande re ging om naar de reformatie (25 mei Haarlem. 26 mei Amsterdam. 1 Juni Gent). De manier waarop dat gebeur de was in strijd met de Pacificatie van Gent. Een burgeroorlog over de religie was niet denkbeeldig. Prins Willem van Oranje beijverde zich juist in deze tijd zeer voor godsdienst vrede. Dr Bremmer bestrijdt de mening van historici als H. Enno van Gelder en L. J. Rogier, die menen, dat prins Wil lem hierin de calvinistische kerkelij ke leiders tegen zich had. Hij betoogt, dat de synode van Dordrecht zich Wig Hoe het ook zij, reeds was ten tijde van de synode van Dordrecht de Spaanse generaal Parma in de Ne derlanden. Hij zou er korte tijd later in slagen, een wig te drijven in het gezamenlijke verzet van noord en zuid. De hooggestemde verwachtin gen van de synode en van prins Wil lem werden de bodem ingeslagen. De sondanks behoudt de synode van 3 tot 18 juni 1578 te Dordrecht haar betekenis voor de kerkhervorming. Het boek „De Nationale Synode van Dordrecht 1578" verscheen onder re dactie van prof. dr D. Nauta en dr J. P. van Dooren als paperback bij Buy- ten en Schipperheijn en Ton Bolland te Amsterdam (208 blz., 35,-). Bijval Tijdens de vergadering kreeg de ge meente Oosterbeek bijval van de ge meenten Apeldoorn en Doesburg Apeldoorn vond dat men aan dege nen die bestuursfuncties bekleden dc raad moest geven om hun politieke kleur terzijde te stellen als het oir geloofszaken gaat Doesburg meendt dat men meer ruimte moest later voor mensen die in gewetensconflict komen Prof. dr H. J. Heering vond het on juist om in de kerk te spreken van links en rechts. Men moet elkaar aan spraken op christelijke en zakelijke argurpenten. De vergadering besloot deze bespre king nu vrij kort te houden en vol gend jaar op een volgende vergade ring deze zaak uitvoeriger aan de orde te stellen. Commissie Verder heeft de remonstrantse broe derschap een landelijke diakonale commissie ingesteld. Deze commissie zal zicht houden op hetgeen er op dlakonaal terrein in de gemeente en kringen plaatsvindt, met name wat Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM DORDRECHT Postbus 948 Westblaak 4. Rotterdam Tel. 010-115588 (Red.) Schiedamsevest 52 Tel. 010*115700 (adv.) DEN HAAGlaEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 door prof. dr. C. Augustijn Het eerste wat van de Kirchentag in Leipzig opvalt, is dat hij in ds volle openbaarheid plaatsvindt Dat is nieuw. Iedere vier jaar is er een Kir chentag, maar het was nu de eerste keer dat er affiches op de aanplakzui len te vinden zijn en dat het reusach tige complex van de Leipziger Messe ervoor gebruikt werd: de hele zondag in de hallen, de slotbijeenkomst in de open lucht. Een tweede indruk is die van de massaliteit veel extratreinen. 50.000 deelnemers, véél Jeugd daarbij, massale bijeenkomsten in de gebouwen, om maar te zwijgen van de indruk wekkende afsluiting met alle deelnemers sa men. Deze dingen zijn niet belangrijk, zeker niet in een stad waar men op alle openbare gebouwen de bekende leuzen vindt van de steeds stijgende produktie en de bereidheid, zich daarvoor in te zetten. In de openbaarheid en de massaliteit van dc Kirchentag wordt zichtbaar, dat ook in deze socialistische maatschappij, die sterk de pres tatie-mentaliteit huldigt, een levende kerk be staat, Het geheel krijgt daardoor ook iets van een familiefeest. Dat betekent niet. dat het uiterlijk het belang rijkste ls. Vanaf vrijdagmiddag waren er kleine groepen bezig, het thema van de Kirchentag onderlinge te bespreken. Zo hielden veel. voor al jonge mensen uit heel Saksen zich intensief bezig met de vraag, wat „Leven betekent een doel hebben" in allerlei opzicht kan zeggen voor het ieven van vandaag. Als wij in Nederland over een dergelijke vraag als christenen met elkaai zouden spreken, zou er ongetwijfeld een wirwar van antwoorden, maar nog veel meer van vragen loskomen. Voor een socialistisch land als de DDR geldt dat natuurlijk in versterkte mate Het grote Ideaal van de officiële ideologie blijft, dat men als volk één en hetzelfde antwoord geeft. Voor de kerk. die nog altijd ruim de helft van de bevolking omvat, betekent dat een dubbele verleiding. Zij kan zich zo volledig daaraan aansluiten, dat ze geen eigen woord meer heeft. Ze kan zich ook zozeer terugtrekken op zich zelf. dat ze niets meer te zeggen heeft in de maatschappij, waarin ze leeft. Mijn indruk was. dat men beide gevaren onder ogen ziet en er heel openhartig met elkaar over spreekt. Belevenis Toch zou ik niet te veel de klemtoon willen leggen op de verschillen met onze maatschap pij. Een hoogtepunt was voor mij de kerk dienst. die ik op de zondagmorgen meemaakte. Een lelijk 19de eeuws gebouw, in het portaal een sobere herinnering aan het predikantsge zin (man, vrouw en vijf kinderen) en de kerke lijk medewerkster, die allen bij een luchtaan val in 1943 om het leven waren gekomen. Een stampvolle kerk. een ongedwongen, vrolij ke stemming en zo was het. naar ik hoorde, overal. Liederen, gedichten, een combo, veel applaus. Voor de kerkgangers kennelijk een belevenis, ook voor mij. In alles, wat er gebeur de. kwam één thema naar voren, dat in de preek onder woorden gebracht werd met „de hoop op een nieuwe wereld". Alles liep samen in de vraag, hoe kunnen wij het leven redden in een wereld, die in de ban gekomen is van de afgoden van produktie en prestatie. ..Minder liever produceren en meer léven, meer mens zijn" - zo werd het woordelijk gezegd en het kwam in allerlei vormen naar voren Voordat wij gezamenlijk het Onze Vader ba den. was er gelegenheid om naar voren te komen en een wens uit te spreken. Daar liep natuurlijk alles door elkaar: een gehandicapte die vroeg om bezoek: een meisje die door haar vriend, die al een half jaar in voorarrest zat. wenste dat hij zijn innerlijke vrijheid daar bij /ou bewaren, een vraag om minder monotonie en meer plezier In „Trouw" van 30 mei stonden wat gege vens over de Kirchentag, die van 26 tot 28 mei in Leipzig gehouden is. Doordat ik juist dat weekeinde in Leipzig was, kon ik een deel van de Kirchentag meemaken. Aan een uitvoerig verslag waag ik me niet. Wel wil ik graag wat indrukken doorge ven, die ik opdeed. Het is goed, als we ook op die maniier meeleven met christenen in een ander land. Leipzig is een grote industriestad, met 600.000 inwoners de grootste stad van de DDR na Berlijn. Van DE de oudebinnen stad is weinig meer over:het oude stad huis dat nu een museum is, enkele oude kerken (daaronder de Thomas-kerk, de kerk van Bach) en wat oude, meestal sterk verwaarloosde huizen. De rest van de oude stad is in en na de oorlog ver woest. Leipzig ligt in Saksen, het stam land van de reformatie, 70 km van Witten berg. In de st. Thomas hangt een bordje met de mededeling, dat Luther hier Pink steren 1539 bij de invoering van de refor matie in de stad gepreekt heeft. Leipzig is ook de stad, waar in 1519 het beroemde dispuut tussen Karlstadt en Luther aan de ene lant en Eek aan de andere kant heeft plaatsgevonden. Het stadsbeeld wordt nu beheerst door het afschuwelijke gebouw van de Karl- Marx-universiteit met ruim 10.000 studen ten, een gebouw van 25 verdiepingen. C. Augustijn Vrijheid De Thomas-kerk in Leipzig Als buitenlander voel je natuurlijk opeens de verschillen met onze situatie. Maar in het ge heel viel mij juist op. dat een dergelijke kerk dienst ook in Nederland gehouden zou kunnen worden. Het ging om „vrijheid" ln bijbelse zin. BEZINNING Grimmig stelde mevrouw Van Someren-Downer op de verkiezingsavond 'an de vorige vast, dat haar partij zich maar eet moest bezinnen. De wijze waarop! gezegd werd, maakte mij niet verlangend om aan die bezinningi te doen, maar dat hoeft dan gelukt ook niet. Ze had natuurlijk gelijk. Een partij die verliest moet zich afvragen waaraan dat ligt. Intui denk ik dat die bezinning niet erg zal komen want de verklaring varl verlies werd erbij gegqven. Mensi die men in 't verleden uit de confessionele partijen had gewoi voor het liberale standpunt keen nu weer terug naar het eigen nest. Dat zou voor een gedeelte wel eei waar kunnen zijn. Maar zo n opmerking maakt dan op mij een soort ping-pong-effect. Want nu de bezinningsnoodzaak duidelijk; de kant van de confessionele pari te liggen. Het CDA heeft, afgeziei van alle factoren die in rekening moeten worden gebracht door hi dat dit gemeenteraadsverkiezing waren met een geringere opkomstj plaatselijke interesses, dat CDA heeft dan gewonnen, maar winst ook een reden zijn om zich te bezinnen. Vooral wanneer die uit een bepaalde hoek komt. Van voor de oorlog hangt velen nog de v; slogan in de oren: zet liberalen nai dj Colijn! Die leus bedoelde niet zo «mi vriendelijk te zijn voor Colijn als i voor de liberalen. De liberalen zagfy nl. hun aanhang voor een niet Kp onbelangrijk deel naar de toenmal s A.R.-partij overlopen. Het waren V n slechts enkele stemmen die in die jn, situatie tot bezinning opriepen. Di tg oproep werd toen door velen weggewuifd Men wilde er ro£ onbekommerd blij mee zijn. Ik defy dat die bezinning te meer nodig is, omdat de regeringscombinatie waarvan het CDA deel uitmaakt ii feite nog niet aan de eigenlijke zak toegekomen is. Reden genoeg om zich af te vragen wat er aan de han ls. Vooral voor mensen die een jaai|m geleden nog con amore samen werkten met wat nu de oppositie heet. he yOORBIJGANGEI Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Beverwijk-Heemsl s (toez.): J. A. van Leeuwen te Stegjlei da; te Aalburg en te Zegveld: H. nc heul, kand. te Ede. fid apj Aangenomen de benoeming tot dienstleraar-schoolpastor aan di scholengem. Redichem te Oi beek: H. A. Dekkers te Metslawil Nijawier. Beroepbaar: G. H. Frederikse. weg 50. Stolwijk; G. Petersch mann, p/a Valkenaarstraat 105. zen (NH); G. G. J. Schoonman, He laan 3. Zeist; H. Verheul, Molensl p 168 Ede. Bedankt voor Amsterdam-Sl< (toez.); C. J. Amez te Capelle IJssel; voor IJsselmuiden: W. boom te Waddinxveen. GEREF. KERKEN Beroepen te Heerde: J. Poppin) Assen. Bedankt voor Andijk: A. Prins te. ten; voor Veldhausen (WDld): Pluim te Ridderkerk. Emeritaat verleend aan: J. Koopn te Harkema. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Bedankt voor Vlaardingen: G. A. te Eemdijk. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor St Annaland en Oud-Beijerland: A. Hoogerland Krabbendijke; voor Goudswaard W. Verweij te H.I. Ambacht; Enkhuizen: J. van Vliet te Aa kerke. Beroepen te Apeldoorn: N. W. Sch der te Goes. CHR. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Rijswijk (g dienstonderwijs a.d. chr. scholen) 1 Rijswijk): J. P. v.d. Boomgaar Amsterdam. OUD GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Rijssen: A. Kot te IJl muiden. EV. LUTH. KERK Aangenomen naar Zwammerd (geestelijk verzorger Johannesst ting: A. Steinhart te Schiedam. een vrijheid om mens met mensen te zijn. Daarom ook het protest tegen een ontmense lijkte wereld, waar geen plaats meer is voor echt leven, lachen en zorgeloos zijn. Er klonken natuurlijk ook andere stemmen. De slottoespraak van de Saksische bisschop Dr. Hempel had een heel andere toonzetting Hij sprak over Christus als het doel van ons leven, zonder dat duidelijk werd welke concre te betekenis dat zou kunnen hebben voor het leven van elke dag. Dat zijn verschillen, die je ook in Nederland aantreft! Juist daardoor voel de ik me helemaal thuis. Vóór de ingang van het hoofdgebouw van de Vrije Universiteit heeft iemand met grote let ters op het trottoir geverfd. „Wat dóe ik hier?!" Een doordenkertje, dat ook deze Kirchentag beheerste Prof. ds. C. Augustijn is als kerkhistoricus ver bonden aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. ADVEMENTiE I fietsgetken. ze rijden vrij rond da*zij 4.999 fietsenmakers

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2