Groepsportret van dertig denkers
Raad van kerken veroordeelt
geweld in Midden-Oosten
Personalia
Van den Heuvel pleit voor familie Vins
Kerken bidden
voor
ontwapening
HULPPREDIKER/STER
Gereformeerd verlies valt mee
MIJN VERONTSCHULDIGING
Braziliaanse kerken
beklemtonen
mensenrechten
Voorbijgang*
VRIJDAG 19 MR 1978
Trouw/Kwartet
Rooms-katholieke spotprent uit om
streeks 1535: de duivel bespeelt Lu
ther als een doedelzak.
De ontdekking van de Antillen; een
houtsnede als illustratie bij Colum
bus' verslag van zijn eerste reis; gepu
bliceerd in 1433.
door dr C. Rijnsdorp
Iedereen heelt wel eens een afbeel
ding gezien van het Avondmaal van
Leonardo da Vinci in de Santa Maria
delle Grazie te Milaan, geschilderd
1495-97. De twaalf discipelen groepe
ren zich symmetrisch ter weerszij
den van Christus, en wel In twee
groepen van elk drie figuren. De
vraag is gesteld; „Ben ik het. Heer?"
Een storm vaart door de discipel-
schaar in gezichten, houdingen,
kleedplooien. handen en vingers. Die
storm wordt bezworen door de kun
stige groepering, maar vooral door
de Christusfiguur als middelpunt,
dit zowel meetkundig als in zijn
geestelijke majesteit, zoals Hij zich
aftekent tegen het lichtvenster.
Edward de Bono, hoogleraar in En
geland en Amerika, heeft van dertig
denkers uit alle tijden een geschre
ven poepsportret gemaakt. Hij deed
dit in tien groepen van drie. het
geheel Ingelijst tussen een Inleiding
en Nawoord. Aan 22 medewerkers
verzocht hij om een kort, vakkundig
artikel over de denker in kwestie, en
vervolgens zette hij elke groep van
drie In een kader, zulks in de vorm
van een eigen beschouwing over wat
de drie figuren waarover het gaat
gemeenschappelijk hebben. Dit sa
menvattend commentaar is gedrukt
met een grotere letter.
Deze kunstige compositie herinner
de mij aan Leonardo's meesterwerk
en bewijst hoe een zekere artistici
teit de wetenschappelijke informatie
doeltreffend te hulp kan komen. Met
denkers bedoelt De Bono niet enkel
wijsgeren, maar mannen (er is geen
vrouw bij) van wie bepaalde gedach
ten vruchtbaar zijn geweest en van
grote invloed zijn gebleken op de
gang van onze cultuurgeschiedenis.
Men zal verwonderd zijn Jezus aan te
treffen in het gezelschap van Aristo-
teles en Euclldes, en Columbus te
zamen met Augustinus en Thomas
van Aquino. Zo paradeert de krijgs-
Met het voorbeeld van een tennisbal
wordt de parabolische baan van een
projectiel geschetst; een diagram van
Descartes uit een brief aan Marin de
Mersenne. Descartes voerde een uit
gebreide correspondentie met vele ge
leerden uit zijn tijd.
kundige Clausewitz in het gezel
schap van Darwin en Marx.
Het boek heet Grote denkers uit alle
tijden, met diagrammen van Edward
de Bono en George Daulby. De uit
geverij is Elsevier, Amsterdam/Brus
sel. Het op prachtig papier gedrukte,
rijk geïllustreerde werk (de illustra
ties bij dit artikel zijn uit het boek
overgenomen, red.) telt 215 bfcz. en
kost 34.50.
Eerst iets over de keuze. Deze berust
minder op de Intrinsieke waarde van
de denkbeelden, dan wel op hun ef
fect, hun uitwerking. Dit is typische
voor de Angelsaksische benadering;
het resultaat maakt de betekenis uit,
succes is de maatstaf van de waarde.
Empirisme en pragmatisme iiggen in
het Angelsaksische denken vast ver
ankerd. Toch wordt het pragmatis-.
me als wijsgerig stelsel, namelijk dat
van William James (1842-1910), in het
artikel van Martin Seymour-Smith,
niet zonder kritiek geprezen.
Vervolgens staan we even stil bij de
groepering in drie. Wat b.v. heeft Je
zus te maken met Aristoteles en Eu
clldes? Wat heeft Columbus uit te
staan met Augustinus en Thomas
van Aquino? Welke relatie is er tus
sen Clausewitz, Darwin en Marx?
Het boek spreekt over Jezus en niet
over Christus. Jezus is hier niet de
centrale, majestueus-duldende en in
wezen eenzame figuur zoals in Da
Vinci's Avondmaal. Hij is voor De
Bono belangrijk omdat hij de stich
ter was van het christendom, dat de
Westerse beschaving heeft gefun
deerd en diepgaand beïnvloed. „De
verandering van het universum die
door de prediking van Jezus werd
veroorzaakt is zonder enige twijfel
de meest Ingrijpende omwenteling
geweest in de menselijke geschiede
nis" (bl. 50).
De drie figuren hebben elk een eigen
wereld (De Bono spreekt van univer
sum) ontworpen en met hun denken
in kaart gebracht. Het is dus een
puur formele overeenkomst, die De
Bono hier op het oog heeft. Euclldes
schiep een wereld van vlakke meet
kunde en was zich niet bewust van
de mogelijkheid van andere univer-
sa. Aristoteles was de kampioen van
de classificatie. En Jezus? „In plaats
van het universum van deze wereld
verkondigde hij het nieuwe univer
sum van het koninkrijk van God"
(49). De formele overeenkomst dient
om de diepgaande verschillen aan te
tonen. Zo krijgt Jezus hier toch een
unieke positie.
De ruimte laat niet toe nog andere
groeperingen in drie op onderlinge
overeenkomst of verschil na te gaan.
Deze groeperingen hebben voor mij
trouwens meer artistieke en educa
tieve dan wetenschappelijke waar
de. Toch is de keuze wel fris, origi
neel en boeiend.
De Bono's groepsportret mist de
centrale figuur van Da Vinci's
Avondmaal. Hij is te eerlijk om er
een te verzinnen. En zo loopt het
boek ten slotte vast In de enorme
ingewikkeldheid (complexiteit) van
het moderne leven. Hoe kan die com
plexiteit tot eenvoudige grondfor
mules worden herleid? Met deze
vraag laat de geleerde schrijver ons
zitten. Het lijkt mij toe dat de een
voud en de kleinschaligheid, de di-
AMERSFOORT De raad van kerken ln Nederland heeft de recente moordpartij door leden van
de PLO in Israël en de militaire over-reactie door Israël in Libanon veroordeeld als uitzichtloze en
verwerpelijke manifestaties van geweld, waarbij niemand is gebaat en waardoor het conflict
brandende wordt gehouden.
AMERSFOORT Komende zondag
zal in alle leden-kerken van de raad
van kerken in Nederland voor ontwa
pening gebeden worden. De raad
heeft tot voorbede opgeroepen, omdat
de ontwapening volgende week aan de
orde komt in een speciale zitting van
de algemene vergadering vnn de Vere
nigde Naties.
In verband hiermee heeft de raad ook
een klemmend beroep op de Neder
landse regering gedaan, om in VN de
noodzaak van wapenvermindering en
geleidelijke ontwapening centraal te
stellen. In zijn brief aan de regering
stelt de raad vast, dat het huidige
bewapeningspeil in de wereld in geen
enkele verhouding staat tot de veilig*
hcidsbehoeften.
Ontoelaatbaar acht de raad het, dat
aan het streven naar veiligheid zo'n
alles overheersende betekenis wordt
toegekend, dat de leniging van mense
lijke noden daarbij wordt achterge*
steld. Zo bezien moet de huidige wa
pensituatie demonisch worden,
genoemd.
De raad zegt het belang van internat!*
onalc afspraken en overeenkomsten
tot wapenbeheersing volledig te er
kennen. Maar deze stappen kunnen
alleen positief worden gewaardeerd,
als /ij een bijdrage vormen tot het
terugbrengen van bet huidige bewa
peningspeil en tot werkelijke geleide
lijke ontwapening.
Met name de Inval van Israël in
Zuid-Libanon was in geen enkel op
zicht te verantwoorden, aldus de ver
klaring die de raad van kerken giste
ren openbaar heelt gemaakt.
De kerken ln Nederland zijn in het
verleden van het standpunt uitge
gaan, dat er ln het Midden-Oosten
geen vrede kan zijn zonder veiligheid
voor Israël en recht voor de Palestij-
nen. De vraag is nog steeds, aldus de
verklaring, hoe deze twee fundamen
tele voorwaarden voor vrede kunnen
worden verzoend.
Onverenigbaar
Duidelijk onverenigbaar met dit
standpunt zijn. aldus de raad, ener
zijds het standpunt van de regering-
Begin, dat de bezette Palestijnse ge
bieden rechtens aan Israël zouden
toekomen en anderzijds het stand
punt van de PLO. dat de staat Israël
moet verdwijnen.
De vraag kan rijzen, zo gaat de ver
klaring verder, of de Nederlandse
kerken er goed aan doen, nu de inter
ne discussie in Israël zelf wordt ge
voerd, zich te mengen in deze situa
tie door een openbare standpunt
bepaling.
Er zijn echter vele christenen in Ne
derland diep bezorgd over de moge
lijkheid dat de kans op vrede, die in
november Jl. zo nabij leek, weer zou
vervliegen. De raad van kerken deelt
deze vrees. Daarom geeft hij de Ne
derlandse kerken in overweging in
de huidige situatie aan de volgende
gezichtspunten vast te houden;
1. Wat het geloof in de bijbelse
landsbelofte aan Israël en zijn
daarmee verbonden roeping ook
moge betekenen, het mag in geen
geval verworden tot een ideologie
van nationale zelfhandhaving.
Dat is Iets waartegen de oud-tes-
tamentische profeten al met klem
opgekomen zijn. Met zo'n ideolo
gie kunnen de gerechtigheid en de
vrede in de volkeren-wereld nooit
gediend, alleen maar geblokkeerd
worden.
2. Vrede en recht liggen niet in het
verlengde van geweld.
Noch Israël, noch Palestljnen
kunnen hun doeleinden langs mi
litaire weg duurzaam realiseren.
Aangrijpen
3. Het initiatief van president Sadat
opent een kans op vrede, die moet
worden aangegrepen. Dit houdt
in, dat Nederlandse christenen
hun Israëlische vrienden moeten
steunen, wanneer zij streven naar
een vrede gebaseerd op aanvaar
ding door de Arabische buurlan
den boven een vrede door militai
re zekerheid en beheersing van de
omgeving.
4. Het recht van de Palestljnen op
zelfbeschikking en een eigen
.staatkundig bestaan zal in de uit
eindelijke vredesregeling moeten
worden gerealiseerd. Nederlandse
christenen zullen de Palestljnen
ln hun grote moeilijkheden niet
mogen vergeten en hen bij hun
streven naar een eigen volksbes
taan moeten steunen, wanneer zij
bereid zijn met Israël in vrede en
goede nabuurschap te leven.
De Hervormd/Gereformeerde Federatie,
te Uitgeest/Akersloot,
gelegen 20 km ten noorden van Amsterdam,
zoekt een gereformeerde
wegens het vertrek (na 12 jaar) van de tegenwoordige hulpprediker.
Hij/zij zal in samenwerking met onze hervormde predikant de kerkdiensten
verzorgen in onze federatie en zal daarbij afwisselend in Akersloot en
Uitgeest in één dienst per zondag voorgaan.
Om geregeld de kerkdiensten te kunnen leiden, dient men bereid te zijn ook
op andere wijze. b.v. door het bijwonen van kerkeraadsvergaderingen,
gemeentevergaderingen of anderszins, contact met de gemeente te hebben.
Verdere informaties zijn verkrijgbaar bij ds. J. D. de Boer, Middelweg 108 te
Uitgeest (02513-12388), óf bij J. P. N. Welker, Lepelaarstr. 9 te Uitgeest
(02513-13803).
Uw reaktie zien wij gaarne tegemoet binnen 10 dagen na verschijning van
dit blad.
omdal een advertentietekst bij sommigen blijkbaar kwetsend overkwam. Dat was
besbst mijn bedoeling niet.
Reformatie betekent niet zondeloos zijn. maar wet elkaar broederlijk wijzen op de
zonden en fouten die wij begaan, die vervolgens eerlijk erkennen, er vergeving over
vragen en ontvangen, en in de kracht van Christus streven naar steeds groter
levensheiliging. Het is deze reformatie die wij ook Italië toewensen
Daarom durf ik. ondanks de fouten die ik maakte en die ik betreur, tóch opnieuw uw
steun te vragen voor ons Reformatorisch Centrum in Italié (giro 901.000 t.n.v. In de
Rechte Straat te Velp, met vermelding: Ref. Centrum I). Bij voorbaat hartelijkste dank:
H. J. Hegger.
VOORZITTER - Burgemeester H. J.
L. Vonhoff van Utrecht is benoemd
tot voorzitter van het algemeen en
dagelijks bestuur van de stichting
„Nationaal park de Hoge Veluwe."
Hij volgt lr. S. H. Visser op, die de
functie na dertien jaar heeft neerge
legd.
Van een onzer verslaggevers
LEUSDEN De gereformeerde ker
ken hebben in 1977 minder leden
verloren dan ln de voorgaande jaren.
Volgens het dezer dagen verschij
nende Jaarboek 1978 van de gerefor
meerde kerken waren er op 1 januari
van dit Jaar 874.940 gereformeerden
in ons land.
Op 1 januari 1977 waren dat er
875.405. Het nettoledenverlies be
droeg vorig Jaar dus 465. In 1976,
1975 en 1974 was de jaarlijkse achter
uitgang resp. 2418,944 en 1071 leden.
Vóór 1974 gingen de gereformeerde
kerken steeds ln ledental vooruit.
Opmerkelijk is de toename van het
aantal predikantsvacatures. Per 1 Ja
nuari van dit jaar waren er 274 vaca
tures tegen 258 het Jaar daarvoor en
236 in 1975. Deze stijging logenstraft
alle voorspellingen, die enkele jaren
geleden gemaakt werden, dat de hui
dige theologische studenten ln Kam
pen en Amsterdam zich er maar op
moesten voorbereiden, dat zij niet
allemaal een baan zouden kunnen
krijgen. Na 1980 zou er een groot
predikantenoverschot te verwach
ten zijn.
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/
DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 4. Rotterdam
TeL 010-118588
(Red.)
Schiedamsevest S3
Tel. 010-115700 (adv.)
DEN HAAO/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22, Den Haag
TeL 070-469445
ZWOLLE/ORONINOEN:
Postbus 3
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030.
Daar ziet het helemaal niet meer
naar uit en over besprekingen met
Duitse en Zwitserse kerken over mo
gelijkheden, om daar Nederlandse
theologen te beroepen, wordt niet
meer gepraat. De gereformeerde ker
ken hebben nu 1110 dienstdoende
predikanten, 16 meer dan vorig jaar.
RIO DE JANEIRO (ANP) - De r.k.
kerk en vijf protestantse kerken in
Brazilië hebben besloten, hun ge-
zmanelijke voorlichtingscampagne
over de rechten van de mens voort te
zetten.
Op de veertiende verjaardag van de
machtsovememing door de Brazili
aanse militairen hebben zij een bro
chure van 36 pagina's uitgegeven. In
deze brochure staat de letterlijke
tekst van de verklaring van de rech
ten van de mens, zoals die ook door
Brazilië is ondertekend.
ADVERTENTIE
DEN HAAG Dr A. H. van
den Heuvel, scriba van de her
vormde synode, heeft ln een
brief aan de Russische ambas
sadeur in Den Haag aange
drongen op een correcte behan
deling van de baptistenleider
Georgi Vins en diens familie ln
Kiev.
De familie Vins. aldus Van den Heu
vel, is door miljoenen christenen een
symbool geworden van hedendaags
christen-martelaarschap. Zij zijn
ernstig verontrust over het voortdu
rend kwellen van godsdienstige
mensen en van hen die een andere
overtuiging zijn toegedaan, dan de
van staatswege gewenste
Nu al vele jaren achtereen verblijft
dominee Vins regelmatig in
gevangenkampen, omdat hij be
zwaar maakt tegen Sowjet ingrijpen
in interne kerkelijke aangelegenhe
den. Maar waarom, aldus voorts Van
den Heuvel, krijgt zijn zoon Peter,
een ervaren electriclë, jarenlang te
horen, dat er geen werk is voor een
zoon van een bekend predikant? En
waarom wordt hij vervolgens aange
pakt als „klaploper" die niet wil wer
ken? Waarom deze bespotting van
een goede rechtsvoering? Waarom
wordt een Jongeman, die wegens zijn
vaders gevangenschappen nog maar
de enige kostwinner is voor het ge-
Dominee Georgi Vins in gevangenschap
zin, geen werk toegestaan en zelfs
geen eerlijke behandeling?
Van den Heuvel noemt de bejege
ning van de Vinsen geen uitzonde
ring en geeft de namen van anderen.
HIJ vraagt of het nog wel zin heeft te
blijven Ijveren voor normale en
vreedzame betrekkingen tussen
West- en Oost-Europa, als de belang
rijkste partner in oostelijk Europa zo
onmenselijk blijft optreden tegen
predikanten en kerkleden.
De regering ln Moskou reageert niet
op brieven, de ambassadeur in Den
Haag geeft niet-thuis, brieven aan de
slachtoffers van de tevoren geregel
de processen worden onderschepten
vernietigd. Hoe denkt de ambassa
deur dan nog, vraagt Van den Heu
vel, dat er gewerkt kan worden voor
de gemeenschappelijke verheven
idealen? Is alles wat ons overblijft de
historische bijdrage van mensen zo
als Dostojewskl. Tolstoi. Gogel en
.Tsjechov?
Handreiking 13
'Doorzicht
voor docenten die
dagopeningen verzorgen
op school
Voor de dertiende maal geeft het Ne
derlands Bijbelgenootschap een
'Handreiking' aan docenten bij het
voortgezet christelijk onderwijs die da
gopeningen op schoot verzorgen. Dit
maal luidt de Met: 'Doorzichtom-
"kennis" en 'wijsheid*.
De uitgave bevat een bijbetrooster voor
iedere schooldag. Daarbij zijn korte,
puntige Inleidingen gevoegd die aarv
1 knoptogspunten bieden voor een eigen
'overweging', maar ook voorgelezen
.kunnen worden.
1 Do lezingen en inleidingen zijn per
week gegroepeerd rondom een kern-
Lwoord ot zegswijze.
Formaat" 1T1T6 cm;
Bestelnummer
478. pnjs 8.50 J
Nederlands
Bijbel-
genootschap
Postbus 620.
2003 RP Haarlem
aar.
MAN-IaS BYT-A-V/OR/A..
Darwin bleek een geliefd doelwit voor cartoonisten: Punch's fantasievolle
evolutiespiraal leidt uit de chaos, van de worm, via de aap, de natropoïde, de
holbewoner en de fat tot Darwin zelf.
rectheid ook, van het evangelie won
derwel in onze moderne situatie
past. De voortgang van het Konink
rijk Gods (door Jezus altijd als pro
cesmatig beschreven) bepaalt op de
achtergrond ln zijn interne dyna
miek de gang van de wereldgeschie
denis, op weg naar het einde. We
moeten, met Paulus, „vergeten" wat
achter ons ligt en ons uitstrekken
naar wat vóór ons ligt
NED. HERV. KERK
Afscheid op 21 mei van Heerlen: A.J
Jalink wegens emeritaat; van
wijk (ZH): C. Dijckmeester wt
studieverlof; van 's-Greveldi
pelle: B. J. Zaal wegens emeril
Intrede te Hulpen-Vaals: kand. C.i
Bouma uit Dordrecht.
Bevestiging tot predikant: de hi
predikers J. de Groot te Bovei
de; P. L. Tolhoek te Everdingen.
Emeritaat verleend aan dr P.
Schoonhelm te Gulpen; dr Schi
heim zal geen officieel afscl
nemen.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Sassenheim: dr iQj
Kruyswijk te Enschede.
Afscheid van Veenendaal: W. BI
ken ber. te Groningen-West;
Meerkerk: W. A. Boer ber. te
deren.
Intrede te Bovensmilde: M. Boot
Een-Norg-Veenhuizen (geest, verzo
ger van de inrichtingen van het n
nisterie van justitie); te Hilversui
M. van Harmeien uit Alphen a ft>
Rijn; te Niezijl; J. Korf kand. i
Kampen; te Brussel (ev. predikani
Th. Weerstra uit 't Harde.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Nunspeet: L. Blok f1
Capelle aan den IJssel. jn
GEREF. KERKEN (VRIJG.) te
Intrede te Mariënberg: S. Cnosa ft
uit Spakenburg-Noord.
VRIJE EV. GEMEENTEN ar
Intrede te Breskens: (pred. van <|lge
gem. Nieuwvliet): kand. H. G. Go^lgc
uit Zwolle.
CHR. GEREF. KERKEN
Afscheid van Rotterdam-Centruri Uj
A. Rebel ber. te Bussum (pastora bte
Naarderheem). lt0
Ds M. Vreugdenhil
De pastorale leergangen te Zwolkke
zullen zaterdag 20 mei ln een speci ale
le bijeenkomst aandacht bestedi mit
aan het jubileum van een van jfsL
docenten, ds M. Vreugdenhil, d&ru
deze maand vijftig jaar predikant isai
Hem zal een bundel opstellen wo am
den aangeboden van docenten, ou idei
docenten, studenten en oud-stude it. I
ten. De bijeenkomst wordt gehoor. 2
den in de aula van de Johan Fris 1 ui
school, Jan Buschstraat 6. Zwolle 1te'
begint om 11.45 uur. De pastora m i
leergangen te Zwolle ontstonden
1972 uit de behoefte binnen de gei ?ko:
formeerde kerken om een kader ulei
vormen, dat trouw wil blijven aan( geli
gereformeerde belijdenis. In Rottt ugw
dam kwam een dergelijke opleidii htsj
van de grond. De opleiding richt zii ten.
op personen die werkzaam wiilfcbei
zijn als pastoraal medewerker of ckooi
techeet, of die godsdienstonderwi 1 de
willen geven aan basis- of Mavosch en.
len, en op ambtsdragers en gemee rdt
teleden, die hun kennis willen aaiasti
vullen. De cursus duurt vier jaar ku
wordt gegeven op zaterdagen om te
twee weken. Het getuigschrift ge^n.
derdegraadsonderwijsbevoegdheidion 1
Er zijn thans ook docenten en st
denten van buiten de gereformeer et
kerken. De pastorale leergangen
Zwolle en Rotterdam zijn geliee ,D
aan de reformatorische bijbelscho
te Zeist.
rker
Willebrands °i
de
Donderdag is kardinaal Willebran t tei
door paus Paulus in audiëntie or n. D
vangen. De Utrechtse aartsbisscho :hts2
die tevens president is van het secr
tariaat voor de eenheid van Rome,
nog herstellende van een galblaa*10^
peratie. Verwacht wordt, dat hij eür—
deze maand zijn werkzaamheden z
hervatten. U
Nona Kleinschmidt
Ilona Kleinschmidt ls in Zuid-Afril
veroordeeld tot drie maanden geva
genisstrafomdat zij niet heeft will
antwoorden op vragen van de polit IJ
over haar gesprek met Winnie Mar
dela, de echtgenote van de zwaï
gevangen nationalistenleider Nels EN
Mandela. Mevrouw Kleinschmidt ets
de echtgenote van Horst Kleü|ings
chmidt, die het nu verboden Christ ln h,
lijk Instituut van dr. Beijers Nau 1
in Nederland vertegenwoordij "s
Aanvankelijk was zij tot een ja !ltai
gevangenisstraf veroordeeld, ma:mnf
dit vonnis is in hoger beroep vemlpn u;
tigd. Mevrouw Kleinschmidt viPv(i
klaarde, dat ze niet kon antwoord een
op de vragen over haar gesprekk nden
met mevrouw Mandela. „Het 01 orste
breekt mij niet aan eerbied voor nne
wet," zei ze, „maar ik heb bepaali ntroil
verplichtingen die voortvloeien
mijn vriendschap met
Mandela."
mevroifregeli
WIF
Ds. W. A. S. Laurensf^j
Op de leeftijd van 71 jaar is te Leid v*ns
overleden ds. W. A. S. Laurense. Bt £®r.
gemeesterszoon, was hij aanvankf
lijk werkzaam als gemeenteambt10 Aa
naar. Op latere leeftijd ging hij the wede
logie studeren. Van 1945 tot zi w°rd
emeritaat in 1972 diende hij acht*" de
eenvolgens de hervormde gemee "aag
ten van Nieuwland, Driesum, Hoei
laken, Benthuizen en Hedel.
Patrick Rodger rrt
3 en spe
Patrick Rodger, de anglicaanse t#n die
schop van Manchester, is benoei 'ert, i
tot bisschop van Oxford. Rodger (i 'an. zi
was in het begin van de jaren zesfi liet
secretaris van de wereldraad
kerken voor geloofsbelijdenis
kerkorde. In 1970 werd hij bisscbjl
van Manchester. Hij volgt in Oxfo tëebre
bisschop Kenneth Woolcombe cf*"' em
die zijn ambt neerlegde omdat
weduwnaar geworden was en zi£n I
zonder vrouw niet in staat achtF-mt 01
zijn bisdom naar behoren te leid*«slage
id w
n over
e mogi
Vitalij Borovoy
De synode van de Russische ortlleidsPla
doxe kerk heeft professor Vitalij I
rovoy tot nieuwe vertegenwoordi
van het patriarchaat van Moskou*111
echte
de wereldraad van kerken te Gene j1 kon
benoemd. Borovoy. thans profesi !en
aan de geestelijke academie in M ecl
kou. vertegenwoordigde het patri vv
chaat van Moskou al eerder bij ZlJrJ
wereldraad, in de jaren zestig.
wet
;erij
«nt te
it de V
CC
iten d