fltfST
anadees ballet
ooi solistenwerk
rf
Muziekdramatiek van
Schönberg en Ullman
HOUANDFESI
^■HOUA
Plezier met de
clowns Maclöma
Tarwebedrijven KSH
definitief bij Wessanen
Dan Wagoner: muzikaal,
speels en verfrissend
volksmuziek
^kandinavië
elgië
IINT
Don Giovanni
onduidelijk
'Der Kaiser von Atlantis' in Frascati
ours Koningin
)eth door
ees gewonnen
Manifestatie tegen
Argentinië trekt
veel belangstelling
TEff
5 JUNI 1978
KUNST
TROUW/KWARTET
-K
jans W. Ledeboer
AAG Na een weinig de aandacht trekkende opening van het Holland Festival
een bijdrage welke de aandacht trekt: het optreden van The National Ballet of Canada
•ht, in het Nederlands Congresgebouw in Den Haag en in Carré in Amsterdam.
voor u de voorstelling van balletconcours in Moskou, de topso-
nd in Den Haag bezocht, listen van het gezelschap
naar onze verwachting de
jlvariaties beloofde te bie- Met het slechts geven van de vierde
irde akte van het bijna een akte van dit dramatische om niet
Petipa-ballet „La Bayadè- te zeggen melodramatische ballet
irige „Kettentanz" van de is het gehele „verhaal" over boord
gezet en dat is wellicht heel gelukkig.
Blijft over een mooi ballet blanc in de
vorm van een uitgebreide pas de
deux tegenover een corps de ballet
dat op de achtergrond bleef en met
muzikale bewegingen de orkestbege
leiding accentueerde.
Gerald Arplno en „Mad
van Ann Ditchbum, die als
eografe is verbonden aan
Ible.
actie
gels
>lus-
ing.
j beseffen, dat wij de Deen
mfuss hebben moeten mis
te avond in Den Haag niet
len. Denemarken heeft een
ballettraditie en Schau-
jaarin een eigen plaats, hij
leden jaar bij The National
anada gekomen. Als solist
Heksenjong" van Jack Carter of ook
wel eens aan „Monument voor een
gestorven Jongen" of „Feestgericht"
van Rudi van Dantzig.
De Willem-Alexanderzaal van het Ne
derlands Congresgebouw was tot de
nok gevuld, ook al omdat deze voor-
stelling het karakter van een gala
had. Prinses Margriet en mr Van Vol
lenhoven vertegenwoordigden het
Nederlandse hof als gasten van am
bassadeur dr S. F. Rae van Canada
en diens echtgenote.
l
Scène uit Mozarts
titelrol
Virtuoos
Prachtige afwerking en een hoog ar
tistiek en virtuoos peil bij de beide
solisten. Ook hier een niveau dat
in peil, dat slechts weini- slechts heel weinig dansers ooit zul-
mnen bereiken. Maar deze
Den Haag waren in „La
de beide hoofdrollen in
in Karin Kain en Frank
beiden „eigen kweek" via
se National Ballet School
nu, na een indrukwekken-
opbaan waarin als glans-
[lefn jpas de-deux-prijs van het
nen
ont-
141.
>ert Kistenmaker
- AM Het programma
!lam* -
SEN
B.V.
0 soort
iks van
x20 en
:s geo-
aandag
AD 121
at, 200
land Festival dat dit jaar
n staat van de volkscul-
ijdag van start in zeven
aast de bekende klassieke
s dit jaar westerse en niet-
lkskunst te zien en te ho-
gehele land. De westerse
k is verdeeld in acht mini-
aarbij de angelsaksische
(rote plaats krijgt toebe-
t Rotterdam Folk '78 ge-
iiziek heeft de laatste tien
hernieuwde belangstelling
oral dankzij de emancipa-
len kunnen bereiken. Een hoogst
merkwaardig corps de ballet; vele
passages opvallend mooi afgewerkt
met dan plotseling even een uiteen
vallen in een wat rommelig aandoend
geheel om zich even later tijdelijk
te herstellen en weer tot een mooie
afwerking te komen.
„Kettentanz" is een fleurige, speelse
vertoning op muziek van Johann
Strauss Sr. en Johan Mayer. Soms
heerlijk gedurfd veaudeville-achtige
revue-werk, soms luchtig spottend,
soms met aantrekkelijke dans-clow-
nerie. Maar altijd vol dansplezier en
virtuositeit. Een heel mooie solo van
Nadia Potts en een even opvallend
duet van Vanessa Harwood en Frank
Augustyn. Plezierig om naar te kij
ken, maar wij kunnen ons voorstel
len. dat het voor de dansers een even
groot genoegen is om dit ballet te
dansen. Echter staat daartegenover
het bleke licht van Thomas Skelton,
dat de kleuren van Joe Eula's kos
tuums te zeer deed verbleken tot een
matte monochromie.
Melodramatisch
„Mad Shadows" ontstond uit een sa
menwerking van choreografe Ann
Ditchbum, componist André Gagnon
en decorontwerper Jack King. De
naam is onvertaalbaar. Het program
ma spreekt van „Krankzinnige
schimmen", maar deze vertaling laat
van de gevoelswaarde niets heel. On
danks het prachtige danswerk als
theaterstuk weinig boeiend. Melodra
matisch, soms veel te lang uitgespon
nen dansscènes, die niet altijd éven
gemakkelijke zijn te volgen. Soms
herinneringen wekkend aan „Het
Ondanks de zeer uitvoerige toelich
ting van Schönberg en de intelligente
benadering van de problematiek door
mensen als Pierre Boulez lijkt het
juiste midden tussen sprekend-zin
gen. en zingend-spreken dat Schön
berg moet hebben bedoeld, niet ver
wezenlijkt te kunnen worden. Talloze
zangeressen van naam (het is voor
vrouwenstem geschreven) hebben
zich er in de loop der jaren aan ge
zegd dat het een interpretatie op
hoog niveau was, waarover (en dat
ligt in de aard van het werk) men wat
opvatting betreft van mening kan
verschillen, maar waarvan de kundi-'
ge, intelligente en goed doorwerkte
benadering en presentatie door Anne
Haenen bulten discussie staan. Uit
haar vertolking (en die van het instru
mentale ensemble met Maarten Bon
voor de belangrijke pianopartij en
waagd en vele pogingen zijn op de Kerry Woodward als dirigent) werd In
plaat vastgelegd, met weinig overtui- ejk eeval jjuM-mi- riat BhJJZ
gend resultaat. En met ala duidelijk- baan^kend meeLmerk gl^ da"
ste mislukking de vrij recente opna- de ontwikicetina V9n
me met Cleo Lalne. die het ook wel- kunstmuziek voor een belangrtjkte"!
eens wilde proberen. mede heeft bepaa]d Een erkenning
Hnnn nluom i SieJ^th?.ns biJ 11161 voorkomt, dat
nOOg niveau ik bij elke uitvoering die ik van dit
Zaterdagavond deed Anne Haenen werk moet aanhoren een onontkoom-
van de Nederlandse Operastichting baar sterke weerzin tegen de ongrijp-
het in een Holland Festivalconcert in baarheid en de gekunsteldheid ervan
Frascati te Amsterdam. Het mag ge- onderga.
door Adr. Hager
SCHEVEN1NGEN Zag men Mo-
zarts opera Don Oiovannl vrijdag
avond voor de eerste maal. dan zal
men niet beseft hebben, dat regisseur
Göt2 Friedrich een nieuwe geheel ei
gen weg is ingeslagen Fel realisme
kenmerkte de voorstelling van de Ne
derlandse Opera, de enige operabij-
drage aan het Holland Festival
Vergelijkenderwijs was het toch wel
even wennen en kon men zich moei
lijk gewonnen geven aan de visie van
Friedrich. de Felsensteinleerllng Een
Don Oiovannl met weinig aristocrati
sche allure, geen charmeur, maar een
bruut die er overrompelingsmetho-
den op na houdt Eigenlijk een ellen
deling die niet met zijn handen van al
wat vrouw is kan afblijven Nooit
innemend, maar grof brutaal Zijn
bediende Leporello is een soort vage
bond met twee verschillende sokken.
Een ander opvallend aspect is. dat de
plek waar de Commendatore met
veel namaakdramaUek ter aarde
stort tot een soort gewijde grond
wordt verklaard. De gehele opera
door blijft de plaats gemarkeerd door
Don Giovanni" met in het midden Wolfgang Brendel als vertolker van de «n rood spotje en men loopt er om-
zichtig omheen. Friedrich heeft een
voorliefde voor horizontale scènes,
over de grond rollen als een soort
volksvermaak. Dan is er bijvoorbeeld
ook nog de bedroefde donna Anna.
die in Friedrichs gezichtspunt een
hysterica wordt, haar grote aria in de
eerste acte groeit uit tot een soort
waanzinsscène. Knap gevonden is de
uitstalling van Giovanni's garderobe
op een aantal menselijke etalagepop
pen. Waarom Leporello zich bij die
gelegenheid moet vermommen als
een nar. blijft onduidelijk.
Voor wie met al deze zaken minder
moeite had. was dit een voorstelling
om toe te juichen en men heeft dat
dan ook zonder reserve gedaan De
solisten bleken bereid aan alle. soms
onmogelijke eisen van Götz Friedrich
te voldoen. Wolfgang Brendel werd
een onbehouden Giovannis. Edda
Moser een felle Donna Anna, Rüdiger
Wohlers een niet zo'n flinke Ottavlo,
een Commandatore van Dimltris Ka-
vrakos, een markante Donna Elvira
van Ellen Shade, Gabriel Bacquier
geroutineerd als Leporello, Lieuwe
Visser een overtuigend Masetto en
een bruisende Zerlino van Lillian
Watson.
De decors van Andreas Reinhardt
moesten kennelijk een afspiegeling
zijn van het budget van de Neder
landse Opera Hij roeide knap met de
riemen die hij had. De kostuums wa
ren eerlijk gezegd een allegaartje, een
soort kostuummuseum met kleding
uit meerdere eeuwen.
Hans Vonk leidden het Radio Phll-
harmonisch Orkest. De ouverture
was weinig ideaal. Sommigen tempi
naar mijn smaak te traag met als
tegenstelling een opgejaagde finale.
HIJ maakte overigens van podium en
orkestbak een uitstekende eenheid,
waarbij de solisten dankzij licht or-
kestspel alle kansen kregen.
door R. N. Degens
AMSTERDAM De aantrekkingskracht die Arnold Schönbergs „Pierrot Lunaire" op
zangeressen uitoefent blijkt nog steeds niet verminderd. Beter Is het misschien van uitda
gingskracht te spreken; want dit uit 1912 stammende werk voor spreekstem met piano, fluit en
piccolo, klarinet en basklarinet, viool en altviool en cello, op 21 in het Duits vertaalde
gedichten van Albert Giraud, levert nog steeds niet opgeloste problemen op met betrekking
tot de manier waarop de solopartij vertolkt moet worden.
Sympathiek
Direct aansprekende zeggingskracht
en eenvoudige vormgeving maken
het tweede stuk dat deze avond werd
uitgevoerd wel veel sympathieker.
Het was „Der Kaiser von Atlantis"
een soort opera die door componist
Viktor Ullmann en librettist Peter
Kien in 1944 in het concentratiekamp
Theresienstadt werd voltooid. Beiden
kwamen in Auschwitz om het leven,
hun werk werd enkele jaren geleden
in Londen teruggevonden, en de Ne
derlandse Operastichting gaf er in
december 1975 in ons land de wereld
première van.
Het is geschreven voor een zevental
stemmen en klein instrumentaal en
semble. Dat Ullmann onder meer
leerling van Schönberg was, is er niet
uit te horen; het stuk gaat meer de
Anne Haenen
kant op van Weill met zijn eenvoudi
ge nummerstructuur en zijn „songs".
Het geheel, met zijn libretto, waarin
de verlossende kracht van de dood
voor allen die ondraaglijk moeten lij
den het thema is, getuigt vooral van
de buitengewone geestkracht die
door sommigen in bijna onvoorstel
bare omstandigheden werd opge^
bracht Men heeft er in Theresien
stadt nog aan gerepeteerd maar tot
de bedoelde uitvoering is het nooit
gekomen.
In de sober door Rhoda Levine gere
gisseerde uitvoering, met wat al te
nadrukkelijk „verloederde" kos
tuums en decors van Robert Israel,
en met Kerry Woodward wederom als
muzikaal leider, werd het een uitvoe
ring die aanzienlijk meer overtui
gingskracht had dan de première van
enkele jaren geleden. Ook nu weer
werden de voornaamste zang-rollen
bezet door Melnard Kraak. Tom Hae
nen, Lodewijk Meeuwsen, Rudolf
Ruivenkamp, Inge Frölich, Roberta
Alexander en Adriaan van Limpt.
In het Circustheater komt Don Gio
vanni terug op 18 juni. De opera is
Van Pierrot Lunaire en Der Kaiser voorts te zien en te beluisteren in
von Atlantis worden in Frascati nog Amsterdam op 6, 9, 12 en 22 juni, in
twee voorstellingen gegeven: 7 en 8 Rotterdam 14 juni en in Eindhoven
Juni. 20 Juni.
trking die uitging vanuit
kanten in Engeland. Ier-
landeren. Behalve de ge-
verking in het popidioom
eeuwenoude mondeling
fde liederen en dansmelo-
er een groeiende aandacht
lieren en melodieën in hun
Jongelui gingen het plat-
vroegen oude mensen wat
konden herinneren van
lebruai (Pierden de oude instru-
gingen zelf optreden. dOOf Ber HulSlfig
izaterdag was in Bellevue
lam Skandinavische en
■Volksmuziek te horen (de
eken ook nog op andere
n het land). Waren de twee
>- groepen opgebouwd uit
n Ie jongelui, de Skandinavi-
bevatte nog enkele oude
anten. Bijvoorbeeld de
Jeurig geklede dame uit
i enkele „Joiks" zong. mo-
ingen spontaan opkomen-
le uitbarstingen. Of het
jongere duo uit Finland
i. iele (ijl klinkend soort cit-
e maar razendsnel gespeel-
ige dansmelodieën ten ge-
DEN HAAG Les Clowns Maclöma zijn uit Frankrijk geko
men om het Holland Festival enige avonden plezier te bezor
gen. Ze begonnen daarmee zaterdagavond in het Haagse Hot.
Met z'n vijven, in dwaze kinderlijke verlegenheid om, en met,
moeilijke weerspannige dingen en toestanden, waarmee ze
moeten leren leven. Door ze bij voorbeeld niet ernstig te
nemen, hoe ernstig ze ook zijn.
'ORTI
gen ii
deu
dubt
jarant*
eweni
inavische landen over-
iol (en de opvallende in-
barokmuziek), het ge-
de Instrumenten, en de
,t met ernst en gereser-
ipeeld. Anders is dat
k uit de Kempen. Lim-
'allonië Het arsenaal in
loopt van doedelzak en
tot contrabas en wordt
r en gemoedelijker ge-
fluisterende toeschouwers
mwennige bewondering te
deze verschillende
Het dansfestijn dat
bij deze muziek hoort,
lellevue niet echt van de
tunt u beter in de bljbeho-
i meemaken.
(UPIi De negentienjari-
e pianist Abdel-Rachman
eeft gistermorgen in Brus-
ingin Elisabeth-trofee voor
isten gewonnen. El Bacha
aan het conservatorium
De Amerikaan Gregory
yoming werd tweede en de
Brigitte Engerer derde van
deelnemers.
■Unie heeft dit jaar zonder
i redenen geen kandidaten
-erder zijn Russen na een
't meer naar hun land te-
- In het Koningin Elisa-
urs van 1975 bezetten drie
bovenste plaatsen.
Clowns wil dat nog wel lukken. Ze
kunnen altijd nog vluchten in een
vreemd blijmoedig muziekje op hun
toeters (klarinet, trombone, trompet,
saxofoon, tuba) en een rijdend slag
werk vol pannetjes, dekseltjes en tin-
geltjes. Ook daar hebben ze nog wel
moeite mee. Zo'n trompet heeft bij
voorbeeld opeens het mondstuk aan
het verkeerde einde en wordt dan
geen nood een verrekijker. Het
zwarte achterdoek is een gevangenis
muur waar je alleen met touwladders
en hangen en wurgen overheen komt
als je op moet. Een bank en een paar
stoeltjes willen niet; een bolhoed en
een baret worden hoofdfiguren in een
dramaatje.
Een politiepet en een microfoon ge
ven verbazend veel macht aan de een.
en maken de ander onderdanig, want
alleen tegenover zo n pet ben je al
schuldig tot in al je binnenzakken. De
guillotine is ook een machtig leuk
speelgoed als hij het goed doet. Het
slachtoffer kan nog wel alles halen uit
zijn laatste gunsten, maar hij mag
zich niet voor zijn malle kop schieten.
Dat doe je niet als je onthoofd moet
worden.
De gevangenis is ook vermakelijk
voor clowns, want de kussenrollen
worden babies die gevoed en gepoe
derd moeten worden. Of geliefden die
vrij-willig zijn en waarvoor je. met
een luidspreker op je buik. Brels „Ne
me quitte pas'' kunt laten zingen, als
ze van de stoel vallen.
De Maclóma-clowns hebben ook dol
le pret met het elektrisch martelen
van een vrouwelijke pop en het voet
ballen bij haar lijk. En ze ontsnappen
tenslotte weer aan de gevangenis en
de stram exercerende bewaker met
het houten geweertje. Ze worstelen
dus wel met een, lang niet zo leuke,
werkelijkheid, en ze doen dat grap
pig, melancholiek, ontroerend soms.
Niet zo luidruchtig en bewegelijk als
circusclowns kunnen zijn, maar stil
ler. meer als mimespelers. al brengen
ze ook wel geluiden voort.
Clown spelen is heel moeilijk en het
twee uur lang volhouden is nog moei
lijker. Er zitten dus doffe momenten
en vertragingen in dit programma,
maar onze glimlach is zelden wegge
weest En wie het ook wil meemaken
kan dat nog doen in Nijmegen, 5,
Amsterdam Bellevue 6. Utrecht,
Blauwe Zaal. 7 en Haarlem. Stads
schouwburg 9 juni.
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Enkele duizenden
mensen hebben zaterdag in de Jaap
Edenhal in Amsterdam een manifes-,
tatie bijgewoond tegen de wereld
kampioenschappen voetbal ln Argen
tinië en de deelname daaraan van het
Nederlands elftal. De manifestatie
onder het motto „Voetbal gaat door.
de actie ook" was georganiseerd door
de politieke partijen PvdA, D'66,
PPR en PSP en de actie Argentinië
van het cabaretduo Bram en Freek.
Er was een programma van zes uur,
dat zaterdagavond omstreeks half
negen eindigde, een uur voordat het
Nederlands elftal in Argentinië zijn
eerste wedstrijd in het toernooi speel
de tegen Iran.
In de Edenhal werd onder meer het
woord gevoerd door oud-minister
Pronk (PvdA), mevrouw Ria Beckers
(PPR-Kamerlid), de heer Glastra van
Loon van D'66 en PSP-voorzitter
Lambert Meertens De vier woord
voerders hekelden het militaire be
wind van de Argentijnse president
Videla en het feit, dat in Argentinië
duizenden mensen gevangen zitten
en nog eens duizenden Argentijnen
spoorloos zijn verdwenen.
Zij hadden ook veel kritiek op het
optreden van de Nederlandse ambas
sadeur in Argentinië, jhr D. van den
Brandeler. die zich teveel en te posi
tief heeft uitgelaten over de situatie
in dat land.
door Hans W. Ledeboer
AMSTERDAM Na The National Ballet of Canada als
volstrekte tegenhanger Dan Wagoner and Dancers uit New
York in de Verenigde Staten. Voor Nederland geen onbekende
als danser, solist, bij Paul Taylor en Merce Cunningham. Voor
ons nog niet bekend als choreograaf en als leider van een
eigen dansgroep.
In hel paleis op de Dam in Amsterdam heeft prins Bernhard
zaterdag de Erasmusprijs 1978 uitgereikt aan het „verschijnsel"
poppentheater en in het bijzonder aan vier buitenlandse groe
pen. Het houdt de Westduitser Peter Schumann van het Bread
and Puppet-Theatre zijn prijs omhoog.
AMSTERDAM Na de overneming van de zetmeelbedrijven
van KSH in Groningen en Overijssel door Avébé is nu ook de
overdracht van de tarwegroep rond. De tarwebedrijven (met
196 werknemers) gaan definitief naar Wessanen. Voor de
werknemers heeft dat geen nadelige gevolgen, aldus Wessa
nen. De KSH-bedrijven worden ingepast in de divisie meel.
Volgens een mededeling van Wessa-
nen heeft het overleg met de vakbon
den tot overeenstemming geleid. Het
is de bedoeling dat de KSH-bedrijven
zo zelfstandig blijven onder handha
ving van hun identiteit. Daartoe zijn
de overgenomen ondernemingen on
dergebracht in drie vennootschap
pen: Latenstein meel in Rotterdam,
waarin de tarwebloemactiviteiten
zijn ondergebracht. Silo Excelsior La
tenstein te Rotterdam (opslag en
overslag van granen) en Latenstein
Tarwezetmeel in Nijmegen.
Met de overdracht van de KSH-
tarwebelangen is de opdeling van de
Nederlandse activiteiten van KSH in
feite voltooid. De levensmiddelensec
tor (ondermeer soepen. Brinta. maca
roni) gaat naar de Centrale Suiker
maatschappij. De zetmeelfabriek in
Koog aan de Zaan draalt zelfstandig
door onder het gemeenschappelijke
eigendom van Avébé. CSM. Wessa
nen en de staat. Voor enkele buiten
landse bedrijven is nog geen oplos
sing gevonden. Daar is onder meer de
fabriek voor vloeibare suiker uit
maïszetmeel in het Engelse Tilbury
bij. Deze omvangrijke investering is.
zoals bekend een van de grote oorza
ken van de ondergang van het
Koninklijke Scholten-Honigconcern.
Dan Wagoner komt met twee pro
gramma's. Wij zagen het eerste, dat
morgenavond in het Scheveningse
Circus-Theater komt en donderdag in
Luxor in Rotterdam wordt verwacht.
Zijn tweede programma komt van
avond in Eindhoven, woensdagavond
in het Circus-Theater in Schevenin-
gen en vrijdag in Almelo.
Wagoner is een merkwaardig man.
Hij had al vroeg interesse in de dans
kunst. maar hij begon pas met profes
sioneel dansen, nadat hij een studie
voor apotheker achter de rug had. op
een veel latere leeftijd dus dan velen
van zijn collega's. Dan moest hij voor
twee jaar de militaire dienst in. wat
evenzeer tijdverlies opleverde. Maar
hij werkte zó hard. dat hij eerst een
beurs verwierf voor het Connecticut
College en later voor de Martha Gra
ham School in New York. Hij slaagde
er zelfs in. lid te worden van het
Martha Graham ensemble, waarna
hij bij Paul Taylor en Merce Cunning
ham kwam. Als lid van de Paul Tay
lor Dance Company bezocht hij ons
land Het werk met al deze zeer
krachtige en op dansgebied hoogst
individuele persoonlijkheden heeft
hem een volstrekt eigen stijl, een
enorm danstechnisch inzicht en een
hoog artistiek peil opgeleverd. HIJ
heeft dit alles opmerkelijk op de me
dewerkers van zijn dansgroep weten
over te brengen.
Boeiend
Wat al onmiddellijk bij het eerste
ballet. ..Green Leaves and Gentle Dif
ferences". een werk van 1978, opvalt,
is de zeer grote mate van muzikali
teit Ook als in de „dansrefreinen" de
muzikale begeleiding wegvalt, de
dans in stilte doorgaat, blijft in die
dans de muzikaliteit behouden
Mooie lyrische adagio's tegenover
pittige allegro's als boeiende afwisse
ling. Abstract ballet op pianomuziek
van Sallier en Weber, maar met als
thema de intermenselijke relaties en
de communicatie van mens tot mens.
Boeiend door pretentieloosheid en
ontbreken van sentimentaliteit Ook
„Variatons on Yonker Dingle" op
..Parlor Music", een bewerking van
allerlei Amerikaanse volkswijsjes
van Michael Sahl. dateert van 1978
In de dans luchtige spot op allerlei
Amerikaanse situaties. Veel humor
en dansclownerie. lekker veel vaart,
de nodige virtuositeit, welke echter
nergens doel wordt, maar middel
blijft en een boeiende tegenstelling
tussen adagio en felle allegro's. Al
weer een hoge mate van muzikaliteit
in de dans en refreinen, die zonder
muziek worden gedanst.
Als laatste „Songs", dat twee Jaar
oud is. Als muziek overbekende liede
ren van Mendelssohn, Grieg. Brahms
en Dvorak. De sfeer van deze liede
ren. behorend bij de salons van onze
grootmoeders, wordt geducht op de
hak genomen ln aantrekkelijke dans-
clownerieën. Misschien zit hier een
zwak punt ln de opzet van het pro
gramma: twee humoresken achter
een tegenover één stuk van een ander
karakter is wellicht wat veel. Al is ook
..Songs" op zichzelf een bijzonder
knap en boeiend werkstuk.
dagprogramma
maandag 5 juni
Amsterdam, Nieuwe de la Mar The
ater 20.15 uur: Bread and Puppet
Theatre. Den Haag, Hot Theater
20.30 uur: Teatrul Tandarica. Arn
hem. Stadhuishal 20.00 uur: Zigeu-
nermuiiek en folklore. Arnhem.
Stadsschouwburg (Kleine zaal)
20.30 uur: Yves Joly. Theatre du
papier. Eindhoven. Stadsschouw
burg 20.15 uur: Dan Wagoner and
dancers. Haarlem, Concertgebouw
20.15 uur: La Marionettistica Fra-
lelli Napoli. Nijmegen, Stads
schouwburg 19.00 uur: Delimelo.
Utrecht. Tejater Kikker 20.30 uur:
Mini festival folk en volksmuziek.