De moederkerk achter de moeder
Weer meer waardering
voor de bijbel
In de rechte Straat:
Bijbels voor India
'Buitenverbanders' nog
niet naar de GOS
Augustinus en Monnica
Kerkelijke prof
geen wetenschapper
van universiteit
Jaarvergadering bijbelgenootschap
UIT DE KERKBLADEN
Zwitserse
kerken helpen
wereldraad
VANDAAG
VOORBIJGANGER!
Vrijgemaakte zendelingen
MAANDAG 5 JUNI 1978
TROUW/KWARTET
door dr C. Rijnsdorp
Schrijven over Augustinus (354-430) en zijn moeder Monnica
vraagt om een serafijne veder (uitdrukking van Vondel), of om
het penseel van de Duitse schilderschool der zogeheten Naza-
reners (Rome, 1810) of van de Pre-Rafaëlieten in Engeland
(1850). Niet dat ik dit de ideale schilderscholen vind, maar
vanwege de geestverwantschap met de schrijver van de
Belijdenissen. Het komt neer op de liefde voor het detail en
vooral op de vrome stemming, die een poging is om achter de
feiten het mysterie tot uitdrukking te brengen.
Achter het factum het mystertum.
zoals mevrouw P. M. A. Van Kem
pen-Van Dijk in haar proefschrift
MONNICA, Augustinus' visie op
zijn moeder concludeert Deze dis
sertatie is een uitgave van Rodopl
N.V.. Amsterdam, telt 114 blz. en
kost 15.
Hoogtepunt
Ieder kent dat hoogtepunt in de
verhouding tussen moeder en zoon
als Monnica. kort voor haar dood te
Ostia, staande met Augustinus aan
een tuinvenster, over het eeuwige
leven spreekt. Zij is dan achter in
de vijftig, hij voor in de dertig. Het
gesprek is twaalf Jaar later opgete
kend. „niet op die manier en met
die woorden" (Belijdenissen,
hoofdstuk X». maar uiteraard ver
vormd in de herinnering, gesty-
leerd en geïdealiseerd, zonder on
eerlijke verfraaiing, maar precies in
die aan het neoplatonisme herinne
rende trant van sublimering en ver
eeuwiging van het moment. De
schrijfster put haar gegevens eerst
uit de samenspraken te Cassicia-
cum. toen Augustinus zich op zijn
doop voorbereidde. Het zijn gesty-
1 eerde verslagen van huiselijke fo
rumdiscussies. Monnica bezit niet
de scholing van de andere deelne
mers aan de gesprekken en treedt
niet op de voorgrond, maar verrast
door haar helder verstand en vrou
welijk inzicht Zij weet ook aan een
discussie een eind te maken door
aan te kondigen dat het etenstijd
is.
Behalve uit die dialogen (Contra
Academicos, De beata vita en De
ordine) verzamelt de schrijfster de
gegevens over Monnica uit de Con-
fessiones. geschreven 398. die de
gerijpte Augustinus tonen. Toen
Monnica's echtgenoot Patricius
nog leefde, wist zij deze driftige en
meermalen ontrouwe man met tact
op te vangen en te leiden. Als per
soonlijkheid was zij Patricius'
meerdere. Monnica had iets domi-
nerends zonder bazig te zijn. in
moeilijke omstandigheden (storm
op zee. woelingen te Milaan) toonde
zij een natuurlijk overwicht
Moederbinding
Men kan bij Augustinus gerust van
een moederbinding spreken; zijn
vader heeft voor hem weinig bete
kend. Mevrouw Van Kempen pro
beert die verhouding duidelijk in
beeld te brengen. Een moeders
kindje was Augustinus allerminst,
maar en dat is helemaal in de
stijl uit zijn beschrijving zo n
twaalf jaar na haar dood krijgt zij
een soort aureool. Hier is meer aan
de hand dan natuurlijke moeder
liefde; achter het factum Monnica
schemert het mysterium van de
moederkerk. Dit woord had in die
tijd nog niet de imperiale klank
van later. „Voor Augustinus is de
kerk geen instituut maar een ge
beuren" (85).
Dat Monnica voor Augustinus. zon
der dat hij het met zoveel woorden
zegt, op de achtergrond symbool
wordt van de moederkerk, komt
voor een belangrijk deel door haar
intensief gebedsleven en onge
schokt geloofsvertrouwen. De Jon
gere Monnica is ambitieus geweest,
ze hebben de puber Augustinus te
vrij gelaten; aanvankelijk wilde
Monnica in het graf met haar man
verenigd worden, maar als het op
sterven aankomt is zij van dit alles
los. Wat er met haar lijk zal gaan
gebeuren interesseert haar niet
meer; verenigd te zijn met haar
Heer is hoofdzaak
Moederkerk
De moederkerk achter de moeder,
dat is de eindconclusie waartoe de
schrijfster in haar zeer leesbare be
toog komt. Deze visie is ongetwij
feld te verdedigen. Als kind ver
toefde ik graag in de sfeer van mijn
vader; was ik met hem alleen (op
een vakantiedag bijvoorbeeld), dan
waren we zwijgend bij elkaar: hij,
de zieke man. met zijn waarschijn
lijk zorgelijke gedachten en ikzelf
als kind bezig in mijn eigen sfeer,
maar samen verkeerden wij in een
zelfde geestelijke ruimte. Zo kan
men tot de retorische vraag komen:
Is het ons niet genoeg in des Vaders
sfeer te verkeren? Op soortgelijke
wijze kan in Augustinus' nabe
trachting de meditatie zich van de
lijfelijke moeder hebben verplaatst
en opgelost in het beeld van de
moederkerk. Een transfiguratie die
niet met zovele woorden wordt ver
meld, maar die wel Impliciet wordt
gesuggereerd.
Op bl. 66 zou ik in plaats van .het
zelfde" liever „eender" gelezen heb
ben. Eender is een goed Nederlands
woord, dat in onbruik dreigt te ge
raken. In de poézie was het inder
tijd zeer geliefd. De schrijfster
heeft het over ..het feit dat deze
ervaringen niet door iedereen het
zelfde beoordeeld worden." wat me
geen goed Nederlands lijkt. Die
veronachtzaming van het goede en
mooie woord „eender" is zo alge
meen. dat ik van de gelegenheid
gebruik maak erop te wijzen. Een
schoonheidsfoutje in dit zo rustig
en stemmig geschreven betoog van
iemand op rijpere leeftijd, die zich
jegens man en kinderen voor hun
begrip dankbaar toont.
DEN HAAG (ANP) De beide
kerkelijke hoogleraren en de kerke
lijke docent die binnen de faculteit
der godgeleerdheid van de rijksuni
versiteit in Groningen werken, be
horen niet tot het wetenschappe
lijk personeel van deze faculteit. Ze
kunnen dan ook geen bestuurs
functies hebben. Dit heeft de kroon
beslist met het afwijzen van een
verzoek, dat het college van be
stuur van de universiteit in Gronin
gen voor de universiteitsraad had
doorgestuurd.
De zeer bijzondere positie van de
kerkelijke hoogleraren aan de
rijksuniversiteiten is in de wet ge
regeld. De universiteit heeft zo
geen zeggenschap over het kerke
lijk onderwijs en omgekeerd. Dat
ligt al meer dan een eeuw vast in de
wet.
Een betere afstemming van weers
kanten tussen de belangen van het
kerkelijk en het universitair onder
wijs kan ook wel bevorderd worden
binnen het kader van de wet. Er
kunnen passende overlegstructu
ren worden geschapen. De kroon
vindt, dat de kerkelijke hooglera
ren en docenten het recht kan wor
den gegeven van toegang tot en
raadgevende stem in de vergade
ringen van vakgroepsbesturen die
daarvoor in aanmerking komen.
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT De bijbel raakt weer meer in. Hij is bezig weer een boek te worden, dat in brede
kringen de aandacht trekt en waaruit wordt geciteerd. Dit werd geconstateerd op de algemene
vergadering van het Nederlands bijbelgenootschap (NBG). zaterdag in Utrect.
En al zijn het nog maar wolkjes a'.s
eens mans hand. die zichtbaar wor
den. het NBG onderkent ze en wil
erop inspelen. Hoopvol werd de
schrijver Jan Wolkers geciteerd, die
onlangs heeft gezegd, dal hij. als hij
naar een onbewoond eiland verban
nen zou worden, als eerste boek de
bijbel zou meenemen Andere promi
nenten hebben soortgelijke uitspra
ken gedaan
Op deze jaarvergadering werd onder
meer besproken wat deze verande
ring kan betekenen voor de wijze,
waarop de bijbel aan het Nederlandse
volk wordt gepresenteerd In de voor
bije Jaren ging het NBO ervan uit. dat
brede lngen van de bevolking op de
bijbel wat neerkeken te oud". ..te
moeilijk „voor mijn oma. maar met
voormlj' i Daarom werkte het bijbel HllOCIWPPk
genootschap in de verspreiding met
argumenten die de mensen het ge
voel moesten geven De bijbel is
toch wel belangrijker dan ik eigenlijk
dacht
als nieuwe voorzitter van het bijbel
genootschap Hij volgt prof dr W C.
van Unnik op. die 17 maart overleed
Dr Kruyswiik is twee achtereenvol
gende perioden praeses van de gene
rale synode van de gereformeerde
kerken geweest, van 1971 tot 1975.
Sedert het Convent van Kerken,
waarvan hij voorzitter was. samen
met het IKOR de IKON vormde, was
hij vice-voorzitter van de IKON. En
kele weken geleden legde hij deze
functie neer.
Ds O J Rijks, hervormd predikant te
Santpoort, werd tweede ondervoor
zitter. in de plaats van prof dr C van
Leeuwen, die om persoonlijke rede
nen aftrad
jaar bestaat zal een grote „Actie
Doorgeven" worden gehouden, met
onder meer als doel het ledenbestand
«thans 255.0001 te verhogen
Dr A. Kruyswijk
voorzitter NBG
Van onze medewerker
WEZEP Er werd stevig aangepakt zaterdag op de landelijke
vergadering van de gereformeerde kerken vrijgemaakt (bui
ten verband). Er werden besluiten genomen inzake de al lang
lopende discussie over een paar belangrijke artikelen van de
aan te nemen kerkenordening en ook werd de verhouding tot
de Gereformeerde Oecumenische Synode bepaald.
over de weg waarlangs wijzigingen
kunnen worden aangebracht. Verder
zal de tekst worden geschreven van
een artikel dat uitspreekt dat de ker
ken contact zullen zoeken met allen
die dezelfde belijdenis handhaven.
Persoonlijk
Het NBO verwacht, dat dit de ko
mende Jaren veel minder nodig zal
zijn Het zal er meer vanuit kunnen
gaan. dat veel mensen al beseffen,
dal de bijbel een waardevol boek is
Daardoor zal meer aandacht kunnen
worden gegeven aan wat zij met de
bijbel doen Maar dat betekent wel
dat er meer verwacht wordt van de
leden van het bijbelgenootschap per
soonlljk. omdat het aankomt op het
functioneren van de bijbel in het da
gelijks leven
Het Woord landt met. als er geen
brenger is en als er met iets is van een
relatie tussen de brenger en de ont
vanger, zei dr D Banker, de rector
van het Hendrik Kraemer-instituut
in Oegstgeest. de inleider van deze
dag Wij zullen zelf het voorbeeld
moeten geven, hoe je met de bijbel
leeft en hoe je de bijbel beleeft Daar
voor zullen wij ons heel opnieuw moe
ten openzetten naar het Woord van
God toe Want wij kunnen op de
vragen van morgen niet reageren met
antwoorden van gisteren
Dr Bakker drong erop aan. minder
met het verstand en meer mediterend
naar de bijbel te luisteren Dan is er
ook meer gemeenschap mogelijk Hij
pleitte voor bijbelkringen bij voor
beeld een zondag in de maand in
plaats van de preek samen praten
over het Woord van God
Magneet
Openhartig gaven vier mensen ver
volgens iets door van hun persoonlij
ke ervaringen met de bijbel Mink
van Rijsdijk vertelde over hel proces
van vervreemding, dat intrad toen
haar ..bijbelkenmsgeloof' uit haar
jeugd met bleek te kloppen met de
werkelijkheid ..Toch is de magneti
sche kracht van de bijbel nog altijd
sterker dar. mijn negatieve instel
ling zei zij
Voor de christelijke gereformeerde ds
T Harder was de bijbel. Woord van
God primair een werkwoord Er zit
actie in. van God uit. en vraagt daar
om ook van ons een radikale inzet Ds
Piet er Boomsma van Youth for
Christ beklemtoonde, dat jongeren
willen weten geloof je het zelf U
moet uw kinderen de bijbel niet al
leen voorlezen, maar vooral voorle
ven. zei hij
Oud CDA-Kamerlid mevrouw Hanny
van Leeuwen zei. dat haar versneld
weggaan uit de politiek mede te ma
ken had met het inzicht, dat bij haar
gegroeid was. dat juist christenpoliti
ci zo vaak stenen oprichten op de weg
naar God Wij kunnen met altijd dr
kool en de geit sparen en zullen als
christenen meer profeten moeten-
worden. aldus mevrouw Van
Leeuwen
Meegedeeld werd nog. dat de raad
voor contact en overleg betreffende
de bijbel iRCOB» besloten heeft, dit
jaar geen landelijke bijbelweek te
houden, zoals dat vorig jaar oktoker
gebeurde Wel komt er weer een in
1979 Het NBG is bereid hulp te bie
den aan plaatselijke afdelingen, ker
ken of scholen, die dit najaar toch
iets willen opzetten.
Volgend laar april als het NBG 165
Van een onzer verslaggevers
VELP De stichting „In de
rechte Straat" (predikant-di
recteur ds. H. J. Hegger) heeft
op zich genomen, de vertaling
en het drukken van dé bijbel
in het Malayalam te bekosti
gen. Dit is de taal van de 25
miljoen inwoners van Kerala
in India. De kosten hiervan
worden geschat op 300.000
gulden.
De bestaande bijbelvertaling in het
Malayalam dateert van 1910 en is
sterk verouderd en ook gebrekkig,
omdat zij het werk was van buiten
landse zendelingen, voor wie het Ma
layalam niet de moedertaal t was.
Vooral nu ook steeds meer rooms^ka-
tholieken de bijbel willen gaan lezen,
en ook hindoes, blijkt de behoefte
aan een nieuwe toegankelijke bijbel
vertaling.
Het werk is ter hand genomen door
de ..Catholic Reformation Movement
India" (CRMI), een organisatie die de
reformatie binnen de r.k. kerk wil
bevorderen. De CRM, die hierbij ge
adviseerd wordt door het Engelse Tri-
nitarisch bijbelgenootschap, denkt
binnen drie jaar klaar te zijn met de
vertaling. Men heeft ook een hindoe-
professor aangetrokken als adviseur,
omdat bepaalde woorden voor men
sen van andere religie een heel andere
betekenis kunnen hebben.
Op eerdere zittingen was al veel ge
praat over de zeggingskracht van re
gionale en landelijke vergaderingen.
De discussie richt zich vooral op de
vraag waar het gezag van een meer
dere vergadering ligt. wanneer men
de eigen verantwoordelijkheid van de
plaatselijke kerkeraden wil bena
drukken. iets waar binnen deze kere-
ken erg aan wordt gehecht.
Met slechts twee stemmen tegen,
twee onthoudingen werd het artikel
34 aangenomen: „Hetgeen in regiona
le en landelijke vergaderingen beslo
ten is. wordt door de plaatselijke ker
ken bekrachtigd en in onderlinge lief
de aangenomen, tenzij het strijdig
bevonden wordt met de Heilige
Schrift of met dit Akkoord van kerke
lijk samenleven of ook dat aanvaar
ding niet zou dienen tot heil van de
gemeente. De kerk die een besluit
niet bekrachtigt, zal hiervan aan de
zusterkerken rekenschap geven." De
toevoeging dat aanvaarding van een
besluit „niet tot heil van de gemeen
te" kan zijn, is de belangrijkste wijzi
ging die op deze vergadering aan het
concept werd toegevoegd, nadat ze
overigens al vaker ter sprake was
geweest.
Vervolgens werden na bespreking
nog artikelen aangenomen die hande
len over het recht van beroep tegen
beslissingen die genomen zijn. over
de kerkvisitatie en een slotbepaling
Onduidelijkheid
De commissie voor samenspreking
met andere kerken diende een rap
port in over de verhouding tot de
Geref. Oecumenische Synode. Ds. W.
Vis uit Kampen, die rapporteur was,
deelde mee dat hoewel een deel van
de commissie ervoor was het lidmaat
schap onmiddellijk te aanvaarden,
dit toch niet op voldoende steun kon
rekenen. De vergadering nam daarop
een verklaring aan waarin uitgespro
ken werd dat men veel voelde voor
samenwerking binnen de GOS. maar
dat er over bepaalde zaken nog on
duidelijkheid bestond. Met name
werd de verhouding tot de gerefor
meerde kerken in Nederland ge
noemd. Ook bestond de vrees dat
men via de GOS allerlei problemen,
zoals de kwestie van Zuid-Afrika, bin
nen de deur zou halen. Ds. Vis noem
de dit juist een van de goede kanten
van de GOS en sprak waardering uit
voor het werk van de GOS op dit
punt. De vergadering besloot een of
twee waarnemers te zenden naar de
vergadering te Nimes in 1980, in de
hoop dat dit tot een versteviging van
de contacten met de GOS zal leiden.
De tol van de
vooruitgang
OVERWEG, het informatieblad voor
het bisdom Breda:
Toen de verlossende dood was geko
men. stond enkele uren later al een
lijkwagen voor de deur en twee jonge
mensen in witte jassen droegen haar
stoffelijk overschot op een brancard
in die auto om haar naar het uitvaart
centrum te brengen. Met veel moeite
en vooral toch liefde kunnen mensen
nog wel hun geliefden thuis tot In de
dood toe begeleiden, maar dan eist
ons leefpatroon de tol van wat men
hardnekkig vooruitgang blijft noe
men In de doorzon kamer van het
huis in de rij kun je geen dode opba
ren Als je van nabij zo n sterfgeval
meemaakt, besef Je wat ons betreft
wéér eens te meer hoeveel warm
hartige menselijkheid er in de voor
bije jaren teloor is gegaan. De men
sen zijn in wezen misschien nog niet
eens zo veel veranderd. De buurt
rouwt nog wel echt mee en getuigt
daar graag van in woord en gebaar.
Maar de maatschappij is zo hard ge
worden en zo zakelijk Het begrafe
niswezen is gestroomlijnd, het kerk
hof méér een afgebakend terrein,
waarin men zo efficiënt en uniform
mogelijk de lijken begraaft, dan een
laatste rustplaats, waar nabestaan
den van hun verdriet op eigen manier
mogen getuigen In de mond van de
begrafenisondernemer ook maar
een kind van zijn eigen tijd ligt het
antwoord ..Nou. meneer, dót wordt
in deze tijd niet meer gedaan Er.
leven veel mensen in ons kleine ver
stedelijkte landje en de dood heeft er
in elke stad en ieder dorp dagwerk
mee Begraven moet vlot gebeuren,
netjes natuurlijk en goed verzorgd en
met piéteit. maar als het enigszins
kan. niet al te afwijkend van de prak
tijk van alledag. Een praktijk waarin
de dood meer een soort taboe is ge
worden
..In de doorzon-kamer van het huis in de rij
Bidden
Kruyswijk
De vergadering koos dr A Kruyswijk.
gereformeerd predikant te Enschede.
Ds. L. H Kwast in de (gereformeerde)
FRIESE KERKBODE
Het treft me in gesprekken telkens
dat mensen wél naar de kerk gaan.
nog w el meedoen, nog wel aanspreek
baar zijn voor een goed woord, maar
ze missen iets. Het brandt niet meer
In hun hart. „Het doet me zo weinig."
zei laatst iemand. ..en ik zou willen
dat het me wèl wat deed.Die man
was op dat ogenblik zo eerlijk als
goud. In zijn woorden was hij een
kind van deze ontwrichtende tijd Hij
en zo vele anderen lijden aan innerlij
ke gebedsarmoede. aan gebrek aan
binnenkamer. We hebben in ons gere
formeerde verleden veel kritiek ge
had op gees(eli)ke bewegingen als het
methodisme en het piëtisme. Maar
we hadden van die twee bewegingen
kunnen leren dat we gebedstijden
nodig hebben, uren van retraite,
waarin we tegen Vader alles kunnen
zeggen. Vermoedelijk hebben we dat
m ons gereformeerde verleden de
jaren dertig, veertig en vijftig veel
te veel veronachtzaamd Zo lang de
kerkelijke orde recht overeind stond
en zo lang kerkleden leefden in een
uniforme traditie, is die innerlijke ge
bedsarmoede niet klaar aan de dag
getreden. Maar vandaag staan we al
len in het geweld van een geestelijke
orkaan. Er hebben zich geweldige
aardverschuivingen voorgedaan. Ook
ui de kerk. In onze dagen wreekt het
zich dat we als geformeerde kerkle
den onvoldoende ernst hebben ge
maakt met de praktijk van de per
soonlijke godsvrucht. We leerden or
ganiseren en we leerden formuleren
en we leerden debatteren, maar leer
den we ook bidden?
Kleine kerk
Ds G. Th. Grootjans. die onlangs van
Belgie naar Heerjansdam ging.
schrijft in een afscheidsartikel in het
Belgische kerkblad De Stem over de lsFclël
positie van het protestantisme in
België:
re manier van denken gediscrimi
neerd worden en die dan uiteindelijk
terecht komen bij de predikant of een
lid van de Protestantse kerk. Dikwijls
kenden wij elkaar niet, maar de nood
was te hoog en daarom belden zij aan.
Ook in het gevangeniswerk komt
men die minderheid tegen. De gevan
genen worden te veel aan hun lot
overgelaten en zitten daarom vol ver
wijten. vooral jegens de gevestigde
overheden en de maatschappij. Maar
misschien luisteren zij nog wej naar
ons. een kleine en onmachtige groep.
Hier ligt de evangelische opdracht,
hier ligt het werk dat onze kerk ook in
de toekomst niet mag vergeten. Mis
schien zijn we nog steeds te weinig
fier op onze minoriteit, misschien le
ven velen nog te veel in het isolement,
maar het zelfbewustzijn van de
Vlaamse protestanten zal groter wor
den. wanneer zij beseffen wat die
kleine kerk toch allemaal presteert
en presteren kan omdat bij ons ook
mensen met visie zijn.
Maar het opkomen voor minderhe
den betekent niet dat wij van hen
protestanten zullen maken. We kun
nen vol aandacht voor de ander zijn
en hem helpen, maar hij moet zelf
bepalen of hij zich bij ons thuisvoelt.
Het zal alles te maken hebben met
kwaliteit en niet met kwantiteit. De
protestantse kerk van België heeft
toekomst en is een belangrijk orgaan
voor de toekomst van dit land. Zij
heeft ook haar waarde voor die ande
re kerk. die veel groter is. maar die
niet kan zonder haar kleine zuster die
haar soms op een andere weg wijst,
de weg naar de vergeten en verlaten
naaste.
GENÈVE De Zwitserse protes
tantse kerken hebben besloten bij
te springen in de financiële moei
lijkheden van de wereldraad van
kerken.
De wereldraad is in geldnood geko
men door de steeds hogere koers
van de Zwitserse franc, vooral ten
opzichte van de Amerikaanse dol
lar. Er gaan daarom al stemmen op.
dat de wereldraad zijn kantoor be
ter kan verplaatsen van Genève
naar een ander land. Maar de we
reldraad wil zelf graag in Zwitser
land blijven. Er zijn nooit moeilijk
heden met inreisvisa voor mensen
die vergaderingen van de werel
draad in Genève willen bezoeken.
De politieke toestand is stabiel en
men zit er dicht bij de zetels van
andere internationale organisaties.
De synode van de evangelisch-gere-
formeerde kerk van het kanton
Bern heeft 200.000 Zwitserse francs
(240.000 gulden) toegezegd. De ge
meenten zullen voor dit doel nog
voor de zomervakantie een collecte
houden. Ook voor 1979 wil deze
kerk een speciale post in de begro
tingen opnemen. De kerk in Zürich
heeft zich reeds voor 100.000 francs
garant gesteld.
niet door de wet
Ik beweer
dat de mens
gerechtvaardigd wordt
door te geloven,
niet door de wet
te onderhouden.
(Romeinen 3, 21-25a en 28)
We hadden het over de wil van God
doen. De zaak was duidelijk. Niet
het Heer. Heer! roepen leidt naar
het rijk, maar het doen van de wil
van God. Dat leek dan ook een
duidelijke en bijna makkelijke
weg. Maar nu kunnen ook op die
weg voetangels en klemmen
voorkomen. Wij mensen hebben
namelijk altijd de neiging om de
dingen aan de kant te willen
hebben. Alles moet op orde zijn, op
een rijtje staan. We zouden
eigenlijk op een bepaalde manier
met God moeten kunnen
afrekenen. God zijn wil en wij een
kwitantie dat we voldaan hebben.
Dat zou mooi zijn. Want we willen
graag „van iemand af" zijn. Maar
dat is er hier niet bij. De wil van
God doen kan ontaarden in „de we
onderhouden" zoals Paulus dat
noemt. Vreselijk je best doen om
vooral een net en onberispelijk
mens te zijn. We moeten zorgen da
we ons zelf niets te verwijten
hebben, jongen, zei de vader van
Jean Paul Sartre wel eens aan tafé
Maar kan dat? Kom je er ooit mee
klaar? Krijg je ooit in je leven
gelijk? Nee, ik bedoel niet dat er
geen schatten van mensen zijn, bij
wie je echt een grote lamp moet
meebrengen om iets gemeens te
kunnen vinden. Dat bedoelt Paul
ook. Het gaat erom dat je voor Goi
leeft en staat. En „wie mij oordeelt
is de Heer", zegt Paulus. En God is
de Heilige. Dan is er maar één weg.
NI. die van geloven. Leven in een
diep en dankbaar vertrouwen dat
God je, om heel dat verhaal van
Jezus en alles wat Hij gedaan heeft
en dat Hij zichzelf, tot zijn bloed
toe, gegeven heeft, dat God je
daarom accepteert. Dat Je uit
genade leven mag. Niet omdat je z<
braaf bent. De wet redt niet. De wc
geeft je geen gelijk. Met de wet
kom je niet uit. Maar het zijn twee
dingen: de wil van God doen èn die
wil van God doen omdat je in een
diep vertrouwen aan Hem
verbonden bent, aanvaard.
GEREF. KERKEN
Afscheid van Bunschoten-Spakei
burg: J. G. J. van Echten, ber. t
Hellevoetsluis.
Prof. Hubbeling
Prof. dr H. G. Hubbeling uit Gro
ningen heeft vrijdag een eredoctfl
raat in de godgeleerdheid in on
vangst genomen aan de univers
teit van het Zweedse Uppsala. Pro!
Hubbeling is sinds 1967 gewoo
hoogleraar in de wijsbegeerte vi
de godsdienst en de wijsgerige el
hiek aan de rijksuniversiteit t
Groningen. Het eredoctoraat 1
Zweden is hem toegekend op grom
van zijn verdiensten in zijn gehel
wetenschappelijke werk, waarva
het onderzoek naar logische met
hoden in de theologie een belang
rijk bestanddeel uitmaakt.
David Wilkerson
In het kader van de Europa-confe
rentie van de pinksterbeweginj
die van 1 tot 6 augustus in d
Houtrusthallen in Den Haag word
gehouden, zal er op 29, 30 en 31 ju
een grote evangelisatiecampagn
zijn met de bekende Amerikaans
evangelist David Wilkerson, d
schrijver van het boek „Het krui
in de asfaltjungle". Inlichting®
over deze campagne bij Teen Cha
lenge Nederland, tel. 070-649661.
Dr. L. Schellevis
Ds. L Schellevis te Waalwijk is i
de rijksuniversiteit te Utrecht gepr
moveerd tot doctor in de godgeleer
heid op „Een onderzoek naar
christologie van Karl Rahner". H
spitste zijn studie toe op de beteken
van Jezus' mensheid. Van daam
worden in het proefschrift vragen g
steld, niet alleen aan Rahner, e<
bekend en invloedrijk r. k. Dul
theoloog, maar ook aan reformatol
sche theologen als Berkhof. Berko
wer en Moltmann. Het blijkt, dat h
gesprek over de betekenis van Jezu
mensheid een belangrijk element
in de ontmoeting Rome-Reformati
Ds Schellevis (52) was eerder
vormd predikant in Biezelinge, Wal
wijk. Gouda en Arnhem en stal
sinds 1974 weer in Waalwijk. Hij b
hoort tot de kerncommissie van I
hervormd beraad over de verhoudia
tot de rooms-katholieke kerk Zij
promotor was prof. dr. J. M. Hass
laar.
Ik ben ervan overtuigd dat het be
staansrecht van onze kerk gebaseerd
is op haar aandacht als minoriteit
voor andere, vaak bedreigde minori
teiten Een grote kerk zullen we nooit
worden, ook niet na de eenheid in het
komend najaar Dat wordt ook niet
nagestreefd, dat is niet het einddoel
van onze kerk In mijn werk in Den-
dermonde heb ik meerdere malen er
varen dat er nog steeds mensen zijn
die geen kant uitkunnen, mensen met
problemen, mensen die om hun ande-
Er is weer een blad bijgekomen voor
christenen, die de aandacht richten
op Israël. Beth Shalom Nieuws uit
Israël is een vertaalde uitgave van
het maandblad „Nachrichten aus Is
raël". dat in Zwitserland verschijnt
onder redactie van Wim Malgc, die
ook hoofdredacteur is van de Midder
nachtroep. Het is een periodiek van
de vereniging voor bijbelstudie in Is
raël Beth Shalom en het houdt zich
vooral bezig met de solidariteit van
christenen met de staat Israël en de
betekenis van de bijbelse profetieën.
Adres Postbus 489, Leiden.
GRONINGEN De gereformeerde
kerken vrijgemaakt) zullen twee Ne
derlandse theologen afstaan aan de
presbyteriaanse kerk in Korea. Zij
zullen daar „zendeling-hoogleraar"
worden aan het theologisch semina
rie in Poesan.
Hiertoe besloot de generale synode
in het bijzijn van de Koreaanse pre
dikant Myung Dong Han. die zei, dat
hiermee een jarenlange wens van de
Koreaanse kerk vervuld is. Zijn
ziet vooral naar de komst van v
maakte theologen uit. omdat
modemisme sterk opdringt in de
reaanse kerken.
Besloten is. dat het seminarie in
san twee Nederlandse theologen
benoemen, op voordracht van de
derlandse deputaten voor corTe
dentie met de buitenlandse ker