Schandaal in Washington: Watergate als amusement SS* <rs I ALS DE NEVELS WIJKEN Israël leeft NCRV begint donderdag nieuwe serie MMSCWW- lip Langer tv als Veronica er is Willem van Zwol TV vandaag DINSDAG 23 MEI 1978 TV-COMMENTAAR Het 30-jarig bestaan van de staat Israël gaat ook in Nederlandse radio- en tv-uitzendingen niet onopge merkt voorbij. Er valt uit al te leiden dat het Joodse volk bij velen een aparte plaats inneemt. En aangezien je op de verjaardag van een goede relatie niet krenterig mag zijn, stak de "EO meer dan 100.000 gulden in het vanavond uit te zenden program ma Am Israël Chai. Vrijwel alle medewerkers zijn van Joodse afkomst; ook Marijke Vorst, die als presentatrice sprekend en ogend een charmant debuut maakt. In een nieuwe rol staat eveneens Theo Dikkes. Hij treedt op als inter viewer. Nog vóór de kijkers het op merken. zal hij zelf in de gaten heb ben gekregen dat de kunst van het vragen andere bekwaamheden ver eist dan het spreken als evangelist, wat zijn eigenlijke taak is. Uit publlkaties rond het programma RADIO EN TELEVISIE Trouw/Kwartet door Ton Hydra blijkt dat regisseur Dirk Varwijk en producer Ger de Ridder in Israël veel indrukken hebben opgedaan, die echter niet in de uitzending zijn te rug te vinden. Sommige kijkers kan dat bevreemden. Zij hadden op grond van voorpubliciteit wellicht in straat gesprekjes met Israëli's me ningen kunnen verwachten over de politieke en economische omstan digheden waarin het land verkeert. En uitspraken die de verschillen tus sen Jodendom en Christendom be lichten. Ook na de voorvertoning ontspon zich in deze richting een discussie. Voor het ontbreken van alle genoem de elementen is een simpele verkla ring te geven. De samenstellers heb ben namelijk gekozen voor een over wegend feestelijk programma, waar bij het accent zou komen te liggen op wat de titel aangeeft; het Volk Israël leeft. Ik vind dit een begrijpelijke en ver standige keuze. Zelfs een toch lang programma van tachtig minuten zou onvoldoende zijn als je een duidelijk beeld wilt geven van alleen de poli tieke en economische situatie. De religieuze achtergronden en de ver deelde denkbeelden die daarover on der Joodse burgers bestaan, zijn evenmin in een enkel programma adequaat weer te geven. In Am Israel Chal werd een geschied kundig feit herdacht door de schijn werpers te richten op facetten waar uit de levenskracht van het Joodse volk voortkomt. Je wordt daarvan iets gewaar bij het luisteren naar de liederen van een jongenskoor uit Londen. En je voelt het wanneer Rita Zaraï het beroemde Jerushala- jim shel zahav zingt en Laila. het lied van de hoop. De levenskracht spreekt in niet ge ringe mate uit de reacties van schoolkinderen in een kibbutz. Het was een aardige gedachte hiervoor een korte uitwisselingsreportage in te lassen. Daarin valt het op dat Nederlandse kinderen vlotter het antwoord weten op vragen uit de bijbelse geschiedenis dan hun leef tijdgenoten in Yavne. nabij Tel Aviv. Deze kinderen echter zijn door de omstandigheden meer vertrouwd met harde realiteiten, zoals het hol len naar en verblijven in een schuil kelder. Ik kom nog even terug op dat jon genskoor van de Londense school voor het Joodse lied. Alleen kinderen van orthodoxe ouders worden opge nomen. De jongens leven en zingen volgens oude tradities. Al zijn de melodieën door dirigent Yegal Calek op moderne wijze getoonzet, zijn tek sten ontleent hij aan oudtestamenti sche boeken. In het goed getrainde en enthousiast zingende koor zijn een paar uitstekende talenten op te merken. Een dissonant werd voor mij gevormd door de foeilelijke en drakerig-antieke pakjes waarin de jongens voor het eerste deel van het programma waren gestoken. De kibbutz te Yavne. waar de EO- ploeg te gast was. behoort tot de groep van religieuze nederzettingen. Vandaar komen ook filmflitsen van de herdenkingsdienst in de eigen sy nagoge. Voorts krijgt u beelden te zien van het oude en het nieuwe Tel Aviv en van de „Laan van de Welge- zinden", waar de herdenkingsbomen nu vijftien jaar oud zijn. Allemaal bewijzen dat Israël leeft. Neem het grootste politieke schandaal uit de geschiedenis, maak het allemaal nog wat erger dan het was. zorg voor een paar goede hoofdrolspelers, doe nog wat romantiek en liefde in het draaiboek en je moet een televisie-serie krijgen waar de massa's van blijven smullen. Dat moet zo ongeveer de redenering zijn die de leiding van de Ameri kaanse omroep-maatschappij NBC heeft gevolgd toen zij vorig jaar sep tember de serie „Washington achter gesloten deuren" gebruikte voor de opening van het nieuwe seizoen. Vijf dagen achter elkaar konden de Ame rikanen zich iedere avond een paar uur vergapen aan de geheimen van hun hoofdstad. Ze moeten er wel de indruk aan hebben overgehouden dat het ln Washington vreselijk stinkt en dat 's lands regering van corruptie en smerigheid aan elkaar hangt Echte fatsoenlijke mensen spelen in de serie tenminste alleen ondergeschikte rollen Sleutelroman Nu was er ten tijde van het Waterga- te-schandaal (want daarover gaat de serie min of meer) ook wel erg veel mil in het Witte Huls en naaste om geving. Het verhaal van de opkomst en de ondergang van president Ri chard Nixon is veel spectaculairder dan een schrijver van tv-series het ooit zou durven verzinnen. Wat er in de jaren van Nixon werkelijk is ge beurd in het Witte Huis moet menige pracht film kunnen opleveren. Maar man die John Ehrlichman. één van de topmensen uit de Nixon-kliek, over „Watergate" schreef. Daarmee hebben ze meteen al de zekerheid ingebouwd dat niemand zich bele digd kan voelen. Het is immers alle maal niet meer echt. het lijkt alleen maar zó. Verder is er aan Ehrlich- mans boek nog van alles toegevoegd om een sappig geheel te krijgen. Deze hutspot van fantasie en werke lijkheid moet de kijkers in de Vere nigde Staten niet zijn meegevallen. De kijkcijfers bleven vorig jaar ver beneden de verwachting. Dat was dan weer een tegenvaller voor de NBC, die knaller aan het begin van het seizoen zagen mislukken. Spotprent Jason Robards als de president in „Schandaal in Washington". de makers van de NBC-serie hebben het waarschijnlijk niet aangedurfd de werkelijkheid zo getrouw moge lijk te volgen. Ze hebben als uit gangspunt genomen de sleutelro- /We weten allemaal dat de banen tegenwoordig niet voor het I opscheppen liggen Alle reden dus om extra actief te rijn. Op bijna elk arbeidsbureau <s I een vakaturebank te vinden f ean soort kaartsysteem waarin je ze» naar een passende baan kunt zoeken Zonder iets in te I vullen en geheel vnjbliivend. j Maar op het arbeidsbureau wil men je ook graag helpen i bij dat zoeken I Ze weten daar nu eenmaal meer over beroepen, oplei dingen en regelingen En ze kennen meer mogelijkheden, bedrijven en personeelschefs dan jij Maar bedank wel hoe eerder je komt. hoe beter Want als je hun meer tijd geeft, heb jij meer kans ven slagen Direct doen dus. nog vóórdat je met vakantie gaat En als je toch op het arbeidsbureau bent. pak dan meteen het boekje "Werkwijzer voor jongeren" mee Toch is de serie, die nu door de NCRV onder de naam „Schandaal in Washington" in Nederland wordt ge bracht (donderdag is de eerste uit zending) best aardig om naar te kij ken. Wie een beetje van de Ameri kaanse politiek weet zal ontdekken dat de hoofdfiguren wel degelijk al lemaal uit het ware Washingtonse leven zijn gegrepen. Ze komen er allemaal in voor: de teleurgestelde president Johnson en diens eerzuch tige opvolger Nixon; de harde en oppermachtige chef John Halde- man; de CIA-dlrecteur die zich in de nesten heeft gewerkt; de kruiperige HILVER8UM Minister Garde niers heeft dé NOS meegedeeld, dat de totale televisiezendtijd met an derhalf uur per week zal worden uit gebreid als Veronica C-omroep wordt. Die anderhalf uur zijn nodig om het verschil nu (Veronica heeft thans als aspirant-omroep recht op een uur per week) en straks (een C- omroep krijgt 2'/, per week) te over bruggen. De totale radiozendtijd daarentegen zal niet worden uitgebreid. Als Veronica de C-status krijgt gaat het wekelijks van drie uur naar dertien uur en 28 minuten radiozendtijd per week. Dit betekent dat de andere zendgemachtigden radiozendtijd zullen moeten afstaan. Een beslissing over de status van Veronica zal minister Gardeniers voor 1 juli moeten nemen. Speciaal vandaag Een koor van Joodse jongens uit Londen en de zangeres Rika Zaraï treden op in het EO-pro- gramma Am Israël Chai, ter ge legenheid van het dertigjarig bestaan van de staat Israël. Ned. 1/19.30 Een Mensenleven is een Noorse film over de Russische balletdanser Vaslav Nijinsky, die, terwijl hij in Parijs onge kende triomfen vierde, aan schi zofrenie leed. Ned. 1/22.10 Aktua besteedt aandacht aan de polio-explosie. Ned. 2/22.18 In de Russische speelfilm Woschozdenie proberen partiza nen met vrouwen en kinderen te ontkomen aan de Duitsers. Duitsl. 2/23.00 Over bloedtransfusie en het Rode Kruis praat Fons Disch met prof. dr J. van Loggen. Hilv. 1/16.03 In Trefpunt wordt Argenti nië historisch, economisch cn politiek belicht met het oog op de wereldkampioenschappen voetbal. Hilv. 2/19.00 ASTERIX EN HET EERSTE LEGIOEN VOORUIT. koaa ,v»ee ,*.160 DiKKie.Bl.005 oe OPTOCHT- IK Meem OL UECM ceoeR5 UÖM coesoo OONJ- la ÓCHCl 7CCM u»f*jHeeFT 'T TEötM /W>" lil Kt nkot FERDNAND perschef; de in Europa geboren hoogleraar die hunkert naar interna tionale erkenning (Kissinger) en ga zo maar door. Alleen dragen ze ande re namen dan in werkelijkheid en zijn ze net iets gekker, boosaardiger, slimmer enzovoorts. Dat is voor Ne derlandse kijkers het best te contro leren aan president Nixon. In de se rie heet hij Monckton. een prachtige rol van de acteur Jason Robards. Van Nixon is bekend dat hij een gloeiende hekel had aan de pers en intellectuelen (de „Harvard-boys") en dat hij graag zat te mijmeren over zijn eigen historische betekenis. Dat doet Monckton ook. maar dan zo erg dat er een spotprent van de echte Nixon overblijft. Wel amusant, zeker voor degene die de knipoog naar de werkelijkheid verstaat, maar meer niet. En zo zit de hele serie in elkaar. Het is Watergate in de vorm van amusement. Zoals series als Peyton Place en Man aan de top ook wel iets met het echte leven te maken heb ben. zo heeft „Schandaal in Was hington" ook wel iets te maken met de echter Amerikaanse politiek. Maar wie het serieus neemt, zal er wel een onbevredigd gevoel aan over houden. De mof wordt overal verdreven, waarom zou het hier dan nog lang duren? Dan moeten ze klaar zijn, hun bond genoten helpen en wie beter dan de jongens van de K.P. weten waar ze moeten zijn om de vijanden in hun eigen land te bestrijden? Er waait een nieuwe geest in de groep en ze werken koortsachtig aan hun volle paraatheid. Uit Engeland komen eindelijk grote hoeveelheden moder ne wapens en daar moet mee geoe fend worden. Els weet wel zeker dat Bert het daarmee zo druk heeft. En de moffen? Je ziet ze helemaal niet meer in de buurt; ze zijn blijkbaar zo diep onder de indruk van de gealli eerde overwinningen dat ze proberen het voor de burgerij zo draaglijk mogelijk te maken. Des te beter. Bert en de jongens kunnen zich vrij bewegen, tenminste, tot op zekere hoogte. Bert's werk wordt gejaagder, minder secuur. Erna zegt naïef: „Wat zo'n meisje al niet teweeg kan brengen; de jongen is helemaal van de kaart; hij is ban ger voor haar dan voor de Duitsers." „Laat gaan, zoveel heeft hij niet. Ik zal de laatste zijn die het hem mis gun, maar ik had iets anders ver wacht." „Wat had je dan gedacht?" „Ik dacht zomaar dat hij een oogje had op Els." „Op onze Els?" „Ken jij een andere?" „Jij maakt het helemaal mooi, zeg. Hoe verzin je het: Bert met Els." „Had jij daar dan wat op tegen?" „Ik heb daar nooit over nagedacht," ontwijkt ze een rechtstreeks ant woord. „Nee, dat zal wel niet. Maar zou je er iets op tegen gehad hebben als het zo was?" „Dat doet er nu niet meer toe, het is een ander geworden." .Jij draait erom heen. Eerlijk gezegd had ik het niet erg gevonden." „Dat kun jij gemakkelijk zeggen nu je weet dat het een ander is." „Nee, serieus, hij zou een goeie man voor haar geweest zijn." „Ik kan me er niet meer druk om maken." „Maar het is wel een pak van je hart, hè?" „Jij bent altijd zo scherp. Echt, ik heb niks op die jongen tegen. Maar om hem als schoonzoon te zien lijkt me niet zo geslaagd. Nee, eerlijk niet." „Dan is die zorg nu van je afge nomen." „Ik zeg toch dat ik me er geen zorgen over gemaakt heb?" Albert gaat er niet verder op in, maar 'Westfriesland' - Hoorn is wel nieuwsgierig wie het zal wor den. Toch wel jammer dat het Els niet is, is zijn eindconclusie. Enfin, Erna is tevreden en dat is ook wat waard. Els had het goed geraden, Bert's zorgen waren van heel andere aard. Ze waren helemaal klaar voor actie en nu heerste er een anti-climax. Ze oefenden veel, klommen ln palen en sprongen vanaf de hooiberg op de begane grond. Nu hadden ze een andere mogelijkheid geopperd. Ze konden het gemeentehuis nog wel een keer te pakken nemen. Daar liggen een aantal bonkaarten en ook de administratie zouden ze kunnen vernietigen. Alle namen moesten verdwijnen nu ook de bur gerij steeds verder in de knel komt te zitten. Als herkenning en waarschu wing oefenen ze op de roep van de kikker en dat geeft de nodige hilari teit. Bert is tevreden over de gang van zaken. Nu de uitvoering nog en dat geeft spanning genoeg, 's Mid dags achter de hoeve overtuigt hij zich ervan dat niemand hem kan horen en oefent de kikkerkwaak. Zo overtuigend gaat hij erin op dat hij Els niet opmerkt. Stomverbaasd blijft ze luisteren, ze kan haar oren niet geloven. Wat ter wereld brengt hem ertoe zo raar te doen. Ze gie chelt plotseling achter haar hand; met geen mogelijkheid kan ze zich goed houden. Verlegen houdt Bert op als hij Els hoort. „Ben jij aan het kikkers lokken?" Bert herstelt zich gauw. „Klonk het goed?" Els Is verrast door de klank in zijn stem, helemaal niet beschaamd of terughoudend. „Je zou zeggen dat het een echte was." „Dan ben ik tevreden." Hij leunt voorover op de schop waarmee hij een greppel aan het uitsteken is. „Een mens kan soms rare dingen doen en jij denkt nu natuurlijk dat ik niet wijs ben." Els antwoordt niet; haar hoofd e« )ez< beetje scheef waardoor de lang ai zwarte haren naar een kant vallei kijkt ze naar Bert. Haar bruine ogei lachen ondeugend. „Je zegt niks, dl f gek hè?" „Ik vraag me af waarom je dat doejicrii Heeft het iets met je afwezigheid vth- 's avonds te maken?" Bert knikt: „Met mijn meisje; waf*"1 1 dat denk jij natuurlijk ook." „Ik denk dat dat meisje erg hardhajvan :unr (oo r nodi der ;eld Gek lor! nt esl aak toon Radio vandaag - - 1 1 DINSDAG <3 MEI 1918 HILVERSUM I (291 m en FM-kanalenl AVRO 7.00Nieuws 7.02 (S) AVRO-KIok (7 30 Nieuw» 7 41 Radiojournaal) 8 30 Nieuws 836 Gymnastiek voor de huis vrouw 8 45 De Groenteman 8.50 Morgenwij ding 9 00 (S) Dansmuziek. NOS 9 15 Open School AVRO 10.00 Radio Law.iaipape- gaai 10.10 Arbeidsvitaminen (10-30 Nieuws 10.33 Radiojournaal). 11.30 (S) Rondom Twaalf, gevarieerd programma. 12.26 Mede delingen voor jand- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.41 Radiojournaal. 12.55 Europa van morgen. 13.10 (S) Orgelmuziek. 13.25 Beursplein 5. 13.30 'n Middagje AVRO, geva rieerd programma (15.00 Nieuws. 15.33 Radi ojournaal) 17.00 Voor ons gemaakt (door ons geraakt jeugdprogramma. OVER HEIDSVOORLICHTING 1730 De Neder landse Antillen. AVRO: 17.30 Nieuws. 17.32 Radiojournaal. 17.50 (S) De AVRO diligence, muziekprogramma P.P.: 18.19 Uitzending van de VVD. AVRO: 18.30 Nieuws 18.41 Per Saldo. 19 00 Trefpunt NOS: 19.15 (S) Ak- koorfd, amateuristische muziekbeoefening. AVRO: 20.00 (S) AVRO Totaal Theater. (22.30 Nieuws. 22.40 Radiojournaal). 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM II (402 m en FM-kanalen) KRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek. 7.20 Het levende Woord. 7.25 Badinerie. 7.54 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.11 Echo. 8.30 Aubade. 9.00 De letter M. (9.30 Scheepspraat 9.35 Waterstanden). 10.30 Ik sta hier niet voor de banken te praten (11.00 Nieuws). 11 30 Ouder worden we allemaal. 12.00 In ..De Boerderij OVERHEIDSVOORLICH TING: 12.49 Uitzending voor de landbouw. KRO: 13.00 Nieuws. 13.11 Echol. 13.40 Waar is de Meester (KRO/RKK). 14.00 Lange vin gers, schoolradio. 15.00 De avonturen van Anatol, feuilleton. 15.20 In de wachtkamer. 16.00 Nieuws. 16.03 Spreekuur. NOS: 17.00 Het zal mijn tijd wel duren. 17.20 (S) Euro- light. 17.40 (S) Tambu, voor Antillianen in Nederland. 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws. KRO: 18.11 Echo. 18.30 (S) Op Vleu gels. pianomuziek 18.50 Verkenning, soci aal-maatschappelijke informatie. 19.00 Kerk in meervoud (KRO RKK). 20.15 (S) Kompo- nist en radio XVII: Rudolf Escher (4). 21.30 Spektakel 1977-1978. NOS 23.00 (S) Met het oog op morgen. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III (445 m en FM-kanalen) VARA: (Van 7.00-8.00 (S) Actualiteiten.) 7.02 (S) Gesodemeurders. 9.03 (S) Pep op drie. 11.03 (S) Drie draait op verzoek van 12.03 (S) VARA's Zoekplaatje. 14.03 (S) Spits- beeld. 16.03 (S) Elpee top dertig. 17.03 (S) Afred Lagarde. NOS: 18.03 De vacature bank. 18.10 <S> NOS-maal. VARA; 19.02 (S) Poprekonstruktie. 20.02 (S) Nashville.21.02 (S) Popdonderr. 23.02 (S) Wachten op mid dernacht met 0.02 (S) Nacht drie-draai. 2.02 (S) Peter Holland. 5.02-7.00 (S) Truck. HILVERSUM IV (FM-kanalen) TROS: 7 00 Nieuws. 7.02 (S) Capriccio. 9.00 Nieuws. 9.02 (S) Als reizigers onderweg. 9.30 (S) Van hein de en verre. 10... (S) Opus tien tot twaalf. 12.00(S) Intermezzo. 13.00 (S) De meest ver kochte „klassieke tien". 13.30 (S) Korén korpsen. 14.00 Nieuws. 14.02 (S) Om het boek. 14.30 (S) Guitariteiten. 15.00-17.00 (S) Belcantorium: Thais, van Massenet. STAD/RADIO AMSTERDAM (240 m) 12.00- 13 00 Actualiteiten en muziek. (12.05 Uit in Amsterdam. 12.15 Proloog Amsterdam Soci aal. 12.30 STAD in de stad. met de Prijs vraag 17.00-19.00 Actualiteiten en muziek.- (17.15 Uit in Amsterdam. 17.30 Amsterdam Sociaal.) 20.52 EO: Landd^ 78. voorn*» NCOERIANO I 10 00 11 D014.00 NOS/NOT' II» OS/TELEAC: LMn.hMdMja«P «J 11 54 J 18.88 EO; Kommer mat j* brommer 184» EO-tundartrar* 18.30 Am tsratf O» (btl vC* braai iMt). 21.28 De verpteegstars. tv-sana 22.18 Aktua tv 23.20 NOS: Journaal DUITSLAND I 11.00 (K) Journaal en actua liteiten 11.23 (K) Der graue Rauber (Seru Rasboinik). speelfilm 12.40 (K) Informatief programma 13 25 (K) Umschau. 13 55 (K) Persoverzicht. 14.00-14.10 tK) Journaal. 16.55 (K) Journaal 17.00 (Ki Reportage. 17 45 (K) Kinderprogramma 18 00 (K) Poppenshow 18 25 (K) Tekenfilm 18.35 (K) Eurovisie: wielrennen. 18.50-19 00 (K) Journaal. (Regio naal programma NDR 10 30-11.00 (K) Kleu- lerprogramma. 19.00 (K) ln der neuen Welt. tv-serie. 19.30 (K) Actualiteiten. 19.45 (K) Kleuterprogramma 19 55 (K) In der neuen Welt tv sene 20.23 (K) Regionaal magazine 20 59 (K) Programma-overzicht WDR. 9 05 b m 12.55 (K) Schooltelevisie (10.30-11.00 (K) Kleuterprogramma) 19.00 (K) Programma- informatie Aansl(K) Die Zwei von der Tankstelle. tv-serie 19.40 (K) Oh dieser Va- ter. tv-serie. 20.15(K) Actualiteitenmagaiine. 20 45 (K) Informatief programma). 21.00 (K) Journaal 21.15 (K) Informatief programma. 22.00 (K) Reportages. 22.45 (K) Detektiv Rockford. tv-serie. 23 30 (K) Actualiteiten. 24.00 <K) Aufs Kreuz gelegt. tv-füm. 1.30-1.35 (K) Journaal. DUITSLAND II 17.00 (K) Journaal. 17.05 (K) Programma voor ouderen. 17.35 (K) Repor tage. (18.00 (K) Journaal). 19.20 (K) Teken film 19 40 (K> Tekenfilm. 20.00 (K) Journaal. 20 30 (K) Ehen vor Gericht, tv-spel 22.00 (K) Journaal. 22.20 (K) Reportage. 23.00(z/w) Die Erhóhung (Woschozdenie). speelfilm. Aansl.: (K) Informatief programma 0 50 (K) Jour DUITSLAND 1» (NDR) 8 05 tm 14 05 (K) Schooltelevisie. 17.30 t/'m 18.00 (K) Schoolte levisie. 19.00 (K) Kleuterprogramma. 19.30, (K) Filmreportage. 20.15 (K) TV-cursus zei len. 20.30 (K) Informatief programma. 21.00 (K) Journaal en weerbericht. 21.15 (K) Docu mentaire serie 22.00 (K) Informatief pro gramma. 22.45-23.30 (K) Amusementspro gramma. DUITSLAND III (WDR) 9.05 t/m 12 55 (K) Schooltelevisie. (10.30-11.00 (K) Kleuterpro gramma). 18.00 Vm 18.15 (K) Schooltelevisie. 18 30 (K) Informatieve serie. 19.00 (K) Kleu terprogramma. 19.30 (K) TV-cursus algebra 20.00 (K) Journaal. 3.20.15 (K) Documentaire film. 21.00 (K) Journaal. 21.15 (K) Reporta ges. 22.00 <K> Momente. 22.15 (K) Zimmer frei. tv-serie. 22.45 (K) Informatief program ma. 23.30 (K) Informatief programma 24.00 (K) Journaal. BELGIE NEDERLANDS (NET I) 14.00-16.00 (K) Schooltelevisie. 1630 <K) Eu rovisie wielrennen. 18.00 (K) Kleuterpro gramma. 18.05 (K) Jeugdprogramma. 18.55 (K) Jeugdprogramma. 19.35 (K) Morgen en mededelingen. 19.45 (K) Journaal. 20.10 (K) Slisse en Cesar, tv-serie. 20 55 (K) Informa tief programma 21 45 (K) Muziekprogram ma. 22.15-22.30 (K) Journaal. NET II Van 14.00-20 10: Zie net I. 20.10 (K) Onder één dak. tv-serie. 20 35 (K) Panorama. 21.00-23.30 (K) Ver van de dolle menigte (Far from the madding crowd), speelfilm. BELGIE FRANS. 14.00 lm 15.15 (K) School televisie. 16.00 (K) Eurovisie: wielrennen. 17.30 (K) Schooltelevisie. 18.00 (K) Kleuter programma. 18.05 (K) Kinderprogramma. 18 30 (K) Spelprogramma. 18.45 (K) Magazi ne voor de vrouw. 19.15 (K) Regionaal jour naal. 19.28 (K) Weerbericht. 19.30 (K) Jour naal 19.55 (K) Informatief programma. 20.50 (K) Cultureel programma. 21.45 (K) Jour naal 22.00 (K) Infonpatief programma. 22.45 (K) Journaal. dig is." „Hoe kom je daar bij?" „Omdat je nogal eens thuis koi met schrammen op je handen gezicht en vorige week hinkte je eqB' beetje. Dan denk ik natuurlijk dat ruw aan het stoeien bent geweest!, ~0~ „Waar jij niet op let." Els is op de rand van de greppel ga(aei zitten, haar hoofd gesteund op <|oes| handen. „Wil je echt weten wat ik denk?" „Dat wil ik." „Jij bent in training voor de gro dag." „Je bent een heel goeie opmerk< Els." „Helemaal niet; daar weet ik to< ook vanaf. Ik ben medewerkster al het dan op de achtergrond. Je denl dat het mij niet genoeg interesseei Wanneer leer je dat nu eens af, d terughoudende. Je zegt steeds dat me vertrouwt, ik de enige ben wa je mee kunt praten. Nou, praat di als je dat ontspanning kan geven vreet niet alles zo op; je zou ov( spannen raken door dat geheimzi nige gedoe." „Ik ben altijd bang dat mijn probl men een ander niet interesseren, dat ze ze overdreven vinden; di houd ik ze liever voor mezelf.' „Ik luister, Bert," herhaalt ze. Bert is naast haar komen zitte „Dat van dat meisje is onzin. Goe ze willen het bij jullie zo hebben ik laat ze in die waan. Ze hoeven ni alles te weten. Maaren nu zeg iets dat jij niet leuk zult vinden. Er een verslechtering gekomen tuss mij en iemand uit de groep, iemai waar ik juist erg veel mee te mak heb. Ik merk aan kleine dingetj dat hij me niet meer moet; probee me belachelijk te maken. Ik dei niet dat het de andere jongens valt, maar het is zo; ik voel h Kleinzielig, hè?" Els knikt nadenkend en dan inee kijkt ze Bert recht aan. „Ik begri niet waarom ik die mededeling ni leuk zou vinden. We hebben allemi wel iemand die ons niet ligt. ma dan hoef je hem toch maar te nej ren en je loopt de problemen uit weg. Ofis het Doeke?" „Hij heeft je toch wel ingelicl zeker." „Zeg, wie denk je wel dat ik ben Doeke mij om advies vraagt, nu w de ik Je wijzer hebben." „Hij is je vriend en uit opmerking van hem leidde ik dat af." „Verdorie, ik heb je toch gezegd hij mijn vriend niet is," stuift nijdig op. „Geloof je me dan niet „Je gaat toch met hem? Dat hijzelf." „Die knul is stapelgek. Daar! 1 weet je het." Verbluft blijft Bert haar aankijk) „En toen hij laatst bij me kwam: hij; je zou Je toekomstige baas eens beter te woord kunnen staal „Jij bent een rare kwibus; hij bede de natuurlijk, baas bij de onó grondse." „Wis en waarachtig niet; ik vrc hem of hij met jou ging. Ja, dat o maar pas later. Ik hoor het hem i zeggen en vond het toen al een r antwoord." Ach. waarom vertel ik je dat a maal, het heeft er niks mee te i ken. Ik zit je maar met verhalen te schepen die je niks zullen intei seren." „Dat dacht hij maar jongetje. V geet niet dat het over mij gaat daar heb ik wel degelijk belang bi De hele historie met Doeke komt haar weer duidelijk naar voren. 2 arrogante houding, zijn verbeeld! En nu nog erbij dat hij wraak ne< op Bert. Want dat is het natuur! Bert is iemand van de Meesterho en die zal Doeke proberen te tref! Ol

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 4