Schandaal in Washington:
Watergate als amusement
SS*
<rs
I
ALS DE
NEVELS
WIJKEN
Israël leeft
NCRV begint donderdag nieuwe serie
MMSCWW-
lip
Langer tv als
Veronica er is
Willem van Zwol
TV vandaag
DINSDAG 23 MEI 1978
TV-COMMENTAAR
Het 30-jarig bestaan van de staat
Israël gaat ook in Nederlandse radio-
en tv-uitzendingen niet onopge
merkt voorbij. Er valt uit al te leiden
dat het Joodse volk bij velen een
aparte plaats inneemt. En aangezien
je op de verjaardag van een goede
relatie niet krenterig mag zijn, stak
de "EO meer dan 100.000 gulden in
het vanavond uit te zenden program
ma Am Israël Chai.
Vrijwel alle medewerkers zijn van
Joodse afkomst; ook Marijke Vorst,
die als presentatrice sprekend en
ogend een charmant debuut maakt.
In een nieuwe rol staat eveneens
Theo Dikkes. Hij treedt op als inter
viewer. Nog vóór de kijkers het op
merken. zal hij zelf in de gaten heb
ben gekregen dat de kunst van het
vragen andere bekwaamheden ver
eist dan het spreken als evangelist,
wat zijn eigenlijke taak is.
Uit publlkaties rond het programma
RADIO EN TELEVISIE
Trouw/Kwartet
door Ton Hydra
blijkt dat regisseur Dirk Varwijk en
producer Ger de Ridder in Israël veel
indrukken hebben opgedaan, die
echter niet in de uitzending zijn te
rug te vinden. Sommige kijkers kan
dat bevreemden. Zij hadden op
grond van voorpubliciteit wellicht
in straat gesprekjes met Israëli's me
ningen kunnen verwachten over de
politieke en economische omstan
digheden waarin het land verkeert.
En uitspraken die de verschillen tus
sen Jodendom en Christendom be
lichten.
Ook na de voorvertoning ontspon
zich in deze richting een discussie.
Voor het ontbreken van alle genoem
de elementen is een simpele verkla
ring te geven. De samenstellers heb
ben namelijk gekozen voor een over
wegend feestelijk programma, waar
bij het accent zou komen te liggen
op wat de titel aangeeft; het Volk
Israël leeft.
Ik vind dit een begrijpelijke en ver
standige keuze. Zelfs een toch lang
programma van tachtig minuten zou
onvoldoende zijn als je een duidelijk
beeld wilt geven van alleen de poli
tieke en economische situatie. De
religieuze achtergronden en de ver
deelde denkbeelden die daarover on
der Joodse burgers bestaan, zijn
evenmin in een enkel programma
adequaat weer te geven.
In Am Israel Chal werd een geschied
kundig feit herdacht door de schijn
werpers te richten op facetten waar
uit de levenskracht van het Joodse
volk voortkomt. Je wordt daarvan
iets gewaar bij het luisteren naar de
liederen van een jongenskoor uit
Londen. En je voelt het wanneer
Rita Zaraï het beroemde Jerushala-
jim shel zahav zingt en Laila. het lied
van de hoop.
De levenskracht spreekt in niet ge
ringe mate uit de reacties van
schoolkinderen in een kibbutz. Het
was een aardige gedachte hiervoor
een korte uitwisselingsreportage in
te lassen. Daarin valt het op dat
Nederlandse kinderen vlotter het
antwoord weten op vragen uit de
bijbelse geschiedenis dan hun leef
tijdgenoten in Yavne. nabij Tel Aviv.
Deze kinderen echter zijn door de
omstandigheden meer vertrouwd
met harde realiteiten, zoals het hol
len naar en verblijven in een schuil
kelder.
Ik kom nog even terug op dat jon
genskoor van de Londense school
voor het Joodse lied. Alleen kinderen
van orthodoxe ouders worden opge
nomen. De jongens leven en zingen
volgens oude tradities. Al zijn de
melodieën door dirigent Yegal Calek
op moderne wijze getoonzet, zijn tek
sten ontleent hij aan oudtestamenti
sche boeken. In het goed getrainde
en enthousiast zingende koor zijn
een paar uitstekende talenten op te
merken. Een dissonant werd voor
mij gevormd door de foeilelijke en
drakerig-antieke pakjes waarin de
jongens voor het eerste deel van het
programma waren gestoken.
De kibbutz te Yavne. waar de EO-
ploeg te gast was. behoort tot de
groep van religieuze nederzettingen.
Vandaar komen ook filmflitsen van
de herdenkingsdienst in de eigen sy
nagoge. Voorts krijgt u beelden te
zien van het oude en het nieuwe Tel
Aviv en van de „Laan van de Welge-
zinden", waar de herdenkingsbomen
nu vijftien jaar oud zijn. Allemaal
bewijzen dat Israël leeft.
Neem het grootste politieke schandaal uit de geschiedenis, maak het allemaal nog wat erger dan
het was. zorg voor een paar goede hoofdrolspelers, doe nog wat romantiek en liefde in het
draaiboek en je moet een televisie-serie krijgen waar de massa's van blijven smullen.
Dat moet zo ongeveer de redenering
zijn die de leiding van de Ameri
kaanse omroep-maatschappij NBC
heeft gevolgd toen zij vorig jaar sep
tember de serie „Washington achter
gesloten deuren" gebruikte voor de
opening van het nieuwe seizoen. Vijf
dagen achter elkaar konden de Ame
rikanen zich iedere avond een paar
uur vergapen aan de geheimen van
hun hoofdstad. Ze moeten er wel de
indruk aan hebben overgehouden
dat het ln Washington vreselijk
stinkt en dat 's lands regering van
corruptie en smerigheid aan elkaar
hangt Echte fatsoenlijke mensen
spelen in de serie tenminste alleen
ondergeschikte rollen
Sleutelroman
Nu was er ten tijde van het Waterga-
te-schandaal (want daarover gaat de
serie min of meer) ook wel erg veel
mil in het Witte Huls en naaste om
geving. Het verhaal van de opkomst
en de ondergang van president Ri
chard Nixon is veel spectaculairder
dan een schrijver van tv-series het
ooit zou durven verzinnen. Wat er in
de jaren van Nixon werkelijk is ge
beurd in het Witte Huis moet menige
pracht film kunnen opleveren. Maar
man die John Ehrlichman. één van
de topmensen uit de Nixon-kliek,
over „Watergate" schreef. Daarmee
hebben ze meteen al de zekerheid
ingebouwd dat niemand zich bele
digd kan voelen. Het is immers alle
maal niet meer echt. het lijkt alleen
maar zó. Verder is er aan Ehrlich-
mans boek nog van alles toegevoegd
om een sappig geheel te krijgen.
Deze hutspot van fantasie en werke
lijkheid moet de kijkers in de Vere
nigde Staten niet zijn meegevallen.
De kijkcijfers bleven vorig jaar ver
beneden de verwachting. Dat was
dan weer een tegenvaller voor de
NBC, die knaller aan het begin van
het seizoen zagen mislukken.
Spotprent
Jason Robards als de president in
„Schandaal in Washington".
de makers van de NBC-serie hebben
het waarschijnlijk niet aangedurfd
de werkelijkheid zo getrouw moge
lijk te volgen. Ze hebben als uit
gangspunt genomen de sleutelro-
/We weten allemaal dat de banen
tegenwoordig niet voor het
I opscheppen liggen Alle reden
dus om extra actief te rijn.
Op bijna elk arbeidsbureau <s
I een vakaturebank te vinden
f ean soort kaartsysteem waarin
je ze» naar een passende baan
kunt zoeken Zonder iets in te
I vullen en geheel vnjbliivend.
j Maar op het arbeidsbureau
wil men je ook graag helpen
i bij dat zoeken
I Ze weten daar nu eenmaal
meer over beroepen, oplei
dingen en regelingen En ze
kennen meer mogelijkheden,
bedrijven en personeelschefs
dan jij
Maar bedank wel hoe eerder
je komt. hoe beter Want als
je hun meer tijd geeft, heb jij
meer kans ven slagen
Direct doen dus. nog vóórdat
je met vakantie gaat En als je
toch op het arbeidsbureau
bent. pak dan meteen het
boekje "Werkwijzer voor
jongeren" mee
Toch is de serie, die nu door de
NCRV onder de naam „Schandaal in
Washington" in Nederland wordt ge
bracht (donderdag is de eerste uit
zending) best aardig om naar te kij
ken. Wie een beetje van de Ameri
kaanse politiek weet zal ontdekken
dat de hoofdfiguren wel degelijk al
lemaal uit het ware Washingtonse
leven zijn gegrepen. Ze komen er
allemaal in voor: de teleurgestelde
president Johnson en diens eerzuch
tige opvolger Nixon; de harde en
oppermachtige chef John Halde-
man; de CIA-dlrecteur die zich in de
nesten heeft gewerkt; de kruiperige
HILVER8UM Minister Garde
niers heeft dé NOS meegedeeld, dat
de totale televisiezendtijd met an
derhalf uur per week zal worden uit
gebreid als Veronica C-omroep
wordt. Die anderhalf uur zijn nodig
om het verschil nu (Veronica heeft
thans als aspirant-omroep recht op
een uur per week) en straks (een C-
omroep krijgt 2'/, per week) te over
bruggen.
De totale radiozendtijd daarentegen
zal niet worden uitgebreid. Als
Veronica de C-status krijgt gaat het
wekelijks van drie uur naar dertien
uur en 28 minuten radiozendtijd per
week. Dit betekent dat de andere
zendgemachtigden radiozendtijd
zullen moeten afstaan.
Een beslissing over de status van
Veronica zal minister Gardeniers
voor 1 juli moeten nemen.
Speciaal vandaag
Een koor van Joodse jongens
uit Londen en de zangeres Rika
Zaraï treden op in het EO-pro-
gramma Am Israël Chai, ter ge
legenheid van het dertigjarig
bestaan van de staat Israël.
Ned. 1/19.30
Een Mensenleven is een
Noorse film over de Russische
balletdanser Vaslav Nijinsky,
die, terwijl hij in Parijs onge
kende triomfen vierde, aan schi
zofrenie leed.
Ned. 1/22.10
Aktua besteedt aandacht aan
de polio-explosie.
Ned. 2/22.18
In de Russische speelfilm
Woschozdenie proberen partiza
nen met vrouwen en kinderen
te ontkomen aan de Duitsers.
Duitsl. 2/23.00
Over bloedtransfusie en het
Rode Kruis praat Fons Disch
met prof. dr J. van Loggen.
Hilv. 1/16.03
In Trefpunt wordt Argenti
nië historisch, economisch cn
politiek belicht met het oog op
de wereldkampioenschappen
voetbal.
Hilv. 2/19.00
ASTERIX EN HET EERSTE LEGIOEN
VOORUIT.
koaa ,v»ee ,*.160
DiKKie.Bl.005
oe OPTOCHT-
IK Meem OL
UECM ceoeR5
UÖM coesoo
OONJ-
la
ÓCHCl 7CCM
u»f*jHeeFT
'T TEötM /W>" lil Kt
nkot
FERDNAND
perschef; de in Europa geboren
hoogleraar die hunkert naar interna
tionale erkenning (Kissinger) en ga
zo maar door. Alleen dragen ze ande
re namen dan in werkelijkheid en
zijn ze net iets gekker, boosaardiger,
slimmer enzovoorts. Dat is voor Ne
derlandse kijkers het best te contro
leren aan president Nixon. In de se
rie heet hij Monckton. een prachtige
rol van de acteur Jason Robards.
Van Nixon is bekend dat hij een
gloeiende hekel had aan de pers en
intellectuelen (de „Harvard-boys")
en dat hij graag zat te mijmeren over
zijn eigen historische betekenis. Dat
doet Monckton ook. maar dan zo erg
dat er een spotprent van de echte
Nixon overblijft. Wel amusant, zeker
voor degene die de knipoog naar de
werkelijkheid verstaat, maar meer
niet. En zo zit de hele serie in elkaar.
Het is Watergate in de vorm van
amusement. Zoals series als Peyton
Place en Man aan de top ook wel iets
met het echte leven te maken heb
ben. zo heeft „Schandaal in Was
hington" ook wel iets te maken met
de echter Amerikaanse politiek.
Maar wie het serieus neemt, zal er
wel een onbevredigd gevoel aan over
houden.
De mof wordt overal verdreven,
waarom zou het hier dan nog lang
duren?
Dan moeten ze klaar zijn, hun bond
genoten helpen en wie beter dan de
jongens van de K.P. weten waar ze
moeten zijn om de vijanden in hun
eigen land te bestrijden? Er waait
een nieuwe geest in de groep en ze
werken koortsachtig aan hun volle
paraatheid. Uit Engeland komen
eindelijk grote hoeveelheden moder
ne wapens en daar moet mee geoe
fend worden. Els weet wel zeker dat
Bert het daarmee zo druk heeft. En
de moffen? Je ziet ze helemaal niet
meer in de buurt; ze zijn blijkbaar zo
diep onder de indruk van de gealli
eerde overwinningen dat ze proberen
het voor de burgerij zo draaglijk
mogelijk te maken. Des te beter.
Bert en de jongens kunnen zich vrij
bewegen, tenminste, tot op zekere
hoogte.
Bert's werk wordt gejaagder, minder
secuur.
Erna zegt naïef: „Wat zo'n meisje al
niet teweeg kan brengen; de jongen
is helemaal van de kaart; hij is ban
ger voor haar dan voor de Duitsers."
„Laat gaan, zoveel heeft hij niet. Ik
zal de laatste zijn die het hem mis
gun, maar ik had iets anders ver
wacht."
„Wat had je dan gedacht?"
„Ik dacht zomaar dat hij een oogje
had op Els."
„Op onze Els?"
„Ken jij een andere?"
„Jij maakt het helemaal mooi, zeg.
Hoe verzin je het: Bert met Els."
„Had jij daar dan wat op tegen?"
„Ik heb daar nooit over nagedacht,"
ontwijkt ze een rechtstreeks ant
woord.
„Nee, dat zal wel niet. Maar zou je er
iets op tegen gehad hebben als het zo
was?"
„Dat doet er nu niet meer toe, het is
een ander geworden."
.Jij draait erom heen. Eerlijk gezegd
had ik het niet erg gevonden."
„Dat kun jij gemakkelijk zeggen nu
je weet dat het een ander is."
„Nee, serieus, hij zou een goeie man
voor haar geweest zijn."
„Ik kan me er niet meer druk om
maken."
„Maar het is wel een pak van je hart,
hè?"
„Jij bent altijd zo scherp. Echt, ik
heb niks op die jongen tegen. Maar
om hem als schoonzoon te zien lijkt
me niet zo geslaagd. Nee, eerlijk
niet."
„Dan is die zorg nu van je afge
nomen."
„Ik zeg toch dat ik me er geen zorgen
over gemaakt heb?"
Albert gaat er niet verder op in, maar
'Westfriesland' - Hoorn
is wel nieuwsgierig wie het zal wor
den. Toch wel jammer dat het Els
niet is, is zijn eindconclusie. Enfin,
Erna is tevreden en dat is ook wat
waard.
Els had het goed geraden, Bert's
zorgen waren van heel andere aard.
Ze waren helemaal klaar voor actie
en nu heerste er een anti-climax. Ze
oefenden veel, klommen ln palen en
sprongen vanaf de hooiberg op de
begane grond. Nu hadden ze een
andere mogelijkheid geopperd. Ze
konden het gemeentehuis nog wel
een keer te pakken nemen.
Daar liggen een aantal bonkaarten
en ook de administratie zouden ze
kunnen vernietigen. Alle namen
moesten verdwijnen nu ook de bur
gerij steeds verder in de knel komt te
zitten. Als herkenning en waarschu
wing oefenen ze op de roep van de
kikker en dat geeft de nodige hilari
teit. Bert is tevreden over de gang
van zaken. Nu de uitvoering nog en
dat geeft spanning genoeg, 's Mid
dags achter de hoeve overtuigt hij
zich ervan dat niemand hem kan
horen en oefent de kikkerkwaak. Zo
overtuigend gaat hij erin op dat hij
Els niet opmerkt. Stomverbaasd
blijft ze luisteren, ze kan haar oren
niet geloven. Wat ter wereld brengt
hem ertoe zo raar te doen. Ze gie
chelt plotseling achter haar hand;
met geen mogelijkheid kan ze zich
goed houden. Verlegen houdt Bert
op als hij Els hoort. „Ben jij aan het
kikkers lokken?"
Bert herstelt zich gauw. „Klonk het
goed?"
Els Is verrast door de klank in zijn
stem, helemaal niet beschaamd of
terughoudend. „Je zou zeggen dat
het een echte was."
„Dan ben ik tevreden." Hij leunt
voorover op de schop waarmee hij
een greppel aan het uitsteken is.
„Een mens kan soms rare dingen
doen en jij denkt nu natuurlijk dat
ik niet wijs ben."
Els antwoordt niet; haar hoofd e« )ez<
beetje scheef waardoor de lang ai
zwarte haren naar een kant vallei
kijkt ze naar Bert. Haar bruine ogei
lachen ondeugend. „Je zegt niks, dl f
gek hè?"
„Ik vraag me af waarom je dat doejicrii
Heeft het iets met je afwezigheid vth-
's avonds te maken?"
Bert knikt: „Met mijn meisje; waf*"1 1
dat denk jij natuurlijk ook."
„Ik denk dat dat meisje erg hardhajvan
:unr
(oo r
nodi
der
;eld
Gek
lor!
nt
esl
aak
toon
Radio vandaag
- - 1 1
DINSDAG <3 MEI 1918
HILVERSUM I (291 m en FM-kanalenl
AVRO 7.00Nieuws 7.02 (S) AVRO-KIok
(7 30 Nieuw» 7 41 Radiojournaal) 8 30
Nieuws 836 Gymnastiek voor de huis
vrouw 8 45 De Groenteman 8.50 Morgenwij
ding 9 00 (S) Dansmuziek. NOS 9 15 Open
School AVRO 10.00 Radio Law.iaipape-
gaai 10.10 Arbeidsvitaminen (10-30 Nieuws
10.33 Radiojournaal). 11.30 (S) Rondom
Twaalf, gevarieerd programma. 12.26 Mede
delingen voor jand- en tuinbouw. 12.30
Nieuws. 12.41 Radiojournaal. 12.55 Europa
van morgen. 13.10 (S) Orgelmuziek. 13.25
Beursplein 5. 13.30 'n Middagje AVRO, geva
rieerd programma (15.00 Nieuws. 15.33 Radi
ojournaal) 17.00 Voor ons gemaakt (door
ons geraakt jeugdprogramma. OVER
HEIDSVOORLICHTING 1730 De Neder
landse Antillen. AVRO: 17.30 Nieuws. 17.32
Radiojournaal. 17.50 (S) De AVRO diligence,
muziekprogramma P.P.: 18.19 Uitzending
van de VVD. AVRO: 18.30 Nieuws 18.41 Per
Saldo. 19 00 Trefpunt NOS: 19.15 (S) Ak-
koorfd, amateuristische muziekbeoefening.
AVRO: 20.00 (S) AVRO Totaal Theater.
(22.30 Nieuws. 22.40 Radiojournaal). 23.55-
24.00 Nieuws.
HILVERSUM II (402 m en FM-kanalen)
KRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek.
7.20 Het levende Woord. 7.25 Badinerie. 7.54
Overweging. 8.00 Nieuws. 8.11 Echo. 8.30
Aubade. 9.00 De letter M. (9.30 Scheepspraat
9.35 Waterstanden). 10.30 Ik sta hier niet
voor de banken te praten (11.00 Nieuws).
11 30 Ouder worden we allemaal. 12.00 In
..De Boerderij OVERHEIDSVOORLICH
TING: 12.49 Uitzending voor de landbouw.
KRO: 13.00 Nieuws. 13.11 Echol. 13.40 Waar
is de Meester (KRO/RKK). 14.00 Lange vin
gers, schoolradio. 15.00 De avonturen van
Anatol, feuilleton. 15.20 In de wachtkamer.
16.00 Nieuws. 16.03 Spreekuur. NOS: 17.00
Het zal mijn tijd wel duren. 17.20 (S) Euro-
light. 17.40 (S) Tambu, voor Antillianen in
Nederland. 17.55 Mededelingen. 18.00
Nieuws. KRO: 18.11 Echo. 18.30 (S) Op Vleu
gels. pianomuziek 18.50 Verkenning, soci
aal-maatschappelijke informatie. 19.00 Kerk
in meervoud (KRO RKK). 20.15 (S) Kompo-
nist en radio XVII: Rudolf Escher (4). 21.30
Spektakel 1977-1978. NOS 23.00 (S) Met het
oog op morgen. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM III (445 m en FM-kanalen)
VARA: (Van 7.00-8.00 (S) Actualiteiten.) 7.02
(S) Gesodemeurders. 9.03 (S) Pep op drie.
11.03 (S) Drie draait op verzoek van 12.03
(S) VARA's Zoekplaatje. 14.03 (S) Spits-
beeld. 16.03 (S) Elpee top dertig. 17.03 (S)
Afred Lagarde. NOS: 18.03 De vacature
bank. 18.10 <S> NOS-maal. VARA; 19.02 (S)
Poprekonstruktie. 20.02 (S) Nashville.21.02
(S) Popdonderr. 23.02 (S) Wachten op mid
dernacht met 0.02 (S) Nacht drie-draai.
2.02 (S) Peter Holland. 5.02-7.00 (S) Truck.
HILVERSUM IV (FM-kanalen) TROS: 7 00
Nieuws. 7.02 (S) Capriccio. 9.00 Nieuws. 9.02
(S) Als reizigers onderweg. 9.30 (S) Van hein
de en verre. 10... (S) Opus tien tot twaalf.
12.00(S) Intermezzo. 13.00 (S) De meest ver
kochte „klassieke tien". 13.30 (S) Korén
korpsen. 14.00 Nieuws. 14.02 (S) Om het
boek. 14.30 (S) Guitariteiten. 15.00-17.00 (S)
Belcantorium: Thais, van Massenet.
STAD/RADIO AMSTERDAM (240 m) 12.00-
13 00 Actualiteiten en muziek. (12.05 Uit in
Amsterdam. 12.15 Proloog Amsterdam Soci
aal. 12.30 STAD in de stad. met de Prijs
vraag 17.00-19.00 Actualiteiten en muziek.-
(17.15 Uit in Amsterdam. 17.30 Amsterdam
Sociaal.)
20.52 EO: Landd^ 78. voorn*»
NCOERIANO I
10 00 11 D014.00 NOS/NOT'
II» OS/TELEAC: LMn.hMdMja«P
«J
11 54 J
18.88 EO; Kommer mat j* brommer
184» EO-tundartrar*
18.30 Am tsratf O» (btl vC* braai iMt).
21.28 De verpteegstars. tv-sana
22.18 Aktua tv
23.20 NOS: Journaal
DUITSLAND I 11.00 (K) Journaal en actua
liteiten 11.23 (K) Der graue Rauber (Seru
Rasboinik). speelfilm 12.40 (K) Informatief
programma 13 25 (K) Umschau. 13 55 (K)
Persoverzicht. 14.00-14.10 tK) Journaal. 16.55
(K) Journaal 17.00 (Ki Reportage. 17 45 (K)
Kinderprogramma 18 00 (K) Poppenshow
18 25 (K) Tekenfilm 18.35 (K) Eurovisie:
wielrennen. 18.50-19 00 (K) Journaal. (Regio
naal programma NDR 10 30-11.00 (K) Kleu-
lerprogramma. 19.00 (K) ln der neuen Welt.
tv-serie. 19.30 (K) Actualiteiten. 19.45 (K)
Kleuterprogramma 19 55 (K) In der neuen
Welt tv sene 20.23 (K) Regionaal magazine
20 59 (K) Programma-overzicht WDR. 9 05 b
m 12.55 (K) Schooltelevisie (10.30-11.00 (K)
Kleuterprogramma) 19.00 (K) Programma-
informatie Aansl(K) Die Zwei von der
Tankstelle. tv-serie 19.40 (K) Oh dieser Va-
ter. tv-serie. 20.15(K) Actualiteitenmagaiine.
20 45 (K) Informatief programma). 21.00 (K)
Journaal 21.15 (K) Informatief programma.
22.00 (K) Reportages. 22.45 (K) Detektiv
Rockford. tv-serie. 23 30 (K) Actualiteiten.
24.00 <K) Aufs Kreuz gelegt. tv-füm. 1.30-1.35
(K) Journaal.
DUITSLAND II 17.00 (K) Journaal. 17.05 (K)
Programma voor ouderen. 17.35 (K) Repor
tage. (18.00 (K) Journaal). 19.20 (K) Teken
film 19 40 (K> Tekenfilm. 20.00 (K) Journaal.
20 30 (K) Ehen vor Gericht, tv-spel 22.00 (K)
Journaal. 22.20 (K) Reportage. 23.00(z/w) Die
Erhóhung (Woschozdenie). speelfilm. Aansl.:
(K) Informatief programma 0 50 (K) Jour
DUITSLAND 1» (NDR) 8 05 tm 14 05 (K)
Schooltelevisie. 17.30 t/'m 18.00 (K) Schoolte
levisie. 19.00 (K) Kleuterprogramma. 19.30,
(K) Filmreportage. 20.15 (K) TV-cursus zei
len. 20.30 (K) Informatief programma. 21.00
(K) Journaal en weerbericht. 21.15 (K) Docu
mentaire serie 22.00 (K) Informatief pro
gramma. 22.45-23.30 (K) Amusementspro
gramma.
DUITSLAND III (WDR) 9.05 t/m 12 55 (K)
Schooltelevisie. (10.30-11.00 (K) Kleuterpro
gramma). 18.00 Vm 18.15 (K) Schooltelevisie.
18 30 (K) Informatieve serie. 19.00 (K) Kleu
terprogramma. 19.30 (K) TV-cursus algebra
20.00 (K) Journaal. 3.20.15 (K) Documentaire
film. 21.00 (K) Journaal. 21.15 (K) Reporta
ges. 22.00 <K> Momente. 22.15 (K) Zimmer
frei. tv-serie. 22.45 (K) Informatief program
ma. 23.30 (K) Informatief programma 24.00
(K) Journaal.
BELGIE NEDERLANDS (NET I)
14.00-16.00 (K) Schooltelevisie. 1630 <K) Eu
rovisie wielrennen. 18.00 (K) Kleuterpro
gramma. 18.05 (K) Jeugdprogramma. 18.55
(K) Jeugdprogramma. 19.35 (K) Morgen en
mededelingen. 19.45 (K) Journaal. 20.10 (K)
Slisse en Cesar, tv-serie. 20 55 (K) Informa
tief programma 21 45 (K) Muziekprogram
ma. 22.15-22.30 (K) Journaal.
NET II Van 14.00-20 10: Zie net I. 20.10 (K)
Onder één dak. tv-serie. 20 35 (K) Panorama.
21.00-23.30 (K) Ver van de dolle menigte (Far
from the madding crowd), speelfilm.
BELGIE FRANS. 14.00 lm 15.15 (K) School
televisie. 16.00 (K) Eurovisie: wielrennen.
17.30 (K) Schooltelevisie. 18.00 (K) Kleuter
programma. 18.05 (K) Kinderprogramma.
18 30 (K) Spelprogramma. 18.45 (K) Magazi
ne voor de vrouw. 19.15 (K) Regionaal jour
naal. 19.28 (K) Weerbericht. 19.30 (K) Jour
naal 19.55 (K) Informatief programma. 20.50
(K) Cultureel programma. 21.45 (K) Jour
naal 22.00 (K) Infonpatief programma. 22.45
(K) Journaal.
dig is."
„Hoe kom je daar bij?"
„Omdat je nogal eens thuis koi
met schrammen op je handen
gezicht en vorige week hinkte je eqB'
beetje. Dan denk ik natuurlijk dat
ruw aan het stoeien bent geweest!, ~0~
„Waar jij niet op let."
Els is op de rand van de greppel ga(aei
zitten, haar hoofd gesteund op <|oes|
handen.
„Wil je echt weten wat ik denk?"
„Dat wil ik."
„Jij bent in training voor de gro
dag."
„Je bent een heel goeie opmerk<
Els."
„Helemaal niet; daar weet ik to<
ook vanaf. Ik ben medewerkster al
het dan op de achtergrond. Je denl
dat het mij niet genoeg interesseei
Wanneer leer je dat nu eens af, d
terughoudende. Je zegt steeds dat
me vertrouwt, ik de enige ben wa
je mee kunt praten. Nou, praat di
als je dat ontspanning kan geven
vreet niet alles zo op; je zou ov(
spannen raken door dat geheimzi
nige gedoe."
„Ik ben altijd bang dat mijn probl
men een ander niet interesseren,
dat ze ze overdreven vinden; di
houd ik ze liever voor mezelf.'
„Ik luister, Bert," herhaalt ze.
Bert is naast haar komen zitte
„Dat van dat meisje is onzin. Goe
ze willen het bij jullie zo hebben
ik laat ze in die waan. Ze hoeven ni
alles te weten. Maaren nu zeg
iets dat jij niet leuk zult vinden. Er
een verslechtering gekomen tuss
mij en iemand uit de groep, iemai
waar ik juist erg veel mee te mak
heb. Ik merk aan kleine dingetj
dat hij me niet meer moet; probee
me belachelijk te maken. Ik dei
niet dat het de andere jongens
valt, maar het is zo; ik voel h
Kleinzielig, hè?"
Els knikt nadenkend en dan inee
kijkt ze Bert recht aan. „Ik begri
niet waarom ik die mededeling ni
leuk zou vinden. We hebben allemi
wel iemand die ons niet ligt. ma
dan hoef je hem toch maar te nej
ren en je loopt de problemen uit
weg. Ofis het Doeke?"
„Hij heeft je toch wel ingelicl
zeker."
„Zeg, wie denk je wel dat ik ben
Doeke mij om advies vraagt, nu w
de ik Je wijzer hebben."
„Hij is je vriend en uit opmerking
van hem leidde ik dat af."
„Verdorie, ik heb je toch gezegd
hij mijn vriend niet is," stuift
nijdig op. „Geloof je me dan niet
„Je gaat toch met hem? Dat
hijzelf."
„Die knul is stapelgek. Daar! 1
weet je het."
Verbluft blijft Bert haar aankijk)
„En toen hij laatst bij me kwam:
hij; je zou Je toekomstige baas
eens beter te woord kunnen staal
„Jij bent een rare kwibus; hij bede
de natuurlijk, baas bij de onó
grondse."
„Wis en waarachtig niet; ik vrc
hem of hij met jou ging. Ja, dat o
maar pas later. Ik hoor het hem i
zeggen en vond het toen al een r
antwoord."
Ach. waarom vertel ik je dat a
maal, het heeft er niks mee te i
ken. Ik zit je maar met verhalen
te schepen die je niks zullen intei
seren."
„Dat dacht hij maar jongetje. V
geet niet dat het over mij gaat
daar heb ik wel degelijk belang bi
De hele historie met Doeke komt
haar weer duidelijk naar voren. 2
arrogante houding, zijn verbeeld!
En nu nog erbij dat hij wraak ne<
op Bert. Want dat is het natuur!
Bert is iemand van de Meesterho
en die zal Doeke proberen te tref!
Ol