Godsdienst is 'in' in Ameri Roxy Dual.De lekkerste 'teer-en nicotine-arme sigaret, <a Uit brieven van lezers Moeilijkheden bij trekken bedrijven naar Apeldoorn ENSOAG 31 MEI 1978 ■M ■ïm. <P- TROUW/KWARTET PS15-RH17 Oere rubnefc >s uitsluitend besiemd vooi Korte teaciies op m dere Krant geieren DeccWen art*et«n en commentaren, en met voor gedichten, open brieven, ópioepen ot 'eacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te wordenDe mzendmgen voor deze rubriek dienen zo beknopt mogeii|k te zijn De redaciie behoudt i ch het recht van bekorting voor Het is ons helaas met mogelgk over eik geval van bekorting o» nietpiaatsing (doorgaans een gevolg van een te groot aanbod) te corrtiponderen Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859. Amsterdam Bi| publicatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld jakker schudden las dat rechtse kringen in de Her- aprormde kerk een nieuwe publikatie tverwegen „welke de kerk wakker ichudt" Ds. Brussaard schrijft in jg-ijn boek .Als mus op het dak": „We js-nogen niet heersen over het gedrag, tf het belijden van onze medemen- ien" Zou daar de eigenlijke oorzaak Iggen? Het komt mij voor, dat als je £tij kiest voor de armen, en voor mensen die geen recht wordt ge in, er goed op je gelet wordt. Jezus liest duidelijk voor de armen, dat is 4-n ook zijn ondergang. Zo iemand u ingt één mijl te gaan, ga er twee. lien iemand u de mantel vraagt, if ook de rok. En u op de wang lagen wordt, keer ook de andere i. Wat doen we met die Heer? De tplrettlsche angst, als voedingsbodem "(an het geloof, heeft ons in zijn ban. We ziin niet in staat het bevrijd zijn ie» ild te vieren, en anderen daarin te laten delen. Vandaar dat vele jongeren het buiten de kerk zoeken, o.a. in vrije geloofsgroepen. Nigtevecht H. Rensenbrink Frans (3j Moet het Frans op onze scholen blij ven? Ja, natuurlijk. Maar hoe? In Engeland is het volgende experi ment gedaan: In één klas werd een jaar Frans onderwezen en in de pa rallelklas Esperanto. Het tweede jaar gihg de ene klas verder met Frans, terwijl de andere met Frans begon. Het derde jaar bleken de Es- peranto-leerlingen met Frans verder gevorderd te zijn dan de anderen. Dat betekent: Sneller Frans leren en nog een taal op de koop toe! Ik zie geen enkele reden om het in Neder land niet te proberea Amsterdam drs. J.Tensen Beernink Beernink wil wel de bede terug in de troonrede, maar geen veroordeling van Zuid-Afrika wegens de grote apartheid (Trouw 20 mei). Hij is te genstander van boycotacties, onder het mom, dat de kleine man er de dupe van wordt, terwijl de zwarten keer op keer zeggen liever korte tijd nog heviger te lijden, indien er uit zicht op bevrijding van het blanke juk is. Met de UCN-motie van Van Houwelingen zouden we ons lelijk in de internationale nesten hebben ge werkt. De Braziliaanse historicus dr O. Buchsbaum. stelt, na een maan denlang onderzoek in Brazilië, en West-Duitsland. dat de beste Duitse geleerde die tijdens de oorlog voor Hitier aan kernonderzoek meewerk ten, na de oorlog topfuncties kregen in de Duitse atoomindustrie. Verder zegt hij ervan overtuigd te zijn, dat Duitsland het atoomverdrag met Brazilië heeft gesloten om uiteinde lijk samen met Brazilië de atoom boom te kunnen maken, 't Zou mis dadig zijn als het CDA hieraan mee werkte. De bede in de troonrede lijkt dan de vlag te zijn, die de lading ongerechtigheid moet dekken. Dieren M. van der Wende-Batenburg door J. W. Schulte Nordholt De godsdienst in Amerika is „in", in de mode. alom aanwezig, zij doortrekt het hele leven, men kan er nauwelijks aan ontkomen, lijkt het wel. Overal langs de grote wegen ziet men tussen de afschuwelijks reclameborden die auto's en ho tels en wat niet al aanprijzen, geweldige op schriften die melden dat het bloed van Jezus Christus reinigt van alle zonden en dergelijke bekende teksten. De bijbel wordt alom ijverig verspreid, op een vliegveld krijg ik het evangelie van Johannes in de hand gedrukt, op onze campus word ik verrijkt met een dundruk- uitgave van de evangeliën plus de spreuken van Salomo, alles natuurlijk in de ware vertaling uit de zeventiende eeuw (net als bij ons nooit meer geëvenaard in dichterlijke kracht, maar wel bedekt met het platina van heiligheid). Op de Amerikaanse universiteiten werkt een evangeli satievereniging, de Campus Crusade for Christ, die maar liefst 6000 vaste mensen in dienst heeft. Godsdienstige organisaties hebben speci ale televisiestations of huren voor duur geld uren zendtijd, en dat kan makkelijk uit. want commercieel doen vooral de fundamentalisti sche en extatische vormen van christendom, incluis de gebedsgenezing, het uitstekend. Commercie en christendom sluiten gemakkelijk een verbond hier. Dat mag ons vreemd voorkomen, mij tenminste zeer. al vanaf dat ik voor het eerst in dit land kwam, warempel al 24 jaar geleden. Ik herinner me nog hoe raar ik het vond in een kerk in het zuiden waaiers in de banken te zien liggen (waarmee de gelovigen zich tijdens de preek koelte toewui ven, meer nuttig dan stichtelijk) met aan de ene kant vrome teksten er op en aan de andere kant reclames voor melkpoeder, tandpasta etc. Mis schien went men daaraan als men hier blijft, ik blijf het als onregelma tige bezoeker erg vreemd en onaan genaam vinden. Het is makkelijk een beeld van de Amerikaanse christelijke wandel te krijgen dat alleen maar afschrikwek kend is. Die hele luidheid, zakelijk heid, al die mannen op de tv, in opzichtige pakken en veel te brede dassen, die met een mechanisch ge- Nu moetje gewoon kiezen Je leest in een officiële publikatie van het Ministerie voor Volksgezondheid dat Roxy Dual laag in 'teer' en nicotine is. En je hoort van anderen dat Roxy Dual bovendien een uitstekende filtersigaret is. Dus probeer je'm. r^n ei-st En je maakt je keus. [tn| I I I I mak stichtelijkheden verkopen, net een soort opgepoetste poppen, hui veringwekkend in handigheid. Bij vrienden zag ik een uitzending van een gebedsgenezer, die reeksen weer loze vrouwen over het hoofd aaide en ze zo suggereerde dat ze wéër of beter zien, lopen, horen en wat niet al konden. Wat verschrikkelijk is het toch als het christendom een gereed schap in handen van charlatans wordt. In handen van mensen In handen van mensen. Is dat niet de kern van ons christelijk dilemma, dat het een godsdienst is zo schoon en zo diep en zo waar, dat men (om de dichter Nijhoff te citeren) van de vervuldheid eerst na jaren spreken durft, maar dat de mensen er bij leven moeten en het dan naar zich toe halen, vastzetten, vastspijkeren, gebruiken bij alles wat ze doen, in de politiek, en zelfs in de oorlog? En zelfs in de commercie? Kan het an ders. hoe kun je iets hebben en niet hebben? In Amerika is er op het ogenblik de rage van het herboren-zijn populair. Er wordt zekerheid verlangd en ge geven: vele bekende mensen, de pre sident van het land voorop, staan bekend als bekeerde christenen. Het is bijna een soort reclame, in elk geval een grote aanbeveling. Hoe dramatischer de bekering hoe fraai er. Mij boeit in het bijzonder het geval van de eertijds radicale neger schrijver Eldridge Cleaver, schrijver van het meesterlijke boek „Soul on Ice", zo'n felle aanval op de Ameri kaanse samenleving dat het in dit land met zijn bijna masochistische onzekerheid wel populair moest worden. Cleaver is indertijd naar Algiers ge vlucht en in vele communistische landen onthaald en gehuldigd als een slachtoffer van het Amerikaanse racisme, kapitalisme etc. (want niet alleen de christenen hebben geijkte termen bij de hand). Maar hij is als een verloren zoon teruggekeerd in zijn vaderland, hij is bekeerd, geheel en al, met zijn eertijds ook zo radica le echtgenote. Nu zijn die twee op evangelisatie-uitzendingen van de tv verschenen, met Pat Boone en der gelijke blijde zangers. Nu getuigen ze van Jezus en verkondigen dat de Amerikaanse democratie de enige redding is. Nationaal Dat is namelijk een kem-aspect van dit bekeringschristendom, het is al tijd tegelijk nationaal en dan ook al gauw, maar lang niet altijd, conser vatief. Het gevaar van de verbinding „God en vaderland" (om misver stand te voorkomen, natuurlijk be staat er zoiets, er bestaan banden van God naar alles en naar niets) is hier minstens zo groot als bij ons die gemiddeld „God. Nederland en Oranje" toch wel te boven komen. Er bestaat wat men wel noemt Ame rican Civil Religion, een complex van gedachten waarin godsdienst een soort steun aan. bijna uiting van Amerikaans moreel bewustzijn is. Bij een of andere nationale plechtig heid moet er meestal gebeden wor den, en of dat nu door een pastoor, dominee of rabbijn gebeurt, doet er niet zoveel toe. De godsdienst is een grootste gemene deler voor een nati onaal welbehagen, en het is dan ook heel gewoon en graag gezien als lei ders des lands biddens op foto's in de kranten verschijnen. American Civil Religion is een com binatie van moraal en optimisme en eigenlijk al heel oud. Waarschijnlijk liggen de wortels daarvan, denk ik, bij Jefferson en zijn verlichte deïsme. Reactie Maar er is ook veel reactie op dit alles. Het beeld van het Amerikaan se christendom moet niet, mag niet bepaald worden door deze concreet heid, dit samenstel van commerciële en nationale zekerheden. Er is ook het andere, het minder zichtbare, tenminste minder opzichtige chris tendom van ontelbare gewone men sen, die in stilte en hoop hun kracht vinden (om een beroemd Luther- woord aan te halen). Het probleem is dat het moeilijker is hen te beschrijven, wegens hun be scheidenheid, en ook omdat ze geen blok vormen, geen macht willen zijn. Ze zijn verspreid over vele kerken, men hoort hun stem in allerlei bla den. gedempt maar onmiskenbaar. Zij vertegenwoordigen de christelij ke principiële onzekerheid, afstand, tegenover al de zekerheden van de fundamentele of rationele mensheid. Ze hebben geen godsdienst om ande ren mee om de oren te slaan en zeker niet elkaar. Ze leven op grenzen, ze zijn trouw aan hun kerkgenootschap maar weten hoe betrekkelijk hun gelijk is, hoe groot de wereldkerk; ze kennen de sociale bezieling die van de Bijbel uitgaat, maar weten dat het in de Kerk om nóg iets. om oneindig véél meer gaat; ze houden vast aan de traditie, in de liturgie en het leven, maar niet om die vormen zelf; ze lezen de Schriften, maar le ven bij de stem die er achter spreekt. Ideaalbeeld Wat beschrijf ik nu. een soort ideaal beeld, althans voër zichtbare kerk? Een dom. omdat het nocl vrijzinnig is. en Goc die afschuwelijke w< meer bepaald kan schien. maar iets wat zo als in Nederland heid vind. En dat ntal nieuw is. lijs 1 van de on- fwaar ehristen- l^orthodox noch zij dank door ook niet worden? Mis- k toch hier net net dankbaar- tfurlijk ook niet De kerk in Amerika, stem van de ware John Woolman, als tiende eeuw tegen de testeert, dat is het liec gen dichter John Gre dat is ook de leilige quaker 1 ij in de acht- slavernij pro van de ingeto- nleaf Whittier (zie het liedboek), dit Is Abraham eind van de getuigt dat. Lincoln die aan het Burgeroorlog in 186: hoewel beide partijeri tot dezelfde God bidden. God nati Urjijk niet aan beide kanten tegelijk Jkan zijn want ..de Almachtige heeft^zijn eigen be doelingen", dat zijn dekiominees van de Social Oospelbewbglng. die de aandacht van een verstarde kerk op de ellende van de slunjs richten, dat is Reinhold Niebuhr aie zijn mede christenen wijst op de ironie van de Amerikaanse geschiedenis, het grote gevaar van alle kruisqpcht-mentali- teit. En zo maar voo^t, er zouden zoveel namen van minder bekende, gewone mensen genoemd moeten worden, die leefden naar wat ze ge hoord hadden, de onvergankelijke stem van Christus. Buechner Voor mij de ontdekking in dit ver band waren de boeken Ivan Frede- rich Buechner. Is die naam in Neder land doorgedrohgen? Die schrijver schijnt *en dominee en romancier te zijn ergens in Vermont, ifc Weet niet meer van hem dan achtefc op de flap van zijn boeken staat. Ik had alleen van hem gehoord doordat ohze do minee hier me op hem wéés. In drie. vier christelijke boekwinkels, van die bloeiende, uitgebrei ie zaken waar alle boeken van C. Sj Lewis en andere voortreffelijke apologeten evenzeer verkocht wordi n als de meest onwaarschijnlijk afgrijselijke plaatjes van Christus als ten soort filmheld uit Hollywood, efen onbe daarlijke kitsch, in diverse zulke winkels, hier in Ann Arbor, in Grand Rapids, in Chigago, zochten mijn vrouw qn ik naar Buechner'| werk. al maar tevergeefs, en pas in qen ande re grote boekwinkel, in een waren huis. vónden we tenminste één re cent boek, eigenlijk een oveitienking voor dominees, met de titeliTelling the Truth: the Gospel as ^fragedy, Comedy and Fairy Tale' heid verkondigen het e' als tragedie, komedie en si We zijn er werkelijk diep val de indruk. Ik had sinds Le< een dergelijke originele, 1; diepgaande beschouwing o' geloof gelezen. En dat brengt tenslotte bij onze eigen zic|tl kerk. Wij waren zo afgeweerd de leerstelligheid, geijkthei vooral het moralisme van diverse predikanten, dat wij haast dejmoed opgaven om nog naar de k(rk te gaan. Tot wij op een zondag een ge) binnen gingen, een wit blok ctj opgeluisterd met een kruis en Davidster er voor (want zaterdag! het een synagoge) waar wij vdnden wat wij zochten. Wij waren terecht gekomen in de episcopaalse chie van St. Claire (Santa Cla a) of Assisi en daar zijn we dan sinc$dien aanvaard als medemensen, christenen en beleven hoe opft-echt en hartelijk en actief zo'n gei ietn- schap kan zijn. De dominee i persoonlijk en origineel en z één cliché, de liturgie houdt on v binnen de traditie en na de praten de mensen over al hun a bloed geven en zeehondjes besbhi men, en alles wat er in de wer(ld t doen is. Een springlevende kerk, zolnagr midden in Amerika. Hoeveel z<Aidai er daar wel niet van zijn. ovefal deze grote, open maatschappij 1 t Waar- pngelie okje). onder (is niet rische. *r ons tie dan al Dit is het tweede artikel in een van drie. Het eerste stond zatei in Trouw. serie «R Van een onzer verslaggevers APELDOORN Het gemeerlebt- stuur van Apeldoorn heeft de ïr iruk gekregen dat het door „Den Haaa" wordt gedwarsboomd in zijn cftgi ï- gen om nieuwe werkgelegenht d scheppen in het kader van de odlg geachte verdere ontwikkeling v n èe stad. De laatste maanden he«t pe gemeente enkele bedrijven eten aan te trekken, die samen goe z |n voor tweehonderd arbeidsplaatsen. Het zijn een slachterij uit Den -Iqbg en de drukkerij De Blaauwe V eruit te Hilversum en haar dochterc ndfer- neming Kettingvorm BV te Ar istér- dam. Toen bekend was gew irden dat ze grond hadden gekoc it in Apeldoorn begon het ministeri van economische zaken aandrang op hen uit te oefenen om zich elders in een groeistad te vestigen. Uit uitlatingen van ambtenaren »op economische zaken bleek dat ér len aanzien van Apeldoorn een wind was gaan waaien. Het mi rie meent de zogenaamde meli plicht van de SIR (selectieve rings-regeling) als een „weread in strument" te moeten gebruiken. Burgemeester en wethouder! heb ben minister Van Aardenne tien la ten weten dit in strijd te vindAi met uitspraken en toezeggingen vah oud- minister Lubbers en van hwnzelf. Het gemeentebestuur van I Apel doorn heeft erop gewezen het Begrij pelijk te vinden dat deze geróetnte niet in aanmerking komt vootf extra stimuleringsmaatregelen in hét ka der van de wet investerings-reiening en dat men het zeil moet ijen te

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 17