Zwarte aartsbisschop in Bloemfontein De deur zit nog steeds in een krat Kierkegaard en het geloven op maandag Hervormde kerk in moeilijkheden door mobiliteit bevolking Dit brieven van lezers Tienduizendste lid in Drachten ingeschreven Vrijgemaakten blijven bij het IKON Voorbijgangei IKV-betoging bij vliegbasis Commissie voor werelddiakonaat geïnstalleerd Nieuwe boeken MAANDAG 22 MEI 1978 KERK Trouw/Kwartet door dr. A. Pronkers Dr. O. de Ru heeft in een door Trouw geciteerd artikel in het Hervormd Weekblad zijn be zorgdheid uitgesproken over enige verschijnselen in kerke lijk Nederland. Hij signaleerde daarbij de bijna uit sluitende aandacht voor de „gods dienst van alle dag", voor het „gelo ven op maandag", die zijns inziens aan de inhoud van het christelijk belijden in meer dan één opzicht afbreuk heeft gedaan. Ik laat zijn stelling voor wat die is. maar reageer wel even op het ge bruik van de aanhalingstekens bij het woord „geloven op maandag". Dr. De Ru is zich blijkbaar bewust, dat hij dit woord meerdere malen tegengekomen is als aanduiding van een zaak. die naar zijn gevoelens minstens om een bepaalde correctie vraagt. Hij is zich daarbij misschien niet bewust, waar die uitdrukking „geloven op maandag" precies van daan komt en dat is Juist in dit verband wel van belang. Kleine boe ken hebben hun lotgevallen, zeiden de otade Romeinen al en dat geldt soms ook van losse woorden, die uit het verband gelicht nogal eens hun eigen leven gaan leiden. Waar komt die uitdrukking „geloven op maandag" precies vandaan? Is het een kreet uit het moderne jargon of heeft het misschien toch oudere papieren? Dat ben ik eens nagegaan en ik ontdekte daarbij, dat de auteur van deze uitdrukking al zo'n 150 jaar geleden leefde en niemand anders was dan de beroemde Deense theo loog en wijsgeer Sóren Kierkegaard (1813-1855) Kierkegaard gebruikte dit woord in zijn geschrift „Religieuze illusie", waarvan fragmenten werden afge drukt in de uitgave, die prof. Ir. van Dijk voor Nederland destijds ver zorgde onder te titel „Keur uit de werken van Sören Kierkegaard" (Haarlem 1905). Ironisch De uitdrukking komt voor in een ironisch verband. Kierkegaard was op het terrein van de ironie een meester. Hij die de wereld om hem heen (ook de kerkelijke!) met zulke kritische ogen bekeek, uit zich in de betrokken passage, waarin het gaat om de tegenstelling tussen het gelo ven in en buiten de kerk in de vol gende bewoordingen (zie blz. 293 en 294): „Zondag zei de dominee: „Gij moet niet op de wereld betrouwen en niet op mensen en niet op uzelf, maar alleen op God; want zelf vermag een mens niets." En dat begrepen wij allen, ik ook, want het ethische en het ethisch-religieuze is zo heel ge makkelijk te begrijpen, maar ook zo heel moeilijk. Een kind kan het be grijpen. maar ook zo heel moeilijk. Een kind kan het begrijpen, de een voudigste kan het volkomen begrij pen als er gezegd wordt, dat wij niets vermogen, dat wij alles moeten opge ven. alles verzaken. Zondags begrij pen wij dat verschrikkelijk gemak kelijke (ja verschrikkelijk, want dit gemakkelijke brengt dikwijls ge noeg op dezelfde weg als de goede voornemens) in abstracto en maan dag is het zo heel moeilijk te ver staan. dat het dat kleine en weinige is in het relatieve en concrete be staan. waarin de Individu zijn dage lijks leven heeft. Maandag vier uur De dominee voegde erbij: „Dit moe ten wij altijd bedenken". En wij al len begrepen dat. want „altijd" is een heerlijk woord, dat zegt alles ineens en is zo verschrikkelijk gemakkelijk te begrijpen, maar daarentegen is het het allermoeilijkste om iets al tijd te doen. en zo heel moeilijk om dat maandagmiddag vier uur altijd, al is het maar een half uur lang. te begrijpen. Zelfs in de rede van de dominee was er bijna iets. dat ie mand indirect opmerkzaam maakte op die moeilijkheid, want sommige wendingen waren aangebracht om aan te duiden, dat HIJ het nauwe lijks altijd deed Tot zover het citaat. Daaruit blijkt hoe duidelijk Kierkegaard de mas kerade die wij zo dikwijls opvoeren maandag heeft hij wel gezien en dat in een ironische vorm onder woorden gebracht. Herkenning Kierkegaard tegenover God. heeft doorzien en verder ook hoe hij oog heeft voor de gespletenheid in het menselijk be wustzijn. Kierkegaard zag de gesple tenheid van het moment in de tijd en vroeg zich af. waarin die gespleten heid bijvoorbeeld is gelegen, als het gaat om tien uur zondagmorgen en maandagmiddag vier uur. Geloven op maandag betekende eerst recht de opgave én de spanning tegenover de kans op het verraad, dat in een middaguur op de werkdag zo gemak kelijk kan zijn gelegen. Natuurlijk is het leefklimaat daarbij niet bepaald door onze moderne spanningen, die door de industriële arbeid worden opgeroepen. Maar het conflict tussen de zondag en de Geen wonder, dat de woordcombina tie „geloven op maandag" ons daar om nog aanspreekt. Geen wonder, dat er hier en daar gebruik van werd gemaakt om te onderkennen, waarin spanningen tussen de zondag (en de eredienst) en de maandag (de werk dag) voelbaar op mensen afkomen. Enkele herinneringen. De journalist N. G. J. van Schouwenburg pakte jaren geleden het gegeven thema op in een toespraak in een pauzedienst voor bedrijfsmensen in de Utrechtse Dom onder de titel „geloven op woensdag" (de dag waarop de dienst werd gehouden). Het tijdschrift Wen ding kwam eveneens jaren geleden met een speciaal nummer uit „gelo ven op maandag." In de bijbelactie De Grote Trek in 1954 werd het woord van Kierkegaard opgenomen als een terzake dienende vertolking van moderne geloofsspanningen. Ook nu heeft de uitdrukking naar mijn gevoel een meer dan toevallige symboolwaarde, nu telkens weer kri tisch de vraag gesteld wordt naar de verhouding van geloof en dagelijkse levenspraktijk. „Schrikkelijk ge makkelijk" zal het daarbij voor ons nooit kunnen zijn. Dr Dronkers is hervormd emeritus predikant te Utrecht. GRONINGEN De gereformeerde kerken (vrijgemaakt) zullen voor de uitzending van hun radio- en televi sie-kerkdiensten de band met de IKON niet verbreken. Dat besloot de generale synode van deze kerken, die in Groningen verga dert. De synode had zeer ernstige kritiek op het beleid van de IKON. maar de vrijgemaakte kerken dra gen voor dat beleid geen verantwoor ding. Een verbreken van de band zou bete kenen. dat men minder zendtijd ter beschikking zou krijgen. Er was een tegenvoorstel ingediend door ds P. van Gurp en ds H. J. de Vries, die vonden dat men de band met de IKON wel moest verbreken. Zij wil den dat de kerken zelf zendtijd zou den aanvragen bij de minister van CRM. Dit tegenvoorstel verwierf slechts zeven stemmen. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Bevestigd tot predikant (gister mevr. F. Zeldenrust. hulppredike Hilversum. HEELSUM De Nederlands deling van de Zakbijbelbond i 15.000 gulden naar Indoensië stuurd voor het laten drukken 100.000 Johannesevangeliën in Javaans en hoopt daar deze zo nog 5000 gulden aan toe te kun voegen. :uia 1 R( I BEVERWIJK De kritische meente IJmond heeft een docui tatie uitgegeven over „Hans een Berufsverbot in de Bondsre bliek". Roth mocht in Hessen g I leraar worden, omdat hij daarv z de juiste mentaliteit zou missen zien zijn politieke inzichten. door Hennie Serfontein BLOEMFONTEIN Voor het eerst in de geschiedenis krijgt de r.k. kerk in Zuid-Afrika een zwarte aartsbisschop. Paus Paulus benoemde vorige week dr. Peter Buthelezi tot aartsbisschop van Bloemfontein. De benoeming is te opmerkelijker, omdat Bloemfontein, de hoofdstad van Oranje Vrijstaat, de stad is met het hoogste percentage Afrikaans sprekenden in Zuid-Afrika. meer dan negentig procent. Pater A. D. Scholten. de secretaris generaal van de r.k. bisschoppencon ferentie van Zuid-Afrika. verwacht te. dat kerken van alle taalgroepen in Zuid-Afrika de benoeming van Buthelezi zouden verwelkomen. Hij maakte zich geen zorgen, of hij wel aanvaard zou worden in zijn aarts bisdom. „Wij zien geen enkel pro bleem voor hem in Bloemfontein. De meesten van de 70.000 rooms-katho- lieken daar zijn zwart" Maar ook de blanke rooms-katholie- ken in Bloemfontein hebben positief gereageerd. Eugene Saffy. voorzitter van de parochieraad, zei dat de be noeming lang op zich had laten wachten. „Ik ken de nieuwe aartsbis schop niet. maar ik geloof dat hij een zeer bekwaam man is. Dat hij zwart is. zal in onze gemeenschap geen enkel verschil maken." zei Saffy. Theoloog Bisschop Buthelezi (47) is een theo loog van naam. Hij studeerde lange tijd in Rome en was daarna profes sor en rector van het Augustinus- seminarie in Roma, Lesotho. In juli 1972 werd hij hulpbisschop van Jo hannesburg. dr. Peter Buthelezi Hij spreekt of leest maar liefst twaalf talen: Zulu, Sotho. Sepedi, Engels. Afrikaans. Italiaans, Frans. Neder lands. Duits, Hebreeuws, Latijn en oud-Grieks. Zijn benoeming komt in een tijd. waarin de bisschoppen in Zuid-Afri ka hard bezig zijn, de leiding van hun kerk meer representatief te ma ken voor hun leden. Hoewel de mees te rooms-katholieken in het land zwart zijn, zijn haast alle bisschop pen blank. De r.k. kerk ken geen rassenschei ding. evenmin als de anglicanen, de presbyterianen en de methodisten. Het hoofd van de methodistenkerk, ds. Abel Hendricks, is een kleurling. De presbyterianen kregen een aantal Jaren geleden voor het eerst een zwarte synodepraeses, terwijl bis schop Desmond Tutu hoofd van de anglicaanse kerk in Johannesburg was. met een parochie in het cen trum van de stad. voordat hij secre taris-generaal van de Zuidafrikaanse raad van kerken werd. De*e fub"ek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op m dere krant geleren berichten artikelen en commentaren en met voor ged<hten open brieven oproepen o* reacties op advertenties (deze laatste d enen tot de directie gericht te wordeni De inzendingen voor deze rubnek dienen zo beknopt mogelijk te zi|n De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hel is ons helaas niet mogeii|k over eik geval van bekorting o) metpiaatsmg (doorgaans een gevo'g van een te groot aanbod) te corresponderen Bneven adresseren can Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus. 859. Amsterdam Bi| pubi<catie worden naam en woonplaats van at schrijver vermeld Verpleging Wat Oz. Verkuyl zegt in Trouw van 9 mei „We koersen in de verpleging op een ramp af" is mij uit het hart gegrepen en realiteit voor mij. want het aantal ouderen neemt zeker toe. Ik had een baan als verzekeringscor respondente. en sinds 20 jaar ben ik mij (na wat verpleegopleidingen) voor de ouderen in gaan zetten. Ik ben nu 66 en werk intern, met in de week wat huishoudelijke hulp erbij en ik ben bij prima mensen. Toch is het zo. dat men dadelijk het stempel huishoudster opgedrukt krijgt door een bepaalde mentaliteit rondom soms. Het was voor mij ook een drempelvrees Nu ben ik ongehuwd, maar ik weet zeker dat het voor velen en voor de weduwen juist ook een drempelvrees is. Maar laat ik zeggen dat het werk veel voldoening geeft. Al is het op de achtergrond. Amstelveen J. Roeloffs Vaccinatie Deuteronomium 22 vers 8: „Wanneer gij een nieuw huis zult bouwen, zo zult gij op uw dak een leuning ma ken. opdat gij geen bloedschuld op uw huls legt, wanneer de man vallen de daarvan afvalt". Ik vraag mij meermalen af of onze gelovige broe ders en zusters die zo tegen Inenting zijn, wel goed hun bijbel kennen. Volgens bovenstaand woord, mogen wij voorzorgsmaatregelen treffen, te gen het onverwacht gevaar. Wij mo gen niet alleen, wij moeten het doen. De Heer heeft het ons bevolen in de wet van Mozes. En als wij het niet doen. dan laden wij bloedschuld op ons huis. En laten wij toch God danken, dat Hij de medische weten schap zoveel kennis en wetenschap heeft gegeven om verscheidene ziek ten en besmettingen te voorkomen. Dordrecht J. Bos DRACHTEN De grootste gere formeerde kerk van ons land. die in Drachten, heeft het tienduizendste lid ingeschreven. Twintig jaar gele den had deze kerk nog maar 3200 leden. Ondanks de stormachtige groei denkt men in Drachten niet aan kerksplitsing, zoals gereformeer den elders in grote plaatsen plachten te doen, maar waarmee de ervarin gen niet altijd gunstig waren. Aan de kerk zijn acht predikanten ver bonden. DEN HAAG - In totaal heeft de hervormde kerk er 57 dominees bij gekregen, doordat de synode be sloot, dat hulppredikers tot predi kant bevestigd konden, worden. Voornaamste verschil: zij mogen nu doop en avondmaal bedienen. PIETERMARITZBURG Het theologisch seminarie van Alice. Zuid-Afrika wordt herbouwd in Edendale. In 1974 werd het semina rie onteigend door de regering. Er komen faciliteiten voor 120 studen ten. Een speciaal comité gaat geld inzamelen om de bouw mogelijk te maken. OSLO Van de Noorse versie van „Groot Nieuws voor u" (het nieuwe testament in de omgangstaal) zijn in drie jaar een half miljoen exempla ren verspreid. En dat terwijl er maar vier miljoen Noren zijn. De verkoop had volgens het bijbelgenootschap nog veel hoger kunnen zijn. Veel mensen blijken te wachten tot eind dit jaar. als de hele bijbel in om gangstaal verschijnt. SOESTERBERG (ANP) - Zater dagmiddag is bij het vliegveld van Soesterberg een vreedzame demon stratie gehouden ónder de leuze van het interkerkelijk vredesberaad „Help de kernwapens de wereld uit te beginnen uit Nederland". De demonstranten boden de Nederland se commandant een brief aan, waar in doel en beweegredenen van het IKV werden uiteengezet. Dr. H. van Munster, vicaris van het r.k. aartsbisdom Utrecht, hield een korte toespraak tot de militairen „aan de andere kant van het hek". Hij riep hen op tot bezinning op de bewapeningswedloop in het alge meen en de atoombewapening in het bijzonder. In de brief wordt aan de Nederlandse commandant gevraagd, de inhoud ervan ter kennis te brengen van zijn Amerikaanse collega op het vlieg veld. die verantwoordelijk is voor de bewaking van de atoomwapenen, die op het vliegveld liggen opgeslagen. De brief erkent, dat het weinig zin heeft, direct aan de Nederlandse re gering te vragen, dat de Verenigde Staten de kernwapens uit Nederland weghalen, want „de meerderheid van het Nederlandse volk maakt zich op dit moment nog weinig zorg over de kernwapens". Maar de brief wijst er ook op. dat het besef van de enorme gevaren langzamerhand bij brede lagen van de bevolking door dringt. Het initiatief voor de demonstratie was genomen door de IKV-afdeling in Leersum. Soortgelijke demonstra ties werden gehouden in Leeuwar den en Den Bosch, eveneens op initi atief van plaatselijke IK V-groeperin gen. Het interkerkelijke vredesbe raad staat achter deze initiatieven. UTRECHT Tijdens de jaarvergadering van de vereniging vj kerkvoogdijen in de Nederlandse hervormde kerk heeft voorzi ter dr. W. J. Diepeveen een dringend beroep gedaan mp solidariteit van de gemeente om de gevolgen van de mobilite van de bevolking op te vangen. DELFT De doopsgezinden en remonstranten in Delft hebben be sloten tot nauwere samenwerking. Met ingang van 1 september is de remonstrant ds G. Bloemendaal de gezamenlijke predikant van beide gemeenten. Hij wees erop. dat de gemeenten in de jaren vijftig de gevolgen voor het kerkelijke leven niet hebben onder kend van de groei van de tuinsteden. Dit heeft hier en daar „verwoestende gevolgen" gehad. Hetzelfde ver- schijnsel dreigt zich nu te herhalen, maar dan andersom. In de kleinere gemeenten in de wijde omgeving van de steden vestigen zich nu veel gemeenteleden, die zich voor het kerkelijke leven soms nog goeddeels op de stad blijven concen- Zendingsconferentie 1980 in Melbourne GENÈVE (EPD) De volgende we- reldzendingsconferentie zal in mei 1980 in de Australische stad Mel bourne worden gehouden. Het the ma is „Uw Koninkrijk kome". Hier-, toe heeft de commissie voor zending en evangelisatie van de wereldraad van kerken besloten. Op de conferentie in Melbourne zal de vraag centraal staan wat het ge bed om en de komst van Gods ko ninkrijk in onze tijd betekent. In de bekendmaking van de conferentie wijst de commissie als valse inter pretatie van het Koninkrijk Gods af elke gelijkstelling van dat Konink rijk met een „rechtvaardige mense lijke samenleving". Tegelijk zegt de commissie, dat het gebed om de komst van Gods Koninkrijk de christen niet ontslaat van zijn plicht om voor recht en gerechtigheid zich in te spannen. De wereldzendingsconferenties wa ren altijd mijlpalen voor kerk en zending. Die van 1963 in Mexico on der het motto „Zending in zes conti nenten" gaf aanzet tot wat men later het „tweerichtingsverkeer" in de zending ging noemen. Op die van Bangkok in 1972 (thema: heil in de wereld van vandaag) werd diep inge gaan op de verhouding tot de andere godsdiensten. treren. De traditionele structuur v de hervormde organisatie brer- met zich mee, dat deze kleinere i meenten hun inkomsten soms i onaanzienlijk zien stijgen. De staij" gemeenten moeten evenwel Nkomsten missen, terwijl de sted 1 hun taak als centrum-gemeente, o I in het kerkelijk leven, toch blijv J behouden. Solidariteit Ook nu dreigt het beleid weer teki te schieten, aldus dr. Diepeveen. beklemtoonde, dat de problemati van de stad met haar landelijke o geving slechts vanuit een besef v solidariteit zal kunnen worden op( lost. Dat zal volgens dr. Diepeve een van de uitdagingen voor de h vormde gemeenten in naaste t< komst zijn. De praeses van de generale syno van de Nederlandse hervormde kei ds. G. Spilt, hield een inleiding ov de toenemende samenwerking het plaatselijk vlak tussen gereft meerde en hervormde gemeentt Voor de kerkvoogdijen beteke deze samenwerking, dat de versch lende regelingen voor financieel heer in beide kerken naar elkaar t dienen te groeien. De werkgroep ganisatie en financiën" van Sam op Weg heeft tot opdracht ond meer het zoeken naar gelijke vorm van financieel beheer in beide k< ken, aldus ds. Spilt. AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM' DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4. Rotterdam Tel. 010-115588 (Red.) Schiedamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv.) DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Pcstbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030. door A. J. Klei Hervormden die op het standpunt staan, dat de classis Amsterdam van hun kerk in 1866 innam, kun nen de stichter van de gereformeer de kerken beschouwen als de eerste kraker: Abraham Kuypér kraakte in de doleantie-strijd de consistorie van de Nieuwe Kerk op de Dam. Hij deed dit door met zijn mede standers een paneel los te wrikken van de consistoriedeur. die op last van t classicaal bestuur van een nieuw slot voorzien en met ijzeren platen versterkt was teneinde de dolerenden tegen te houden. Dit voorval staat te boek als de „pa neelzagerij". hoewel er geen zaag aan te pas kwam. Over dit roemrucht onderdeel van de geschiedenis der vierhonderd jaar oude hervormde gemeente van Amsterdam schrijft de kerkhistori cus drs. C. H. W. van den Berg. die verbonden is aan de door genoem de Kuyper gestichte Vrije Universi teit. Hij doet dit in een speciale uitgave van „Present", de kerkbo de der hervormde Amsterdam mers. dat verschenen is bij de vie ring van vi«»r eeuwen hervormd .-kwi<(*rd»m en u«v voor deze gele- genhetu lormaat en uiterlijk van een „magazine" toebedeeld kreeg. Dat ik VARA-verslagge'ers wel eens moet uitleggen hoe een kerke lijke gemeente precies he«-t is tot daar aan toe. maar dat ik een kerk historicus op dit punt onderricht dien te geven, stemt me droef Ik zal echter aan hetgeen ik als mijn plicht zie. niet voorbijgaan en ik breng thans de heer Van den Berg onder het oog dat hij niet kan schrijven: de N.H. Kerk van Am sterdam. aangezien dit fout is. Het is: de hervormde gemeente van Amsterdam, die dan weer deel uit maakt van de N(ederlandse) Her vormde) Kerk. Overigens vloog ik het eerst af op het artikel van de heer Van den Berg, omdat hij met zulke aardige bijzonderheden komt over het lot van de befaamde consistoriedeur. Ik citeer uitvoerig (en daarom staat dit verhaal vandaag op de plek van de rubriek „Uit de kerkbladen"): „De deur heeft met haar faam een symbolische waarde gekregen. Met opzet is zij nooit hersteld (wel liet het Classicaal Bestuur destijds voor het paneel een plaat schroe ven) en nooit vervangen. Voor de hervormden was zij het zichtbare bewijs van het kwalijke optreden van Kuyper en zijn aanhangers, en dus van hun gelijk. Men voorzag toen nog niet dat die deur op de lange duur een probleem zou worden. Toen de herinnering aan de Dole antie begon te verbleken en de te genstelling haar scherpte verloor, begon aan hervormde kant bij som migen het besef op te komen dat die deur voor de gereformeerden wellicht een minder aangenaam symbool was. In 1927 stelde de heer J Rustige de zaak aan de orde. Z.i. moesten de kerkvoogden de deur maar laten verdwijnen. Hij zag daarin een krenking van de nage- .tchtenis van een van de grootste Nederlanders. Deze actie gaf de ge reformeerden de gelegenheid hun visie nog eens te geven H. H. Kuyper, zoon van Abraham Kuyper. uitte in „De Heraut" zijn waardering voor het protest van Rustige tegen de „kleinzieligheid der kerkvoogden", maar vond dat er geenszins reden was „voor het nakroost der Doleantie om met ze ker schaamtegevoel dit stukge- zaagde paneel in de Nieuwe Kerk te aanschouwen. Het staat daar eer der als een gedenkteeken tot wat laffe Insinuaties kerkelijke harts tocht destijds de gemoederen op- zweepen kon". Het was juist een bewijs „hoe ver destijds de machts- susurpatie van het Classicaal Be stuur is gegaan". De kerkvoogden lieten de deur voor wat zij was. Er was voor "t idee van Rustige blijk baar weinig bijval. Vele hervorm den waren nog zeer gesteld op „het getuigenis" van de deur. De beken de predikant G. A. Lingbeek schreef over de gedachte de deur te vervangen: „Als zulk pogen slaagt, wordt straks de geheele paneelza gerij voor een legende verklaard!" Hij wilde de herinnering aan wat Kuyper en de zijnen deden levend houden. Enkele jaren later, eind 1935, bijna vijftig jaar na de Doleantie, kwam de deur weer In discussie. Prof. dr. A. H. de Hartog betoogde in de hervormde kerkeraad van Amster dam dat de tijd gekomen was om het paneel eindelijk weer in zijn oorspronkelijke vorm te herstellen. Z.i. was het grievend voor de gere formeerden de deur zo te laten. Maar met grote meerderheid werd dit voorstel verworpen. Hierop ging de gereformeerde ds. D. Sikkel in de „Amsterdamsche Kerkbode" in. Zijn reactie stemt maar op één punt overeen met die van Kuyper De Oude Kerk te Amsterdam in 1927. Ook Sikkel vond dat de deur maar in haar huidige staat moest blijven. Maar zijn motive ring verschilt hemelsbreed van die van Kuyper: „Laat die deur maar blijven spreken van de reformatie van 1886. Wij zijn er nog steeds niet aan gewend, dat wij kerkelijk ge scheiden leven van zoovelen die met ons één in geloof zijn. Wij ho pen er ook nooit aan te wennen. Voor Sikkel is de deur symbool van de nog steeds niet „herstelde breuk". Deze lijn heeft zich doorgezet. De deur is niet langer symbool van het hervormde of gereformeerde gelijk, maar van de nog niet herstelde breuk. En daarmee is de deur een probleem geworden. De N.H. Kerk van Amsterdam werd in 1960 opnieuw met de deur gecon fronteerd. In verband met de res tauratie van de Nieuwe Kerk werd de hele consistorie voor de sloper bestemd. Maar de befaamde deur lieten de kerkvoogden zorgvuldig in een krat pakken en veilig weg bergen. Opnieuw werd aan her vormde zijde hiertegen geprotes teerd. Deze maal was het ds. J. J. Buskes. Hij dreigde „net als Sim- son de deur op te pakken en in het IJ te gooien". Hij was dit symbool van verdeeldheid liever kwijt dan rijk. Ook deze actie slaagde niet. De deur staat nog steeds in haar krat. Maar te zijner tijd zal toch een beslissing genomen moeten worden. Als antiek stuk hout is de deur ongetwijfeld eigendom van de N.H. Kerk. Maar als symbool van de nog niet herstelde breuk is zij bezit én probleem van hervormden en gere formeerden samen. Met een dum ping in het IJ wordt het probleem niet opgelost, raak je alleen maar een monument kwijt. Er is maar één goede oplossing: zorgen dat de deur symbool wordt want sym bool blijft ze van de herstelde breuk. Misschien een goed idee voor 1986." Tot zover drs. Van den Berg. Er staan trouwens nog méér bijdragen in dit speciale nummer van „Pre sent", die ook voor niet-Amster- dammers en niet-hervormden boei end zijn. Ik noem de artikelen van dr. J. J. Buskes (over de kerk en de sociale vragen), van Réveil-kenner dr. P. L. Schram („Gods hand in de geschiedenis"), van de antiquair en kenner der joodse geschiedenis M. H. Gans („Kerk en Joden in Am sterdam") en van de lutherse kerk historicus prof. dr. C. W. Mönnich. die mooie verbanden legt tussen kerk en stad. Dit nummer van „Present" kost een rijksdaalder en kan besteld worden bij het kerke lijk bureau, Hunzestraat 87. Am sterdam-Zuid. UTRECHT De omzetting van sectie internationale hulpverleni van de hervormde kerk in de co missie werelddiakonaat van de get rale diakonale raad is een feit. De; dagen is de commissie geïnstallee Voorzitter is de heer J. Bos uit Odij De sectie is opgeheven en de co missie is daarvoor in de plaats gel men om het binnenlandse en buit* lanse diakonaat van de hervorm kerk te integreren. In de commis zijn diverse deskundigheden en a< tergronden terug te vinden. Dit treft niet alleen kennis van het b tenlandse werkterrein en het buit* landse diakonaat op verschillen niveaus, maar ook de raakvlakk met de zending en andere organi ties en de verschillende modaliteit binnen de hervormde kerk. De leden en adviseurs zijn ir. Gerlagh, ir. J. van der Graaf, drs P. de Groot. D. W. de Haan. dr. J, Hebly, drs. C. J. P. Lam, mevr. J. Pon, mevr. L. C. J. Ossewaarde, Y. Schaaf, mevr. W. J. van Schans-den Duyf en ir. L. van i Waal. Bij uitgeverij Patmos, Antwerp Amsterdam verschenen: Geesteli, Leiding vandaag, een werkboek v J. Bots en P. Penning de Vries 2051 - ƒ28.90; Gegrepen door het lev van S. Lievens. 131 blz - 18.50 en maar een hart in de zorg om de me van de schrijver A'Goos en J. Beleyr. 102 blz - 18.50. Uitgeverij Elsevier, Amsterdam zo de volgende boeken: Eerst sterft droom, roman van H. Robbins. blz - 32.90; Opvoeden en trainen uw hond, door J. Lubbers 222 bl 27.50 en Beroemde erotische len, samengesteld door Loek P ders. 311 blz - ƒ24.50 De dag dat de paus werd ontvoerd, een roman van M. Sheperd uitge) men bij uitgeverij Veen in Wageni gen. 255 blz - 22,50. Van dezell uitgeverij is de roman van P. Alexi der: Dood van een dictator. 191 bl 19.50

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2