Een jonge politicoloog aan de lijn Nederlandse Katechismus populair in Oost-Europa mmi mmw u 'Legertje pesten' eens favoriet tijdverdrijf De ingemetselde Job Gehuwde priesters slecht begeleid tl Herdenking synode van Dordt 1578 Oproep tot boycot passiespelen in Oberammergau Pr- LASl Vrijgemaakte steun aan kerk in Korea Auto's in brand: kind omgekomen VANDAAG Voorbijgangers WOENSDAG 31 MEI 1978 KERK T rouw/Kwartet2 door A. J. Klei Laaut kregen we op de krent een aankomend politicoloog aan de UJn. die zich In Assen ophield. HIJ was daar met enige soortgenoten ten gerieve van een onderzoek naar de verhouding van kerk en politiek In het vooroorlogse Drente. Bij hun naspeuringen, zo vertrouwde hun woordvoerder ons door de telefoon toe waren ze gestuit op de namen van een aantal kerkgenootschappen, die ze met geen mogelijkheid konden thuisbrengen. Laat maar eens horen, spreken we vaderlijk, want als we 't Jonge volkje wat kunnen meegeven, zullen we het niet laten. Om te beginnen bleken de hersteld-luthersen een bron van onzekerheid te vormen. We stelden de Jeugdige politicologen gerust door hen ervan op de hoogte te brengen, dat dit genre luthersen al sinds 1952 niet meer voorhanden ls. Op de vraag of die mensen rechtzinnig waren, antwoordden wij bevestigend. We gingen voorbij aan het feit dat Kohlbrugge voor wat betref t dominee Uckermann hier anders over dacht, niet om ons er van af te maken, maar tenslotte ls politicologie niets anders dan een wat aangeklede cursus algemene ontwikkelingen en vandaar dat we de boel bevattelijk hielden. Veel verwarring stichtte ook de aanduiding: waalse hervormden. We legden uit dat dit mensen zijn, die tot op de huidige dag in het Frans bepreekt worden en verhaalden dat hun historie begint in de eerste helft van de zestiende eeuw, maar dit laatste Interesseerde de onderzoekers niet. zij gingen niet verder terug dan tot 1935. Wat ze wel moesten weten was. of die waalse hervormden rechtzinnig of vrijzinnig waren. Allebei, zeiden we en op de vraag of dat wel kón. verklaarden we dat het kerkelijk leven ten onzent aanzienlijk minder ovezichtelijk is dan politicologen voor hun arbeid zouden wensen. Enige discussie ontstond toen de wakkere vragensteller in Assen niet terstond bereid was van ons aan te nemen, dat Nederduits-hervormd hetzelfde is als gewoon hervormd. Hij meende een filiaal van een Zuidafrikaanse kerk ontdekt te hebben en pas na krachtige aandrang onzerzijds was hij bereid deze gedachte prijs te geven. Hierna eindigde het gesprek allervriendelijkst. Ze weten werkelijk van niks, merkte mijn collega, die de jonge politicoloog te woord had gestaan, misprijzend op. Och, sprak ik toegeeflijk, ik weet weer niets van de voetballerij. Maar mijn collega bracht me onder het oog dat ik desondanks toch nimmer AJax voor een christelijke damvereniging zou verslijten, en daar had hij gelijk in. Toen ging de telefoon opnieuw. Weer was de politicoloog aan de lijn, hij had nog één vraag. Ze waren ook een uitgebreide groep tegengekomen: gereformeerdennee, ze wisten wel dat die nog niet uitgestorven waren, maar wat wóren die? Rechtzinnig, antwoordde ik zonder dralen, want het ging Immers om vooroorlogse gereformeerden. Overigens houd ik mijn hart vast als straks in aanbouw zijnde politicologen de tegenwoordige toestand moeten bekijken. Weliswaar zijn er geen hersteld-luthersen meer, maar het assortiment gereformeerden ls Inmiddels sterk vergroot. Vrijgemaakten binnen en buiten verband zijn erbij gekomen en je hebt gereformeerde gemeenten én gereformeerde gemeenten in Nederland, welke onder geen beding bij elkaar geharkt kunnen worden. Voorts vraag ik me bekommerd af of die Jongens wel in de gaten zullen hebben dat vrijzinnigen in de politiek soms zeer rechts zijn (ik ken althans één uiterst vrijzinnige pastorie in Drente, waar De Telegraaf gretig uit de brievenbus gehaald wordt; en rechtzinnigen soms zeer links. Maar als de politicologen er niet uit mochten komen, wij zitten aan de andere kant van de lijn gereed! Van een onzer verslaggevers DEN B08CH In 1966 presenteer den de Nederlandse r.k. bisschoppen aan hun gelovigen een „Nieuwe Ka techismus". die weliswaar een storm veroorzaakte, maar. die ook imis- schien wel daardoor) een groot ver koopsucces kende. Er zijn er zo n 400.000 exemplaren van verkocht en er kwamen vertalingen in Frans. Duits. Engels. I talisans. Spaans en vele andere talen. Minder bekend ls, dat ook ln Oost- Europa grote aandacht is voor de Nederlandse Nieuwe Katechismus, vaak Juist onder mensen die van huisuit helemaal niet rooms-katho- liek of zelfs geen christen zijn. Joodse student Het Bisdomblad van Den Bosch be schrijft. hoe ln Moskou een student (van ongelovige Joodse afkomst) in het bezit kwam van de Franse verta ling van de katechismus. De lezing daarvan trof hem zo, dat hij met enkele anderen die zeshonderd blad zijden ln het Russisch ging vertalen. Ze werkten er drie jaar aan. Toen huurden zij van hun zakcenten enke le typistes, die de vertaling zo n 25 keer overtypten. Die exemplaren werden ln omloop gebracht en wer den en worden nog steeds her en der weer overgetypt of afgeschreven. Op dezelfde wijze circuleren al sinds 1969 in Tsjechoslowakije een Tsje chische en een Slowaakse vertaling. Sinds 1970 is een Hongaarse verta ling ln omloop. Alleen in Joegoslavië is het gelukt, zij het niet zonder moeilijkheden, vertalingen van de Nieuwe Katechismus te drukken: in het Kroatlsch in 1970 en in het Slo- weens ln 1971. Of de Nieuwe Kate chismus ook in het Pools vertaald is, is tot nu toe niet bekend. ROTTERDAM (ANP) - Bisschop 8ünonis vindt dat de begeleiding van trouwende priesters over het al gemeen tekortschiet. Hij zei dit ln een besloten vergadering van de pas torale raad van zijn bisdom, die ge wijd was aan de problematiek van de gehuwde priesters. Zodra de gehuwde priester ander werk heeft gevonden, verdwijnt hij ln veel gevallen uit het gezicht van de kerk. aldus bisschop Slmonls, die dit betreurde. De bisschop zag overigens een dui delijke parallel tussen de celibaats- crisis en de crisis van het huwelijk ln deze tijd. Het „zich vastleggen voor het leven" ls voor velen een pro bleem geworden. HIJ constateerde, dat ln alle zeven bisdommen in prin cipe de richtlijnen worden toege past. die zijn opgesteld door de Ro meinse congregatie voor de geloofs leer. zo mogelijk aangepast aan de plaatselijke omstandigheden van het bisdom. In alle gevallen wordt iedereen loyaal beoordeeld, aldus Bisschop Slmonls. Als criterta bij een eventuele herbe- Van een onzer verslaggevers DORDRECHT Maandag 5 Juni wordt ln de Augustijnenkerk te Dordrecht een bijeenkomst gehou den ter herdenking van de nationale synode, die vierhonderd Jaar gele den. van 2 tot 18 Juni 1578, in Dor drecht plaatsvond. Prof dr D. Nauta. dr O. Moreau uit Luik en dr R. H. Bremmer zullen in deze bijeenkomst voordrachten hou den over de betekenis van deze syno de. die ln de Belgische en Nederland se kerkgeschiedenis een belangrijke plaats inneemt. De bijeenkomst be gint om 10.15 uur. Aan het einde, circa 15 uur. zal een bundel worden aangeboden, die naast de voordrachten ook de tekst van de acta van de synode bevat, verzorgd door prof. dr. W. van 't Spijker, en voorts een hoofdstuk over de betekenis van de synode voor de Waalse kerken door prof. dr. F R J Knetsch en een bijdrage van dr J. P van Dooren over het protes tantse kerkelijke leven in 1578. De bundel wordt ingeleid door prof. dr. J van den Berg OfiM «drMMn; AMSTERDAM: Postbus 859 Wtbautstrast 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblsak 4. Rotterdam Tel. 010-115588 iRed.l Schledamsevest 52 Tel. 010-115700 ladv.) DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030. noeming van een gehuwde priester ln een pastorale funcUe noemde hij allereerst de Instelling en geschikt- held van de persoon In kwesUe. Daarnaast spelen het oordeel van de echtgenote, de aanvaarding door de gelovige gemeenschap, de ontwikke ling van het huwelijk en de salaris- ring een rol. De raad besloot een onderzoek ln te stellen naar de oorzaak, waarom zo- veel priesters willen trouwen. Van 1965 tot 1975 zijn ln Nederland ruim 1730 priesters uit hun ambt getre den. De meeste van hen zijn ge- trouwd. De laatste Jaren ls het aantal uittredingen wat gedaald. Ook vroeg de raad een ondersoek over de vraag, waarom zoveel huwelijken ln deze tijd stuk lopen. WENEN Deelnemers aan een internationaal congres van christe nen en joden in Wenen hebben opge roepen. de passiespelen van Ober ammergau in 1980 te boycotten van wege hun antisemitische passages. De spelen, die eens ln de tien Jaar plaatsvinden, zijn inzet geweest van een jarenlange strijd in Oberammer gau tussen reformisten, die de tekst wilden zuiveren, en voorstanders van de traditionele versie. De laatsten behaalden dit voorjaar de overwin ning. ROME Ofschoon abortus in Italië nu is toegestaan, zullen de r.k. ziekenhuizen ln dit land er nimmer toe overgaan. Dit heeft de vereniging van katholieke ziekenhuizen in Italië bekendgemaakt. Bij deze vereniging zijn 30 ziekenhuizen en 160 particu liere klinieken aangesloten. FREUDENSTADT Met een In ternationale conferentie ln Freuden- stadt (West-Duitsland) herdenkt de Morele Herbewapening, dat haar stichter, de Zwitsers-Amerikaanse lutherse dominee Frank Buchman, honderd Jaar geleden werd geboren. Buchman richtte de beweging in 1909 op. aanvankelijk onder de naam „Oxford-beweging". LONDEN De baptisten-unie van Groot-Brittannië en Ierland heeft volgens haar vroegere presi dent sir Cyril Black in de afgelopen 25 jaar dertig percent van haar le dental verloren Er zijn nu nog 182.000 over. ..Als wij geen nieuwe, overtuigende evangelisatie-metho den weten te ontwikkelen, zullen wij verdwijnen", zei hij. Geloofwaardig nxR ÖWnji/.-v. Daan Scholten schrijft in het Bos sche Bisdomblad de populariteit van de Nederlandse Katechismus in Oost-Europa toe aan de bijzondere aanpak. Deze katechismus doet de zoekende lezer geen geweld aan zoals het hem tot dan toe van de zijde van de heersende Ideologie on ophoudelijk vergaan is door hem een kerkleer op te dringen alsof die al bij voorbaat een vanzelfsprekende zaak zou zijn. De Nederlandse kate chismus luistert naar de vragen en problemen en helpt bij het zoeken naar antwoorden. Hij reikt de lezer de hand om hem bladzij na bladzij te helpen, zijn geloof op te bouwen en gestalte te geven. Dat geeft volgens Daan Scholten de Nieuwe Katechis mus zo'n bijzondere geloofwaardig heid ln de ogen van Jonge mensen, die door een heel persoonlijke keuze ertoe komen, zich aan te sluiten bij de gemeenschap van christenen. Een Hongaarse r.k. organisatie in Wenen, genaamd Opus Mystici Cor poris. wil de Hongaarse vertaling nu laten drukken in een eerste oplaag van 10.000 tot 15.000 exemplaren. In Engeland is een uitgever van Russi sche literatuur bereid gevonden, de Russische vertaling ln zijn fonds op te nemen. Hij denkt aan een beschei den eerste oplage van 2000 exempla ren. De stichting Communicantes te Nijmegen, onder beschermheer schap van kardinaal Alfrink, stelt pogingen in het werk om hiervoor het benodigde geld bijeen te brengen. Het Leger des Hells bestaat honderd Jaar. Ter gelegenheid daarvan is De Strijdkreet met een speciaal nummer uitgekomen in een oplaag van een kwart miljoen. Het ls een boekje van 68 pagina's met veel platen ln kleur en zwartwit. „Honderd jaar Leger des Heils" (te bestellen door ƒ3,20 te storten op giro 420000 van De Strijdkreet te Amsterdam) vertelt alles over heden en verleden van deze organisatie. Hoezeer „legertje pesten" een favoriet tijdver drijf moet zijn geweest, toen het Leger pas in Nederland was (1887-1890), toont deze plaat. Het verstoren van de bijeenkomsten (o.a. door kadavers van ratten, katten en andere dieren naar binnen te slingeren) was toen aan de orde van de dag. In Kampen namen de relletjes zulke afmetingen aan, dat de burgemeester de staat van beleg afkondigde. Het eeuwfeest wordt eind juni in Londen ge vierd met een congres, waarop dertigduizend mensen uit de hele wereld verwacht worden. GRONINGEN De generale syno de van de gereformeerde kerken (vrijgemaakt) heeft besloten, de fi nanciële steun aan de presbyteriaan se kerk in Korea te verhogen tot maximaal 35.000 dollar (80.000 gul den) per Jaar. Dat betekent, dat van de plaatselijke kerken een bijdrage van een guiden per ziel per jaar ge vraagd zal worden voor steun aan Korea. De gereformeerde kerken (vrijge maakt) hebben nauwe contacten met deze Koreaanse kerk. Het geld is bestemd voor het theologisch semi narie in Poesan en voor het maand blad van de kerk. De synode sprak eveneens uit, dat het ook voor het vervolg zeer gewenst blijft, dat er regelmatig in Poesan gastcolleges gegeven worden door hoogleraars uit Kampen. door dr C. Rijnsdorp WICHITA - Op de tiende doop»- gezinde wereldcongres van 25 tot 30 juli in Wichita (Kansas, V8) worden zesduizend doopsgezinden verwacht, HandleidinQ onder wie van de Jonge kerken" ln de derde wereld en uit de Sowjet- Unie Over heel de wereld zijn thans 485.000 doopsgezinden, waarvan 25 000 in Nederland. De vrienden van Job bedrijven bespiegelende theologie, met een beschuldigende spits op het hart van de arme lijder. Job daarentegen spreekt, roept en schreeuwt vanuit zijn hoogst persoonlijke, benauwde geloofs- en levensnood, zijn acute existentiële crisis. Dr Karei Blei, in zijn boek Job, verklaring van een bijbelgedeelte (uitg. Kok, Kampen, 160 blz., 17,50), wijst op bl. 107 op dit enorm niveauver schil tussen de woorden van Job en die van zijn vrienden. „Zij hanteren cliché's, ze „draaien" stereotiep steeds weer een zelfde betoog .af'. Maar Jobs woorden kennen hoogten en diepten, ze zijn gesproken door een levend mens in zijn worsteling met (om) God." Het eindelijke ant woord van God is Jegens de vrienden dan ook veroordelend, maar tegenover Job tweezijdig. Hij krijgt wel gelijk wat de vrienden betreft, maar tevens, om het eens plat te zeggen, de hele kosmos op zijn kop om toch maar goed te beseffen waar zijn plaats als creatuur is. IJZENDUKE (ANP) De vierjarige Marcel Aerssen uit IJzendijke in Zeeuwsch-Vlaanderen is ln zijn woonplaats omgekomen. Het jonge tje zat bij zijn vader in de auto. die op de Provinciale weg van IJzendij ke naar Biervliet stond voorgesor teerd om linksaf te slaan, toen een bus ze van achter aanreed en ze tegen een tegenligger drukte. De twee auto's vlogen in brand. Ook een hond. kwam om. De twee bestuur ders zijn met brandwonden naar een ziekenhuis gebracht Bleis boek is een praktische handleiding door het boek Job heen. trouwens uit de praktijk onstaan; studieus maar nergens zwaar op de hand. goed bruikbaar voor bijbelonderzoek Maar hiermee is de kous voor de recensent niet af. Laten we goed begrijpen dat zowel in het oude als in het nieuwe testament een boek voorkomt dat. hoewel in de canon ingemetseld, afzonder lijk genomen tot de wereldliteratuur behoort. In het Oude Testament is dat het boek Job. in het Nieuwe Testament de Openbaring van Johan nes Het is zelfs mogelijk beide boeken met elkaar te vergelijken (messiaanse voorafschadu wing en glorieuze overwinning), maar dat valt hier buiten de lijst. Het literaire aspect komt in de bijbelweten schap. esthetisch gesproken, nauwelijks aan bod Men constateert genres, spreekt van dich terlijke boeken, boeken van wijsheid, van apoka- lyptische literatuur. Men analyseert decomposi tie. men komt tot classificatie, men hanteert bij voorkeur het lappendeken-model en wantrouwt Dr K. Blei het geschreven-zijn „aus einem Guss". Er moet aan de tekst altijd gesleuteld zijn en men be volkt een hele Olympus met redacteuren. Ik kan daar niet over meepraten, maar wat men mist is literair-esthetische visie op behoorlijk peil. B. Wielenga Wijlen Bastiaan Wielenga (1873-1949) heeft dat in zijn tijd en binnen de literaire constellatie waarin hij leefde, gevoeld en er wat aan willen doen. Met op de achtergrond het schoonheidsi deaal van de Tachtiger Beweging schreef hij De bijbel als boek van schoonheid (1925.1966) en De Bijbel. Het licht voor de kunst (1939). Een paar Jaar tevoren, in 1937. had Leon Georges Wenceli- us te Parijs zijn boek L'esthétique de Calvin uitgegeven, waarin hij bij Calvijn, als bijprodukt van diens theologische arbeid, een soort ver spreide schoonheidsleer signaleert en in systeem probeert te brengen. Wat Calvijn en Wielenga verblindt is de westerse bril waardoor de bijbel wordt bekeken, dat wil zeggen dat Midden-Oosterse boeken uit verschil lende cultuurperioden esthetisch worden ge waardeerd door westerlingen, mensen van het Avondland, die Westerse schoonheidsnormen aanleggen. Overigens is het verschil tussen Cal vijn en Wielenga groot. Calvijn was in zijn jeugd werk De Clemenlia humanist, zei Doumergue. Men heeft in dit werk van de 23-jarige Calvijn 55 Latijnse en 22 Griekse citaten geteld. Calvijns kunstbril. voorzover gedragen, had classicisti sche glazen en die van Wielenga neo-romanti- sche. Tekort Eigenlijk is dit een tekort. Hier speelt trouwens het hele probleem mee van het wegvallen van de Joodse inbreng in de jonge kerk en in de ontwik keling van de christelijke theologie. In onze dagen heeft men hiervoor oog gekregen en pro beert men de schade in te halen. Ons traditionele kunstbegrip, dat in het (neo)platonisme wortelt (kunst als afspiegeling van de idee van het schone), is vergruizeld. De esthetische brillen van Calvijn (in Wencelius' visie) en vbn Wielenga zijn ons van de neus geslagen We beginnen de Joodse eigenheid weer te ontdekken, mede aan gespoord door hun ontzettende tragiek en staat kundige problematiek. Het hier aangekondigde boek. evenals dat van Drijvers en Hazewinkel over Job dat ik voor onze krant in 1971 heb besproken, is van die hernieuwde belangstelling en dat hernieuwde begrip een bewijs. Maar het boek Job zowel als het boek Openba ring zitten zo muurvast in de kerkelijke canon, nu ze er eenmaal in zijn opgenomen, dat ze (om op een andere beeldspraak over te gaan) ermee zijn vergroeid; theologisch terecht, maar literair- historisch een moeilijkheid. Wil men „de donder van Gods mogendheden" in beide boeken tot de laatste echo toe duidelijk vernemen, dan moet men even een pseudo-ketter worden en ze op zichzelf stellen. Men moet ze dan apart en als bijdragen tot de wereldliteratuur durven en kun nen bezien. Heeft men dit gedaan, dan is de blijde verwondering des te groter dat ze onder Gods voorzienigheid in de canon zijn terechtge komen, overigens niet zonder strubbelingen wat het boek Openbaring betreft. GEMEENTERAAD Vandaag is het dan zover. We mogen stemmen via een biljet waarop we uitmaken, wie we in de gemeenteraad willen hebben. Veel mensen hebben het er in deze dagen vaak over dat je móet stemmen. Stemmen moét. net als melk. Dat hoort bij je burgerplicht, zeggen ze Je bent verantwoordelijk voor de gang van zaken en dat moet je op zo n dag laten zien. Mij best. maar 't spreekt me toch wat minder toe. Ik ben meer vatbaar voor dingen die mogen. Ik zeg dus: stemmen mag. Nogal logisch? Dacht u maar. Bij een heleboel bazen in de wereld mag t niet. Van meneer Moboetoe mag je niet stemmen. Nergens voor nodig, vindt hij. Heb je toch geen verstand van. Hij wel! Daarom is er zeker zo'n godgeklaagde ellende in Zaire. Bij alle afschuwelijke en absoluut te verwerpen geweld is 't toch best te begrijpen dat mensen zo'n soort kolonialisme helemaal niet nemen. Van meneer Vorster mag je stemmen. Maar dan moet je wel een mens zijn. En mensen zijn alleen maar wit. Wie een andere kleur heeft mag niet meedoen of alleen voor spek en bonen. En bij kameraad Breznjew? Ja. daar mag iedereen stemmen. Maar daar héét 't alleen maar stemmen, want er is maar één partij. Ik denk dat je zo nog best een tijdje kunt doorgaan. Bij ons is dat allemaal veel beter! Ja. dat wil zeggen, daar mogen we wel even over nadenken. Goed, wij hebben geen dictator. Maar er moet wel altijd op gelet worden of „die over ons gesteld zijn", d w z. die we nu gaan kiezen, toch geen neigingen hebben om 't liefst alles zelf te beslissen. Als ik hoor dat B. en W. een bepaalde zaak niet aan de raad zullen voorleggen, want dat houdt maar op. dan ga ik toch even nadenken. Ik las laatst dat de regering die zaak van de Uralco niet meer in de Kamer wil hebben. Ik denk dat zoiets bedenkelijk is. Mogen stemmen krijgt toch ook iets van moeten. We zijn inderdaad verantwoordelijk. Waarvoor? Ja, dat kan in dit hoekje niet staan, want dat zijn duizend en één situaties in dorpen en steden en vlekken. Is het onoverzichtelijk? Dat kan best. Niet iedereen kan van alles op de hoogte zijn. Maar dan hebt u natuurlijk mensen in wie u vertrouwen hebt gekregen. En dat mag u helemaal alleen uitmaken. Daar kan niemand u over kapittelen. Want dat is democratie. BEROEPINGSWERK NED. HERV. KERK Beroepen te Den Haag: T. Zevenber gen te Steenwijkerwold; te Zeevang: B. J. Stobbelaar vic. te Amsterdam. Bedankt voor Stolwijk: A. van Brum- melen te Huizen <NH). Beroepbaar: M. W. S. Cramer, laatste lijk predikant voor buitengewone werkzaamheden (alg. secretaris VCJC), Spoorlaan 2 te Schagen GEREF. KERKEN Beroepen te Drachten: dr J. M. R. Diermanse te Franeker; te Bergen op Zoom (met name voor Halsteren. Hoogerheide en evangelisatie: dra. J. G. Wijers, kand. te Kampen. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Rotterdam-Delfshaven: T. J. Keegstra te Arnhem. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Putten: A. Bijkerk te Aalten. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Gorinchem: D. Rietdijk te Vlaardingen; te Veenendaal R. Boogaard te Leiden. H. Pauwels Luitenant-kolonel H. Pauwels van het Leger des Heils neemt in ver band met zijn pensionering afscheid van de actieve dienst. Hij blijft nog een jaar algemeen leider van het Stafmuziekkorps. De laatste vijf Jaar was lt.-kol. Pauwels hoofdredacteur en literair-secretaris van de Leger des Heils uitgaven, daarvóór onder meer drie jaar hoofd van de kweek school voor de opleiding van heilsof ficieren in Amstelveen. Yermogen Zojuist is bekend geworden dat aartsbisschop Yermogen van Oolu- bev op 7 april in een klooster in Zjirovitski op 83-jarige leeftijd is overleden. Yermogen werd bekend door zijn verzet tegen de slaafse volgzaamheid van zijn kerk aan het Sowjet-regime. In 1965 werd hij ge dwongen met emeritaat te gaan. Yermogen werd in 1931 tot tien jaar in een strafkamp veroordeeld. Later werd hij bisschop van Tasjkent en Centraal Azië, waar hij te maken kreeg met het staatsverzet tegen de uitbreiding van het aantal kerken. In 1965 organiseerde Yermogen een de putatie van acht bisschoppen naar de Moskouse patriarch om te protes teren tegen enkele kerkelijke beslui ten. die door de Sowjet-autoriteiten waren opgelegd. De aartsbisschop werd hierna ontslagen. In 1963 deed hij ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van het patriarchaat een beroep op de patriarch de kerk te zuiveren van compromissen met de overheid.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2