Hollanders in Michigan Dp zoek naar hun herkomst n Bouwfonds hypotheken 7,5%|7,7% 8,3% Uit brieven van lezers e nazaten van Van Raalte Ford-auto's terug Kerkelijk protest tegen atoomkoppen Waarschuwing van staatssecretaris voor jongeren Bouwfonds Veronique Sanson Chansons en rock op hoog niveau 'Music centres' niet al te best Fransman uitgewezen nj= K iTERDAG 27 MEI 1978 BINNENLAND Trouw/Kwartet 17 loor J. W. Schulte Nordholt iondagochtend in Holland. Uitgestorven straten, verstilde huizen, en, verbeeld ik mij dat? en bijzonder vriendelijke hemel er boven. Al de afstammelingen van de Hollandse immigranten ijn opgetrokken naar hun godshuizen, zo'n vijftien hervormde en vijftien gereformeerde kerken, n een stad van 26.000 inwoners. Ik heb het niet nageteld, want wie zou daar niet stil van worden. Er chiet me een versje van vroeger te binnen (was dat uit Johannes de Heer?): „Als de dag met 'ouden glans, aanlicht aan de hemeltrans trekt om naar Gods huis te gaan, jong en oud het eestkleed aan." ?ij zaten met vrienden in een in- enoegelijk godshuis, gebouwd in de eventiger jaren van de vorige eeuw, een stijl die hier nu met de naam W Carpenter-Gothic", timmermans- J othiek, wordt aangeduid, naïef lan- elijk Victoriaans, gelukkig dank zij Ie nobele inspanning van „preserva- M^iorusts" (het equivalent van onze heemschutters en andere monumen- len-verdedigers) hersteld en be naard. Wij hoorden een preek die mij weer ontgaan is. omlijst met gezangen in plaats van psalmen, ge- ^^iracht door het hier gebruikelijke ^^oor in rooie jurken. De dominee is ln het saffraan! De goede organist een Worstelt met de te romantische ,en- Rijzen. Jan (Vis dominee Van Raalte daar nu nog teel pens binnen kon stappen, wat zou hij er wel van zeggen? Of anders gezegd hoeveel hebben de Hollanders die en fich hier in de vorige eeuw vestigden, ;ure hewaard van het erfdeel der vaderen, tn in hoeverre zijn ze ver-amerikani- seerd? Dat is natuurlijk een vraag die niet in een krante-artikel afdoen de beantwoord kan worden. Alleen (naar een paar indrukken durf ik opschrijven, meer niet. Met de sym pathie van een buitenstaander, die graag verre verwanten herkent. want als je wat langer in den vreem- nJ de vertoeft, gaat het vaderland en Blies wat daar mee samenhangt weer meer voor je betekenen. J.W. Schulte (hoogleraar in de geschiedenis en cultuur van Noord-Amerika, dichter, psalmberijmer, medewerker aan het Liedboek voorde Ker ken) was het afgelopen stu diejaar gasthoogleraar aan de universiteit van Ann Arbor in Michigan. Voor hij naar Nederland te rugkeert, stuurde hij ons drie beschouwingen over Ameri kanen van Nederlandse af komst en hun invloed op het leven in Amerika (en ook een beetje over de schrijver zelf). Hierbij het eerste artikel. lijk begraven konden worden. Die eerste jaren in Holland, Michigan, waren een dal der schaduwen des doods, en alleen met uiterste wils kracht en omdat Van Raalte zelf overal was en voorop ging. kwam men er door. Zulke gTote offers werden gebracht om het beloofde land binnen te gaan en velen murmureerden: „hebt gij ons naar deze wildernis gebracht om ons hier te laten sterven!" Tenslotte de uitkomst, de vooruitgang, de ge stadig groeiende welvaart, het bou wen van een beschaving. En dan daarmee gepaard, volgens de eeuwi ge ironie der menselijke, al-te-men selijke geschiedenis, de terugval in het heden, de alledaagsheid, en al spoedig het getwist en gekrakeel. Van Raalte had zich in Amerika weer aangesloten bij de hervormde kerk, de Dutch Reformed Church, zoals zij daar bestond. Wat wilde hij liever dan eenheid, verzoening! En de oude Hollandse christenen in New York en langs de Hudson waar zij sinds de zeventiende eeuw woonden waren zo buitengewoon behulp zaam geweest toen de nieuwe immi granten arriveerden. Alleen al uit dankbaarheid zei hij „ja" op hun uitnodiging. Conflicten Maar dat leverde spoedig conflicten op. Over allerlei zaken: gezangen zin gen. niet meer uit de catechismus preken, en dergelijke haarkloverijen, maar ook diepere zaken van levens wandel: omgang met de zwarte me- dZeldzaam >of< Maar wie over de Hollanders in Mi- jQfjjChigan schrijft moet in elk geval met dominee Van Raalte beginnen. Ik heb de laatste tijd zoveel mogelijk over die merkwaardige man gelezen, VNhier en daar, want een werkelijk '^'^goed boek over hem bestaat er niet. 89SEn ik begin te denken dat hij met al -—zijn hebbelijkheden bij het zeer zeld- ^^zame soort mensen behoorde, die __men als christenen kan aan duiden. Ik bedoel daarmee dat hij al maar Gdoor weer de aardse werkelijkheid te i buiten wilde gaan, geen vrede kon j vinden, leed onder het bestaan. En dat hij altijd weer droomde van een Hieuw begin, dat hem altijd weer ontging. Dat was de diepste grond cht.van zijn naar Amerika gaan. Uitge- r d9Btoten door de hoogmoedige Her vormde Kerk van zijn dagen „ver leef mij, Moeder Kerk, wij zijn maar iensenwerk") kwam hij in een enge feei van getwist om de waarheid ;erecht, en leed onder de verscheurd- leid der christenen, zoals hij zo ont bét roerend getuigt in een brief aan roen van Prinsterer. Amerika was zijn nieuwe begin, zoals iet al voor zovelen was geweest. Het noest echt nieuw zijn. daarom ging lij werkelijk met de zijnen in de rildernis wonen, in wouden waar :ijn Overijsselse en Gelderse boeren liet tegen opgewassen waren. De ilaats die hij koos was praktisch, ïield hij zich voor, aan het Michigan- neer, met kans op goed transport en landel. Maar tegelijk afgezonderd, rer van de besmettelijke menselijke jeschaving. En dat betekende de neest bittere strijd met de natuur, invoorstelbare ziekte en ellende, da gelijkse doden die niet eens behoor- De zogenaamde Van Raalte-kerk in Holland in de staat Michigan. demensen bijvoorbeeld. Daar ont brak nogal wat aan onder de oude hervormden in New York en wij heb ben nog de getuigenissen van de ontzetting die eenvoudige mensen uit Overijssel aangreep als ze zagen dat bij het Avondmaal mensen naar kleur gescheiden werden. In Michi gan bestond het probleem niet. maar het was voor sommigen één van de redenen van wantrouwen tegen de hereniging. De grote oorzaak der scheuringen, die in 1857 en 1882 plaats vonden, lag, vooral in het laatste jaar, in de vraag of vrijmetselaars lid konden zijn van de kerk. Dat was een echt Amerikaans strijdpunt: de hele ne gentiende eeuw is er in de Verenigde Staten, juist onder het gewone volk, een fel anti-vrijmetselaars-senti ment geweest, dat zich soms zelfs uitte in politieke partij-vorming. Maar voor de Hollandse kolonisten was het niet allereerst de geheimzin nigheid der vrijmetselaars die werd afgewezen, maar hun optimisme. Ik heb zelfs de indruk dat de hele theo logische strijd in de nieuwe wereld draaide om dat punt: hoeveel aan vaardt men van een omringende we reld die zich zelf redden kan en daar voortdurend blij mee bezig is? De meer of mindere mate van amerika nisering is een kernpunt geweest in de kerkelijke twisten der immi granten. En het hele proces van acculturatie moet dan ook aan zulke criteria ge meten worden: de houding tegen over het Amerikaanse optimisme, ter zake van de vrijmetselaars, ter zake van de drankbestrijding (nog in 1012 kon een theoloog in Calvin pol lege de „prohibition" veroordelen als een menselijk streven, maar hij had de droge wind tegen), terzake van de politieke keuze (bijna overal werden de Hollanders trouwe Republikei nen, behalve in Pella in Iowai. Dat is een studie die tegenwoordig met kracht her en der wordt aangevat en waarvoor zelfs een speciale organisa tie, een „Dutch-American Historical Workshop" in het leven is geroepen. Herkomst Want wij leven nu in een tijd dat het bewustzijn van herkomst, van „eth nic conciousness", van „roots", zoals het populair heet, zeer in de mode is. En de Hollandse nazaten willen graag weten hoeveel ze nog hebben behouden van de erfenis van vroeger en hoeveel verloren. Zo komt Van Raalte ook weer in de aandacht, en ik blijf maar hopen dat iemand eens de moed krijgt om een boek over die actieve en daarom tragische heilige te schrijven, een eerlijk boek dat hem niet hagiografisch maar mense lijk tekent. Want biografische ge schiedschrijving moet altijd tussen de klippen van te veel bewondering en te veel afbraak doorzeilen. En hoe staat het nu met de Hollan ders hier in Michigan? Hoe Hollands zijn ze nog? Zoals gezegd, dat is niet zomaar te peilen. Het is maar op uiterlijkheden dat ik afga. Ik zie hun kerksheid, hun degelijkheid, ik er vaar hun hartelijkheid, en ik voel een 'zeker verwantschap die is blij ven bestaan. Hun uitstekende „Col leges", Hope College in Holland, Mi chigan, gesticht door Van Raalte, Dutch Reformed, en Calvin College in Grand Rapids, Christian Refor med, zijn beide gemeenschappen die uitblinken door hun hoge peil en aanspreken door hun aardige atmo sfeer. Ds. A. C. van Raalte (1811-1876) was een van de predikanten van de Afschei ding van 1834. In 1846 vertrok hij als leider van een financieel-zwakke groep emigranten uit de afgescheiden kerk naar Michigan in Noord-Amerika. Van Raalte kocht, grotendeel uit eigen middelen, een groot stuk bosland in West- Michigan, waar de nederzetting Holland verrees. Van Raalte heeft daar in 1851 een christelijke academie gesticht, waaruit het de nu nog bestaande Hope College is voortgekomen. Calvin is meer Hollands gebleven. Tot mijn droefheid bevond ik dat in Hope. de oude „school" van Van Raalte, niets meer aan de vaderen gedaan wordt; niets meer. Misschien wordt dat nog eens hersteld in deze tijd. In Calvin weet men meer van Nederland, onze taal wordt er uitvoe rig onderwezen en daar is grote be langstelling voor, en er zijn diverse docenten die voortreffelijk werk hebben gedaan. De grandioze Revi- us-vertalingen van Henriëtte ten Harmsel zijn, vind ik, een voorbeeld van meesterschap, en Stanley Wiers ma's vertolkingen van Achterberg mogen er ook zijn. Banden In het algemeen, de banden met het vaderland in de verte bestaan nog, er zijn tradities bewaard, al zijn er ook verloren. Men zou natuurlijk ook omgekeerd kunnen redeneren. Is het niet bijna een wet dat emigranten hardnekkiger vasthouden aan be paalde overleveringen dan de ach terblijvers? Vooral godsdienstig zou dat best waar kunnen zijn. Zo is onder onze Michiganse stamverwan ten de strijd om de vrouw in het ambt in volle gang. De Hollandse Michiganers zouden ons best kun nen voorhouden dat wij de erfenis der vaderen verloochend hebben, niet zij. Maar daar moet dan bij worden gezegd dat het wel een be paald soort erfenis is. een soort ge- stolten, ietwat cliché-achtige samen vatting van het Hollanderschap. Een imago van de godvruchtige, hard werkende, hyper-zindelijke Hollan der op klompen tussen de tulpen bij de molen. Zo'n beeld wordt ijverig verspreid, bijvoorbeeld in het in Amerika alom immens populaire „tulip-festlval", dat elk jaar in mei in Holland, Michigan, gehouden wordt, in de stad zelf en rondom de erg mooie, plank voor plank uit het moe derland geïmporteerde molen, aan een meer schilderachtig opgesteld. Dan worden de straten geschrobd en het plaatsje wordt overstroomd door wel een half miljoen toeristen. Suikerzoet Zo wordt er veel gedaan in Amerika om de werkelijkheid te verfraaien met lieve en bovendien voordelige verbeelding. Die dan ook vanuit Ne derland krachtig gestimuleerd wor den door commerciële ondernemin gen. Waarom verspreiden wij toch zo n suikerzoet beeld van onszelf? De banden tussen de thuisblijvers en de kolonisten worden er in elk geval door versterkt, dat is waar. En die groeien waarschijnlijk toch al nu de communicaties zoveel verbeterd zijn, en bovendien de westerse men sen overal steeds meer één gezicht krijgen. Maar helemaal gelijk hier en daar zijn we nog lang niet. Neem onze nationale drankgewoonten. Probeer eens om vijf uur 's middags in Hol land. Michigan, een glaasje jenever te drinken. Waar staat toch dat fraaie citaat van Abraham Kuyper: de calvinist is niet grootgebracht met de chocolade-ketel? In Amerika wordt hij opgevoed met melk en coca-cola. Er is een rigoureus anti drank-complex, met specifieke reli gieuze aspecten. De oude calvinisten en puriteinen kenden dat niet, ik vermoed dat het in de achttiende eeuw ontstaan is, dat de methodis ten de relatie godsdienst-geheelont houding bedacht en vanuit Enge land naar Amerika gebracht hebben. Dat was alles uiteraard zeer begrij pelijk vanuit de sociale omstandig heden de derhalve zeer eerbaar. Maar het heeft er toe geleid dat men vaak in deze streken bij het Avond maal een soort limonade schenkt lnplaats van wijn, en dat staat wel ver van ons af. Van mij tenminste, het is één van de redenen waarom ik hier in mijn Amerikaanse woon plaats de Dutch Reformed Church niet bezoek. Maar over de Ameri kaanse godsdienstige zeden en de mijne schrijf ik liever een andere keer verder Korte duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar Secretaris Hoofdredactie Trouw/Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld Kat en kater (1) lerkwaardig, dat de schrijver van .Vandaag" (Trouw, dd. 25 mei j.l.) •t terecht vindt, dat vóór de oorlog t lidmaatschap van een fascisti- he partij niet geoorloofd was, maar it bij het lidmaatschap van de .munistische partij „zich steeds r vragen voordoen" en de schrij- in dit verband spreekt, dat hij in ft algemeen van zo weinig mogelijk boden houdt en zelfs hier aarzelt, ider nu bepaald een zwart-wit- ihema-redenering te willen volgen, fb ik altijd gedacht, dat elke dicta iur uit den boze was en is, en dat et weinig uitmaakt, of men nu van ie fascistische kat of van de commu- listische kater gebeten wordt, beide ijn immers afschuwelijk. Imslcrdam A. Krook Kat en kater (2) andaag '25 mei) schrijft uw „Van- iag'-schrijver tot slot: „Iedere eun aan een bewind dat deze men- r. vul verachting behandeld, is te ïroordelen en werk van verdwaas- fn Dat bewind slaat dan op de ïvjet-Unie en deze mensen zijn dis- denten aldaar. Ik heb ook bezwa- n tegen deze aspecten van de So- et maatschappij en ik acht het attig dat b v Amnesty Internatio- tl daar stelling tegen neemt. Toch frn ik van mening dat in onze „vrije" ffreld oneindig veel ergere misstan- n bestaan, b v in de vorm van ilp aan dictaturen in de derde reid imstrrdam Dirk Vecnslra Vaccinatie (4) Wanneer het Gods wil is dat mensen polio krijgen zou hij ook vanuit Zijn liefde de mensen in staat stellen deze ziekte te bestrijden. Wanneer de mens dit niet inziet, dan straft hij zichzelf en stelt anderen aan gevaren bloot. Deze houding is gelijk aan het recht in eigen handen nemen waar door men zijh Heer uitschakelt en dus krijgt wat men door eigen schuld toekomt. Poeldijk J. C. Kohier Vaccinatie (5) Nergens wordt, dacht ik, het in te nemen standpunt ten aanzien van de polio-inenting duidelijker onder woorden gebracht dan in het schone boek Jezus Sirach, hoofdstuk 38. Vers 1. Houd de arts in ere. want gij hebt hem nodig, en ook hij is door de Heer geschapen (m.a.w. de Heer heeft hem die functie gegeven). Vers 4 De Heer laat de aarde genees krachtige kruiden voortbrengen en een verstandig man versmaadt die niet Vers 6-8. Hijzelf heeft de mensen kennis gegeven om verheer lijkt te worden in zijn wonderbare werken. Met die kruiden stilt de arts de pijn. en de apotheker maakt er balsem van De werken van de Heer vinden nooit een einde en van Hem komt genezing over de aarde Vers 12a, 13. Voor de arts moet gij een plaats inruimen er zijn immers ogenblikken dat de goede afloop in zijn handen ligt. Abcoude Joh. C. Janascn Bejaardenoratorium Het zgn. „Bejaardenoratorium" werd in mei 1976 voor het eerst in de Grote Doelenzaal in Rotterdam in mei 1976 binnen de serie „Middag concerten voor bejaarden" uitge voerd. Tijdens de uitvoering daarvan hebben tientallen bejaarden uit pro test de zaal verlaten. M i. terecht, omdat in dit hele muziekstuk geen enkele positieve waarde aan de zgn. „derde levensfase" wordt toegekend. De bejaarden werden op een ruwe wijze geconfronteerd met de dood. Voor vele bezoekers en bezoeksters was dit onverteerbaar, omdat bij ve len van hen verse wonden waren geslagen. Sommigen van hen gingen met betraande ogen hun kleding in de garderobe ophalen. Van een om roeporganisatie als de KRO. een cul turele instelling met een heel goede reputatie, valt mij deze heruitzen ding bitter tegen, omdat in R.K. kring zo ontzaggelijk veel positief werk ten behoeve van de bejaarden wordt verricht. In de zaal waren ook oudere religieuzen, die hun veront waardiging over dit stuk hebben uit gesproken. Dit stuk werd enkele da gen later in Amsterdam uitgevoerd. Uw eigen recensent Jac. de Kort heeft in uw eigen blad dit stuk volle dig afgekraakt. Rotterdam J. E. van de Burg AMSTERDAM - Ford Nederland heeft ongeveer 46 000 auto's terug verwezen naar de dealers voor een reminspectie. De verbindingsnippel van het gescheiden remsysteem van de Taunus-, Granada- en Cortina- personenauto's en van de Transit- bes tel auto's gefabriceerd tussen no vember 1976 en maart 1978 moet worden vervangen. Inspecties van Ford hebben uitgewezen dat in som mige gevallen wat remvloeistof uit de nippel kan lekken. De vervanging van de nippel duurt een half uur en is gratis. Van een onzer verslaggevers BAARN Het Interkerkelijk Vre desberaad en de werkgroep Stop de N-bom in Baarn hebben in een geza menlijk telegram aan de Tweede Ka mer geprotesteerd tegen het rege ringsbesluit de Lance-raket van een atoomkop te voorzien. Ze wijzen er in het telegram op dat het besluit in strijd is met het regeringsprogram ma de atoombewapening terug te dringen. Van onze parlementsredactie DEN HAAG Veel jongeren zullen er rekening mee moeten houden dat ten gevolge van de snel voortschrei- dende technische en maatschappe lijke ontwikkelingen vaker van be roep zal moeten worden veranderd. Staatssecretaris De Jong (onderwijs) zei dit gisteren in Nijkerk tijdens de opening van het examencentrum van de vereniging tot bevordering van elektrotechnisch vakonderwijs in Nederland. Volgens de staatssecretaris moeten de jongeren daar ook goed op wor den voorbereid. Aan de andere kant, aldus De Jong, moet ook worden bedacht dat de levensvervulling van de mens bepaald niet alleen bestaat uit het uitoefenen van een beroep „De beroepsopleiding zal ook aan dacht moeten besteden aan het alge meen maatschappelijk functioneren en de individuele ontplooiing." 2 jaar vast 5 jaar vast 30 jaar vast Ook voor bestaande panden. Maak een afspraak hij een Bouwfonds-infocentrum: Afkmja» Bolenl-Ml 28 Tal (072)120812 an 12 17 98 AmoHool RagentmiHMn 34 Tal (0331304 70. WU TH (0201 26 72 32 Ai.-'j.j.,.". KinaiiKaai 14-16 (hoa* SuiKmtrtiMt) Tal (Mil 64 13 A>nh«m Koninqtlral698 Tel 1086)42 2162 A »-,«n Maru 20 TH 106970)169 67 9.<nk..i,Mi8 7 Tal (0631313080 Ck'li Ookiwngal 170-172 (lila»bouw leelsndl TSlOIIOOl 1 33 10 G'onmutn Pci/efwaq 68/62 |ing*ng recht» neaat Admiraal d»RuylHll*i) Th (060)18 30 33 |0 N««upl*.r>13 TH (0 70l66 0800 Anegang 29 lat (023)3138 62 11 Slat ion» wag 30 Tat (06100) 604 36 <>ng«rd 201 Tal 103200) 7 74 74 Uig Hone Dallt 2 Tal (01180)2 7168 N'itnjgtQ. Patvaga Molenpoort 46 TH (080123 22 80 a 73A TH 1010)136810 m AiHiettraet 12 (Interboow-2eHandl >0118360 t NachtegeHMraat 72 TH (030)3187 44 Statronttlreet 74 TH (06760)16644 Tek wal 2 TH (06200)116 41 as. Bounfmds Nederlandse Gemeenten. door Geert Kistenmaker AMSTERDAM - De nu 29-Jarige Frangaise Veronique Sanson be hoorde tot de talloze veelbelovende chansonières, totdat zij in 1972 de Amerikaanse zanger Stephen Stillis ontmoette. Een Jaar later waren zij getrouwd en Veronique probeerde haar carrière voort te zetten in de Nieuwe Wereld Langzaam onder ging haar stijl de invloed van de Amerikaanse muziek, culminerend in de vorig jaar verschenen lang speelplaat „Hollywood" Haar typische composities die zowel op de chansontraditie als op klassie ke stijlfiguren gebaseerd zijn. kregen een eigenzinnige aanpak, dankzij de medewerking van een groep ervaren zwarte sessie-muzikanten. Maar steeds bleef haar muziek Europees, door haar Schubert-achtig pianospel en haar soepele stem. die ijl en met een kenmerkend tremolo kan klin ken. maar ook vol en brutaal Veronique Sanson is een ras-muzl- kante, zoals donderdagavond duide lijk bleek in de Amsterdamse Sones- ta Koepelzaal tijdens èen uitgebreid cóncert met een volledig Amerikaan se band. Spaarzame Engels gespro ken aankondigingen onderbraken de in grote vaart gebrachte voorname lijk Frans gezongen nummers, waar onder het bekende „Quand tu sera plus ici" Zonder de band speelde zij aan de witte vleugel enkele prachti ge. harmonisch zeer moeilijk ge structureerde chansons, waaruit bleek dat zij ook met gemak alléén een boeiend programma kan maken Na de pauze werd weer in volledige bezetting (bass, drums, toetsen, gi taar. slagwerk en twee vocalisten) gespeeld, nu zelfs aangevuld met vier blazers. Een dik uur lang werd er stevig swingend gerock-and volled waarbij Sanson af en toe ook nog aardig gitaar speelde Het publiek Uet zich uiteindelijk winnen voor de charmante energie van Veronique Sanson en wist haar nog te bewegen tot twee toegiften. Ook zonder de huip van de incognito achter het podium rondlopende Stephen Stills heeft zij zich bewezen als een origi neel componiste en vaardig muzi kante. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG De kwaliteit van zo genaamde „music centres" draai tafel, tuner, versterker, cassettere corder en soms geluidsboxen inéén is in de regel onder de maat. Volgens de Stichting Vergelijkend Warenonderzoek, die 21 van deze ap paraten onderzocht, kunnen slechts twee merken het opnemen tegen een geluidsinstallatie van ongeveer de zelfde prijs, die uit losse onderdelen is opgebouwd. De ingebouwde cassetterecorders van music centres zijn vaak ver be neden peil en ook het radio< tuner)ge deelte is niet zelden van een beden kelijk niveau. De bijgeleverde ge luidsboxen zijn over het algemeen van lage kwaliteit. Slechts op de platenspeler en het versterkerge deelte valt volgens de stichting VWO weinig aan te merken. De twee apparaten die de toets der kritiek wel konden doorstaan, kos ten beide ruim vijftienhonderd gul den. Voor dat bedrag kan de consu ment zelf een redelijk tot goede ge luidsinstallatie samenstellen, aldus de stichting. Bovendien heeft een music centre het nadeel dat bij een defect soms het gehele apparaat is uitgeschakeld. DEN HAAG (ANP) De 25-jarige Parijzenaar Stephan Viaux-Peccate is gisteren vanuit de gevangenis in Den Bosch op transport gesteld naar Frankrijk. Daarmee is de beslissing van staatssecretaris Haars van justi tie om de man aan Frankrijk uit te leveren, uitgevoerd. Frankrijk had Nederland om uitleve ring verzocht, omdat Viaux-Peccate ervan verdacht wordt in augustus vorig jaar in Frankrijk een bank overval te hebben gepleegd, waarbij een gendarme en twee burgers wer den neergeschoten Vlaux Peccate heeft op alle mogelijke juridische manieren geprobeerd zijn uitleve ring te voorkomen HIJ kan in Frank-, rijk onder de guillotine komen als hij daartoe veroordeeld zou worden Viaux-Peccate had als laatste moge lijkheid een kort geding tegen de Nederlandse staat aangespannen bij de rechtbank ln Den Haag Daarin eiste hij dat met zijn uitlevering ge wacht moest worden totdat de Raad van State zich in laatste instantie over zijn uitlevering had uitgespro ken. Ook wilde hij weten welke ga ranties staatssecretaris Haars van justitie had ontvangen van Frank rijk dat hij niet ter dood zou worden gebracht. De president wees deze eisen op 23 mei echter af. Daarna stond niets meer de uitlevering in de weg.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 17