Kerkmensen en CPN-ers scharen zich rond N-bom Kerkelijke delegatie was op Oost-Timor Is uw haar lil minuutje per dag waard? pétrole hahn Presbyterianen sluiten homofielen uit ambt Jongeren nog niet aan gereformeerd avondmaal Waarheen pelgrims, waarheen gaat gij? Congres kerk DDR geslaagd UIT DE KERKBLADEN Dom Helder Camara weer op reis General Motors levert Pretoria legervoertuigen 'Andere vormen van samenleving niet gelijk aan huwelijk' VANDAAG Voorbijganger 'Voormalig kamp 3 Westerbork moet toegankelijker' V Zi MAANDAG 29 MEI 1978 KERK Trouw/Kwartet door Aldert Schipper De actie Stop de Neutronenbom heeft groepen met elkaar in contact gebracht, die anders slechts zelden elkaar ontmoeten. Volgende maand komen afgevaardigden van politieke partijen, vredesgroepen en de vakbeweging bij elkaar om te zien hoe men de actie tegen de neutronenbom kan voortzetten. Onder de politieke partijen, die aan het overleg meedoen zijn het CDA, de PvdA. de PSP. de PPR en de CPN. En de vredesgroepen komen voort uit de kerken. Er zijn In ons land 300 groepen ont staan In de actie tegen de neutronen bom Plaatselijk en regionaal wer ken deze groepen samen met groe pen van het IKV en Pax Christi. Groepen van de actie tegen de neu tronenbom zullen meedoen aan de komende vredesweek van de kerken. De neutronenbomactie heeft voor het eerst sinds de oorlog naast ande re kerkmensen en communisten sa men op de barricaden gebracht. Vol gens Jisk Steetskamp. theologisch student aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en lid van de landelijke werkgroep tegen de neutronenbom is er door de gegroeide openheid zowel bij de talrijke CPN-ers die meededen als bij de kerkmensen meer bewustheid ontstaan voor de eigen identiteit. Geen verwatering van het uitgangspunt, maar erken ning dat deze groepen samen iets van belang tot stand kunnen bren gen. De heer Steetskamp zelf is lid van de communistische partij en hij heeft gemerkt dat er onder zijn par tijgenoten door de neutronenactie meer begrip is gegroeid voor kerke lijk meelevende christenen. Steetskamp is in een vroeg stadium bij de acUe tegen de neutronenbom betrokken. De organisatoren wilden iemand er bij hebben, die geen CPN- er was. omdat zij de actie wat wilden ontdoen van haar CPN-stempel. Toen zij een groep studenten aan de theologische faculteit benaderden, bleek alleen 8teetskamp in staat om ten koste van veel tijd. mee te doen aan de actie. Dat Steetskamp ook CPN-lid bleek te zijn was geen reden om hem te laten vallen als lid van de werkgroep, maar het was puur toeval. De handtekeningenactie was juist begonnen en Steetskamp nam deel aan het organiseren van het natio naal forum op 19 november van het vorig Jaar. Hier sprak toen de hoogle raar, waar Steetskamp student-as sistent geweest was, dr C. Augustijn. Steetskamp waardeerde dat erg. om dat Augustijn „enerzijds volstrekt eerlijk was en zakelijk sprak over de neutronenbom, maar anderzijds zijn achtergrond als theoloog niet ver doezelde". Prof. J. Veenhof van de VU deed mee aan het opstellen van de advertentie in Trouw, waarna veel instemming uit de kerken en uit het CDA kwam. De werkgroep had verder nog contacten met de andere partijen, tot en met de WD. het GVP en de SOP. Nu de Antirevolutionaire partijraad zijn onvooraardelijk nee tegen de neutro nenbom heeft laten horen, acht Steetskamp dat de climax in een ontwikkeling bij het CDA naar steeds meer duidelijkheid. Jisk Steetskamp Het internationale forum tegen de neutronenbom op 18 maart heeft als gevolg gehad dat ook in andere lan den de actie tegen de neutronenbom steeds meer effect kreeg. Zo was er het weekeinde van 20 mei in de Bondsrepubliek op zeven plaatsen een demonstratie tegen de neutro nenbom. De actie heeft directe en indirecte invloed gehad, die niet on derschat moet worden, meent Steetskamp. In hoeverre de CPN- invloed in de actie een rol speelt is moeilijk te zeggen. De landelijke werkgroep bestond in meerderheid CPN-leden. „Maar hun invloed was formeel niet groter dan die van men sen uit andere partijen. Ze zaten er niet als CPN-leden, maar als burgers van ons land." vertelt Steetskamp. Hij voegt er aan toe dat in de 300 werkgroepen, die nu bestaan alle partijen, tot en met de WD verte genwoordigd zijn. Hij herinnert zich, dat hij tijdens het hoogtepunt van de actie sprak met een CPN-ster en een hervormde ouderling en dan bel den verbaasd bleken, dat ze zo goed met mensen van verschillende ach tergrond konden samenwerken. De actie tegen de neutronenbom heeft dan weliswaar in ons land haar hoofddoel bereikt, maar zij wil nu verder gaan. „De Nederlandse rege ring heeft zich trouwens nog niet duidelijk uitgesproken," zegt Steets kamp en hij wijst er op dat de neu tronenactie vooral de laatste tijd heeft gepleit voor een bredere doel stelling. Mogelijk zal de actie dan ook, zoals prof. Verkuyl reeds tijdens het internationale forum bepleitte, een keerpunt worden in de houding van de bevolking tegenover de kern wapens. Van een onzer verslaggever Na afloop van de Jaarvergadering van het moderamen van de raad van kerken van Indonesië heeft een kerkelijke delegatie, de eerste niet-regeringsafvaardiging, een bezoek kunnen brengen aan Oost-Timor, de vroegere Portugese kolonie. Lid van de delegatie was ds T. van Weelie, de secretaris van de commissie werelddiakonaat van de Nederlandse Hervormde Kerk. Bij zijn terugkeer uit Indonesië vertelde hij dat de protestantse kerken hun hulp hebben aangeboden bij de ontwikkeling van Oost-Timor. Zij zijn van plan er „motivators" heen te zenden. De kerken in Indonesië hebben in honderden dorpen een man, een ongehuwde jongere die een goede opleiding heeft en die na een cursus van enkele maanden in staat is de mensen in de dorpen te motiveren tot zelfontwikkeling. De raad van kerken wil dit soort mensen ook naar Oost-Timor sturen. Dat is wel nodig, want toen de Indonesiërs de Portugese kolonie in eind 1975 ten koste van veel doden veroverden, waren er twee academisch gevormden op de hele bevolking van 650.000. Ds Van Weelie is drie dagen op Oost-Timor geweest en hoewel hij er heel wat heeft rondgereisd, ook in de dorpen, heeft hij uiteraard geen compleet beeld gekregen. Zijn indruk is dat de Indonesische troepen en de bevolking hard werken aan de integratie van het achtergebleven gebied in de Indonesische samenleving. De kinderen gaan nu naar school en leren er Indonesisch. Driehonderd Timorese Jongeren zijn naar Java voor een verdere opleiding. Want Indonesië wil Oost-Timor maken tot de 27-ste zelfstandige provincie van het land. En daartoe is kader nodig. In de bergen zijn nog 1.000 tot 1.500 Fretilin-opstandelingen, die gewapend zijn met Portugese wapens. Voor hun voedsel zijn de Fretilin-mensen aangewezen op Timorezen die met hen de bergen in gegaan zijn. Vorig jaar zijn 65.000 van deze vluchtelingen teruggegaan naar hun dorpen en dit jaar zijn tot dusver 31.000 mensen uit de bergen gekomen. Het leven in Dllli, de hoofdstad van Oost-Timor herneemt zijn gewone gang. Er zijn nog enkele Portugezen overgebleven, voornamelijk geestelijken en religieuzen. Van de bevolking zijn 190.000 mensen katholiek. Er is slechts een kleine protestantse kerk, een vergadering van gelovigen. De Indonesische autoriteiten beschouwen de Oosttimorezen, anders dan de bevolking van bijvoorbeeld West-Irian, als echte Indonesiërs. Er wordt daarom heel wat geld ten koste gelegd aan de ontwikkeling van het eiland. Er zijn 15 artsen en 19 verpleegkundigen naar het eiland gestuurd om de medische zorg op poten te zetten. Op enkele plaatsen zag ds Van Weelie dat er aan de wegen werd gewerkt. Voordat hij naar Oost-Timor reisde, voerde ds Van Weelie besprekingen met de diakonale organen, die zich bezighouden met de tienduizenden politieke gevangenen, die Indonesië heeft. Volgens de Nederlandse predikant Ds T. van Weelie is het de Indonesische regering nu ernst, voor 1980 alle gevangenen vrij te laten. Maar de samenleving heeft er grote moeite mee, de mensen weer in zich op te nemen. De kerken stellen geld ter beschikking van de gevangenen, die na hun vrijlating weer een broodwinning moeten opbouwen. Zo zijn er al talrijke coöperaties gesticht waar vele honderden ex-gevangenen lid van zijn. Ieder krijgt 40.000 roepia (ruim 200 gulden) en met dat geld beginnen ze een naaicoöperatie, een werkplaats voor reparatie van auto's en bromfietsen of andere ambachtelijke onderneminkjes. De kerken dringen er nu op aan dat gevangenen, die binnenkort worden vrijgelaten, overgeplaatst worden naar een kamp vlakbij hun woonplaats. Voor veel mannen is die thuiskomst een evenement dat zij met gemengde gevoelens tegemoet zien. In de kampen leven veel mannen in de obsessie dat hun vrouwen thuis niet al die twaalf jaar trouw gebleven zijn. In heel wat gevallen komen de mannen thuis en dwingen hun vrouwen met behulp van een fikse aframmeling tot een bekentenis van ontrouw. De kerker, pleiten er in sommige gevallen met succes voor dat de vrouwen meer in staat gesteld worden hun man te bezoeken in de kampen en dat de mannen periodiek alvast naar huis mogen om te wennen. Zowel door de gevangenen als door de regering worden de kerken om j hun gevangenwerk gewaardeerd. De kerken trachten nu bedrijven te motiveren, ex-gevangenen in dienst te nemen. De kerk geeft daar zelf het voorbeeld bij. Nodig is dat kinderen van (ex)-gevangenen toegang krijgen tot de universiteit 1 Nu zijn deze kinderen vaak verplicht net te doen alsof hun ouders overleden zijn of dat zij kind zijn van een oom of zo. Van deze „grote leugen" willen de kerken de studenten bevrijden. Het gaat goed met de kerk in Indonesië. Enkele jaren geleden sprak men steeds over negen miljoen christenen. Er wordt nu al gesproken over veertien miljoen. In sommige kerken in Indonesië zijn er 150 dopelingen per zondag. De stad Djakarta heeft 45 gemeenten. Ds Van Weelie merkte schertsend op dat het verkeer in de knoop raakt, als op zondag de kerken uitgaan. ie LEIPZIG (Reuter) - Rond 50.000 Oostduitse protestanten hebben gis teren deelgenomen aan de slotplech- tigheid in de jaarbeurshallen van Leipzig van een kerkelijk congres, gehouden met de actieve steun van de communistische autoriteiten. Het vlot verloop van dit driedaagse con gres wordt door de leiders van de Oostduitse evangelische kerk be schouwd als een teken dat het de Oostduitse regering ernst is met haar nieuwe houding tegenover de christenen die zij niet langer meer als tweede-rangsburgers wil be schouwen. Met treinen en bussen zijn de prote stanten, ook uit ver afgelegen ge meenten, naar Leipzig gestroomd om deel te nemen aan dit grote ker kelijke „feest", georganiseerd door de evangelische kerk van Saksen. Het congres in Leipzig was de groot ste kerkelijke bijeenkomst in Oost- Duitsland sinds 1954. SAN DIEGO De generale synode van de presbyteriaanse kerk inde Verenigde Staten heeft besloten dat homofielen uitgesloten dienen te worden van het kerkelijk ambt. De synode nam het besluit, nadat een deputaa'tschap had voorgesteld de plaatselij ke kerken het recht te geven desgewenst homofiele predikanten aan te stellen. Een minderheidsrapport oordeelde dat homoseksuele daden zondig zijn en dat iemand die deze bedrijft geen ambt kan bekleden. Een meerder heid van de 650 synodeleden ging met het minderheidsrapport mee. In dat rapport werd gezegd dat aan vaarding van homofilie strijdig is met de bijbel en de kerk te gronde zou richten. De opstellers van het minderheidsrapport vreesden dat talrijke kerkleden, die tegen homo seksuele ambtsdragers zijn, de kerk zouden verlaten. De synode aanvaardde een amende ment op het minderheidsrapport, waarin een uitzondering gemaakt werd voor homofielen die reeds een kerkelijk ambt bekleden. De uitzon dering werd aangenomen teneinde te voorkomen dat er in de kerk een heksenjacht zou ontstaan. Volgens de aangenomen motie moet de kerk commissies benoemen, die kandida ten tot de woordbediening moeten onderzoeken. Met het besluit kwam een einde aan een twee jaar durend debat, dat begonnen was door het verzoek van de kerk van New York City om raad in het omgaan met homofielen, die openlijk voor hun gezindheid uitkomen. LEUSDEN Ook al heeft de gereformeerde synode in haar laatste zittingsweek in beginsel besloten de jongeren, die (nog) geen belijdenis van het geloof hebben gedaan onder bepaalde voorwaarden aan het avondmaal toe te laten, de realisering daarvan in kerken, die daartoe willen overgaan, is nog niet op korte termijn mogelijk. Het moderamen van de synode heeft ontdekt dat het bewuste synodebe sluit nog nadere studie behoeft, om dat het onvoldoende in overeen stemming met de kerkorde zou zijn. Het breed moderamen (dagelijks be stuur) van de synode heeft deputa- ten voor de kerkorde gevraagd te bezien of er in het geheel van de bewuste besluitvorming kerkordelij- ke elementen zijn. die eerst aan de mindere vergaderingen (particuliere synoden, classes, kerkeraden) moe ten worden voorgelegd. Daarbij wordt gedacht aan de mogelijke con sequenties van het besluit voor de AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT. Postbus 948 Westblaak 4, Rotterdam Tel. 010-115588 (Red.) Schiedamsevcst 52 Tel. 010-115700 (adv.) DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLEORONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030. plaats van het belijdenis-doen van het geloof, waardoor een dooplid be lijdend lid wordt en aan het gevolg van het besluit voor de betekenis van de avondmaalsformulieren, wel ke bij avondmaalsvieringen deel uit maken van de orde van dienst. Van de bevindingen van deputaten voor de kerkorde zal het afhangen of het genomen synodebesluit nu ook feitelijk in werking zal kunnen tre den. Mede vanwege de urgentie het principebesluit is immers geval len en een aantal kerken wil daar nu ook uitvoering aan geven wordt verwacht, dat genoemde deputaten al in de eerstvolgende synodeweek van oktober zullen rapporteren. Tot zolang zal in elk geval aan het besluit nog geen uitvoering worden gegeven. Het oude zondagsschoollied „Waar heen pelgrims, waarheen gaat gij?" krijgt nieuwe actualiteit, nu dr R. Boeke in Ruimte, het maandblad van de Nederlandse Protestanten Bond, voorstelt de naam van de N.P.B. te veranderen in: Nieuwe Pel grims Beweging. Dr Boeke legt als volgt uit waarom hij zijn voorstel doet: speurend naar de vervulling van zijn wezenlijke levensbeloften." AMSTERDAM De bisschop van Recife, dom Helder Camara, zal be gin juni van dit jaar een bezoek brengen aan paus Paulus. Daarna zal de bisschop zijn internationale reizen hervatten. Helder Camara. die ere-doctor van de Vrije Universiteit is. schrijft dit in een brief aan de rector-magnificus van de VU prof. dr D M. Schenkeveld, waarin hij tevens zijn erkentelijkheid uitspreekt over de hem verleende morele ondersteu ning Het college van bestuur van de VU had in maart van dit jaar aan paus Paulus. in een brief aan de pauselijke nuntius in Den Haag. zijn grcte bezorgdheid kenbaar gemaakt, over de berichten dat mgr. Dom Hel der Camara een reisverbod zou zijn opgelegd door het Vaticaan. „De oude naam „Nederlandse Pro- Nagalm testanten Bond" is niet meer zo over tuigend in onze tijd. Want wij groei en boven nationale begrenzingen uit naar een meer mondiale maatschap pij. Daarbij is de betiteling „Pro testant" voor velen historisch belast en politiek aangevochten (vgl de Ier- land-hulp). Terwijl men tegenwoor dig ook niet meer zo gauw „lid" wil worden, omdat men meent dat je in een „Bond" gebonden bent, door reg lement, voor eigen belangen, enz. 't Is dus noodzakelijk ons meer te oriënteren op een levenshouding die ruimte laat zowel voor meegekregen waarden, alsook perspectief biedt voor nieuwe ontdekkingen. Jonge ren zeggen: wees progressief op een stevige ondergrond. Voor dit alles is een nieuwe aanduiding passend, die verwijst naar onze deelname aan de Pelgrimage der Mensheid: Wellicht „Nieuwe Pelgrims Beweging". Vroe ger trokken pelgrims alleen op of in stoeten, met staf- en pij, naar een heilige plaats, door de historie ge wijd, waar wonderen waren verricht, of naar een hemelse rustplaats (vgl. John Bunyan's boek: een pelgrims reis naar de eeuwigheid). Nu kan zo'n reiziger evengoed een poncho dragen of een astronautenpak. Hij gaat ook alleen, dan wel samen op weg naar de verwachte ruimte. Hij is de zoe kende mens. uit op de bevrijding van zijn ik-gebondënheid, ondanks alles Hier is het slot van de „kroniek" van ds A. A. Spijkerboer in het blad Kerk en theologie (uitg. Boekencentrum): „Al met al laat het een vervelende smaak na. De stem van de kerk gaat hoe langer hoe meer klinken als na galm van wat er in de maatschappij wordt gezegd: in de maatschappij wordt actie gevoerd tegen kernener gie de synode zegt dat we daar wel mee uit moeten kijken: in de maat schappij wordt een petitionnement tegen de neutronenbom gehouden de synode gaat nu in juni over de kernbewapening praten; in de maat schappij is men verontwaardigd over de jongste ontwikkelingen in Zuid- Afrika de synode houdt er zich ook uitvoerig mee bezig. Aan het eind van de jaren zestig is de leuze aangeheven, dat de wereld de agen da van de kerk bepaalt, en zo blijkt het nu dan ook gedaan te worden. Wordt het niet tijd dat de kerk haar eigen agenda gaat bepalen? Waar zouden we dan over moeten praten? Zijn er dan niet genoeg onderwerpen om over te vergaderen? Nou, zou het zo erg zijn. wanneer de synode eens een vergadering oversloeg? Of één dag vergaderde, in plaats van twee of drie? Want wat krijgen de gemeen ten op het ogenblik anders te drin ken dan met synodaal water aange lengde wijn van actiegroepen? Maar als men echt geen stof meer heeft om over te vergaderen, weet ik nog wel iets: uit het zwartboek van het CIDI over de Arabische boycot en Nederland, blijkt dat Nederland het in het toegeven aan deze van je reinste anti-semitisme hetuigende boycot niet alleen bedrijven die zaken doen met Israël, maar ook bedrijven die een Joodse directie, Joodse aandeelhouders en Joodse medewerkers hebben, worden erdoor getroffen bonter maakt dan ande re Europese landen. Wij zijn heel sterk in het uitdelen van lessen in moraal en reizen daarbij tot „het uiterste der aarde", maar zoals een vriend me zei: „Wanneer het op geld verdienen aankomt, is in ons volk iedere moraal ver te zoeken." Dat is een onderwerp waar de synode zich wel eens mee bezig zou mogen houden." Bedanken? Ook binnen de A.D.S. (Algemene Doopsgezinde Sociëteit) zijn er die moeite hebben met het P.C.R., het speciaal fonds van de wereldraad van kerken ter bestrijding van de rassenwaan en die zich afvragen, of de A.D.S. niet voor de wereldraad moet bedanken. In het Algemeen Doopsgezind Weekblad schrijft domi nee J. Woudstra-Gorter hierover: „De principiële vraag, waar het Da gelijks Bestuur van de A.D.S. zich voor gesteld ziet is of men moet bedanken voor de Wereldraad om een onderdeel van een programma, dat niet eens verplicht vastgekop peld zit aan het totale budget van de Wereldraad. Bij de overwegingen geldt, dat we dankbaar zijn voor het bestaan van de Wereldraad van Ker ken en dat er veel goed werk gedaan wordt over de hele wereld zowel in het ene programma als in het ande re. Werk dat bij de vroegere opstel ling van de Oecumene als een groe pering van enthousiaste mensen voor de oecumene, totaal onmogelijk was. Oecumene is niet langer een hobbyclub maar een raad van ker ken over de hele wereld, die bereid zijn vragen die in wereldverband spelen, aan de orde te stellen. De Wereldraad is er niet op uit om gewe tens te binden, dat bleek ons uit het feit dat we als Doopsgezinde Broe derschap in Nederland geaccepteerd zijn als Ud. De Wereldraad kan en wil kerken niet dwingen tot dingen die om der gewetenswil aan die kerken onmogelijk zijn. Daarom is het advies: alsjeblieft niet bedanken voor de Wereldraad. Laten we dankbaar zijn. dat we onze eigen kleine Nederlandse Doopsgezinde bijdrage aan dit belangrijke werk kunnen geven!" NEW YORK (ANP) - Volgens een document, dat aan het licht is ge bracht door het ICCR in de Verenig de Staten (Interkerkelijk Centrum inzake Gemeenschappelijke Verant woordelijkheid in de Sameleving). levert het automobielconcern Gene ral Motors militaire voertuigen van uiteenlopende aard aan de regering- Vorster. General Motors is een van de grootste zo niet de grootste multi nationale onderneming er wereld. Volgens het ICCR is het Amerikaan se concern met zijn vestigingen in Zuid-Afrika kennelijk „een nationa le strategische industrie", die in ge val van oproer en burgeroorlog door het ministerie van defensie zal wor den overgenomen. Volgens het ICCR heeft GM in Zuid- Afrika midden vorig Jaar een geheim crisisplan opgesteld, waarmee zal moeten worden ingehaakt op even tueel oproer of een burgeroorlog, waaruit blijkt dat het concern reke ning houdt met regeringsovername in geval van een nationale noodsitu atie. Een woordvoerder van GM heeft het bestaan van het plan bevestigd. GM heeft, zei hij voorts, vrachtwagens aan de Zuidafrikaanse inkoopcen trale geleverd. Wij maken geen mili taire voertuigen als zodanig, maarzij passen ze aan de doeleinden, die zij wensen, aan." Verbondsraad GPV: AMERSFOORT (ANP) De centra le verbondsraad van het Gerefor meerd Politiek Verbond wijst het streven naar gelijkberechtiging van andere vormen van samenleven dan het huwelijk van de hand. De centra le verbondsraad zegt dat de overheid gehouden is het huwelijk als een voor het leven bindende samenle vingsvorm te erkennen en te be schermen. Het streven naar gelijkbe rechtiging van andere vormen van samenleven wordt daarmee onvere nigbaar genoemd. De verbondsraad zegt het te betreu ren dat minister De Ruiter het beleid van de overheid op dit terrein „eer der wil funderen in de voorkeur van de burgers dan in de normen van Gods Woord". Het standpunt van de ARP wordt in de verklaring „bedroe vend" genoemd. Ik oordeel niet eens over mijzelf A Je moet maar eens over jezelf gaan^ nadenken. Zoiets zeggen wij t) gemakkelijk tegen iemand die in moeilijkheden zit. Misschien wel t«_ gemakkelijk. Want hij doet 111 waarschijnlijk niet anders. In 2 e Corinthe 4 vers 1 tot 5 geeft Paulu verantwoording van het beheer vai Gods geheimen, zoals hij dat noem Er is blijkbaar kritiek op hem. En j. daar heeft hij 't over. Een beheerder een helper van Christus, moet betrouwbaar zijn. Hij is nogal emotioneel, want meteen merkt hir op: Mij is echter heel weinig gelegr aan jullie oordeel of dat menselijke instantie, eens over mijzelf. De over mij oordeelt. Dat zijn krasse woorden. Aan dat zinnetje: Ik oordeel niet eens over mijzelf. voegP hij toe: Want al ben ik mij van nietfe bewust, daarom ga ik nog niet 'e vrijuit. Hij gaat in feite meteen in ojj tegenwerpingen als: Ja dat is 10 makkelijk. Ik oordeel niet over 111 mijzelf, je voelt je zeker boven elk oordeel verheven! Maar dat is 't geval niet. Nee. zegt Paulus, ik kan j best denken dat ik vrijuit ga. maar dan hoeft dat nog niet waar te zijn. i Het zelf-oordeel is niet het f eind-oordeel. Misschien dat dit heer belangrijk is om te overwegen. Wat schiet je er eigenlijk mee op, om jezelf te beoordelen, dat iets andersri is dan kritisch na te gaan waarin jel verkeerd geweest bent. Maar zoiets*- als een eind-oordeel over jezelf opmaken heeft geen zin. Want öf hehi valt gunstig uit en dan zegt het nog', niets, terwijl je't gevaar loopt erg J*1 zelf-tevreden te gaan rondlopen; öf K het valt ongunstig uit en je zit in defc put. want er volgt niets meer op. Heftj was immers zoiets als een *c eindoordeel. En je komt tot een nieLf ongevaarlijke zelfverwerping, die sommigen funest geworden is. Dat fo, in strijd met „God die mij oordeeltVj Zijn oordeel verloopt volgens andeye regels. Paulus verwijst hiervoor na^e „als de Heer gekomen is". Je kunt 'ook dichterbij zoeken en denken aafoi het evangelie als die „vreemde be vrijspraak", waarbij we. ondanks to alles, aanvaard en in de ruimte be gesteld worden. Zo'n mens is ook wiaa vrijer ten opzichte van menselijke st: beoordelingen. 0j; 'g' NED. HERV. KERK Aangenomen: naar Brielle L. J. C ^eeuw te Sint Anna Parochie. 4. J. C EN GEREFORMEERDE KERKEN Intrede (28 mei): te Amersfoort, lil Popma uit Hoofddorp. Ds. J. J. Bosma V2 R( Op 74-jarige leeftijd is een een ziiaa kenhuis te Amersfoort overleden dis gereformeerde emeritus-predikant ;1 J. Bosma, woonachtig te Scherpen! zeel (Gld.). Ds. Bosma heeft de gere< formeerde kerken te Krabbendanja te Scharnegoutum en te Musselkage naai gediend. In december 1968 ginfee hij met emeritaat. ha ga Werkgroep gevormd va gf Van een medewerker lit A8SEN/WESTERBORK In Assé?® is de werkgroep Westerbork gef« meerd. Zij staat onder voorzitl schap van het Drentse statenlid vrouw L. E. de Wijn. De werkgroej waarvan onder meer een aan! Tweede Kamerleden, Drentse stift tenleden en gemeenteraadsled» van Westerbork deel uitmaakt, ste!V( zich ten doel de toegankelijkhei naar het vroegere concentratiekamp te verbeteren. Het terrein van hf kamp, van waar de Duitsers in Tweede Wereldoorlog bijna 100.1 Joden uit Nederland deporteerde) wordt sinds enige Jaren in besli genomen door het stiltegebied vi de radio-sterrenwacht. De wei groep wil tevens trachten de bewi wijzering naar het vroegere ki duidelijker te maken en op de plaal van het kamp mogelijkheid gevi tot informatie over het gebeuren 1940-'45. Een subcommissie uit werkgroep zal zich bezighouden m( het coördineren tussen de instantii die het in 1970 onthulde eenvoudi monument en wat nog resteert vi het kamp willen onderhouden. Elke ochtend slechts 1 minuutje Pétrole Hahn inmasseren. Daarmee voorkomt en bestrijdt u roos en haaruitval. Daarmee voedt en versterkt u de haarwortels en stimuleert u de hoofdhuid. Daarmee aktiveert u de bloedsomloop. Pétrole Hahn, betrouwbaar en bekend als het meest werkzame haarverzorgingsmiddel voor ieder haartype. Met frisse geur en antiseptische werking. Niet vet. Kortom, met Pétrole «i Hahn houdt u het haar 1^' dat u hebt. Elke morgen 1 minuutje inmasseren. -de In nei Vo stc doi die ter tw; Me 'reg Me V( EC lirr is i nal vai koi eei gel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2