Dominee vrijgesteld voor sociaal basispastoraat Jeugdkoor The Rivals zet er een punt achter Bezoek aan Oost-Timor Nieuwe aandacht voor gemengde huwelijk Tussen kerk en basisgroepen Geen nieuw contact vrijgemaakten Raad van kerken wil Kinderen niet overvragen in katechese VANDAAG Voorbijgangers KERK T rouw/Kwartet2 HAARLEM Ds Dick Groeneboer was tot nu toe een gewone (nou ja, een gewone hervorm de wijkdominee in Haar lem. Maar gisteren is hij begonnen in een heel nieuwe functie: predikant voor sociaal basispasto raat. Weliswaar een hervormd Initia tief. maar bedoeld om zowel kerkelijk als maatschappelijk zo breed mogelijk te worden opgezet. Niet alleen plaatselijk is dit een no vum. Ook landelijk is er nauwelijks iets aan te wijzen, dat enigszins ver gelijkbaar is. Zonder model zuilen ds Groeneboer en zijn stal moeten pro beren gestalte en inhoud te geven aan wat er in de officiële opdracht is aangegeven In wat kerkordeiijke taal is het soci aal basispastoraat omschreven als ..arbeiden aan dienst ten behoeve van en aan informatie aangaande medemensen in nood. ver en dichtbij in de wereld". Dit moet dan gebeu ren Jn nauw kontakt met de diaco nie der gemeente èn met instellin gen. groepen en personen die een vergelijkbaar doel nastreven of van welke de werkzaamheden op een overeenkomstig arbeidsveld zijn ge- J legen". Verder gaat het dan om ..het geven van pastorale begeleiding aan maat schappelijk ontspoorden en of in de knel geraakten voorzover door hen zulk een begeleiding op prijs wordt gesteld". Ten slotte staat als taak vermeld: „het zich richten op grotere bewustwording in de gemeente van haar eigen diaconale taak en op het geven van grotere bekendheid aan de evangelische aanzetten tot solida riteit en het evangelische uitzicht op leefbaarheid voor ledereen op aarde". Droom en daad Hoe zo'n opdracht moet worden in gevuld. is moeilijk vooraf te zeggen. Juist omdat er geen voorbeeld voor handen is. zal al doende moeten blij ken. hoe er vorm aan kan worden gegeven. Zelf zegt ds Groeneboer 56 ervan: ..Ik stel mij voor. dat ik zou moeten proberen om. nauw verbonden met de oecumenische basisgroep „De Opperzaal", die wekelijks samen komt in de kapel waar ook zaterdag mijn bevestiging plaatsvond, en in samenwerking met de diaconie, een soort doorgeefstation op te zetten tussen kerk en samenleving. Al lang heb ik het betreurd dat veel groepen in Haarlem die uit zijn op verandering en vernieuwing, zich in de steek gelaten voelen door kerken, terecht of ten onrechte, of op zijn minst door deze kerken te weinig geruggesteund en bemoedigd wor den. terwijl die kerken toch zoveel verhalen kennen over toekomstdro men. Ik zou willen zien ol ons kerke lijk potentieel niet mobieler kan worden of in elk geval moreel met veel van wat er gebeurt ten behoeve van de onderliggenden in de maat schappij zou willen meegaan. En als het even kan niet alléén moreel, maar ook daadwerkelijk' Omgekeerd denk ik dat de kerken ook veel te weinig geïnformeerd zijn waar ze hun dromen in daden kun nen omzetten. Uitingen over on macht zijn soms terecht, maar mees tal niet, want er kan écht wel wat worden gedaan aan de basis van de samenleving. Maar dan moet je wel tijdig weten waar en hoe. Welnu, door een Intensiever contact met al lerlei groepen die permanent of inci denteel actie voeren, zou ik hieraan iets willen doen. Ik vind aan de ene kant dat de kerken zouden moeten helpen bij de vele frustraties die men ongetwijfeld in al die groepen telkens weer op doet; aan de andere kant denk ik dat aan de gemeente van buitenaf hulp kan worden gegeven om de moge lijkheden die er zijn op te merken. Zo zou ik wat heen en weer willen gaan om inspiratie en informatie uit te wisselen. Er staat me zoiets voor ogen als 'Tussen droom en daad'." Werkterrein De gegeven opdracht geldt voor de hele stad en is verstrekt in het kader van twee hervormde gemeenten, na melijk Haarlem-Centrum en Haar lem-Schoten. die in een pastoraal verband zijn ondergebracht. Maar van meet af aan stond het de centra le kerkeraadscommissie van deze ge meenten voor ogen. dat het her vormd-zijn geen zwaar accent zou krijgen. Wel is de hervormde diaco nie een van de twee lanceerbases voor dit werk. Maar de andere is een zich buiten de officiële kerkelijke banen bewegende oecumenische ba sisgroep. Daarmee is de vrijheid ge geven. niet al te strikt vanuit een kerkelijke opstelling te opereren. Er wordt nog gezocht naar een ge schikte plek in de stad om ook letter lijk een lanceerbasis te hebben. Een plek van ontmoetingen tussen kerk en samenleving. Naast ds Groeneboer is een staf van negen mensen benoemd om als vrij willigers mee te doen aan deze nieu we vorm van pastoraat. Twee van hen, Relna Feijth en Riet van Veen, werden in dezelfde dienst als de pre dikant bevestigd als diakenen. Meevaller De vestiging van deze nieuwe predi kantenplaats was een meevaller voor de hervormde gemeente. Moesten er in het nabije verleden heel wat predi kantenplaatsen worden opgeheven, nu kon er weer een bij komen. Dit was onder meer mogelijk, doordat een nogal sluimerend fonds tot leven werd gewekt. Een oud legaat was gebonden aan verouderde doelstel lingen en kon eigenlijk nauwelijks worden benut. Na lange voorbereidingen konden de statuten worden gemoderniseerd. Daarbij moesten uiteraard de be langrijkste noties van het oorspron kelijke gehonoreerd worden. Maar het werd weer bruikbaar, en wel dui delijk in de richting van sociaal ba sispastoraat. De erflaatster had namelijk de be doeling. de renten te besteden aan „armen", dus sociaal. Ook moest een predikant het geld beheren om het sociale hand in hand te doen gaan met het pastorale. En gezien het feit, dat zij vrij pertinent de officiële or ganen der kerk voorbijging, kan wel worden gezegd, dat zij zich niet zo- Ds. Dick Groeneboer zeer bekommerde om toporganen. alswel om de basis. Een idee voor de vele sluimerende fondsen, die vooral de hervormde kerk in ons land rijk is. Fondsen, waarmee men nauwelijks meer wat weet te doen. omdat zij gebonden zijn aan verouderde doelstellingen. door Haro Hielkema Voor de laatste keer is het Amsterdamse Jeugdkoor The Rivals vanavond „consumptie-artikel". Een concert in de Purmerender Taborkerk (20.30 uur) vormt het laatste optreden van deze zanggroep, die in het begin van de zeventiger jaren doorging voor het bekendste jongerenkoor van ons land. Was er In 1974 nog sprake van een levenslustige, enthousiaste club. die in z'n tienjarig bestaan een belang rijke voortrekkersfuncUe onder de kerkelijke Jeugdkoren vervulde, toch is het vanavond voor het laat ste Rob van Dijk. vanaf de oprich ting in 1964 dirigent-organist van The Rivals, wil er een punt achter zetten en daarmee wordt ook de ver eniging The Rivals ontbonden Rob van Dijk, in het dagelijks leven onderwijzer in Uithoorn maar in z'n vrije tijd erg bezeten van muziek heeft voor een groot deel de bekend heid van The Rivals op ztjn conto. Hij wist het koor tot een grote per fectie te brengen en bezorgde het een eigen stijl Vaak genoten The Rivals de begeleiding van Robs broer Louis en diens trio. maar ook .zonder" verwierf de groep zich naam. Kwaliteit Opgericht om in de kerk (in Amster dam-Osdorp» ook eens wat vlottere muziek te brengen en daardoor de jeugd meer aan te spreken, bouwden The Rivals een eigen repertoire op. aanvankelijk hoofdzakelijk bestaan de uit spirituals en moderne Neder landse liederen Rob van Dijk wilde echter met zijn koor geen „massa- produkt" worden. „We moeten de anderen net vóór blijven." was zijn streven altijd. Daarom ook is het koor een eigen weg gegaan: het werd geen cantorij, die zich dienstbaar maakte aan de liturgie voor een kerkdienst De optredens van The Rivals werden uitvoeringen, die zo vlekkeloos en muzikaal verantwoord mogelijk moesten verlopen Geen wonder dat de groep steeds vaker gevraagd werd om op te tre- Toch is de klad erin gekomen. Kwali tatief ls het koor nog erg goed. vindt Rob. en ook de sfeer is plezierig. Maar kennelijk wordt het steeds moeilijker om de nodige discipline op te brengen. De opkomst was niet altijd even groot meer. de wachtlij- sten slibden droog en het ledental liep terug. De agenda was lang niet meer zo vol. „Er waren er op een gegeven moment nog maar zo'n 27 28 over. dat w&s te dun. Je begon per soonlijke stemmen te horen. Bijzon der Jammer, want we hebben erg veel leuke en goeie dingen gedaan. Het andere koor dat ik heb, The Trumpets of the Lord" uit Hoofd dorp. bestaat uit zo'n tachtig leden. Dat is niet zo kwetsbaar. Hoe klei ner. hoe moeilijk om de zaak draai ende te houden." GRONINGEN De generale syno de van de gereformeerde kerken (vrijgemaakt) heeft besloten, niet te voldoen aan de verzoeken van zes kerkleden, om weer contact te zoe ken met de „buitenverbanders". Gelijk bekend heeft ook de landelij ke vergadering van de gedeformeer de kerken (vrijgemaakt; buiten ver band) eerder al besloten, thans geen contact op te nemen met de synode van de „blnnenverbanders". De synode in Groningen overwoog bij haar besluit, dat het verzoek om contact te zoeken, slechts afkomstig was van enkele kerkleden, maar dat geen enkele kerk of kerkelijke verga dering deze zaak op het agendum van de synode had geplaatst. Ook oordeelde de synode, dat bij de bui tenverbanders sinds 1969 geen blij ken van wederkeer naar de trouw van de Heilige Schrift, de belijdenis van de kerk en de kerkorde worden gevonden. AMERSFOORT (ANP) De raad van kerken zal de leden-kerken voor stellen een nieuwe commissie voor het gemengde huwelijk te laten in stellen. De commissie zal. om te be ginnen, de pastorale richtlijnen moe ten uitwerken. Dit zou moeten gebeuren op basis van de overeenkomst, die enkele ker ken in 1971 hebben gesloten over de kerkelijke viering van het gemengde huwelijk (de zogenaamde con sensus). Verder zou de commissie zich moe ten bezighouden met een oecume nisch pastoraat voor de begeleiding van de gemengde huwelijken: een nog braakliggend terrein wat de ker ken betreft. De commissie zal van zelf tot een theologische bezinning moeten komen. De leden-kerken zal worden ge vraagd vertegenwoordigers in de commissie te benoemen en dezen een duidelijk mandaat te geven. Regel Volgens de laatste gegevens groeien de kerken in Nederland naar een situatie waarin het gemengde huwe lijk regel wordt en het huwelijk, waarvan man en vrouw tot dezelfde kerk behoren, uitzondering. In de grote steden in het westen vormt het percentage gemengde huwelijken nu al de meerderheid. Welke gevolgen deze verschuivingen hebben voor de zielszorg, de eredienst, de viering van de sacramenten en de opvoeding van de kinderen zijn vragen, die in de kerken nog nauwelijks aan de orde zijn geweest. Dirigent Rob van Dijk den in kerken en concertzalen, in diensten en voor de televisie. Vrijwel alle omroepen brachten het Amster damse koor. dat het kleine hervorm de kerkje van Sloten als thuishaven had. op het scherm. Met de weduwe van Martin Luther King. Milly Scott, Oerard Cox, Gerard Reve en Sipke van der Land werd er gezongen. Ver schillende platen werden gemaakt. De agenda van de groep, die meestal veertig leden telde en lange wachtlij sten van geïnteresseerde jongeren had. was overvol. Voor liet slotoptreden in Purmerend zijn alle oud-leden opgetrommeld, om met het huidige koor een aantal liederen te zingen. Het afscheid wordt mede opgeluisterd door hoe kan het anders pianist Louis van Dijk. Een laatste herinnering aan The Rivals en Rob van Dijk is de grammofoonplaat die onlangs uitge bracht is (Philips Stereo 6401 100) onder de titel „Back again": een ty pische illustratie van de kwaliteit van het koor en zeker ook van de artistieke capaciteiten van de diri gent. DEN BOSCH (ANP) - Bisschop Bluyssen van Den Bosch heeft de indruk, dat volwassenen en ouders soms over de hoofden van de kinde ren heen kwijt willen, wat ze zelf niet meer zien of geloven. Tijdens de Jaarvergadering van de katholieke onderwijsvereniging in Den Bosch noemde hij de roep om kennis van godsdienstige zaken, waar men vaak zelf niet goed raad mee weet, als voorbeeld. Als men klaagt „ze kennen niets meer", „ze leren niets meer", dient men in de gaten te houden, dat katechese een proces is, zei hij. Een inhoud zal men pas echt kennen, als de stof eigen geworden is aan het kind, of aan wie dan ook. Het wordt pas eigen aan het kind. als het iets eigens van de leer kracht is geworden. Het probleem van de inhoud van de katechese staat dan ook niet los van de vraag naar wat verwacht mag worden van de leerkrachten, aldus bisschop Bluyssen. Hij achtte het van groot belang, dat leerkrachten worden begeleid en zich bijscholen op gebied van de katechese. Dat vond hij een noodza kelijke aanvulling van de opleiding aan de pedagogische academies en opleidingen voor kleuterleidster. Voor de begeleiding van teams van leerkrachten achtte hij de ditrictska- techeten van groot belang. Hij deed een beroep op de teams hun jonge collega's goed op te nemen. Van een onzer verslaggevers VELP Zestien hervormde en gere formeerde jongeren in Velp hebben hun kerkeraden gevraagd, van beide kerken lid te mogen worden. Zij wil len zich dan inzetten voor het her vormd-gereformeerd samen-op-weg- zijn. AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM DORDRECHT Postbus 948 Westblaak 4. Rotterdam Tel. 010-115588 (Red.) Schiedamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv i DEN HAAO/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 Arnold Megelink en Willem Klamer* schrijven ons: „Justitia et Pax publiceerde eind vorig jaar de brief van een rooms- katholieke priester uit het bezette deel van Oost-Timor. Hij schreef on der meer: „De oorlog gaat zijn derde jaar in en het lijkt er niet op dat het binnenkort afgelopen zal zijn De barbaarsheid (begrijpelijk in het ste nen tijdperk), wreedheid, diefstal, vuurpeletons zonder enige recht vaardiging. zijn nu onderdeel van het alledaagse leven op Timor De onveiligheid is compleet, en de angst om gearresteerd te worden is iedere dag aanwezig. Ik sta op de lijst van „personae non gratae' en iedere dag bestaat de mogelijkheid dat ik ver dwijn. De Fretilin-troepen die zich overgeven worden doodgeschoten en er zijn voor hen geen gevangenis sen. Het lijkt erop dat de volkeren moord spoedig zal beginnen. Ik denk begin december De veroveringsoorlog van het Indo nesische leger die in december *75 begon en die hier beschreven wordt duurt nog steeds voort. De opmerke lijke brief van JusUtia et Pax werpt een ander licht op Oost-Timor dan de secretaris van de commissie we- relddtakonaat van de Nederlandse Hervormde Kerk. ds T. van Weehe. die kortgeleden Oost-Timor als lid van een kerkelijke delegatie bezocht (zie Trouw van 29 mei jl.l. Ook het feit dat de delegatie werd uitgeno digd door de Indonesische legerlei ding roept vragen op over dit bezoek. Dé Indonesische regering voert op het moment een publiciteitscampag ne die de wereld wil laten geloven dat de oorlog op Oost-Timor beëin digd is. De campagne is gericht op de publieke opinie in de Westerse lan den. die financiële steun verlenen aan Indonesië. Nederland doet dat onder meer via de Intergouverne mentele Groep voor Indonesië (IOOI) Als voorbeeld diene slechts de mede deling van de „vice-gouverneur van Oost-Timor" medio april 1978 in een persconferentie te Djakarta dat ..rust en orde" op Timor zou zijn weergekeerd Er zouden nog slechts 2 a 3 guerrillastrijders zijn. Hij bleef echter in gebreke te vermelden waar het gigantische offensief van het In donesische leger in het grensgebied tussen Oost- en West-Timor tegen gericht was Dit offensief op 13 no vember 77 begonnen, waar naar schatUng 20 a 30.000 Indonesische militairen aan deelnemen, is In het zuiden van het land geheel afgesla gen In Fatobesse. In het Noordwes ten lijkt de strijd nu ook te luwen. De oorzaak is de muiterij onder de Indo nesische soldaten. In de kazernes In de hoofdstad Dill hebben zich diver se schietpartijen voorgedaan tussen officieren en soldaten, daar de laat- sten weigerden naar Fatobesse te vertrekken. De soldaten eisten on middellijke repatriëring naar Java. Inmiddels is een contingent van 500 man afgevoerd, zonder enige strijd geleverd te hebben. Een veel grotere groep staat op de nominatie een zelf de lot te ondergaan. Dit geeft ons aanleiding om enige kanttekeningen te maken bij het in terview dat maandag in Trouw stond. Waar de oorlog tussen de be vrijdingsbeweging Fretilin en het In donesische invasieleger echter in alle hevigheid voortwoedt. roept dit de vraag op of de Nederlandse Her vormde Kerk bij monde van ds Van Weelie niet te vroeg de kant heeft gekozen van de Indonesische rege ring. Het roept ook vragen op ten aanzien van de Indonesische kerken, bij wie genoemde secretaris op bezoek was en die de bezettingsmacht hun „hulp hebben aangeboden bij de ontwikke ling van Oost-Timor Gevangenen Volgens een minimale schatting van Amnesty International heeft de re gering-Soeharto 60.000 politieke ge vangenen en is daarmee de regering met het grootste aantal ter wereld. Ook bij wat over deze kwestie in het interview is gezegd willen wij enkele kanttekeningen plaatsen. Het wordt daarin voorgesteld alsof de regering Soeharto niet langer ver antwoordelijk ls voor het voortbe staan van dit onrecht. Soeharto zou de gevangenen wel willen vrijlaten. „Maar de samenleving heeft er grote moeite mee, de mensen weer in zich op te nemen." De zaken werden hier op hun kop gezet. Soeharto heeft bij voortduring te kennen gegeven, de politieke ge vangenen te willen vrijlaten. Vorig jaar is wederom een faseringsplan voor vrijlating aangekondigd. Rond 20 december werden inderdaad een aantal gevangenen op vrije voeten gesteld, maar veel minder dan de beloofde 10.000. Het betrof voorna melijk mensen die geestelijk of li chamelijk gebroken waren of hoog bejaarden. Overigens betekent vrij lating vaak huisarrest, stadsarrest, meldingsplicht bij de politie en in vele gevallen overplaatsing naar een arbeiderskamp. In ieder geval die nen ex-politieke gevangenen zich van politieke activiteiten te onthou den en is het voor hen onmogelijk een arbeidsplaats te verwerven. Deze feiten leveren een geheel ander beeld op van Soeharto's bekommer nis om het lot van de tienduizenden politieke gevangenen, die zijn be wind zelf gemaakt heeft. Sinds '65 zijn de Indonesische christenen zich steeds meer gaan vereenzelvigen met dit bewind van Soeharto, dat slechts steunt op delen van het leger en op buitenlandse geldschieters. Het positieve beeld dat geschetst wordt van het optreden van de Indo nesische kerken in de kwestie van de politieke gevangenen wordt dan ook sterk in twijfel getrokken door domi nees die in Indonesië werken of ge werkt hebben. Vergelijk het zen dingsblad Vandaar van april 1978 pagina 14. Moet de Nederlandse Hervormde Kerk zich niet opnieuw bezinnen op haar relatie met de Indonesische zusterkerken? Er is ons inziens een spanning tussen kerkzijn voor de wereld en de verbondenheid in dit geval met de Indonesische kerken. Het eerste moet voor ons het zwaar ste wegen." Willem Klamer is secretaris van dc bewening „Christenen voor het socia lisme". ZO MAAR EEN TEKST Als ze me vannacht wakker hadden gemaakt (en ze hadden me even de tijd gegeven om tot dit bestaan terug te keren) en ze zouden me gevraagd hebben: waar in de bijbel is er sprake van zoiets als een verbond van de schepping, een verbond met Adam. dan zou ik waarschijnlijk (men moet voorzichtig zijn) meteen gezegd hebben: Ja, staat dat niet in Hosea 6? Mijn „wekker" zou dan de bijbel genomen hebben en hij zou misschien gezegd hebben: Slaap rustig door. je hebt gelijk, daar staat het: „Maarzij hebben als Adam het verbond overtredenMooi als zoiets op die bijna onwrikbare manier op een tekst rust. Daar waren we vroeger dan ook helemaal gerust op. Het stond er immers. Nog overkomt het ons. dat we dat zeggen: Het staat er toch! Desniettemin kan het dan belangrijk zijn om even te kijken of het er echt staat. Eenmaal in het volle daglicht met de tekst voor je en luisterend naar befaamde exegeten kom Je dan vaak tot een andere conclusie. Achterdochtig kan reeds maken het feit dat Karl Barth, die als niemand anders zoveel en zo indringend geschreven heeft over de schepping als verbond, deze tekst niet vermeldt Hij vond hem blijkbaar geen draagkracht hebben. Berkhof noemt deze tekst één keer in zijn „Christelijk Geloof', maar dan niet bij het verbond maar bij de zonde en zegt dan dat het hoogst onzeker is dat die tekst op Adam slaat. Nieuwere exegeten komen er rond voor uit. Het gaat daar niet over Adam als persoon, maar over een plaatsje dat Adam heet en dat ook in Jozua 3 vers 16 genoemd wordt (zie Wolff en Deden bv). Dat klopt ook met het verband van de tekst, waarin meer plaatsen genoemd worden waarin Israël zich in het nabije verleden schandalig gedragen heeft. BEROEPINGSWERK NED. HERV. KERK Beroepen te Wlndesheim(toe2.): P.L. de Jong te Laar (WDld) (ev. ref. Kir- che); te Grouw: R. Kuljlenburg te Streekgem. Maas en Waal (WIJchen- Bergharen-Batenburg). Aangenomen naar Curacao (ver. prot. gem.): R. E. R. van Buiren te Middelharmis (delgem.) Bedankt voor Hoofddorp: J. Pronk te Marken. Afscheid op 4 juni van Heemstede (pastoraat diakonessenhuis): J. v.d. Wiel wegens emeritaat. Bevestiging te Zeist (als luchtmacht predikant in lang verband, stand plaats Volkel): kand. P. C. Boelhou wer uit Linschoten. EV. LUTH. KERK Intrede te Ede: prop. R. E. v.d. Berg uit Dlemen. GEREF. KERKEN Afscheid van Midwolde (Oldambt): H. de Haan ber. te Appingedam; van Zuidhorn: W. Jeroense ber. te Ber- kum; van Zeist: H. J. Zwart wegens vervroegd emeritaat om gezond heidsredenen. Beroepen te Velp (t.v.b. de missionai re dienst op Midden-Java): A.A.A Schiebaan te Veldhoven. Intrede te Groningen-West: W. Blan ken uit Veenendaal; te Genderen: W.A. Boer uit Meerkerk; te Nieuwe- gein: A.T.B.M. v.d. Kevie uit Ameide-Lexmond. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Voorburg: Cl. Stam t€ Burlington (Can.; Can. Ref. Church.). Afscheid van Hoogezand-Sappe- meer: J. de Feijter ber. te Hasselt. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Zwijndrecht: H. Hofmar te Rotterdam-Zuid, die bedankte voor Almelo. Dr R. van der Grijp Aan het werk, dat dr R. M. K. van der Grijp doet voor de lutherse theologi sche hogeschool In Sao Leopoldo, Brazilië, korrit per 1 juli een einde. Dr Van der Qjijp, die is uitgezonden door de gereformeerde zending, wil de rest van zijn arbeidsperiode, dat is tot eind 1978, gebruiken om het werk af te ronden, dat hij verricht in het verband van Cehila. Deze naam staat voor de commissie, waarin ver tegenwoordigers uit vele landen van Latijns-Amerlka samen bezig zijn, de kerkgeschiedenis van Zuid-Ame- rika te beschrijven. 8amen met dr Miguez Bonino verzorgt dr Van der Grijp daarin het protestantse deel. Jessica Sales De Nederlandse hervormde kerk heeft in een brief aan president Mar cos van de Philippijnen haar diepe bezorgdheid uitgesproken over de verdwijning van Jessico Sales, lid van het jeugdcomité van de raad van kerken van Azië. Kerken en christe lijke organisaties over de hele wereld bidden, dat de Philippijnse autori teiten Jessica Sales zullen loslaten of haar m een eerlijk proces zullen be rechten. aldus de brief. Jessica Sales verdween vorig jaar juli. Verscheide ne van haar vrienden, die tegelijk met haar verdwenen, zijn dood. Zij is in de herfst nog enkele malen gezien in gezelschap van militairen", zo luidt een Philippijns gegeven. Sinds dien is niets meer van haar ver nomen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2