In de kerk leeft nog iets van de mei-beweging Weinig belangstelling voor werk legerpredikant Kerkeraad roept op tot veilig verkeer JS Geld voor ode aan Gijsen kwam 'uit alle hoeken en gaten van Nederland' Franciscanen contra Goddijn en KRO eerst m'n Synode vrijgemaakte kerken Dominee in Seoel gearresteerd predikant Amsterdam viert rumoerig luilak Nieuwe boeken UIT DE KERKBLADEN Simonis en de geheime omturners VANDAAG Voorbijgange Lutheranen sturen? brief aan Vorster in DINSDAG 1S MEI 1978 KERK0 Trouw/Kwartet door Aldert Schipper Het Is 21 Juni 1968 Het Elysée De OauUe ontvangt Maurice Orimaud, de hoogste politiechef van Parijs Orimaud vertelt In zijn boek 'En mal fals ce qu '111 te plait' (Doe ln mei waar je zin in hebt) dat hij de oude president vertelde over de dan bijna twee maanden durende straatgevechten ln Parijs. De generaal valt hem ln de rede: 'En wat gaat de Jeugd nog meer uithalen?' 'De jeugd', antwoordt de polltleprefect, 'heeft het gebouw doen schudden waarin zij weigert te leven en een maatschappij die haar niets groots aanbiedt; achter de excessen zit volgens mij een diep gemeend beroep op een verandering van onze maatschappij.' De Oaulle denkt een moment na en zegt dan: 'Ja natuurlijk, maar nu moeten ze met vakantieEn wij moeten ons ernstig bezighouden met de hervatting van de lessen.' De Franse studenten zijn weer naar college gegaan en de arbeiders zijn naar hun fabrieken teruggekeerd en bij de verkiezingen van dit Jaar, tien Jaar na de mei-beweging, hebben de Fransen definitief nee gezegd tegen de regering door de verbeeldings kracht. ZIJ hebben liever een rege ring Barre. Misschien ia ln de kerken nog het meest overgebleven van 1968. Bin nen de kerk zelf veranderde niet veel ln die bewogen dagen. Wel waren er veel christenmensen, die mededen aan de 'revolutie van mei'. Op een kerkmuur ln Parijs kalkten zij: 'God is niet conservatief'. Naast de veel publiek trekkende permanente ge sprekken in de Sorbonne viel niet op dat sommige christenen besloten tot openlijke intercommunie. Een be scheiden stap. Er ontstonden basis gemeenschappen, waarvan er ver scheidene nu nog steeds bestaan. Mei was voor talrijke Franse paro chies en gemeenten aanleiding voor een vernieuwing, waarbij de toch al tanende macht van de hiërarchie verder werd afgebroken. Het Vati caans Concilie was net besloten (1965) en zoals er in Nederland een beweging rondom het Pastoraal Concilie op gang kwam. ontstond ook binnen de kerk ln Frankrijk een lekenbeweging. Maar mei in de Franse kerk kwam eigenlijk iets later, toen de paus in Juli 1968 de encycliek Humane Vltae publiceerde. Deze lokte een bewe ging van duizenden leken uit, die zich in hun leven van alledag verzet ten tegen het kerkelijk leergezag. De beweging 'christendom en revolutie' verzamelde haar duizenden in Rou en en later, in 1970 en 1972, kwamen de basisgroepen bijeen in Bourges en rondom de oude abdij van Bo- quen. De Franse bisschoppen speel den op deze herleving van de kerk in met hun bisschopssynodes in Lour- des, waar de katholieke arbeidersbe weging bij werd toegelaten. Hier er kenden de kerkelijke leiders dat zij aan het hoofd stonden van een pluri forme kerk. De bisschoppen erkenden hun maat schappelijke betrokkenheid. In 1973 namen de arbeiders van de horloge fabriek Lip het bedrijf over, nadat het door ondeskundige leiding aan de grond was geraakt en verkocht aan een Zwitserse investeerder. De arbeiders werden geleid door men sen van de christelijke vakbeweging CFDT en de pastoor van de wijk in Deze tekening van Wim Hessels (gemaakt voor een kalender van de Kritische Gemeente IJmond) siert de voorpagina van het r.k. weekblad De Bazuin, dat verleden week helemaal gewijd was aan mei 1968 en dat o.m. een interview met pastor Jan Ruijter van de Kritische Gemeente IJmond biedt. Besangon waar de meeste arbeiders woonden, Palente, stelde het patro naatsgebouw beschikbaar voor de vergaderingen van de constesteren- de horlogemakers. Zulke gebeurte nissen waren niet mogelijk geweest, Indien er ook in mei 1968 niet een verandering binnen de kerk op gang was gekomen. De Franse theoloog Georges Casalis constateert nu dat er in mei 1968 een nieuw type christen is ontstaan: de radicale christen, die niet bezig is met de vraag naar de dood van God, maar met de dood van de kerk, dat wil zeggen de breuk met een kerkty pe, dat zich als vanzelf conformeert met de heersende macht in de we reld. Misschien heeft hij een beetje gelijk. ADVERTENTIE MAASTRICHT De drie Limburgse franciscanen, Lohuis, Tesser en Dieteren, die eerder in de openbaarheid zijn getreden ter verdediging van bisschop Gijsen, hebben opnieuw een bro chure laten drukken en verspreiden. Hierin reageren zij op wat zij noemen „de aanval van prof. dr W. Goddijn O.F.M. op mgr. 8tmonls en mgr. Gijsen" ln een voordracht voor de vereniging van r.k. katechese-docenten op 22 april in Utrecht. De veront waardiging van de drie mede-broeders van prof. Goddijn richt zich ook op de KRO, die volgens hen „blijkbaar niet wilde, dat Ooddijns offensief aan de aandacht van katholiek Nederland zou ontsnappen het vers gebraden 10 minuten haantje van Herman Kramer. Joure ...de enige echte GRONINGEN Er bestaat ln de gereformeerde kerken vrijge maakt weinig belangstelling voor de pastorale verzorging van de militairen. Dat hebben de deputaten voor de geestelijke verzor ging van militairen gerapporteerd aan de generale synode van deze kerken, die in Groningen bijeen is. Er zijn op het ogenblijk drie vrijgemaakte predikanten in kort verband, dat is voor de tijd van een jaar en zes weken, in het leger, maar men zou er nog twee mogen aanwijzen. De hoofdlegerpredikant wil graag vijf predikanten uit deze kerken hebben. men ongewenst vindt, als men zelf niet de gelegenheden gebruikt om daar verandering in te brengen. De KRO ..gaf de professor daarom de kans om zijn zegje te doen" ln de actualiteitenrubriek Kenmerk op 23 april, in de rubriek RKK op 25 april en op 2 mei, en werkte „stevig mee aan de publlkatle van de professora le toespraak." aldus de franscisca- nen. Wat de KRO betreft vinden zij, dat men nog even moet wachten tot de nieuwe voorzitter zich heeft inge werkt en dat dan zoveel mogelijk KRO-glds-abonnees hun abonne ment moeten opzeggen: „alleen een goede klap is een daalder waard", zo menen zij. Wat prof. Goddijn betreft reageren de drie franciscanen ondermeer op een aantal vragen die de hoogleraar heeft gesteld aan de franciscanen over hun eerdere brochure „Waar heid over een moedig bisschop", een ode aan bisschop Gijsen. die in een oplage van een half miljoen al is gedrukt en verspreid. Goddijn vraagt zich af waar het geld voor die brochure vandaan kwam, aldus de franciscanen. Zij wijzen erop, dat wanneer zij een jaarsalaris hadden Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4, Rotterdam Tel. 010-115588 (Red.) Schiedamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv.) DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22, Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030. van „zo'n slordige 100.000 gulden" zoals prof. Goddijn, zij dik uit de kosten zijn. Prof. Goddijn antwoor den zij met de uitleg, dat het geld uit alle hoeken van katholiek Nederland komt en ook niet uit het bedrijfs leven en dat prof. Goddijn over hun schouders mee mag kijken. ZIJ zijn ook verontwaardigd omdat prof. Goddijn zich zou hebben afge vraagd welke Instanties en bedrijven het geld bijeen hebben gebracht waardoor de benoeming van mgr. Gijsen tot bisschop van Roermond mogelijk werd. Zij dagen prof. God dijn uit „eindelijk eens man en paard te noemen en op te houden met zijn vage verdachtmakingen". Tenslotte menen de drie francisca nen, dat de vragen die prof. Goddijn in zijn voordracht zou hebben ge steld, niet bedoeld waren om beant woord te worden, maar om in Neder land een klimaat te scheppen waarin het te verwachten boek van mgr. Gijsen over de katechese bij voor baat wordt afgewezen." Dit werk boek voor de katechese van de kin deren wordt eind 1978 verwacht. SEOEL (ANP) De Zuidkoreaanse overheid heeft opnieuw stappen on dernomen tegen sociale activiteiten van de kerken. Het optreden is dit maal gericht tegen het industriepas toraat (urban industrial mission) in de hoofdstad Seoel. Pas nu is bekend geworden, dat op 1 mei dominee Tsjo Tsji Song en twee van zijn vrou welijke medewerkers zijn gearres teerd. Het industriepastoraat werkt vooral onder de duizenden jonge arbeiders en arbeidsters in de textiel in de stadswijk Yongdongpo. De regering eiste toezicht op de kredietvereni ging van het industriepastoraat. Deze vereniging heeft zeshonderd le den. Dominee Tsjo Tsji Song weiger de de overheid een ledenlijst te over handigen, omdat hij bang was voor misbruik van de lijst door de gehei me dienst. Men moet er echter rekening mee houden dat er van de drie binnen kort nog twee zullen afzwaaien, zo dat er maar één overblijft. De depu taten hebben tevergeefs de kerken aangeschreven om hen te verzoeken hun predikanten af te staan om voor één jaar en zes weken in militaire dienst te gaan. Hoewel men er reke ning mee houdt, dat de oorzaak van de geringe belangstelling hierin is gelegen dat er veel vacatures, veel vacante gemeenten in de gerefor meerde kerken vrijgemaakt zijn, kunnen de deputaten zich toch niet onttrekken aan de indruk dat bij de kerken en bij de predikanten te wei nig belangstelling is voor het werk van dE legerpredikant. Die geringe belangstelling blijkt ook wel bij conferenties in de vormings centra voor militairen uit de gerefor meerde kerken vrijgemaakt, die niet goed worden bezocht. De kerkera den wekken de militairen niet vol doende op om daar naar toe te gaan. De synoden betreuren deze gang van zaken. Een van deze deputaten, ds D. van Houdt te Uithuizermeeden merkte op dan men in de gereformeerde kerken vrijgemaakt niet te veel de waarschuwende vinger moet ophef fen tegen toestanden in het leger die ADVERTENTIE gevraagd voor één van de twee plaat sen in de Gereformeerde Kerk van Purmerend. U kunt informatie inwinnen bij mw G. Dethmers Meerkoethof 23 Purmerend, tel. 02990-28283. Zuid-Afrika: zwarte aartsbisschop JOHANNESBURG (Reuter) - De paus heeft voor het eerst een zwarte tot aartsbisschop in Zuid-Afrika benoemd. Het is de 43-jarige Peter Buthelezi die aartsbisschop wordt van Bloem fontein. Hij is momenteel nog bisschop van Oemtata in het thuisland Transkei. Hij wordt in zijn nieuwe functie leider van ongeveer 60.000 rooms-kat- holieken, van wie de overgrote meerderheid tot de niet-blan- ken behoort. AMSTERDAM (ANP) De jaarlijk se „lullakviering" is ln Amsterdam rumoerig verlopen. Hoewel buurt- en andere verenigingen diverse mani festaties hadden georganiseerd om de viering van luilak in goede banen te leiden, trokken groepen jongeren toch de stad in om vernielingen aan te richten. Lammert Huizing: „Mensen in Dren te". Uitgeverij Boekencentrum, Den Haag. Foto's Tineke Wieringa. Een aantal verhalen over mensen die in de Drentse geschiedenis naam hebben gemaakt, om welke reden dan ook. Tjerk Vermaning, de van vervalsing beschuldigde amateur-ar cheoloog, vult het eerste hoofdstuk. Uit min of meer ver vervlogen tijden worden personen beschreven, zoals de eershe christenpriester in Rune, de wolvenjager Wodan en als hek- kesluiter Dirk De Ruiter, de „Drent se desperado", die in de tweede we reldoorlog omkwam. Ook worden on der meer twee volksgerichten be schreven. De tekst is minder analy serend dan wel verhalend. Eén ver haal is in het Drents geschreven, met als doel het gebruik van het Drents als cultuurtaal te bevorderen. ZELHEM - De hervormde kerkeraad van Zelhem ln de Achterhoek heeft de gemeenteleden opgeroepen, de uiterste voorzichtigheid op de weg te be trachten De laatste maanden zijn er ln Zelhem veel ernstige verkeersonge vallen geweest De kerkeraad vraagt, zich aan de maximum snelheid te houden, goed te letten op het onderhoud van de voertuigen, en zqn verantwoordelijkheid te beseffen ten aanzien van alcohol, ook wat betreft het aanbieden daarvan. Aan het gemeentebestuur vraagt de kerkeraad meer politiecontrole op de snelheidsbeperking en betere beveiliging van de wegen Open Hof Nieuws, het gezamenlijke kerkblad van de gereformeerde, her vormde en r.k. kerk in Rotterdam- Ommoord, publiceert de inleiding, die bisschop Simonis onlangs hield in een vergadering van de hervorm de kerkeraad. Uit dit historisch ex posé het volgende fragment: In 1955 ontstaat een geheim genoot schap: cummissie pastoraal en psy- cho-hygiëne. Een aantal priesters van de universiteiten hebben zich in het geheim verenigd en zijn een stra tegie op gaan zetten: „hoe kunnen wij die r.k. kerk. dat volksdeel, om turnen?" Ze hebben het volk omge turnd langs publikaties. G3. de Ba zuin en Te elfder ure werden hier voor gebruikt. Eerst waren deze bla den erg goed van inhoud, langzaam maar zeker werden ze zeer vrijzinnig. Omdat jarenlang gepreekt is uit G3 en de Bazuin, werd er niet meer gestudeerd. Weerloosheid De raad van kerken VToeg zijn aange sloten kerken begin van dit jaar zijn „neen" tegen de neutronenbom over te nemen. Uitgerekend de doopsge- 'zinden zijn daar nog niet aan toege komen: de broederschapsvergade ring kwam vorige maand in tijdnood door een uitgelopen musical, waar door er geen gelegenheid meer was om dtepgaand te praten. Er zijn na melijk doopsgezinden (zoals de ge meente Zaandam), die vinden dat de broederschapsvergadering geen stel ling mag nemen m „zaken die met wereldpolitiek te maken hebben", gezien „de diversiteit van opvattin gen". T. Groenveld in het Algemeen Doop*gciind Weekblad: Als onze broederschap nog werkelijk een broederschap is dan moet het toch mogelijk zijn ondanks verschil len van mening over een dergelijk probleem goed met elkaar te discus siëren en uiteindelijk tot een stand punt te komen en als onze broeder schap nog werkelijk een Doopsgezin de broederschap is dan zouden die verschillen van mening ook nog wel mee moeten vallen gezien vanouds het standpunt ten aanzien van wa pens dragen en geweldloosheid. Ook in onze kringen schijnt echter helaas „de angst voor de Russen" het te winnen van ons christen zijn, want als men werkelijk probeert te leven naar het voorbeeld van Christus en gelooft dat God ons geschapen heeft, dan is het toch onmogelijk een wa pen te gaan gebruiken dat juist die schepping van God vernietigt ook al zouden we daarmee „De Russen" hier weg houden Is het niet meer overeenkomstig het voorbeeld van Christus om - als dan inderdaad die Russen zouden komen - de dan ont stane toestand waardig en met ge weldloze weerbaarheid te dragen hoe ontzettend moeilijk dat dan ook zal zijn, dan neutronenbommen en wat dies meer zij te gaan gebruiken. Ik ben heel erg verontrust over de slap pe houding van onze broederschap. Theologoie Dr. G. de Ru ln het Hervormd Week blad: In onze verkondiging en theologi sche bezinning is dikwijls niet meer- duidelijk, dat het in het geloof in de eerste en laatste plaats gaat om God. Het beschaamde zwijgen over God en het ijlings overgaan tot andere, schijnbaar belangrijker actuele the- mata brengt de inhoud van het ge loof in gevaar. Wie niet over God wil spreken, voor Hem wil zwijgen en tot Hem wil bidden kan geen evangelie dienaar zijn. NA HET FEEST Na het feest is het misschien goed even na te denken over het feit da Pinksteren oorspronkelijk een oogstfeest is. Een feest van dankbaarheid jegens Hem die hel leven geeft. Als je aan Pinksteren denkt moet je daarmee beginnen Een heel aardse zaak. Voor mense yi uit onze traditie vaak niet gees tel genoeg, niet dat wij zo geestelijk zijn, maar zo stellen we ons nu eenmaal graag aan. Pinkstergebruiken zoals de Pinksterpaal van Terschelling ei pinksterbloemen en pinksterbi elders in het land van de folkloi vinden we een beetje verdacht, er niets anders is. zeggen we. Een klein beetje terecht omdat we jui in deze dagen terugdenken aan toestanden in ons eigen verleden waarbij wij geterroriseerd werden door mensen die ook zo geweldig folkloristisch waren. Ze groeven r verder en kwamen bij heidense rune-tekenen terecht. Geen worn dat die tekenen ons vandaag opnieuw met achterdocht vervuil Var AP) Veli Hoe wer der '00 %h Ovei spee Js iet ruii tont fr( nen ii ün orist iei Al 1< Maar als we dat eenmaal gezien hebben, nl. dat voor hen er inderdaad niets anders was dan bloed en bodem, als we dat gezien hebben als een verzoeking om op manier weg te kruipen in angst en vrees in de schoot van het bestaan en het lot, dan kunnen we des te vrijmoediger oog hebben voor het feit dat Pinksteren een oogstfeest En dat het te maken heeft met die God van wie de hemel en de aarde Die ons niet dwingt in een onbegrepen lot, maar ons meenee in een verhaal en een geschieden! Maar waarbij het dan wel om ons mensenleven en onze verbondenhi met elkaar en ook met de aarde ga De goede aarde die van Hem is. En die we ons door niemand moeten laten ontnemen, niet door de vereerders en ook niet door de vervuilers. Met Pinksteren gaat er] een reinigende storm door de wen Een storm die terecht komt op mensen die erop wachten, opdat z( weer, komende van dit feest, in sta zijn op aarde te leven en samen te leven en voort te leven en te doen leven. Ned. I defli llf»n treft Ie i doei Poli viro 2. Over Jezus Christus wordt dik wijls slechts als een voorbeeld ge sproken. Wie Christus en God niet ln essentiële zin en onlosmakelijk met elkaar verbindt: de Zoon wezenseen met de Vader laat de bijbelse ver kondiging en het belijden der Kerk los. 3. Onder ons heerst te veel een vol strekt niet-christelijke toekomstver wachting. Wie de drang van het ge loof tot liefhebben zó misverstaat als zou christelijke betrokkenheid (en gagement) bij sociaal-politiek ge beuren de wereldverhoudingen fun damenteel kunnen veranderen, mis kent de macht van het boze en brengt het geloof, dat dan op zijn wereldhervormende kracht wordt beoordeeld, tot vertwijfeling. Daar om is het hoog tijd, dat de politieke opdracht der Kerk opnieuw wordt doordacht en de identificatie van het •evangelie met partijpolitieke bewe gingen radicaal wordt afgewezen. 4. De bijna uitsluitende aandacht voor de „godsdienst van alle dag" voor het „geloven op maandag" heeft aan de inhoud van het christe lijk belijden, de belangstelling voor de eredienst (liturgie) en verschillen vormen van bijbelse vroomheid be denkelijk veel afbreuk gedaan. Zonnelied Het tijdschrift Franciscaans leven wijdt een heel nujnmefaan het „zon nelied" .van-Franciscus van Assisi -{gezang 400 uit het Liedboek), histo rische bijzonderheden, een antwoord op de vraag waarom dierenvriend Franciscus juist de dieren niet noemt in dit lied, en een vergelijking met de manier waarop Indianen „be vriend met de aarde" leven. Verkrijg baar door drie gulden te storten op girorekening 1078841 t.n.v. adminis tratie Franciscaans leven. Utrecht (jaargang 61. no. 1). Beroepingswerk GEREF. KERKEN. Beroepen te Fra- neker en te Leewarden-West Verseveld te Amsterdam-Noord. C. J. Toebes p. Van de hand van C. J. Toebes U scheen bij de Europese Bibliothj te Zaltbommel „Haagse hervon historiën". Daarin zijn eenentwii schetsen gebundeld, vooral ovefiry/ oudere geschiedenis van de 1 f vormde gemeente van Den Haag c* totstandkoming van enkele ker Bg in de binnenstad (de middeleeu igi Grote kerk en Kloosterkerk, de v et de reformatorische eredienst bouwde Nieuwe Kerk en de intüs al afgebroken neogotische Wille kerk); anekdotische verhalen o tal van predikanten, over de colle p2' van ouderlingen en collectant oe over sociale woningbouw, onderv an' wezenzorg, drankbestrijding en en kenverpleging, over ziekentroost *8' psalmberijmers en andere pr in kant-dichters, over oranjeklanteien patriotten op de preekstoel, boek is 349 bladzijden dik, be 1 e tientallen illustraties en kost gulden. rai om inr oef Ol| GENêVE In een telegram aan big secretaris-generaal Kurt Waldhfez1 heeft de lutherse wereldfeder|cti (LWF) de Verenigde Naties gevraPle de aangenomen resoluties met trekking tot Namibië te verwerk 'oc ken. De LWF vindt M>t „onmiddellljktoezicht" van de over het VN-mandaatgebied. datfVI mibië officieel is. zonder meer nJen; zakelijk om verder en erger bl^or vergieten te voorkomen. 'et orl Tegelijkertijd heeft de lutherse reldfederatie een brief gestuurd premier Vorster van Zuid-Afriki en aan de ledenkerken van de LfCh waarin de laatste aanval Zuidafrikaanse troepen op Sw; kampen in het zuiden van An wordt veroordeeld. Tijdens die i val werden „honderden Namibi onder wie vrouwen en kinderen dood en gewond", aldus het I gram. Op grond van berichten van de r te lutherse Ovambokavango-l over dagelijkse arrestaties. mart( gen en intimidaties in Nam vreest de LWF. zo zegt het teleg aan Vorster. „dat deze gang van ken twijfel doet ontstaan aan oprechtheid van uw regering bi jongste onderhandelingen over onafhankelijkheid van Namibië, wereldfederatie roept haar leder in de plaatselijke gemeenten Namibië en het Namibische vo! I bidden. •Hoop doet leven, pinksterjeugd ferentie, 19-21 mei. De Hezent Hattem (tel. 05206-1648)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2