Kerkleden in de DDR praten over hun maatschappelijke kansen i v In Indonesië grote vraag naar bijbels êf Ai w V t Conferenties Priester wordt vrouw; uit ambt Gereformeerde kerk in Londen blijft nog Hongaren willen liever kerkelijk begraven worden Zendelingen in Kameroen vermoord Beraad Vrije evangelischen over IKON VANDAAG Voorbijgangers OONDERDAG 1 JUNI 1978 KERK T rouw/Kwartet2 door Reinier Gosker In veel kerkelijke gemeenten In de DDR is een discussie begon nen over de verhouding tussen kerk en staat. Deze discussie werd op gang gebracht door het gesprek tussen Erich Honecker, voorzitter van de DDR-staatsraad. en bisschop Albrecht Schön- herr, voorzitter van de bond van evangelische kerken in de DDR. In de geschiedenis van de DDR is dit ..gesprek van de zesde maart" het eerste gesprek tussen staat en kerk op het hoogste niveau. Naar beider zeggen is de bijeenkomst constructief en openhartig geweest. Wanneer we bedenken, dat het ook In Nederland niet gebruikelijk is dat kerkleiders dagelijks bij de minister president over de vloer komen, dan is deze ontmoeüng misschien niet zó uitzonderlijk als ze wel in de (West- dultse) pers is voorgesteld. Toch gaat deze vergelijking niet op. De verhouding tussen kerk en staat vóór de socialistische revoluUe is nu eenmaal een andere dan de verhou ding tussen kerk en staat na die revolutie. De bedoelde verhouding na de socialistische revolutie wordt immers gekenmerkt door een gron dige schelding van kerk en staat. In de meeste gevallen heelt die schei ding geleid tot een aanzienlijk machtsverlies voor de kerk. Nu is het verliezen van macht niet het ergste wat een kerk overkomen kan. Boven dien zou het wel eens een positieve uitwerking op het zelfverstaan van de gemeenten kunnen hebben. Maar hoe daarover ook gedacht wordt, de kerk heeft in zo'n situatie minder aanleiding om regelmaUg met de staat in contact te treden, en omge keerd zal de staat niet voortdurend bij de kerk aankloppen. Dertig jaar In het onderstaande willen we kort beschrijven hoe het tot het gesprek van de zesde maart gekomen is. waarom het bijna dertig jaar duurde voordat dit gesprek mogelijk was. om daarna over de Inhoud van het gesprek te berichten. Het is natuur lijk onmogelijk om hier de geschie denis van kerk en staat in de DDR te beschrijven. Maar hebben we de vraag gesteld, waarom dit gesprek bijna dertig jaar op zich heeft laten wachten, dan ontkomen we er niet aan een paar feiten in herinnering te roepen. Vlak voordat het westelijk deel van het naoorlogse Duitsland zich con stitueerde tot de Bondsrepubliek Duitsland (8 mei 1949). en het ooste lijk deel daarop antwoordde met de stichting van de Duitse Democrati sche Republiek (7 oktober 1949). hadden de 28 evangelische landsker- ken waarvan acht in de huidige DDR zich aanééngesloten tot de ..Evangelische Kerk in Duitsland" Daarmee was een potentieel conflict ontstaan, dat bij verscherping van het politiek klimaat tot een uitbar sting moest komen. nl. één kerk In twee landen met verschillende sa menlevingsstructuren. Toch heeft de uitbarsting van dit conflict nog zo'n tien Jaar op zich laten wachten. Integratie De naoorlogse politiek van het Wes ten was erop gericht Duitsland ln het economisch systeem van Amerika en West-Europa te Integreren. Met de grootscheepse economische hulp van de USA aan het westelijk deel van Duitsland (onderdeel van het Marshallplan) kwam deze integratie politiek op gang, en ze zou in 1955 uitlopen op de toetreding van de BRD tot de in 1949 opgerichte mili taire verdragsorganisatie van het Westen, de NATO. Als reactie op ds toetreding van de BRD vormden de socialistische landen het Warschau pact. Zo was de integratie van de BRD in de westelijke wereld een definitief feit geworden, ook al was het ten koste gegaan van de eenheid van Duitsland. De gedachte aan een ongedeeld Duitsland kon nu nog al leen door de ongedeelde Evangeli sche Kerk ln Duitsland (EKD) gedra gen worden, en zij heeft dan ook de taak op zich genomen om de herin nering eraan en de fantasie erover wakker te houden. Weliswaar heeft zij in 1966 met de publikatie van het zgn. ..Ost-Denkschrift" een wezenlij ke bijdrage tot de ontspanning tus sen Oost en West geleverd, nl. door aan te sturen op de erkenning van de naoorlogse grenzen tussen Polen en de DDR. De erkenning van de gren zen tussen de BRD en de DDR was haar echter teveel gevraagd, en zij continueerde de schijnheiligheid van de éne kerk. Schijnheilig, want het ging haar niet om de éne kerk. maar om de nationale kerk! Wat de kerk dus met de ene hand gaf, nam zij met de andere weer terug. Immers na de Integratie van de BRD in West- Europa was een politiek, die zich niet distantieerde van de gedachte aan een ongedeeld Duitsland onder kapitalistische verhoudingen, een in wezen reactionaire en een de vrede in Europa bedreigende politiek ge worden! Desondanks heeft de EKD tot 1957 een officiële vertegenwoor diging bij de regering van de DDR gehad. Deze vertegenwoordiging werd echter door de regering van de DDR opgezegd, toen de EKD in 1957 met de BRD een verdrag afsloot omtrent de geestelijke vereorging van militairen. Het zwaartepunt van de kritiek lag op het feit, dat de EKD de geestelijke verzorging op zich nam van een leger, dat ingelijfd was in een primair tegen de socialistische landen gerichte militaire verdragsor- ganisatie. In deze situatie aange land. nam de regering het besluit om de officiële contacten met de EKD op te zeggen, en om een staatssecre tariaat voor kerkelijke aangelegen heden in te richten, dat voorname lijk contacten met de acht landsker- ken in de DDR zou onderhouden. In de periode die volgde, is het aan een kleine groep realistische christenen te danken geweest, dat het gesprek tussen kerk en staat voortgezet kon worden, ook al misten deze vertegen woordigers het officiële mandaat van de kerk. Vanaf 1958 hebben zij de gesprekken met de staat gevoerd. Desondanks heeft het hen aan kri- h Bisschop Albrecht Schönherr in gesprek met een paar kerkgan gers. tiek uit de officiële kerk nimmer ontbroken. Eerst dertien jaar later zouden staat en kerk de officiële contacten weer opnemen. Maar voordat het zover was. moest op ker kelijk gebied zich nog veel veran deren. Moeizaam In de jaren zestig hebben de acht landskerken in de DDR een moei zaam proces doorgemaakt. In deze periode worstelden zij om het inzicht kerk te willen zijn „niet tegen, niet naast, maar in het socialisme", zoals op de synode van Eisenach van 1971 geforumleerd zou worden. De discus sies. die in die jaren gevoerd werden, hebben tenslotte geleid tot de beslis sing om uit de EKD te treden. En zo ontstond in Juni 1969 de „Bond van Evangelische Kerken in de DDR". Daarmee was de scheiding tussen de EKD en de acht landskerken in de DDR een feit geworden, dat met de politieke realiteit in overeenstem ming was. Het zou echter nog tot januari 1973 duren, voordat ook de laatste landskerk, nl. Berlin-Bran- denburg, een eigen bisschop zou hebben; zij kreeg die ln de persoon van Albrecht Schönherr. Het intus sen op gang gekomen gesprek tussen kerk en staat zette zich na de 19de januari 1973 voort en resulteerde ten slotte in het gesprek tussen Honec ker en Schönherr op de zesde maart van dit jaar. Mogelijkheden In dit gesprek merkte Erich Honec ker op. dat aan de kerken als „ker ken in het socialisme" zich vele mo gelijkheden voordoen om mee te werken aan de realisering van de umanistische doelen, die in de L)DR nagestreefd worden: „Wij gaan uit van de deelname van alle burgers aan de opbouw van het socialisme, dat zowel in het belang van de sa menleving, is, als in dat van het individu." En hij herhaalde met het oog op de situatie van kerken en christenen in de DDR, dat de vrij heid van godsdienst bij scheiding van staat en kerk in de grondwet gegarandeerd en in de praktijk zeker gesteld is. Deze uitlatingen van Honcker zijn geen frasen! En wan neer de kerkleiding als reden voor dit gesprek o.m. aangeeft, „dat het noodzakelijk was, de herhaalde ma len gegeven verzekering van gelijk berechtiging van alle burgers te ver werkelijken", dan is daarmee iets anders bedoeld dan een verwijt aan de staat die de vrijheid van gods dienst alleen met de mond zou belij den, maar niet metterdaad zou prak tiseren. De „herhaalde malen gege ven verzekering" moet inderdaad „verwerkelijkt worden" niet door de leiding van de staat, niet door de- leiding van de kerk, maar door de burgers van de DDR zelf. Of, zoals bisschop Schönherr in zijn verslag aan de leiding van de verschillende landskerken het formuleerde: „De verhouding tussen staat en kerk is in die mate goed, als de individuele christelijke burger het in zijn maat schappelijke situatie ter plekke er vaart. Als christenen moeten wij niet maar afwachten en testen hoe ande ren de verplichting tot gelijkberech tiging en gelijkachting van elke bur ger nakomen, maar zelf het onze daartoe bijdragen, zodat de resulta ten van het gesprek in alledaagse werkelijkheid worden omgezet." Anticommunisme Deze oproep van bisschop Schön herr beroert een situatie, waarin veel christenen verkeren. Immers, de in vloeden van de anticommunistische traditie van kerk en theologie heb ben het talloze christenen mogelijk gemaakt om-hun situatie problema tischer te ervaren dan zij in werke lijkheid is. „Terughoudendheid" en „afwachten op de dingen die komen gaan" zijn parolen, die het jarenlang goed gedaan hebben. Daaraan schijnt nu een einde te komen: een zelfkritisch verstaan van de histo risch gegroeide verhouding tussen communisten en christenen schijnt, gezien de uiting van Schönherr, niet langer als baarlijke nonsens be schouwd te worden. In de loop van het gesprek werden ook verschillende zakelijke vragen doorgesproken. Besloten werd tot ondersteuning van de ruim 300 ker kelijke kinderdagverblijven, tot on dersteuning bij het ten uitvoer bren gen van het kerkelijk bouwprogram ma (nieuwbouw en renovatie). Af spraken werden gemaakt over zend tijd voor de kerken in het radio- en TV-program, over de geestelijke ver zorging van gevangenen, over de ou- derdomsverzekering van kerkelijke medewerkers, etc. Veel westerse commentaren op het gesprek van de zesde maart eindigen met de sceptische opmerking, dat we eerst over een jaar zullen kunnen beoordelen of het de staat ernst ge weest is, of niet. Voor kerk en theolo gie is echter een heel andere vraag interessant. De Evangelische Kerk in de DDR beweert immers „kerk in het socialisme" te zijn. Nu de staat daarop positief heeft gereageerd door de kerk bij haar woord te ne men en voorwaarden te scheppen voor een beter functioneren van de kerk iri een socialistische samenle ving, is voor de kerk het uur van de waarheid aangebroken. Spannend is alleen nog de vraag, of de kerk waar zal maken wat ze gezegd heeft. Reinier Gosker is als vicaris verbon den aan de Nederlandse gemeente te Berlijn. HAARLEM - De bijbel trekt als nooit tevoren de aandacht in Indo nesië. vertelde dr A. de Kuiper, alge meen secretaris van het Nederlands bijbelgenootschap, die deze week uit Djakarta terugkeerde. In 1977 lag de verspreiding van bijbeluitgaven 35 procent boven die van 1976: meer dan 27 miljoen exemplaren werden verspreid. Het Indonesch bijbelge nootschap is bovendien betrokken bij bijbelvertaalwerk ln meer dan 50 talen. Volgend Jaar zullen vertalers gereed komen met drie volledige bijbels en vijf nieuwe testamenten ln talen waarin deze nog nooit eerder ver schenen zijn. Het oude testament wordt op het ogenblik ln vijf. het nieuwe ln tien en de eerste bijbelboe ken In 36 talen vertaald. Dr De Kuiper heeft Jarenlang meege werkt aan de nieuwe vertaling van dc bijbel ln het Indonesisch die ln 1972 verscheen en door steeds meer kerken gebruikt gaat worden De laatste Jaren was hij hoofd bijbel werk van het Nederlands bijbelge nootschap en sedert 1 januari van dit Jaar een van de twee algemene secretarissen. Hij bezocht Indonesië om de historische banden met het bijbelgenootschap van dat land te versterkea Cursussen Hij beperkte zich niet tot besprekin gen met bestuurs- en stafleden, maar werd ook ingeschakeld bij het prak tische werk. In Solo gaf hij mede leiding aan een cursus voor 200 on derwijskrachten van staats- en chris telijke scholen overdag en in de avonduren aan een soortgelijke cur sus voor een even groot aantal zon dagsschoolleiders en -leidsters, in het gebruik van boekjes met speci aal voor kinderen vertaalde bijbelge deelten. AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4. Rotterdam Tel. 010-115588 (Red.! Schiedamsevest 52 Tel 010-115700 (adv.) DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE ORONINOEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030. Deze uitgaven zijn gegroeid uit het nieuwe internationale werk van de bijbelgenootschappen dat zich richt op beginnende lezers. Terwijl ln vele andere landen van de Derde Wereld deze uitgaven vooral gebruikt wor- M66r Ecld den bij het onderwijs aan volwasse nen. worden ze in Indonesië nu ook gebruikt bij het lees- en bijbelonder- wijs op scholen. Ook zondagsscholen gaan deze boekjes van zesüen pagi na's steeds meer gebruiken. Eer de boekjes op scholen en zon dagsscholen worden geïntroduceerd, worden in een gebied cursussen ge organiseerd voor onderwijskrachten. Ze duren enkele dagen en zijn erop gericht hun wat meer bijbelkennis bij te brengen, wat meer over het werk van het bijgelgenootschap te vertellen en vooral om hen pedago gisch bij te scholen. De belangstel ling voor deze cursussen is overwel digend groot. In 8olo kon slechts een gedeelte van degenen die zich oor spronkelijk aanmeldden ingeschre ven worden. In de tweede plaats was hem opge vallen dat het bijbelgenootschap daar werkt aan een plan dat erop gericht is in enkele jaren alle leef tijdsgroepen te bereiken. Dit werk, dat in de afgelopen jaren sterk ge richt was op schoolkinderen via dit nieuwe leesprogramma, wordt vol gend jaar aangevuld met een ver- spreidingsactie onder jonge mensen. ZIJ zullen in staat gesteld worden om het zojuist verschenen nieuwe testa ment in omgangstaal, vergelijkbaar met ons „Groot Nieuws voor U", voor een zeer gering bedrag onder hun leeftijdgenoten te verspreiden. Dit nieuwe testament is speciaal ver taald voor hen die nog wat moeite hebben met het Indonesisch omdat zij altijd een streektaal hebben ge sproken. In enkele maanden zijn al meer dan 80.000 exemplaren ver spreid; op het ogenblik wordt ge werkt aan een nieuwe druk van 50.000 exemplaren, de grootste tot nu toe. meer kerken organiseren collectes voor het werk en ook het aantal individuele gevers neemt toe. Dat neemt niet weg dat voor dit uitge breide programma nog steeds finan ciële steun nodig is vanuit het bui tenland. Dr De Kuiper verwacht dat in de komende maanden het Indone sisch bijbelgenootschap een speciaal beroep op het Nederlandse zusterge- nootschap zal doen om bij te dragen in de kostbare verspreidingsactie on der Jonge mensen. Dr O. Jager In de derde plaats slaagt het Indone sisch Bijbelgenootschap erin om steeds meer geld voor het werk uit eigen land bijeen te brengen. Steeds Het door dr C. Rijnsdorp afgelopen zaterdag besproken boek van dr O. Jager „Een tijd van twijfel" is uitver kocht. Binnenkort komt een herdruk. Teddy Koliek Burgemeester Teddy Koliek van Je ruzalem is door de paus mondeling uitgenodigd het Vaticaan te bezoe ken. Dit meldt het Israëlische dag blad Jedijot Achronot. Er wordt ln politieke kringen in Israël al druk gediscussieerd over mogelijke gevol gen, zoals een Vaticaanse opwaarde ring van Israël. Het Vaticaan heeft het bestaan van de staat Israël offici eel nog altijd niet erkend. LONDEN - Een kerkelijke ge meente in het noorden van En geland is haar geestelijke kwijtgeraakt na een ongebrui kelijke gebeurtenis. Hij kon niet worden gehandhaafd, om dat hij een vrouw was gewor den. Overigens werd dit besluit niet gemakkelijk genomen. Het was de eerste maal. dat de anglicaanse kerk met een der gelijk probleem werd gecon fronteerd. Doorslaggevend was, dat volgens de regels van de anglicaanse kerk een vrouw (nu nog) geen priester kan zijn. LONDEN Na uitvoerig en diep gaand beraad heeft de kerkeraad van de (Nederlandse) gereformeerde kerk te Londen vastgesteld, dat het thans prematuur en onwenselijk zou zijn, deze kerk op te heffen. De ker keraad probeerd daarom, op be scheiden schaal een aantal activitei ten te continueren. De kerkdiensten (eens in de maand, op de vierde zondag) worden voortgezet, met gastpredikanten uit Nederland. Tegelijk groeit er contact met de Nederlandse kerk (Austin Friars). Afgelopen zondag was er een gecom bineerde kerkdienst. Zodra de nieu we predikante in de Nederlandse kerk bevestigd is (mevr. J. J. Vogel uit Brasschaat, België), zal het reeds begonnen gesprek tussen de beide gemeenten worden voortgezet. Voor de Nederlandse gereformeerden in Engeland is het niet meer mogelijk een full-time predikant te beroepen. Ds. J. Kuiper Ds. J. Kuiper te Doorn Is per 1 sep tember benoemd tot predikant in algemene dienst van de gereformeer de kerken voor de evangelisatie. Als staflid van het evangelisatiecentrum zal hij zich bezig gaan houden met advisering en instructie ten bate van het plaatselijke evangelisatiewerk, waaronder het zondagsschoolwerk. Kerken Het was dr De Kuiper opgevallen, dat het contact van het Indonesisch bijbelgenootschap met de kerken de afgelopen jaren sterk verbeterd is. Deze cursussen worden geleid door mensen van het bijbelgenootschap, maar georganiseerd door de plaatse lijke kerken. Ook het vertaalwerk geschiedt in nauw overleg met de kerken. Vrouwen cn literatuur, 9-11 juni, Kerk en Wereld. Driebergen (tel. 03438-2241). Charismatische retraite. 5-10 juni. Huize Maranatha. Duizel (tel. 04970- 2904». Studiedag hulpverlening (o.a. on der alcohol- en drugverslaafden) m.m.v. psychiater dr v.d. Beek, zater dag 3 Juni 10-16 uur. Youth for Christ, Hoofdstraat 260. Driebergen (tel. 03438-5744). De invloed van het christelijk ge tuigenis in de samenleving, jaarver gadering bond tegen het vloeken, spreker ds. C. Snoei, woensdag 7 Juni vanaf 14 uur. De Schakel. Nljkerk. Inl. tel. 08386-12002 BOEDAPEST Viervijfde van alle Hongaren worden in de kerk gedoopt en laten zich kerkelijk be graven. Dat meldt het Hongaarse vakbondsblad Nepszava. Als oor zaak ziet het blad de onpersoonlijke sfeer bij de door de staat georgani seerde begrafenissen en de „naamge-' vingsfeesten". Het gebeurt niet zel den. dat dertig baby's op één massa- feest worden afgehandeld. LONDEN De Koreaanse miljo nair Sun Myung Moon, leider van de religieuze sekte ..Unified Family", heeft van het Britse ministerie van binnenlandse zaken geen toestem ming gekregen zijn veertiendaags bezoek aan Engeland te verlengen. Moon had vlak na zijn aankomst om een verlening van twee maanden verzocht. Dit werd hem geweigerd. Hij heeft nu veertien dagen om in beroep te gaan. Zolang het beroep aanhangig is, kan hij in Engeland blijven. Men vermoedt, dat Moon, die in Amerika 30.000 en in Engeland 3.000 volgelingen heeft, naar Enge land is gekomen om er een hoofd kwartier te vestigen. MADRID Het Spaanse protes tants-christelijke familietijdschrift Portavoz kan om financiële redenen niet meer verschijnen. De Europese evangelische zending (EEZ), een Ne derlandse zendingsorganisatie die DAHOMEY (ANP) - Het lutherse zendelingenechtpaar Ernest Erick- son (59) en zijn vrouw Miriam (58) is in de Westafrlkaanse republiek Ka meroen het slachtoffer geworden van een rituele moord. Gereformeerde kerken sturen telegram aan Pinochet AMERSFOORT (ANP) Het Mode- ramen van de synode van de gerefor meerde kerken heeft gisteren een telegram gezonden aan president Pi nochet van Chili waarin bezorgdheid wordt uitgedrukt over het lot van de Chilenen die de laatste jaren verdwe nen zijn. In het telegram wordt me deleven uitgedrukt met de Chilenen, die zowel in eigen land als Nederland en andere Westeuropese landen in hongerstaking zijn gegaan. Op die manier willen zij inlichtingen- over hun verdwenen familieleden verkrij gen. Inlichtingen waarop zij recht hebben, aldus het Moderamen aan de Chileense president. „Met het be roep op het evangelie, waarvan u verklaart toegewijd dienaar te zijn, verzoeken wij uw tussenkomst opdat er recht zal geschieden," aldus het telegram. LAGE VUURSCHE Op 6 en 7 Juni houden de vrije evangeli sche gemeenten in Nederland hun jaarvergadering, de zoge heten bondsvergadering. Ook dit jaar wordt deze vergadering gehouden op de Ernst-Sillem- hoeve te Lage Vuursche. Naast de gebruikelijke jaarverslagen en begrotingen van deelorganisaties en bond zal er dit jaar vooral aan dacht zijn voor de IKON en voor de problematiek der vacante gemeen ten. De bondsvergadering moet dit jaar beslissen of men het lidmaatschap van de IKON tot 1 januari 1981 wenst te handhaven. Veel gemeen ten hebben moeite met de herken baarheid van het evangelie in de programma's van de IKON. Toch adviseert het comité de gemeenten nog lid te blijven van de IKON om „met grote inzet te streven naar een grotere herkenbaarheid van het evangelie in de programma's van de IKON, terwijl de IKON opgeroepen wordt meer rekening te houden met de wensen en verlangens die door de kerken ten aanzien van het program mabeleid worden geuit." De commissie vacante gemeenten komt met het voorstel dat de predi kanten die in een gemeente werken van hun gemeente één keer per kwartaal een extra vrije zondag krij gen ten behoeve van de vacante ge meenten. Eveneens wordt voorge steld een aantal mensen te belasten met de opdracht zoveel mogelijk in formatie in te winnen over mogelijke nevenfucties voor predikanten. Ge meenten die niet in staat zijn een predikant in volledig dienstverband te beroepen, zouden met dergelijke informatie voordeel kunnen doen. De jaarlijkse nota van bezinning op eenheid en taakstelling en een stu dierapport over de doop zullen ook ter sprake komen. Dinsdagmiddag zal prof. dr J. Rei- ling refereren over „gemeente, ambt en dienst". Aan de eigenlijke vergadering gaat een openingsdienst vooraf onder lei ding van ds J. A. Hamers te Wormer- veer. Als voorzitters van beide dagen zullen ds H. Postma te Oldebroek en ds. 8. Zuidema te Veendam fun geren. het blad lange tijd financieel onder steund heeft, zag ook geen mogelijk heid meer, Portavoz te redden. HELSINKI President Kekko nen van Finland heeft de 59-jarige professor Mikko Juva benoemd tot aartsbisschop van de lutherse kerk van Finland. Juva was van 1970 tot 1976 president van de lutherse we reldfederatie. GRONINGEN - De christelijke gereformeerde kerk van Groningen en de gereformeerde kerk (vrijge maakt; buiten verband) van Haren hebben besloten tot nauwe samen werking. Het is de bedoeling, dat een van de twee christelijk gereformeer de predikanten, drs. W. Steenbergen, mede belast wordt met het pastoraat in de buitenverbandkerk, die geen eigen predikant heeft ambassadeur Een enkele zinsnede uit „Goes Latin" (zie onze krant van dinsdag jl;, de rubriek met indrukken uit Argentinië, zette mij aan 't denken. Onze reporters aldaar schrijven: „Onze ambassadeur, je weet wel die man die niet veel moeite heeft met de regering van Videla en zijn ambassade goed op slot houdt dat ei geen vluchteling in kan. wel die ambassadeur gaat ons organje steunen. Hij gaat alle wedstrijden van onze jongens bekijken. En hij neemt zijn vrouw (v-r-o-u-w) mee". Hoewel dit laatste mij ontgaat is de rest duidelijk genoeg om enkele vragen te stellen. Ik neem aan dat onze reporters hun opmerkingen ontlenen aan uitspraken en feiten, die mij ook onder ogen zijn gekomen, daarna niet zijn weersproken en dat die opmerkingen dus betrouwbaar zijn. Het is bekend dat het beleid van Buitenlandse Zaken ten aanzien var onze vertegenwoordiging zelden onderwerp van gesprek is in de Kamer. Vroeger maakte iemand die ambassadeur wilde worden en niet van een zekere stand was geen schijr van ksn. Tegenwoordig is daar, naar verluidt, enige verandering in gekomen. Dat neemt niet weg dat de persoon van de ambassadeur belangrijk genoeg is. Een ambassadeur vertegenwoordigt zijn land, zijn regering in het buitenland. Hij dient daarbij telkens opnieuw zich ervan te vergewissen of zijn stellingname in den vreemde overeenstemt met die van zijn land. Is dit het geval met deze ambassadeur? Hij heeft niet veel moeite met de regering-Videla. Betekent dit dat wij de moordpartijen door dit regime op touw gezet een moeiteloze zaak vinden? Och, dat nemen we wel! Eer bisschop, een priester, een man, een vrouw, een kind meer of minder, wat doet het ertoe? De ambassadeur heeft er geen moeite mee. Ik wil hier duidelijk verklaren dat zo iemand mij daar niet vertegenwoordigt, want ik heb de hele nacht die beelden van de KRO-RKK-uitzending van maandagavond laat voor ogen gehad. Alleen die angst al van de mensen in de slums om op vragen te antwoorden en die geestelijken die van niets wisten! Bisschop Angelleli? Nooit van gehoord. Overigens: het beeld klopt. Straks zal de ambassadeur nog meer geëxcuseerd zijn om vluchtelingen te laten omkomen. Hij is immers bezig „ons oranje" te steunen. Wie roept zo'n man terug? Kan hij hier de PTT steunen bij de postcode-operatie (ik noem maar wat). En dan mag hij van mij 's avonds naar het voetballen kijken. NED. HERV. KERK Beroepen te Leeuwarden: T. J. de Heer te Akkrum; te Rotterdam-I Js- selmonde: T. Zevenbergen te Steen- wijkerwold. Beroepen te Rotterdam-I Jsselmon- de: T. Zevenbergen te Steenwijker- wold. Aangenomen naar Nederlangbroek (toez.): J. P. Nap, kand. te Ede, die bedankte voor Aalburg, Goedereede, Hagestein, Nieuwland en Ooster- wijk, Uddel, Willige-Langerak, Wijn gaarden en voor Zegveld. Bedankt voor Onstwedde: C. J. v. Steeg te Dussen. GEREF. KERKEN Beroepen te Werkendam: M. C. Ker sten te Scheveningen. Aangenomen naar Oosterbeek: F. D. Meijnhardt te Reeuwijk. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Sneek: A. v. d. Sloot- kand. te Kampen; te Assen-Zuid '(missionaire dienst in Brazilië): J. P. C. Simpelaar te Oegstgeest-Lisse (2e beroep); te 't Harde-Wezep: H. Hid- ding te Den Haag Zuid-Loosduinen. Prof. J. Loeft Op 2 Juni Is prof. mr dr J. J. Loeff vijftig jaar priester. Prof. Loeff (74) was tot 1973 hoogleraar aan de ka tholieke hogeschool in Tilburg en secretaris van de r.k. kerkprovincie. In verband met het Jubileum is er zaterdag om twaalf uur een eucharis tieviering in de Sint Jan te Den Bosch, gevolgd door een receptie in het Eurohotel. Prof. Klaas Steur Vrijdag viert ook professor Klaas Steur zijn gouden priesterfeest, en wel in zijn geboorteplaats Volendam, waar hij sinds enkele jaren weer woont. Als hoogleraar aan het voor malig grootseminarie in Warmond i leidde hij vele priesters in in de nieu we theologie. Hij was het tweede Vaticaans concilie vooruit, maar dat kostte hem wel zijn baan. Het onder zoek, dat de Jezuïet prof. dr 8. Tromp in opdracht van paus Pius XII in 1955 instelde, leidde ertoe, dat Steur een doceerverbod opgelegd kreeg en weer dorpspastoor werd. Mgr A. C. Schaaper Nog een illuster rooms-katholiek herdenkt vrijdag zijn gouden pries terjubileum, mgr A. C. Schaaper, oud-vicaris-generaal van het bisdom Rotterdam. Als vicaris-generaal van bisschop Jansen had hij twaalf jaar een belangrijk aandeel ln de opbouw van het toen nieuwe bisdom. Zondag is er om drie uur een eucharistievie ring ln de Eendrachtskerk, gevolgd door een receptie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2