Mevrouw Timmerman hoefde hamer nooit te gebruiken Kerkleiders breken met machthebber in Namibië I 4 'We kunnen onszelf niet in tweeën hakken" Vrije evangelische vrouwen namen afscheid,van presidente De geschikte medewerkers van het LCGJ VANDAAG Voorbijgangers Een 'verspieder' in Namibië (1) WOENSDAG 24 MEI 1978 KERK Trouw/Kwartet Van een onzer verslaggevers EDE Meer dan zevenhonderd vrouwen uit de vrije evangelische gemeenten brachten gisteren op hun jaarlijkse ontmoetingsdag hulde aan hun scheidende presidente, mevrouw M. L. Timmerman- Hoekendijk uit Heerde. Tweeëntwintig jaar maakte zij deel uit van de commissie voor vrouwen- werk in de bond van vrije evangelische gemeenten, waarvan sinds 1966 als presidente. Gisteren droeg zij de hamer over aan mevrouw J. Slebert-Hommes. Daar bij vertelde zij wel. dat zij dat Instru ment al die twaall jaar nooit had hoeven te gebruiken. Daarom over handigde zij de hamer aan haar op volgster als onderzetter van een fraai bloemstukje. Mevrouw Timmerman zei in haar afscheidswoord, blij te zijn voor de gelegenheid, die zij had gekregen om mee te mogen helpen bij de opbouw van een klein deel in Gods Konink rijk. ..Ik heb iets mogen geven, maar ongelooflijk veel mogen ontvangen." De commissie voor vrouwenwerk be staat nu dertig Jaar en in deze perio de is er een duidelijke eenheid ge groeid in het vrije evangelische vrou wenwerk. De nieuwe presidente, mevrouw Sie- bert, zag haar werk als dienstbaar heid en luisteren, ten opzichte van God en van elkaar, en zij vroeg het zelfde aan de leden van de vrouwen verenigingen. Gast aan tafel Een ander hoogtepunt van deze dag was het „spel rondom de kerk". Op indrukwekkende wijze gaven leden van de verenigingen Heerde. Leeu warden en Zwolle de boodschap van de vijf broden en de twee vissen door. Tevens werd dit de start van de actie „gast aan tafel". Alle dames kregen een busje mee naar huis. Het is de bedoeling, dat het voortaan elke dag bij de warme maaltijd op tafel staat. Door maar 35 cent te geven heeft iemand in de derde we reld al weer een dag te eten. Ds. H. R. Timmerman, de echtge noot van de scheidende presidente, hield een korte toespraak, getiteld „K.E.R.N.". Die letters duidden op vier woorden: het kruis van Christus, dat energie geeft, waarop wij reage ren, in naastenliefde. En verder werd er deze dag veel gezongen en geluisterd naar de zang van de verenigde Veluwse koren. Dit is het embleem van de Stichting Oude Gelderse Kerken, waaraan vrijdag 2 juni de laat-gotische Calixtus-kerk te Groenlo wordt overgedragen door de kerkvoogdij van de Groenlose hervormde gemeente. De Calixtus-kerk (die gewoon in gebruik blijft voor de hervormde eredienst en voor andere evenementen) is de tweede historische kerk, die door de Stichting wordt overgenomen: de eerste was die te Leur in het Land van Maas en Waal. De Stichting (postbus 19, Dieren) ijvert voor het behoud van de Gelderse historische kerken en wil belangstelling ervoor wekken. Begunstigers ontvangen regelmatig nieuws en documentatiemateriaal van de stichting. WINDHOEK (LWF) De Zuidafrikaanse stadhouder ln Namibië, rechter Marthunus Steyn, heeft blijkbaar zijn geloofwaardigheid bij de kerkelijke leiders van het land verloren. Zes van hen schrijven de administrateur-generaal dat zij het niet eens zijn met diens onderzoekmethodiek ln zaken van oproer, onrust en martelingen. ZIJ spreken hun bezorgdheid uit over een recente wet, volgens welke personen zonder aanklacht gevangen kunnen worden gezet. door A. J. Klei Er wordt al jaren lang geklaagd over de koers van het LCGJ. het landelijk centrum voor gereformeerd Jeugdwerk. Ja, maar je kunt klagen wat je wilt, je kunt een verontrust stukje schrijven in de kerkbode, je kunt een bezwaarschrift naar de synode sturen, het helpt allemaal niks, ze gaan bij het LCGJ gewoon hun gang. Aan brutale opmerkingen op Vors ter geen gebrek, maar over Rusland hoor je ze niet. Een fijne toogdag meteen degelijk referaat bestaat niet meer, nee, die moest zo nodig ingeruild worden vooreen praathoek met links gezwets. Beginselstudie is er niet meer bij, ze sturen je nou af en toe een informatiemap en 'tis zonde dat ik 't zegdan merk je dat het LCGJ beter thuis is in de werkjes van de NVSH en het Angolacomité dan ln die van Calvijn en Kuyper. Enfin, zo is 't wel genoeg, we weten waar we aan toe zijn. Nu tref Ik echter ln het laatste nummer van het gereformeerde Centraal Weekblad het volgende bericht aan. „Koersverandering" staat erboven, en het luidt: „Uit het verslag van de kerkeraad te Wezep: Naar aanleiding van de verontrusting t.a.v. de ontwikkelingen in het LCGJ werd de vergadering vanaf dit moment bijgewoond door een lid van het Algemeen Bestuur van het LCGJ. De geuite bezwaren werden onderkend. Gedurende een aantal jaren bestond de gewoonte dat het bestuur kennis kon nemen van de activiteiten van het LCGJ via een jaarverslag. Dat is nu anders. Iedere vergadering wordt nu bijgewoond door bestuursleden. Ongeschikte medewerkers werden ontslagen en men houdt de koers nu goed in de gaten. Van een koersverandering „ineens" kan geen sprake zijn. Dit mag ook niet verwacht worden. Maar het bestuur hoopt de zaak nu in de hand te kunnen houden en een koerswijziging ten goede te kunnen realiseren. We zijn benieuwd." Of de laatste drie woorden van dit veelbelovende bericht afkomstig zijn uit de koker van de gereformeerde kerkeraad te Wezep of dat de redactie van het Centraal Weekblad ze aan het kerkeraadsverslag toevoegde, weet ik niet. In elk geval ben ook ik benieuwd naar de verdere ontwikkeling. Te meer, omdat het Algemeen Bestuur met grote voortvarendheid te werk gaat. Het Algemeen Bestuur (dat ook ik gaarne de eer van hoofdletters gun) gaat thans met een paar man naar elke vergadering. Het Algemeen Bestuur woont dus niet af en toe een vergadering bij. nee. het Algemeen Bestuur is elke vergadering present. Dit is een zeer prijzenswaardige maatregel, maar zij Is op zichzelf nog onvoldoende. Want aangezien er niet voortdurend vergaderd wordt, blijven er uurtjes over waarop de mensen van het LCGJ zonder het toeziend oog en luisterend oor van het Algemeen Bestuur zijn en het gevaar is beslist niet denkbeeldig, dat zij op dergelijke ogenblikken toch weer aan de koers gaan knoeien. Gelukkig gaat het vergaderboek vergezeld van een veel doeltreffender maatregel: ongeschikte medewerkers werden ontslagen. Kijk. dat Is mooi werk. Geen gezeur van nog es een keertje proberen, geen onderhandelingen met Wim Kok, maar kort en krachtig: juffrouw, meneer, uw koers deugt niet. daar Is de deur! Een toogdag van vór de koerswijziging Het verbaast mij echter dat het Algemeen Bestuur, dat zo doortastend weet op te treden, dan opeens een aarzelende houding aanneemt en verklaart dat ze hópen de boel ln de hand te houden en dat alles niet ineens kan. Wat is dat nou! Ongeschikte medewerkers zijn de laan uitgestuurd, er zijn dus alleen maar geschikte medewerkers over, en waar wachten we dan nog op? 01 ie I tl -T ij JÉ enflj Rechter Steyn heeft zich sinds zijn benoeming in augustus vorig jaar Ingespannen voor verzoening met de kerkelijke leiders en gesproken van de noodzaak van een vreemdzame politieke ontwikkeling. Zijn uitspra ken werden aanvankelijk verwel komd door de kerken, maar nu be schuldigen zij de administrateur dat hij bij onrust steeds verdenkingen uit tegen een bepaalde zijde en ook al dwingen de bewijzen daartoe, na laat de politie en Justitie op te dra gen terreurdaden van het huidige machtsblok in Namibië te onder zoeken. De kerkelijke leiders maken bezwaar tegen de oppervlakkige wijze waarop hij reageert op beschuldigingen van uit de kerken wegens martelingen door leger en politie. Begin van deze maand protesteerde de lutherse Ovambokavangokerk in het noorden van Namibië tegen de Verzet tegen reactie EKD op PCR-document KIEL (EPD) De kerkleiding van de Noordelbische kerk heeft bezwaar gemaakt tegen de wijze waarop de leiding van de evangelische kerk in West-Dultsland heeft gereageerd op het document van de wereldraad van kerken Inzake ..Zuid-Afrika nu de hoop van de bevrijding". De Noorddultse lutheranen stellen zich aan de kant van de zwarte be volking. die „door de gewelddadige maatregelen van de regering steeds sterker getroffen worden en steeds verder de weg op gedwongen worden naar gewelddadig verzet". In de brief aan de EKD-leidtng zeggen de luthe ranen in Kiel dat zij voorstander zijn van een „gemeenschap ln Christus, die zover gaat dat wij ons ook naast de ten onrechte vervolgde broeders plaatsen, wanneer wij zelf als helpers verdacht worden van terreur en ge weld". De kerk ln Kiel acht het onjuist geweld bij voorbaat te sanctioneren, maar neemt het de EKD-leiding kwalijk, dat zij de wereldraad slechts formele vragen voorhoudt over het ontstaan van het document. acüe van Zuid-Afrika ln het zuiden van Angola, die tegen vluchtelingen kampen gericht was. De kerk liet weten dat onder de 500 slachtoffers veel familieleden van de kerkleden waren. De verenigde evangelisch lu therse kerk ln West-Dultsland heeft zich aangesloten bij het protest van de Namlbtsche zusterkerk. De Namibische kerk eist dat de Vere nigde Naties onmiddellijk het be stuur ln hun land in handen nemen om een wapenstilstand af te dwin gen. De golf van geweld heeft met de aanval door de Zuidafrikaanse troe pen op de kampen ln Angola vernie tigende proporties gekregen, zegt de kerk. ZIJ veroordeelt scherp dat bij de actie honderden weerloze vrou wen en kinderen zijn gedood en ge wond. De hele kerk Is geschokt en vervuld van onrust en pijn. De kerk wees er ln haar verklaring op dat de afgelopen weken velen Namibië uit wanhoop verlaten heb ben. „In hoofdzaak jongeren, maar ook hele gezinnen, die de hoop op een rechtvaardige oplossing verloren hebben." Tot de Ovambokavango kerk behoren ongeveer 250.000 van de een miljoen inwoners van Namibië. BEROEPINGSWERK NED. HERV. KERK Beroepen te Hoogeveen: B. v. d. Lelie te Raamsdonk; te Bleskensgraaf en Harderwijk: I. Kok te Zoetermeer; te Oudewater (Toez.): H. Koudstaal te Ridderkerk: te Rhoon: J. Pronk te Marken: te Hierden: O. C. Post te Baarn. Bedankt voor Heusden: W. L. v. d. Geer te Heukelum; voor Koudum: L. Westland te Hellendoorn. GEREF KERKEN Aangenomen naar Franeker: J. van Verseveld te Amsterdam; de benoe ming tot geest, verzorger ln de in richtingen van het ministerie van Justitie te Veenhuizen: W. ten Kate te Vleutern-De Meern. GEREF. KERKEN VRUG. Beroepen te Spakenburg Zuid (voor de miss.dienst op Irian Jaya): P. R. Baas kand. te Heemse. Beroepbaar: H. W. van Egmond, J. H. Kokstraat 82, Kampen: A. v. d. Sloot, Groenestraat 136, Kampen. GEREF. KERKEN VRIJG. B V. Bedankt voor Utrecht: W. G. Riet kerk te Eek en Wiel. Ds. R. de Bruin Op 66-jarige leeftijd is overleden de hervormde emeritus-predikant R. de Bruin te Veenendaal. Ds. De Bruin werd in 1938 predikant van de her vormde gemeente te Waspik. Vervol gens stond hij te Noordeloos, te Veenendaal, te Barneveld, te Zetten en Andelst, te Lunteren en te Eem- nes-Binnen. In deze laatste gemeen te ging hij eind 1973 met emeritaat. Ds. De Bruin was o.m. bestuurslid van de christelijke pedagogische academie „Felua" te Ede. Helder Camara Het Diocesaan Pastoraal Centrum in Groningen heeft zich tot de Neder landse bisschoppen gewend om zijn ongerustheid uit te spreken over de houding van het Vaticaan tegen de Braziliaanse bisschoppen en met name tegenover dom Helder Cama ra. Het centrum vraagt de Neder landse bisschoppen om steun aan het Braziliaanse episcopaat. Ignatius Pi Sjoe Sjih Vorige week is in Sjen Sjang aarts bisschop Ignatius Pi Sjoe Sjih over leden. Hij werd na de revolutie in China in 1949 gevangen gezet om zijn trouw aan de paus. Na jarenlan ge gevangenschap en huisarrest wijdde hij'tussen 1957 en 1959 twaalf bisschoppen, die aan het hoofd kwa men te staan van een katholieke kerk, die los stond van Rome, de Vereniging van Patriottische Katho lieken. De aartsbisschop werd we gens de onwettige wijdingen buiten de katholieke kerk gezet. Er werd nooit meer iets van hem vernomen tot hij in februari van dit jaar plotse ling opdook bij het vijfde nationale volkscongres. Er zijn in China onge veer vier miljoen christenen, niet veel minder dan voor 1949. Tweeën- halfmiljoen zijn katholiek. Er zijn ongeveer duizend priesters volgens het Vaticaan. EXAMENDAGEN De examens zijn weer in volle gi Je hoort het links en rechts. Er wo weer ,,'m geknepen" en „geduimd gegist en luchthartig over gedaan, die dingen horen erbij en nog veel meer. Vaak niet minder bij de oudk» j dan bij de „slachtoffers". En ieder" jaar zal er wel weer blijken dat eei opgave veel te moeilijk was. Daar kan je dan maar behoorlijk mee zitten. Veel hangt af van de examinandi, zij die examen moetij doen. Hoe hebben ze gestudeerd? Serieus of met de franse slag? Hopend op een beetje geluk of na een nauwkeurig doorlopen van de vereiste stof? Maar niet minder hangt 't af van de examinatoren. 2 die het examen moeten afnemen. Bereiden zij zich ook serieus voor? Dat zal in verreweg de meeste gevallen wel zo zijn, maar ook dan nog niet alles gezegd. Ik herinner i die zondag in een stad in Indonesi De kerkdienst was afgelopen. „Vreemdelingen", bezoekers uit andere delen van de archipel weri voor een kopje koffie uitgenodigi' het „platje" van de pastorie. Het examentijd. We zaten gezellig te praten en uiteraard kwamen de examens ter sprake. Eén van de gasten bleek leraar te zijn en hij hier beland om bepaalde examei te nemen. Wij stelden hem belangstellende vragen. Daarop pakte hij uit. Hij legde ons voorojj welke wijze hij het deed. Opeen bepaald ogenblik zei hij: Kijk, alsf^ bezig bent met ondervragen of 4 corrigeren is het geen kunst om iemand van een zeven op een achtlo™ brengen. Wij knikten in de menin| dat hij daarin bedreven was en vonden het een aardige man. Hij h" vervolgde echter met: Maar door dieper op in te gaan van een zes eer1 vijf maken, dat is de kunst. Wij verstarden. Hij viel totaal uit de gunst. We wierpen nog het een en ander tegen en vroegen waarom dCI zo'n kunst was. Zijn antwoord scoorde bij ons een nul. Hij kreeg H geen tweede kop koffie. En nu maj hopen dat dit ras uitgestorven is ii de examenzalen. Tot heil van het |c volk van slachtoffers. Sterkte! Actie tegen leningen'?! aan regering Z.-Afrik AMSTERDAM In oktober kife een internationale actie tegen tf' ken die geld lenen aan de Zuid# kaanse regering. Hiertoe is opgeld pen tijdens een beraad van stuf' en actiegroepen, die zich beziglf den met transnationale onderneif gen, het afgelopen weekeinde in sterdam. Van Nederlandse zijde f er het Oecumenisch Studie- en p tiecentrum voor Investerin (OSACI). Er waren ongeveer veej, afgevaardigden van zulke groeqi Onze adreeson: AMSTERDAM: Postbus 859 Wlbautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT. Postbus 948 Westblaak 4. Rotterdam Tel. 010-115588 iRed.i Schiedamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv.) DEN HAAQ/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLEORONINOEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 door Aart Mak In het westen van Namibië ligt de uranlummijn Róssing. Arandis heet de nederzetting waar de zwarte mijnwerkers met hun gezinnen gehuisvest zijn. Het bestaat uit een ver zameling willekeurig neerge zette betonnen huisjes op grond waar zelfs geen gras op wil groeien. In dit stoffige dorp woont Festus Naholo, predikant van de Lutherse kerk ter plaatse en tevens se cretaris buitenland van de 8WAPO, de bevrijdingsbewe ging van Namibië Hij vertelt dat alle mannen uit Arandis in de mijn werken, ln twee ploegendiensten, van 8 tot 8. De 12- urige werkdag drukt niet alleen zwaar op de arbeiders, maar maakt het ook de kerk moeilijk goed te functioneren. Niettemin rekent bij na iedereen zich hier tot de lutherse kerk. Naholo: „NegenUg procent van de Namibiërs is christen. Het is te dan ken aan het enorme werk dat de Fins Lutherse en Duits Lutherse zendingsgenootschappen ln dit land hebben verricht. Maar de or ganisatie van de kerken was lange tijd wel ln handen van blanken, nauw verwant aan economische en politieke machthebers. Het bracht mee dat vreemde elementen bv. apartheid als behorend tot het christendom aan ons zwarten wer den opgedrongen. Maar de zwarte zendingskerken stonden dicht ge noeg bij het volk om hieraan weer stand te bieden." Eigen identiteit „De blanke lutheranen (verenigd ln de derde geheel blanke lutherse kerk) kunnen wij niet zien als echte christenen. Hun kerk is een instru ment van de apartheid, zoals Inder tijd de Nazi's ook christenen voor hun kar gespannen hadden." Naho lo zegt dat het hem nogal eens moeite kost z'n mensen uit te leg gen, waarom deze blanken zich christen noemen: „De zwarten er varen apartheid als een misdaad tegen de mens en de christelijke moraal." Toen de Zuidafrikaanse autoriteiten de twee grote zwarte lutherse kerken vroegen zich op te delen naar bantoestans, weigerden zij dit. Meer nog, men fusioneerde tot wat nu de VELK8WA heet. Vanaf die tijd vaart deze kerk die meer dan 50 procent van het volk tot haar leden rekent, een scherpe koers tegen de apartheid. „Ook hier,vertelt Naholo, „ontdekten we in de jaren zestig als zwarten onze eigen identiteit en kwam er een zwarte theologie op. Eindelijk hadden we een eigen vorm van the ologisch denken, die zich volledig ingroef in ónze situatie. Nu zijn veel predikanten geboeid door de theo logie van de bevrijding. Het loopt inderdaad parallel met onze situa tie: bewust geworden verlangen we nu bevrijd te worden van vreemde overheersing." De NG-kerk en de blanke Luthera nen bestreden ons denken als een vorm van Ideologie. Maar ze heb ben niet door dat hun eigen denken gevangen zit in het systeem van apartheid." ons voorbeeld navolging gevonden: ook het Patriottisch Front in Rho- desië heeft nu priesters in zijn midden." „De werkloosheid is hier in Nami bië hoog. En er bestaan geen uitke ringen. Het gebeurt dat zwarten die om werk vragen, door de blanke personeelschef grijnzend worden verwezen naar de SWAPO: die heb ben wel werk voor je, dat zijn toch je vrienden? Als Je al geen lid bent van de SWAPO, dan word je het hier wel," zegt hij. Rijk land SWAPO De kinderbegraafplaats van Katutura. de iwarte woonstad bij Windhoek. Van de lutherse kerk is bekend dat zij nauwe banden onderhoudt met de SWAPO Naholo: „Toen wij als kerk inzagen dat de SWAPO poli tiek voor ons verwoordde wat wij in de kerk beleden, hebben wij van lutherse kerken ln het buitenland veel kritiek gekregen. Men meende dat een kerk zich behoorde te dis tantiëren van een bevrijdingsbewe ging. Maar wij kunnen onszelf toch niet in tweeën hakken?, antwoord den we. Naar de andere kant heeft Naholo zegt dat Namibië een erg rijk land is. „Zelfs onder de vloer van mijn huis zit uranium. Er is olie ontdekt voor de kust en koper en diamant worden al jarenlang hier gedolven. Alles is echter in handen van buitenlandse maatschappijen. Deze werken op het ogenblik erg hard om het land voor de onafhan kelijkheid leeg te hebben. Zo wordt het uranium van de RÖssingmijn niet alleen getransporteerd naar Zuid-Afrika, maar ook regelmatig naar Los Angeles en Parijs. Het gaat dan in het diepste geheim onder allerlei vermommingen weg. Herhaaldelijk hebben we ze al ge vraagd om met de SWAPO te pra ten, hen herinnerend aan hun ver antwoordelijkheid ten opzichte van het Namibische volk. Maar tot nu toe hebben ze geweigerd. Wèl geeft bijv. de Consolidated Dia mond Mines enorme bedragen aan de DTA (een politieke groepering die na onafhankelijkheid een thuis- landenpolitiek voorstaat, a.m.) voor propaganda-doeleinden." Naholo vertelt dat de SWAPO hier ln het westen van Namibië een ge weldige steun heeft. In de loop der Jaren hebben steeds meer mensen en hele partijen zich achter SWA PO geschaard. Ook blanken. Hij schat hun aantal binnen de SWA PO op een paar honderd. „Mensen als de stamhoofden met hun lijf wachten. gesteund door Zuid-Afri ka. hebben velen de ogen geopend voor wat Zuid-Afrika eigenlijk wil. Het zijn gewoon bendes die zeggen politiek te voeren.' Hij vertelt ons nog dat het voor Een zwart dorp in het zuiden van Namibië. zwarten zo moeilijk is blanken te overtuigen. De psychologische kloof en de territoriumdrift zijn bij- na onoverkomelijke barrières. „Toch geloof ik dat mensen kun nen veranderen." H dii ,jWC Dit is het eerste van twee artikek geschreven door Aart Mak. Hij w« Jjj kortgeleden door enkele kerkeli; jongerenorganisaties als „versf der" uitgezonden naar Namibië.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2